مریم گلی یا سالویا دیوینوروم
نوشته شده توسط : ذهن نو

مریم گلی یا سالویا دیوینوروم گیاهی است از خانواده نعناع‌ها که به دلیل خاصیت و علائمی همچون مواد توهم زا برخی از افراد از آن برای تجربه توهم زدن استفاده می‌کنند. سالویا دیوینورم یا اسکا ماریا پاستورا که در ایران بیشتر با نام مریم گلی شناخته می‌شود گونه‌ای از مریم گلی تیره است که خود آن خاصیت توهم زایی طبیعی دارد. بسیاری از جوانان بدون آگاهی در دورهمی‌ها از مواد توهم زایی با نام‌های مختلف استفاده می‌کنند که در واقع از ماهیت آن هیچ نمی‌دانند، در بسیاری از موارد تداخلات مواد شیمیایی موجب بروز حوادث جبران ناپذیر می‌شود.

منبع: مریم گلی یا سالویا دیوینوروم

مریم گلی یا سالویا دیوینوروم چیست ؟

سالویا دیوینوروم یامریم گلی یک نوع گیاه است که خاصیت توهم زایی طبیعی دارد که عنصر روان گردانی آن سالوینورین A می‌باشد که قوی‌ترین روان گردان طبیعی شناخته شده است. این گیاه دارای برگ‌های سبز روشن است که اغلب گل‌های بنفش و سفید به صورت خوشه‌ای دارد.  از آن جا که بسیاری از مصرف کنندگان بر این باورند که هیچ گونه اعتیاد ندارند، بهتر است مقاله تعریف اعتیاد را بخوانید.

ریشه شناسی مریم گلی

نام سالویا برای اولین بار توسط پلینی بر روی گیاهی گذاشته شد. که به احتمال زیاد سالویا (حکیم عمومی) و از نام لاتین salvere گرفته شده است.

روش مصرف مریم گلی

چندین روش برای مصرف سالویا دیوینورم وجود دارد. این گیاه اغلب توسط کسانی که به دنبال احساس سرخوشی هستند، جویده می‌شود. از دیگر روش‌های مصرف سالویا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. (آگاهی از نحوه مصرف مریم گلی باعث می شود که اطرافیان سریع تر اقدامات لازم برای جلوگیری از اعتیاد فرزندشان را بکنند).

❌ برگ مریم گلی را خشک می‌کنند و در سیگار، بونگ یا پایپ‌ها کشیده می‌شود.

❌ تبخیر و استنشاق می‌شود.

❌سالویا را به صورت دمنوش همانند چایی دم می‌کنند و می‌نوشند

❌ سالویا را خرد و آن را در آب و دیگر نوشیدنی‌ها مخلوط می‌کنند.

میزان اثر مریم گلی به میزان و زمان مصرف فرد و همچنین روش استفاده و مصرف آن بستگی دارد. اثرات سالویازمانی که جویده می‌شود به مراتب بیشتر از روش‌های دیگر مصرف آن است و حتی در این روش اثرات آن تا دو ساعت باقی می‌ماند.

تاثیر مریم گلی

بر اساس یک نظر سنجی از افراد، 38 درصد اثرات را در مقایسه با روش های دیگر تغییر آگاهی توصیف کرده اند. 23 درصد نیز گفتند که این اثرات شبیه به یوگا، خلسه یا مدیتیشن بود. کاربرانی که مریم گلی استفاده کرده اند؛ نوشته اند که برخی رویاهای خود را توصیف می‌کننند و نمونه هایی از هنر رویایی وجود دارد که الهام بخش هستند. و برخی نیز ادعا دارند که الهام گرفته اند.

دلایل گرایش به مریم گلی

برخی از سرخ پوستان، مریم گلی را در مراسم و آیین های خود استفاده می‌کنند و گروهی از هندی ها این ماده را تصوری از مریم مقدس می‌دانند. از جمله برخی از دلایل گرایش به سالویا عبارت است از.

???? سمی نبودن

???? سرعت بروز مناسب

????عدم ایجاد وابستگی

???? عوارض کمتر

???? گیاهی بودن

????قانونی بودن

علائم مصرف مریم گلی یا سالویا دیوینوروم

همانطور که گفته شد مریم گلی خاصیت توهم زایی دارد. این ماده مانند ال اس دی و سیلوسایبین که بر روی گیرنده‌های سرتونین تاثیر می‌گذارد، عمل نمی کند. در عوض مریم گلی در بر گیرنده‌های اپوئیدی کاپا تاثیر می‌گذارد. برخی از علائم این ماده به شرح زیر است.

➰ تغییرات در درک شناختی و احساسات بدن

➰ تغییرات در ادراک حسی فرد و احساس او

➰تغییرات خلقی و احساسی

➰ بی تفاوتی

➰ دور شدن احساسات فرد از واقعیت

➰کاهش توانایی فرد در ارتباط با محیط اطراف

سالویا دیوینوروم باعث توهم شدید می‌شود تا حدی که فرد خود را در حال سفر در زمان یا مکان می‌بیند. همچنین دیدن افراد و چیزهایی که وجود خارجی ندارد، بعد از مصرف مریم گلی رایج است.

عوارض سالویا دیوینوروم

سالویا دینوروم عوارض جانبی جسمی نیز همراه با اثرات روانی ایجاد می‌کند از جمله مهم‌ترین عوارض مصرف مریم گلی در کوتاه مدت می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

???? تهوع

???? سرگیجه

????عدم هماهنگی

???? بیان ناخوشایند

???? کاهش ضربان قلب

????لرز

???? تغییرات خلقی و احساسی

???? کاهش حافظه

????دقت و توجه

???? نوسانات پر خوابی یا کم خوابی

???? نوسانات پرخوری و یا کم خوری

????افت تحصیلی و مشکلات تحصیلی

???? اختلال در مسئولیت های شغلی

???? تغییرات رفتاری

????عدم هماهنگی حرکتی

???? ایجاد تحمل یا مقاومت در بدن

زمانی که تحت تاثیر این ماده قرار می‌گیرید به یاد داشته باشید که مریم گلی می‌تواند خیلی خطرناک باشد. در زمان تحت تاثیر بودن این ماده شما دچار عدم هماهنگی و توهم خواهید شد که باعث عدم توانایی رانندگی، انجام کارهای جدی می‌شود.

عوارض و اثرات بلند مدت مریم گلی

این ماده نسبت سایر مواد مخدر کمتر مورد تحقیق و مطالعه قرار گرفته است.  اما می‌دانیم که این ماده بر روی یادگیری و حافظه تاثیر منفی جدی می‌گذارد. در علائم وابستگی و علائم اعتیاد به مریم گلی و ترک سالویا دیوینوروم، تا به حال پاسخ مشخصی به دست نیامده است. اما با توجه به سرخوشی که ایجاد می‌کند می‌توان پیش بینی کرد که مانند سایر توهم زاها اعتیاد روانی داشته باشد.

اسامی دیگر مریم گلی

هیچ کدام از مواد مخدر در بازار با یک نام معرفی نمی‌شوند. انواع و اقسام اسم برای این مواد مشخص می‌شود که در رابطه با مریم گلی نیز صدق می‌کند. در این بخش مقاله نام های دیگر این ماده را نام برده ایم.

???? برگ چوبان

???? مریم باکره

????سالویا

???? پاستورای اسکا

???? نعناع جادویی

????بانو سالی

???? عقل غیب گو

???? برگ نبوت

????حکیم پیشگویی

???? حکیم بینندگان

???? چسبناک بنفش

آیا سالویا اعتیاد آور است؟

در صورتی که سالویا طولانی مدت مورد مصرف قرار بگیرد؛ احتمال بروز علائم ترک نظیر بی قراری، بی خوابی، اضطراب و افسردگی بیشتر می‌شود. در آزمایشی که بر تعدادی از مصرف کنندگان انجام شد؛ عده ای بعد از ترک، برای تجربه دوباره علائم به مصرف مریم گلی روی آوردند.

زمان بروز ترک مریم گلی تقریبا 48 ساعت پس از آخرین مصرف می‌باشد. و وجود مواردی که در ادامه اشاره کرده ایم؛ نشان دهنده اعتیاد به مریم گلی است.

???? احساس گناه

???? احساس خطا

????عدم توانایی حضور در جمع

???? میزان و شدت مصرف زیاد

سخن آخر

بسیاری از نوجوانان بر اساس تبلیغ هایی مبنی بر بی ضرر بودن درگیر اعتیاد می‌شوند. این روزها در بازار مواد را با نام های مختلفی مانند مریم گلی عرضه می‌شود. اگر به صفحه حوادث روزنامه ها سر بزنید می‌بینید که سود جویان چطور از ناآگاهی افراد استفاده کرده و آن ها را به مواد خطرناکی وابسته می‌کنند.

سالویا دیوینوروم  یا مریم گلی، از جمله مواد توهم زایی است که این روزها زندگی جوانان زیادی را تباه کرده است. برای پیشگیری از این مساله باید آگاهی و آموزش های لازم در مورد این مواد به جوانان داده شود. تا در دام قاچاق چیان و سودجویان گرفتار نشوند.

عوامل زیادی در بروز اعتیاد نقش دارند که خانواده تعیین کننده ترین آن است. والدین با آموزش و نظارت بر نوجوان و جوان خود می‌تواند خطر اعتیاد به مریم گلی را کاهش دهد. اگر با همچین مساله ای روبرو شدید، حتما برای اطلاع از نحوه برخورد با اعتیاد فرزند با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به مریم گلی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: مریم گلی یا سالویا دیوینوروم





:: برچسب‌ها: مریم گلی یا سالویا دیوینوروم ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: