فواید خواب
نوشته شده توسط : ذهن نو

فواید خواب از لحظه تولد تا مرگ برای انسان همواره وجود دارد. خواب از قدرتمند ترین ابزارهایی است که برای سلامت جسم در اختیار انسان قرار گرفته است. هنگام خواب بدن ما در پروسه ترمیم قرار می‌گیرد. خواب راهی برای رهایی از استرس، ترمیم زخم ها و سلامت است. خواب کافی و بهداشت خواب باعث جلوگیری از انواع بیماری های روانی و جسمانی می‌شود. حتی زمانی که خواب کافی نداشته باشید، علاوه بر خواب آلودگی باید در انتظار کاهش سطح بهره وری و توانایی های شناختی باشید.

منبع: فواید خواب

از فواید خواب می‌تواند به طول عمر بیشتر اشاره کرد. و برعکس کمبود خواب مشکلات بسیاری در روان و‌ جسم ما ایجاد می‌کند. و دلیل تاکید دانشمندان بر بهداشت خواب همین موضوعات است. خوابیدن به اندازه تغذیه و اکسیژن برای بقای ما ضروری هستند. به همین منظور اگر از بهداشت خواب خوبی برخوردار نیستید؛ از روانشناس و مشاوره در این زمینه راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی، کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فواید خواب می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

فواید خواب چیست؟

 

خواب چه تاثیری در سلامت روان دارد؟ به طور کلی خواب نیز مانند غذا و تنفس یکی از نیازهای اصلی هر فرد می‌باشد. انسان ها به 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارند. و این برنامه ریزی خواب در هر فردی به دلیل شغل، برنامه کاری و … با دیگران متفاوت است. و همچنین خواب و بیداری در ساعت مشخص به کاهش وزن، بهبود حافظه، کاهش عصبانیت، تقویت سیستم ایمنی و کاهش سطح التهاب کمک می‌کند. فواید خواب بسیار بی شمار است و از بروز مشکلات روانی جلوگیری می‌کند.

و خواب ناکافی باعث بروز بسیاری از مشکلات روانی، فشار خون بالا، استرس، افسردگی و … می‌شود. برای اینکه از فواید خواب برخوردار شوید؛ لازم است که برخی از تکنیک ها را استفاده کنید تا بهداشت خواب مناسبی داشته باشید. در این راه حتما از روانشناس کمک بگیرید. این مقاله به طور کل جوانب فواید خواب را سنجیده است. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فواید خواب شامل چه چیزهایی می‌شود؟

 

فواید خواب در دسته های مختلفی قرار دارد. خواب کافی برای سلامت روحی و روانی ضروری است و متخصصان حوزه سلامت روان بسیار به این موضوع اهمیت می‌دهند. در این بخش مقاله از اهمیت فواید خواب حرف زده ایم.

???? کاهش ابتلا به بیماری های قلبی

از مهم ترین فواید خواب می‌توان به کاهش ابتلا به بیماری های قلبی اشاره کرد. بر اساس تحقیقات، استراحت کافی می‌تواند فشار خون را تنظیم کند و از افزایش فشار خود جلوگیری کند. حتی با بهداشت خواب می‌توانید خطر بروز آپنه را کاهش دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بهم خوردن ساعت خواب کلیک کنید.

???? تنظیم الگوی مصرف کالری از فواید خواب

از فواید خواب می‌توان به تنظیم الگوی مصرف کالری اشاره کرد. الگوی خواب بر میزان ترشح هورمون هایی که اشتها را تعیین می‌کند؛ اثر مستقیم دارد. و خواب ناکافی بر اشتها و مصرف انرژی اثرات منفی می‌گذارد.

???? بهبود هوش اجتماعی و عاطفی

بهبود هوش اجتماعی و عاطفی از فواید خواب می‌باشد. افرادی که خواب کافی ندارند؛ در طول روز منگ می‌شوند و درک احساسات آنها با مشکل روبرو است.

???? عملکرد ورزشی بهتر از فواید خواب

یکی از فواید خواب، عملکرد ورزشی بهتر است. خواب کافی باعث تقویت عملکرد ورزشی می‌شود و به دلیل اینکه بدن هنگام خواب خود را ترمیم می‌کند؛ باعث تقویت می‌شود.

???? کاهش افزایش وزن

همیشه کمبود خواب باعث چاقی می‌شود. بنابراین اگر بهداشت و برنامه ریزی مناسبی برای خواب داشته باشیم؛ از فواید خواب می‌توانیم به کاهش افزایش وزن اشاره کنیم. در واقع بدن در سطح سلامت خود قرار می‌گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات خواب کلیک کنید.

???? پیشگیری از افسردگی از فواید خواب

بین خواب و سلامت روان ارتباط مستقیمی وجود دارد. و همچنین بین کمبود خواب و افسردگی ارتباط مستقیم وجود دارد. زمانی که فرد خواب مناسبی داشته باشد؛ از افسردگی پیشگیری می‌کند و به طرز معناداری زندگی شاد تری را تجربه خواهد کرد.

???? تقویت سیستم ایمنی

یکی از فواید خواب؛ تقویت سیستم ایمنی است. خواب به بازسازی،  بهبود عملکرد بدن و ترمیم سیستم ایمنی کمک می‌کند. بر اساس تحقیقات، افرادی که خواب خوب و با کیفیتی داشته باشند؛ در برابر عفونت ها مقاوم تر هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خواب کافی کلیک کنید.

???? افزایش بهره وری و تمرکز از فواید

یکی از فواید خواب، افزایش بهره وری و تمرکز است. بر اساس مطالعات، خواب با چندین عملکرد مغزی در بدن انسان ها ارتباط بسیار مستقیمی دارد. در این بخش مقاله به این نتایج اشاره کرده ایم.

???? توانایی شناختی

???? بهره وری

???? تمرکز

???? عملکرد تحصیلی

???? کاهش سطح التهاب بدن

کاهش سطح التهاب بدن از دیگر فواید خواب است. زمانی که خواب کافی وجود داشته باشد؛ التهاب بدن کاهش می‌یابد. همچنین بیماری های روده و دستگاه گوارش نیز با بهداشت خواب عمکرد خوبی خواهند داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خواب راحت کلیک کنید.

فواید خواب برای هر سنی چگونه تعیین می شود؟

فواید خواب با توجه به ساعات و سن متغییر است. و اگر می‌خواهید که از فواید خواب برخوردار شوید؛ از جدول زیر در برنامه زندگی استفاده کنید.

                          سن افراد                       ساعت خواب کافی
                           14 – 17                           0 – 3 ماهگی
                           11 – 16                     4 ماه – 2 سالگی
                           10 – 13                           3 – 5 سال
                             9 – 12                           6 – 13 سال
                             8 – 10                         14 – 17 سال
                             7 – 9                         18 – 64 سال
                             7 – 8                        65 سال به بالا

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه میزان خواب کودک کلیک کنید.

کلام آخر

بهترین زمان برای خوابیدن و بیدار شدن، بر اساس سن می‌باشد. و هر فردی به طور متوسط لازم دارد که بین 7 تا 9 ساعت بخوابد. و زمانی که بدون ساعت و آلارم بیدار شد؛ خواب کافی داشته است. فواید خواب در دسته های مختلفی قرار دارد که در این مقال به آنها اشاره کرده ایم. اگر بهداشت خواب ندارید؛ حتما از روانشناس برای برنامه ریزی مناسب راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فواید خواب می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع: فواید خواب





:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: