فرق بین روانپزشک و روانشناس
نوشته شده توسط : ذهن نو

فرق بین روانپزشک و روانشناس برای بسیاری از مراجعین مشخص نبوده و آن‌ها را دچار سردرگمی می‌کند. از همین رو احتمالا در ابتدا به سراغ فرد اشتباهی رفته و یا به طور کلی فرایندی دیگر را برای درمان طی می‌کنند. طبیعی است که شغل روانشناس و روانپزشک با یکدیگر اشتباه گرفته شود. چرا که این دو تشابهات زیادی با یکدیگر دارند. اما تفاوت های آنان نیز اساسی است. ازطرفی عموم مردم چون درمان را تنها منوط به مصرف دارو می‌دانند؛ پس کار روانپزشک را بیشتر از روانشناس قبول دارند. در ادامه بیشتر در مورد تفاوت های این دو صحبت خواهیم کرد.

منبع: فرق بین روانپزشک و روانشناس

برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه فرق بین روانپزشک و روانشناس می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

فرق بین روانپزشک و روانشناس

در یک تیم سلامت روان نقش های مختلفی وجود دارد که بهتر است افراد در این مورد اطلاعاتی داشته و همچنین از فرق بین روانپزشک و روانشناس آگاه باشند. این تیم متشکل از روانشناس، روانپزشک، درمانگر، مددکار، روانکاو و… حتی در برخی موارد در این تیم یک متخصص اعصاب و روان نیز حضور دارد. هریک از این افراد وظایف متفاوت و مشخصی داشته که برای کمک گرفتن از آنها و یا حتی حضور در این تیم، در ابتدا باید با این موارد آشنا شد. معمولا افراد این تفاوت را تنها در تجویز دارو می‌دانند. اما تفاوت های بیشتری میان افراد این تیم وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با رشته روانشناس بالینی کلیک کنید.

وظایف روانپزشک

 

همانطور که گفته شد؛ یکی از اصلی ترین وظایف روانپزشک، تجویز دارو برای بیماران است. البته فرق بین روانپزشک و روانشناس تنها به این محدود نمی‌شود. تحصیلات این دو فرد با یکدیگر متفاوت بوده و حتی مدت زمانی که روانپزشک بیمارانش را ویزیت می‌کند نیز بسیار کوتاه است.

در واقع روانپزشک وظیفه ندارد تا به بیمار خود مشاوره دهد و یا او را راهنمایی کند. تنها باید علائم بیماری را تشخیص داده و دارو تجویز کند. البته برخی از روانپزشکان مدتی را برای اینکار اختصاص می‌دهند. به طور کلی برای درمان برخی از بیماری های روان، حتما باید دارو مصرف شود. که در این صورت متخصصین دیگر حتما بیمار را به روانپزشک ارجاع خواهند داد. برخی از این بیماری ها، شامل موارد زیر می‌شود.

درمان افسردگی

درمان اختلال دوقطبی

اختلالات اضطرابی

شخصیت مرزی

اختلالات خوردن

اختلالات طیف وسواسی جبری

نشانه های توهم و هذیان

استرس پس از سانحه

مشکلات خواب

داشتن افکار خودکشی

مازوخیسم

کمبود توجه بیش فعالی

اختلال در تمرکز

اوتیسم

وظایف روانشناس | فرق بین روانپزشک و روانشناس

روانشناس برای اینکه به مرحله درمان برسد؛ تقریبا حداقل باید 6 سال درس خوانده و بعد از آن قادر به داشتن مطب و کلینیک هستند. اما هیچ یک از گرایش های روانشناس حتی بعد از گرفتن دکتری نمی‌توانند برای بیمار خود دارویی تجویز کنند. آنها باید بتوانند تمام اختلالات روان را بسته به تخصص شان درمان کنند. دربرخی موارد تنها یک حوزه را انتخاب کرده و در همان فعالیت می‌کنند.

همچنین لازم به ذکر است که روانشناسان می‌توانند در بیمارستان های سلامت روان نیز کار کنند. مدت زمان استاندارد جلسات مشاوره با روانشناس تقریبا 45 دقیقه است. همچنین بیمار باید به صورت متوسط هفته ای یکبار به روانشناس مراجعه کند. که معمولا این مدت زمان برای روانپزشکان طولانی تر است. برای آشنایی بیشتر با علم روانشناسی کلیک کنید.

مقایسه متخصص اعصاب و روان و روانپزشک

علاوه بر اطلاع از فرق بین روانپزشک و روانشناس باید با وظایف متخصص اعصاب و روان نیز آشنا بود. در برخی موارد نه روانشناس و نه روانپزشک نمی‌توانند مشکل فرد را برطرف کنند که در این صورت حتما باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کند. در چنین حالتی مشکل بیمار ناشی از سلامت جسمانی به خصوص در ناحیه مغز و اعصاب اوست.

متخصص اعصاب و روان نیز مانند روانپزشک مدرک طبابت دارد و تخصص خود را در حوزه پزشکی گرفته است. اما می‌توان گفت دانش آکادمیک متخصصین اعصاب و روان از روانپزشک بیشتر است. این بدان معنا نیست که در ابتدای هر بیماری تنها به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید. بلکه در ابتدا باید منشا بیماری خود را بشناسید. (هر کدام از این متخصصان در حوزه کاری خود متناسب با وضعیت بیمار می توانند بهترین خدمات را ارائه دهند).

چه فرقی بین بیماران روانپزشک و روانشناس است؟

به طور کلی برای درمان همه بیماری های روان باید از روانشناس کمک گرفت. حتی اگر فرایند دارودرمانی را نیز پیش گرفته اید نیز بازهم باید در کنار آن جلسات مشاوره خود را ادامه دهید. چرا که در غیر این صورت اثرات دارو ها کوتاه تر شده و تنها تا زمانی که داروها را مصرف کنید؛ احساس بهتری دارید.

در صورت قطع آن‌ها دوباره علائم بیماری برمی‌گردد. پس در ابتدای تجربه هر گونه نشانه ای در مورد سلامت روان، به روانشناس مراجعه کرده؛ او در صورت لزوم شما را به متخصصین دیگر ارجاع خواهد داد. ابزار مورد استفاده روانشناس برای درمان بیمارانش، رویکردهای درمانی مختلف و همچنین تمرینات خانگی است که به مراجع می‌دهد.

چه موقع باید به روانپزشک مراجعه کرد؟

زمانی که علائم به قدری حاد است که حتی نشانه های جسمانی نیز بروز می‌کند؛ باید از روانپزشک کمک گرفت. او نیز در مواردی شما را به روانشناس ارجاع می‌دهد؛ پس از این بابت جای نگرانی نیست. همچنین باید برای تغییر دوز و یا حتی قطع مصرف داروهای خود حتما از روانپزشک کمک بگیرید. چرا که اقدامات خودسرانه در زمینه در داروهای روان می‌تواند عوارض بسیار بدی برای شما ایجاد کند. عمده ترین فرق بین روانپزشک و روانشناس در همین موضوع است.

روش های درمانی روانپزشک

روانپزشک از داروها برای درمان مشکلات روان استفاده می‌کند. گرچه در مواردی آنها را تشویق به انجام برخی از تمرینات و کارها می‌کند. اما به طور کلی وظیفه او پیگیری این موارد نیست. اما او در هر مرحله پیشرفت شما را پیگیری کرده و حتی از آزمایشات  تست های مختلف نیز استفاده می‌کند. داروهایی که روانپزشک از آنها استفاده می‌کند شاما داروهای ضد افسردگی، ضد روان پریشی، تثبیت کننده های خلق و خو، محرک ها و آرام بخش ها می‌شود.

ویژگی های یک درمانگر خوب

در ابتدا باید بدانید که به طور کلی درمانگر به فردی اطلاق می‌شود که فارق از تخصصش از روش های درمانی برای برای کمک به بیماران استفاده می‌کند. پس هم روانشناس و هم روانپزشک، هر دو می‌توانند درمانگر باشند. اما این افراد به دلیل اینکه احتمالا با خصوصی ترین جنبه های افراد و درونی ترین لایه های شخصیتی آنها سروکار دارند باید موارد اخلاقی را بیش از دیگران رعایت کنند.

رعایت فاصله حرفه ای یکی از مهم ترین این موارد است. در اینجا فرق بین رواپزشک و روانشناس در این است که مدت زمانی که روانپزشک با بیمارانش می‌گذارند، کوتاه تر است به همین دلیل کمتر احتمال دارد که مشکلاتی در این زمینه بروز کند.

اول به روانپزشک مراجعه کنیم یا روانشناس؟

 

به طور کلی نمی‌توان به این سوال جواب قطعی داد. اما بهتر است با توجه به شرایط جسمانی و فیزیکی خود در این مورد تصمیم بگیرید. همچنین بهترین حالت این است که به طور همزمان هم دارو مصرف کرده و هم به روانشناس مراجعه کنید. این موضوع ربطی به وخاومت اختلال ندارد؛ تنها اثرگذاری روش های درمانی را طولانی تر کرده  همچنین روند درمان را سریعتر می‌کند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

سخن پایانی

بسیاری از افراد در تشخیص فرق بین روانپزشک و روانشناس دچار اشتباه می‌شوند. اما باید حتما در این مورد تحقیق کرده و اطلاعاتی کسب نمایند. همچنین در زمینه انتخاب درمانگر مناسب برای خود نیز حساسیت به خرج دهند. چرا که این موضوع به طور مستقیم با سلامت روان در رابطه بوده و نباید آن را دست کم گرفت. در این مورد می‌توانید با کارشناسان ذهن نو نیز مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرق بین روانپزشک و روانشناس می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

منبع: فرق بین روانپزشک و روانشناس





:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: