علائم کمبود ویتامین در زنان | 2 درمان کمبود ویتامین در زنان
نوشته شده توسط : ذهن نو

 علائم کمبود ویتامین در زنان با برخی از نشانه‌ها قابل تشخیص است. خانم‌هایی که کمبود ویتامین دارند؛ معمولاً ریزش موی شدید دارند یا خواب آلوده هستند و یبوست دارند. احساس سبکی سر دارند و هوس‌های غذایی غیر عادی تجربه می‌کنند. در تنفسشان با مشکل روبرو هستند و چهره‌ای زرد و رنگ پریده دارند. ویتامین‌ها نقش بسیار مهمی را در بدن ایفا می‌کنند.

اما اینکه چگونه بفهمیم دچار کمبود ویتامین هستیم و یا چه مواد غذایی به جبران این کمبود ویتامین کمک می‌کند؛ اندکی دشوار است.  برای تشخیص کمبود ویتامین احتمال دارد که هر از گاهی احساس خستگی کنید یا دچار ضعف شوید. در این مقاله سعی کرده‌ایم راجع به کمبود ویتامین زنان صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی زنان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم کمبود ویتامین در زنان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

علائم کمبود ویتامین در زنان

 

همانطور که در مقدمه توضیح دادیم؛ ویتامین‌ها نقش حیاتی در بدن انسان دارند. و تنها از طریق مواد غذایی و داروها به بدن وارد می‌شوند. اگر فردی کمبود ویتامین داشته باشد، علائم به دو صورت خفیف یا بسیار خطرناک نشان داده می‌شود. ویتامین‌ها به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی وجود دارند و تمامی این‌ها برای بدن ضروری هستند. و معمولا خانم‌ها با کمبود ویتامین بیشتری نسبت به آقایان روبرو هستند.

به طور کلی خانم‌هایی که رنگ پوست زرد و رنگ پریده دارند و با یبوست درگیرند، ریزش موی شدید دارند و در تنفس دچار مشکل هستند، گزگز یا بی‌حسی مفاصل دارند و با قاعدگی با مشکل روبرو هستند، تمرکز حواس بسیار شدید دارند یا … با کمبود ویتامین روبرو هستند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین در زنان چیست؟

علائم کمبود ویتامین در زنان بستگی به نوع ویتامین یا مواد مغذی دارد. اما با این حال نشانه‌های کمبود ویتامین به طور کلی یکسان می‌باشد که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده‌ایم.

???? خستگی و زردی

???? رنگ پریدگی پوست

????دشواری در تنفس

???? ریزش مو

???? هوس‌های غذایی غیر عادی

????احساس سبکی سر

???? یبوست

???? تپش قلب

????خواب آلودگی

???? گزگز یا بی‌حسی مفاصل

???? مشکلات مربوط به قاعدگی و عقب افتادن آن

????تمرکز حواس شدید

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علت بی حوصلگی کلیک کنید.

علائم کمبود ویتامین زنان که با آنها اشاره شد، گاهی تعداد کمی و یا همه آنها بروز پیدا می‌کند. بیشتر افراد به مرور زمان با این علائم وقف پیدا می‌کنند و همین امر باعث عدم تشخیص کمبود ویتامین در زنان می‌شود. اما توجه داشته باشید در صورتی که علائم گوناگونی از کمبود ویتامین را تجربه می‌کنید؛ حتماً به پزشک مراجعه کنید زیرا این علائم ممکن است از فقر ویتامین شدید باشد.

کمبود ویتامین چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در صورتی که با علائم کمبود ویتامین زنان به پزشک مراجعه کنید، پزشک مشکوک به سوء تغذیه می‌شود، راجع به رژیم غذایی و عادات غذایی با مراجعه کننده صحبت می‌کند. در رابطه با علائم و نشانه‌هایی که بیمار دارد؛ سوال خواهد پرسید و همچنین در صورت بروز هر کدام از علائم یبوست، اسهال و خون در مدفوع حتماً به پزشک گزارش دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراقبت های قبل از بارداری کلیک کنید.

کمبود ویتامین چگونه درمان می‌شود؟

درمان و کاهش علائم کمبود ویتامین زنان بستگی به شدت و نوع ویتامین دارد. پزشک با بررسی بیمار، شدت کمبود مواد غذایی و پیامدهای دراز مدت را تشخیص می‌دهد. قبل از شروع درمان آزمایش‌هایی را برای بیمار تجویز می‌کند تا میزان علائم و کمبود را بررسی کند. در بیشتر مواقع علائم کمبود ویتامین زنان با تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل‌های مناسب ویتامینی برطرف می‌شود. در ادامه روش‌های درمانی رژیم غذایی و مکمل‌های غذایی را توضیح داده‌ایم.

???? مکمل غذایی

یکی از روش‌های درمان و کاهش علائم کمبود ویتامین در زنان مکمل‌های غذایی است. پزشکان به بیماران مصرف مکمل یا مولتی ویتامین‌ها را تجویز می‌کند. حتی در برخی از موارد به بیماران توصیه می‌شود که برای جذب بهتر مکمل‌های غذایی به بیماران توصیه می‌کنند که به مصرف مکمل‌های دیگری مانند کلسیم و ویتامین دی بپردازند. به یاد داشته باشید که مصرف مکمل‌های ویتامینی باید با تجویز پزشک باشد و از مصرف خودسرانه پرهیز کنید.

???? رژیم غذایی | علائم کمبود ویتامین در زنان

رژیم غذایی یکی از روش‌های درمان و کاهش علائم کمبود ویتامین در زنان می‌باشد. در این شرایط پزشک به بیمار توصیه می‌کند که عادت غذایی خود را تغییر دهد.

مثلاً افرادی که کم خونی و فقر آهن دارند باید در رژیم غذایی خود گوشت، تخم مرغ، مرغ با گوشت تیره، سبزیجات و حبوبات را قرار دهند. در مواردی که کمبود ویتامین به صورت حاد باشد پزشکان بیمار را به متخصص تغذیه ارجاع می‌دهند. در شرایط حاد معمولا لازم است که فرد به طور منظم رژیم غذایی خود را با متخصص تغذیه هماهنگ کند و در نهایت با آزمایش خون میزان ویتامین‌های فرد را بسنجند.

عوامل کمبود ویتامین در زنان چیست؟

عامل اصلی در علائم کمبود ویتامین در زنان، رژیم غذایی نامناسب است. که این رژیم غذایی نامناسب موجب اختلال در جذب مواد مغذی می‌شود. بنابراین ممکن است که کمبود ویتامین برای مدتی مشخص نشود. عده‌ای از افرادی که با کمبود آهن روبرو هستند عبارتند از.

???? سرطان روده بزرگ

???? عدم تعادل در فلور روده

????بیماری کرون

???? بیماری سلیاک

???? بارداری

کمبود ویتامین های مختلف در زنان

 

همانطور که گفته شد، بدن به مقادیر کافی مواد معدنی و ویتامین نیاز دارد که این ویتامین‌ها برای رشد و پیشگیری از بیماری‌ها ضروری هستند. در این بخش مقاله راجع به ویتامین های مختلف توضیح داده ایم.

???? ویتامین A

ویتامینA  یکی از مواد مغذی ضروری برای سلامتی چشم، عملکرد غدد تولید مثل، باروری مردان و زنان است. به گزارش سازمان بهداشت جهانی عامل اصلی نابینایی کودکان کمبود ویتامین آ می‌باشد. برای رفع علائم کمبود ویتامین در زنان، مخصوصاً ویتامین آ باید شیر، تخم مرغ، سبزیجات، سیب زمینی شیرین و میوه‌های قرمز یا زرد را در رژیم غذایی خود جا دهید.

???? ویتامین B1 | علائم کمبود ویتامین در زنان

یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین در زنان که نشانه‌هایی مانند خستگی، کاهش وزن، گیجی، کاهش هوشیاری و از دست دادن حافظه کوتاه مدت است که در کمبود ویتامین B1 یا تیامین مشاهده می‌شود. این ویتامین به تبدیل کربوهیدرات‌ها به انرژی بدن کمک می‌کند، برای بدن و سیستم عصبی بسیار ضروری است. کمبود این ویتامین باعث آسیب عصبی عضلانی شده و روی قلب نیز اثر می‌گذارد.

در کشورهای صنعتی افرادی که مصرف مزمن الکل دارند؛ بسیار با کمبود ویتامین B1 مواجه هستند. کمبود تیامین علت اصلی بروز نشانگان ورنیکه- کورساکوف است که نوعی زوال عقل می‌باشد. برای رفع کمبود ویتامین در زنان از جوانه گندم مغزهای گیاهی، آجیل‌ها، انواع حبوبات و تخم مرغ استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ویتامین ب 1 کلیک کنید.

???? ویتامین B12

ویتامین B12 به شکل گیری گلبول‌های قرمز سالم در خون کمک می‌کند. علائم کمبود ویتامین B12 در بین افراد گیاهخوار، کسانی که عمل جراحی بای پس معده داشتند، افراد بالای ۶۰ سال، افراد دیابتی، مصرف داروهای ضد اسید معده و کسانی که فاقد فاکتور داخلی معده هستند؛ وجود دارد. با مصرف کلسیم در وعده‌های غذایی می‌توانید به کاهش علائم کمبود ویتامین در زنان کمک کنید.

علائم و نشانه کمبود ویتامین B12 عبارتند از تنگی نفس، کاهش وزن، گیجی، خستگی، حالت تهوع، زخم روی زبان و رنگ پریدگی و همچنین علائم شدید کمبود ویتامین B12 عبارتند از افسردگی، از دست دادن حافظه، زوال عقل، کج خلقی، ضعف عضلانی و اختلال در راه رفتن

???? کمبود ویتامین D

بر اساس گزارش‌ها حدود یک میلیارد نفر در جهان با کمبود ویتامین D مواجه هستند. افرادی که رنگ پوست تیره دارند؛ بیشتر در معرض خطر کمبود این ویتامین هستند. ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها بسیار ضروری است و به رشد آنها کمک می‌کند.

برای رفع کمبود و علائم ویتامین در زنان بهتر است که از روغن ماهی، ماهی‌های چرب، جگر، انواع قارچ‌ها، زرده تخم مرغ، شیرهای گیاهی و محصولات لبنی استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که بهترین منبع برای جذب ویتامین D نور آفتاب است. برای دریافت این ویتامین بهتر است که دو بار در هفته و هر بار بین ۵ تا ۳۰ دقیقه در معرض نور آفتاب قرار بگیرید.

????کمبود ویتامین C

ویتامین C از دیگر مواد مغذی برای بدن می‌باشد. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند از قلب محافظت کند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند. ویتامین C  برای سلامتی پوست بسیار ضروری است، همچنین به جذب آهن کمک می‌کند و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

برای جلوگیری از کاهش این ویتامین و کاهش علائم کمبود ویتامین در زنان می‌توانید از مواد غذایی مانند توت فرنگی، گیلاس، انگور، جعفری، خربزه، پرتقال، لیمو و فلفل دلمه قرمز استفاده کنید. ازعلائم کمبود این ویتامین می‌توان به خشکی پوست، افزایش وزن، خستگی دائم، ضعف دستگاه ایمنی بدن، کمبود آهن، سلامت ضعیف دهان و دندان و ترمیم آهسته زخم‌ها اشاره کرد.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، علائم کمبود ویتامین در زنان باید جدی گرفته شود. به همین دلیل باید برای رفع این مشکلات و آسیب‌ها حتما رژیم غذایی مناسب داشته باشید. از مکمل‌های غذایی با دستور پزشک استفاده کنید. حتی کمبود ویتامین خلقیات انسان را به هم می‌زند که برای رفع این مشکلات حتماً از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم کمبود ویتامین در زنان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع: علائم کمبود ویتامین در زنان | 2 درمان کمبود ویتامین در زنان





:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: