دی ام تی چیست | نشانه های اعتیاد دی متیل تریپتامین
نوشته شده توسط : ذهن نو

دی ام تی یکی از انواع مواد توهم زا و روان گردان بوده که مخفف کلمه دی متیل تریپتامین است. این ماده تقریبا یکی از قوی ترین مواد توهم زا است که تاریخچه آن نیز به سالها پیش برمی‌گردد. مواد توهم زا به دلیل حالاتی که برای افراد بعد از مصرف ایجاد می‌کنند؛ منجر به وابستگی روانی می‌شوند. اما به طور کلی امکان اعتیاد به این مواد برای همه وجود دارد پس بهتر است در این مورد اطلاعاتی داشته باشند.

 

DMT به شکل های مختلفی مصرف می‌شود و حتی نام های مختلفی نیز دارد. متاسفانه به تازگی مصرف آن در میان نوجوانان بسیار شایع شده است. از این رو پیشگیری از اعتیاد به آن و همچنین اطلاع از راه های ترک، ضروری است.

برای دریافت مشاوره در زمینه دی ام تی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: دی ام تی چیست | نشانه های اعتیاد دی متیل تریپتامین

دی ام تی

دی ام تی معمولا در ساختار بسیاری از گیاهان و حتی فیزیولوژی حیوانات به صورت طبیعی وجود دارد. فرمول این ماده تقریبا مشابه ال اس دی اس اما شهرت دی ام تی کمتر از ال اس دی است. به تازگی بسیاری از افراد از خاصیت این ماده و حتی وجود آن آگاه شده و آمار اعتیاد به آن در حال افزایش است.

برخی معتقدند که این ماده حتی در بدن انسان هم وجود دارد اما از زمان مرگ ترشح آن شروع می‌شود. هر چند که این موضوع هنوز ثابت نشده است. به همین دلیل برخی به آن مولکول روح نیز می‌گویند. 

شکل ظاهری دی ام تی

دی ام تی در بیشتر موارد به شکل پودر سفید رنگ است و گفته می‌شود هرچه سفید تر باشد؛ خلوص آن نیز بیشتر است. به طور کلی یافتن نوع خالص آن بسیار دشوار بوده و در بیشتر موارد به شکل بلورها یا پودر زرد رنگ دیده می‌شود.

تاریخچه ماده دی ام تی

دی ام تی تقریبا از هزاران سال پیش در گونه های گیاهی و جانوری جنگل های آمازون وجود داشت اما از آن به عنوان دمنوش های گیاهی استفاده می‌کردند. در واقع در گذشته این ماده خاصیت دارویی داشته و برای درمان بیماری های مختلف از آن استفاده می‌شده است. از طرفی از آن به عنوان ماده ای شادی بخش در مراسم های قومی کشور پرو استفاده می‌شد. این ماده از سال 1900 وارد آمریکا شد و بعد ها از دهه 60 و 70 میلادی به عنوان مخدر شناخته شد.

نام های مختلف دی ام تی

دی ام تی با نام های مختلفی شناخته و در بازار وجود دارد. در واقع اطلاع از این اسامی می‌تواند شناسایی اعتیاد به آن را راحت تر کند. این ماده در کشورهای غربی مانند آمریکا، آلمان و فرانسه به اسم دیمیتری شناخته می‌شود. از طرفی به آن مولکول روح نیز گفته می‌شود و همچنین به ANN نیز شهرت دارد.

روش مصرف دی ام تی

مخدر دی ام تی به شکل های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته تاثیرات این ماده بر روش مصرف آن تفاوت چندانی نمی‌کند. برخی از این روش ها شامل موارد زیر می‌شوند.

تزریق

در روش تزریق مقداری از این ماده به صورت مستقیم وارد خون شده و تقریبا 5 تا دقیقه فرد را دچار توهمات شدید می‌کند. بعد از این مدت تاثیرات این ماده کمتر شده و فرد به حالت عادی برمی‌گردد.

دود کردن

در بیشتر موارد دی ام تی به روش دود کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. با اینکه میزان توهمات به مقداری بستگی دارد که افراد از این ماده استفاده می‌کنند اما به طور کلی این روش نیز موجب بروز توهمات دیداری و شنیداری در افراد می‌گردد. گفته می‌شود که در بیشتر موارد توهمات ناشی از مصرف این ماده تا 10 دقیقه باقی می‌ماند اما تاثیرات آن به قدری زیاد است که فرد را تا یکسال درگیر می‌کند.

مصرف خوراکی

در برخی موارد افراد مصرف دی ام تی به صورت خوراکی صورت می‌گیرد. در این حالت تاثیر این ماده دی ام تی دیرتر بروز می‌کند. اما برای مدت زمان طولانی تری باقی می‌ماند. در مصرف خوراکی این ماده به صورت چای آیاهوآسکا، مصرف می‌شود.

نشانه های مصرف دی ام تی

طبیعی است که مصرف دی ام تی با نشانه هایی همراه است که هم به صورت جسمانی و هم روانی بروز می‌کند. شدت این نشانه ها و حتی بروز آنها به عوامل مختلفی بستگی دارد. بهتر است افراد از این موارد اطلاعا داشته  و در صورت مشاهده آنها در اطرافیان این موضوع را پیگیری کنند.

اثرات کوتاه مدت

در مدت زمان کوتاه و چند ساعت بعد از مصرف، فرد نشانه هایی مانند گشاد شدن مردمک چشم، بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون، بروز توهمات دیداری و شنیداری، سرگیجه، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، ناهماهنگی در حرکات بدن، تحریف در مکان و زمان و احساس خارج شدن از جسم و… را تجربه می‌کند.

اثرات بلند مدت دی ام تی

مصرف این ماده برای مدت زمان طولانی و همچنین بالارفتن دوز مصرفی آثار بلند مدتی  نیز دارد. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند.

بروز اختلالات رفتاری

اختلال در بینایی و شنوایی

بروز افکار پارانویایی

فلاش بک های مداوم

سکته یا تومور مغزی

عوارض مصرف دی ام تی

مصرف هرگونه ماده روان گردان و توهم زا پیامدهایی در بر دارد که دی ام تی نیز از این قاعده مستثنی نیست. مصرف این ماده حتی در مدت زمان کوتاه نیز برای افراد عوارضی ایجاد می‌کند که قابل جبراهن نیستند. این ماده با تاثیر بر مغز بر میزان ترشح سروتونین تاثیر گذاشته و منجر به بروز سندروم سروتونین می‌گردد.

مدت زمان ماندگاری دی ام تی در بدن

مدت زمان ماندگاری دی ام تی را در بدن می‌توان با آزمایش ها و تست های مختلفی تشخیص دارد این ماده از یک تا پنج روز در بدن ماندگاری داشته و همچنین تا 90 روز در آزمایش مو قابل تشخیص است.

علت گرایش نوجوانان به دی ام تی

با اینکه مصرف دی ام تی در میان این گروه از افراد شایع نیست؛ اما به طور کلی نوجوانان بیشتر از هرگروه دیگری از مواد توهم زا و روان گردان استفاده می‌کنند. آنها بیشتر علاقه به تجربه کردن حالت روانی بعد از مصرف دارند؛ اما با چند بار مصرف آن به این ماده اعتیاد پیدا می‌کنند.  همچنین مصرف این گروه از مواد تاثیر بیشتری نیز بر آنان دارد.

اوردوز با دی ام تی

بر اساس تحقیقات انجام شده بر دی ام تی احتمال اوردوز با این ماده بسیار کم است. اما به هر حال به دلیل عوارض جانبی که برای افراد ایجاد می‌کند باید در مصرف آن احتیاط کرد. از طرفی مصرف آن به صورت تزریقی احتمال بروز اوردوز را بالاتر می‌برد. برخی از افراد این ماده را با الکل و دیگر مواد مصرف می‌کنند که در این صورت نیز بازهم بسیار خطرناک است.

آیا دی ام تی اعتیاد آور است؟

به طور قطعی نمی‌توان در مورد خاصیت اعتیادآوری دی ام تی اظهار نظر کرد. اما قطعا وقتی افراد به صورت مکرر از این ماده استفاده کنند و همچنین دوز مصرفی خود را با لا ببرند؛ دچار وابستگی روانی و جسمانی به این ماده می‌گردند. پس احتمال اعتیاد به این ماده وجود دارد.

ترک اعتیاد به دی ام تی

از آنجایی که احتمالا مصرف این ماده بعد از مدتی زندگی شخصی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ افراد برای رهایی از مصرف این ماده باید برای ترک آن اقدام کنند. معمولا برای اینکار نیازی به حضور در کلینیک های ترک اعتیاد نیست اما بهتر است افراد در این دوران تحت نظر یک پزشک و روانشناس باشند. 

سخن پایانی

به طور کلی مواد توهم زا و روان گردان شامل مخدر های زیادی می‌شوند که دی ام تی یکی از قوی ترین آنهاست. افراد باید از نشانه ها مصرف این ماده و همچنین عوارض ناشی از آن مطلع بوده و از آنها جلوگیری کنند. همچنین در صورت وابستگی به آنها با کمک متخصصین درمان خود را آغاز نمایند. از طرفی احتمال اعتیاد و اوردوز نیز با این ماده وجود دارد نباید نسبت به این موضوع بی توجه بود. افراد می‌توانند در این مورد با یک مشاوره اعتیاد، صحبت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دی ام تی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: دی ام تی چیست | نشانه های اعتیاد دی متیل تریپتامین





:: برچسب‌ها: دی ام تی چیست | نشانه های اعتیاد دی متیل تریپتامین ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: