نقش روانشناسی در تحکیم خانواده
نوشته شده توسط : ذهن نو

نقش روانشناسی در تحکیم خانواده و سلامت روان اعضای خانواده بسیار پر رنگ است. برای اینکه خانواده سالم، شاد و صمیمی‌ داشته باشید؛ باید در زمان های نیاز کمک از روانشناس رو جدی بگیرید

با وجود مشغله های زندگی امروزی، همه ما باید برای قدرتمند کردن بنیاد خانواده از روانشناس راهنمایی بگیریم. روانشناس به شما کمک می‌کند تا با برنامه ریزی اصولی در آغوش خانواده زندگی کنید و در کنار یکدیگر وقت سپری کنید. به عنوان پدر و مادر نقش مهمی در تربیت و‌ شکل‌گیری فرزندان دارید. و باید در تصمیم گیری اصولی، برنامه ریزی، محافظت، پرورش و … فرزندان به بهترین روش پیش بروند.

به طور کل همه افراد باید قبل از تشکیل خانواده، از بایدها و‌ نبایدهای زندگی‌ مطلع باشند. تشکیل خانواده به منظور کاشت دانه‌ای است که نیاز به مراقبت دارد. بنابراین بهتر است که برای تحکیم خانواده از روانشناس کمک بگیرید. در این مقاله راجع به نقش روانشناس در تحکیم خانواده صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

منبع: نقش روانشناسی در تحکیم خانواده

 

نقش روانشناس در تحکیم خانواده

از نقش روانشناس در تحکیم خانواده می‌توان به برنامه ریزی، تصمیم گیری، مهارت ها، عوامل و … اشاره کرد که در این مقاله راجع به عوامل تحکیم خانواده، مهارت های تحکیم خانواده، نقش اعضای خانواده و زوجین در تحکیم خانواده صحبت کرده ایم. برای ایجاد صمیمیت، رفع چالش ها، درک یکدیگر، رفع اختلاف نظرها، یافتن نقطه مشترک، نحوه حل مشکلات و … همه خانواده ها به کمک روانشناس نیازمند هستند.

نقش روانشناس در تحکیم خانواده به قدری پراهمیت است که باعث افزایش رضایت از زندگی در اعضا می‌شود. توصیه ما به شما این است که برای افزایش کیفیت زندگی حتما در مراحل مختلف از روانشناس کمک بگیرید. 

روش های تحکیم خانواده چیست؟

نقش روانشناسی در حفظ بنیان خانواده در حیطه های مختلفی قرار دارد. فعالیت های خانوادگی، برنامه ریزی ها و ... در تحکیم خانواده بسیار نقش دارند. در این بخش مقاله روش های تحکیم خانواده را توضیح داده ایم.

 

کارهای خانه را با یکدیگر انجام دهید

نقش روانشناسی در تحکیم خانواده در زمینه برنامه ریزی برای انجام کارهای خانه نیز وجود دارد. روانشناس به شما کمک می‌کند تا اعضای خانه را برای انجام کارهای ترغیب کنید. برای کارهای خانه فهرست تهیه کنید و مسئولیت هر کاری را بین اعضا تقسیم کنید. این برنامه باید طوری باشد که همه به موازات یکدیگر کار داشته باشند. برای اتمام کار به آنها زمان دهید و با کار گروهی خانه را زودتر مرتب کنید. برای تشویق بیشتر فرزندان و اعضای خانواده می‌توانید پس از اتمام کار با یک تشویق از طریق خوراکی خوشمزه آنها را خوشحال کنید.

 جلسات خانوادگی تشکیل دهید

 

از نقش روانشناسی در تحکیم خانواده می‌توان به جلسات خانوادگی اشاره کرد. اغلب والدین فکر می‌کنند که منظور از جلسات خانوادگی؛ مراسم خشک و رسمی است. اما یک جلسه خانوادگی به منظور جمع صمیمانه و صحبت های روزمره است. این جلسات زمان خوبی برای بیان نارضایتی ها  و رضایت اعضا است. در واقع می‌توان با نقد و انتقادهایی که از اعضا دریافت می‌کنید؛ به اصلاح خود بپردازید.

حمایت کنید | نقش روانشناسی در تحکیم خانواده

حمایت اعضا از دیگر جنبه های نقش روانشناسی در تحکیم خانواده است. روانشناس به شما کمک می‌کند تا نحوه حمایت از یکدیگر را آموزش ببینید و همه اعضا را تشویق کنید تا مثل کوه پشت یکدیگر باشند. در شادی، خنده، خوشی و بدی در کنار یکدیگر باشند و نگران تنهایی نباشند.

 
 

 به خانواده زمان اختصاص دهید

نقش روانشناسی در تحکیم خانواده، اختصاص دادن زمان به اعضا در همه شرایط است. روانشناسان در رابطه با موضوع زمان برای خانواده بسیار تاکید دارند. به شیوه ای که حتی در شرایط سنگین کاری و مشغله های مختلفی بر موضوع زمان تاکید دارند. در ادامه به روش های اختصاص دادن زمان به خانواده اشاره کرده ایم.

 رفتن به پارک

 بازدید موزه

 

صرف غذای خانوادگی

 بادبادک بازی

 پارک رفتن

 

پیاده روی و قدم زدن

 استراحت داشته باشید

از اصول تحکیم خانواده می‌توان به استراحت اشاره کرد. بزرگ ترین نقش روانشناسی در تحکیم خانواده این است که به شما نحوه استراحت به همراه جلوگیری از دوری را آموزش می‌دهد. در واقع همه اعضا باید بدانند که زمان هایی را به تنهایی و خود اختصاص دهند. زمانی که اجازه تنهایی به فرزند دهید؛ والد بهتری خواهید بود.

 از علایق فرزند حمایت کنید | نقش روانشناسی در تحکیم خانواده

نقش روانشناسی در تحکیم خانواده در زمینه حمایت از علاقه و استعداد فرزند نیز وجود دارد. برای اینکه خانواده قوی داشته باشید، باید حامی فرزندان باشید. و راهی برای بروز استعداد فرزند خود پیدا کنید. این حمایت در زمینه های مختلفی مانند کمک به فرزند، انجام کارها و ... وجود دارد.

 

 فداکاری داشته باشید

نقش روانشناسی در تحکیم خانواده در زمینه فداکاری نیز وجود دارد. برای اینکه فرزندانی مهربان و فداکار داشته باشید، باید روش های اصولی تربیت فداکاری و وجدان را از روانشناس آموزش ببینید. در نهایت کودک یاد می‌گیرد که به صورت داوطلبانه در کارهای خوب شرکت کند.

 در تصمیم گیری به یکدیگر کمک کنید

نقش روانشناسی در تحکیم خانواده آموزش کمک در تصمیم گیری است. زمانی که رابطه خوبی بین اعضای خانه وجود داشته باشد، تمامی افراد در تصمیم گیری ها به یکدیگر کمک می‌کنند که این کمک در زمینه های مختلفی وجود دارد و باعث پیشرفت شما می‌شود. در واقع روانشناس به شما آموزش می‌دهد بدون قضاوت یکدیگر؛ کمک کنید.

 برنامه ریزی داشته باشید | نقش روانشناسی در تحکیم خانواده

 

برای برقراری رابطه بهتر و افزایش کیفیت زندگی، اعضای خانواده باید برنامه ریزی داشته باشند. نقش روانشناسی در تحکیم خانواده در زمینه کمک به برنامه ریزی نیز وجود دارد. به طور کلی روانشناس برنامه ریزی های شخصی و گروهی را به اعضای خانواده آموزش می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا زندگی را با برنامه پیش ببرند.

 

کلام آخر

هیچ انسانی تنها نیست و همه ما بخشی از جامعه بزرگ هستیم. بنابراین باید در خانواده، مدرسه، روابط، جامعه و ... نقش مفیدی داشته باشیم. روانشناسان به عنوان افرادی که علم برقراری ارتباط و تحکیم خانواده دارند؛ به افراد در این زمینه راهنمایی می‌کند. سیستم را بررسی می‌کند و در جهات مختلف به شما راهنمایی می‌دهد.

برای اینکه از نقش روانشناسی در تحکیم خانواده استفاده کنید؛ می‌توانید با کلینیک ذهن نو در ارتباط باشید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می‌توانید در هر ساعت از روز برای دریافت مشاوره با مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل کنید.

منبع: نقش روانشناسی در تحکیم خانواده

 
 
 




:: برچسب‌ها: نقش روانشناسی در تحکیم خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 دی 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: