قهر با همسر | عواقب قهر طولانی با همسر
نوشته شده توسط : ذهن نو

قهر با همسر به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. طبیعی است که زوجین در مورد مسائل مختلفی با یکدیگر اختلاف داشته و به مشکل بخورند. اما به طور کلی قهرکردن رفتار سالمی نیست و تنها باعث دوری از افراد از یکدیگر می‌شود. از طرفی طبیعی است که بعد از هر مشاجره ای زوجین کمی از یکدیگر فاصله گرفته و به زمان نیاز داشته باشند. اما این موضوع نباید طولانی شده و یا بر جنبه‌های دیگر ارتباط آنها تاثیر بگذارد.

برخی از قهر کردن به عنوان وسیله ای برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند. اما در این شرایط، مشکل تنها برای مدت زمان کوتاهی حل می‌شود. به طور کلی برخی از افراد به این رفتار عادت کرده و به دلیل عدم اطلاع از روش های موثرتر، از این روش استفاده می‌کنند. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف از این موضوع می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه قهر با همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: قهر با همسر | عواقب قهر طولانی با همسر

قهر با همسر

قهر با همسر گاهی نشانه ای برای خواسته ها و نیازهاست. اما فراموش نکنید که باید در این مورد با طرف مقابل صحبت کرد. نه اینکه مطلع شدن از آنها را به خود فرد سپرد. این رفتار می‌تواند در مواردی موثر واقع شده و طرف مقابل را متوجه اشتباهش بکند. اما نباید به صورت دائم این واکنش را نشان داد. در بیشتر موارد، قهر نشانه عدم بلوغ عاطفی فرد است. این موضوع از مسائل مختلفی ناشی شده و عوامل زیادی بر آن موثر هستند. به همین دلیل باید در این مورد علاوه بر شناخت ویژگی های شخصیتی خود، از همسر نیز شناخت کافی پیدا کرد و حتی از زوج درمانگر کمک گرفت. 

علل قهر با همسر

همانطور که گفته شد؛ افراد به دلایل مختلفی واکنش قهر با همسر را انتخاب  می‌کنند. در واقع دلایل مختلفی در این مورد وجود دارد. اما به طور کلی برخی از مسائل میان همه زوج ها مشترک هستند و باعث ناراحتی آنها می‌شوند.

خودخواهی و غرور

یکی از دلایل عمده قهر با همسر، ویژگی خودخواهی و مغرور بودن فرد است. چنین فردی به هیچ عنوان منطقی نبوده و تنها به خود اهمیت می‌دهد. چنین افرادی حتی اگر مقصر هم باشند؛ عذرخواهی نمی‌کنند و همواره طرف مقابل را مقصر می‌دانند. در چنین شرایطی وقتی طرف مقابل حرفی می‌زند که برای آنها خوشایند نیست؛ به جای فکر کردن در این مورد و حل کردن مشکل، فرار از موقعیت یا قهر کردن را انتخاب می‌کنند.

عدم ارتباط موثر

در برخی از موارد، وقتی زوجین ارتباط خوبی با یکدیگر ندارند؛ مدام قهر می‌کنند. در واقع قهر با همسر برای آنها تبدیل به عادت شده است. از طرفی در مواقعی هم که با همسر خود قهر نیستند؛ بازهم ارتباط درستی با یکدیگر ندارند. برای مثال به رابطه اهمیت نداده و یکدیگر را نادیده می‌گیرند. زندگی مشترک، تنها به معنای زندگی کردن افراد کنار یکدیگر نیست. بلکه زوجین باید در این زمینه تلاش کرده و ارتباط خوبی از هر نظر، با یکدیگر برقرار کنند.

به عنوان اهرم فشار

گاهی افراد از قهر با همسر به عنوان اهرم فشار استفاده کرده و دست به باج گیری عاطفی می‌زنند. چنین افرادی احتمالا در دوران کودکی نیز به همین شکل به خواسته های خود می‌رسیدند. اینکار طرف مقابل را تحت فشار قرار داده و او را مجبور به کاری می‌کند که علاقه ای به آن ندارد. آنها در چالش ها تنها سکوت کرده و آنقدر به اینکار ادامه می‌دهند تا طرف مقابل برای آشتی و دلجویی پیش قدم شود. 

عدم کنترل احساسات و هیجانات

افرادی که کنترلی بر احساسات و هیجانات خود ندارند؛ بیشتر در معرض قهر با همسر هستند. چنین افرادی از مهارت کنترل خشم برخوردار نبوده و در هنگام عصبانیت و یا حتی بحران ها واکنش های نادرستی مانند قهر کردن از خود بروز می‌دهند. گاهی افراد ترسیده و برای اینکه آسیبی به خود و یا دیگری نزنند؛ از این روش استفاده می‌کنند.

جلب توجه

جل توجه نیز، یکی دیگر از دلایل قهر با همسر است. افرادی که کمبود محبت دارند و یا علاقه کافی را از همسر خود دریافت نمی‌کنند از چنین روشی استفاده می‌کنند. آنها خود نیز مهارتی در ابراز علاقه و دوست داشتن ندارند. اما تنها این توقع را از دیگری داشته و برای دریافت آن دست به کارهای مختلفی می‌زنند.

پیامدهای قهر با همسر

فراموش نکنید که قهر با همسر، پیامدهای زیادی برای افراد ایجاد می‌کند. این رفتار نه تنها بررفتارهای شخصی تاثیر داشته بلکه فرد دیگری را که در اینجاد همسر است را هم درگیر می‌کند. از آنجایی که قهر کردن واکنش مناسبی در مقابل موقعیت های مختلفی نیست؛ به همین دلیل افراد باید دلایل این رفتار را شناسایی کرده و از بروز پیامدهای آن جلوگیری کنند. وقتی افراد در هنگام مشکلات تنها قهر کردن را انتخاب می‌کنند؛ احساسات خود را سرکوب کرده و بیشتر به خود فشار وارد می‌کنند.

از طرفی علاقه و محبت آنها نسبت به یکدیگر کمتر شده و حتی دچار ترس از دست دادن می‌شوند. از طرفی با قهر کردن مشکلات حل نشده باقی مانده و احتمال بروز مجدد آنها در زندگی مشترک افزایش می‌یابد. 

راهکارهای جایگزین قهر با همسر

اما راهکارهای جایگزینی به جای قهر با همسر نیز وجود دارد. با اینکه برخی از افراد به طور کلی به این واکنش عادت کرده اند و این بخشی از شخصیت آنها است. اما روش های بسیار موثر تر از قهرکردن نیز وجود دارد که علاوه بر حل مشکل، به افراد نیز کمک می‌کند. برخی از این روش ها شامل موارد زیر می‌شوند.

صحبت کردن با همسر

صحبت کردن و بیان مشکل به صورت مستقیم، بهترین کار است. اگر از موضوعی احساس ناراحتی می‌کنید و یا حتی نیاز و خواسته ای دارید؛ باید به صورت واضح و شفاف آن را توضیح دهید. برای مثال به با آرامی بگویید که رفتارت مرا ناراحت کرد و لطفا دوباره اینکار را نکن. سکوت کردن در مورد مسائل مختلف، واکنش درستی نیست. صحبت کردن با همسر نیز روش هایی دارد که با استفاده از آنها می‌توان جلوی بروز مشکلات بیشتر را گرفت.

کمک گرفتن از مشاور

یکی دیگر از روش های جایگزین قهر با همسر، کمک گرفتن از زوج درمانگر است. روانشناس راهکارهای مختلفی را در این زمینه به شما ارائه داده و از طرفی مهارت های مختلفی را به شما می‌آموزد تا در برابر مشکلات به شکل موثرتری عمل کنید. همچنین ریشه یابی مشکلات نیز یکی دیگر از اقدامات مهمی است که به کمک یک متخصص می‌توانید انجام دهید.

تمرکز بر حل مسئله

بهتر است به جای قهر با همسر و استفاده از روش های ناکارآمد بر حل مسئله تمرکز کنید. برای حل مشکل دو نفر باید با یکدیگر همکاری کرده و به یکدیگر کمک کنند. در چنین شرایطی اهمیتی ندارد که مقصر چه کسی است. افراد باید علت بروز مشکل را پیدا کرده و با استفاده از روش های مختلف آن را برطرف کنند. از طرفی وقتی مسائل به شکل درستی حل می‌شوند؛ دیگر تکرار نشده و همچنین لطمه ای به ارتباط افراد نیز وارد نمی‌شود.

سخن پایانی

برای جلوگیری از بروز قهر با همسر در ابتدا باید بر ویژگی های شخصیتی خود کار کنید. برای اینکار باید شناخت درستی از خود داشته و زمان کافی را به آن اختصاص دهید. از طرفی اگر همسر شما از این رفتار به صورت مداوم استفاده می‌کند؛ باید با او به شکل موثری ارتباط برقرار کرده و به او کمک کنید. در این شرایط مراجعه به روانشناس می‌تواند بسیار اثربخش باشد. افراد می‌توانند با استفاده از روش هایی که در متن به آنها اشاره شد؛ نه تنها از یکنواختی و مشکلات رابطه جلوگیری کنند؛ بلکه میزان علاقه و محبت را نیز افزایش دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه قهر با همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: قهر با همسر | عواقب قهر طولانی با همسر





:: برچسب‌ها: قهر با همسر | عواقب قهر طولانی با همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: