فرزند نور چشمی | سندروم فرزند طلایی
نوشته شده توسط : ذهن نو

فرزند نور چشمی یا بروز سندروم فرزند طلایی در خانواده ها، باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود. در اکثر خانواده ها فرزندی وجود دارد که بیشتر مورد توجه دیگران است و یا حتی او را با دیگران از جنبه های مختلف مقایسه می‌کنند. به طورکلی فرق گذاشتن بین بچه ها و تبعیض، امری طبیعی در خانواده هاست. اکثر والدین فرزندی را بیشتر از دیگران مورد توجه قرار می‌دهند که به وضوح قابل رویت است.

این موضوع تاثیرات بدی بر دیگر فرزندان داشته و آن‌ها را آسیب پذیر می‌کند. این مساله دلایل مختلفی داشته و به اشکال متفاوتی بروز می‌کند. حتی شدت آن نیز در خانواده‌ها متفاوت است. بهتر است هم والدین و هم فرزندان از این موضوع آگاهی کافی را کسب کرده و از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری کنند. در این مورد می‌توانید خدمات مشاوره کودک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم فرزند طلایی یا فرزند نور چشمی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: فرزند نور چشمی | سندروم فرزند طلایی

سندروم فرزند طلایی

به طور کلی پایه و اساس بیشتر نظریه های روانشناسی بر مبنای عدم دریافت عشق و محبت کافی در دوران کودکی است. این سندروم و پدیده ای به اسم فرزند نور چشمی یکی از عوامل موثر بر این موضوع است. خانواده ها با اینکار احساس ناکافی بودن و شرم به کودکان داده و حتی موقعیت های زیادی را نیز از آنها سلب می‌کنند.

شاید حتی فرزند نور چشمی مورد نظر والدین، ویژگی منحصر به فردی نیز نداشته باشد؛ اما تنها به دلیل جنسیت و یا شرایط محیطی حس خاص بودن را به او القا می‌کنند. فراموش نکنید که همه کودکان استعداد و توانمندی های خاصی دارند که با توجه و اهمیت دادن به آنها شکوفا شده و باعث موفقیت و پیشرفت می‌گردد.

پیامدهای منفی تاثیر فرزند نور چشمی

گاهی این فرزند نور چشمی، فرزند دیگران است و تنها وسیله ای برای سرزنش و مورد تحقیر قرار دادن فرزندان است. که در این صورت به هیچ عنوان مقایسه درست نبوده و نه تنها انگیزه برای بچه ها ایجاد نمی‌کند؛ بلکه باعث بروز مشکلات بیشتری در زندگی آنها نیز می‌گردد. برخی از این پیامدهای منفی، شامل موارد زیر می‌شوند.

????برهم خوردن ارتباط فرزندان

با استفاده از روش فرزند نور چشمی و مقایسه افراد بای یکدیگر، ارتباط آنها تا حد زیادی تحت تاثیر قرار گرفته و دچار مشکل می‌شوند. این موضوع حتی میان والدین و فرزندان نیز به وجود می‌آید. چرا که بعد از این رفتارها فرزندان به هیچ عنوان تمایل ندارند که با والدین خود ارتباط داشته و یا همواره در حال تلاش برای گرفتن توجه از طرف آنها هستند.

????آسیب های روانی | فرزند نور چشمی

فرزندانی که مدام با یکدیگر و یا فرزند نور چشمی دیگری مقایسه می‌شوند؛ اعتماد به نفس خود را از دست داده  و خود را بی ارزش می‌دانند. از طرفی این موضوع حتی برای خود فرزند نور چشمی نیز آسیب های زیادی به وجود می‌آورد. این افراد دچار خودشیفتگی شده و خود را برتر از دیگران احساس می‌کنند. اما وقتی با واقعیت ها مواجه می‌شوند؛ بسیار آسیب می‌بینند و حتی توانایی مواجه شدن با آن را ندارند.

????گرایش به انجام رفتارهای پرخطر

طبیعی است که وقتی افراد عزت نفس خود را از دست می‌دهند و یا دچار اختلالات مختلف روانی می‌شوند؛ احتمال بروز رفتارهای پرخطر و آسیب رسان بیشتر می‌شود. فرزند نور چشمی و یا دیگران که مورد مقایسه قرار می‌گیرند؛ احتمالا تمایل زیادی به انتقام گیری و تخلیه خشم خود دارند و این موضوع می‌تواند عواقب بدی داشته باشد.

چگونگی تاثیر فرزند نور چشمی بر دیگران

اینکه چطور فرزند نور چشمی می‌تواند بر دیگران تاثیر بگذارد؛ سوالی است که در این قسمت به آن پاسخ خواهیم داد. حتی این تاثیرات برای خود فرزند نور چشمی نیز هست. چرا که با تمام امکانات و رفاه و حتی توجهی که دریافت می‌کند؛ اما در زمینه هایی احتمالا عوارضی را تجربه می‌کند.

????بروز انتظارات غیرواقعی

یکی از این تاثیرات بروز انتظارات غیرواقعی برای فرزند نور چشمی است. در واقع همه انتظار رفتاری درست و سنجیده را از او دارند. چنین فردی احتمالا در مسائل هویتی بسیار دچار مشکل می‌شود. چرا که نمی‌تواند متناسب سن خود رفتار کند و یا حتی حق شکست خوردن و اشتباه کردن را ندارد. این موضوع فشار و استرس زیادی را به او وارد کرده و یا باعث بروز کمالگرایی منفی در او می‌گردد.

????آسیب به مهارت های ارتباطی و اجتماعی افراد | فرزند نور چشمی

عدم تعادل در میزان محبت و توجه به افراد، سبب بروز آسیب به مهارت های ارتباطی و اجتماعی آنها می‌گردد. از آنجایی که فرزند نور چشمی دچار خودشیفتگی می‌شودو دیگران نیز در مواجهه با او اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند؛ همواره در ارتباطشان مشکلاتی پیش آمده و نمی‌توانند با یکدیگر تعامل کنند. حتی در این شرایط ارتباط برقرار کردن با والدین نیز دشوار می‌شود. این مورد گسترش یافته و به طور کلی زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

????بروز مشکلاتی در رشد عاطفی

فرزند نورچشمی به دلیل اینکه همواره در مرکز توجه و محبت بوده است؛ دچار طرحواره استحقاق شده و تحمل نه شنیدن یا مخالفت را ندارد. اینگونه افراد معمولا انعطاف پذیری کمی داشته و نمی‌توانند در مواجهه با چالش ها به درستی عمل کنند. از طرفی هوش هیجانی در هر دو طرف آسیب می‌بیند. 

????آسیب به روحیه استقلال طلبی

به دلیل اینکه همواره به یک نفر توجه بیشتری شده است و طرف دیگر نادیده گرفته می‌شود؛ افراد در کسب استقلال شخصیتی دچار مشکل می‌شوند. چرا که طرفی که مدام با فرزند نورچشمی مقایسه می‌شود؛ احساس کفایت نکرده و نمی‌تواند در مسائل مختلف مستقل شود. او همواره احساس نیاز به دیگران می‌کند. و وقتی فردی مدام در معرض توجه است؛ احساس ابتکار عمل و مسئولیت پذیری در او رشد نخواهد کرد.

 برای جلوگیری از بروز پیامدهای فرزند نورچشمی چه باید کرد؟

همانطور که گفته شد نمی‌توان علاقه بیشتر والدین به یکی از فرزندان را نادیده گرفت. این موضوع همواره وجود دارد و بهتر است خانواده ها به جای انکار، آن را پذیرفته و از آسیب های ناشی از آن پیشگیری کنند. بهتر است خانواده ها در این زمینه اطلاعات و آگاهی کافی را کسب کرده و احساسات خود را کنترل کنند. همچنین منابع یکسان و برابری برای همه فرزندان در نظر گرفته و شرایط را برای شکوفایی آنها محیا کنند.

والدین باید به صورت مداوم به فرزندان خود یادآوری کنند که شخصیت آنها به تنهایی و فارغ از هر چیزی مهم و ارزشمند است. همچنین شرایط همه افراد و خانواده ها با یکدیگر متفاوت است و نمی‌توان فرزندان را با یکدیگر مقایسه کرد. از طرفی والدین باید به احساسات فرزندان اهمیت داده و زمینه ای در خانواده فراهم کنند تا فرزندان بتوانند به راحتی در مورد مسائل مختلف با خانواده های خود صحبت کنند. 

سخن پایانی

برخی از فرزند نور چشمی خود و یا استفاده از سندروم فرزند طلایی، به عنوان روشی برای تعیین ولیعهد استفاده می‌کنند. اما رفتار نابرابر با بچه ها تاثیرات بدی بر فرزندان گذاشته و آینده ها را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهتر است خانواده ها در زمینه فرزندپروری اطلاعات کافی را کسب کرده و رفتاری منصفانه با فرزندان خود داشته باشند.

تاکید بر فردیت فرزندان و همچنین داشتن ارتباطی درست با آنها تاثیر این سندروم را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. افراد می‌توانند در این زمینه با یک روانشناس کودک یا مشاور خانواده مشورت کرده و از او کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم فرزند طلایی یا فرزند نور چشمی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: فرزند نور چشمی | سندروم فرزند طلایی





:: برچسب‌ها: فرزند نور چشمی | سندروم فرزند طلایی ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: