رشته مامایی | 5 دروس مهم رشته مامایی
نوشته شده توسط : ذهن نو

رشته مامایی یکی از رشته های محبوب و پر متقاضی بین داوطلبان است. که در زیر مجموعه رشته های علوم پزشکی قرار دارد. همانطور که از نام این رشته پیداست، مامایی به مادر و کودک مرتبط می‌باشد. متخصص ماما، از قبل از زایمان مادر شروع به فعالیت می‌کند و با مشاوره صحیح و ارائه راهکارهای تخصصی، طول دوران بارداری، و حتی زایمان به مادر برای راحتی کمک می‌کند. با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله، بیشتر با این رشته جذاب و پر طرفدار آشنا شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته مامایی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: رشته مامایی | 5 دروس مهم رشته مامایی

رشته مامایی چیست؟

اگر طرفدار رشته مامایی هستید، باید بدانید که قرار است در آینده چه کاری انجام دهید. و در واقع وظیفه شما به عنوان پزشک ماما چیست. ماما می‌تواند توانایی فرد برای بارداری را شناسایی کند. یعنی اگر باردار شدن برای شخصی خطرناک باشد، پزشک ماما متوجه این مسئله خواهد شد و اگر این مشکل قابل رفع باشد کمک می‌کند تا درمان لازم انجام شود. به همین علت است که زوج ها قبل از تصمیم به بارداری باید با یک پزشک ماما مشورت داشته باشند.

در رشته مامایی، پزشک ماما در طول دوران بارداری همواره همراه مادر است. آزمایشات لازم و نکات ضروری را به مادر ارائه می‌دهد تا مادر، دوران بارداری بی خطر و همچنین زایمان بسیار راحت تر را تجربه کند. حتی بعد از زایمان، ماما وضعیت رشد و سلامت کودک را تا حدود سن 4 الی 6 سالگی تحت نظر دارد تا مطمئن شود کودک تمام آزمایشات و واکسن هایش را به موقع انجام می‌دهد.

توانایی و استعداد لازم برای ورود به رشته مامایی

رشته مامایی زیر مجموعه تجربی است؛ بنابراین افرادی که می‌خواهند در این رشته پذیرش شوند؛ باید از ضریب هوشی بالایی برخوردار باشند. آن ها باید در دوران دبیرستان به دروس تخصصی مثل: شیمی، فیزیک، ریاضی و … تا حدود زیادی تسلط داشته باشند.

جدا از بحث علمی و درسی که لازمه ورود به این رشته است، علاقه مندان به رشته مامایی باید توانایی کنترل شرایط سخت و همینطور کنترل خشم خود را نیز داشته باشند. به این دلیل که ممکن است در دوران بارداری یک زن، شرایط نامناسبی پیش بیاید و ماما مجبور شود مادر را از استرس دور کند و همینطور خود نیز بتواند صبور باشد و عصبانیت خود را کنترل کند.

از طرفی متقاضیان رشته مامایی باید توانایی تحمل خونریزی، شرایط سخت، شیفت های سنگین، شب کاری و … را داشته باشند. لازم به ذکر است که این رشته دروس عملی زیادی دارد. و دانشجویان از همان ابتدای ترم برخی از واحد های خود را در بیمارستان ها می‌گذرانند. بنابراین اگر قصد ورود به این رشته را دارید، باید بدانید که این رشته فقط تئوری نیست و شما باید دروس عملی زیادی را پشت سر بگذارید.

گرایش های رشته مامایی

گرایش های کارشناسی ارشد رشته مامایی شامل موارد زیر است.

???? مامایی

???? مشاوره در مامایی

???? تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی

???? ژورنالیسم پزشکی

???? برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی

???? تاریخ علوم پزشکی

???? اکولوژی انسانی

???? آموزش بهداشت

???? آموزش پزشکی

???? رفاه اجتماعی

???? ژنتیک انسانی

???? زیست فناوری پزشکی

???? نانوتکنولوژی پزشکی

???? مدیریت خدمات بهداشت درمانی

???? کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

????فیزیولوژی

???? فناوری اطلاعات سلامت

???? علوم تغذیه

???? علوم تشریحی

???? علوم بهداشتی در تغذیه

???? سلامت سالمندی

???? آمار زیستی

???? انفورماتیک پزشکی

???? اقتصاد بهداشت

???? ارزیابی فناوری سلامت

???? اپیدمیولوژی

???? مهندسی پزشکی

???? مهندسی بهداشت محیط

دروس مهم مامایی

دانشجویان رشته مامایی باید 137 واحد درسی را در دوران کارشناسی پاس کنند. این دروس به شرح زیر می باشد.

???? دروس عمومی: 22 واحد

???? دروس تخصصی: 62 واحد

???? دروس اصلی: 17 واحد

???? دروس پایه: 20 واحد

???? کارآموزی 16 واحد

 دروس عمومی رشته مامایی

مبانی نظری اسلام اخلاق اسلامی انقلاب اسلامی
زبان عمومی تربیت بدنی 1 تربیت بدنی 2
تاریخ و تمدن اسلامی منابع اسلامی ادبیات فارسی

دروس پایه رشته مامایی

سلول شناسی و بافت شناسی میکروب شناسی نظری انگل شناسی و قارچ شناسی میکروب شناسی عملی
ایمنی شناسی بیوشیمی تشریح 1و 2 فیزیولوژی 1و 2

دروس تخصصی رشته مامایی

آسیب شناسی عمومی و اختصاصی اصول خدمات بهداشت جامعه کارآموزی نوزادان داروشناسی عمومی 1
نوزادان آمار حیاتی داروشناسی 2 روان شناسی عمومی
بیماری های کودکان کارآموزی بیماری های کودکان نشانه شناسی و معاینات فیزیکی زبان اینگیلیسی تخصصی
اصول و فنون پرستاری و مامایی و روش کار در اتاق عمل و زایمان کارآموزی اصول و فنون پرستاری و مامایی و روش کار در اتاق زایمان کارآموزی نشانه شناسی و معاینات فیزیکی فیزیوپاتولوژی و بیماری های داخلی 1
فیزیوپاتولوژی و بیماری های داخلی 2 فیزیوپاتولوژی و بیماری های داخلی 3 فیزیوپاتولوژی و بیماری های جراحی اصول تغذیه مادر و کودک
اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماری ها ( بهداشت 2) کارآموزی بیماری های داخلی و جراحی تاریخ، اخلاق، قوانین و حقوق در مامایی حقوق و پزشکی قانونی در مامایی
رتباطات، آموزش، بهداشت و مشاوره در بهداشت مادر و کودک و باروری (بهداشت 3) بهداشت مادر، کودک و باروری (بهداشت 4) مدیریت و ارتقاء کیفیت در بهداشت مادر، کودک و باروری (بهداشت 5) کارآموزی بهداشت باروری، مادر و کودک و تنظیم خانواده
کارآموزی و پزشکی قانونی در مامایی جنین شناسی ژنتیک اصول روان پزشکی در مامایی
بارداری و زایمان 1 بارداری طبیعی اختلالات عملکرد جنسی کارآموزی بارداری طبیعی
رادیولوژی، سونولوژی و الکترولوژی در مامایی و زنان بارداری و زایمان 2 زایمان طبیعی، ایمن و فیزیولوژیک و روش های کاهش درد زایمان اصول مدیریت و کاربرد آن در مامایی
کارآموزی زایمان طبیعی بیماری های زنان و ناباروری بارداری و زایمان 3 بارداری و زایمان غیر طبیعی
کارآموزی بیماری های زنان کارآموزی زایمان طبیعی و غیر طبیعی بارداری و زایمان 4 بیماری های داخلی و جراحی در بارداری و زایمان

بازار کار و آینده شغلی مامایی

یکی از مهم ترین اهداف انتخاب رشته برای افراد، شرایط شغلی و درآمد آن رشته و شغل است. بنابراین باید قبل از انتخاب رشته علاوه بر تعیین علاقه مندی و استعدادهای لازم، این مسئله را نیز در نظر بگیرید. ارغ التحصیان رشته مامایی، می‌توانند در بسیاری از مراکز بهداشتی، درمانگاه ها، بیمارستان ها و … مشغول به کار شوند. همچنین می‌توانند به عنوان مربی بهداشت در مدارس و آموزشگاه ها فعالیت کنند.

برخی از افراد معتقدند که کار زیادی برای فارغ التحصیلان رشته مامایی در آینده وجود ندارد و برخی دیگر خلاف آن را می گویند. اما به طور کلی می توان گفت فارغ التحصیلان مامایی، پس از اتمام دوران تحصیل خود، می توانند در کاری مرتبط با رشته خود فعالیت کنند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، رشته مامایی از جمله پر متقاضی ترین رشته های دانشگاهی است. بسیاری از افرادی که علاقه مند به این رشته هستند باید آمادگی جسمانی و روانی خوبی داشته باشند. برای اطلاع بیشتر از این رشته حتما از متخصصین تحصیلی راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته مامایی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا برای ورود به بازار کار در زمینه مامایی باید مانند رشته های پزشکی 7 الی 8 سال تحصیل کنیم؟

خیر، شما می‌توانید پس از دریافت مدرک لیسانس خود وارد بازار کار شوید و شغل مناسب خود را پیدا کنید.

آیا مامایی درآمد خوبی دارد؟

شغل مامایی از درآمد نسبتا خوبی برخوردار است. اما درآمد هر فرد متغیر است و با توجه به تجربه، رزومه، قابلیت و توانایی های هر فرد محاسبه می‌شود.

معایب شغل مامایی چیست؟

یکی از مهم ترین معایبی که ماما ها با آن سرو کار دارند، تحمل استرس و کنترل شرایط سخت است. به این دلیل که در دوران بارداری ممکن است با چالش های زیادی روبرو شوند که لازمه آن صبر، و تصمیم گیری های صحیح و بدون خطا است.

منبع: رشته مامایی | 5 دروس مهم رشته مامایی





:: برچسب‌ها: رشته مامایی | 5 دروس مهم رشته مامایی ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: