پشت سر حرف زدن | 5 روش جلوگیری از غیبت کردن
نوشته شده توسط : ذهن نو

پشت سر حرف زدن یا غیبت کردن، یکی از کارهای غیراخلاقی است که افراد انجام می‌دهند. این رفتار از عوامل زیادی نشات می‌گیرد و دلایل مختلفی دارد. اما غیبت کردن هیچ توجیه منطقی ندارد. افراد در مواجه با اتفاقاتی که در طول روز برایشان می‌افتد؛ واکنش های مختلفی از خود نشان می‌دهند. غیبت کردن نیز یکی از این کارهاست. حتما شما هم شاهد این عمل در اطرافیان خود بوده اید یا خود به شکلی آن را انجام داده اید. این رفتارهای احساسات مختلفی را در افراد برمی‌انگیزد و به آنها صدمات روحی وارد می‌کند. تحقیقات روانشناسی حاکی از آنند که شنیدن غیبت منفی، باعث فعالیت بیشتر کورتکس مغز و قسمت پیشانی، در جهت منفی خواهد شد. در این مقاله به بررسی علل و اثرات این موضوع خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره در زمینه پشت سر حرف زدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

منبع: پشت سر حرف زدن | 5 روش جلوگیری از غیبت کردن

پشت سر حرف زدن

این رفتار در هر مکانی که عده ای از افراد، حضور داشته باشند رخ می‌دهد. حتی امروزه شاهد بروز این رفتار در شبکه های مجازی و رسانه ها نیز هستیم. گاهی شاید متوجه پشت سر حرف زدن نباشیم یا رفتار خود را غیبت تلفی نکنیم؛ اما این تفاوتی در ماهیت رفتار ما ایجاد نخواهد کرد. این عمل نوعی بی احترامی محسوب می‌شود و اگر افراد به ارزش ها پایبند باشند؛ هرگز این عمل را انجام نخواهند داد. غیبت معیارهای افراد را تغییر خواهد داد و باعث می‌شود عقاید و نظرات مختلفی پیدا کنند.

غیبت از نظر علمی و روانشناسی

محققان معتقدند نیاکان ما نیز این رفتار را انجام می‌دانند و پشت سر حرف زدن را وسیله ای برای برقراری ارتباط می‌دانستند. غیبت کردن در جوامع انسانی، گاهی باعث تغییر رفتارهای عامه مردم و یا هنجارها می‌شود. برای مثال وقتی عده ای از مردم در مورد موضوعی غیبت می‌کنند و آن را بد می‌پندارند؛ افراد دیگر هم دیگر آن را انجام نخواهند داد.

از نظر روانشناسی نیز، گاهی هنگام غیبت در مورد دیگران هورمونهایی در مغز افراد ترشح می‌شود که برای آن‌ها هیجان و سرخوشی ایجاد خواهد کرد. همین امر سبب تکرار مجدد این رفتار می‌شود. افراد باید برای جلوگیری از این موضوع، ذهن خود را شرطی کرده و عادت غیبت کردن را با یک محرک ناخوشایند همراه کنند.

علل پشت سر حرف زدن

همانطور که قبلا هم گفته شد؛ افراد برای این عمل خود دلایل مختلفی مطرح می‌کنند. برای مثال می‌گویند؛ شما که او را نمی‌شناسید یا این را همه می‌دانند. اما آبروی اشخاص چیزی بیشتر از توجیحات ماست. برخی از علل پشت سر حرف زدن، شامل موارد زیر می‌شود.

????حس خود برتر بینی

افراد به دلیل اینکه خود را برتر از دیگران می‌دانند؛ غیبت می‌کنند. این حس خودشیفتگی و اعتماد به نفس کاذب، افراد را به پشت سر حرف زدن وا می‌دارد. چنین افرادی نمی‌توانند کسی را که بالاتر از آنهاست تحمل ‌کنند. پس با رفتارهای این چنینی قصد تخریب و کوچک کردن آنها را دارند.

????حسادت

حسادت صفت بسیار مخربی است و برای افراد عواقب بدی ایجاد خواهد کرد. حسادت یکی دیگر از دلایل پست سر حرف زدن محسوب می‌شود. همچنین افراد حسود هرگز احساس آرامش نمی‌کنند و همیشه در حال تلاش برای آسیب زدن به دیگران هستند. چنین افرادی به هیچ عنوان از موفقیت دیگران خوشحال نمی‌شوند. وقتی به موقعیتی در زندگی خود دست می‌یابید؛ طبیعی است که دیگران پشت یر شما صحبت کنند. 

????تخلیه هیجانات منفی

عده ای فقط به دلیل تخلیه احساسات و هیجانات خود به پشت سر حرف زدن روی می‌آورند. برای آنها اینکار تبدیل به عادت شده و مدام در حال غیبت کردن، هستند. زمانی که افراد هیچ مهارتی در از بین بردن حس های منفی خود ندارند؛ غیبت را انتخاب می‌کنند. افراد برای اینکه مدتی از استرس و نگرانی های خود دور شوند؛ از مشکلات دیگران استفاده می‌کنند. 

برای جلوگیری از پشت سر حرف زدن چه باید کرد؟

به هر حال، پشت سر حرف زدن یک عادت مخرب است و باید از آن جلوگیری کرد. اگر این رفتار را متوقف نکنیم؛ به زودی تبدیل به نشخوار فکری خواهد شد و زندگی شخصی و اجتماعی ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برخی از روش هایی که‌ می‌توان در مقابله با غیبت کردن به کار برد؛ به شرح زیر می‌باشند.

????اهداف بلند مدت داشته باشید

زمانی که با غیبت کردن مواجه می‌شوید؛ نگاه خود را وسیع تر کرده و افقی طولانی تر داشته باشید. برای مثال فکر کنید؛ این رفتار تا کجا شما آزار خواهد داد یا تا چه زمانی به این رفتار خود ادامه می‌دهید؛ این افکار باعث خواهند شد تا از این رفتار خود دست بکشید. همچنین تعیین اهداف شخصی برای خودتان نیز شما را از فکر کردن مدام درباره زندگی دیگران باز خواهد داشت.

????در انتخاب اطرافیان خود دقت کنید

اطرافیان و دوستان در شکل گیری رفتارها و عادت های ما بسیار موثر خواهند بود. بهتر است از حضور در جمع هایی که در آنها از دیگرام صحبت می‌شود دوری کنیم و به دیگران نیز در این مورد تذکر دهیم. گاهی اطرافیان ما را تشویق به این کار می‌کنند. اما پشت سر حرف زدن مخصوصا در حضور افراد زیادی، سبب شایعه پراکنی و تخریب شخصیت افراد خواهد شد.

????از قضاوت دوری کنید

دوری از قضاوت باعث خواهد شد تا ذهن ما از فکر کردن در مورد دیگران، دوری کند. در واقع یکی از دلایل اصلی برای پشت سر حرف زدن، قضاوت های اشتباه و‌عجولانه است که که بیان آنهارا برای افراد آسان تر خواهد کرد. حتی فکر کردن در مورد اشتباهات و نقص های دیگران هم غیبت محسوب می‌شود. هیچ فردی بدون خطا و اشتباه نیست. همیشه خود را در موقعیت طرف مقابل تصور کنید تا به احساس بد ناشی از غیبت پی ببرید. 

????خوشبین باشید

یکی از دلایل اینکه افراد غیبت می‌کنند؛ بدبینی و نگاه منفی گرایانه نسبت به مسائل است. اگر به الگوهای ذهنی خود توجه کنیم؛ به این مسئله پی خواهیم برد. به همین دلیل سعی کنید به نکات مثبت توجه کرده و نسبت به اتفاقات خوشبین باشید. انرژی حاصل از این تفکر به زندگی خودتان باز خواهد گشت و همچنین رفتار پشت سر حرف زدن را نیز از بین خواهد برد. همواره سعی کنید به اصول خود پایبند بمانید و به دیگران نیز کمک کنید.

????قبل از پشت سر حرف زدن به عواقب آن هم بیندیشید

هرگز فراموش نکنید که با پشت سر حرف زدن، شخصیت شما کوچک خواهد شد و نه فرد مورد نظر. اینکار تاثیر برعکس خواهد داشت؛ و دیگران را با شما همراه نخواهد کرد. پس برای حفظ احترام و ارزش خود بهتر است اینکار را انجام نداده و در مورد دیگران بدگویی نکنید. قطعا شما نیز در زندگی مرتکب اشتباهاتی شده اید؛ که با فکر کردن در مورد آنها دیگر در مورد دیگران حرفی نخواهید زد. شاید این رفتار مشکلات زیادی را برای دیری ایجاد کند. پس قبل از انجام آن به نتایج آن هم بیاندیشید.

سخن پایانی

پشت سر حرف زدن در همه فرهنگ ها و ادیان مختلف منع شده است و هیچکس علاقمند به قرارگیری در چنین موقعیتی نیست. با اینکه شاید همان لحظه هیجان زیادی داشته باشد یا افراد از اینکار لذت ببرند؛ اما به زودی تاثیرات منفی آن را در زندگی خود مشاهده خواهند کرد. این رفتار به روابط و افراد زیادی صدمه می‌زند و تاثیرات را برای مدت طولانی باقی خواهد ماند. سعی کنید همیشه صادق بوده و از بروز این رفتار جلوگیری کنید. همچنین می‌توان برای از بین بردن آثار غیبت نیز از یک مشاور کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه پشت سر حرف زدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

منبع: پشت سر حرف زدن | 5 روش جلوگیری از غیبت کردن





:: برچسب‌ها: پشت سر حرف زدن | 5 روش جلوگیری از غیبت کردن ,
:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: