کارهای خانه وظیفه کیست | مسئولیت کارهای منزل
نوشته شده توسط : ذهن نو

کارهای خانه وظیفه کیست؟ کارهای خانه همیشه یکی از اموری بوده است که زوجین وحتی خانواده را دچار چالش هایی می‌کند. این کارها طیف وسیعی از فعالیت ها درون منزل را در بر می‌گیرند که انجام آنها به تنهایی برای یک نفر دشوار است. به همین دلیل بهتر است زوجین در این مورد به یک توافق برسند. از طرفی برخی از مردان این امور را تنها وظیفه زنان می‌دانند و از انجام آنها سرباز می‌زنند.

 

اما کارهای مربوط به خانه به هیچ عنوان به جنسیت مربوط نمی‌شود و حتی زنان خانه دار هم برای انجام آن‌ها نیاز به کمک دارند. این موضوع باعث بروز مشکلاتی میان خانواده ها می‌شود. به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از این موضوع افراد اقداماتی را انجام دهند. برای دریافت مشاوره در زمینه کارهای خانه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: کارهای خانه وظیفه کیست | مسئولیت کارهای منزل

کارهای خانه

فراموش نکنید که کارهای خانه نیز مانند مشاغل دیگر داراری سختی ها و چالش های زیادی است. به همین دلیل افراد نباید در این مورد به خود فشار وارد کنند و یا به دیگری سخت بگیرند. اگر این امور میان اعضای خانواده تقسیم شوند با سرعت بیشتر و راحت تر انجام می‌شوند. حتی گاهی بچه داری و مراقبت از فرزندان نیز می‌تواند جزو کارهای داخل خانه محسوب شود که زنان برای انجام آنها نیاز به کمک دارند. این موضوع به قدری اهمیت دارد که بزرگان دین نیز در این مورد احادیثی نقل کرده و افراد به توجه به آن دعوت کرده اند. به هر حال هم مردان و هم زنان باید در این همکاری کرده و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنند. 

کارهای خانه شامل چه مواردی می‌‍‌شوند؟

در قدم اول بهتر است افراد در این مورد مرزها و حد و حدودی را مشخص کنند. برای مثال مشخص کنید که کارهای خانه شامل چه مواردی می‌شود. در برخی از موارد افراد حتی از کارهایی که به عهده آنهاست؛ اطلاعی ندارند. به همین دلیل زوجین باید در این مورد با یکدیگر صحبت کنند.

کارهای منزل شامل موارد زیادی از وظایف می‌شوند که هردو نفر باید در مورد آنها مشارکت کنند. این موضوعات در خانواده های سنتی بیشتر مطرح می‌شوند. داشتن روحیه انصاف و اعتدال در این شرایط می‌تواند بسیار به زوجین کمک کند. حتی اگر زنان خانه دار باشند اما به انجام کارهای نپردازند؛ بازهم پیامدهای زیادی بروز می‌کند.

به همین دلیل ابتدا باید اموری که وجود دارند؛ مشخص شوند و در قدم بعدی برای انجام آنها برنامه ریزی کرد. خرید وسایل خانه، رسیدگی به فرزندان، نظافت و… همگی جزو کارهای خانه محسوب می‌شوند که باید به صورت روزانه انجام شوند. اگر هر فرد تنها زمان کوتاهی را به آنها اختصاص دهند؛ همه آنها انجام شده و فشار زیادی را نیز به افراد وارد نمی‌شود.

برای تقسیم کارهای خانه چه باید کرد

از آنجایی که زوجین زیادی در مورد کارهای خانه به مشکل می‌خورند و راه حل موثری نیز برای آنها ندارند؛ به همین دلیل افراد می‌توانند از روش های مختلفی در این زمینه کمک بگیرند. برخی این موضوع را به طور کلی نادیده گرفته و یا همه آنها را تنها به یک نفر محول می‌کنند. اما راهکارهای موثری که در این زمینه می‌توان از آنها استفاده کرد؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

⬅️ تقسیم عادلانه

طبیعی است که همیشه زنان وظایف بیشتری در مورد کارهای خانه به عهده دارند. اما بهتر است مردان نیز در این مورد شریک شده و کارهایی به آنها نیز سپرده شود. برای مثال اگر خانمها آشپزی می‌کنند؛ مردان باید خریدهای خانه را انجام داده و یا ظرف ها را بشویند. توافق و تقسیم این امور به عهده زوجین است و باید هر دو همکاری داشته باشند. دستور دادن و یا مجبور کردن طرف مقابل، روش درستی در این مورد نیست. ارتباط زوجین باید به گونه ای باشد که افراد در مورد آنها اشتیاق داشته باشند.

⬅️ صحبت کردن با همسر

همانطور که گفته شد؛ انجام کارهای خانه، نباید به صورت تحمیلی باشد. افراد باید در این مورد با همسر خود صحبت کرده نظر او را نیز جویا شوند. بهتر است خواسته ها و نیازهای خود را در این مورد به صورت آرام و دوستانه بیان کرده و حتی برای انجام شدن آن عجله نکنید. انجام این امور به صورت مرتب، نیاز به زمان و تغییر دارد. به همین دلیل بهتر است به همسر خود زمان داده و از طرفی به روش های مختلف برای او ایجاد انگیزه کنید.

⬅️ کمک گرفتن از مشاور خانواده

اگر در مورد کارهای خانه و تقسیم آنها، نمی‌توانید به درستی تصمیم گیری کنید؛ بهتر است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. در این شرایط روانشناس به صحبت های دو نفر گوش داده و بر این اساس، شما را راهنمایی می‌کند. به طور کلی یادگیری برخی از مهارت ها در زندگی مشترک، بسیار موثر واقع می‌شوند و نه تنها در این مورد، بلکه در مسائل دیگر نیز به شما کمک می‌کند. تصمیم گیری در این مورد نیاز به تفکر منطقی دارد. پس نمی‌توان همیشه همسر را مقصر دانست.

⬅️ پرهیز از فداکاری بیش از حد

برخی از افراد در انجام کارهای خانه، افراط کرده و تصور می‌کنند در حال فداکاری برای حفظ زندگی مشترک و خانواده خود هستند. اما این باور اشتباه است. چرا که افراد از این رفتار شما سوبرداشت کرده و آن را وظیفه همیشگی شما تلقی می‌کنند. آنها هرگز در کارهای مربوط به خانه مشارکت نکرده و حتی به شما فشار بیشتر نیز وارد می‌کنند.

برای مثال برخی از مادران تمام کارها را انجام داده و هیچ انتظاری از فرزندان شان برای کمک کردن ندارند. اما فرزندان آنها نه تنها هیچ چیزی از مسائل مربوط به کارهای خونه، یاد نمی‌گیرند؛ بلکه اعتماد به نفس آنها برای انجام وظایف به صورت تنهایی نیز از بین می‌رود.

⬅️ اهمیت دادن به خود

فراموش نکنید که همواره حتی در صورت خانه داری به علایق و خواسته های خود اهمیت داده و خود را در اولویت قرار دهید. فراموش نکنید که با گذشت مدتی از انجام کارهای منزل، دچار فرسودگی روانی و جسمانی شده و مشکلات زیادی را تجربه می‌کنید. زمانی را به خود اختصاص داده و به اندازه کافی استراحت کنید. نیازی نیست که همه کارها در یک روز و یا مدت زمان کوتاهی انجام دهید. ار دیگران نیز درخواست کمک کرده و به خود فشار وارد نکنید.

پیامد سپردن کارهای خانه به یک نفر

اگر همه کارهای خانه به یک نفر سپرده شوند؛ افراد بعد از مدتی دچار مشکلات زیادی از نظر روانی و جسمانی می‌شوند. ابتلا به افسردگی در میان زنان خانه دار بسیار زیاد است. از طرفی آنها معمولا دچار دردهای مفصلی هستند. افراد باید حتی از انجام کارهای خانه خود نیز لذت ببرند. در غیر این صورت بعد از مدتی حتی از اعضای خانواده خود نیز دچار انزجار و ناراحتی می‌شوند. 

سخن پایانی

کارکردن زنان در خانه و سپردن تمام امور خانه به آنها، تنها بخشی از باورهای اشتباه در گذشته بود. امروزه زوجین و خانواده ها هم در انجام وظایف خارج از خانه و هم کارهای خانه باید با یکدیگر همکاری و مشارکت کنند. این امور به هیچ عنوان تنها وظایف زنان نیست. از طرفی باید این امور به صورت عادلانه میان افراد تقسیم شوند. فشار های ناشی از این کارها، بعد از مدتی افراد را خسته و ناراحت کرده و باعث بروز پیامدهای زیادی می‌شود. به همین دلیل افراد می‌توانند در این زمینه بایکدیگر توافق کرده و حتی از دیگران کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کارهای خانه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: کارهای خانه وظیفه کیست | مسئولیت کارهای منزل





:: برچسب‌ها: کارهای خانه وظیفه کیست | مسئولیت کارهای منزل ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: