انسجام خانوادگی | 5 راه برای افزایش انسجام خانوادگی
نوشته شده توسط : ذهن نو

انسجام خانوادگی به عاطفه، حمایت، کمک و مراقبت در بین اعضای خانواده اشاره دارد. وجود انسجام خانوادگی، در هر خانواده ای موجب می‌شود تعامل صحیح و سالم بین اعضا برقرار شود. خانواده های منسجم، احساس امنیت و راحتی را برای اعضای خود فراهم می‌کنند. چیزی که هر انسانی در هر سنی به آن نیاز دارد. از این طریق، احساس عزت نفس و ارتباط موثرتر را فراهم می‌کنند. انسجام خانوادگی اعضای داخل خانه را در کنار یکدیگر حفظ می‌کند و باعث می‌شود که برای کمک به یکدیگر همیشه آماده باشند.

در چنین خانواده هایی اگر مشکلی برای یکی از اعضا پیش بیاید؛ تمامی افراد برای کمک به او اقدام می‌کنند. لازمه هر خانواده ای، انسجام خانوادگی است. برای اطلاع از نحوه منسجم سازی خانواده؛ بهتر است که از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انسجام خانوادگی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: انسجام خانوادگی | 5 راه برای افزایش انسجام خانوادگی

انسجام خانوادگی چیست؟

انسجام خانوادگی، به پیوند عاطفی که بین اعضای خانواده وجود دارد گفته می‌شود. می‌توان گفت انسجام خانوادگی، نقطه قوت برای تمامی اعضای آن خانواده است تا بتوانند در برابر چالش ها و سختی ها موفق عمل کنند. به عبارت کلی، انسجام خانواده یعنی: وحدت، اعتماد، همکاری، دوست داشتن و دوست داشته شدن. زمانی که یک خانواده ای منسجم باشد؛ تمامی اعضای خانواده در کنار یکدیگر جمع می‌شوند و در تمامی مراحل زندگی به یکدیگر کمک می‌کنند.

بیشتر درگیری هایی که بین خانواده ها رخ می‌دهد، به دلیل عدم انسجام خانوادگی است. به همین دلیل این موضوع بسیار مهم است. در این مقاله تمامی جوانب انسجام خانوادگی را بررسی کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

علائم عدم وجود انسجام خانوادگی و روابط نامناسب

هیچ خانواده ای دقیقا شبیه به خانواده دیگری نیست. تمام خانواده ها، شرایط و موقعیت متفاوتی دارند و نمی‌توان خانواده خود را با خانواده دیگران مقایسه کرد. اما مهم این است که بتوانید نقاط مثبت و منفی خانواده خود را بشناسید تا بتوانید ضعف ها را بهبود ببخشید و یک انسجام خانوادگی داشته باشید. در ادامه برخی از علائم هشدار دهنده ای که نشان می‌دهد خانواده شما منسجم نیست، و باید دست به تغییراتی بزنید را می‌خوانید.

???? اعضای خانواده نسبت به یکدیگر عصبانی هستند.

???? هیچ کدام از اعضای خانواده برای دیگری ارزش قائل نیست.

????زمان کمی را در کنار یکدیگر می‌گذارنند.

???? استاندارد و انتظارات نامشخصی در خانواده وجود دارد.

???? هنگام یک تصمیم گیری مهم، نظرات و دیدگاه های اعضای خانواده مورد توجه قرار نمی‌گیرد و هر یک کار خود را انجام می‌دهند.

????اعضای خانواده نسبت به یکدیگر نامهربان هستند و به هم بی احترامی می‌کنند.

???? وقتی یکی از اعضای خانواده در استرس شدید قرار دارد، نمی‌تواند با خانواده اش صحبت کند ( به هر دلیلی)

نشانه های یک خانواده منسجم

انسجام خانوادگی نشانه هایی به همراه دارد. خانواده هایی که منسجم هستند، یک سری کارها باهم انجام می‌دهند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

???? اعضای خانواده با هم ارتباط موثر برقرار می‌کنند. به طوری که یکدیگر را از احساساتی که دارند، کاری که قصد انجام آن را دارند یا نیاز هایشان مطلع می‌سازند.

???? آن ها برای نظرات و علایق شخصی هر یک از افراد ارزش قائل هستند. همدیگر را تشویق می‌کنند که هر کدام به دنبال استعداد و چیزی که دوست دارد برود. هیچ کدام از هم انتظار ندارند که علایقشان شبیه به یکدیگر باشد یا مشاغل مشترکی را دنبال کنند.

???? اگر اختلاف نظری بین خانواده وجود داشته باشد، باز هم با احترام با یکدیگر برخورد می‌کنند. خشم را کنترل می‌کنند و می‌دانند که باید احساساتشان را بیان کنند. بنابراین از آن جایی که هر فرد شخصیت منحصر به فرد خود را دارد، سایر اعضای خانواده تحت هر شرایطی، حمایت و احترام خود را نشان می‌دهند.

???? در شرایط سخت و وجود استرس، خانواده های منسجم در مورد آن اتفاقی که افتاده صحبت می‌کنند. و به هم کمک می کنند تا شرایط سخت را به درستی مدیریت کنند. آن ها با یکدیگر همدلی می‌کنند تا راه حل مناسبی پیدا کنند. همچنین از راه های مخرب، خشم، عصبانیت و … در چنین مواقعی خودداری می‌کنند.

راه هایی برای افزایش انسجام خانوادگی

امروزه به دلیل مشکلات زیاد و شلوغی های زندگی، والدین و اعضای خانواده هر روز به طریق های مختلفی از یکدیگر دور می‌شوند. در نتیجه، برقراری و حفظ ارتباط با یکدیگر برای خانواده دشوار تر خواهد شد. در ادامه راه هایی برای افزایش انسجام خانوادگی توضیح داده ایم.

✨ بر روی چیز های مثبت تمرکز کنید و منفی گرایی را دور بیندازید

یکی از راه های افزایش انسجام خانوادگی، تمرکز بر مسائل مثبت است. از اعضای خانواده بخواهید به جای تمرکز بر روی رفتارهایی منفی، تمرکز را بر رفتارهای مثبت بگذارند. برای مثال: به جای اینکه بر روی “داد زدن، خشم و عصبانیت” تمرکز کنید، بر روی “حرف زدن با احترام و منطق” تمرکز داشته باشید.

✨ برای انسجام خانوادگی برنامه ریزی کنید

انسجام خانوادگی، نیازمند برنامه ریزی است. یک برنام منظم ایجاد کنید. اگر فکر می‌کنید خانواده ای پراکنده دارید که هر فردی به دنبال کار خود می‌رود و هیچکدام با هم هماهنگ نیستند، یا اگر اعضای خانواده حتی موقع غذا نیز دور هم جمع نمی‌شوند، لازم است تدبیری بیندیشید. ایجاد یک برنامه می‌تواند کمک کند تا زمان صرف غذا، خواب، فعالیت های مختلف در خانه و … به بخشی ثابت از زندگی روزمره برای همه اعضا تبدیل شود. این کمک می‌کند تا همه چیز قابل پیش بینی باشد و اعضا بتوانند در زمان های معینی کنار هم قرار بگیرند.

✨ تقسیم مسئولیت

برای ایجاد انسجام خانوادگی، باید تمام اعضای خانواده در یک کاری سهیم باشند. کوچک و بزرگ بودن عضو خانواده مهم نیست، مهم این است که با سهیم بودن حس هویت و تعلق را به آن ها می‌دهید. می‌توانید با تهیه فهرستی از مسئولیت ها ( کارهای روزمره چه کوچک، کم اهمیت و چه مهم)، شروع کنید. برای هر یک از اعضای خانواده وظیفه ای مشخص کنید. شاید برخی از این مسئولیت ها شامل حال کل اعضا باشد که باید آن را به صورت گروهی انجام دهید.

✨ جهت انسجام خانوادگی یکدیگر را بشناسید

باید مدت طولانی کنار هم باشید تا بتوانید درست یکدیگر را بشناسید. زمانی که شما به شناخت بهتری از اعضای خانواده می‌رسید، حس ارزشمندی و اعتماد به نفس را به آن ها القا می‌کنید. شما می‌توانید با شناسایی رفتار های مفید و مثبت اعضای خانواده شروع کنید. و آن ها را نیز تشویق کنید که با روش های مختلف سعی کنند یکدیگر را بهتر بشناسند. شناسایی یکدیگر از مهم ترین روش های انسجام خانوادگی است.

✨ تفریح کنید

خانواده های منسجم باهم سرگرم می‌شوند و خاطرات خوشی می‌سازند. سعی کنید اگر همیشه با دوستانتان به تفریح می‌روید، بخشی از زمانتان را هم به خانواده اختصاص دهید. انجام برخی از تفریحات با خانواده بسیار لذت بخش و سرگرم کننده هستند. با این کار ارتباط عمیق تر و حس باهم بودن را فراهم می‌کنید. همچنین انسجام خانوادگی را نیز بیشتر خواهید کرد.

سخن آخر

هرچند که در این قرن، ایجاد ارتباط و افزایش انسجام در خانواده، به خصوص میان والدین و فرزندان کار چندان راحتی نیست، اما امیدواریم با استفاده از راه هایی که به شما معرفی کرده ایم بتوانید تحولی در زندگی و خانواده خود ایجاد کنید. اگر فکر می‌کنید شرایط خانواگی شما آنقدر وخیم است که خود به تنهایی نمی‌توانید از پس حل مشکل بر بیایید، کمک از روانشناس و مشاور متخصص را فراموش نکنید. روانشناس می‌تواند با شناسایی مشکل، راه کاری دقیق و مفید به شما پیشنهاد دهد.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انسجام خانوادگی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: انسجام خانوادگی | 5 راه برای افزایش انسجام خانوادگی





:: برچسب‌ها: انسجام خانوادگی | 5 راه برای افزایش انسجام خانوادگی ,
:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: