رشته مدیریت گردشگری | معرفی شغل های مدیریت گردشگری
نوشته شده توسط : ذهن نو

رشته مدیریت گردشگری یکی از زیر رشته های مدیریت محسوب می‌شود که از طریق تحصیل در رشته علوم انسانی و شرکت در کنکور سراسری می‌توان به آن ورود کرد. اصولا این رشته پرمخاطب نبوده و تحصیل در ان نیز نسبتا آسان است. اما گزینه ای خوب برای کسانی است که علاقه زیادی به مسافرت و ماجراجویی دارند. از آنجایی که در کشور ما جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد آینده کاری خوبی هم می‌تواند داشته باشد. همچنین این رشته در سایر کشورهای توریستی نیز طرفداران زیادی دارد. البته ادامه تحصیل در این رشته از طریق رشته های دیگر مثل ریاضی و تجربی نیز امکانپذیر است. در این مقاله به توضیح جنبه های مختلف این رشته تحصیلی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته مدیریت گردشگری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: رشته مدیریت گردشگری | معرفی شغل های مدیریت گردشگری

رشته مدیریت جهانگردی یا گردشگری

ورود رشته مدیریت گردشگری در ایران به صورت علمی به سال 1314 برمی‌گردد. در این سال اداره جلب سیاحان خارجی تاسیس شد که در آن سه دوره  مختلف، آموزش داده می‌شد. سالها بعد در سال 1345 اولین دوره توریسم در ایران برگزار شد و بعد از آن این دوره به دانشگاه ها ورود پیدا کرد.

برای تحصیل در این رشته حتی قبل از ورود به دانشگاه باید علاقه خود را به درستی پیدا کرده و همچنین در زمینه های مختلفی اطلاعات داشته باشید. از طرفی از آینده کاری و تحصیلی این رشته در کشور مورد نظر خود نیز تحقیق کرده و تحصیلات خود را با اطلاعات کافی آغاز کنید.

مهارت های لازم برای ورود به رشته مدیریت گردشگری

رشته مدیریت گردشگری با عنوان رشته جهانگردی نیز شناخته شده می‌شود؛ این دو رشته یکسان هستند و در چندسال اخیر تغییر نام داده اند. قطعا یکی از اصول اساسی در رشته های مختلف مدیریت، برخورداری از روحیه مدیریت و مسئولیت پذیری است. اما علاوه بر آن ویژگی های دیگری نیز وجود دارند که باید آنها را در نظر گرفت. 

????علاقه به ماجراجویی و تجربه پذیری

یکی از ملزومات تحصیل در رشته مدیریت گردشگری، علاقه به ماجراجویی و تجربه پذیری است. افراد باید روحیه دوری از خانه برای طولانی مدت را داشته باشند. در مواجهه با فرهنگ های دیگر آماده بوده و تحمل شرایط سخت را نیز داشته باشند. این رشته همانطور که از نام آن نیز مشخص است؛ در ارتباط با سفر و فرهنگ های مختلف بوده؛ پس افراد باید در این مورد آماده باشند. همچنین باید اطلاعات زیادی در مورد مکان های مختلف و آداب و رسوم آنها داشته باشند.

????تسلط به زبان های مختلف

از آنجایی که این افراد احتمالا با اشتغال به صورت تخصصی در این شغل، به مکان ها مختلفی سفر کرده و با فرهنگ های زیادی روبرو می‌شوند؛ بهتر است از قبل در مورد شرایط و همچنین زبان آن مکان، اطلاعاتی کسب کرده و حتی تا حدودی به آن مسلط باشند. حتی در زمان تحصیل نیز این مهارت بسیار برای آنها کاربردی خواهد بود. از طرفی با دانستن زبانی جدید، با مسائل جدیدی نیز مواجهه می‌شوید که باعث بازشدن در دنیای جدیدی به روی شما می‌شود. یادگیری زبان های مختلف نیاز به تلاش و پشتکار زیادی دارد که افراد باید از این روحیه برخوردار باشند.

????علاقه به دروسی مثل تاریخ و جغرافیا

تسلط بر جغرافیا و حتی وضعیتی تاریخی مکان های مختلف، در رشته مدیریت گردشگری از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. افراد باید هوش فضایی خوبی داشته و همچنین از آخرین تغییرات اقلیمی منطقه مطلع باشند. این اطلاعات تنها منحصر به شهر یا کشور خود فرد نشده و باید اطلاعات کلی در مورد کل جهان داشته باشند. ایران از نظر گردشگری پتانسیل بالایی داشته اما این موضوع به خوبی مدیریت نشده و جهانگردان اندکی هر ساله به ایران سفر می‌کنند.

تحصیل در رشته مدیریت گردشگری

تحصیل در رشته مدیریت گردشگری از دوران کارشناسی آغاز شده و طول مدت آن مانند دیگر رشته ها 4 سال است. افراد در این دوران باید 132 واحد درسی را گذرانده که برخی از آنها شامل تاریخ و فرهنگ ایران، مبانی مردم شناسی جهانگردی، شناخت صنعت جهانگردی، گذراندن اوقات فراغت، آداب سفر در اسلام، امور مسافرت و صدور بلیط، هنر و معماری ایران و… می‌شود.

افراد می‌توانند در این رشته در ایران تا مقطع کارشناسی ارشد، ادامه تحصیل دهند. این رشته در مقطع ارشد دارای دو گرایش مدیریت بازاریابی جهانگردی و برنامه ریزی و توسعه جهانگردی است. همچنین افراد می‌توانند برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد به برخی از گرایش های مدیریت تغییر رشته دهند. 

امکان ادامه تحصیل در این رشته در مقطع دکتری در ایران وجود ندارد؛ به همین دلیل برخی افراد برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر مهاجرت کرده و در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند. احتمالا بازارکار این رشته در کشورهای دیگر نیز خوب باشد که افراد می‌توانند مرتبط با رشته خود وارد بازار کار شوند.

بازارکار و آینده شغلی رشته مدیریت گردشگری

فارغ التحصیلان از رشته مدیریت گردشگری در صورت تسلط بر زبان های خارجی می‌توانند در مکان های مختلفی چه در ایران و چه در کشورهای دیگری مشغول به کار شوند. اما معمولا این رشته از درآمد بالایی برخوردار نیست. این افراد می‌توانند در برخی از نهادهای دولتی، هتل ها، آژانس های گردشگری، سازمان حج و زیارت و… مشغول به کار شوند.

این رشته هنوز به خوبی در ایران جا نیافتاده است؛ پس افراد به طور کامل نمی‌توانند از دانش خود بهره گیرند. اما این رشته اشباع شده نیست و جای پیشرفت زیادی دارد. افراد باید دانش و تجربه خود را بالا برده و تلاش خود را بکنند.

برخی از وظایف کارشناسان رشته مدیریت گردشگری

سوال بسیاری از افراد قبل از ورود به این رشته در مورد وظایف کارشناسان این رشته است. البته این مورد تا حد زیادی به مکانی که فرد در آن مشغول به کار می‌شود؛ بستگی دارد. اما به طور کلی این افراد باید مطالعاتی در زمینه مناطق مناسب ایجاد تاسیسات جهانگردی داشته و با آژانس های هوایی، دریایی و زمینی ارتباط برقرار کنند. همچنین تبلیغات و بازاریابی جهت جذب مسافرین و گردشگران نیز از دیگر وظایف این افراد است. اگر این افراد به عنوان تورلیدر در موسسه ای مشغول به کار شوند؛ باید پرانرژی و فعال بوده و از مکان ها و فرهنگ های مختلفی اطلاعات داشته باشند.

مزایا و معایب تحصیل در این رشته

از آنجایی که دانش آموختگان رشته مدیریت گردشگری بسیار سفر رفته و اطلاعات زیادی در این زمینه دارند؛ احتمالا روحیه بالایی داشته و افرادی با تجربه هستند. همچنین شرایط کاری و تحصیلی آنها سخت نبوده و توام با فعالیت های لذت بخش است. اما قطعا تحصیل در این رشته معایبی دارد. که از جمله آنها می‌توان به عدم پیشرفت، و استفاده از دانش، به طور کامل اشاره کرد. از طرفی همین سفرهای مداوم نیز خطراتی برای افراد در پی خواهد داشت و باعث خستگی مفرط افراد می‌شود.

سخن پایانی

تحصیل در رشته مدیریت گردشگری نیاز به برخورداری از مهارت های مختلفی داشته و همچنین افراد باید علاقه کافی به آن نیز داشته باشند. افراد می‌توانند از فارغ التحصیلان این رشته و همچنین کسانی که در این زمینه مشغول به کار هستند؛ اطلاعات زیادی کسب کنند. اما بهتر است قبل از هر چیز روحیات و استعدادهای خود را در نظر گرفته وبه خوبی در مورد آن تحقیق کنند. کمک گرفتن از مشاور تحصیلی نیز می‌تواند تا حد زیادی داوطلبین را از سردرگمی خارج کرده و به آنها بینش درستی در مورد ادامه تحصیل در رشته های مختلف بدهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته مدیریت گردشگری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: رشته مدیریت گردشگری | معرفی شغل های مدیریت گردشگری





:: برچسب‌ها: رشته مدیریت گردشگری | معرفی شغل های مدیریت گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: