نوشته شده توسط : ذهن نو

مادر بی مسئولیت توانایی نابود کردن آینده شما را خواهد داشت. با اینکه والدین تمام تلاش خود را برای خوشبختی و آرامش فرزندان خود می‌کنند. اما گاهی به صورت ارادی و یا کاملا ناخودآگاه با بروز رفتارهایی، فرزندان خود را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند. در بیشتر موارد آنها خود در گذشته قربانی چنین رفتارهایی توسط والدین خود بوده اند. به همین دلیل یا دست به انتقام گیری می‌زنند و یا تصور می‌کنند تنها روش تربیتی صحیح همین است. گاهی فرزندان خیلی سریع متوجه این رفتارها شده و خود را نجات می‌دهند. اما در مواردی دیگر آنها نیز وارد این چرخه شده و این رفتارها را می‌آموزند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مادر بی مسئولیت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: مادر بی مسئولیت و بی منطق

مادر بی مسئولیت

رابطه با مادر یکی از مهم ترین ارتباطات هر فردی در زندگی است. در واقع نحوه ارتباط ما با دیگران و حتی جهان تحت تاثیر ارتباطی است که با مادر خویش داریم. بعد از تولد بیشترین زمان را با مادر خود می‌گذرانیم. همچنین یکی از مهم ترین عواملی که باعث شکل گیری شخصیت ما می‌شود؛ رفتار مادر است.

از این رو مادر بی مسئولیت می‌تواند تا حد زیادی زندگی ما را در دوره های مختلف تحت تاثیر قرار دهد. بهتر است نشانه های اینگونه مادران را شناسایی کرده و برای کاهش تاثیرات آنها، اقداماتی انجام دهیم.

ویژگی های مادر بی مسئولیت

همه والدین ایراداتی دارند و نمی‌توانند به طور کامل بی نقص باشند. همچنین به طور کلی برخی از رفتارهای والدین همواره برای فرزندانشان خوشایند نیست؛ به همین دلیل آن را پای ناکفایتی والدین خود می‌گذارند. به همین دلیل بروز برخی از این رفتارها توسط والدین طبیعی است. اما مادر بی مسئولیت رفتارهای سمی خود را از سنین پایین برای فرزد آغاز کرده و به او سخت گیری های بی موردی می‌کند. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شود.

????کنترلگری

مادر بی مسئولیت، نه تنها فرزند خود را بلکه سعی دارد تا همه چیز را کنترل کند. او حتی در مورد لباس پوشیدن و غذا خوردن فرزندان خود نیز تصمیم می‌گیرد. لحن صحبت کردن او دستوری است و در مورد هیچ چیزی درخواست نمی‌کند. کنترلگری والدین یکی از رفتارهایی است که آسیب های زیادی را به فرزند و حتی خانواده وارد می‌کند.

????انتقاد و ناراضی بودن مداوم

یکی دیگر از نشانه های مادر بی مسئولیت، انتقاد از همه موضوعات مربوط به شما و ناراضی بودن است. او احتمالا به کمالگرایی مفرط مبتلا است و هیچ چیز او را برای مدت زمان طولانی راضی نمی‌کند. معمولا این دسته از والدین از فرزند خود انتظار برآورده کردن آرزوهای خود در زمان کودکی را دارند.

برای مثال اگر در دوران کودکی خود موفق به یادگیری شنا نشده اند؛ از فرزند خود انتظار دارند که به طور کامل شنا را بیاموزد و در آن به درجات خوبی برسد. به همین دلیل همواره از او انتقاد می‌کند.

????تحقیرو توهین

تحقیر و توهین فرزندان یکی از بدترین رفتارهایی است که مادر بی مسئولیت از خود نشان می‌دهد. مخصوصا در سنین پایین اینکار تاثیرات بدتری خواهد داشت. چرا که فرزندان در بسیاری از موارد به والدین خود وابسته هستند و اگر به دلیل نیازهای خود مورد سرزنش و توهین قرار گیرند؛ احساس ناکافی بودن کرده و اعتماد به نفس خود را به طور کامل از دست می‌دهند. آنها در فرزند خود احساس گناه ایجاد کرده همواره نقاط ضعف شما را یادآوری می‌کنند. آنها احتمالا شما را مسئول شکست های خود می‌دانند.

????نادیده گرفتن احساسات

احتمالا در مقابل مادر بی مسئولیت، هیچگاه نمی‌توانید احساسات واقعی خود را بروز دهید. این دسته از مادران هیچگاه برای شنیدن حرف های شما زمانی ندارند و نمی‌توانید از ناراحتی و مشکلات خود با آنها صحبت کنید. حتی احساس خوشحالی فرزندان نیز برای آنها اهمیتی ندارد. حتی گاهی خشم او به صورت کلامی و فیزیکی نیز بروز نمی‌کند. بلکه با نادیده گرفتن شما و محبت نکردن، باعث سرخوردگی می‌شود.

نحوه برخورد با مادر بی مسئولیت

با اینکه احتمالا در سنین کودکی اراده زیادی از خود در مورد مسائل مختلف ندارید. احتمالا دوران سختی را سپری کرده و حتی تحت تاثیر این موضوع نیز قرار گرفته اید. اما به طور کلی بهتر است بعد از شناسایی نشانه های رفتاری مادر بی مسئولیت، در این زمینه اقداماتی کرده و از آسیب های بیشتری پیشگیری کنید. می‌توانید به خود و یا مادرتان کمک کرده تا از پیامدهای این رفتارها در امان بمانید. همچنین اگر خواهر یا برادر کوچک تری دارید؛ آنها را از این موارد در امان نگه دارید.

????مستقل شدن

بهتر است تا حدامکان از مادر بی مسئولیت خود فاصله گرفته و از نظر شخصیتی و مالی از او مستقل شوید. این دسته از مادران تمایل دارند تا فرزندشان همواره به آنها وابسته باشند. اما اگر به موقع رفتارهای سمی والدین خود را شناسایی کنید؛ می‌توانید از بسیاری از مشکلات دور بمانید. رفتارهای آنان را تقلید نکرده و تا جایی که امکان دارد؛ توهین های آنان را در مورد خودتان نادیده بگیرید. نظرات آنان در مورد شما حقیقت ندارد و شما می‌توانید عملکرد بسیار بهتری در زندگی خود داشته باشید.

????کمک گرفتن از مشاور

یکی از راهکارهای موثر برای کاهش اثرات جانبی داشتن مادر بی مسئولیت، کمک گرفتن از مشاور است. علم روانشناسی معتقد است که بخش بزرگی از شخصیت و رفتارهای ما تحت تاثیر والدین است. به همین دلیل مشاور آنها را به طور دقیق شناسایی کرده و به ما در برطرف کردن نشانه های آسیب زننده کمک می‌کند.

در این مسیر احتمالا احساسات بدی را نسبت به والدین خود، تجربه می‌کنیم. اما با انجام تمرینات و پیگیری درمان، این تعارض برطرف شده و می‌توانیم آنها را ببخشیم. 

تاثیرات مادر بی مسئولیت بر افراد

هر قدر هم که در مواجهه با مادر بی مسئولیت و والدین سمی، به صورت هوشمندانه عمل کنیم؛ اما بازهم تاثیر آنها بر رفتارها و شخصیت ما اجتناب ناپذیر است. احتمالا این موضوع را در روابط خود با دیگران بیشتر درک خواهید کرد. برای مثال همواره احساس ناکافی بودن کرده و حس می‌کنید که دوست داشتنی نیستید.

ضعف های خود را بسیار بزرگ کرده و در مورد خود و اطرافیان، دچار وسواس فکری می‌شوید. خود را لایق بدرفتاری اطرافیان دانسته و احتمالا به اختلالات روانی مختلف دچار می‌شوید. همه اینها اهمیت شناسایی و دوری به موقع از رفتارهای نادرست والدین را، به خوبی نشان می‌دهد.

سخن پایانی

فراموش نکنید که مادر، جزوی از هویت افراد محسوب می‌شود؛ و نمی‌توان آنها را به طور کامل از زندگی حذف کرد. احساساتی که از داشتن مادر بی مسئولیت دریافت می‌کنید؛ ناتوان کننده هستند و بر زندگی شما در ابعاد مختلف، تاثیر می‌گذارد. همچنین در چنین شرایطی شما قربانی هستید و نباید خود را مقصر بدانید. از طرفی نباید به مادر خود بی احترامی کرده و با او مقابله به مثل کنید. او نیز نیاز به کمک دارد. به همین دلیل می‌توانید با مادر خود درمان را آغاز کرده و از روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مادر بی مسئولیت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: مادر بی مسئولیت و بی منطق



:: برچسب‌ها: مادر بی مسئولیت و بی منطق ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

علل خودکشی برای هر گروه سنی بسیار نزدیک به هم هستند. شاید علت خودکشی یک نوجوان برای کسی که در 40 سالگی قصد خودکشی دارد، بسیار پیش پا افتاده باشد، اما در نظر متخصصان علت اقدام به خودکشی هر کس در هر گروه سنی بسیار اهمیت دارد. چرا که باید دید مساله برای اون شخص چقدر سخت و طاقت‌فرساست.

بنابراین اولین قدم برای کمک پی بردن به علل خودکشی است، سپس با توجه به آن می‌توان جهت حل مساله اقدام لازم را انجام داد. در بسیاری از موارد اختلالاتی چون افسردگی و اختلال شخصیت موجب بالا رفتن خطر خودکشی می‌شود. متخصصان با تشخیص به موقع درمان مناسب را پیش گرفته و مانع از فاجعه جبران ناپذیر می‌شوند. در ادامه به برخی از علل خودکشی پرداخته‌ایم. 

برای دریافت مشاوره در زمینه علل خودکشی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 منبع: علل خودکشی در ایران چیست

علل خودکشی و اهمیت بررسی آن

برخلاف تصورات عموم متخصصین سلامت روان بر این باورند که خودکشی پدیده‌ای قابل پیشگیری است. زیرا بسیاری از کسانی که دست به خودکشی می‌زنند از مدت‌ها قبل به آن فکر می‌کنند؛ در نتیجه اگر اطرافیان نشانه ها و علل خودکشی را بشناسند، می‌توانند به موقع از یک درمانگر کمک بگیرند و اقدامات لازم برای نجات جان عزیزشان را انجام دهند. 

مهم ترین علل خودکشی

 

طبق مطالعات پژووهشی مهم‌ترین علل خودکشی که می‌توانند زمینه بروز افکار مرگ و اقدام به خودکشی را فراهم کنند موارد زیر را در برمی‌گیرند. 

????علل خودکشی | دچار بودن به اختلالات روانشناختی

یکی از مهم‌ترین دلایل اقدام به خودکشی درگیری شدید با اختلال افسردگی اساسی است. مبتلایان به افسردگی اغلب احساس ناامیدی زیادی دارند و رنج مفرطی را تحمل می‌کنند. در این شرایط ممکن است احساس نمایند که تنها راه رهایی از رنج‌ها و فشارهای روانی مرگ است.

در واقع خودکشی برای آن‌ها یک حل مسئله اشتباه است که از فشار روحی زیاد ناشی می‌شود. علاوه بر افسردگی اختلالات روانشناختی دیگری نیز می‌توانند در بروز علل خودکشی نقش داشته باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به اختلال دوقطبی، اختلال شخصیت مرزی، اختلالات خوردن و اسکیزوفرنیا اشاره کرد.

????خودکشی به علت مواجه شدن با رویدادهای آسیب زا در زندگی

مواجه شدن با رویدادهای بسیار آسیب زا و استرس‌های شدید که در اصطلاح تخصصی به آن‌ها تروما گفته می‌شود، از جمله عللی است که ریسک بروز خودکشی را افزایش می‌دهد.

از جمله این تروماها می‌توان مواجهه با سوء استفاده جنسی در دوران کودکی، تجربه تجاوز، جنگ و هرگونه سوء استفاده جسمی یا روانی را مثال زد. ناتوانی در کنار آمدن با این رویدادها و پیامدهای روانی بعد از آن که به اختلالاتی نظیر افسردگی یا استرس پس از سانحه می‌انجامد، عامل کلیدی است که می‌تواند خطر خودکشی را در پی داشته باشد. در واقع یکی از اصلی ترین علل خودکشی عوامل محیطی و نداشتن مهارت برای مواجه صحیح با آنهاست.

????زایل شدن مغز به خاطر مصرف مواد و اعتیاد

یکی از ویژگی‌های مواد مخدر و الکل این است که بر احساسات انسان تاثیر می‌گذارند و میزان بازداری رفتاری را کاهش می‌دهند. از همین رو افراد تحت تاثیر مواد، هیجانات را به طور شدیدتری تجربه می‌کنند و بیشتر احتمال دارد که بدون فکر کردن به عواقب کارهای خود دست به یک اقدام عجولانه بزنند.

در واقع مواد مخدر و الکل میزان تکانشگری فرد را بالا می‌برد که این مسئله تا حد زیادی ریسک خودکشی را افزایش می‌دهد. مصرف مواد مخدر و اعتیاد به آن از علل خودکشی محسوب شده که به تنهایی سلامت فرد را به خطر می‌اندازند.

????خودکشی به علت تکانشگری و ناتوانی در کنترل‌احساسات

یکی دیگر از علل خودکشی تکانشگری و ناتوانی در کنترل احساسات است. تکانشگری یکی از ویژگی‌های شخصیتی است که منشا زیستی دارد. کسانی که تکانشگری بالایی دارند، از قدرت آینده نگری کمی برخوردار هستند. به طوری که اغلب تحت تاثیر عواطف خود عمل می‌کنند و نمی‌توانند پیامدهای کارهایشان را در نظر بگیرند. این افراد هنگامی که تحت تاثیر استرس‌های شدید قرار می‌گیرند، بیش از دیگران امکان دارد که شتابزده رفتار کنند و دست به اقدامات خود آسیب رسان نظیر خودکشی بزنند.

????درگیری با بیماری های جسمی مزمن

کسانی که درگیر یک بیماری مزمن و پیشرونده جسمی هستند، بیش از دیگران دچار افکار مرتبط با مرگ و خودکشی می‌شوند. به خصوص در مواردی که بیمار رنج زیادی را تحمل می‌کند و امیدی به درمان وجود ندارد، ریسک خودکشی به میزان بسیار بیشتری بالا می‌رود. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به سرطان، آسیب‌های مغزی، ایدز، پارکینسون، دیابت، مشکلات قلبی، فشار خون و صرع اشاره کرد. در این شرایط بروز علل خودکشی به تدریج زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و او را مستعد بروز رفتارهای پرخطر می‌کند.

????جلب توجه

بسیاری تصور می‌کنند که خودکشی یکی از راه های جلب توجه و ترحم دیگران است. اما نباید به این دلیل نشانه های مربوط به خودکشی را نادیده گرفت و یا به چنین فردی اهمیت نداد. حتی اگر فرد به دلیل گرفتن توجه نیز اقدام به خودکشی کرده باشد؛ بازهم باید آن را جدی گرفت و بیشتر از قبل به فرد اهمیت داد. چرا که راه های زیادی برای برقراری ارتباط موثر با دیگران وجود دارد؛ اما او بدترین راه ها انتخاب کرده و باعث بروز آسیب هایی به خود و اطرافیان می‌شود. این فرد نیاز به کمک داشته و باید علل خودکشی او را با دقت بررسی کرد.

نشانه های تمایل فرد به خودکشی

پیش از هر چیز بهتر است رفتارهای فرد را زیر نظر داشته و نشانه های خودکشی را در او شناسایی کنید. شاید فرد از هر نظر در شرایط سختی قرار داشته باشد؛ اما به خودکشی فکر نکند. از طرف دیگر گاهی با وجود رفاه و عدم وجود مشکلات؛ باز فرد از زندگی خود ناراضی بوده و به خودکشی فکر می‌کند بهتر است علاوه علل خودکشی، به نشانه های آن نیز در افراد، توجه داشته باشیم.

احساس درماندگی و بی چارگی

فرد در حال تحمل دردی بدون علت، به نظر می‌رسد

بروز اختلال در خواب و اشتها

حرف های او مانند وصیت به نظر می‌رسند

گوشه گیری و دوری از جمع

مصرف مواد مخدر و یا الکل بیش از اندازه

بروز رفتارهای پرخط مثل رانندگی با سرعت زیاد

بخشیدن وسایل به دیگران

متوقف کردن فعالیت های مختلف

آمارهای مربوط به علل خودکشی

شاید مطلع شدن از آمارهای مختلف جهانی در زمینه علل خودکشی، بیشتر حساسیت افراد را در این مورد برانگیزد. به طورکلی آمار میزان خودکشی میان سفیدپوستان بیشتر از بقیه نژاد هاست. همچنین طبق آخرین آمارها رایج ترین روش برای خودکشی استفاده ار سلاح گرم است. خفگی و مسمویت در رتبه های دوم و سوم قرار می‌گیرند. خودکشی دهمین علت مرگ در آمریکاست که متاسفانه بعد از همه گیری کرونا در جهان، این آمار افزایش نیز یافته است. در واقع در کشور ژاپن علل خودکشی بیشتر از ویروس کرونا، جان انسان ها را می‌گرفت. این آمارها مربوط به خودکشی هایی است که منجر به مرگ می‌شوند.

اما در مورد اقدام به خودکشی، آمار دقیقی در دسترس نیست. به طور تقریبی نیم درصد از بزرگسالان بالای 18 سال، تقریبا یک بار دست به خودکشی زده اند. آمار خودکشی زنان 1.5 برابر بیشتر از مردان است. البته مردان از روش های رادیکالی تری برای خودکشی استفاده می‌کنند. به این معنا که آمار خودکشی های موفق میان مردان بسیار بیشتر از زنان است.

در صورت بارز بودن علل خودکشی چه اقداماتی لازم است؟

 

آشنایی با علل خودکشی کمک می‌کند تا بفهمیم چه زمانی خود یا عزیزانمان در شرایط خطر قرار داریم. آنگاه می‌توانیم اقدامات پیشگیرانه ضروری را انجام دهیم. برای مثال اگر دیدید یکی از عزیزان‌تان تحت شرایط خاصی نظیر افسردگی احساس ناامیدی شدیدی می‌کند و دائما در مورد مرگ حرف می‌زند، سعی کنید شنونده همدلی برای او باشید و بدون قضاوت به او اجازه دهید تا احساسات و افکارش را با شما در میان بگذارد.

همچنین باید برای مداخله در بحران از یک روانشناس نیز کمک بگیرید. بسیار اهمیت دارد که خطر خودکشی را جدی گرفته و با توجیهاتی نظیر تلاش برای خودنمایی آن را پشت گوش نیاندازید. این موضوع را در نظر داشته باشید که حتی اگر افراد برای خودنمایی و جلب توجه تهدید به خودکشی را مطرح کنند احتمالا درگیر یک اختلال روانشناختی نظیر اختلال شخصیت مرزی هستند که نیازمند دریافت مداخلات درمانی است. 

سخن پایانی

علل خودکشی یکی از موضوعات مهم در هر جامعه ای محسوب می‌شود. افراد باید نسبت به آن اطلاعات کافی داشته و از آن جلوگیری کنند. این موضوع به دلیل اینکه با جان انسانها در ارتباط است؛ نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. این موضوع نباید از کسی پنهان بماند. بهتر است هر چه سریعتر به خانواده و اطرافیان در این مورد هشدار داده و آنها را مطلع کنید. اگر فردی با شما در این مورد صحبت کرد؛ بهتر است او را تنها نگذاشته؛ اشیای پرخطر را از او دور کرده و حتما برای کمک به او از یک روانشناس کمک بگیرید. این افراد به روانپزشک ارجاع داده می‌شوند تا برای بستری شدن، اقدامات لازم انجام گیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه علل خودکشی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا خودکشی قابل پیشبینی است؟

بله؛ بسیاری از افرادی که دست به خودکشی می‌زنند از مدت‌ها قبل درگیر افکار مرتبط با مرگ بوده‌اند. اگر این افکار به موقع شناسایی شوند و تحت درمان قرار بگیرند ریسک خودکشی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

منبع: علل خودکشی در ایران چیست



:: برچسب‌ها: علل خودکشی در ایران چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 240
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

پیشگیری از خودکشی آنقدر اهمیت دارد که روز 10 سپتامبر را به این نام اختصاص داده‌اند. متاسفانه یک تفکر غلط و رایج در مورد خودکشی این است که “اگر کسی واقعا بخواهد خودش را بکشد نمی‌توان جلوی او را گرفت!” این در حالی است که شواهد و بررسی‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهند.

 

مطالعات پژوهشی حاکی از این هستند که خودکشی پدیده‌ای قابل پیشگیری است؛ به شرط اینکه نشانه‌های خودکشی به موقع شناسایی شده و باورهای غلط در مورد آن کنار گذاشته شود. بنابراین اگر احساس کردید عزیزی احتمال خودکشی دارد و یا حتی خودتان این افکار در ذهن‌تان هست، حتما در ادامه با ما همراه باشید و برای دریافت مشاوره اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پیشگیری از خودکشی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 منبع: پیشگیری از خودکشی با دستورالعمل علمی

راه های پیشگیری از خودکشی | شناسایی باورهای غلط که مانع از اقدام می شود

برای پیشگیری از خودکشی پیش از هرچیز ابتدا باید به درک درستی از این موضوع برسیم. در همین راستا متخصصان سلامت روان یکسری باورهای غلط را شناسایی کرده‌اند که منجر به برداشت اشتباه از خودکشی شده و در نهایت پیشگیری از آن را با مشکل مواجه می‌سازند. از جمله این باورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1️⃣ کسی که در مورد خودکشی صحبت می‌کند واقعا دست به این کار نمی‌زند!

بسیاری از مردم بر این باورند که اگر کسی در مورد خودکشی حرف بزند واقعا این کار را نخواهد کرد و ممکن است این حرف‌ها را به پای جلب توجه بگذارند یا به هر دلیلی آن را نادیده بگیرند. اما حقیقت این است که تقریباً همه کسانی که اقدام به خودکشی می‌کنند از قبل سرنخ یا نشانه‌هایی را به اطرافیان خود می‌دهند.

از همین رو هرگز حتی اشاره‌های غیرمستقیم به مرگ یا خودکشی را نادیده نگیرید. جملاتی مانند “وقتی من رفتم پشیمان می‌شوی” ، “هیچ راهی برایم باقی نمانده”، (هرچقدر هم معمولی یا به شوخی گفته شود) ممکن است نشان دهنده افکار جدی خودکشی باشد و به شما برای پیشگیری از خودکشی کمک کند.

2️⃣ کسانی که خودکشی می کنند دیوانه هستند!

بسیاری از آدم‌ها به کسانی که درگیر افکار مرگ و خودکشی هستند برچسب دیوانگی می‌زنند. از همین رو حتی در حضور خودش او را دیوانه یا روانی خطاب می‌کنند و به پیشگیری از خودکشی اهمیتی نمی‌دهند. اما واقعیت این است که  اکثر کسانی که خودکشی می‌کنند روانپریش یا دیوانه نیستند. در عوض آن‌ها اغلب ناراحت، غمگین، افسرده یا ناامید هستند، اما ناراحتی شدید و درد عاطفی لزوماً نشانه بیماری روانی نیستند. بنابراین دیوانگی را بهانه‌ای برای بی‌تفاوتی خودتان به پیشگیری از خودکشی نکنید.

3️⃣ اگر کسی واقعا قصد خودکشی داشته باشد نمی توان به هیچ وجه جلوی او را گرفت!

یک باور غلط دیگر که باعث می‌شود به دنبال راه‌های پیشگیری از خودکشی نباشیم این است که اگر کسی واقعا مصمم به خودکشی باشد دیگر نمی‌توان مانع او شد. اما بررسی‌ها نشان می دهند این باور نیز با واقعیت فاصله دارد. چراکه حتی مبتلایان به افسردگی شدید که تمایلات بسیار قوی برای خودکشی دارند هم تا لحظات آخر بین انتخاب زندگی و مرگ مردد هستند.

زیرا خودکشی برای آن‌ها راه حلی برای از بین بردن رنج هاست و اگر این رنج‌ها کاهش پیدا کنند انگیزه مرگ نیز به طور طبیعی کاهش می‌یابد. 

4️⃣ کسانی که به علت خودکشی می میرند قبل از مرگ به دنبال دریافت کمک از جانب دیگران نبوده اند

برخی از مردم فکر می‌کنند آن هایی که در اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند، قبل از مرگ تلاشی جهت دریافت کمک از دیگران نمی‌کنند؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهند بیش از 50درصد قربانیان خودکشی در بازه زمانی 6 ماه قبل از مرگ در پی دریافت کمک و خدمات درمانی بوده‌اند. پس اگر روش مناسبی برای پیشگیری از خودکشی گرفته شود، حتما نتیجه بخش خواهد بود.

5️⃣ حرف زدن در مورد خودکشی انگیزه های فرد را تقویت می کند

برخی از مردم حتی زمانی که متوجه تصمیم به خودکشی در یکی از عزیزانشان می‌شوند، در مورد آن صحبت نمی‌کنند زیرا بر این باورند که گفتگو در مورد خودکشی می‌تواند انگیزه‌های فرد مقابل برای آسیب زدن را تقویت نماید. اما متخصصان دقیقا خلاف این باور را مطرح می‌کنند.

آن‌ها براساس مطالعات انجام شده همواره توصیه می‌کنند اجازه دهید شخصی که افکار خودکشی دارد با شما در این باره صحبت نماید. چرا که در بسیاری از موارد حرف زدن در مورد مشکل به تنهایی می‌تواند تا حد زیادی فشارهای روانی را کاهش دهد.

راه های پیشگیری از خودکشی | شناسایی نشانه های خطر

علاوه بر شناسایی باورهای غلط یکی دیگر از راه های پیشگیری از خودکشی این است که به موقع نشانه‌های خودکشی را در اطرافیانمان شناسایی کنیم. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • حرف زدن در مورد مرگ و خودکشی
  • تهیه وسایل خطرناک (نظیر چاقو یا اسلحه)
  • نداشتن امید نسبت به آینده
  • احساس بی ارزشی (بیان اینکه دیگران بدون من احساس بهتری خواهند داشت)
  • سر و سامان دادن به اوضاع و مقدمه چینی برای مرگ (برای مثال تنظیم وصیت نامه یا پرداخت قرض‌ها)
  • تلاش برای خداحافظی با عزیزان
  • گوشه گیری و انزوای اجتماعی
  • درگیری در فعالیت‌های پرخطر مثل مصرف زیاد الکل یا مواد مخدر
  • نشان دادن نوعی آرامش غیرعادی در اوج افسردگی

راه های پیشگیری از خودکشی در دیگران

اگر با توجه به نشانه‌های خودکشی متوجه شدید که یکی از عزیزانتات قصد انجام این کار را دارد برای پیشگیری از خودکشی می‌توانید از اقدامات زیر برای مداخله در بحران کمک بگیرید:

1-برای پیشگیری از خودکشی از متخصصان سلامت‌روان کمک بگیرید

به جای اینکه تلاش کنید فرد را متقاعد نمایید که باید زندگی کند، پیش از هرچیز از متخصصین سلامت روان کمک بگیرید. در همین راستا فرد را تشویق نمایید تا با روانشناس تماس بگیرد. اگر موفق نشدید خودتان به یک متخصص مراجعه کرده و از او بخواهید تا راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان قرار دهد.

2- پیگیر فرایند درمان باشید

اگر متخصص دارویی تجویز کرد، مطمئن شوید کسی که نگرانش هستید، داروها را مطابق دستور و به طور منظم مصرف می‌کند. همچنین از عوارض جانبی احتمالی آگاه باشید و در صورت بدتر شدن شرایط به پزشک اطلاع دهید. اغلب یافتن دارو یا درمان مناسب برای یک فرد خاص زمان و پشت کار زیادی را می‌طلبد.

3- برای پیشگیری از خودکشی فعالانه عمل کنید

کسانی که در فکر خودکشی هستند اغلب باور ندارند که می توان به آنها کمک کرد ، بنابراین ممکن است مجبور باشید در ارائه کمک بیشتر فعال باشید. گفتن “اگر به چیزی احتیاج دارید با من تماس بگیرید” بسیار مبهم است در نتیجه لازم است با جزئیات بیشتری صحبت کنید. برای مثال می توانید بگویید ” هروقت افکار مرگ سراغت می آید با من تماس بگیر” هم چنین منتظر نباشید که فرد با شما تماس بگیرد یا حتی تماس های شما را بازگرداند. خودتان پیش قدم شده و جویای احوال او باشید.

4- پیشگیری از خودکشی با تشویق برای دنبال کردن سبک زندگی سالمی

ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی مانند پیروی از یک رژیم غذایی سالم ، داشتن خواب کافی و وقت گذراندن در طبیعت را تشویق نمایید. هم چنین گنجاندن ورزش در برنامه روزانه نیز بسیار مهم است زیرا فعالیت های بدنی منجر به ترشح اندورفین شده و این امر به خودی خود استرس را از بین می برد و احساس بهزیستی را افزایش می دهد.

5- وسایل خطرناک را از دسترس فرد دور نگه دارید

در صورت احتمال بروز خودکشی وسایل خطرناک مانند قرص ، چاقو یا تیغ را از محیط حذف کنید. هم چنین اگر احتمال می دهید بیمار داروهای روان پزشکی را بیش از حد مصرف کند آن ها را نزد خود نگه دارید و تنها در وعده های مصرف به میزان مورد نیاز در اختیارش قرار دهید.

سخن آخر

همانطور که می‌دانید در مورد خودکشی تنها اقدام موثر، پیشگیری است. خیلی اوقات فرد برای دریافت کمک به اشکال مختلف به اطرافیان مراجعه می‌کند، اما سهل انگاری و بی توجهی به این نشانه ها، موجب اقدام به خودکشی می‌شود. برای پیشگیری از خودکشی می‌توانید نشانه ها را دنبال کرده و در مورد آن با متخصصان صحبت نمایید. مرکز اورژانس اجتماعی و بهزیستی نیز خدمات به خصوصی برای پیشگیری از خودکشی ارائه می‌دهد. بنابراین فراموش نکنید که تنها نیستید و برای هر مساله ای می‌توانید راه حلی بیابید. پس به خودتان فرصتی دیگر دهید.

برای دریافت مشاوره افسردگی در زمینه پیشگیری از خودکشی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا واقعا راهی برای پیشگیری از خودکشی وجود دارد؟

بله، یک باور غلط به ما می گوید که اگر کسی برای خودکشی مصمم باشد نمی توان جلوی او را گرفت اما بررسی‌ها نشان می دهد تقریبا همه افراد تا لحظه آخر در انتخاب بین مرگ و زندگی مردد هستند و اگر مداخلات پیشگیرانه به موقع انجام شوند، به میزان قابل توجهی موثر خواهد بود.

منبع: پیشگیری از خودکشی با دستورالعمل علمی



:: برچسب‌ها: پیشگیری از خودکشی با دستورالعمل علمی ,
:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

شخصیت مهرطلب عطش شدیدی به جلب توجه دارد. این افراد زمان آشنایی با فرد جدیدی او را مورد لطف و محبت بی‌کران خود قرار می‌دهند؛ و آن فرد را نشانه‌ای از لطف خداوند می‌شمارند. اما به مرور زمان متوجه می‌شوید که این مهر و محبت بی‌دریغ افراد مهرطلب در واقع دامی برای باج گیری عاطفی می‌باشد. این افراد برای جلب توجه دیگران همه تلاش خود را می‌کنند؛ و تمام خدمات به آنها ارائه می‌دهند.

 

انتظارات خود را به گونه‌ای بیان می‌کنند که شما توان نه گفتن نداشته باشید. این افراد علاوه بر اینکه سبب آزردگی شما می‌شود، خودشان نیز عذاب می‌کشند. اگر در اطراف خود چنین افرادی را می‌شناسید که با شما چنین رفتاری دارند، حتماً به دنبال راهکار برخورد با آنها باشید. برای دریافت راهکار حتماً از یک روانشناس راهنمایی بگیرید.

منبع: شخصیت مهرطلب | 5 راهکار و درمان برای شخصیت مهرطلب

شخصیت مهرطلب چیست؟

شاید در اطراف خود با افرادی روبرو شده باشید که به اطرافیان خود بسیار لطف و محبت می‌کنند؛ و به شیوه ای رفتار می‌کنند که دیگران آن را بسیار مهربان می‌شمارند. اما از درون آنها اطلاعی ندارید. نقشه این افراد برای این محبت بیکران به نوعی باج‌گیری عاطفی از شما است. به مرور زمان از شما درخواست‌هایی دارند که به نوعی جبران محبت آنها باشد. به این افراد شخصیت مهرطلب می‌گویند؛ که یک نوع تیپ شخصیتی است.

اولین بار دکتر هریت بریکر این نوع تیپ شخصیتی را مطرح کرد. که به شکل افراطی می‌تواند نوعی اختلال شخصیتی محسوب شود. این افراد خود را بسیار مهربان صبور و فداکار می‌شمارند و همچنین خودشان را مستحق دریافت تایید دیگران می‌دانند. و زمانی که انتظاراتشان از طرف دیگران برطرف نشود، به شدت پریشان می‌شود. البته این موضوع را با امر طبیعی که همه انسان‌ها نیازمند توجه، مهر و محبت دیگران هستند اشتباه نگیرید. انسان‌های عادی مانند شخصیت مهرطلب تشنه و نیازمند توجه دیگران نیستند و در صورت عدم دریافت این توجه آشفته و پریشان می‌شود.

شخصیت مهرطلب چه ویژگی‌هایی دارد؟

شخصیت مهرطلب ۱۰ ویژگی و نشانه دارد؛ که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده‌ایم. دکتر بریکر بیان کرده است که اگر شما ۱۰ نشانه زیر را در خود مشاهده کردید؛ احتمالاً به شخصیت مهرطلب مبتلا هستید.

???? من باید سعی کنم هرگز نیازها یا مشکلات خودم را بر دوش دیگران نگذارم.

???? من باید همیشه آنچه را که دیگران از من انتظار یا نیاز دارند انجام دهم.

????من باید از همه اطرافیانم مراقبت کنم چه آنها بخواهند و چه نخواهند.

???? من باید همیشه به مشکلات دیگران گوش بدم و تمام تلاش خودم را برای حل آنها بکنم.

???? من باید همیشه انسان مهربانی باشم و هرگز احساسات کسی را خدشه‌دار نکنم.

????من هرگز نباید به کسی که به چیزی از من احتیاج دارد یا از من درخواستی می‌کند “نه” بگویم.

???? من باید همیشه دیگران و نیازهایشان را در اولویت بالاتری نسبت به خود و نیازهایم قرار دهم.

????من باید همیشه خوشحال و سرحال باشم و هیچ وقت احساسات منفی خودم را به دیگران نشان ندهم.

???? من هرگز نباید کسی را ناراحت کنم یا باعث شوم که او از من ناامید شود.

???? من باید همیشه سعی کنم دیگران را خوشحال کنم و آنها را راضی نگه دارم.

تفاوت افراد مهربان با شخصیت مهرطلب چیست؟

بین افراد مهربان با شخصیت مهرطلب تفاوت زیادی وجود دارد. افراد مهربان با خواندن نشانه‌های افراد مهرطلب خیال می‌کنند که دچار اختلال هستند. و در نتیجه از مهربانی خود دست بکشند؛ یا دیگران از افراد مهربان فاصله بگیرند. اما فرد مهربان یک فرد ارزشمند و کمال یافته می‌باشد که تنها از محبت به دیگران لذت می‌برد؛ و تشنه محبت دیگران نیست. در نهایت عدم رضایت از دیگران آنها را آشفته نمی‌کند.

اما افراد شخصیت مهرطلب به خاطر عزت نفس پایینی که دارند؛ دوست دارند که دیگران را به آنها توجه کنند. و بر خلاف افراد مهربان نه تنها از محبت کردن به دیگران لذت نمی‌برند؛ بلکه از درون عذاب نیز می‌کشند. خودشان را سرزنش می‌کنند و به همان اندازه که به دیگران محبت می‌کنند؛ از دیگران توقع دریافت محبت دارند. و در نهایت اگر به آنها محبت نشود پریشان می‌شوند.

ازدواج با شخصیت مهرطلب چگونه است؟

افراد مبتلا به شخصیت مهرطلب شباهت زیادی با افراد وابسته دارند. و ازدواج با افراد مهرطلب شبیه به ازدواج با افراد شخصیت وابسته می‌باشد. در ابتدا ازدواج با این افراد شیرین و دل‌انگیز به نظر می‌رسد؛ اما به مرور زمان مشکلات آن پدید می‌آید. از یک سو افراد مهرطلب با ابراز محبت و فداکاری باعث می‌شوند که شما دائماً احساس گناه کنید. یا عذاب وجدان داشته باشید که پس از مدتی همین امر ذهن و فکر شما را آشفته می‌کند. و از سوی دیگر افراد مهرطلب در برخی از مواقع بسیار پرتوقع می‌باشند.

اگر انتظاراتشان برطرف نشود، خشم آنها نمایان می‌شود. در نهایت به دشمن شما تبدیل خواهد شد. به طور کلی اگر بخواهیم راجع به ازدواج با شخصیت مهرطلب نظر دهیم، باید بگوییم که ازدواج با این افراد یک رابطه فرسایشی را به دنبال خواهد داشت. در این ازدواج تمام انرژی شما گرفته می‌شود و آرامش و هویت شما از بین خواهد رفت. به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از ازدواج حتماً از یک مشاوره پیش از ازدواج راهنمایی بگیرید. تا با مشکلات زیادی روبرو نشوید.

پیامد های شخصیت مهرطلب

افرادی که شخصیت مهرطلب دارند؛ بیش از آنکه به دیگران ضربه بزنند، به خودشان آسیب وارد می‌کنند. و اگر به صورت افراطی باشد، به اختلال روانشناختی تبدیل می‌شود. در این بخش مقاله سعی کرده‌ایم راجع به پیامدهای شخصیت برطلب صحبت کنیم.

شخصیت مهرطلب پیامدهایی مانند افسردگی، اضطراب و پرخاشگری به دنبال دارد. که متداول‌ترین پیامد مهرطلبی، افسردگی می‌باشد. افرادی که شخصیت مهرطلب دارند استرس مزمن و ترس‌های زیادی را تحمل می‌کنند. و برای برآورده کردن انتظارات دیگران این ترس‌ها را تحمل می‌کند. که در نهایت به صورت افسردگی بروز می‌کند؛ این سرزنش‌ها و احساس گناه‌ها بر افسردگی آنها دامن می‌زند.

شخصیت مهرطلب همیشه از این موضوع هراس دارد که کسی از او ناراحت شود. و شاید نتواند خواسته‌های دیگران را برآورده کند؛ که این ترس به مرور زمان تبدیل به اضطراب می‌شود. افراد مهرطلب مخالفت و ناراحتی‌های خود را هیچ موقع به صورت آشکار بیان نمی‌کنند. به همین دلیل مهرطلبی درمان نشده باعث انباشته شدن خشم و احساسات منفی در فرد مهرطلب می‌شود. و به مرور زمان این خشم انباشته شده به صورت پرخاشگری بروز می‌یابد.

درمان و راهکار برای شخصیت مهرطلب

شخصیت مهرطلب حقیقتا نیاز به درمان جدی دارد. و همانطور که اشاره شد اگر درمان صورت نگیرد، و به صورت افراطی این نوع رفتارها ادامه پیدا کند؛ فرد به اختلالات روانشناختی دیگری مبتلا می‌شود. در این بخش مقاله راجع به راهکارهای درمان شخصیت مهرطلب صحبت کرده‌ایم. اما برای کاهش این نشانه‌ها هرچه سریع‌تر به روانشناس مراجعه کنید.

???? نه گفتن را تمرین کنید

یکی از روش‌های درمانی برای شخصیت مهرطلب، آموزش نه گفتن است. این افراد هرگز توانایی نگفتن ندارند. اما با آموزش‌های متداول می‌توانند نگفتن را تمرین کنند تا از نشانه‌های آنها کاسته شود. برای تمرین این روش بهتر است زمانی که از شما درخواستی می‌شود، قبل از پاسخ به خوبی فکر کنید و فوراً پاسخ ندهید. در پاسخ و جواب به دیگران به راحتی از جمله “اجازه دهید کمی فکر کنم … متاسفانه من توان انجام این کار را ندارم.”

???? بر روی افزایش اعتماد به نفس خود کار کنید

یکی از روش‌های درمان و راهکار برای شخصیت مهرطلب، افزایش اعتماد به نفس است. باید به طور مداوم نقاط قوت خود را یادآوری کنید؛ و منتظر نمانید که دیگران به شما توجه کنند. برای هر کار مثبت حتماً تشویق کوچکی در نظر بگیرید. و برای افزایش اعتماد به نفس از یک روانشناس و مشاور کمک بگیرید.

???? معذرت خواهی های مداوم نداشته باشید

معذرت خواهی مداوم نداشته باشید. افراد مبتلا به شخصیت مهرطلب دائم در حال معذرت خواهی هستند. اما برای درمان، معذرت خواهی مداوم را نباید انجام دهید. تلاش کنید که از کلماتی مانند ببخشید و متاسفم استفاده نکنید. زیرا استفاده مداوم از این عبارات نشان دهنده اعتماد به نفس کم شماست. اما توجه کنید در صورتی که اشتباه بزرگی انجام دادید؛ یا رفتار نادرستی از شما سر زده است، عذرخواهی باید داشته باشید.

???? به خود محبت‌ کنید

یکی از روش‌های کاهش و درمان شخصیت مهرطلب، مهرورزی به خود است. به جای اینکه انتظار داشته باشید دیگران به شما محبت کنند؛ خودتان برای خود این کار را انجام دهید. برای این کار همیشه خودتان را اولویت قرار دهید، و آرامش خود را به دیگران ترجیح دهید. اما توجه داشته باشید که این طرز رفتار خودخواهی نیست بلکه عشق به خود می‌باشد.

???? از روانشناس کمک بگیرید

ضروری است که شخصیت مهرطلب برای کاهش رفتارها و نشانه‌های خود حتماً از یک روانشناس و مشاور متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرد. به دلیل اینکه رفتار افراطی این شخصیت موجب بروز اختلالات روانشناختی می‌شود. برای جلوگیری از این اختلالات هرچه سریع‌تر اقدام به کمک از روانشناس کنید.

کلام آخر

به طور کلی ریشه شخصیت مهرطلب به رفتار نادرست والدین با کودک و بازخوردهای منفی فرد در اجتماع باز می‌گردد. اگر این روش رفتار تا همیشه ادامه پیدا کند؛ و والدین دست از رفتارهای اشتباه خود برندارند، فرد به شخصیت مهرطلب مبتلا می‌شود. که این شخصیت همراه با خود، اختلال‌های روانشناختی به دنبال دارد. بنابراین برای جلوگیری از این اختلالات والدین باید حتما بر رفتار خود آگاهی داشته باشند. حتماً در تربیت کودکان از یک روانشناسان متخصص راهنمایی بگیرید تا با مشکلات آسیب‌های گوناگون روبرو نشوید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت مهر طلب می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: شخصیت مهرطلب | 5 راهکار و درمان برای شخصیت مهرطلب



:: برچسب‌ها: شخصیت مهرطلب | 5 راهکار و درمان برای شخصیت مهرطلب ,
:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اعتیاد چیست ؟ اعتیاد نوعی اختلال در عملکرد سیستم مغز و یک ناتوانی روانشناختی و جسمی در اثر مصرف یک ماده شیمیایی، دارو، فعالیت و… است. اعتیاد فقط به وابستگی به موادی مانند هروئین یا کوکائین اشاره ندارد، فردی که نمی‌تواند مصرف یک دارو یا ماده شیمیایی خاص را متوقف کند یعنی به آن اعتیاد دارد. برخی از اعتیادها شامل فعالیت‌هایی مانند قمار، اینترنت و… هستند.

افراد معتاد تمرکز زیادی بر استفاده از مواد خاص مانند الکل یا مواد مخدر دارند تا حدی که این کارزندگی آن‌ها را به خود اختصاص داده و بر تمام ابعاد زندگی‌شان تاثیر می‌گذارد. به طور معمول اعتیاد با گذشت زمان بدتر می‌شود پس باید راهی برای ترک و درمان آن پیدا کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد چیست می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 منبع: اعتیاد چیست

چگونه یک فرد معتاد می‌شود؟

وقتی افراد برای اولین بار موادی مصرف می‌کنند، به احساس ناشی از آن علاقه‌مند می‌شوند. آن‌ها معتقدند که می‌توانند میزان مصرف و تعداد دفعات مصرف مواد را کنترل کنند. اما مواد می‌تواند کنترل افراد را از بین ببرد. افراد مبتلا به اختلالات اعتیاد ممکن است از مشکل خود آگاه باشند، اما در صورت تمایل قادر به جلوگیری از آن نیستند.

دلایل زیادی برای شروع اعتیاد وجود دارد؛ عواملی مانند فشار همسالان، مشکلات جسمی و جنسی، قرار گرفتن در معرض مصرف مواد مخدرتوسط نزدیکان، استرس، عدم حمایت خانواده، کمبود محبت و… می‌تواند بر میزان احتمال مصرف مواد مخدر و اعتیاد فرد تأثیر زیادی داشته باشد.

مراحل اعتیاد چیست ؟

اعتیاد مراحلی دارد که به شرح زیر می‌باشد.

1. اعتیاد چیست | مرحله آشنایى

در این مرحله ممکن است فرد از روی کنجکاوی یا قرار گرفتن در موقعیتی خاص، مواد را مصرف کند. اگرچه امکان دارد این کار باعث اعتیاد کامل نشود، اما آزمایش مواد مخدر در واقع اولین مرحله اعتیاد محسوب می‌شود. به ویژه در میان جوانان، این آزمایش معمولا پذیرفته یا حتی تشویق می‌شود اما همیشه بی ضرر نیست. به خصوص اگر نوجوانان عوامل خطر خاصی برای اعتیاد از خود نشان دهند، این آزمایش می تواند شروع راه اختلالات مصرف مواد باشد.

2. مرحله شك و تردید

در این مرحله استفاده از مواد به صورت تفریحی و داوطلبانه انجام می‌شود. در این مرحله فرد احساس می‌کند که کنترل کاملی بر مصرف مواد مخدر دارد. در مرحله شک و ترید فرد شرایط را تحت کنترل دارد و اگر بخواهد می‌تواند آن را متوقف کند، اما از تأثیرات مواد راضی بوده و لزومی برای ترک نمی‌بیند. در واقع مواد باعث می‌شود که احساس بهتری داشته باشد.

3. اعتیاد چیست | مرحله اعتیاد واقعى

در این مرحله فرد مواد را به صورت روزانه و چندین بار مصرف می‌کند و به آن وابسته شده است. برای رسیدن به احساس بهتر به مواد نیاز دارد و برای به دست آوردن آن هر کاری انجام می‌دهد. ودر صورت عدم دریافت مواد، شرایط غیر قابل تحمل می‌شود و تمام زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این مرحله مواد فرد را کنترل می‌کند. اعتیاد و وابستگی‌های شیمیایی آخرین مرحله از اعتیاد به مواد مخدر هستند.

انواع اعتیاد

اعتیاد به دو دسته شیمیایی و رفتاری تقسیم می‌شود. اعتیاد شیمیایی شامل استفاده از موادی مانند الکل، مواد توهم زا (PCP ، LSD)، مسکن‌های اعتیادآور (کدئین، اکسی کدون، هروئین، ترامادول)، مواد استنشاقی (چسب، آئروسل، بخار)، داروهای آرام بخش و ضد اضطراب، مواد محرک (کوکائین، مت آمفتامین)، مواد مخدر (شیشه، کرک، تریاک) و… می‌باشد. اعتیاد رفتاری شامل مواردی مانند اعتیاد به خرید، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، قمار و… می‌شوند.

علائم اعتیاد چیست ؟

اعتیاد باعث ایجاد علائم جسمی و روانی بسیاری می‌شود. از جمله علائم اعتیاد به مواد مخدر می‌توان به اضطراب شدید، لرزش مداوم اعضای بدن، حالت تهوع، خستگی بیش از حد، از دست دادن اشتها، سرخ شدن چشم‌ها، بهم خوردن الگوی خواب، کاهش یا افزایش ناگهانی وزن، تخریب ظاهری، لرزش و اختلال در گفتار، تغییر ناگهانی در خلق و خو، افسردگی، بیش فعالی، جنون، خشکی دهان، آبریزش چشم، اختلال بینایی، پرخاشگری و… اشاره کرد.

عوارض اعتیاد چیست ؟

عوارض و پیامدهای اعتیاد عبارتند از:

1. عوارض جسمی

عوارض جسمی اعتیاد شامل کاهش سلامت جسمی، تحریک، خستگی و ناتوانی، حالت تهوع، بی قراری، بی خوابی، افزایش یا کاهش ناگهانی وزن، خشکی پوست، مشکلات گوارشی، مشکلات کبد، اختلال بینایی، آبریزش چشم، لرزش دست، لاغری، تشنج، سکته و… می‌باشد.

2. عوارض روانی اعتیاد چیست

رفتارها و عوارض روانی اعتیاد شامل افزایش سطح اضطراب، افسردگی و غم و اندوه، افزایش حساسیت و واکنش شدیدتر به استرس، مشکل در شناسایی احساسات، پرخاشگری، اضطراب شدید، توهم، از دست دادن علاقه و انگیزه و… می‌باشد.

3. عوارض اجتماعی

مصرف مواد می‌تواند بر روابط اجتماعی، خانواده، کار، مدرسه و کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. بی توجهی به مسئولیت‌ها در مدرسه، محل کار یا خانه، منزوی شدن و مشکلاتی در روابط مانند دعوا با شریک زندگی یا اعضای خانواده از عوارض اعتیاد می‌باشد. ممکن است فرد به دلیل مصرف مواد مخدر فعالیت‌هایی را که قبلاً از آن لذت می‌برد مانند سرگرمی‌ها، ورزش‌ها، معاشرت‌ها و… را رها کند.

درمان اعتیاد چیست ؟

روش‌های درمانی معمول شامل داروها برای اختلالات روانی (افسردگی ناشی از اعتیاد یا اسکیزوفرنی)، روان درمانی (درمان‌های رفتاری ، گفتاری و گروهی)، خدمات پزشکی (ترک هنگام سم زدایی)، درمان اعتیاد بستری و گروه های خودیاری و پشتیبانی می‌شوند. نوع درمانی که پزشک پیشنهاد می‌کند به شدت و مرحله اعتیاد بستگی دارد.

در مراحل اولیه اعتیاد، امکان دارد که پزشک دارو و درمان را توصیه کند. ممکن است در مراحل بعدی در یک شرایط کنترل شده، از درمان اعتیاد بیمارستانی بهره‌مند شوند. درمان ممکن است طولانی و یا پیچیده باشد و به همین دلیل به حمایت اطرافیان نیاز دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد چیست می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

اعتیاد چیست؟

اعتیاد نوعی اختلال در عملکرد سیستم مغز و یک ناتوانی روانشناختی و جسمی در اثر مصرف یک ماده شیمیایی، دارو، فعالیت و… است. عواملی مانند فشار همسالان، قرار گرفتن در معرض مصرف مواد مخدرتوسط نزدیکان و … می‌تواند بر اعتیاد فرد تأثیر زیادی داشته باشد.

علائم اعتیاد چیست؟

اعتیاد باعث ایجاد علائم جسمی و روانی بسیاری می‌شود. از جمله علائم اعتیاد به مواد مخدر می‌توان به لرزش، حالت تهوع، خشکی دهان و… اشاره کرد.

منبع: اعتیاد چیست



:: برچسب‌ها: اعتیاد چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دعوا با همکار به دلایل زیادی احتمال دارد که رخ دهد. از ایجاد اختلاف نظر و دعوا در محیط کار نمی‌توان اجتناب کرد، مهم تر از دعوا این است که پس از آن اوضاع را کنترل کنید و اجازه ندهید دلخوری ها ماندگار شوند. از جمله موضوعات مورد بحث در این مقاله، شناسایی علل دعوا، تاثیرات منفی آن برفرد و سازمان، روش های پیشگیری و حل دعوا، تقویت ارتباط بین همکاران و تاثیر آن در کاهش دعوا است. این مقاله به بررسی این مسأله می‌پردازد و راهکارهای مدیریت دعوا با همکاران را بررسی می‌کند. برای مدیریت بهتر کارکنان حتما باید از روانشناسان کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوا با همکار می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: دعوا با همکار | 3 تاثیر منفی دعوا با همکار

دعوا با همکار چیست؟

دعوا در محل کار به وقوع پیوستن یک نزاع یا اختلاف بین افراد یا گروه‌های مختلف در محیط کار اشاره دارد. این اختلافات ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تفاوت در نظرات، اولویت‌ها، انتظارات و روش‌های کاری بین افراد رخ دهد. دعوا در محل کار شاید به صورت سطح بالا و عمده باشد. و تمام سازمان را درگیر کند یا به صورت سطح پایین تر و بین فردی رخ دهد. 

دلایل زیادی در دعوا با همکار دخیل هستند که به مرور زمان باعث آسیب به سازمان می‌شود. برای جلوگیری از بهم ریختگی ها در سازمان حتما باید مدیران و کارفرمایان روش های مدیریت را آموزش ببینند. و به طروق مختلف با کارکنان خود کار کنند تا تعداد دعوا ها با همکار کاهش یابد.

اهمیت حل دعوا با همکار به منظور حفظ صلح در سازمان

حل دعوا با همکار به منظور حفظ صلح در سازمان بسیار مهم است. در زندگی سازمانی، اختلافات می‌توانند به شکست و تضعیف سازمان منجر شوند. بنابراین، حل دعواها و رسیدگی به اختلافات باعث حفظ صلح و ثبات در سازمان می‌شود. به علاوه، حل دعواها باعث ارتقای روابط بین اعضای سازمان می‌شود. هرگونه تنش در سطح سازمان، باعث کاهش همکاری و تعامل میان افراد می‌شود. با حل دعواها و رسیدگی به اختلافات، فضای مناسب برای همکاری و تبادل اطلاعات فراهم می‌شود. که در نتیجه باعث افزایش کارایی و عملکرد بهتر سازمان خواهد شد. 

علل دعوا با همکار 

قبل از هرچیز،لازم است علت دقیق دعوا با همکار را شناسایی کنید. آیا دعوای شخصی است یا مسعولین؟ در این بخش مقاله راجع به علل دعوا با همکار توضیح داده ایم.

???? ایدپولوژی های سیاسی | دعوا با همکار

ایدیولوژی های سیاسی یکی از عامل های اصلی دعوا با همکار است. آیا دعوا به دلیل تفاوت در نظرات و ایدیولوژی های سیاسی بین شما و همکارانتان رخ داده است؟ یا شاید به دلیل نقص در ارتباطات و عدم روشن سازی صحیح بین شما و همکارتان باشد؟ باشناسایی علت می‌توانید بهترین روش برای حل آن را پیدا کنید.

???? عدم ارتباط و ابتکار در کار

عدم ارتباط و ابتکار در کار می‌تواند به عدم هماهنگی و عدم تفهیم صحیح نقش وظیفه‌ها و مسئولیت‌ها منجر شود. این مسئله می‌تواند باعث بروز اختلافات و ناسازگاری در بین همکاران شود که در نهایت به دعوا با همکار منجر می‌شود. عدم ارتباط مناسب میان همکاران باعث عدم تبادل اطلاعات و دانش لازم بین آن‌ها می‌شود. این امر باعث می‌شود که هر فرد به صورت جداگانه عمل کند و تصمیمات خود را بگیرد، در حالی که چنین روش کاربردی نخواهد بود. هر فرد بایستی با سایر اعضای تیم خود در تعامل باشد، نظرات خود را به اشتراک بگذارد و به دیدگاه‌های دیگران اهمیت. 

???? ناسازگاری شخصیت های همکار | دعوا با همکار

ناسازگاری شخصیتی می تواند به علت دعوا با همکار منجر شود. در زیر چند علت اصلی برای این ناسازگاری ها را ذکر کرده ایم.

???? تفاوت در ارزش ها و باورها: همکاران با ارزش ها و باورهای متفاوت ممکن است به سختی بتوانند با یکدیگر کار کنند. این تفاوت ها ممکن است درباره مسائل اخلاقی، سیاسی، دینی و فرهنگی باشد.

???? سبک های رهبری متفاوت: رهبران با سبک های مختلف کار ممکن است به سختی بتوانند با یکدیگر هماهنگ شوند. بعضی از رهبران تمایل دارند قدرت را در دست بگیرند و دستورات صادر کنند، در حالی که دیگران تمایل دارند به صورت همکارانه و جمع خلاق فعال شوند.

????نقش های تضاد آفرین: در بعضی موارد، نقش های همکاران ممکن است با یکدیگر تضاد آفرین باشد. به عنوان مثال، یک نفر شاید در نقش رهبری قرار بگیرد و دستورات صادر کند، در حالی که دیگری در نقش زیر مجموعه قرار داشته باشد و احساس کند که دستورات بی اساس هستند.

???? تفاوت در سبک های ارتباطی: همکاران با سبک های ارتباطی متفاوت ممکن است به سختی بتوانند با یکدیگر صحبت کنند. بعضی از افراد تمایل دارند به صورت مستقل و خود خواهانه عمل کنند، در حالی که دیگران تمایل دارند به صورت گروهی و هماهنگ فعال شوند.

???? علاقه مندی های مختلف: علاقه مندی های مختلف همچنین شاید منجر به ناسازگاری شخصیتی و دعوا با همکار شود. 

???? عدم توزیع مناسب وظایف و مسئولیت ها

عدم توزیع مناسب وظایف و مسئولیت‌ها در دعوا با همکار می‌تواند به مشکلات جدی منجر شود. این عدم توزیع احتمالا به دلایل زیر رخ دهد.

???? عدم شفافیت: اگر وظایف و مسئولیت‌ها به طور کامل تعریف نشده باشند، همکاران ممکن است درباره نقش وظیفه‌ای هر فرد ابهام داشته باشند. این موضوع باعث بروز اختلافات بین همکاران خواهد شد.

???? عدم تطابق با توانایی‌ها: در صورتی که یک فرد بر عهده وظایف چندان مناسب خود نباشد، احساس استرس و فشار روحی خواهد کرد. همچنین، سطح عملکرد کل تیم نیز به دلایل قابل پیش‌بینی پایین خواهد آمد.

???? عقب‌ افتادگی در گروه: اگر بخش‌های مختلف وظایف به طور نامناسب توزیع شوند، برخی اعضا شاید بیش از حد مشغول شوند. و برخی دیگر نسبت به کار خود تنبل می‌شوند. این باعث عقب‌ افتادگی کل تیم خواهد شد.

????عدم هماهنگی: در صورت عدم توزیع مناسب وظایف، همکاران شاید به طور ناخواسته به یکدیگر وابسته شوند؛ و در نتیجه هماهنگی کار را از دست بدهند. این باعث کاهش بهره‌وری و عملکرد کل تیم خواهد شد.

تاثیرات منفی دعوا با همکار

همانطور که تا به اینجای مقاله توضیح داده ایم؛ دعوا با همکار تاثیرات منفی بر سازمان می‌گذارد که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

????کاهش بهره وری و کارایی همکاران

دعوا با همکار می‌تواند باعث کساد شدن فضای کسبو کار شود. هنگامی که همکاران درگیر چالش ها و مشکلات شخصی خود هستند، تمرکز آنها بر روی اهداف سازمانی کاسته می‌شود. که این رفتار می‌تواند به کاهش بهروری و کارایی همکاران منجر شود. 

???? افزایش استرس و اضطراب در محیط کار

دعوا با همکار می‌تواند باعث افزایش استرس و اضطراب در محیط کار شود. زمانی که رابطه بین همکاران به دلایل شخصی تحت فشار قرار می‌گیرند ،احساس استرس و اضطراب بین آنها افزایش پیدا می‌کنند. و این مساله باعث می‌شود راندمان کاری کارمندان پایین بیاید.

???? خروج همکاران از سازمان

دعوا با همکار می‌تواند باعث خروج همکاران از سازمان شود. زمانی که فضای کار ناسالم و پر از تنش است، همکاران شاید تصمیم بگیرند که از سازمان خارج شوند. و بجای آن در جستجوی یک محیط کار بهتر باشند.

روش های پیشگیری از دعوا با همکار

جهت پیشگیری از دعوا با همکار روش هایی وجود دارد که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

???? تقویت ارتباطات بین همکاران 

تقویت ارتباط بین همکاران و پیشگیری از دعوا با همکار می‌تواند با اجرای روش‌های زیر انجام شود.

✅ ارتباط باز: برقراری یک ارتباط باز و صادقانه با همکاران، به آن‌ها اعتماد کردن به همکاران را آموزش می‌دهد. و باعث آموزش درک و حمایت نسبت به همکاران می‌شود. 

✅ گفتگو: برای جلوگیری از دعوا با همکار، همکاران باید بتوانند در مورد نگرش‌ها و نظرات خود صحبت کنند. تشویق همکاران به گفتگو و بحث سازنده درباره مسائل مختلف می‌تواند به تعاملات سالم کمک کند.

✅ قابلیت شنیدار: گوش دادن فعال به همکاران و درک صحیح از نظرات و نگرش‌های آن‌ها می‌تواند به ارتباطات سالم کمک کند. توجه به نیازها و نگرش‌های همکاران و پذیرش آن‌ها احساس ارزشمند بودن بین همکاران را تقویت کند.

✅ حل مسئله: تشویق همکاران به حل مسائل به صورت همکاری، به جای دعوا و درگیری، می‌تواند رابطه همکاران را قوی‌تر کند. استفاده از روش‌های حل مسئله گروهی، مثل بحث سازنده و استفاده از فرآیندهای تصمیم گیری گروهی، می‌تواند به تقویت ارتباطات کمک کند.

✅ قابلیت همکاری: تشویق همکاران به همکاری و کار گروهی، به جای رقابت و دعوا، می‌تواند باعث تقویت رابطه شود. ارائه فرصت برای همکاران برای شناسایی نقاط قوت، نقاط ضعف خود و استفاده از آن‌ها در کار گروهی می‌تواند باعث پیشگیری از دعوا با همکار شود. 

???? آموزش مهارت های ارتباطی و حل تعارض

یکی از روش های پیشگیری از دعوا با همکار، آموزش مهارت های ارتباطی است. برای این کار قبل از وقوع دعوا و در ابتدای استخدام کارمندان، باید برای آنها آموزش مهارت های ارتباطی بگذارید. تا روش های برقراری ارتباط با صلح را آموزش ببینند.

???? تقسیم منابع وظایف و مسئولیت ها

تقسیم منابع، وظایف و مسئولیت‌ها در روش‌های پیشگیری از دعوا با همکاران می‌تواند به شکل زیر صورت بگیرد.

❌ تعیین نقش و مسئولیت هر فرد: در ابتدا، باید نقش و مسئولیت هر فرد در تیم یا سازمان مشخص شود. این شامل تعیین وظایف کلی، محدوده عملکرد و حوزه مسئولیت هر فرد است.

❌ تعارض منابع: برای جلوگیری از تعارض منابع، باید منابع (مالی، زمان، نفوذ و …) به صورت عادلانه و منصفانه تقسیم شود. همچنین، لازم است که هر فرد دسترسی به منابع لازم را داشته باشد تا بتواند به درستی وظایف خود را انجام دهند.

❌ اطلاعات شفاف: گفتگو و انتقال اطلاعات به صورت شفاف و کامل بین همکاران باعث خواهد شد که هر فرد از وظایف و مسئولیت‌های دیگران آگاه شود. این کار می‌تواند با استفاده از جلسات تیمی، گزارش‌های روزانه و ساماندهی اطلاعات صورت گیرد.

❌ هماهنگی: برای جلوگیری از دعوا با همکار و تضاد در بین همکاران، لازم است که هماهنگی مناسب صورت گیرد. این شامل تعیین زمان بندی، تقسیم کار، تعامل مستقیم و همکاری در حل مشکلات است.

❌ قوانین و مقررات: تعیین قوانین و مقررات داخل سازمان به عنوان راهنمای عملکرد همکاران نقش بسزایی در پیشگیری از دعوا دارد. این قوانین باید به صورت شفاف و قابل فهم برای همه اعضای سازمان تعریف شده باشند.

راهکارهای حل دعوا با همکار

دعوا با همکار همیشه باعث بهم ریختگی، زیرآب زنی، بحث با مسئولین و … می‌شود. به همین دلیل مسئولین و کارفرایان باید محیط امنی را برای کارمندان فراهم کنند و روش های حل دعوا را آموزش ببینند. البته که مسئولین و کارفرمایان اصلی ترین افراد برای جلوگیری از دعوا هستند. در این بخش مقاله راجع به راهکارهای حل دعوا با همکار توضیح داده ایم.

✨ استفاده از روش های مذاکره و تصمیم گیری گروهی 

پس از شناسایی علت دعوا با همکار، لازم است با همکار خود درباره آن صحبت کنید. با احترام ب نظرات و نگرش های همکار خود گوش دهید، و سعی کنید به تفسیر منطقی و قابل قبول برسید و از مشورت گروهی کمک بگیرید. 

 ✨ استفاده از روش های نظام مند حل تعارض

استفاده از روش های نظام مند حل تعارض می‌تواند در راهکارهای حل دعوا با همکار مفید باشد. این روش ها شامل مراحل و فرآیندهایی است که به صورت سازمان یافته و منطقی برای حل تعارض ها استفاده می‌شود. در زیر به برخی از این روش ها اشاره می کنیم.

???? شناسایی تعارض: در ابتدا باید تعارضات موجود در دعوا شناسایی شود. برای این منظور، لازم است که طرفین دعوا با گفتگو و بحث، علت و مبانی تعارض را به دقت بررسی کنند.

???? جمع آوری اطلاعات: پس از شناسایی تعارض، لازم است که طرفین به جمع آوری اطلاعات لازم بپردازند. این شامل جمع آوری داده های مربوط به دعوا؛ نظیر سابقه کارکنان، قوانین و مقررات سازمان و سایر اطلاعات مرتبط است.

???? تحلیل و بررسی: در این مرحله، طرفین باید به تحلیل و بررسی دقیق تعارضات بپردازند. این شامل تجزیه و تحلیل عوامل موجود در تعارض، شناسایی نقاط قوت و ضعف هر طرف، اولویت بندی مسائل و یافتن راه حل های مناسب است.

????گزینه های حل: پس از تحلیل و بررسی، لازم است که طرفین به گزینه های حل اختلافات فکر کنند. در این مورد، ممکن است نیاز به جستجو و پیدا کردن راه حل های خلاقانه باشد.

????اجماع: در صورت عدم توافق در گزینه های حل، لازم است که طرفین به دست گیری روش های جمع آوری نظرات و دست یابی به اجماع بپردازند. این شامل جمع آوری نظرات سایر افراد مستقل و متخصص است.

کلام آخر

در مقاله دعوا با همکار تمامی عواقب و پیامد ها را سنجیدیم. همانطور که مطالعه کردید، عده زیادی از افراد در محیط کار به دلایل مختلفی دعوا می‌کنند. برای جلوگیری از این دعواها، کارفرمایان و مسئولین باید شیوه های صحیح برخورد با کارمندان و روش های لازم برای برقراری ارتباط بی همکاران را از متخصصین مانند روانشناسان آموزش ببینند. به همین دلیل کمک از روانشناس در این شرایط الزامی است.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوا با همکار می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: دعوا با همکار | 3 تاثیر منفی دعوا با همکار



:: برچسب‌ها: دعوا با همکار | 3 تاثیر منفی دعوا با همکار ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

رشته مدیریت گردشگری یکی از زیر رشته های مدیریت محسوب می‌شود که از طریق تحصیل در رشته علوم انسانی و شرکت در کنکور سراسری می‌توان به آن ورود کرد. اصولا این رشته پرمخاطب نبوده و تحصیل در ان نیز نسبتا آسان است. اما گزینه ای خوب برای کسانی است که علاقه زیادی به مسافرت و ماجراجویی دارند. از آنجایی که در کشور ما جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد آینده کاری خوبی هم می‌تواند داشته باشد. همچنین این رشته در سایر کشورهای توریستی نیز طرفداران زیادی دارد. البته ادامه تحصیل در این رشته از طریق رشته های دیگر مثل ریاضی و تجربی نیز امکانپذیر است. در این مقاله به توضیح جنبه های مختلف این رشته تحصیلی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته مدیریت گردشگری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: رشته مدیریت گردشگری | معرفی شغل های مدیریت گردشگری

رشته مدیریت جهانگردی یا گردشگری

ورود رشته مدیریت گردشگری در ایران به صورت علمی به سال 1314 برمی‌گردد. در این سال اداره جلب سیاحان خارجی تاسیس شد که در آن سه دوره  مختلف، آموزش داده می‌شد. سالها بعد در سال 1345 اولین دوره توریسم در ایران برگزار شد و بعد از آن این دوره به دانشگاه ها ورود پیدا کرد.

برای تحصیل در این رشته حتی قبل از ورود به دانشگاه باید علاقه خود را به درستی پیدا کرده و همچنین در زمینه های مختلفی اطلاعات داشته باشید. از طرفی از آینده کاری و تحصیلی این رشته در کشور مورد نظر خود نیز تحقیق کرده و تحصیلات خود را با اطلاعات کافی آغاز کنید.

مهارت های لازم برای ورود به رشته مدیریت گردشگری

رشته مدیریت گردشگری با عنوان رشته جهانگردی نیز شناخته شده می‌شود؛ این دو رشته یکسان هستند و در چندسال اخیر تغییر نام داده اند. قطعا یکی از اصول اساسی در رشته های مختلف مدیریت، برخورداری از روحیه مدیریت و مسئولیت پذیری است. اما علاوه بر آن ویژگی های دیگری نیز وجود دارند که باید آنها را در نظر گرفت. 

????علاقه به ماجراجویی و تجربه پذیری

یکی از ملزومات تحصیل در رشته مدیریت گردشگری، علاقه به ماجراجویی و تجربه پذیری است. افراد باید روحیه دوری از خانه برای طولانی مدت را داشته باشند. در مواجهه با فرهنگ های دیگر آماده بوده و تحمل شرایط سخت را نیز داشته باشند. این رشته همانطور که از نام آن نیز مشخص است؛ در ارتباط با سفر و فرهنگ های مختلف بوده؛ پس افراد باید در این مورد آماده باشند. همچنین باید اطلاعات زیادی در مورد مکان های مختلف و آداب و رسوم آنها داشته باشند.

????تسلط به زبان های مختلف

از آنجایی که این افراد احتمالا با اشتغال به صورت تخصصی در این شغل، به مکان ها مختلفی سفر کرده و با فرهنگ های زیادی روبرو می‌شوند؛ بهتر است از قبل در مورد شرایط و همچنین زبان آن مکان، اطلاعاتی کسب کرده و حتی تا حدودی به آن مسلط باشند. حتی در زمان تحصیل نیز این مهارت بسیار برای آنها کاربردی خواهد بود. از طرفی با دانستن زبانی جدید، با مسائل جدیدی نیز مواجهه می‌شوید که باعث بازشدن در دنیای جدیدی به روی شما می‌شود. یادگیری زبان های مختلف نیاز به تلاش و پشتکار زیادی دارد که افراد باید از این روحیه برخوردار باشند.

????علاقه به دروسی مثل تاریخ و جغرافیا

تسلط بر جغرافیا و حتی وضعیتی تاریخی مکان های مختلف، در رشته مدیریت گردشگری از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. افراد باید هوش فضایی خوبی داشته و همچنین از آخرین تغییرات اقلیمی منطقه مطلع باشند. این اطلاعات تنها منحصر به شهر یا کشور خود فرد نشده و باید اطلاعات کلی در مورد کل جهان داشته باشند. ایران از نظر گردشگری پتانسیل بالایی داشته اما این موضوع به خوبی مدیریت نشده و جهانگردان اندکی هر ساله به ایران سفر می‌کنند.

تحصیل در رشته مدیریت گردشگری

تحصیل در رشته مدیریت گردشگری از دوران کارشناسی آغاز شده و طول مدت آن مانند دیگر رشته ها 4 سال است. افراد در این دوران باید 132 واحد درسی را گذرانده که برخی از آنها شامل تاریخ و فرهنگ ایران، مبانی مردم شناسی جهانگردی، شناخت صنعت جهانگردی، گذراندن اوقات فراغت، آداب سفر در اسلام، امور مسافرت و صدور بلیط، هنر و معماری ایران و… می‌شود.

افراد می‌توانند در این رشته در ایران تا مقطع کارشناسی ارشد، ادامه تحصیل دهند. این رشته در مقطع ارشد دارای دو گرایش مدیریت بازاریابی جهانگردی و برنامه ریزی و توسعه جهانگردی است. همچنین افراد می‌توانند برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد به برخی از گرایش های مدیریت تغییر رشته دهند. 

امکان ادامه تحصیل در این رشته در مقطع دکتری در ایران وجود ندارد؛ به همین دلیل برخی افراد برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر مهاجرت کرده و در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند. احتمالا بازارکار این رشته در کشورهای دیگر نیز خوب باشد که افراد می‌توانند مرتبط با رشته خود وارد بازار کار شوند.

بازارکار و آینده شغلی رشته مدیریت گردشگری

فارغ التحصیلان از رشته مدیریت گردشگری در صورت تسلط بر زبان های خارجی می‌توانند در مکان های مختلفی چه در ایران و چه در کشورهای دیگری مشغول به کار شوند. اما معمولا این رشته از درآمد بالایی برخوردار نیست. این افراد می‌توانند در برخی از نهادهای دولتی، هتل ها، آژانس های گردشگری، سازمان حج و زیارت و… مشغول به کار شوند.

این رشته هنوز به خوبی در ایران جا نیافتاده است؛ پس افراد به طور کامل نمی‌توانند از دانش خود بهره گیرند. اما این رشته اشباع شده نیست و جای پیشرفت زیادی دارد. افراد باید دانش و تجربه خود را بالا برده و تلاش خود را بکنند.

برخی از وظایف کارشناسان رشته مدیریت گردشگری

سوال بسیاری از افراد قبل از ورود به این رشته در مورد وظایف کارشناسان این رشته است. البته این مورد تا حد زیادی به مکانی که فرد در آن مشغول به کار می‌شود؛ بستگی دارد. اما به طور کلی این افراد باید مطالعاتی در زمینه مناطق مناسب ایجاد تاسیسات جهانگردی داشته و با آژانس های هوایی، دریایی و زمینی ارتباط برقرار کنند. همچنین تبلیغات و بازاریابی جهت جذب مسافرین و گردشگران نیز از دیگر وظایف این افراد است. اگر این افراد به عنوان تورلیدر در موسسه ای مشغول به کار شوند؛ باید پرانرژی و فعال بوده و از مکان ها و فرهنگ های مختلفی اطلاعات داشته باشند.

مزایا و معایب تحصیل در این رشته

از آنجایی که دانش آموختگان رشته مدیریت گردشگری بسیار سفر رفته و اطلاعات زیادی در این زمینه دارند؛ احتمالا روحیه بالایی داشته و افرادی با تجربه هستند. همچنین شرایط کاری و تحصیلی آنها سخت نبوده و توام با فعالیت های لذت بخش است. اما قطعا تحصیل در این رشته معایبی دارد. که از جمله آنها می‌توان به عدم پیشرفت، و استفاده از دانش، به طور کامل اشاره کرد. از طرفی همین سفرهای مداوم نیز خطراتی برای افراد در پی خواهد داشت و باعث خستگی مفرط افراد می‌شود.

سخن پایانی

تحصیل در رشته مدیریت گردشگری نیاز به برخورداری از مهارت های مختلفی داشته و همچنین افراد باید علاقه کافی به آن نیز داشته باشند. افراد می‌توانند از فارغ التحصیلان این رشته و همچنین کسانی که در این زمینه مشغول به کار هستند؛ اطلاعات زیادی کسب کنند. اما بهتر است قبل از هر چیز روحیات و استعدادهای خود را در نظر گرفته وبه خوبی در مورد آن تحقیق کنند. کمک گرفتن از مشاور تحصیلی نیز می‌تواند تا حد زیادی داوطلبین را از سردرگمی خارج کرده و به آنها بینش درستی در مورد ادامه تحصیل در رشته های مختلف بدهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته مدیریت گردشگری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: رشته مدیریت گردشگری | معرفی شغل های مدیریت گردشگری



:: برچسب‌ها: رشته مدیریت گردشگری | معرفی شغل های مدیریت گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

همکار پرحرف برای کسانی که به دنبال پیشرفت و یادگیری هستند، دردسر زیادی می‌سازد. دردسرساز شده و دیگران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور کلی پرحرفی صفت مثبت نیست و باعث اذیت شدن دیگران می‌شود. همچنین خود فرد نیز به دلیل این ویژگی احتمالا بسیاری از موقعیت‌های خود را از دست خواهد داد. تعامل با همکاران و صحبت با آنان اجتناب ناپذیر و گاها ضروری است.

انسان‌ها به روابط و معاشرت با دیگران نیاز دارند و حتی بدون آن‌ها از نظر روانی پیامدهای منفی را تجربه می‌کنند. اما نباید در اینکار زیاده روی کرد. برخی از افراد به دلیل احساس صمیمیت، شرایط را در نظر نگرفته و در مورد مسائل مختلفی در محل کار صحبت می‌کنند. اینکار در طولانی مدت باعث حواسپرتی و کاهش راندمان کاری می‌گردد. 

دریافت مشاوره در زمینه همکار پر حرف می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: همکار پرحرف را با 6 ترفند ساده ساکت کنید

همکار پرحرف

شاید شما هم در محل کار خود همکار پرحرف داشته باشید. افراد برای کار کردن نیاز به تمرکز و گاها سکوت داشته که چنین فردی باعث سلب آن‌ها می‌شود. بیش از حد صحبت کردن برای هیچکس خوشایند نیست. این دسته افراد نه تنها خود از تمرکز کافی برخوردار نیستند؛ بلکه باعث اختلال در عملکرد دیگران نیز می‌شوند.

گاهی به این رفتار خود آگاه نبوده و اینکار را بی اختیار انجام می‌دهند. در این صورت بهتر است با تذکری مودبانه و یا رفتاری آنها را متوجه پرحرفی شان کنیم. اما اگر فرد از این موضوع مطلع است و همچنان به صحبت کردن ادامه می‌دهد؛ بهتر است به روش دیگری با او برخورد کنیم. 

انواع همکار پرحرف

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ همکار پرحرف به دلایل مختلفی این رفتار را از خود نشان می‌دهد. همچنین برای واکنش مناسب به این افراد، بهتر است در ابتدا از علت این موضوع مطلع شویم. در این قسمت به توضیح برخی از دلایل پرحرفی همکار، اشاره کرده ایم.

????پرحرفی به دلیل ویژگی های شخصیتی

برخی از افراد به طور ذاتی پرحرف تر از دیگران هستند. همکار پرحرف نیز به دلیل شرایط تربیتی و خانوادگی خود، صحبت کردن زیاد از حد را رفتاری ناپسند در محل کار، تلقی نمی‌کند؛ و یا از آن مطلع نیست. اینگونه افراد معمولا تجربه کاری زیادی ندارند و یا بعد از اطلاع از این موضوع، سعی در اصلاح آن دارند. اما کنترل کردن این الگوی رفتاری برایشان آسان نبوده و باید تغییرات زیادی در خود ایجاد کنند.

????زیاد صحبت کردن به دلیل اضطراب نگرانی

برخی از افراد به دلیل اینکه از مهارت کافی برای کنترل استرس و اضطراب خود برخوردار نیستند؛ از صحبت کردن زیاد به عنوان مکانیسم دفاعی استفاده می‌کنند. در واقع همکار پرحرف به دلیل نگرانی هایی که در محل کار خود تجربه می‌کند؛ شروع به صحبت کرده و نمی‌تواند آن را متوقف کند. در چنین شرایطی بهتر است فرد در ابتدا میزان اضطراب خود را کنترل کرده و در قدم بعدی برای پرحرفی خود به دنبال راهکار باشد. 

????خوش صحبتی دیگر همکاران

گاهی همکار پرحرف به این دلیل به رفتار خود ادامه می‌دهد که دیگر همکاران نیز به حرف های او با دقت گوش داده و او را تشویق به تعریف کردن خاطرات بیشتری می‌کنند. در این موقعیت انگیزه او نیز برای صحبت کردن افزایش یافته و به این رفتار خود ادامه می‌دهد.

به همین دلیل بهتر است حدود صحبت کردن با همکاران در محل کار را رعایت کرده و خود را مشتاق نشان ندهیم. چرا که هم خود از انجام وظایف مان باز می‌مانیم و هم او به این رفتار خود ادامه می‌دهد.

نحوه برخورد با همکار پرحرف

بعد از شناسایی علت پرحرفی همکار، بهتر است متناسب با آن، به دنبال راهکاری باشیم. به طور کلی در نحوه برخورد با همکاران محتاط بوده و همواره ادب را رعایت کنید. برخی از راهکارها برای برخورد با همکار پرحرف، شامل موارد زیر می‌شود.

⭕کاملا او را نادیده نگیرید

فراموش نکنید که در محل کار نیاز به صحبت کردن در مورد مسائل غیرکاری نیز هست. به همین دلیل نباید به طور کلی همکار پرحرف را نادیده گرفت. اینکار از ادب به دور بوده و باعث ناراحتی دیگران می‌شود. با اینکه پرحرفی رفتار مودبانه ای نیست؛ اما نباید با آنان مقابله به مثل کنیم. بهتر است او را درک کرده و این نکته را در نظر بگیرید که شاید هیچ گوش شنوایی ندارد. اما به حرف های او تا حدی گوش داده و اجازه ندهید که زمان از دست تان در برود.

⭕برخورد مودبانه و با احترام

اگر می‌خواهید این موضوع را به همکار پرحرف خود گوشزد کنید؛ بهتر است اینکار را به صورت مودبانه و با احترام انجام دهید. فراموش نکنید که همکار شما فردی است که روزانه زمان زیادی را با او می‌گذرانید و در صورت بروز رفتارهای پرخاشگرانه و بی احترامی به او، روابط شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. اگر این رفتار باعث مزاحمت برای شما شده و یا حتی به خود فرد هم آسیب می‌زند؛ آن را به آرامی و صمیمانه با او مطرح کنید.

⭕استفاده از هدفون و مشغول کردن خود

اگر فکر می‌کنید که صحبت کردن با همکار پرحرف و گوشزد کردن این موضوع به او، راه حل موثری نیست و یا اوضاع را بدتر می‌کند؛ بهتر است روش دیگری را امتحان کنید. می‌توانید در هنگام کارکردن از هدفون استفاده کرده و یا خود را مشغول نشان دهید. این کار را وسط حرف های او انجام ندهید. اما خود را به نحوی نشان دهید که مایل به گوش کردن حرف های او نیستید. صحبت های کوتاه جزو رفتارهای اجتماعی با دیگران است. اما باید از مزاحمت های طولانی مدت و همچنین صحبت های بیهوده، جلوگیری کنید.

⭕جلسه گذاشتن

اگر فکر می‌کنید که همکار پرحرف شما قصد کمک کردن به روند کاری را دارد و یا در حال تلاش برای توضیح مشکلی به شما است؛ می‌توانید جلسه ای برگزار کرده و از دیگر افراد نیز نظرخواهی کنید. در چنین شرایطی از این رفتار استفاده بهیه کرده و در جهت پیشرفت بهره برده اید. حتی گاهی با اینکار پرحرفی این فرد نیز کنترل شده و دیگر در مورد هر موضوعی صحبت نمی‌کند.

⭕گوشزد کردن این مورد به صورت مستقیم

بعد از امتحان کردن روش های مختلف در مواجهه با همکار پرحرف، این موضوع را به صورت مستقیم به او گوشزد کنید. با لحنی آرام و محترمانه بگویید که صحبت کردن زیاد در محل کار رفتاری حرفه ای نبوده و باید کمی خوددار باشد. همه ما علاقه داریم تا مسائل خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و نظرات آنها را بدانیم. اما باید اینکار را در زمان و مکان درست انجام دهیم. بهتر است به صورت خصوصی با او در این مورد صحبت کرده و از بیان کردن آن در جمع خودداری کنید.

⭕کمک گرفتن از دیگران و مدیر

یکی دیگر از روش های برخورد با همکار پرحرف، کمک گرفتن از دیگر همکاران و مدیر سازمان است. اگر حتی صحبت کردن به صورت مستقیم نیز موثر نبود باید راه حل اساسی تری در این زمینه به کار گرفت. مدیر مجموعه می‌تواند با قانون گذاری در این مورد رفتار کارمندان را تا حد زیادی کنترل کند. با اینکار احتمالا مشکل به شکل سریعتری حل خواهد شد.

سخن پایانی

با برخورد با همکار پرحرف به شکل موثر، می‌توانید وقفه های کاری خود را نیز جبران کنید. قطعا با حل شدن این موضوع، راندمان کاری افراد دیگر نیز افزایش خواهد یافت و بسیاری از مشکلات سازمان حل می‌شود. افراد باید در محل کار نکات زیادی را در نظر داشته باشند و به قوانین پایبند باشند.

حتی با وجود صمیمیت با دیگر همکاران، بازهم این رفتار حرفه ای نبوده و بر روند کاری دیگران نیز تاثیر خواهد داشت. می‌توانید برای ترک عادت پرحرفی در خود و حتی کمک به دیگران در این زمینه، از یک روانشناس کمک گرفته و بازدهی خود را در محل کار بالاتر ببرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همکار پرحرف می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: همکار پرحرف را با 6 ترفند ساده ساکت کنید



:: برچسب‌ها: همکار پرحرف را با 6 ترفند ساده ساکت کنید ,
:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سیاست در محل کار یکی از ملزومات زندگی حرفه ای است. معمولا بروز برخی از رفتارهای سیاست مدارانه جزو قوانین نانوشته محل کار است و تقریبا بیشتر افراد از آن مطلع هستند. در بیشتر موارد با سیاست رفتار کردن معنای درستی ندارد. اما اگر افراد در موقعیت مناسبی این رفتارها را از خود نشان دهند؛ بسیار موثر خواهد بود. ارسطو فیلسوف بزرگ اینگونه بیان می‌کند که بخشی از ذات انسان، یک حیوان سیاستمدار است. به هر حال این رفتارها بر زندگی ما تاثیر خواهند داشت و نمی‌توان از آنها اجتناب کرد. در این مقاله به بررسی جنبه سازمانی آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیاست در محل کار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: سیاست در محل کار | خصوصیات افراد با سیاست در کار

سیاست در محل کار

می‌توان گفت سیاست در محل کار تا حد زیادی دو طرفه است. به این معنا که افراد در محیط کار به کمک یکدیگر احتیاج داشته و باید با یکدیگر تعامل داشته باشند. به طور کلی رفتارهای سیاسی افراد اکتسابی بوده و در ابتدا فرد، رفتار کردن مطابق با آنها را رد می‌کند.

اما با گذشت زمان آنها را پذیرفته و حتی به صورت آگاهانه از آنها بهره می‌گیرد. اینگونه رفتارها هم از ویژگی های اخلاقی خود فرد بهره گرفته و گاهی هم مطابق با نیازهای محل کار شکل می‌گیرند. سازمان ها باید در بکارگیری افراد با سیاست بسیار دقت کنند. چرا که گاهی این ویژگی بر علیه خود محل کار بروز می‌کنند.

سیاست های منفی در محل کار

گاهی رفتارهای با سیاست در محل کار باعث بروز مشکلات میان فردی و آسیب به راندمان کاری می‌گردد. بسیاری از افراد به اشتباه رفتارهای متظاهرانه و گستاخانه را سیاست مداری در محیط کار می‌دانند. اما در واقع این رفتارها در هیچ کجا شایسته نیست و افراد آن را نمی‌پذیرند. برخی از این رفتارها شامل موارد زیر می‌شود. 

زیرآب زنی همکار.

گرفتن حق السکوت یا باج گرفتن از همکار

تشکیل گروه های کوچک در محل کار بر علیه دیگران

شایعه پراکنی

پنهان کاری

داشتن سیاست در محل کار چگونه است؟

اگر از سیاستدر محل کار به نحو درست و هوشمندانه استفاده گردد؛ نه تنها باعث پیشرفت خود فرد می‌گردد؛ بلکه به ترقی سازمان نیز کمک شایانی می‌کند. افراد می‌توانند اصول سیاستمداری را در مکان های مختلف یادگرفته و از آن بهره گیرند. در این قسمت به توضیح برخی از قواعدی که افراد باید در این زمینه رعایت کنند؛پرداخته ایم.

موضع گیری نکردن

فراموش نکنید که همواره در محل کار خود بی طرف باشید. مخصوصا اگر کم تجربه هستید و یا مدت زمان زمان زیادی از استخدام شما نمی‌گذرد؛ بهتر است موضع خاصی را برای خود انتخاب نکنید. طبیعی است که در محل کار برخی از افراد به دلیل نظرات مشترک، با یکدیگر متحد شده و برعلیه گروه دیگری توطئه چینی کنند. اما اینکار باعث دشمن تراشی برای شما شده و سیاست در محل کار محسوب نمی‌شود. در مواقع اختلافات و مشاجرات بهتر است بی طرف بمانید و جانب داری نکنید.

????سوال پرسیدن در زمان بحران

یکی از زیرکانه ترین انواع سیاست در محل کار، سوال پرسیدن در زمان بحران و شرایط حساس است. سوال پرسیدن حسن های زیادی در محل کار دارد. با انجام اینکار نشان می‌دهید که علاوه بر علاقه به یادگیری در همه شرایط، حواس افراد را نیز از مشکل پیش آمده پرت کرده و باعث برقراری آرامش می‌شوید.

همچنین شاید سوال کردن از مسائل جزئی و پیش پا افتاده، باعث ایجاد راه حلی برای موضوع باشد. وقتی از طرفین دعوا می‌خواهید تا موردی را برای شما شرح دهند؛ آنها تلاش خود را در این زمینه به کار گرفته و دیگر مشاجره را ادامه نمی‌دهند.

????مطرح کردن به موقع نظرات

در محل کار احتمالا شرایط زیادی پیش خواهد آمد که شروع به نظر دادن می‌کنیم. به طورکلی اظهار نظر کردن، کار ساده ای است. همچنین گاهی تصور می‌کنیم که نظر ما می‌تواند بسیار موثر باشد و کمک بزرگی به افراد بکند. اما در هنگام اینکار باید به چند نکته توجه داشته باشید.

در قدم اول بهتر است به خوبی در مورد ایده خود فکر کرده و مطمئن شویم که ارزشمند است. سپس این موضوع را در نظر بگیریم که آیا دیگران به حرف های ما گوش می‌دهند و یا برای آن ارزش قائل هستند. در آخر اینکه نظر ما می‌تواند در موقعیت پیش آمده تفاوتی ایجاد کند و یا موثر باشد! بعد از طی کردن این مراحل در ذهن خود اگر هنوز هم معتقد هستید که باید نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید؛ پس اینکار را انجام دهید.

????جلوگیری از رفتارهای پرخاشگرانه

یکی دیگر از اصول سیاست در محل کار، جلوگیری از بروز رفتارهای پرخاشگرانه است. سعی کنید تا حدامکان در محل کار عصبانی نشوید. تا جایی که امکان دارد مشکلات را با آرامش و صبوری حل کرده و انعطاف پذیر باشید. احتمالا موقعیت های زیادی پیش خواهد آمد که باب میل شما نباشد و یا شما را خشمگین کند.

اما بهتر است بر آن تمرکز نکرده و خوش رفتار باشید. فراموش نکنید که اینکار به معنای سرکوب احساسات و یا پایمال کردن حق خود نیست. اما اینکارها را می‌توانید با روش های مسالمت نیز انجام دهید.

????احترام گذاشتن به همه افراد

احترام گذاشتن و بروز رفتارهای مودبانه از ابعاد سیاست در محل کار است که افراد باید به آن پایبند باشند. سعی کنید حتی با زیردستان خود نیز با احترام و محبت برخورد کرده؛ اما از صمیمی شدن بیش از اندازه با همکاران اجتناب کنید. همواره حد و مرزهای مشخصی با دیگران داشته و اجازه ورود آنها به حریم خصوصی خود را ندهید. خود نیز به این اصل احترام گذاشته و در امور شخصی دیگران دخالت نکنید. در روابط کاری خود صادق بوده و اصول اخلاقی را رعایت کنید.

محدوده سیاست در محل کار

اینکه در چه حوزه هایی از سازمان می‌توانیم از انواع سیاست محل کار بهره گیریم؛ سوال بسیاری از کارمندان و مدیران است. با اینکه پاسخ به این سوال کمی تخصصی است و عملا برای افراد در سازمان ها کاربردی ندارد. اما اطلاع از آنها نیز خالی از لطف نیست.

قلمرو فعالیت های سیاسی در سازمان شامل چهار حوزه تغییر ساختاری در سازمان، هماهنگی بین دوایر سازمانی، جایگزین کردن مدیر و تخصیص منابع است. اینها یک سری قوانین قراردادی هستند که شاید طبق شرایط تغییراتی در آنها اعمال شود. اما به طور کلی ثابت بوده و افراد موظف به رعایت آنها هستند.

سخن پایانی

موفقیت و پیشرفت سازمان و کسب و کار به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از آنها سیاست در محل کار است. اگرچه سیاست های رفتاری در بیشتر موارد کاربرد داشته و تاثیر مثبت دارند. اما بهتر است در حین بهره گیری از آنها اطمینان حاصل کنید که به نفع همگی خواهد بود. به این معنا که هم شخص و هم سازمان از آن سود می‌برند. به طور کلی افراد باید در استفاده از آنها محتاط بوده و زیاده روی نکنند.

سیاست در فضای حرفه ای به معنای هوشمندی و توانمندی افراد است اما باید در مورد آن فرهنگ سازی نیز صورت گیرد. کارمندان و حتی صاحبین کسب و کار می‌توانند در این زمینه از مشاورین متخصص کمک گرفته و باعث ترقی خود و دیگران گردند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیاست در محل کار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: سیاست در محل کار | خصوصیات افراد با سیاست در کار



:: برچسب‌ها: سیاست در محل کار | خصوصیات افراد با سیاست در کار ,
:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خرید درمانی یکی از روش های تغییر خلق و خو است. این روش توسط تحقیقات متعدد جهت تاثیر خرید بر خلق و خو به اثبات رسید. اغلب خانم‌ها برای رفع بی حوصلی خرید می‌کنند. برخی از آن‌ها حتی با خریدهای ساده روزمره نیز حال خوبی پیدا می‌کنند. همچنین افراد تکانشی برای کاهش تکانه ها به خرید روی می‌آورند و هزینه زیادی می‌کنند؛ اما بعد آن حال بدی یافته و پشیمان می‌شوند. اما کسانی که با بهبود وضعیت روانی به خرید درمانی روی می‌آورند؛ هرگز دچار پشیمانی نمی‌شوند.

بر اساس تحقیقات روانشناسی، خرید درمانی نه تنها باعث می‌شود افراد فورا خوشحال شوند؛ همچنین منجر به ایجاد تاخیر در استرس و ناراحتی می‌شود. البته که خرید درمانی یکی از روش های موقت برای بهبود حال خوب است. بنابراین بهتر است که برای رفع ناراحتی و استرس حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خرید درمانی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: خرید درمانی | 5 نکته در خرید درمانی

خرید درمانی چیست؟

برای رفع استرس و نگرانی ها خانم ها عموما خرید را انتخاب می‌کنند. و زمانی که احساس می‌کنند نتوانند احساسات خود را کنترل کنند؛ خرید درمانی را انتخاب می‌کنند. این روش به عنوان روشی برای رفع حال بد است. اما دائمی نیست! برای مراقبت از جسم و روان لازم است که حتما از یک متخصص و روانشناس کمک بگیرید.

شما همیشه و هر زمان پول خوبی در دسترس ندارید که بخواهید این روش را تا همیشه ادامه دهید. به همین دلیل اگر از روانشناس راهنمایی نگیرید؛ همیشه حال خوب را تجربه نخواهید کرد. خرید درمانی را روشی برای تفریح انتخاب کنید تا زمانی که بی حوصله هستید از این روش استفاده کنید؛ نه زمانی که استرس و ناراحتی دارید. در این مقاله راجع به خرید درمانی توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آیا واقعا خرید درمانی در بهبود روحیه موثر است؟

با مطالعه ای که در سال 2011 بر روس 407 نفر انجام شد، نتیجه تحقیق خرید درمانی عبارت بود از.

???? خرید درمانی باعث نمی‌شود احساس اضطراب، پشیمانی، احساس گناه و سایر عوامل که باعث استرس در فرد می‌شود در او به وجود آید.

????خرید بدون برنامه ریزی می‌تواند باعث بهبود حال فرد شود.

???? بهبود روحیه پس از خرید می‌تواند تا مدت زیادی همراه فرد باقی بماند.

بر اساس مطالعه دیگری که برای خرید درمانی در سال 2013 انجام شد، بر اثرات مناسب و مفید خرید درمانی صحه گذاشته شد. این اثرات به دلیل این است که احساس هایی نظیر اضطراب، استرس و ناراحتی ریشه در ضعف انسان دارد. در مقابل خرید با ایجاد حس قدرت هنگام تصمیم گیری باعث می‌شود که فرد احساس بهتری داشته باشد و با احساسات منفی خود مقابله کند.

در خرید درمانی چه نکاتی را باید در نظر داشته باشیم؟

در خرید درمانی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در بهبود روحیات شما بگذارد. اما زمانی که برخی از نکات را توجه نکنید، نمی‌تواند حال روحی خوبی را تجربه کنید. در این بخش مقاله راجع به این نکات توضیح داده ایم.

???? باید به بودجه خود توجه کنید

یکی از نکاتی که در خرید درمانی باید به آن دقت کرد؛ توجه به بودجه است. زمان خرید درمانی بودجه را در نظر بگیرید و هر ماه مقداری از درآمد خود را کنار بگذارید تا همان مقدار که پول پس انداز کرده اید به خرید بپردازید. در این صورت هرگز با کمبود بودجه مال روبرو نخواهید شد. با برنامه ریزی می‌توانید با خرید وسیله حس بهتری پیدا کنید.

???? از خرید کالاهایی که مورد نیاز شما نیست پرهیز کنید

یکی از نکاتی که باید در خرید درمانی دقت کنید؛ این است که از خرید کالاهای غیر نیاز خودداری کنید. خرید وسیله و کالای اضافه به شما حس پشیمانی می‌دهد. به همین دلیل باید سعی کنید کالایی را بخرید که به آن نیاز دارید. و با پرهیز از خریدهای غیر نیاز، حس بهتری را می‌توانید داشته باشید. 

???? پیش از خرید فکر کنید

در خرید درمانی باید به این فکر کنید که قبل از زمان به چه چیزهایی نیاز دارید. اگر نگران خرید بیش از حد هستید؛ به خودتان زمان دهید و قبل از خرید فکر کنید. با فکر قبل از خرید احساس پشیمانی و حس بد از شما دور می‌شود.

???? ویترین گردی کنید

در خرید درمانی به جای خرید های پی در پی، ویترین گردی کنید. گاهی تماشای ویترین فروشگاه ها بدون سفارش کالا می‌تواند حال شما را خوب کند. با مشاهده رنگ های پی در پی می‌توانید استرس و ناراحتی را از خود دور کنید. با مشاهده لباس های رنگی و ویترین های زیبا می‌توانید احساس خوب خود را تجربه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جنون خرید کلیک کنید.

???? به دنبال راهکار مناسب برای رفع استرس باشید

خرید درمانی تنها می‌تواند به صورت موقتی حال شما را خوب کند. برخی از موقعیت ها، استرس ها و نگرانی ها باعث استرس و نگرانی های زیاد شما می‌شود و با خرید درمانی به هیچ وجه حال شما خوب نمی‌شود. برخی از مشکلات نه تنها با خرید درمانی خوب نمی‌شود بلکه بدتر هم می‌شود.

گاهی مشکلات به قدری بزرگ است که فرد نیاز به تنهایی و آرامش دارد. به همین دلیل باید از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید تا روان درمانی را جهت کنترل استرس و اضطراب پیش ببرید. 

کلام آخر

زمانی که خرید درمانی تنها راه بهبود حال شما باشد، هرگز زندگی با حال خوب را تجربه نخواهید کرد. برای رفع نگرانی ها و استرس ها این راه موقتی است. و شما حتما باید به دنبال راه مفید و دائمی باشید. روش های موقتی هرگز راهی برای نجات و رهایی نخواهند بود. برای کنترل استرس و مدیریت حتما از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خرید درمانی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: خرید درمانی | 5 نکته در خرید درمانی



:: برچسب‌ها: خرید درمانی | 5 نکته در خرید درمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 مهر 1402 | نظرات ()