نوشته شده توسط : ذهن نو

کمر درد در زنان بعد از نزدیکی از شکایات رایج خانم‌هاست. کمر درد زنان بعد از رابطه جنسی معمولاً به دلیل رعایت نکردن برخی از نکات رخ می‌دهد که تجربه‌ای آزاردهنده است و می‌تواند بر کیفیت رابطه جنسی زوجین تاثیر منفی بگذارد. کمر درد می‌تواند در حین رابطه جنسی یا بعد از رابطه جنسی احساس شود. این درد‌ها معمولاً به دلایل مختلفی رخ می‌دهد؛ از این جهت دانستن علت و رفع آن برای زوجین اهمیت بسیاری دارد. با رعایت برخی نکات و کمک گرفتن از یک فرد متخصص در زمینه مسائل جنسی می‌توانید از درد کمر پیشگیری کنید و کیفیت رابطه جنسی خود را افزایش دهید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه علل کمر درد در زنان بعد از نزدیکی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: کمر درد در زنان بعد از نزدیکی | درد زیر شکم زنان بعد رابط 

علل کمر درد در زنان بعد از نزدیکی

 

کمر درد زنان بعد از نزدیکی و رابطه جنسی، دلایل متعددی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

????سابقه درد کمر

علل‌ مختلفی برای کمر درد در زنان بعد از نزدیکی و رابطه جنسی وجود دارد. برخی از زنان ممکن است از قبل دچار مشکلاتی نظیر درد مزمن کمر، دیسک کمر و… باشند. طبیعتا چنین افرادی بعد از رابطه جنسی هم درد کمر را تجربه می‌کنند. در چنین شرایطی بهتر است زنان نکاتی را رعایت کرده تا فشار کمتری به کمر آنها وارد شود. همچنین در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنند.

????کمر درد در زنان بعد از نزدیکی | ضعف عضلات کمر

در صورتی که فرد سالم بوده و مشکلی نداشته باشد، درد کمر بعد از رابطه جنسی می‌تواند نشان دهنده ضعف عضلات باشد. درد کمر بعد از رابطه جنسی معمولاً نشان دهنده مشکل خاصی نیست اما کمی آزاردهنده است و از لذت رابطه جنسی کم می‌کند. کمر درد در زنان بعد از نزدیکی در چنین شرایطی موقت بوده و زنان می‌توانند با انجام تمرینات ساده ای عضلات خود را تقویت کنند.

????موقعیت نامناسب برای برقراری رابطه جنسی

قرار گرفتن در موقعیت نامناسب برای برقراری رابطه جنسی یکی از رایج‌ترین علت‌های درد کمر بعد از نزدیکی است. توصیه می‌شود زوجین موقعیت‌هایی را برای برقراری رابطه جنسی انتخاب کنند که فشار کمتری به کمر می‌آورد. بر اساس فیزیولوژی بدن، هر فردی ممکن است در یک سری موقعیت‌های خاص احساس راحتی بیشتری بکند. از این جهت بهتر است موقعیت‌های مختلف را برای برقراری رابطه جنسی امتحان کنید تا بدانید کدام موقعیت‌ها کمتر به کمرتان فشار می‌آورد. با اینکار از بروز کمر درد در زنان بعد از نزدیکی پیشگیری خواهید کرد.

????برقراری رابطه جنسی در مکان مناسب

درازکشیدن در مکان نامسطح می‌تواند باعث آسیب دیدن کمر شود. طبیعی است که برقراری رابطه جنسی هم در یک مکان نامسطح منجر به کمر درد در زنان بعد از نزدیکی می‌گردد. بهتر است برای برقراری رابطه جنسی روی یک پارچه یا حوله نرم دراز بکشید تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید. همچنین هر زمان که احساس ناراحتی کردید، موقعیت خود را تغییر داده و بهترین حالت را انتخاب کنید.

????کمر درد در زنان بعد از نزدیکی | رابطه جنسی خشن

رابطه جنسی می‌تواند راهی برای کاهش تنش و تخلیه هیجان باشد. در این بین برخی از زوجین به دلیل انجام رابطه جنسی خشن، باعث آسیب رساندن به مهره‌های کمر می‌شوند. در نتیجه این عمل، مهره‌های کمر دچار فشار و ضربه می‌شوند که باعث احساس کمر درد در زنان خواهد شد. بهتر است از قبل در مورد برقراری رابطه جنسی خشن و آسیب های ناشی از آن به خوبی تحقیق کرده و سپس آن را عملی کنید.

????کمر درد در زنان به علت سندروم پیش از قاعدگی

زنان معمولا در دوران قبل از قاعدگی و یا حتی در طی این دوره علائم مختلفی را تجربه می‌کنند. کمر درد در زنان یکی از این نشانه هاست که به معنی نزدیک بودن قاعدگی است. این درد بیشتر در ناحیه گودی کمر احساس می‌شود. همچنین از چند روز قبل از قاعدگی آغاز شده و تا دو روز بعد از شروع پریودی ادامه می‌یابد. نشانه های دیگر سندروم پیش از قاعدگی شامل سردرد، خستگی، نفخ، اختلالات رفتاری و… می‌شود.

????ابتلا به بیماری های جنسی

با ابتلا به برخی از بیماری های جنسی و یا بیماری های جسمانی که به صورت غیرمستقیم بر عملکرد جنسی نیز تاثیرگذار هستند؛ شاهد بروز کمر درد در زنان بعد از نزدیکی هستیم. برای مثال اگر زنان به بیماری آندمتریوز و یا التهاب لگن مبتلا باشند؛ نه تنها در حین رابطه جنسی درد زیادی را احساس می‌کنند؛ بلکه قبل و بعد آن نیز دچار دردهای جسمانی زیادی می‌شوند. افراد باید بیماری های جسمانی و جنسی خود را برطرف کرده تا رابطه جنسی با کیفیت تری را تجربه کنند.

????کمر درد در زنان به علت بارداری یا بچه داری

بارداری یکی دیگر از دلایل کمر درد در زنان بعد از نزدیکی است. زنان به دلیل تحمل وزن کودک در ناحیه کمر و حتی پاها دچار درد می‌شوند. همچنین بعد از تولد نوزاد نیز به دلیل بغل کردن او به صورت مداوم، درد را نواحی مختلفی تجربه می‌کنند. مادران به دلیل فعالیت های مختلفی که در این دوران دارند؛ مانند شیر دادن به کودک، جمع کردن وسایل او، انجام کارهای خانه و… احتمالا دچار کمر درد خواهند شد. بهتر است زوجین در این دوران به یکدیگر کمک بیشتری کرده و همچنین مادران نیز در مورد بغل کردن و نحوه نگهداری از کودکان خود، با پزشک متخصص مشورت نمایند.

????عادات رفتاری نامناسب

در بروز کمر درد در زنان بعد از نزدیکی عوامل مختلفی موثر هستند. برای مثال پوشیدن لباس های نامناسب مثل شلوارهای تنگ و فاق کوتاه و یا پوشیدن کفش های پاشنه بلند به صورت مداوم، می‌تواند تاثیر زیادی در این مورد داشته باشد. همچنین بسیاری از زنان در هنگام خوابیدن و یا نشستن، به سلامت جسمانی خود بی اهمیت بوده و موقعیت درستی را انتخاب نمی‌کنند. به همین دلیل در حین و یا بعد از برقراری رابطه جنسی، دچار دردهای زیادی می‌شوند. به طور کلی عادت های رفتاری که زنان در طول روز دارند؛ همگی در این مورد دخیل هستند.

پیشگیری از کمر درد در زنان بعد از نزدیکی

بهترین کار برای پیشگیری از کمر درد در زنان بعد از نزدیکی، انتخاب مکان و موقعیت مناسب برای انجام رابطه جنسی می‌باشد. بهتر است بر روی یک تشک یا حوله نرم دراز بکشید یا بر روی صندلی بنشینید تا فشار کمتری بر مهره‌های کمر وارد شود. تغییر موقعیت و ثابت نبودن در یک موقعیت خاص نیز می‌تواند باعث پیشگیری از درد کمر شود.

همچنین می‌توانید از همسرتان بخواهید تا کمرتان را به آرامی ماساژ دهد. استفاده از کیسه آب گرم بعد از رابطه جنسی نیز بسیار موثر است. انجام ورزش‌های روزانه و خوابیدن بر روی تشک مناسب می‌تواند باعث پیشگیری از درد کمر و ضعف عضلات شود. به یاد داشته باشید که انجام حرکات ناگهانی و حرکت‌هایی که به پایین کمر فشار می‌آورد، احتمال درد کمر را افزایش می‌دهند.

توصیه‌هایی برای خانم‌هایی که بعد از نزدیکی درد کمر دارند

 

اگر دچار درد کمر خفیف هستید، رابطه جنسی را قطع نکنید، بلکه فقط با عدم تغییر ناگهانی موقعیت و انجام ورزش‌های اصلاحی در بلند مدت می‌توانید عضلات کمر خود را تقویت کنید.

1. عدم برقراری رابطه جنسی در موقعیت‌هایی که به پایین کمر فشار می‌آورد.
2. خوابیدن در حالات مناسب در طول شبانه روز برای جلوگیری از بروز کمر درد در زنان بعد از نزدیکی
3. کاهش افسردگی، استرس و اضطراب (مسائل روانشناختی می‌توانند ادراک درد را در افراد بیشتر کند)
4. اگر در حین رابطه جنسی دچار درد کمر شدید، سریعا موقعیتتان را تغییر دهید.
5. در هنگام رابطه جنسی یک بالشتک کوچک در زیر کمر خود قرار دهید.
6. بهتر است بعد از رابطه جنسی با انجام ماساژ، کیسه آب گرم و دوش آب گرم عضلات کمرتان را ریلکس کنید.
7. اگر سابقه درد کمر دارید، بهتر است بیش از یک بار در روز رابطه جنسی نداشته باشید.

8.می‌توانید با مشورت پزشک خود از داروهای مسکنی نیز در حین رابطه جنسی یا بعد از آن ، استفاده کنید.

سخن پایانی

کمر درد در زنان بعد از نزدیکی به دلایل مختلفی ایجاد شده و عوامل زیادی بر آن موثر هستند. رابطه جنسی یکی از دلایل این درد است که با رعایت برخی نکات و همچنین انجام آن به شکل درست، می‌توان از این مورد جلوگیری کرد. زنان باید برای برقراری رابطه جنسی بهتر و همچنین کسب لذت، به سلامت جسمانی خود اهمیت داده و نشانه های بیماری های مختلف را جدی بگیرند. کمر درد در زنان بعد از نزدیکی می‌تواند جنبه های دیگر زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کند. برای جلوگیری از عوارض این درد و همچنین درمان آن افراد باید از یک متخصص کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه علل کمر درد در زنان بعد از نزدیکی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

علت کمر درد در زنان بعد از نزدیکی چیست؟

درد کمر می‌تواند به دلیل مسائل مختلفی روی دهد. اما اگر سابقه درد مزمن و آسیب کمر ندارید، ممکن است این درد به دلیل ضعف عضلات و ورزش نکردن و انجام رابطه جنسی در موقعیت نامناسب باشد. برای آشنایی با موقعیت‌های مناسب برای برقراری رابطه جنسی بهتر است به یک روانشناس متخصص در زمینه امور جنسی مراجعه کنید.

منبع: کمر درد در زنان بعد از نزدیکی | درد زیر شکم زنان بعد رابطه



:: برچسب‌ها: کمر درد در زنان بعد از نزدیکی | درد زیر شکم زنان بعد رابطه ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بیمار اسکیزوفرنی بیشتر به دلیل ژنتیک و وراثت به این اختلال مبتلا شده‌است. شاید در فیلم های سینمایی یا کتاب ها در مورد اسکیزوفرن و بیمار اسکیزوفرنی چیزهایی دیده و شنیده باشید. در اکثر موارد شخصیت‌های داستانی که دست به کارهای عجیب و غریب یا ترسناک می‌زنند به عنوان مبتلایان به اسکیزوفرنی معرفی می‌شوند. اما چقدر این تعاریف با تعاریف علمی که از اختلال اسکیزوفرنیا وجود دارد هماهنگ است. طبق راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی اسکیزوفرنیا یک نوع اختلال روان پریشی است. که مشخصه اصلی آن توهم، هذیان، رفتار آشفته، گفتار آشفته و علائم منفی است. برای آشنایی بیشتر با علائم و علل بیماری اسکیزوفرنی در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیمار اسکیزوفرنی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 منبع: بیمار اسکیزوفرنی (شیزوفرنی)

بیمار اسکیزوفرنی کیست؟

اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی یک اختلال روانی بسیار جدی است. که در آن بیمار اسکیزوفرنی در بیان احساسات، اعمال و تفکر خود دچار مشکل می‌شود. حتی قدرت درک واقعیت را از افراد می‌گیرد. و این بیماران رفتارهایی خارج از حالت طبیعی دارند. به دلیل این ویژگی ها است که این اختلال به عنوان ناتوان کننده ترین اختلال شناخته شده‌است. بیمار اسکیزوفرنی درمان شدنی نیست. روابط فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و شرایط زندگی فرد را خاص می‌کند. بیمار اسکیزوفرنی هذیان می‌گوید و از نشانه های او نباید ساده گذشت.

علائم و نشانه های اسکیزوفرن و بیمار اسکیزوفرنی

بیمار اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی (به زبان آلمانی) یکی از شدیدترین اختلال‌های روانی است و به مبتلایان در اصطلاح عامیانه و غیرتخصصی اسکیزوفرن نام می‌گویند. روانپزشکان و روانشناسان بالینی برای تشخیص این بیماری وجود دست کم دو نشانه از 3 نشانه اول زیر ضروری است. 

???? هذیان ( داشتن یکسری عقاید غلط که در برابر هرگونه استدلال مقاوم هستند)

???? توهم (احساس کردن چیزهایی که دیگران آن‌ها را تجربه نمی‌کنند. برای مثال توهمات دیداری و شنیداری به صورت دیدن یا شنیدن چیزهایی تعریف می‌شوند که دیگران آن‌ها را احساس نمی‌کنند).

???? گفتار آشفته (برای مثال بیمار حرف‌های بی ربط می‌زند. و هنگام توضیح یک موضوع به مرور از مسیر اصلی صحبت خارج می‌شود).

???? رفتار آشفته یا کاتاتونیک

????علائم منفی (یعنی کاهش ابراز هیجانات و بی ارادگی)

???? کاهش تمرکز

???? انزوا طلبی

????تغییر مداوم دوستان

???? مشکلات خواب

???? تحریک پذیری

????عملکرد ضعیف تحصیلی

???? اختلالات فکری

???? اختلالات حرکتی

????اختلالات رفتاری

علائم مذکور در بیمار اسکیزوفرنی دست کم به مدت 6 ماه ادامه پیدا می‌کنند و منجر به افت قابل توجهی در عملکرد روزمره بیمار می‌شوند. نکته حائز اهمیت اینجاست که اگر این علائم در پی مصرف مواد یا یک اختلال طبی بروز پیدا کنند، دیگر به عنوان اختلال اسکیزوفرنیا در نظر گرفته نمی‌شوند.

طبقه بندی بیماری اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی از هر فرد به فردی دیگر به صورت‌های مختلف ظاهر می‌شود. حتی گاه نشانه‌های بیمار اسکیزوفرنی سال به سال دچار تحولاتی می‌شود. براساس نوع توهم و هذیان و علائم ذکر شده، اسکیزوفرنی در 5 دسته زیر طبقه بندی می‌شوند. البته در آخرین نسخه DSM برخی از این دسته ها حذف و در یک طیف مشخص می‌شوند. با این حال در میان درمانگران هنوز از طبقه بندی زیر استفاده می‌شود.

???? پارانوئید

???? آشفته

????کاتاتونیک

???? نامتمایز

???? باقی مانده

مراحل اسکیزوفرنی

مراحل در بیمار اسکیزوفرنی به سه دسه تقسیم می‌شود. که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

???? مرحله مقدماتی: مرحله اول و مقدماتی همراه با ظهور نخستین علائم است. و در سنین نوجوانی یا ابتدای جوانی رخ می‌دهد.

???? مرحله فعال: در مرحله فعال نشانه های ابتلا اسکیزوفرنی مانند توهم، هذیان، بی نظمی در گفتار و رفتار نمایان می‌شود.

???? مرحله باقی مانده: در مرحله باقی مانده نشانه های مثبت بیماری متوقف می‌شود. و برخی از علائم منفی باقی می‌ماند. مثلا توهم و هذیان بیمار اسکیزوفرنی بهبود می‌یابد. اما انزوا طلبی و بی تفاوتی ادامه دار خواهد بود.

شیوع بیمار اسکیزوفرنی

شیوع اختلال اسکیزوفرنی به طور کل در جمعیت عمومی چیزی در حدود 3/0 تا 7/0 است. البته با توجه به قومیت، نژاد، کشور و منطقه جغرافیایی تفاوت‌هایی در این زمینه دیده می‌شود. طبق بررسی‌ها تظاهرات بالینی علائم در زنان و مردان شبیه به هم نیست. برای مثال مردان علائم منفی و سیر طولانی‌تری را نشان می‌دهند، در حالیکه بیمار اسکیزوفرنی زن با علائم خلقی بیشتر و تظاهرات گذراتر همراه است. اما به طور کل خطر بروز این بیماری در دو جنس مساوی گزارش می‌شود.

علل ابتلا به اسکیزوفرن و بیمار اسکیزوفرنی

در توضیح علت دچار شدن به بیماری اسکیروفرنی متخصصین عوامل خطرساز مختلفی را مطرح می‌کنند. بیمار اسکیزوفرنی به دلیل عومل زیر به این بیماری مبتلا شده‌است. که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

???? عوامل محیطی

از جمله عوامل محیطی مرتبط با بیمار اسکیزوفرنی فصل تولد است. در واقع نتایج پژوهش‌های انجام شده در این زمینه حاکی از این مسئله هستند که اسکیزوفرنیا در متولدین اواخر زمستان و اوایل بهار برخی مناطق بیشتر است. همچنین بروز اسکیزوفرنیا و اختلالات مرتبط با آن در کسانی که در مناطق شهری پرورش می‌یابند و متعلق به برخی اقلیت‌های قومی هستند، بیشتر است.

???? عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی

بیماری اسکیزوفرنی از جمله اختلالات روانی است که عوامل ژنتیکی نقش بسیار زیادی در بروز آن دارند. مطالعات پژوهشی بیانگر این یافته هستند که آسیب پذیری نسبت به ابتلا به این اختلال توسط طیفی از آلل‌های شایع و نادر منتقل می‌شود. البته آلل‌های خطرناک که تاکنون شناسایی شده‌اند مختص به بیمار اسکیزوفرنی نبوده و در سایر اختلالات روانی مانند دوقطبی، افسردگی و طیف اوتیسم نیز دیده می‌شوند.

از جمله دیگر عوامل فیزیولوژیکی که خطر ابتلا به اسکیزوفرنیا را افزایش می‌دهند می‌توان به عوارض بارداری و زایمان، سن بالای پدر و هیپوکسی اشاره کرد. همچنین سایر مشکلات پیش از زایمان یا مرتبط با آن نظیر عفونت، دیابت و سایر بیماری‌های مادر نیز می‌توانند در این مشکل نقش داشته باشند.

???? مدارهای مغز

یکی از علل بروز اسکیزوفرنی، مدارهای مغزی هستند. بیمار اسکیزوفرنی در این شرایط احتمالا توانایی کنترل انتقال دهنده های عصبی را ندارد. مسیرهای مربوط و مدارها باعث تاثیر گذاری بر رفتار فرد می‌شود.

???? ناهنجاری های ساختار مغز

برخی از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، از ساختار غیر طبیعی در مغز برخوردارند. به همین دلیل بیمار اسکیزوفرنی از ناهنجاری هایی در ساختار مغز رنج می‌برد.

پیامدهای کارکردی بیمار اسکیزوفرنی

بیمار اسکیزوفرنی با طیف گسترده‌ای از اختلالات در عملکرد شغلی و اجتماعی رو به رو هستند. آن‌ها به دلیل بی‌ارادگی یا سایر مشکلات ناشی از بیماری خود از پیشرفت تحصیلی یا حفظ شغل خود باز می‌مانند. بیماران اسکیزوفرن اغلب نسبت به پدر و مادر خود در ردیف‌های شغلی پایین‌تری استخدام می‌شوند، اکثر آن‌ها ازدواج نمی‌کنند و ارتباط محدودی با اعضای خارج از خانواده‌شان دارند. 

جلوگیری از پیشرفت اسکیزوفرن و بیمار اسکیزوفرنی

درمان‌ بیمار اسکیزوفرنی بیش از هرچیز به دریافت داروهای آنتی سایکوتیک وابسته است. این داروها تا حد زیادی به کنترل علائم روان پریشی نظیر توهم و هذیان کمک می‌کنند. از آنجایی که سطح شناختی در اکثر بیماران اسکیزوفرن پایین است رواندرمانی بیشتر با رویکرد رفتاری و حمایتی ارائه می‌شود. 

به عبارت دیگر درمانگران تلاش می‌کنند نوعی حمایت اجتماعی برای بیمار اسکیزوفرنی فراهم کرده و مهارت‌هایی را به او بیاموزند تا بتواند با وجود بیماری از پس زندگی روزمره خود بربیاید و توانمندی بالاتری داشته باشد. از جمله دیگر روش‌های درمانی که به درمانجویان مبتلا به اسکیزوفرنی کمک می‌کند، گروه درمانی است. در حقیقت شرکت در گروه منجر به بهبود علائم منفی شده و مشکلاتی نظیر کاهش عملکرد اجتماعی و انزوا طلبی را بهبود می‌بخشد.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله راجع به بیمار اسکیزوفرنی توضیح دادیم. این بیماران از خود نشانه ها و علائمی بروز می‌دهند. که به دور از واقعیت است. هذیان و توهم از اصلی ترین نشانه های این افراد است. اما پس از گذر از مرحله باقی مانده، توهم و هذیان از بین رفته اما همچنان انزوا طلبی وجود دارد. درمان این اختلال به صورت قطعی نیست. اما با دارو درمانی و روان درمانی می‌توان نشانه ها را کاهش داد.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیمار اسکیزوفرنی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

کسانی که در اثر مصرف شیشه توهم زده می‌شوند اسکیزوفرن هستند؟

خیر، زمانی که توهم در اثر مصرف یک ماده خاص نظیر شیشه بروز پیدا کند، دیگر به عنوان اختلال اسکیزوفرنیا شناخته نمی‌شود. بلکه می‌تواند نوعی روان پریشی ناشی از مصرف مواد باشد.

منبع: بیمار اسکیزوفرنی (شیزوفرنی)



:: برچسب‌ها: بیمار اسکیزوفرنی (شیزوفرنی) ,
:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

درد نوروپاتیک یکی از انواع دردهای عصبی محسوب می‌شود که در اثر بروز عفونت یا آسیب دیدگی ایجاد می‌شود. در واقع این عامل درد نیست که چنین دردی ایجاد می‌کند. بلکه این نوع درد همانطور که از نامش هم مشخص است؛ بیشتر ریشه روانی و عصبی دارد. بیمارانی که با این مشکل روبرو هستند؛ درد سوزشی، تیرکشنده و برق آسایی را تجربه می‌کنند. مدت زمان ماندگاری این درد نیز متغیر بوده و به عوامل زیادی بستگی دارد.

 

همچنین درد عصبی معمولا موقت بوده و گاهی به صورت خودجوش از بین می‌رود. اما احتمالا شدت گرفتن آن نیز هست. برای این نوع درد درمان هایی وجود دارد که از درمان عامل اصلی درد متفاوت است. عامل به وجود آورنده درد در بیشتر موارد با سیستم عصبی مرکزی رابطه مستقیم دارد.‎‌ در ادامه علل، نشانه ها و درمان دردهای نوروپاتیک شرح داده‌ایم. 

برای دریافت مشاوره در زمینه درد نوروپاتیک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: درد نوروپاتیک | علت و داروهای ضد درد نوروپاتیک

درد نوروپاتیک

درد نوروپاتیک دردی مزمن و پیچیده است که به دلیل آسیب های بافتی اتفاق می‌افتد. در بیشتر موارد علت این نوع درد آسیب دیدن رشته های عصبی و یا عدم کارکرد درست آنهاست. این رشته های عصبی آسیب دیده سیگنال های غلطی به مراکز درد فرستاده به همین دلیل هم در محل آسیب دیده و هر اطراف آن شاهد بروز درد هستیم.

برای این نوع درد دلایل مختلفی مطرح می‌شود که معمولا نشانه های آنها مشترک است. همچنین درد نوروپاتی ممکن است در اثر آسیب به بافت های سیستم عصبی مرکزی و یا محیطی باشد.  

نشانه های درد نوروپاتیک

علائم همه بیماران مبتلا به درد نوروپاتیک یکسان نیست. همچنین شدت این علائم نیز میان افراد متفاوت است. از طرفی به نوع آسیب و محل آن نیز بستگی دارد. اما به طور کلی برخی از شایع‌ترین نشانه‌های این نوع درد، شامل موارد زیر می‌شود. 

✔️ درد خنجری

✔️ احساس سوزن سوزن شدن و گزگز در نواحی مختلف

✔️ درد خودبخودی بدون وجود محرک خاصی

✔️ درد شدید در اثر محرک های محیطی فاقد اهمیت مثل سرما یا شانه کردن سر

✔️ بروز یک احساس ناخوشایند مزمن و غیر عادی

✔️ بروز اختلالات خواب

✔️ بروز مشکلات روانی مختلف

دلایل بروز درد نوروپاتیک

همانطور که گفته شد؛ درد نوروپاتیک به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. برخی از عمده ترین دلایل بروز این درد در افراد شامل موارد زیر می‌شود.

????تصادفات و سانحه

قطعا یکی از اصلی ترین دلایل آسیب به بافت های مختلف بدن به صورت ناگهانی، تصادف و سوانح است. آسیب به بافت عضله و مفصل و همچنین مشکلات ناحیه کمر، پاها و… در طولانی مدت، عوارضی مثل درد نوروپاتیک ایجاد می‌کند. آسیب این نواحی برطرف شده، اما درد حاصل از آنها و همچنین عوارض آن بر سیستم عصبی، به راحتی جبران نمی‌شود.

به همین دلیل است که افراد تا سالها بعد از یک اتفاق همچنان احساس درد می‌کنند. به همین دلیل بهتر است در صورت داشتن چنین حوادثی در طول زندگی، به سرعت برای شناسایی صدمات و همچنین درمان آنها اقدام کنیم.

????عفونت

یکی دیگر از دلایل بروز درد نوروپاتیک، عفونت است. عفونت در بیشتر موارد به علت ابتلای فرد به بیماری های مقاربتی مختلف است. برای مثال افرادی که مبتلا به ایدز هستند؛ از دردی رنج می‌برند که هیچ علت مشخصی ندارد. عفونت سیفلیس هم به همین صورت عمل می‌کند. زونا و آبله مرغان نیز درد نوروپاتی ایجاد می‌کنند.

????عمل جراحی

درد فانتوم یا سندروم اندام خیالی نیز دردهایی ایجاد می‌کنند که مشابه درد نوروپاتیک هستند. معمولا اندام هایی از بدن که با عمل جراحی برداشته می‌شوند؛ بعد از مدتی دردهای ایجاد کرده که واقعی نیستند. چرا که عامل درد از بدن جدا شده و فرد از لحاظ فیزیولوژیکی هیچ مشکلی ندارد. در این شرایط عصب های نزدیک این نواحی، سیگنال های اشتباهی به مغز می‌فرستند و مغز نیز دردهای کاذب ایجاد می‌کند. این نوع درد در نواحی مختلفی از بدن احساس می‌شود.

????ابتلا به بیماری های جسمانی

بیماری های جسمانی زیادی در نوروپاتیک ایجاد می‌کنند. بیماری های مختلفی مثل ام اس یا سرطان های مختلف و حتی دیابت. البته ابتلا به این بیماری های همیشه به معنای داشتن درد نوروپاتی نیست. دیابت بر عملکرد سول های عصبی تاثیر گذاشته و آنها را دچار اشتباه می‌کند.

افراد مبتلا به دیابت دچار بی حس شده و محرک های کمی را احساس می‌کنند. البته دردی که در اثر بیماری دیابت ایجاد می‌شود؛ انواع مختلفی دارد که شامل نوروپاتی محیطی، نوروپاتی اعصاب خودمختار، مفصل شارکو، کانونی، فمورال، اعصاب جمجمه ای، مونونوروپاتی فشاری و… می‌شود.

برخی از دیگر عواملی سبب بروز درد نوروپاتیک می‌گردند؛ شامل کمبود ویتامین ب، سندروم تونل کارپال، مشکلات تیروئید، مشکلات عصب صورت و آرتریت ستون فقرات می‌شود.

روش های تشخیصی درد نوروپاتیک

تشخیص این نوع درد تنها با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم، امکانپذیر است. چرا که در بیشتر موارد این عامل درونی بوده و افراد نمی‌توانند تشخیص دهند که آیا واقعی است و یا به دلیل دلایل عصبی ایجاد شده ست. معمولا پزشکان در این شرایط، ابتدا در مورد نوع درد، زمان بروز و همچنین محرک های ایجاد کننده، سوالاتی پرسیده و در قدم بعدی دستور آزمایش خون و تست های عصبی را می‌دهند. گاهی معاینات بالینی نیز برای تشخیص درد نوروپاتیک تعیین کننده است.

درمان درد نوروپاتیک

برای از بین بردن این درد، روش های مختلفی وجود دارد. اما بهتر است در ابتدا از عامل دقیق آن مطمئن شوید. همچنین درمان خودسرانه درد نوروپاتیک با روش های نامتعارف نیز، این مشکل را تشدید خواهد کرد. به همین دلیل بهتر است فرایند درمان را زیر نظر یک متخصص آغاز کنید.

????استراحت

بهترین روش برای درمان درد نوروپاتیک استراحت است. بهتر است اعصاب را تحت فشار نگذاشته و فعالیت های خود را برای مدتی محدود کنیم. با استراحت دادن به شرایط جسمانی و روانی بعد از بروز یک حادثه و یا بیماری، نه تنها فرابند بهبودی سرعت می‌گیرد؛ بلکه از بروز این نوع درد نیز جلوگیری می‌شود. برای مثال درد حاصل از دیسک کمر، یکی از دردهایی است که بیشتر از انجام روش های درمانی مختلف، نیاز به استراحت دارد.

????بریس و آتل

شاید بهتر باشد تا اندام تحت فشار ثابت نگه داشته شود و بی حرکت باشد. در چنین شرایطی پزشک متخصص بریس و آتل متناسب با آن ناحیه تجویز می‌کند. باید در کنار استفاده از این وسایل، به لندازه کافی استراحت کرده و به اندام های دیگر فشار وارد نکنید. سندروم تونل کارپال یکی از انواع دردهای عصبی است که در ناحیه مچ دست ایجاد می‌شود. پزشکان برای درمان آن از آتل های مخصوص استفاده کرده و داروهایی را نیز در صورت لزوم تجویز می‌کنند.

????دارودرمانی

گاهی درد نوروپاتیک به قدری شدید می‌شود که فرد نمی‌تواند آنها را تحمل کرده و یا زندگی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این وضعیت پزشک معالج با توجه به عامل ایجاد کننده درد و همچنین شدت آن، داروهایی را برای فرد تجویز می‌کند. معمولا داروهایی که برای این نوع درد استفاده می‌شوند؛ مسکن ها  دارونماها هستند. از آنجایی که این نوع از درد بیشتر ریشه عصبی دارد؛ دارو نماها بدون ایجاد عوارض خاصی می‌توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.

????درمان علل جسمانی

اگر درد نوروپاتیک حاصل مشکلات جسمانی باشد؛ با برطرف کردن علائم این بیماری، این درد نیز از بین می‌رود. البته در مواردی شاهد ادامه یافتن درد نوروپاتی در افراد بوده ایم. که در این شرایط فرد نیاز به دریافت خدمات روانشناختی خواهد داشت. افراد باید فرایند درمان خود را کامل کرده و از انجام اقدامات خودسرانه بپرهیزند.

سخن پایانی

بهترین راه برای درمان و از بین بردن درد نوروپاتیک، پیشگیری از آن و تقویت اعصاب و همچنین عضلات بدن است. وقتی بدن در شرایط خوبی قرار داشته باشد؛ حتی در صورت ابتلا به بیماری های مختلف نیز، خطرات جدی افراد را تهدید نمی‌کند.

در صورت ابتلا به این نوع درد، بهتر است در ابتدا از علت دقیق آن مطمئن شده و در قدم بعدی برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین اهمیت دادن به بهداشت و سلامت روان نیز می‌تواند کمک بزرگی به افراد در مواجه با بیماری های مختلف بکند. به همین دلیل می‌توانید در این زمینه از یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درد نوروپاتیک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: درد نوروپاتیک | علت و داروهای ضد درد نوروپاتیک



:: برچسب‌ها: درد نوروپاتیک | علت و داروهای ضد درد نوروپاتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بلوغ زودرس به شرایطی گفته می‌شود که طی آن کودکان قبل از رسیدن به سنین نوجوانی علائم بلوغ از جمله علائم جسمانی، جنسی و روانشناختی را تجربه می‌کنند. در این شرایط برای اکثر والدین این سوال پیش می‌آید که دلیل بروز بلوغ زودرس چیست؟

سیتی و چاقی اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بلوغ زودرس، نشانه ها، انواع و پیامدهای آن تا انتهای این مطلب همراه ما باشید و برای حل مسائل این دوره مشاوره نوجوان دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بلوغ می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 منبع: بلوغ زودرس

بلوغ از چه سنی زودرس تعریف می شود؟

به طور طبیعی دختران در سنین 8 تا 13 سالگی و پسران در سنین 9 تا 14 سالگی فرایند بلوغ را پشت سر بگذارند. از همین رو اگر علائم جسمی، جنسی و روانشناختی بلوغ پیش از سنین تعیین شده اتفاق بیفتند متخصصین مسئله بلوغ زودرس را مد نظر قرار می‌دهند. 

نشانه های بلوغ زودرس در دختران و پسران

بلوغ زودرس علائم متفاوتی با بلوغ در حالت عادی ندارد. به عبارت دیگر وجه تمایز آن تنها در بروز زودهنگام است. از همین رو بروز علائمی نظیر رشد سینه‌ها، شروع چرخه قاعدگی و رشد موهای زائد در دختران کوچک‌تر از 8 سال به عنوان بلوغ زودرس در نظر گرفته می‌شود. همچنین نشانه‌هایی نظیر بم شدن صدا، رشد آلت تناسلی و تجربه احتلام شبانه در پسران زیر 9 سال از جمله علائم بلوغ زودرس در پسران محسوب می‌شود.

انواع بلوغ زودرس

متخصصان براساس عوامل درگیر در بروز بلوغ زودرس این مشکل را به دو نوع مختلف تقسیم می‌کنند که بلوغ زود رس مرکزی و محیطی را شامل می‌شود.

????بلوغ زودرس مرکزی

در بلوغ زودرس مرکزی آنچه منجر به بروز زودهنگام علائم بلوغ می‌شود ترشح گنادوتروپین از غده هیپوفیز در مغز است. گنادوتروپین اندام‌های جنسی شامل بیضه‌ها در پسران و تخمدان‌ها در دختران را تحت تاثیر قرار داده و منجر به ترشح هورمون‌های جنسی نظیر تستوسترون و استروژن می‌شود.  این هورمون‌ها در نهایت مسئول بروز نشانه های بلوغ زودرس هستند.

????بلوغ زودرس محیطی

در بلوغ زود رس محیطی؛ مغز و غده هیپوفیز مسئول بروز علائم نیستند؛ بلکه این شرایط در اثر نوسان هورمون‌های جنسی اتفاق می‌افتد. افزایش سطح ترشح تستوسترون و استروژن در بلوغ زود رس محیطی می‌تواند از اختلالاتی در بیضه‌ها و تخمدان‌ها یا وجود بیماری‌هایی نظیر تیروئید ناشی شوند.

علل بروز بلوغ زودرس

 

بلوغ زود رس می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی باشد. از همین رو تشخیص دقیق آن کار چندان آسانی نیست. هنگامی که بلوغ زودرس مرکزی در سنین بسیار پایین نظیر زیر 6 سال اتفاق می‌افتد، معمولا عوامل پزشکی مورد توجه قرار می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به درگیری با عفونت‌ها، التهابات مغزی، سابقه ضربه به سر و تومورها اشاره کرد. سایر عوامل مرتبط با بروز بلوغ زود رس موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • مونث بودن: بررسی‌ها نشان می‌دهند که آمار بروز بلوغ زودرس مرکزی در دخترها 10 برابر بیشتر از پسرهاست.
  • عوامل ارثی و ژنتیکی: مطالعات پژوهشی نشان می‌دهند که بلوغ زود رس در خانواده‌ها جریان دارد و آن‌هایی که یکی از بستگان درجه یکشان سابقه تجربه بلوغ زود رس را دارد، بیش از دیگران در معرض این مسئله قرار دارند. از همین رو می‌توان نتیجه گرفت که فاکتورهای ارثی و ژنتیکی نیز در این میان نقش ایفا می‌کنند.
  • دچار بودن اضافه وزن: اضافه وزن و چاقی یکی از عوامل بسیار موثر بر بروز بلوغ زودرس در دختران است. اما این مساله برای پسرها تاثیر معناداری بر شروع فرایند بلوغ ندارد.
  • قرارگیری در معرض هورمون ها: یکی دیگر از دلایل بروز بلوغ زودرس استفاده از داروها و مواد غذایی هورمونی است.

پیامدهای بلوغ زودرس

 

بلوغ زودرس از نظر جسمانی و روانشناختی می‌تواند اثرات و پیامدهای مختلفی را برای کودکان به بار بیاورد. پیامدهای روانی بلوغ زود رس معمولا برای دخترها بیشتر است و منجر به تجربه فشارهای مضاعف می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین پیامدهای بلوغ زود رس اشاره کرده‌ایم:

????استرس و فشار روانی

مواجه شدن زودهنگام با فرایند بلوغ برای اکثر بچه‌ها استرس‌زا است. برای مثال دخترهایی که در سنین قبل از 8 سال پریودی را تجربه می‌کنند از آمادگی روانی کافی برخوردار نبوده و ممکن است واکنش‌هایی نظیر ترس و اضطراب مفرط را از خود بروز دهند.

همچنین بلوغ زودهنگام ممکن است باعث شود که والدین زودتر از حالت طبیعی از فرزندشان انتظار داشته باشند که همانند بزرگسالان رفتار کند. این مسئله با محروم کردن فرزند از لذت‌های دوران کودکی می‌تواند به فشارهای روانی مضاعفی بیانجامد.

????توقف رشد

معمولا رسیدن به بلوغ با توقف رشد جسمانی همراه است. در نتیجه این موضوع می‌تواند باعث شود که فرزندتان به اندازه کافی قد نکشد یا در آینده ظاهری کوچک‌تر از سایر بزرگسالان داشته باشد. به همین دلیل برخی از والدین برای جلوگیری از بلوغ زودرس، با مراجعه پزشک، برای فرزندان خود از داروهایی استفاده می‌کنند که بلوغ آنها را به تاخیر بیاندازد.

????افزایش احتمال رفتارهای پرخطر جنسی

بلوغ زودرس که با تجربه میل جنسی همراه است می‌تواند برای کودکان کم سن و سال دردسرساز شود. درگیری با آسیب‌های خودارضایی یا برقراری روابط جنسی ناامن از جمله پیامدهای جنسی بلوغ زود رس هستند. از همین رو بسیار اهمیت دارد که اگر علائم بلوغ زود رس را در فرزندتان مشاهده می‌کنید، آموزش ها و توصیه‌های لازم در این زمینه را در اختیار او قرار دهید.

????بروز مشکلات رفتاری و میان فردی

کودکانی که با بلوغ زودرس دست و پنجه نرم می‌کنند اغلب درگیر استرس‌های زیادی هستند. همین مسئله بر کیفیت رفتارهای آن‌ها تاثیر می‌گذارد و احتمال بروز تعارضات بین فردی را افزایش می‌دهد. برای مثال پرخاشگری و ناتوانی در سازگاری با اعضای خانواده در بین کودکانی که بلوغ زود رس را تجربه می‌کنند نسبت به سایر افراد بیشتر دیده می‌شود.

????تاثیرات روانی بلوغ زودرس

زمینه بسیاری از مشکلات روانی افراد در دوران بلوغ آنهاست. بسیاری از والدین به این جنبه اهمیت نداده و حتی از زودتر به بلوغ رسیدن فرزندان خود نیز خوشحال می‌شوند. اما با بلوغ زودرس مشکلات زیادی از قبیل، عزت نفس پایین، انزوا، افسردگی، خودکم بینی، اعتیاد به مواد مخدر، رفتارهای خودجرحی و… بروز پیدا می‌کنند؛ که پیامدهای زیادی برای آینده آنان دارد. شدت این علائم در افراد مختلف، متفاوت است و هم دختران و هم پسران را درگیر می‌کند.

چگونگی تشخیص بلوغ زودرس

برای تشخیص بلوغ زودرس در نوجوانان و کودکان، باید به متخصصین مختلفی مراجعه کرد؛ همچنین آزمایشات متعددی نیز صورت می‌گیرد. در ابتدا با مراجعه به متخصص اطفال، پزشک سابقه کودک را بررسی کرده و بعد از معاینه فیزیکی و شرایط جسمانی آزمایشات مختلفی را در این زمینه تجویز می‌کند. برخی از این آزمایش ها شامل تصویربرداری با اشعه ایکس برای رشد استخوانها، ام آر آی، سونوگرافی، رادیوگرافی سر و آزمایش خون است.

جلوگیری از بروز بلوغ زودرس

از آنجایی که بلوغ زودرس احتمالا مشکلات زیادی را برای کودکان  ایجاد می‌کند؛ بهتر است از بروز پیش از موعد آن جلوگیری کرد. همچنین این یکی مراحل طبیعی رشد است و نمی‌توان به طور کلی آن را از بین برد. به همین دلیل متخصصین با ارائه راهکارهایی زمان این مرحله را تنظیم کرده و به کودک کمک می‌کنند.

????دارودرمانی

یکی روش های موثر برای کنترل بلوغ زودرس، دارودرمانی است که در آن پزشک از داروهایی استفاده می‌کند که با کمک داروهایی که هورمون های مصنوعی یا سنتز شده دارند؛ تولید هورمون های جنسی به تعویق می‌افتند. والدین نباید به صورت خودسرانه، کودک را مجبور کنند تا از این داروها استفاده کنند. داروهای هورمونی عوارض زیادی داشته به همین دلیل افراد باید در مصرف آنها بسیار دقت کنند.

????تغذیه مناسب

تحقیقات نشان دهنده تاثیر زیاد تغذیه بر بلوغ زودرس هستند. این موضوع مخصوصا در زنان شایع تر است. به همین دلیل افراد باید از خوردن گوشت قرمز به مقدار زیاد، کافئین، غذاهای چرب و شور، سویا، پیاز و جگر مرغ، پرهیز کنند. این مواد غذایی باعث بروز بلوغ زودهنگام می‌شوند. البته قطع مصرف آنها به طور کلی کار درستی نیست. افراد می‌توانند برای داشتن رژیم غذایی سالم تر در این دوران از یک متخصص تغذیه کمک بگیرند.

????جراحی

در موارد شدیدتر که مشکل با دارودرمانی قابل حل شدن نیست؛ افراد باید از عمل جراحی کمک بگیرند. این مورد بیشتر در دختران دیده می‌شود. گاهی به دلیل وجود توموری در رحم، بلوغ زودرس ایجاد می‌شود. که در این شرایط با برداشتن تومور و جایگزین کردن پروتز، مشکل برطرف شده و فرد از پیامدهای این موضوع در امان می‌ماند.

سخن پایانی

بدون شک بلوغ یکی از سخت ترین مراحل زندگی است. بلوغ زودرس شرایط را بسیار پیچیده تر کرده و کودکان را به صورت ناگهانی به دنیای بزرگسالی پرتاپ می‌کند. با اینکه تغییرات این دوران مربوط به جسم افراد می‌شود؛ اما آثار روانی آن تا مدت ها باقی می‌ماند.

بهتر است در این دوران به نشانه های جسمانی افراد و همچنین خلق و خوی آنها توجه بیشتری کرده و در صورت لزوم به آنها کمک کنیم. افراد می‌توانند در این زمینه از یک روانشناس و همچنین پزشک متخصص کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بلوغ زودرس می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا بلوغ زودرس نوعی بیماری است؟

خیر، دچار شدن به بلوغ زود رس لزوما نشان دهنده دچار شدن به یک بیماری نیست. برای بررسی بیشتر این موضوع لازم است که به یک متخصص مراجعه نمایید.

منبع: بلوغ زودرس



:: برچسب‌ها: بلوغ زودرس ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

شکستن دل دیگران براساس اصول اخلاقی و همچنین ادیان مختلف امری ناپسند است که عواقب زیادی برای فرد دارد. افراد خط قرمزها و نظرات متفاوتی دارند؛ که با بی احترامی به آنها ناراحت شده و یا در اصطلاح دل آنها می‌شکند. این موضوع سبب شکل گیری کینه و اختلاف میان افراد می‌گردد. جالب است بدانید که آثار درد و ناراحتی این مورد برای مدت زمان طولانی باقی می‌ماند. گاهی افراد تا آخر عمرشان، نمی‌توانند این موضوع را در خود حل کنند. اما نبخشیدن دیگران و همچنین حمل بار غم و ناراحتی در درازمدت، خود را در مقابل مشکلات آسیب پذیر می‌کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه شکستن دل دیگران می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: شکستن دل دیگران | پیامدها و جبران شکستن دل اطرافیان

شکستن دل دیگران

شکستن دل دیگران به قدری موضوع مهمی است که در قران نیز در مورد آن گفته شده است.اما برخی به احساسات دیگران هیچ اهمیتی نداده و با کارها و رفتارهای خود به صورت مکرر دیگران را می‌آزارند. هر فردی برای خود شخصیت و غرور دارد و باید در این مورد بسیار حساس بود.

همچنین واکنش افراد نیز نسبت به این موضوع متفاوت است. از طرفی میزان احساسات بدی که افراد تجربه مب‌کنند نیز، بستگی به روحیه، ظزفیت روانی و همچنین کار فرد مقابل، دارد. ناراحتی برای همه ما به وجود می‌آید. اما گاهی این موضوع به قدری بغرنج است که از آن به عنوان شکستن دل یاد می‌کنند.

دلایل شکستن دل دیگران

همانطور که گفته شد؛ دلیل ناراحتی دیگران با یکدیگر متفاوت است. اما به طور کلی برخی از موضوعات همه افراد را ناراحت کرده و آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از دلایلی شکستن دل یگران به شرح زیر است.

????بی توجهی و اهمیت ندادن

وقتی افراد برای مدت زمان طولانی مورد بی توجهی قرار می‌گیرند؛ یا نادیده گرفته می‌شوند؛ احساساتی مثل دل شکستگی را تجربه می‌کنند. همه افراد نیاز به محبت و توجه دارند و باید به آنها اهمیت داد. این شرایط به دلایل مختلفی میان افراد ایجاد می‌شود.

برای مثال وقتی افراد با یکدیگر دچار اختلاف و مشکل می‌شوند تا مدتی با یکدیگر دچار سردی و دوری می‌شوند و حالتی مانند قهر کردن را تجربه می‌کنند. اگر افراد نتوانند این موضوع را به درستی مدیریت کنند؛ شکستن دل دیگران نیز در این شرایط ایجاد می‌شود.

????رعایت نکردن ادب و احترام

بی احترامی نیز یکی دیگر از دلایل شکستن دل دیگران است. فراموش نکنید که با همه افراد باید با احترام برخورد شود؛ و آداب معاشرت را رعایت کرد. برخی از حرف ها و رفتارهای دیگران آثار بسیار بدی بر روان ما دارد. باید با برخورد با دیگران بسیار مراقب حرف هایی که بر زبان می‌آوریم؛ باشیم. تاثیرات سخنان  بسیار بیشتر از چیزی است که فکر می‌کنید. گاهی حرف ها و رفتارهایی که برای ما بسیار بی اهمیت هستند؛ دیگران را دچار مشکلات و ناراحتی های زیادی می‌کنند.

????بی تعهدی

خیانت و بی تعهدی در روابط نیز در بسیاری از موارد سبب شکستن دل دیگران می‌شود. افراد در روابط خود باید وفاداری داشته باشند و نکات زیادی را در نظر بگیرند. شاید رفتاری از نظر شما خیانت محسوب نشود؛ اما برای طرف مقابل خط قرمز بوده و نتواند آن را درک کند.

به همین دلیل بهتر است افراد در مورد حساسیت های خود با یکدیگر صحبت کرده و یا آنها را یادآوری کنند. متعهد ماندن در زمینه های مختلف، کار ساده ای نیست. اما افراد با متعهد ماندن، نه تنها به عزت نفس خود را نشان می‌دهند؛ بلکه به طرف مقابل نیز احترام می‌گذارند. برای آشنایی با تاثیرات وفادار بودن به عشق کلیک کنید.

????مقایسه کردن

وقتی شخصی را در شرایط نابرابر با دیگران مقایسه می‌کنید؛ شکستن دل دیگران را ایجاد می‌کنید. در واقع مقایسه کردن مخصوصا برای مدت زمان طولانی، آثار بدی برای افراد پدید می‌آورد. شرایط هیچ دو نفری یکسان نیست و مقایسه کردن تنها اوضاع را پیچیده تر می‌کند. امروزه شاهد بروز این رفتار در روابط عاطفی و همچنین رابطه بین والدین و فرزندان هستیم. از طرفی می‌دانیم که در بیشتر موارد این راهکار موثری نیست و تا مدت زمان کوتاهی اثربخش است.

پیامدهای شکستن دل دیگران

شکستن دل دیگران، نه تنها برای خود فرد، بلکه برای دیگری نیز پیامدهای مختلفی خواهد شد. در مورد این موضوع نیز احتمالا افراد شاهد بروز مشکلات زیادی در زندگی خود خواهند بود. حتی احتمالا همین شرایط را در زندگی خود تجربه کنند. افراد بعد از بروز چنین شرایطی، از یکدیگر دورتر شده، احساسات منفی زیادی را تجربه می‌کنند؛ حتی مقابله مثل و انتقام گیری نیز به فکر آنها خطور می‌کند. به همین دلیل باید روحیه بخشش و گذشت را در خود تقویت کنیم و همچنین رفتارهای مناسب تری از خود نشان دهیم.

برای جبران شکستن دل دیگران چه کنیم؟

بهتر است بعد از شکستن دل دیگران و اطلاع از این موضوع، در مورد رفتارهای خود تجدید نظر کرده و بیشتر در مورد آنها فکر کنیم. برای جبران پیامدهای حاصل از این مسئله می‌توانید از روش های زیر استفاده کنید.

????مسئولیت پذیری

در قدم اول بهتر است مسئولیت کار خود را به عهده گرفته و متوجه اشتباه خود شویم. برخی افراد مدام کار اشتباه را انکار می‌کنند و یا این وضعیت عادت کرده اند و دیگر هیچ اهمیتی به دیگران نمی‌دهند. اما همین که اشتباهات خود را بپذیریم و دیگر آنها را تکرار نکنیم؛ خود گام موثری است. گاهی دیگر شرایط عذرخواهی کردن محیا نیست؛ به همین دلیل می‌توانیم به جای حسرت گذشته را خوردن، روی خود کار کنیم و واکنش های بهتری از خود نشان دهیم.

????عذرخواهی

عذر خواهی به شکل صحیح نیز برای جبران شکستن دل دیگران حائز اهمیت است. معذرت خواهی اصول و سلسله مراتبی دارد. برخی از افراد تنها کلمه ببخشید را به زبان می‌آورند؛ اما بابت کاری که انجام داده اند ناراحت و پشیمان نیستند. و یا در حین عذرخواهی کردن؛ دیگری را مقصر جلوه می‌دهند.

بهتر است برای کار اشتباه خود مقدمه چینی کرده؛ احساسات  خود را به صورت صادقانه و واضح توضیح داده و در نهایت طلب بخشش کنید. طبیعی است که طرف مقابل از دست شما عصبانی باشد و یا تا مدتی نتواند شما را به طور کامل ببخشد. بهتر است به خود و طرف مقابل تان زمان داده و در این زمان نیز خود به تلاش ادامه دهید. 

????درک کردن طرف مقابل

حتی این موضوع که به احساسات طرف مقابل فکر کنید؛ و یا حتی خود را به جای او تصور کنید، خود روش موثری برای جبران شکستن دل دیگران است. باید تصور کنید که اگر شخص دیگری با شما چنین رفتاری داشت؛ شما چگونه واکنش نشان می‌دادید. قبل از هر قضاوتی باید نه تنها به شرایط فرد دیگر فکر کرده بلکه پیامدهای آن را نیز در نظر بگیرید.

سخن پایانی

شکستن دل دیگران یکی از احساسات منفی و طولانی مدت است که افراد در شرایط مختلف آن را تجربه می‌کنند. شاید اط نظر روانشناسی و یا پزشکی شکستن قلب بر اساس سخنان و رفتارهای اطرافیان امکانپذیر نباشد. اما این یک اصطلاح آمیانه بوده که در بسیاری از موارد به کار می‌رود.

همچنین این موضوع از حساسیت بالایی برخوردار است چرا که بسیاری از بزرگان دین و همچنین قران از آن صحبت کرده است. به همین دلیل نباید به راحتی از آن گذشت. افراد می‌توانند برای مدیریت احساسات و هیجانات خود از یک روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه شکستن دل دیگران می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مرکز مشاوره ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: شکستن دل دیگران | پیامدها و جبران شکستن دل اطرافیان



:: برچسب‌ها: شکستن دل دیگران | پیامدها و جبران شکستن دل اطرافیان ,
:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلاف قد در ازدواج به صورت هشیار و ناهشیار بر روی انتخاب زن و مرد برای شروع رابطه تاثیر دارد. طبق کهن الگوها مردانی که جسه قوی‌تری داشتند در برابر ناملایمات زندگی قادر بودند از خانواده و هم نوعان محافظت کنند، بنابراین زنان تمایلی بیشتری به مردانی با جسه بزرگ‌تر پیدا می‌کردند. شاید در دنیای امروزی دیگر زور بازو برای محافظت از خانواده اهمیت نداشته باشد، اما این باور از اجدادمان به ما رسیده که مردانی مناسب ازدواج هستند که جسه‌ای بزرگ‌تر و قوی از زنان داشته باشند. در ادامه به طور علمی اهمیت قد و اختلاف قدی مناسب را شرح داده‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف قد در ازدواج می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: اختلاف قد در ازدواج چقدر اهمیت دارد 

آیا اختلاف قد در ازدواج ملاک مهمی هست؟

اختلاف قد در ازدواج یکی از ملاک‌های افراد برای شروع زندگی مشترک است که در کنار زیبایی صورت، اندام، جنس و لحن صدا به عنوان یک ملاک ظاهری تعریف می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهند که ملاک‌های ظاهری در جذب دو جنس به یکدیگر تاثیر بسزایی دارند، اما نقش آن‌ها در تداوم رابطه کمتر است.

از همین رو اگر قصد ازدواج دارید باید در کنار ملاک‌های ظاهری معیارهای دیگری را نیز برای خود تعریف کرده و آن‌ها را هم بسنجید. از جمله این ملاک‌ها می‌توان شباهت‌های شخصیتی، ویژگی‌های اخلاقی، اعتقادات مذهبی، زمینه فرهنگی و تربیت خانوادگی را مثال زد.

بهترین اختلاف قد در ازدواج

زنان معمولا تمایل دارند که همسرشان از آن ها کمی بلندتر باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد اختلاف قدی در حدود 15 سانتی‌متر به طوری که مرد بلندتر باشد برای اکثر بانوان رضایت بخش است. با این حال این مسئله امری نسبی است و نمی‌تواند در مورد همه صدق کند.

برای مثال ممکن است یک نفر از ازدواج با مرد هم قد یا حتی کوتاه‌تر از خود نیز مشکلی نداشته باشد. در نتیجه برای اینکه ببینید بهترین اختلاف قد در ازدواج چقد است باید به شناخت بیشتری از معیارهای خود برسید و به این سوال پاسخ دهید که از مرد ایده آل زندگی‌تان چه تصویری در ذهن دارید.

تصمیم گیری برای ازدواج با مرد کوتاه تر

در بسیاری از موارد این چالش برای دختر خانم‌ها پیش می‌آید که با مردی مواجه می‌شوند که از بسیاری جهات مورد قبول است و تنها موردی که در آن شک و تردید دارند، کوتاه‌تر بودن آقا است. در این شرایط اگر به یک متخصص مراجعه کنید از شما می‌خواهد ویژگی‌های مثبت و منفی خواستگار را به طور ذهنی در دو کفه ترازو قرار دهید و ببینید آیا کوتاه‌تر بودن مرد آنقدر سنگینی می‌کند که بتواند تصمیم گیری شما را تحت تاثیر خود قرار دهد؟

در این شرایط برای اینکه بتوانید به طور قاطع‌تری در مورد اختلاف قد در ازدواج دست به انتخاب بزنید، بهتر است به یک روانشاس مراجعه کرده و خدمات مشاوره پیش از ازدواج دریافت کنید.

 ازدواج با دختران قد بلند

همانطور که اختلاف قد برای دختران مهم است، برای بسیاری از پسران نیز اهمیت دارد. آن‌ها اکثرا ترجیح می‌دهند که همسرشان از آن‌ها بلندتر نباشد. این ویژگی به خصوص در مردانی که از نظر شخصیتی سلطه گری بالاتری دارند و نمی‌خواهند در مقایسه با همسر خود احساس ضعف نمایند، بیشتر دیده می‌شود. در این شرایط اگر احساس می ‌نید قد همسرتان بسیار مهم است و نمی‌توانید به راحتی با بلندتر بودن همسر خود کنار بیایید، ساده از ملاک اختلاف قد در ازدواج نگذرید.

چراکه ممکن است این موضوع بعدها در روحیه شما تاثیر گذاشته و کیفیت رابطه زناشویی‌تان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه ابتدا سایر ملاک‌ها را به خوبی ارزیابی کرده و ببینید آنقدر برایتان پررنگ هستند که بتوانند این اختلاف قدی را جبران کنند یا خیر. در نهایت برای ارزیابی بهتر شرایط توصیه می‌شود که به روانشناس مراجعه کرده و مشاوره پیش از ازدواج دریافت نمایید. 

 آیا ازدواج با مرد کوتاه تر ( زن بلندتر) ریسک شکست را افزایش می دهد؟

پژوهش‌هایی که در مورد موفقیت روابط زناشویی انجام شده رابطه معناداری بین اختلاف قد و تداوم رابطه زن و شوهرها نشان نمی‌دهد. بلکه بالعکس در برخی مطالعات مشخص شده ازدواج با مردان کوتاه‌تر (زنان بلندتر) با موفقیت بیشتری همراه است. پس نباید فکر کنید که این ازدواج از اساس اشتباه بوده یا محکوم به شکست می‌باشد. همچنین اختلاف قد در ازدواج نمی‌تواند تعیین کننده موفقیت یا شکست رابطه زناشویی باشد.

ازدواج مردان قد بلند | اختلاف قد در ازدواج

به طور کلی مردانی که قد کوتاه تری نسبت به زنان دارند؛ تمایل دارند تا این ضعف خود را با مسائل دیگری جبران کنند. برای مثال آنها تمایل دارند با زنانی ازدواج کنند که سطح مالی آنها پایین تر و یا تحصیلات کمتری دارند. برخلاف چنین مردانی، کسانی که قد بلندی دارند؛ از همسر خود انتظار دارند که از ویژگی های ظاهری و موقعیت اجتماعی، اقتصادی بالایی برخوردار باشد.

به طور کلی اختلاف قد در ازدواج را می‌توان با موارد دیگری جبران کرد. مردان و زنان می‌توانند با یکدیگر در این مورد تصمیم گیری کرده و یا در مورد آن فکر کنند.

نکات مربوط به اختلاف قد در ازدواج

با اینکه اصولا اختلاف قد در ازدواج ملاک مهمی محسوب نمی‌شود؛ اما گاهی برخی از زوجین بسیار نسبت به آن حساس می‌شوند. در چنین شرایطی آنها باید نکات دیگری را نیز در نظر داشته باشند.

طبیعی است که افراد قد بلند از اعتماد به نفس و گاها هوش بالاتری برخوردار بوده و در موقعیت های مختلف کاری و اجتماعی به روش بهتری عمل می‌کنند.

افرادی که کوتاه قد هستند به دلیل اینکه از امنیت روانی پایین تری برخوردارند؛ بیشتر به اختلالات روان مبتلا می‌شوند. آنان احتمالا به دلیل کمبود اعتماد به نفس، اضطراب زیادی را تجربه کرده و بیشتر به افسردگی مبتلا می‌گردند.

برخی از تحقیقات حاکی از آنند که حجم ریه های افراد قدبلند از ظرفیت بیشتری برخوردار است؛ به همین دلیل صدای بهتری دارند. زنان بیشتری را به خود جذب می‌کنند؛ به همین دلیل شانس بیشتری برای پیدا کردن همسر را دارند.

از طرفی دیگر افراد کوتاه قد خوش اخلاق تر و مهربان تر هستند و در زندگی مشترک، سازگاری بیشتری از خود نشان می‌دهند. همچنین از صبر و ملایمت بالاتری برخوردارند.

قد مطلوب برای مردان و زنان

با اینکه به طور کلی زنان علاقه دارند تا با مردی بلندتر از خود ازدواج کنند و مردان نیز همسری کوتاه تر از خود می‌خواهند؛ اما میزان اختلاف قد در ازدواج نیز اهمیت دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده زنان تمایل دارند تا با مردی که 12 تا 14 سانتی متر از آنان بلندتر است؛ ازدواج کنند. مردان نیز اختلاف قدی 15 تا 20 سانتی را می‌پسندند.

سخن پایانی

افراد برای ازدواج و همسرگزینی، ملاک های متفاوتی دارند. اختلاف قد در ازدواج برای عده ای مسئله ای مهم و تاثیرگذار است. اما به طور کلی موفقیت یک زندگی مشترک بر اساس آن تعیین نمی‌شود. به طور کلی ویژگی های ظاهری افراد در امر ازدواج مهم است. اما نباید بیش اندازه به آنها اهمیت داد. همچنین ویژگی های رفتاری افراد نیز براساس قد آنان تعیین نمی‌شود. در واقع نمی‌توان این ویژگی ها را به همه افراد قدبلند و یا قد کوتاه تعمیم داد. به همین دلیل بهتر است افراد در این زمینه با یک مشاور، مشورت کرده و از او نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف قد در ازدواج می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

قد ایده آل برای مردان از نظر زنان چقدر است؟

این مسئله امری نسبی است و ممکن است در فرهنگ‌های مختلف نظرات متفاوتی در مورد آن وجود داشته باشد. در اکثر موارد مردانی که حدودا 180 سانتی متر قد دارند از نظر زنان برای ازدواج مناسب هستند.

منبع: اختلاف قد در ازدواج چقدر اهمیت دارد



:: برچسب‌ها: اختلاف قد در ازدواج چقدر اهمیت دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا راجع به انواع خیانت چیزی شنیده‌اید؟ بسیاری از افراد خیانت را به معنای برقراری رابطه جنسی با فردی به غیر از همسر می‌دانند. این درحالیست که روانشناسان معتقدند خیانت به معنای این است که هر آنچه می‌باید در انحصار شریک عاطفی شما باشد بدون اطلاع و موافقت وی با فردی دیگر تقسیم شود. با توجه به این تعریف خیانت می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که ارتباط جنسی صرفاً یکی از آنهاست. ما در این مطلب راجع به انواع خیانت صحبت خواهیم کرد

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع خیانت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 منبع: انواع خیانت

خیانت یعنی چه؟

در یک معنای کلی و ساده می‌توان گفت خیانت به معنای شکستن تعهد است. هنگامی‌که دو نفر با یکدیگر وارد رابطه عاطفی می‌شوند تعهد می‌کنند که نسبت به یکدیگر وفادار باشند و خیانت به معنای نقض این تعهد است. خیانت یا بی‌وفایی می‌تواند به صورت‌های مختلفی اتفاق بیافتد که برقراری ارتباط جنسی صرفاً یکی از آن‌هاست.

درصورتی‌که یکی از طرفین محبت و احساس خود را در اختیار فردی دیگر قرار دهد نیز می‌توان از خیانت صحبت کرد. یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های انواع خیانت این است که معمولاً بدون اطلاع شریک عاطفی صورت می‌گیرد و فرد به خوبی می‌داند که همسرش از این موضوع ناراحت خواهد شد. 

انواع خیانت

 

همان‌طور که گفته شد برخلاف تصور برخی از افراد خیانت صرفاً محدود به برقراری رابطه جنسی نیست و روانشناسان خانواده به وجود انواع خیانت اعتقاد دارند. آشنایی شما با نشانه‌های هریک از انواع خیانت باعث می‌شود هرچه سریع‌تر نسبت به آن‌ها آگاه شوید و بتوانید برای بهبود شرایط زندگی خود اقدام کنید.

توجه داشته باشید که در صورت بی‌توجهی یا اقدام غیراصولی برای درمان خیانت ممکن است نتوانید جلوی آن را بگیرید و این مسئله به‌تدریج گسترش پیدا کرده و حتی ادامه زندگی شما را تهدید می‌کند. به همین خاطر بهتر است برای درمان انواع خیانت از متخصصین و مشاوران خانواده کمک بگیرید. در ادامه به اصلی‌ترین انواع خیانت اشاره خواهیم کرد.

◀️انواع خیانت | خیانت عاطفی

یکی از انواع خیانت، خیانت عاطفی است. همان‌طور که از نام آن پیداست بیشتر به معنای برقراری یک ارتباط صمیمانه و دوستانه با فردی به غیر از همسر است و ارتباط جنسی در این رابطه نقشی ندارد. این شیوه از خیانت به همسر بیش‌تر در میان خانم‌های متأهل دیده می‌شود زیرا هدف زنان از خیانت معمولاً پیدا کردن یک شریک عاطفی است که به آن‌ها توجه داشته باشد و چندان به دنبال برقراری ارتباط جنسی نیستند.

اگر احساس می‌کنید همسرتان با فردی به غیر از شما ارتباط عاطفی برقرار کرده بهتر است برای علت‌یابی و تغییر شرایط چاره‌ای پیدا کنید در غیر این صورت احتمال دارد این موضوع به‌تدریج تبدیل به یک خیانت تمام‌عیار از نوع عاطفی و جنسی شده و ادامه زندگی مشترک را برایتان غیرممکن سازد. 

◀️خیانت جنسی

خیانت جنسی به معنای برقراری ارتباط و یا تمایل به برقراری ارتباط جنسی با فردی به غیر از همسر است. به عبارتی می‌توان گفت خیانت جنسی دارای انواع مختلفی است که ازجمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد.

  • کلامی
  • ذهنی
  • رفتاری

در خیانت کلامی اگرچه ارتباط جنسی اتفاق نخواهد افتاد اما صحبت‌هایی با مضمون ارتباط جنسی میان طرفین ردوبدل می‌شود. خیانت ذهنی به این معناست که فرد در ذهن و تخیلات خود با فردی به غیر از همسرش ارتباط جنسی برقرار می‌کند و درنهایت خیانت رفتاری به معنای برقراری رابطه جنسی با فردی به غیر از همسر است.

خیانت جنسی معمولاً در مردان اتفاق می‌افتد اما احتمال بروز آن در زنانی که از رابطه جنسی با همسر خود ناراضی هستند نیز بالاست. به همین خاطر روانشناسان توصیه می‌کنند که زوجین با افزایش آگاهی درزمینهٔ نیازها و رفتارهای جنسی جنس مخالف و یا کمک گرفتن از متخصصین سکس درمانی احتمال بروز نارضایتی و انواع خیانت جنسی را در زندگی مشترکشان کاهش دهند.

◀️انواع خیانت | خیانت عاطفی و جنسی

این نوع خیانت به معنای برقراری یک رابطه کامل با فردی به غیر از همسر است. در این نوع از خیانت فرد چه به لحاظ جنسی و چه به لحاظ عاطفی با شخصی به غیر از همسر خود ارتباط برقرار می‌کند. همان‌طور که گفته شد این نوع از خیانت معمولاً در شرایطی اتفاق می‌افتد که یکی از دو نوع خیانت عاطفی و یا جنسی از پیش‌تر شروع شده است و به دنبال آن این ارتباط پنهانی گسترش پیدا کرده و ابعاد دیگری نیز پیدا خواهد کرد. این نوع از بدترین انواع خیانت بوده که فرد به طور کامل همسرش را نادیده می‌گیرد.

◀️خیانت توافقی

یکی از انواع خیانت که در سال‌های اخیر در خانواده‌ها رایج شده خیانت توافقی است. این موضوع که شیوه‌ای از طلاق عاطفی است به این معناست که زوجین به‌صورت علنی یا ضمنی با یکدیگر توافق می‌کنند که هریک از آن‌ها اجازه برقراری ارتباط با فردی به غیر از همسر را دارد.

اگرچه ممکن است این شیوه از خیانت باعث ایجاد احساسات منفی در هیچ‌یک از زوجین نشود یا به عبارت دیگر فردی به‌عنوان قربانی خیانت شناخته نشود بااین‌حال این مسئله آسیب‌ها و مشکلات جبران‌ناپذیری را برای سلامت روحی زوجین و فرزندان آن‌ها به دنبال خواهد داشت که بهتر است به آن توجه داشته باشید. 

◀️ فضای مجازی، بستری برای خیانت‌های مجازی

گسترش استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر باعث بروز نوع جدیدی از خیانت شده که به آن خیانت مجازی گفته می‌شود. در این شیوه ممکن است دو نفر هرگز یکدیگر را نبینند اما ارتباط آن‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ارسال پیام و عکس ادامه پیدا می‌کند.

دنبال کردن افراد غریبه در شبکه‌های اجتماعی و ایجاد ارتباط دوستانه با آن‌ها یکی از مسائلی است که ازنظر روانشناسان در گروه انواع خیانت‌های مجازی قرار می‌گیرد؛ اما بسیاری از افراد این شیوه از ارتباط را به دلیل نبود رابطه فیزیکی خیانت محسوب نمی‌کنند و توجهی به آن ندارند. بااین‌حال بهتر است نسبت به ارتباطات خود و همسرتان در فضای مجازی دقت بیشتری داشته باشید.

◀️خیانت انتقامی

گرچه رفتارهای زیادی در یک زندگی مشترک، از انواع خیانت محسوب می‌شود؛ اما برخی از آنها آسیب بیشتری را به زوجین وارد می‌کنند. برخی از زوجین برای انتقام گیری از یکدیگر تصمیم به خیانت می‌گیرند. برای مثال وقتی از خیانت همسر خود به شکل های مختلف اطلاع می‌یابند؛ آنها نیز تصمیم می‌گیرند تا برای جبران، این رفتار را از خود نشان دهند. فراموش نکنید که حتی در صورت خیانت همسر خود، بازهم اینکار واکنش درستی نبوده و باید روش های دیگری را در این مورد بکار گیرند.

دلایل انواع خیانت چیست؟

دلایل بسیاری را می‌توان برای انواع خیانت بیان کرد. بااین‌حال رایج‌ترین دلایلی که برای خیانت مطرح می‌شود ضعف ارتباط عاطفی میان زوجین و یا نارضایتی جنسی هستند در کنار این دو عامل ابتلا به بیماری‌های روحی و یا نیاز مالی و…. نیز می‌توانند به‌عنوان دلیلی برای خیانت قلمداد شوند. بهتر است این عوامل خطر را در زندگی خود شناسایی کرده و برای رفع آن‌ها اقدام نمایید. علاوه بر این شما می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین خانواده راهکارهای مناسبی را برای پیشگیری از خیانت آموزش ببینید.

راهکارهایی برای از بین بردن رد خیانت

 

درمان آسیب‌های مربوط به انواع خیانت علاوه بر زوجینی که تصمیم گرفته‌اند صرف‌نظر از این مسئله به زندگی خود ادامه دهند؛ برای قربانیان خیانتی که برای جدایی اقدام می‌کنند نیز لازم است. راهکارهای درمانی در این زمینه باعث می‌شود تا شما بهتر بتوانید با این مسئله و تأثیری که در افکار و باورهای شما دارد کنار بیایید. استفاده از راهکارهایی برای تخلیه هیجانات منفی ازجمله اقدامات روانشناسان در این زمینه است. همچنین روانشناسان به شما در شناسایی و از بین بردن دلایل بروز این مشکل کمک خواهند کرد و با آموزش راهکارهایی از بروز مجدد این مسئله پیشگیری می‌کنند.

سخن پایانی

هر رابطه ای سختی ها پیچیدگی های خود را دارد. افراد باید حفظ روابط خود تلاش زیادی کرده و انرژی کافی بگذارند. البته این مراقبت وظیفه دو نفر است و افراد نباید از زیر بار وظایف خود شانه خالی کنند. خیانت یکی از آسیب های جدی برای رابطه است که می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. افراد باید از نشانه های آن آگاه بوده تا در صورت لزوم از پیشگیری کرده و در این زمینه اقداماتی انجام دهند.

طبیعی است که با وجود خیانت اعتماد دو نفر از بین رفته و همچنین علاقه آنها فروکش می‌کند. افراد باید به خوبی در این مورد فکر کرده؛ و عجولانه تصمیم نگیرند. همچنین می‌توانند از کمک یک روانشناس نیز استفاده کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع خیانت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا برقراری ارتباط کلامی با فردی به غیر از همسر نیز خیانت محسوب می‌شود؟

بله؛ ایجاد هرگونه ارتباط با فردی به غیر از همسر می‌تواند از انواع خیانت محسوب شود. دلیلش نیز این است که شما از این طریق به سلامت ارتباط با همسرتان آسیب می‌زنید و آنچه را صرفاً می‌بایست در انحصار او باشد به فردی دیگر اختصاص می‌دهید. در صورتی که با موضوع خیانت به هر نحوی مواجه شدید

منبع: انواع خیانت



:: برچسب‌ها: انواع خیانت ,
:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج حتی برای خود فرد هم می‌تواند بسیار ترسناک و یا دور از ذهن باشد. شاید به نظرتان محال بیاید پس‌از ازدواج و درحالی‌که خود را کاملاً متعهد به همسرتان می‌دانید، عاشق فرد دیگری شوید. اما در حقیقت این موضوع دلیل بسیاری از خیانت‌ها و طلاق‌هاست. دلیل عاشق شدن بعد از ازدواج  می‌تواند ناشی از بیماری‌های روانی تا ازدواج‌های از روی اجبار یا یکنواخت شدن زندگی باشد. به همین خاطر شاید خیلی هم نتوان این خطر را دور از ذهن تصور کرد.

کسانی که درگیر عشق بعد از ازدواج می‌شوند معمولاً آن‌قدر احساس گناه و عذاب وجدان و یا ترس را تجربه می‌کنند که ممکن است درگیر بسیاری از بیماری‌های روحی شوند. پس اگر دچار این مشکل شده‌اید شاید بهتر باشد راجع به این شرایط از یک مشاور کمک بگیرید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 منبع: عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج

 

عاشق دیگری شدن بعد از زادواج

علاقه و عشق یکی از اصلی ترین نیازهای زندگی مشترک و ازدواج است. اگر افراد قبل از ازدواج به همسر خود علاقه کافی نداشته باشند؛ احتمال عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج نیز وجود دارد. به همین دلیل افراد باید قبل از ازدواج جوانب مختلف را در نظر گرفته و تنها به ویژگی های ظاهری و سطحی توجه نکنند.

همچنین از این موضوع نترسید و به آن به چشم این احتمال نگاه کنید. با اینکار دید بلند مدت تری در مورد ازدواج پیدا می‌کنید. بروز این حس به معنای ازدواج اشتباه یا فرد نامناسب نیست. این حس به دلایل مختلفی ایجاد و عوامل زیادی بر آن موثر هستند.

دلایل عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج 

همانطور که گفته شد عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج به دلایل مختلفی بروز می‌کند. افراد می‌توانند دلایل این موضوع را شناسایی کرده و برای برطرف کردن آن متناسب با آن عمل کنند. 

????احساسات طبیعی

قبل از هر چیز به این فکر کنید که عاشق شدن را چه چیزی معنی می‌کنید؟ اگر صرفاً در قلب‌تان از یک نفر خوش‌تان آمد، بهتر است خیلی هم خودتان را به خاطر این شرایط عذاب ندهید. بسیاری از ما به‌صورت طبیعی و در طول زندگی ممکن است از دیگران خوشمان بیاید.

درواقع کار ذهن این است که انسان‌های مختلف را با هم مقایسه کند و گاهی اوقات همسر شما در این مقایسه‌ها کم می‌آورد. اما اگر ارتباط شما با طرف مقابل در حال جدی شدن است یا فکر می‌کنید نمی‌توانید آن را مدیریت کنید بهتر است کمی جدی‌تر به آن فکر کنید. پیشنهاد می‌شود مقاله روانشناسی عشق را مطالعه نمایید. همچنین عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج معمولا یک احساس موقت بوده و بعد از مدتی به صورت خودجوش برطرف می‌شود.

????ازدواج‌های از روی اجبار

ازدواج از روی اجبار یعنی یکی از شما به هر دلیلی به‌غیراز علاقه به طرف مقابل حاضر به ازدواج شده است. در این شرایط کاملاً طبیعی است که او دیر یا زود گزینه موردنظر خودش را پیدا می‌کند و نسبت به او احساساتی پیدا می‌کند. عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج  یکی از بدترین پیامدهای ازدواج اجباری باشد. به همین خاطر است که معمولاً توصیه می‌شود پیش از تصمیم‌گیری قطعی برای ازدواج از یک مشاور کمک بگیرید. 

????یکنواخت شدن زندگی مشترک

یک زندگی مشترک موفق همیشه شادابی و نشاط خود را حفظ می‌کند. اما بسیاری از زندگی‌ها دیر یا زود درگیر یکنواختی می‌شوند. روانشناسان معتقدند که یکنواخت شدن زندگی یکی از مهم‌ترین دلایل بروز خیانت است. درواقع در این شرایط دلتان برای شور و هیجان دوست داشتن و دوست داشته شدن تنگ می‌شود و به همین خاطر است که به سراغ یک رابطه جدید می‌روید. از طرف دیگر ویژگی اخلاقی تنوع طلبی یکی از دلایل عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج، است. افرادی که دچار تنوع طلبی هستند؛ به راحتی دچار احساس یکنواختی شده و احساسات مختلفی را تجربه می‌کنند.

????عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج و بیماری‌های روحی

بسیاری از بیماری‌های روحی مثل اختلال شخصیت مرزی، نمایشی و یا بیماری دوقطبی می‌توانند دلیلی برای عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج باشند. در این شرایط بیمار کنترل خود را روی شرایط از دست می‌دهد؛ یا خودنمایی و به دست آوردن توجه دیگران را یک موضوع بسیار مهم در زندگی می‌داند. به همین خاطر است که این بیماران ممکن است حتی پس از ازدواج وارد رابطه‌های جدیدی شوند.

????برآورده نشدن نیازها

هرکدام از ما نیازهای مختلفی داریم. از نیاز به اینکه موردتوجه و درک طرف مقابل قرار بگیریم تا نیازهای جنسی این دامنه گسترده است. وقتی احساس کنید همسر شما برای این نیازها وقت نمی‌گذارد درحالی‌که نفر سومی هست که به‌خوبی به آن‌ها توجه می‌کند طبیعتاً به سمت او گرایش پیدا می‌کنید. یکی دیگر از دلایل عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج، بی توجهی همسر و نادیده گرفته شدن است.

????ازدواج‌های بدون بینش

بسیاری از ازدواج‌ها دلیل منطقی همراه ندارند. اکثر اوقات زوجین به دلیل علاقه و وابستگی که در دوران آشنایی بینشان شکل گرفته با هم ازدواج می‌کنند. در این حالت دیر یا زود احساس می‌کنید همسرتان آن کسی که دنبالش می‌گشتید نبوده. در نتیجه احتمال بروز خطرهای مختلفی مثل خیانت، سرد شدن زندگی یا حتی طلاق بیشتر می‌شود. مثل همان اتفاقی که در ازدواج‌های از سر اجبار می‌افتد اینجا هم ممکن است شما دیر یا زود گزینه دیگری پیدا کنید و این به معنای عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج است.

????دوران عقد طولانی مدت

وقتی دوران عقد طولانی می‌شود؛ زوجین احساس بلاتکلیفی کرده و احتمالا نسبت به یکدیگر بی علاقه می‌شوند. عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج در چنین شرایطی معمولا برای مدت زمان کوتاهی رخ می‌دهد. همچنین افراد به دلیل اینکه هنوز شناخت کافی در مورد یکدیگر ندارند؛ احساسات شان به راحتی فروکش می‌کند. اما در این دوران افراد باید صبر کرده و مشکلات را باکمک یکدیگر حل کنند. 

بهترین راه حل برای عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج

اگر احساس عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج برای طولانی مدت ادامه یافت و هیچ توجیه منطقی برای آن پیدا نکردید؛ بهتر است در این مورد حساس شده و برای نجات رابطه زناشویی خود اقداماتی انجام دهید. برخی از این راه حل ها شامل موارد زیر می‌شوند.

????رابطه‌تان را محدود کنید

اگر خاطرتان باشد گفتیم که “مقایسه” واکنش طبیعی ذهن ماست. در این حالت احساس اینکه از یک نفر خوش‌تان آمده تقصیر شما نیست. ضمناً تنها شما نیستید که درگیر این احساس می‌شوید. بسیاری از زوجین حداقل یک‌بار در زندگی عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج را تجربه کرده‌اند.

اما اینکه رابطه شما تا چه حد پیش رفته است کاملاً به شما مربوط است. یادتان باشد هرچقدر به نفر سوم نزدیک شوید و رابطه‌تان را بیشتر کنید احساسات شما هم بیشتر می‌شوند. پس اولین قدم این است که رابطه خود را با طرف مقابل محدود کنید. سعی کنید برنامه‌های مختلف برای طول روز خود در نظر بگیرید تا ذهن‌تان درگیر فکر کردن به سایر مسائل باشد.

????مشکلات را برطرف کنید

همان‌طور که گفتیم بسیاری از اوقات مشکلات زندگی مشترک هستند که باعث می‌شوند شما به سراغ فردی دیگر بروید. سعی کنید از راه صحبت کردن با همسر یا کمک گرفتن از مشاور مشکلات زندگی مشترک خود را حل کنید. در این شرایط عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج تنها فرار محسوب شده؛ و مشکلات همواره به دنبال شما خواهند آمد.  مشاورین به شما کمک می‌کنند راهکارهای مختلفی را برای داشتن یک ازدواج موفق اجرا کنید و از این راه دیگر در قلب‌تان جایی برای عشق دیگران باقی نخواهد ماند.

????برای ازدواج‌تان تصمیم جدی بگیرید

اگر احساس می‌کنید علاقه شما به طرف مقابل و وضعیت رابطه‌تان به شکلی است که نمی‌توانید آن را کنترل کنید، بهتر است برای ازدواج خود یک تصمیم جدی بگیرید. مشکلات بسیاری مثل خیانت در این شرایط پیش خواهد آمد و اگر از ازدواج‌تان صاحب فرزند شده‌اید این شرایط آسیب روحی بسیاری را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. به همین خاطر پیش از اینکه مشکل جدی اتفاق بیافتد بهتر است راجع به آنچه برای ادامه زندگی‌تان می‌خواهید خوب فکر کنید و تصمیم بگیرید. برای جلوگیری از بروز عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج باید آینده نگر باشید و مسائل زیادی را در نظر بگیرید.

????یادآوری تعهد به خود

اگر دچار عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج شده اید؛ بهتر است به خود مفهوم وفاداری و تعهد را دوباره یادآوری نکنید. فراموش نکیند که در ازدواج نمی‌توانید خودسرانه عمل کرده و هر لحظه رابطه را به پایان برسانید. پس بهتر است به جای اینکار به همسر خود متعهد بوده و در سختی و آسانی همراه او باشید. قطعا وفاداری برای مدت زمان طولانی، آسان نیست. اما در یک ازدواج موفق، مجموعه ای از عوامل در این زمینه دخیل هستند و به شما کمک می‌کنند.

اهمیت مشاوره در ارتباط با عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج

 

اگر شما یا هر یک از اطرافیان‌تان درگیر مشکل عاشق دیگری شدن بعد ازدواج شده‌اید، بهترین راه این است که از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با استفاده از روش‌های مختلف می‌توانند برای حل این مشکل به شما کمک کنند. 

سلامت روحی

بزرگ‌ترین مشکل آن‌هایی که پس از ازدواج درگیر یک رابطه دیگر می‌شوند عذاب وجدانی است که تجربه می‌کنند. آن‌ها نه می‌توانند رابطه خود را تمام کنند و نه احساس گناه رهایشان می‌کند. به‌علاوه ترس از فهمیدن همسر می‌تواند مشکلات را چند برابر کند. اولین کار روانشناسان این است که کمک می‌کنند این احساسات را کنار بگذارید و مشکلی برای سلامت روان شما پیش نخواهد آمد.

البته این به معنای آن نیست که مشاورین به شما کمک می‌کنند تا با خیال راحت به همسرتان خیانت کنید؛ بلکه آن‌ها سعی می‌کنند با استفاده از روش‌های مختلف به حل شدن مشکل شما در زمینه عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج کمک کنند.

عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج | کمک به حل مشکلات

گاهی خودمان هم نمی‌دانیم کجای زندگی با همسرمان مشکل داریم. گاهی اوقات هم اگرچه می‌دانیم اما راهی برای برطرف کردن آن پیدا نمی‌کنیم. مشاورین می‌توانند به شما کمک کنند تا اختلافاتی که با همسرتان دارید حل کنید و رابطه خوبی با یکدیگر داشته باشید. آنها به ما کمک می‌کنند تا به یاد آوریم به چه دلیل عاشق همسرمان شده ایم و با اینکار مسئله عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج را حل می‌کنند.

انتخاب بهترین راه‌حل

اگر شرایطی که در آن قرارگرفته‌اید اجازه نمی‌دهد به‌درستی تصمیم بگیرید بازهم کمک گرفتن از مشاوره یک راهکار بسیار خوب است. مشاورین راه‌های مختلف تصمیم‌گیری و حل مسئله را به شما آموزش می‌دهند تا بتوانید مشکلاتتان را به‌درستی برطرف کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج



:: برچسب‌ها: عاشق دیگری شدن بعد از ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

معده درد عصبی به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود، این نوع معده درد یکی از رایج‌ترین انواع درد معدی است که بیمار را به مراکز درمان می‌کشاند. معمولا بعد از انجام آزمایشات مختلف درمانگران هیچ علت جسمانی نمی‌توانند برای این نوع درد بیابند، از این رو استرس و اضطراب و تغییرات خلقی و هیجانی اصلی‌ترین عوامل در بروز معده‌درد عصبی شناخته شده‌اند.

 

طبق تحقیقات وضعیت ذهنی و روانی انسان به صورت مستقیم در سلامت جسمی و بروز درد با منشا عصبی موثر است. لازم به ذکر است با وجود شکایت زیاد از معده‌درد عصبی، متخصصان آن را یک تشخیص رسمی در پزشکی نمی‌دانند و درمان توسط روانشناسان نتیجه موثرتری بر جای گذاشته است. در ادامه به علائم، علل و درمان این نوع اختلال پرداخته‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه معده درد عصبی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: معده درد عصبی نشانه چیست

معده درد عصبی

به هم ریختن سیستم گوارشی و دردهای معدی از جمله شایع ترین عوارض فشارهای عصبی و اضطراب هست. مردان و زنان و حتی کودکان در سنین مختلف به معده درد عصبی دچار می‌شوند. با بررسی های اولیه و رد مشکلات جسمانی، می‌توان معده درد عصبی را تشخیص داد. با توجه به تحقیقات کسانی که برای مدت زیادی تحت استرس بوده اند و یا مشکلات شان را انکار می کردند بیشتر دچار معده درد عصبی گشته اند.

عوامل بروز معده درد عصبی

در شرایط نگرانی و اضطراب و در وضعیت‌ها تنش‌زا، سلول‌‌ها مغزی هورمون استرس تولید می‌کنند. پس از رسیدن هورمون استرس به سلول‌های عصبی معده، این سلول‌ها واکنش نشان داده و خون بیشتری به عضلات، ریه و قلب پمپ می‌شود.

شرایط استرس‌زا، نگرانی و اضطراب افراد موجب پیدایش معده درد عصبی در آن‌ها می‌گردد. معمولا علت دیگری برای این نوع درد ذکر نشده است.

دردها مربوط به معده با منشا عصبی بیشتر در افراد زیر ۴۰ سال رخ می‌دهد. پایدار نبوده و فقط در مواقع استرس و نگرانی بروز می‌کند. شدت معده‌درد عصبی زیاد نیست و خللی در زندگی روزمره فرد ایجاد نمی‌کند.

وضعیت‌های تنش‌زا در زندگی منجر به تضعیف سیستم ایمنی شده و در نتیجه تضعیف ایمنی بدن، درد و تشدید علائم ایجاد می‌شود.

سلامت روانی، شرایط روحی و عاطفی، وضعیت سلامت دستگاه گوارش در ایجاد معده درد‌عصبی موثرند.

علائم و نشانه های درد معده

همواره معده درد عصبی با درد همراه نیست. از طرفی دردی که فرد تجربه می‌کند، پایدار نیست و مشکلاتی برای فرد همراه ندارد. سایر علائم معده درد عصبی شامل موارد زیر است.

  • نفخ
  • دل‌درد، دل‌پیچه، اسپاسم و گرفتگی عضلات شکم
  • تهوع و استفراغ
  • اضطراب، استرس، نگرانی
  • التهاب و لرزش معده به دنبال استرس
  • دلشوره به دنبال اضطراب
  • سوزش معده
  • تخلیه معده به کندی و با تاخیر صورت می‌گیرد
  • تکرر دفعات دفع ادرار و اجابت مزاج
  • سیر شدن زودهنگام و عدم توانایی فرد در غذا خوردن
  • سوء‌هاضمه

دلایل ایجاد معده‌درد عصبی

قرار گرفتن در محیط‌های استرسی و شرایط تنش‌زا را مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل ایجاد معده درد عصبی می‌دانند.

شرایط اقتصادی، وضعیت مالی، مشکلات خانوادگی، استرس‌ها ناشی از کار و فعالیت، ابتلا به سایر بیماری‌ها مزمن، نگرانی‌ها اجتماعی، از دست دادن عزیزان از جمله مواردی است که موجب استرس و اضطراب خواهد شد.

به دنبال استرس فرد، هورمون اپی‌نفرین آزاد شده و به معده می‌رود. اپی‌نفرین در معده باعث افزایش ترشح اسید معده شده که به نوبه خود، مشکلات گوارشی و سوزش معده ایجاد می‌کند.

به طور کلی احساسات مختلف بر سلامت بدنی تاثیرگذار است. احساس استرس و اضطراب منجر به پیدایش احساس ناراحتی در معده شده که به آن معده درد عصبی می‌‌گویند.

درمان معده درد های بدون منشا جسمانی

درمان معده درد عصبی با روش های دارویی تنها برای مدت کوتاهی موثر هست. در واقع این داروها برای تسکین درد هستند اما نمی‌توانند ریشه های روانی که موجب درد می‌شوند را درمان کنند. در ادامه به روش هایی موثر برای غلبه بر معده درد عصبی آورده‌ایم.

???? تحت کنترل گرفتن استرس

عوامل استرس‌زا در زندگی به هیچ عنوان قابل کنترل در زندگی نیستند. با این حال،شما می‌توانید عوامل استرس‌آور غیرضروری را از زندگی‌تان حذف کنید. روش‌های مدیریت و کنترل استرس را فرابگیرید. سپس با به کارگیری این روش‌ها، استرس خود را در زندگی کاهش داده و از معده‌درد عصبی پیشگیری کنید.

در مواردی ممکن است فرد نیاز به مشاوره کنترل استرس داشته باشد. صحبت کردن با یک روان‌شناس ماهر به شما در شناسایی علل استرس‌زا و آموزش شیوه‌ها کنترل استرس کمک می‌کند.

???? استفاده از تکنیک های آرام سازی

ورزش‌ها سبک مانند یوگا و مدیتیشن به کنترل استرس کمک کرده و در کاهش معده‌درد عصبی موثرند. نفس عمیق بکشید. در واقع تنفس صحیح به تمرکز بیشتر روی بدن و آرامش ذهن کمک‌کننده است. با شرکت در جلسات درمانی و یا گروه های مربوط به کنترل استرس به راحتی می‌توانید این تکنیک ها را یاد بگیرید.

???? تغییر در سبک غذا خوردن

رژیم غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن در بهبود معده‌درد عصبی تاثیرگذار است. میوه‌‌جات، سبزی‌جات، غلات، آب و مایعات کافی در رژیم غذایی خود بگنجانید.

سعی کنید از مصرف غذاها سرخ‌کردنی، غذاهای پرچرب، گوشت قرمز، نوشابه، نوشیدنی‌ها الکلی، شیرینی‌ها بپرهیزید.

دمنوش‌هایی مثل زنجبیل، گل گاو‌زبان، نعنا، بابونه، سنبل‌الطیب در تسکین معده‌درد عصبی و کاهش ترشح اسید معده موثر هستند.

حجم وعده‌ها غذایی خود را کاهش داده ولی تعداد وعده‌ها را افزایش دهید. هضم غذاهای کم‌حجم برای معده راحت‌تر بوده و در درمان و پیشگیری از معده‌درد عصبی تاثیرگذار می‌باشد.

???? ذهن تان را جهت دهید

از فعالیت‌های مورد علاقه خود، کارهای لذت‌بخش، سرگرمی‌های ساده و تمامی فعالیت‌هایی که به نحوی شما را از مسائل تنش‌زا دور می‌کنند، غافل نشوید. با اشتغال به این دست کارها به راحتی می‌توانید ذهن تان را در جهتی پیش ببرید که بدنتان هم به آرامش بیشتری دست بیابد.

???? پرهیز از مصرف خودسرانه داروها

استفاده از داروها مانند تامس، سیمیلاک، امترول، میلانتا و …. تحت نظر پزشک صورت گیرد. توجه داشته باشید نمی‌توانید داروها را طولانی‌مدت استفاده کنید.

فراموش نکنید هر دارو در کنار اثرات مفید خود بر بدن، عوارضی نیز به همراه دارد. بنابراین اگر برای استرس و دردهایی که منشا مشخصی ندارند به پزشک مراجعه کردید و به شما دارو داد، توجه داشته باشید که این نوع داروها تنها برای تسکین درد بوده و درمان قطعی نیستند، شما باید با تغییر سبک زندگی تان به دنبال درمان باشید.

???? پرهیز از عوامل تشدید کننده درد

از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه خودداری کنید. زیرا کافئین موجب افزایش استرس شده و از طرف دیگر روده را نیز تحریک می‌کند. همچنین مواد غذایی که موجب تحریک و درد معده برای شما می‌شوند را از رژیم غذایی‌تان حذف نمایید.

به علاوه برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کارها به شما در کنترل استرس کمک می‌کند. خیلی اوقات با حذف یکسری عوامل به راحتی می‌توانید منشا استرس را از زندگی تان حذف کنید. تنها کافی است لیستی از این عوامل را تهیه کرده و به مرور آن‌ها تحت کنترل خود در بیاورید.

سخن آخر

خیلی از کسانی که دچار معده درد عصبی هستند، تا مدت ها نسبت به منشا بیماری نا آگاه‎اند. به همین دلیل بارها و بارها با درد زیاد به مراکز درمانی مراجعه می کنند. در هر بار مراجعه با انجام آزمایشات فراوان، هیچ بیماری جدی در آن‌ها یافت نمی‌شود. بیشتر آن ها منشاء روانی این مساله را انکار می‌کنند. در حالی که تنها با مراجعه به روانشناس می‌توانند ریشه های این مساله را پیدا کرده و از بین ببرند. شاید در نگاه اول هزینه های روانشناس بیشتر باشد، اما با احتساب مراجعات پیشین به مراکز درمانی، در خواهید یافت که درمان های روانشناختی علاوه بر اثرگذاری طولانی مدت کم هزینه تر نیز هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه معده درد عصبی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: معده درد عصبی نشانه چیست



:: برچسب‌ها: معده درد عصبی نشانه چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بارداری بدون دخول یکی از احتمالاتی است که باید در رابطه جنسی محافظت نشده، در نظر گرفت. به طور کلی باورهای زیادی در مورد روش های بارداری وجود دارد. همین تصورات که معمولا هم اشتباه هستند؛ باعث بروز رفتارهای اشتباهی در رابطه جنسی می‌شوند. فراموش نکنید که بارداری یک فرایند پیچیده است و عوامی زیادی بر آن موثر هستند. به طور کلی برای بارداری اسپرم و تخمک باید با یکدیگر برخورد کرده و بعد از آن مراحل زیادی طی شود تا بارداری اتفاق بی‌افتد.

در طی این سلسه مراتب اتفاقات زیادی در بدن و حتی در محیط، در حال رخ دادن است که هر یک از آنها شانس باروری را کاهش یا افزایش می‌دهند. به همین دلیل نمی‌توان به صورت قطعی در مورد روش های مختلف بارداری و موفقیت آنها نظر داد. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم. 

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری بدون دخول می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: بارداری بدون دخول | بارداری دختر باکره

بارداری بدون دخول

به طور طبیعی برای بارداری بعد از نعوظ کامل باید دخول انجام شده، و پس از انزال، مایع منی داخل واژن ریخته شود تا وارد رحم شده، و با تخمک برخورد کند. در همه این مراحل احتمال بروز مشکلاتی وجود دارد. اما حتی در صورتی که اسپرم با هر روش دیگری نیز وارد واژن گردد و به رحم برسد نیز باز احتمال بارداری هست.

اما برخی از افراد ادعا می‌کنند بارداری بدون دخول داشته اند و یا با وجود حاملگی، باکره هستند. نمی‌توتن به طور کلی این موضوع را رد کرد؛ اما باید بدانید که احتمال وقوع آن بسیار کم است.

روش های مختلف بارداری بدون دخول

در پاسخ به این سوال که آیا بارداری بدون دخول ممکن است؟ باید گفت بله. اما احتمال آن تقریبا کمتر از 10 درصد است. در صورتی که مقدار کافی اسپرم با واژن در تماس قرار بگیرد و شرایط واژن و رحم نیز برای ورود آنها مناسب باشد؛ بارداری در هر صورتی اتفاق می‌افتد.

برای مثال اگر انگشت و یا جسمی که آغشته به اسپرم است با واژن در ارتباط قرار گیرد؛ احتمال بارداری هست. اما فراموش نکنید که اسپرم مدت زمان کوتاهی را در محیط می‌تواند زنده بماند. بهتر است اگر افراد قصد فرزندآوری ندارند؛ از وسایل پیشگیری استفاده کرده و در این مورد اطلاعات کافی داشته باشند.

شرایط لازم برای بارداری کدام اند؟

برای بارداری شرایط خاصی وجود دارد. همانطور که گفته شد؛ مراحل زیادی باید به درستی پیش روند؛ تا در نهایت بارداری صورت گیرد. برخی از این شرایط را در این قسمت توضیح خواهیم داد.

????انزال و نعوظ طبیعی. اگر این رایط نباشد؛ حتی در صورت سالم بودن اسپرم ها بازهم بارداری صورت نمی‌گیرد.

????مایع منی طبیعی. منی باید از نظر درصد اسپرم، رنگ، غلضت و  ph طبیعی باشد.

????اسپرم سالم. اسپرم سالم دارای ویژگی سرعت، عدم آنتی بادی ضد اسپرم، شکل، زنده بودن و عدم چسبندگی آنها به یکدیگر، باشد.

????محیط واژن. واژن نیز باید از نظر میزان  ph طبیعی باشد. همچنین عدم عفونت و وجود آنتی بادی های ضداسپرم نیز در این محیط ضروری است.

????برقراری رابطه جنسی در زمان تخمک گذاری

????فضای رحم و سلامت لوله های فالوپ

بهتر است قبل از برقراری رابطه جنسی از تمام این موارد اطمینان حاصل کرده و از سلامت جسمانی خود و همچنین شریک خود نیز مطلع شوید.

روش های پیشگیری از بارداری بدون دخول

برای جلوگیری از بارداری بدون دخول نیز استفاده از روش های معمول برای پیشگیری از بارداری موثر هستند. بهتر است افراد در روابط خود از کاندوم استفاده کرده و همچنین از زمان انزال خود به صورت طبیعی نیز مطلع باشند. استفاده از کاندوم نه تنها از بارداری بدون رابطه جنسی جلوگیری می‌کند؛ بلکه برای جلوگیری از انتقال بیماری های مقاربتی نیز موثر است.

همچنین افراد می‌توانند بعد از برقراری رابطه جنسی نیز از قرص های ضدبارداری استفاده کرده و یا به طور کلی از ورود اسپرم به واژن جلوگیری کنند. برای این کار افراد باید در زمان انزال، اجازه تماس اسپرم با واژن را نمی‌دهند. 

علائم بارداری بدون دخول

در واقع علائم بارداری بدون دخول، مشابه بارداری به روش طبیعی است. اگر این فرایند موفقیت آمیز باشد و فرد باردار گردد؛ بعد از مدتی علائم زیر را از خود بروز خواهد داد.

????متورم و دردناک شدن سینه ها

????تکرر ادرار

????حالت تهوع و استفراغ

????یبوست

????طعم فلزی در دهان

????سرگیجه

شدت این علائم و همچنین بروز آن‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. همه زنان در دوران بارداری شرایط یکسانی ندارند. به همین دلیل باید در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

احتمال بارداری دختر باکره بدون دخول

در مورد باکرگی دختران نظرات مختلفی وجود دارد. به طور کلی طبق آزمایشی که بر 7870 زن باردار صورت گرفت؛ متوجه شدند که 45 نفر از آنها بدون رابطه جنسی واژینال حامله شده اند. اما تنها نداشتن رابطه جنسی واژینال به معنای بکارت نیست. بسیاری از دختران برای اینکه قبل از ازدواج بکارت خود را حفظ کنند؛ رابطه جنسی مقعدی دارند که از آن طریق نیز احتمال بارداری وجود دارد. اما این نوع حاملگی بسیار نادر است. به هر حال اسپرم ها می‌توانند از پرده بکارت عبور کرده و حتب بدون دخول هم منجر به بارداری گردند.

احتمال بارداری بدون دخول از روی لباس

باید توجه داشته باشید که به هیچ وجه، احتمال بارداری بدون دخول از روی لباس وجود دارد. این کاملا یک باور اشتباه در این زمینه است که موجب بروز ترس و اضطراب در بسیاری از دختران می‌گردد. اسپرم نه تنها توانایی حرکت در بافت لباس را ندارد؛ بلکه در چنین شرایطی از بین می‌رود. احتمال بروز این اتفاق صفر است و بهتر است افراد از روش های غیرمتعارف برای باروری استفاده نکنند.

احتمال بارداری بدون دخول در زمان قاعدگی

به طور کلی احتمال بارداری در صورت برقراری رابطه جنسی در زمان قاعدگی وجود دارد. اما اگر در این شرایط نیز اسپرم به نحوی وارد واژن زنان گردد؛ بازهم احتمال بارداری هست. با اینکه در دوران قاعدگی ph محیط واژن متفاوت می‌شود و حتی احتمال از بین رفتن اسپرم ها نیز وجود دارد؛ اما بازهم نمی‌توان این احتمال را به طور کامل رد کرد. برقراری رابطه جنسی در این دوران کاملا بلامانع است و تنها به انتخاب زوجین بستگی دارد. اما بهتر است در این شرایط نیز افراد در مورد رفتارهای جنسی خود دقت بیشتری کرده و از کاندوم استفاده کنند.

برای بارداری دخول کامل ضروری است؟

با اینکه با دخول کامل احتمال وقوع بارداری بیشتر می‌شود؛ اما بازهم نیازی به دخول کامل نیست. همانطور که گفته شد؛ با ورود اسپرم به هر روشی به دهانه رحم، بازهم بارداری صورت می‌گیرد پس نیازی به دخول کامل نیست. برای شکل گیری جنین در رحم، عوامل مهم دیگری نیز هم وجود دارند. به همین دلیل افراد نباید در این مورد به شریک خود فشار آورده و در این مورد حساس باشند.

سخن پایانی

برای بارداری بدون دخول شرایط ویژه ای لازم است که در صورت وقوع آنها به طور کامل، بارداری صورت می‌گیرد. اگر افراد قصدی برای فرزندآوری ندارند؛ بهتر است از کاندوم و وسایل پیشگیری استفاده کرده و همچنین در رفتارهای جنسی خود نیز دقت کنند.

دختران معمولا در این مورد اضطراب و ترس بیشتری را تجربه می‌کنند که همین موضوع سبب بروز مشکلات زیادی برای آنان خواهد شد. بهتر است در این مورد با یک متخصص زنان و همچنین روانشناس مشورت کرده و اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید. همکاری شریک جنسی نیز در این زمینه بسیار موثر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری بدون دخول می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: بارداری بدون دخول | بارداری دختر باکره



:: برچسب‌ها: بارداری بدون دخول | بارداری دختر باکره ,
:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 | نظرات ()