نوشته شده توسط : ذهن نو

انواع جنون طی بیماری‌های مختلف ممکن است رخ دهد. جنون نوعی اختلال روانی است که باعث می‌شود ارتباط بیمار با واقعیت قطع شود. کسانی که دچار جنون می‌شوند افکار یا احساساتی دارند که ربطی به واقعیت ندارد. این شرایط در بیماری‌های مختلفی مثل اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبی اتفاق می‌افتد. در چنین حالتی بیماران ممکن است دست به هر کاری بزنند و حتی به خود یا اطرافیان آسیب برسانند. به همین خاطر لازم است که نشانه‌های انواع جنون را بشناسید و اگر این علائم را در هر یک از اطرافیان می‌بینید هرچه سریع‌تر با یک متخصص مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع جنون می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 منبع: انواع جنون را بشناسید

انواع جنون

جنون حالتی است که در آن ارتباط بیمار با واقعیت محیط اطراف قطع می‌شود. بیماران درگیر با جنون ممکن است دچار توهم شوند و چیزهایی ببینند یا صداهایی بشنوند که واقعیت ندارد. گاهی ممکن است افکاری داشته باشند که ربطی به واقعیت ندارد. ناآگاهی از زمان و مکان یا رفتارهایی که با شرایط محیط هماهنگ نیست از دیگر نشانه‌های جنون است.

در اغلب انواع جنون توهم و هذیان وجود دارد. افراد مبتلا به جنون چیزهایی را مشاهده می‌کنند که دیگران نمی‌بینند و برای کار دست به روش های عجیب و غریب می‌زنند. در این مقاله انواع جنون را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انواع جنون چیست؟

همان‌طور که گفتیم جنون حالتی است که در بسیاری از اختلالات روانی برای بیمار پیش خواهد آمد. در ادامه مهم‌ ترین بیماری‌ هایی که جنون در آن‌ ها اتفاق می‌افتد را با هم بررسی خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع جنون همراه ما باشید.

???? جنون آنی

جنون آنی قابل‌مشاهده‌ترین نوعی از انواع جنون است. در این شرایط بیمار جریان زندگی عادی دارد اما ناگهان ارتباط او با واقعیت قطع می‌شود و ممکن است هر رفتاری از وی سر بزند. بیماران در این شرایط معمولاً به خود یا اطرافیان آسیب می‌زنند. این بیماری معمولاً با سابقه ژنتیکی و همین‌طور در کنار اختلالات روانی دیگر مثل اختلالات کنترل تکانه یا شخصیت اتفاق می‌افتد. برای مطالعه بیشتر درباره جنون آنی کلیک کنید.

???? جنون آتش‌افروزی

یکی از انواع جنون، جنون آتش افروزی است. آتش‌افروزی یکی از حالت‌های جنون آنی است. این بیماران علاقه بسیاری به آتش و هر چیزی که با آن ارتباط داشته باشد دارند. ایجاد آتش‌ های بزرگ یکی از جدی‌ترین نشانه‌ های این بیماری است. بیماران مبتلا به جنون آنی برخلاف شخصیت‌ های ضد اجتماعی آتش را نه برای آسیب زدن به دیگران بلکه برای تماشای آن ایجاد می‌کنند. این بیماران معمولا بهره هوشی پایینی دارند و در کودکی شرایط سختی را تجربه کرده‌اند. 

???? اسکیزوفرنی یکی از انواع جنون

اسکیزوفرنی یکی از انواع جنون است. اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی بیماری است که همه ما نام آن را شنیده‌ایم و معمولاً با ویژگی‌هایی مثل توهم و هذیان آن را می‌شناسیم. بیماران درگیر با این اختلال به‌غیراز توهم و هذیان مشکلاتی مانند گفتار درهم‌ و برهم یا نامناسب بودن هیجانات را نیز تجربه می‌کنند. اسکیزوفرنی بیماری مزمنی است که تاکنون هیچ درمان قطعی برای آن پیدا نشده ؛ اما داروها به‌خوبی می‌توانند آن را کنترل کرده و از بروز حملات جنون جلوگیری کنند. 

???? اسکیزوفرنی فرم

اسکیزوفرنی فرم یکی از انواع جنون است. که شباهت بسیاری به اختلال اسکیزوفرنی دارد و به همین خاطر این نام را برای آن انتخاب کرده‌اند. تفاوت اسکیزوفرنی فرم با اختلال اسکیزوفرنی بیش از هر چیز در مدت‌زمان آن است. برای اینکه بیماری تشخیص اختلال اسکیزوفرنی را دریافت کند، باید نشانه‌ها حداقل برای 6 ماه ادامه پیدا کنند؛ اما اسکیزوفرنی فرم به این صورت است که نشانه‌های جنون در مدتی بین 1 تا 6 ماه از بین می‌روند. به‌علاوه اسکیزوفرنی فرم ابعاد دیگر زندگی بیمار مانند کار یا تحصیل را به‌اندازه اسکیزوفرنی مختل نمی‌کند.

???? اسکیزوافکتیو

اسکیزوافکتیو یکی از انواع جنون است که ویژگی‌های اسکیزوفرنی و اختلالات خلقی را در کنار هم دارد. درواقع این بیماران در کنار علائم اختلالات خلقی مانند افسردگی یا مانیا، نشانه‌هایی مانند توهم و هذیان را نیز تجربه می‌کنند.

???? اختلال هذیانی

گاهی اوقات هذیان‌ها بدون وجود توهم یا نشانه‌های بیماری‌هایی مثل اسکیزوفرنی اتفاق می‌افتند. برای مثال بیمار معتقد است یک شخصیت معروف عاشق او شده است؛ یک نفر در خیابان او را تعقیب می‌کند و یا به یک بیماری عفونی خطرناک مبتلا شده است.

اختلالات هذیانی به چند دلیل از اسکیزوفرنی و سایر انواع جنون جدا می‌شوند؛ مهم‌ترین آن‌ها این است که هذیان‌های بیمار چندان هم غیرواقعی نیستند. برای مثال شاید احتمال اینکه یک فرد معروف عاشق شما باشد بسیار کم باشد اما این موضوع غیرممکن نیست.

???? دوره‌های مانیا در اختلال دوقطبی

یک اشتباه رایج این است که اختلال دوقطبی را یکی از انواع جنون بدانیم. بیماران مبتلا به این اختلال در زمان درگیری با افسردگی یا در فاصله بین اپیزودهای خلقی شرایط روحی کاملاً طبیعی دارند. به عبارتی فقط دوره‌های مانیا در اختلالات خلقی را می‌توانیم یکی از انواع جنون بدانیم. زیرا در این حالت رابطه بیمار با واقعیت تا حد زیادی از بین می‌رود. آن‌ها اعتمادبه‌نفس بیش‌ازحدی پیدا می‌کنند و معمولاً توانایی قضاوت و تصمیم‌گیری صحیح را از دست می‌دهند.

???? بیماری‌های شدت گرفته

بیماری های شدت گرفته یکی از انواع جنون هستند. جنون می‌تواند در اختلالات روانی ساده‌ای مثل افسردگی یا اضطراب نیز اتفاق بیفتد. هنگامی‌که بیماری بسیار شدید باشد ممکن است توهم یا هذیان در این اختلالات نیز بروز پیدا کنند. برای مثال یک بیمار وسواسی ممکن است به‌شدت به افکار خود باور داشته باشد و هرگز احساس نکند که دچار وسواس شده. این بیماران گاهی اوقات صداهایی می‌شنوند که از آن‌ها درخواست می‌کند کاری را انجام دهند.

یک بیمار افسرده نیز ممکن است باور داشته باشد بدنش در حال پوسیدن و از بین رفتن است؛ یا صداهایی را بشنود که به او می‌گویند هیچ ارزشی ندارد. مهم‌ترین نشانه اینکه این بیماران مبتلا به افسردگی و اضطراب هستند و دچار جنون یا اسکیزوفرنی نشده‌اند این است که با درمان بیماری اصلی این نشانه‌ها نیز از بین خواهند رفت.

???? جنون به دلیل آسیب‌های جسمانی

جنون به دلیل آسیب های جسمانی یکی از انواع جنون است. گاهی اوقات مشکلات جسمانی مانند بیماری‌های عفونی یا به‌خصوص ضربه به سر باعث می‌شوند که بیمار دچار جنون شود. این اتفاق در بسیاری از بیماران مبتلا به دمانس یا زوال عقل در سنین سالمندی نیز دیده می‌شود. در این شرایط برای درمان بیماری باید ابتدا مشکلات جسمانی برطرف شوند.

???? جنون به دلیل مصرف مواد مخدر

از دیگر انواع جنون، جنون به دلیل مصرف مواد مخدر است. استفاده از مخدر های توهم‌ زایی مثل شیشه یا قرص اکس، مصرف بیش‌ از حد الکل یا حتی بعضی از دارو ها مانند کتامین می‌تواند باعث بروز توهم باشد. گاهی اوقات نیز قطع ناگهانی داروها باعث این مشکلات می‌شود. درهرصورت اگر بیمار از داروی خاصی استفاده می‌کند و یا به یکی از انواع مخدر اعتیاد دارد بهتر است پیش از درمان این موضوع را با متخصص در میان بگذارید.

???? انواع جنون مرتبط با سایر اختلالات

برخی از انواع جنون در جریان اختلالاتی چون وسواس، افسردگی، کمبود ویتامین، اضطراب و استرس به وجود می‌آیند. برای این بیماران درمان جنون به معنای درمان اختلال ایجاد کننده آن است. برخی از این اختلالات به شرح زیر هستند.

علل ابتلا به انواع جنون

تاکنون دلیل مشخصی برای ابتلا به انواع جنون پیدا نشده است. بااین‌حال روانشناسان معتقدند ابتلا به این بیماری‌ها نیاز به یک زمینه ژنتیکی دارد. ژنتیک اگرچه احتمال ابتلا به جنون را افزایش می‌دهد اما نمی‌تواند تنها دلیل بروز آن باشد. به‌عبارت‌دیگر همه افرادی که آمادگی ژنتیکی برای جنون را دارند به این بیماری دچار نمی‌شوند. شرایط محیطی مثل استرس‌های بیش‌ازحد، بحران‌های دوره کودکی و یا مشکلات جسمانی می‌توانند تبدیل به عاملی شوند که باعث آشکار شدن نشانه‌های جنون در فرد می‌شود.

راه‌های درمان انواع جنون

تمامی انواع جنون می‌توانند پیامدهای منفی بسیاری را به همراه داشته باشند. این پیامدها از ایجاد مشکل در جریان زندگی بیمار تا آسیب زدن به خود یا دیگران متفاوت خواهد بود. به همین خاطر درصورتی‌که نشانه‌های این بیماری را در خود یا هریک از اطرافیان احساس می‌کنید بهتر است با یک مشاور در این زمینه صحبت کنید. معمولاً استفاده از داروها در کنار روان‌درمانی بهترین راهکار برای درمان انواع جنون است:

???? دارو درمانی

تحقیقات روانشناسان نشان می‌دهد که تقریباً تمامی بیماران مبتلا به جنون دچار اختلال در مواد شیمیایی هستند که از مغز ترشح می‌شوند. برای مثال دوپامین در مغز بیماران اسکیزوفرنی بیش‌ازحد ترشح می‌شود؛ به همین خاطر است که این بیماران دچار توهم می‌شوند. استفاده از داروها باعث می‌شود تا ترشح این مواد شیمیایی به حالت طبیعی بازگردد. به همین خاطر داروها یکی از مهم‌ترین روش‌های درمانی برای انواع جنون هستند. در این روش معمولاً از داروهایی مثل هالوپریدول، ریسپریدون یا کلرپرومازین استفاده می‌شود.

???? روان‌ درمانی انواع جنون

درمان‌های دارویی به‌تنهایی نمی‌توانند انواع جنون را درمان کنند. این داروها تنها علائم و نشانه‌ها را برطرف می‌کنند. به همین خاطر است که پس از قطع مصرف دارو نشانه‌های بیماری مجدداً بازمی‌گردند. استفاده از جلسات روان‌درمانی در این شرایط تا حد زیادی به بیمار کمک می‌کند که بتواند بیماری خود را کنترل کند. روانشناسان در این شرایط معمولاً سعی می‌کنند مهارت‌هایی مثل کنترل هیجانات، برقراری رابطه صحیح اجتماعی با دیگران و همین‌طور حل مسئله و تصمیم‌گیری را به بیمار آموزش دهند.

بیماران مبتلا به انواع جنون معمولاً از جانب اطرافیان طرد می‌شوند و برای فرار از شرایطی که درگیر آن شده‌اند به سمت استفاده از مواد مخدر کشیده می‌شوند یا دچار مشکلاتی مانند افسردگی می‌شوند. یکی از اقدامات روانشناسان این است که به بیمار کمک می‌کنند تا مشکلاتی را که به دنبال درگیری با جنون برایش اتفاق افتاده درمان کند. دراین‌بین برگزاری جلسات خانواده‌درمانی و آموزش دادن آن‌ها راجع به نحوه برخورد با بیمار نیز اهمیت بسیاری دارد.

کلام آخر

انواع جنون در بیماری ها و اختلالات مختلف وجود دارد. برای درمان انواع جنون راه های زیادی وجود دارد که حتما روانشناس و روانپزشک باید در روند و پروسه درمان دخیل باشند. روان درمانی و دارو درمانی برای درمان انواع جنون استفاده می‌شود. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع جنون می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چه دلایلی برای ابتلا به جنون وجود دارد؟

ژنتیک مهم‌ترین عامل در ابتلا به جنون است اما شرایط نامساعد محیطی مانند بحران‌های زندگی و تجربیات تلخ کودکی هم در این بیماری نقش دارند.

آیا بیماران مبتلا به جنون درمان می‌شوند؟

استفاده از داروها در کنار روان‌درمانی می‌تواند تا حد زیادی این بیماری را کنترل کند اما تا کنون درمان قطعی برای آن پیدا نشده است.

منبع: انواع جنون را بشناسید



:: برچسب‌ها: انواع جنون را بشناسید ,
:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اعتیاد به شکلات یک اعتیاد خوشمزه است که به هر حال وابستگی به یک ماده خوراکی محسوب می‌شود. به طور کلی مصرف بیش از اندازه از هر چیزی موجب اعتیاد می‌گردد. اما شکلات یکی از محبوب ترین خوراکی های جهان است که افرادی زیادی به خوردن آن اعتیاد پیدا می‌کنند. شکلات محصولی از کاکائو است که به شکل های مختلفی عرضه می‌شود. خوردن این ماده برای همه لذت بخش است؛ اما برخی نمی‌توانند در مقابل این وسوسه جلوی خودشان را بگیرند و یا علائم دیگری از خود نشان می‌دهند. اما آیا واکنش بدن در مورد اعتیاد به شکلات، مانند دیگر انواع اعتیاد است؟ در این مقاله به بررسی پاسخ این سوال خواهیم پرداخت

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به شکلات می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: اعتیاد به شکلات

اعتیاد به شکلات

اعتیاد به شکلات به قدری گسترده شده است؛ که برخی از متخصصین در این مورد نگران بوده و سعی در کاهش میزان تولید این ماده دارند. اختلاف نظرهای زیادی در این مورد وجود دارد اما به طور کلی دانشمندان معتقدند که مصرف برخی از خوراکی ها به دلیل محتویات آنها و همچنین تاثیری که بر مغز دارند؛ می‌تواند موجب اعتیاد گردد.

این حالت زمانی ایجاد می‌شود که مصرف خوراکی به صورت مکرر سیستم پاداش مغز را فعال کند. همچنین به طور کلی برخی از خوراکی ها بیش از سایرین اعتیادآور هستند. این دسته از مواد بیش از فراوری شده و سرشار از قند و چربی هستند.

نشانه های اعتیاد به شکلات

افرادی که مبتلا به اعتیاد به شکلات هستند؛ این خوراکی را در حد طبیعی مصرف نمی‌کنند. آنها نشانه هایی از خود بروز می‌دهند که به راحتی می‌توان آنها را شناسایی کرد. اما میزان وابستگی افراد متفاوت بوده و همچنین رفتارهای آنان نیز فرق می‌کند. برخی از علائم این نوع از اعتیاد شامل موارد زیر می‌شود.

????حذف کردن شکلات به طور کلی از رژیم غذایی

????احساس اضطراب و گناه در حین خوردن شکلات

????عدم مقاومت در مقابل خوردن شکلات

????وضع قوانین در مورد مصرف این ماده

????خرید مقدار زیادی شکلات در بازه زمانی کوتاه

????پنهان کردن شکلات از اطرافیان

????خوردن بیمارگونه و اجباری شکلات

دلیل اعتیاد به شکلات

اعتیاد به شکلات نه تنها از نظر جسمانی خطرناک است؛ بلکه از نظر روانی نیز افراد را دچار مشکلات زیادی می‌کند. اینکه چرا افراد به خوردن این ماده اعتیاد پیدا می‌کنند؛ دلایل مختلفی دارد. معمولا افرادی که سابقه ابتلا به اختلالات روانی را دارند؛ بیشتر در معرض این شرایط قرار می‌گیرند.

چنین افرادی از خوردن شکلات احساس لذت کرده و در این کار زیاده روی می‌کنند. از طرفی افرادی که دچار مشکل پرخوری عصبی هستند بیشتر احتمال دارد که اعتیاد به شکلات را نیز تجربه کنند. به همین دلیل درمان مشکلات روانی ضروری بوده و افراد باید برای پیشگیری از بروز اعتیاد های رفتاری اقداماتی را انجام دهند.

اعتیاد به شکلات در زنان و مردان

معمولا آمار اعتیاد به شکلات در میان زنان بیشتر است. به طور کلی زنان علاقه بیشتری به خوردن شکلات دارند و همچنین برای آنان ضروری تر نیز هست. زنان گاهی با ترک مصرف شکلات از خود نشانه های ترک را نشان می‌دهند. همچنین زنان به دلیل ویژگی های جسمانی و همچنین روانی خود نیاز بیشتری به مصرف شکلات را در خود احساس می‌کنند. از آنجایی که برخی از انواع شکلات دارای کافئین هستند و خاصیت آرامبخشی دارند؛ نزد زنان محبوب تر هستند. ویژگی شادی آوری شکلات نیز یکی دیگر از خصوصیات آن است که این ماده را محبوب می‌کند.

پیشگیری از اعتیاد به شکلات

با توجه به اینکه اعتیاد به شکلات بیشتر یک وابستگی روانی است تا فیزیکی، به همین دلیل می‌توان به راحتی از بروز آن پیشگیری کرد. در واقع جذابیت شکلات برای افراد بیشتر یک پدیده تجاری بوده و حاصل زندگی در دنیای مدرن است. به همین دلیل مقاومت در برابر خرید شکلات کار سختی محسوب می‌شود.

ترک اعتیاد به شکلات نیاز به اراده و انگیزه دارد. همچنین وقتی افراد شاهد تاثیرات این اعتیاد بر زندگی خود باشند؛ تمایل آنها برای ترک کردن نیز بیشتر می‌شود. افراد می‌توانند با بالا بردن آگاهی خود در این زمینه و همچنین تقویت اراده از بروز این اعتیاد پیشگیری نمایند. برای اطلاع از مواد تشکیل دهنده رژیم غذایی سالم کلیک کنید.

موارد موثر در اعتیاد به شکلات

شکلات های مختلف، محتویات گوناگونی دارند. اما برخی مواد در اکثر شکلات ها یکسان هستند. در این قسمت به توضیح موادی می‌پردازیم که خاصیت اعتیادآوری شکلات را افزایش می‌دهند.

خمیر کاکائو: این ماده در دمای اتاق جامد بوده اما درمعرض حرارت ذوب می‌شود. همچنین از لوبیاهای کاکائو که ذوب و برشته و تخمیر شده اند؛ به وجود می‌آید. این خمیر در بیشتر موارد به صورت فراوری شده مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما می‌توان آن را به صورت خام نیز مصرف کرد.

کره کاکائو: کره کاکائو چربی طبیعی حاصل از دانه های کاکائو است که معمولا جدا می‌شود و به صورت غلیظ تر در می‌آید.

شکر: شکر یکی از مواد اصلی برای تهیه انواع شکلات است. گاهی شیرین کننده های دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند که همین مورد باعث اعتیاد به شکلات می‌گردد.

شیر: معمولا در بیشتر انواع شکلات ها از شیر رقیق شده با آب استفاده می‌کنند. اما در شکلات فاج و ترافل، از شیر غلیظ استفاده می‌شود.

وانیل: این ماده بیشتر برای طعم دهندگی به شکلات مورد استفاده قرار می‌گیرد و میزان آن نیز در ترکیبات شکلات، کم است.

مواد دیگر: برخی از مواد دیگری که در ترکیبات شکلات به کار گرفته می‌شوند؛ شامل روغن های گیاهی، طعم دهنده های طبیعی و مصنوعی، مواد نگهدارنده و… هستند.

همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی شکلات نیز به خمیر کاکائو و کره آن برمی‌گردد.

مصرف به اندازه شکلات

معمولا افرادی که نگران ابتلا به اعتیاد به شکلات هستند؛ در مورد میزان به اندازه مصرف آن کنجکاو می‌شوند. به طور کلی مصرف شکلات یکی از بخش های رژیم غذایی سالم است و نباید به طور کامل آن را حذف کرد. از طرفی افراد باید بسته به شرایط بدنی خود از این خوراکی استفاده کنند.

اما بهتر است به اندازه ای میل دارید؛ شکلات بخورید. اگر هنگام خوردن این خوراکی احساس خوبی داشته و دچار اضطراب نمی‌شوید؛ میزان مصرف شما به اندازه است. همچنین در مورد میزان و زمان مصرف آن نیز باید دقت کنید.

سخن پایانی

طبیعی است که خوراکی های فراوری شده، چرب و شیرین، مانند شکلات اعتیادآور باشند. به همین دلیل بهتر است در مورد مصرف آنها به نکاتی توجه کرده و زیاده روی نکنید. اعتیاد به شکلات یکی از انواع اعتیاد های رفتاری است که اثرات آن بر سلامت جسمانی و روانی، دقیقا مشابه اعتیاد به مواد مخدر است.

از همین رو باید مصرف خود را محدود کرده و به میزان متعادل از این خوراکی استفاده کنید. حتی می‌توانید رژیم غذایی خود را با کمک یک متخصص پیش ببرید و در مورد مصرف شکلات نیز با او مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به شکلات می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: اعتیاد به شکلات



:: برچسب‌ها: اعتیاد به شکلات | نشانه ها و درمان اعتیاد به شکلات ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خستگی از کار به دلایل مختلفی در زندگی حرفه ای افراد رخ می‌دهد. طبیعی است که بعد از مدت زمان نسبتا طولانی که مشغول به انجام کاری بوده ایم؛ احساس کسالت و بی انگیزگی کنیم. خستگی ناشی از کار اجتناب ناپذیر است و در همه شغل ها ایجاد می‌شود. نکته مهم نحوه برخورد با این موضوع است. بسیاری از افراد هیچ تلاشی در این زمینه نکرده و بلافاصله شغل خود را تغییر می‌دهند. که این خود مشکلات زیادی را در زندگی شخصی افراد ایجاد می‌کند. بهتر است قبل از هرچیز به خوبی اوضاع را بررسی کرده و شرایط را تغییر دهید. دلایل زیادی موجب خستگی شغلی می‌شوند و این تا حد زیادی به روحیات افراد نیز بستگی دارد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خستگی از کار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: خستگی از کار | رفع خستگی بدن بعد از کار

خستگی شغلی

افراد تقریبا یک سوم از روز خود را مشغول کارکردن در حوزه های مختلف هستند. از طرفی برخی به دلایل دیگر این مدت زمان را افزایش هم می‌دهند. پس بروز احساس خستگی از کار، طبیعی است. طبق تحقیقات، افراد معمولا در چنین شرایطی به میزان و کیفیت خواب خود در روز گذشته فکر می‌کنند؛ اما علت این موضوع بسیار ریشه ای تر است.

همچنین احساس زودگذری نبوده و برای مدت زمان طولانی ادامه می‌یابد. گاهی افراد را مجبور می‌کند تا از کار خود دست کشیده و برای مدتی استراحت کنند. به دلیل اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف خستگی شغلی پرداخته ایم. برای اطلاع از تاثیرات شب کاری بر سلامت افراد کلیک کنید.

دلایل خستگی از کار

معمولا افراد تصور می‌کنند که تنها فشار کاری زیاد و شرایط پراسترس موجب خستگی از کار می‌شود. اما گاهی همه شرایط در محیط کار پایدار است و به دلیل عادات اشتباه خود فرد او عوارضی را تجربه می‌کند. چنین فردی نه تنها در حین کار بلکه بعد از اتمام ساعات کاری نیز خستگی شغلی را احساس می‌کند.

احتمالا به دلایل مختلفی از محیط کار خود غبیت کرده و حتی در انجام وظایف نیز کوتاهی می‌کند. برخی از دلایل این موضوع شامل موارد زیر می‍شود. 

⭕تکراری بودن وظایف | خستگی از کار

برخی از مشاغل دارای وظایف تکراری برای کارمندان هستند. بدین معنا که کارمندان روزانه کار مشخصی را که ماهیتی تکرار شونده دارد را انجام می‌دهند. کارگران خط تولید کارخانه های بزرگ معمولا چنین مشاغلی دارند و بعد از مدتی دچار خستگی از کار می‌شوند.

به همین دلیل بعد از مدتی باید وظایف آنها تغییر کند و کار دیگری را نیز انجام دهند. یا حتی در طول روز به صورت دوره ای در مکان های مختلفی مشغول کار شوند. در چنین شرایطی افراد احساس رباط بودن پیدا می‌کنند و دیگر تمایلی به ادامه دادن حرفه خود ندارند.

⭕بیکاری در محیط کار

یکی دیگر از دلایل خستگی از کار، بیکاری و عدم وجود وظایف کاری در ساعت اداری است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با مراجعه به برخی از ادارات شاهد خوابیدن کارمندان آنجا باشید. این به دلیل تفسیم نادرست وظایف و یا عدم مدیریت کارمندان در انجام وظایف شان است. اگر افراد روزانه در محل کار خود حاضر شوند؛ اما کار زیادی برای انجام دادن نداشته باشند؛ خستگی شغلی را تجربه می‌کنند و بی انگیزه می‌شوند.

⭕استرس زا بودن محیط کاری

از طرف دیگر وقتی شرایط کاری برای کارمندان و حتی مدیران، بسیار پرفشار و استرس زا باشد؛ آنها زودتر از موعد دچار خستگی از کار می‌شوند. فشار روانی برای مدت زمان طولانی افراد را دچار فرسودگی شغلی می‌کند. همه مشاغل دارای حساسیت ها و سختی هایی هستند؛ اما افراد باید در مقابل آنها خونسردی خود را حفظ کرده و با آرامش با آنها برخورد کنند.

⭕به اندازه کافی به شما اهمیت داده نمی‌شود

در برخی از سازمان ها و محیط های کاری، شایسته سالاری رعایت نشده و ظرفیت ها و توانایی های افراد به اندازه کافی به کار گرفته نمی‌شود. وقتی افراد شاهد این موضوع هستند؛ دیگر به اندازه قبل تلاش نکرده و حتی دچار خستگی از کار نیز می‌شوند. این مورد تا حد زیادی به تدبیر مدیران بستگی دارد و نمی‌توان در مورد آن کاری کرد. اما این نباید دلیلی برای انجام ندادن وظایف باشد. بهتر است در این زمینه تلاش خود را کرده و با مدیر خود نیز صحبت کنید.

⭕مرتبط نبودن کار با مهارت

زمانی که کار افراد با مهارت و استعدادهای آنان همخوانی ندارد؛ خستگی از کار را تجربه می‌کنند. گاهی افراد مجبور هستند تا کاری را که مرتبط با رشته و یا حرفه آنان نیست را اغاز کنند که در درازمدت تاثیراتی مثل خستگی شغلی را به همراه خواهد داشت. بهتر است تا حدامکان تلاش خود را برای انجام درست و دقیق وظایف تان بکنید و در کنار این شرایط به دنبال کار و یا موقعیتی مرتبط با مهارت خود باشید. 

راه های غلبه بر خستگی از کار

فراموش نکنید که خستگی از کار می‌تواند تاثیرات جبران ناپذیری بر سلامت روان و حتی جسمانی داشته باشد. به همین دلیل باید بعد از پیداکردن علت خستگی شغلی، در این زمینه اقداماتی انجام دهید و از بروز پیامدهای حاصل از آن پیشگیری نمایید. 

????ایجاد تغییرات جزئی در محیط

اگر خستگی از کار تنها به دلیل شرایط محیطی برای شما ایجاد شده است؛ می‌توانید تغییرات جزئی در محیط اعمال کنید. برای مثال میز خود را جابجا کنید و یا با هماهنگی اتاق خود را تغییر دهید. حتی می‌توانید با میز خود که برای مدت هاست مرتب و تمیز نکرده اید؛ شروع کنید. این تغییرات کوچک می‌توانند تا مدتی موثر واقع شوند و روحیه شما را بالا ببرند.

????صحبت کردن با مدیر و یا همکاران

می‌توانید در مورد خستگی از کار و شرایط روحی خود با دیگر همکاران و مدیر خود صحبت کرده و از آنها درخواست کمک کنید. برخی از افراد از صحبت کردن در این مورد واهمه دارند و همه چیز را بر دوش خود می‌گذارند. اما با اینکار احساسات خود را با دیگران در میان گذاشته و آنها را نیز مطلع می‌کنید. احتمالا آنان نیز تا حدامکان برای تغییر شرایط به شما کمک کرده و از شما حمایت می‌کنند.

????پاداش دادن به خود | خستگی از کار

یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توانید در مقابله با خستگی از کار، به کار ببرید؛ پاداش دادن به خود است. به طور کلی سیستم پاداش و تنبیه، برای افراد در زمینه های مختلف، ایجاد انگیزه می‌کند. می‌توانید برای انجام درست کارها در یک بازه زمانی جایزه کوچکی تعیین کرده و بعد از انجام آن برای خود تهیه کنید. این پاداش حتما نباید از سمت مدیریت باشد. شما می‌توانید برای انجام درست و به موقع کارها، به خود افتخار کنید. 

????استراحت کافی

افراد باید بین کارکردن و استراحت، تعادل برقرار کرده و به اندازه کافی استراحت کنند. گاهی برخی از افراد به خود فشار زیادی وارد کرده و برای مدت طولانی تنها به فکر کارکردن و درآمد بیشتر هستند. طبیعی است که در چنین شرایطی خستگی از کار را تجربه کنند.  به همین دلیل باید زمان کافی به استراحت اختصاص داده و حتی مدت زمانی را دور از محل کار خود سپری کنند.

????کمک گرفتن از روانشناس

بسیاری از سازمان ها روانشناسی را برای بالابردن کیفیت سلامت روان کارمندان استخدام می‌کنند. در واقع حضور یک روانشناس در چنین مکان هایی ضروری است. از طرفی اگر این شرایط محیا نبود؛ افراد خود باید به روحیه خود اهمیت داده؛ و برای از بین بردن احساس خستگی از کار از یک روانشناس کمک بگیرند. صحبت کردن در مورد فشار کاری و شرایط روانی که افراد تجربه می‌کنند؛ کمک بزرگی به آنها خواهد کرد.

سخن پایانی

بسیاری از افراد در مواجه با احساس خستگی از کار تنها به ترک شغل خود فکر می‌کنند. اما این راه حل نهایی است و قبل از آن افراد بهتر است دلیل این موضوع را شناسایی کرده و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. بهداشت روانی یکی از ملزومات انجام درست وظایف در محل کار است.

به همین دلیل باید به آن اهمیت داد و از خستگی شغلی پیشگیری کرد. با اقدام در این زمینه نه تنها از بروز مشکلات روانی مختلف جلوگیری می‌کنید؛ بلکه می‌توانید عملکرد بهتری در محیط کار داشته و به پیشرفت شغل خود نیز کمک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خستگی از کار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: خستگی از کار | رفع خستگی بدن بعد از کار



:: برچسب‌ها: خستگی از کار | رفع خستگی بدن بعد از کار ,
:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خستگی از کار به دلایل مختلفی در زندگی حرفه ای افراد رخ می‌دهد. طبیعی است که بعد از مدت زمان نسبتا طولانی که مشغول به انجام کاری بوده ایم؛ احساس کسالت و بی انگیزگی کنیم. خستگی ناشی از کار اجتناب ناپذیر است و در همه شغل ها ایجاد می‌شود. نکته مهم نحوه برخورد با این موضوع است. بسیاری از افراد هیچ تلاشی در این زمینه نکرده و بلافاصله شغل خود را تغییر می‌دهند. که این خود مشکلات زیادی را در زندگی شخصی افراد ایجاد می‌کند. بهتر است قبل از هرچیز به خوبی اوضاع را بررسی کرده و شرایط را تغییر دهید. دلایل زیادی موجب خستگی شغلی می‌شوند و این تا حد زیادی به روحیات افراد نیز بستگی دارد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خستگی از کار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: خستگی از کار | رفع خستگی بدن بعد از کار

خستگی شغلی

افراد تقریبا یک سوم از روز خود را مشغول کارکردن در حوزه های مختلف هستند. از طرفی برخی به دلایل دیگر این مدت زمان را افزایش هم می‌دهند. پس بروز احساس خستگی از کار، طبیعی است. طبق تحقیقات، افراد معمولا در چنین شرایطی به میزان و کیفیت خواب خود در روز گذشته فکر می‌کنند؛ اما علت این موضوع بسیار ریشه ای تر است.

همچنین احساس زودگذری نبوده و برای مدت زمان طولانی ادامه می‌یابد. گاهی افراد را مجبور می‌کند تا از کار خود دست کشیده و برای مدتی استراحت کنند. به دلیل اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف خستگی شغلی پرداخته ایم. برای اطلاع از تاثیرات شب کاری بر سلامت افراد کلیک کنید.

دلایل خستگی از کار

معمولا افراد تصور می‌کنند که تنها فشار کاری زیاد و شرایط پراسترس موجب خستگی از کار می‌شود. اما گاهی همه شرایط در محیط کار پایدار است و به دلیل عادات اشتباه خود فرد او عوارضی را تجربه می‌کند. چنین فردی نه تنها در حین کار بلکه بعد از اتمام ساعات کاری نیز خستگی شغلی را احساس می‌کند.

احتمالا به دلایل مختلفی از محیط کار خود غبیت کرده و حتی در انجام وظایف نیز کوتاهی می‌کند. برخی از دلایل این موضوع شامل موارد زیر می‍شود. 

⭕تکراری بودن وظایف | خستگی از کار

برخی از مشاغل دارای وظایف تکراری برای کارمندان هستند. بدین معنا که کارمندان روزانه کار مشخصی را که ماهیتی تکرار شونده دارد را انجام می‌دهند. کارگران خط تولید کارخانه های بزرگ معمولا چنین مشاغلی دارند و بعد از مدتی دچار خستگی از کار می‌شوند.

به همین دلیل بعد از مدتی باید وظایف آنها تغییر کند و کار دیگری را نیز انجام دهند. یا حتی در طول روز به صورت دوره ای در مکان های مختلفی مشغول کار شوند. در چنین شرایطی افراد احساس رباط بودن پیدا می‌کنند و دیگر تمایلی به ادامه دادن حرفه خود ندارند.

⭕بیکاری در محیط کار

یکی دیگر از دلایل خستگی از کار، بیکاری و عدم وجود وظایف کاری در ساعت اداری است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با مراجعه به برخی از ادارات شاهد خوابیدن کارمندان آنجا باشید. این به دلیل تفسیم نادرست وظایف و یا عدم مدیریت کارمندان در انجام وظایف شان است. اگر افراد روزانه در محل کار خود حاضر شوند؛ اما کار زیادی برای انجام دادن نداشته باشند؛ خستگی شغلی را تجربه می‌کنند و بی انگیزه می‌شوند.

⭕استرس زا بودن محیط کاری

از طرف دیگر وقتی شرایط کاری برای کارمندان و حتی مدیران، بسیار پرفشار و استرس زا باشد؛ آنها زودتر از موعد دچار خستگی از کار می‌شوند. فشار روانی برای مدت زمان طولانی افراد را دچار فرسودگی شغلی می‌کند. همه مشاغل دارای حساسیت ها و سختی هایی هستند؛ اما افراد باید در مقابل آنها خونسردی خود را حفظ کرده و با آرامش با آنها برخورد کنند.

⭕به اندازه کافی به شما اهمیت داده نمی‌شود

در برخی از سازمان ها و محیط های کاری، شایسته سالاری رعایت نشده و ظرفیت ها و توانایی های افراد به اندازه کافی به کار گرفته نمی‌شود. وقتی افراد شاهد این موضوع هستند؛ دیگر به اندازه قبل تلاش نکرده و حتی دچار خستگی از کار نیز می‌شوند. این مورد تا حد زیادی به تدبیر مدیران بستگی دارد و نمی‌توان در مورد آن کاری کرد. اما این نباید دلیلی برای انجام ندادن وظایف باشد. بهتر است در این زمینه تلاش خود را کرده و با مدیر خود نیز صحبت کنید.

⭕مرتبط نبودن کار با مهارت

زمانی که کار افراد با مهارت و استعدادهای آنان همخوانی ندارد؛ خستگی از کار را تجربه می‌کنند. گاهی افراد مجبور هستند تا کاری را که مرتبط با رشته و یا حرفه آنان نیست را اغاز کنند که در درازمدت تاثیراتی مثل خستگی شغلی را به همراه خواهد داشت. بهتر است تا حدامکان تلاش خود را برای انجام درست و دقیق وظایف تان بکنید و در کنار این شرایط به دنبال کار و یا موقعیتی مرتبط با مهارت خود باشید. 

راه های غلبه بر خستگی از کار

فراموش نکنید که خستگی از کار می‌تواند تاثیرات جبران ناپذیری بر سلامت روان و حتی جسمانی داشته باشد. به همین دلیل باید بعد از پیداکردن علت خستگی شغلی، در این زمینه اقداماتی انجام دهید و از بروز پیامدهای حاصل از آن پیشگیری نمایید. 

????ایجاد تغییرات جزئی در محیط

اگر خستگی از کار تنها به دلیل شرایط محیطی برای شما ایجاد شده است؛ می‌توانید تغییرات جزئی در محیط اعمال کنید. برای مثال میز خود را جابجا کنید و یا با هماهنگی اتاق خود را تغییر دهید. حتی می‌توانید با میز خود که برای مدت هاست مرتب و تمیز نکرده اید؛ شروع کنید. این تغییرات کوچک می‌توانند تا مدتی موثر واقع شوند و روحیه شما را بالا ببرند.

????صحبت کردن با مدیر و یا همکاران

می‌توانید در مورد خستگی از کار و شرایط روحی خود با دیگر همکاران و مدیر خود صحبت کرده و از آنها درخواست کمک کنید. برخی از افراد از صحبت کردن در این مورد واهمه دارند و همه چیز را بر دوش خود می‌گذارند. اما با اینکار احساسات خود را با دیگران در میان گذاشته و آنها را نیز مطلع می‌کنید. احتمالا آنان نیز تا حدامکان برای تغییر شرایط به شما کمک کرده و از شما حمایت می‌کنند.

????پاداش دادن به خود | خستگی از کار

یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توانید در مقابله با خستگی از کار، به کار ببرید؛ پاداش دادن به خود است. به طور کلی سیستم پاداش و تنبیه، برای افراد در زمینه های مختلف، ایجاد انگیزه می‌کند. می‌توانید برای انجام درست کارها در یک بازه زمانی جایزه کوچکی تعیین کرده و بعد از انجام آن برای خود تهیه کنید. این پاداش حتما نباید از سمت مدیریت باشد. شما می‌توانید برای انجام درست و به موقع کارها، به خود افتخار کنید. 

????استراحت کافی

افراد باید بین کارکردن و استراحت، تعادل برقرار کرده و به اندازه کافی استراحت کنند. گاهی برخی از افراد به خود فشار زیادی وارد کرده و برای مدت طولانی تنها به فکر کارکردن و درآمد بیشتر هستند. طبیعی است که در چنین شرایطی خستگی از کار را تجربه کنند.  به همین دلیل باید زمان کافی به استراحت اختصاص داده و حتی مدت زمانی را دور از محل کار خود سپری کنند.

????کمک گرفتن از روانشناس

بسیاری از سازمان ها روانشناسی را برای بالابردن کیفیت سلامت روان کارمندان استخدام می‌کنند. در واقع حضور یک روانشناس در چنین مکان هایی ضروری است. از طرفی اگر این شرایط محیا نبود؛ افراد خود باید به روحیه خود اهمیت داده؛ و برای از بین بردن احساس خستگی از کار از یک روانشناس کمک بگیرند. صحبت کردن در مورد فشار کاری و شرایط روانی که افراد تجربه می‌کنند؛ کمک بزرگی به آنها خواهد کرد.

سخن پایانی

بسیاری از افراد در مواجه با احساس خستگی از کار تنها به ترک شغل خود فکر می‌کنند. اما این راه حل نهایی است و قبل از آن افراد بهتر است دلیل این موضوع را شناسایی کرده و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. بهداشت روانی یکی از ملزومات انجام درست وظایف در محل کار است.

به همین دلیل باید به آن اهمیت داد و از خستگی شغلی پیشگیری کرد. با اقدام در این زمینه نه تنها از بروز مشکلات روانی مختلف جلوگیری می‌کنید؛ بلکه می‌توانید عملکرد بهتری در محیط کار داشته و به پیشرفت شغل خود نیز کمک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خستگی از کار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: خستگی از کار | رفع خستگی بدن بعد از کار



:: برچسب‌ها: خستگی از کار | رفع خستگی بدن بعد از کار ,
:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلالات هذیان یکی از مشکلات روانی است؛ که افراد مبتلا به آن نمی‌توانند واقعیت را از تصورات تشخیص دهند. آیا تا به حال اسم اختلالات هذیان به گوشتان خورده؟ اختلال هذیانی در حقیقت نوعی روانپریشی است که در طبقه بندی تخصصی اختلالات روانپزشکی در دسته اختلالات طیف اسکیزوفرنیا قرار می‌گیرد. هذیان به هر گونه باور غلط مقاوم به استدلالی گفته‌می‌شود که تماس فرد را با واقعیت پیرامون کاهش می‌دهد.

 

از جمله هذیان‌های رایج می‌توان به خود بزرگ بینی، گزند و آسیب، حسادت و هذیان عشقی اشاره کرد. توجه داشته باشید که هر باور غلطی که برای به چالش کشیده شدن مقاومت می‌کند، دلیل بر هذیان بودن آن نیست. بسیاری از مواقع به اندازه یک تار مو بین حقیقت و هذیان فاصله هست که هر کسی را می‌تواند به اشتباه بیاندازد. با بررسی دقیق و ارزیابی کامل می‌توان وجود این اختلال را تشخیص داد. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات هذیان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: اختلالات هذیان و انواع هذیان ها

اختلالات هذیان

اختلالات هذیان در دسته های مختلفی قرار دارند. هذیان ها نشانه اصلی ابتلای فرد به اختلال هذیان است. این افراد باورهای بسیار محکمی دارند که واقعیت ندارند. اما این موضوع هم باید در نظر داشت که همه هذیان ها غیر اقع بینانه نیستند. گاهی شامل موقعیت هایی مانند فریب، مسمومیت، تعقیب و توطئه چینی هستند. هذیان ها انواع مختلفی دارند و اغلب برداشت های اشتباه و غلط از یک موقعیت هستند.

کسانی که به اختلالات هذیانی مبتلا هستند عملکرد عادی دارند و به گونه عجیب رفتار نمی‌کنند. این اختلال در سنین میانسالی تا پیری رخ می‌دهد که در خانم ها نیز بیشتر مشاهده می‌شود. در این مقاله به طور کل راجع به این اختلالات توضیح داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

آشنایی با اختلالات هذیان

اختلالات هذیان یکی از علائم اصلی دچار شدن به روانپریشی است که باعث می‌شود فرد تماس کمی با واقعیت پیرامون داشته باشد و بیشتر در دنیای ذهنی خود به سر ببرد. متخصصان به هرگونه باور غلطی که مقاومت بالایی نسبت به استدلال منطقی داشته باشد، هذیان می‌گویند.

اختلالات هذیان در اختلالات مختلفی نظیر اسکیزوفرنیا، اسکیزوافکتیو، اسکیزوفرنی فرم و روانپریشی گذرا نیز مشاهده می‌شوند؛ اما زمانی که بارزترین مشخصه یک اختلال روانپریشی تنها هذیان باشد و مشکلاتی نظیر توهمات دیداری و شنیداری دیده نشوند. به طور اختصاصی تشخیص اختلال هذیانی مطرح می‌گردد.

علائم اختلالات هذیان

روانشناسان و روانپزشکان زمانی تشخیص اختلالات هذیان را برای بیمار مطرح می‌کنند که علائم زیر در او وجود داشته باشد:

???? وجود یک یا چند هذیان که حداقل به مدت یک ماه تداوم می‌یابند.

???? نبود سایر علائم روانپریشی مرتبط با اسکیزوفرنیا نظیر توهم، گفتار آشفته، رفتار آشفته و علائم منفی

????جدا از هذیان و پیامدهای آن بیمار در سایر جنبه های زندگی دچار اختلال عملکرد نمی‌شود و رفتارهای عجیب و غریب یا غیر عادی از خود نشان نمی‌دهد.

???? اگر بیمار مبتلا به افسردگی یا مانیا باشد، دوره‌های آن‌ها از اختلال هذیانی کوتاه‌تر است.

???? علائم در اثر مصرف یک ماده یا دچار بودن به یک بیماری طبی اتفاق نیفتاده است.

انواع مختلف اختلالات هذیان

در آخرین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانپزشکی براساس نوع هذیانی که بیشتر در ذهن فرد جریان دارد، انواع مختلفی از اختلالات هذیانی را مشخص کرده‌اند که شامل موارد زیر است:

???? هذیان عشقی یا اروتوماتیک

در این اختلالات هذیان فرد به سختی باور دارد که شخصی عاشق او شده است. و هر نشانه‌ای هرچند واضح که این موضوع را رد بکند را نادیده می‌گیرد. در این شرایط حتی اگر فرد مقابل به طور جدی بگوید که هیچ علاقه‌ای به او ندارد بازهم دست از باور خود نمی‌کشد.

مبتلایان به اختلالات هذیان عشقی معمولا فکر می‌کنند کسی از یک طبقه بالا یا دارای جایگاه اجتماعی خاص (مثل خواننده یا بازیگری) عاشقشان شده است. برای مثال شاید یک بیمار با اطمینان ادعا کند یکی از  مشاهیر عاشقش شده است و نسبت به او تمایلات جنسی دارد. چرا که در اجرایی به او نگاه می‌کرد و یا حرف‌هایی که می‌زند درباره اوست.

???? اختلال هذیان حسادت

هسته اصلی این اختلالات هذیان بدبینی نسبت به همسر یا شریک عاطفی است. در واقع بیمار براساس دلایلی واهی به سختی اعتقاد دارد که همسرش به او خیانت می‌کند. این موضوع می‌تواند پیامدهای جدی را در رابطه به همراه بیاورد و حتی منجر به رفتارهای خشونت آمیز شود.

???? هذیان خود بزرگ بینی

این تشخیص زمانی مطرح می‌شود که موضوع اصلی اختلالات هذیان فرد اعتقاد به یک توانایی نهفته، استعداد کشف نشده و اکتشافات بزرگ در خود باشد. کسانی که به هذیان بزرگ منشی مبتلا هستند در ظاهر اعتماد به نفس بالایی دارند و ادعاهایی در مورد توانایی‌های خود می‌کنند که با واقعیت موجود تناسبی ندارد.

???? هذیان گزند و آسیب

در اختلالات هذیان گزند و آسیب موضوع اصلی هذیان‌های فرد این است که دیگران در حال توطئه چینی علیه او هستند. همچنین باورهایی نظیر تحت تعقیب بودن، تمایل دیگران برای دارو خوراندن یا مسموم کردن او، مورد بدگویی و کلاهبرداری قرار گرفتن از جمله دیگر باورهای رایج در این بیماران هستند.

???? هذیان های جسمی

در این شرایط فرد اختلالات هذیان‌هایی را در مورد حواس و کارکردهای بدنی گزارش می‌دهد. برای مثال ممکن است اعتقاد داشته باشد که اندام‌های داخلی بدنش دچار یک مشکل حاد شده‌اند و هرچقدر که دکتر و سایر متخصصین با دلیل و مدرک این موضوع را رد کنند بیمار حرف آن‌ها را قبول نمی‌کند.

???? هذیان های مختلط

زمانی که بیمار هم زمان به چند مورد از اختلالات هذیان‌هایی که تاکنون گفته شد مبتلا باشد. تشخیص اختلال هذیانی از نوع مختلط مطرح می‌شود. برای مثال در بسیاری از موارد هذیان حسادت و گزند و آسیب هم زمان و در کنار هم رخ می‌دهند.

???? اختلال هذیان از نوع نامعین

اختلالات هذیان‌های نامعین به دسته‌ای از هذیان ها گفته می‌شود. که در هیچ یک از حالت‌های فوق نمی‌گنجند. برای مثال ممکن است فرد باور داشته باشد که همه راجع به او حرف می‌زنند بدون اینکه نگران یک گزند و آسیب باشد و یا از حسادت رنج ببرد. در این شرایط تشخیص متخصص برای نوع اختلال هذیانی از نوع نامعین خواهد بود.

علل بروز اختلالات هذیان

 

در سبب شناسی بروز اختلالات هذیانی عوامل زیستی و روانشناختی مختلفی مطرح می‌شود. برای مثال متخصصان در علم روانپزشکی بر این باورند که در همه اختلالات روانپریشی سطوح برخی انتقال دهنده‌های عصبی در مغز نظیر دوپامین نوسانات غیرعادی دارد و سیستم عصبی به میزان افراطی به تولید این انتقال دهنده‌ها می‌پردازد. همچنین از نظر ساختاری نیز در در نواحی خاصی از مغز نظیر عقده‌های قاعده‌ای تفاوت‌هایی دیده می‌شود.

روانشناسان بر این باورند که در کنار فعل و انفعالات عصبی و شیمیایی برخی مکانیسم‌های روانشناختی نیز نقش دارند. برای مثال افراد مبتلا هذیان بزرگ منشی اغلب به طور افراطی از مکانیسم دفاعی واکنش وارونه برای پوشاندن نقص‌های درونی و شخصیتی خود استفاده می‌کنند. علاوه بر این مکانیسم‌هایی نظیر انکار و فرافکنی نیز در مبتلایان به اختلالات هذیانی بیش از سایر افراد دیده می‌شود.

چگونگی درمان اختلالات هذیان

خط اول درمان برای انواع اختلالات طیف اسکیزوفرنیا از جمله اختلالات هذیان دریافت داروهای آنتی سایکوتیک است که سطوح انتقال دهنده‌های عصبی را به حالت نرمال برمی‌گرداند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد بیمارانی که در کنار دارو درمانی به جلسات روان درمانی با یک روانشناس هم مراجعه می‌کنند به طور مضاعفی روند بهبودی را نشان می‌دهند. برای دریافت روان درمانی کلیک کنید.

روانشناسان در جلسات درمانی ممکن است از رویکردهای مختلفی برای کار با بیماران هذیانی استفاده کنند. اگر شدت اختلال زیاد باشد رویکردهای رفتاری و حمایتی در اولویت قرار دارند. اما اگر فرد از نظر شناختی در سطح بالاتری قرار داشته باشد ممکن است رویکردهایی نظیر شناختی رفتاری و روانپویشی نیز در دستور کار قرار بگیرند.

کلام آخر

اختلالات هذیان شامل موقعیت هایی است که زندگی فرد را تحت تاثیر می‌دهد. در این شرایط فرد به چیزهایی باور دارد که در واقعیت وجود ندارد. افراد مبتلا به این اختلال اطرافیان خود را می‌ترسانند و همین رفتار آنها باعث دوری آنها از دیگران می‌شود. بنابراین اگر فردی را در اطراف خود می‌شناسید که به اختلالات هذیان مبتلا است، حتما کمک کنید تا به روانشناس مراجعه کند. روانشناس و روانپزشکان به این افراد کمک می‌کنند تا روند بهبودی را پیش بگیرد و از بند این باور ها رها شود. روان درمانی و دارو درمانی برای این افراد الزامی است. دارو درمانی برای کاهش نشانه ها و روان درمانی برای بهبود وضعیت زندگی! مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات هذیان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

اختلال هذیانی با اسکیزوفرنی چه فرقی دارد؟

در اسکیزوفرنی علائم روان پریشی دیگری نیز حضور دارند که در اختلال هذیانی دیده نمی‌شوند برای مثال توهم، گفتار آشفته، رفتار آشفته و علائم منفی در این شرایط دیده نمی‌شوند. همچنین کارکرد فرد نیز به اندازه مبتلایان به اسکیزوفرنی مختل نمی‌شود.

منبع: اختلالات هذیان و انواع هذیان ها



:: برچسب‌ها: اختلالات هذیان و انواع هذیان ها ,
:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ارتباط موفق یک بخش مهمی به نام گوش دادن فعال دارد. اما به طور کل به چهار اصل دسته بندی می‌شود. ارتباطات زمانی که موفق باشد در تمامی مهارت ها می‌توانید پیشرفت کنید. برقراری ارتباط در جلسات، برقراری ارتباط برای آموزش، ارتباط با جوامع و … زمانی قابل تقدیر و پیشرفت است که شما ارتباط موفق را آموزش ببینید و در تمامی جوانب از آن استفاده کنید. ارتباط موفق چهار اصل و بلوک دارد که شامل مخاطب، پیام، موقعیت و گوش دادن می‌شود. در این مقاله راجع به ارتباطات موفق و زمینه های مختلف آن توضیح داده ایم. برای آموزش جدی تر حتما از روانشناس کمک بگیرید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ارتباط موفق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: ارتباط موفق | 4 اصل در ارتباط موفق 

ارتباط موفق چیست؟

ارتباط موفق به معنای تعامل و برقراری ارتباط مناسب و البته قابل پیشرفت است. در این زمینه حتما باید چهار اصل را در نظر بگیرید. که این چهار اصل در زمینه مخاطب، پیام، موقعیت و گوش دادن فعال قرار دارد. یک رابطه خوب به راحتی باعث تغییر در زندگی شما می‌شود. افرادی که ارتباط موفق با دیگران دارند برای خود ارزش قائلند و اهداف خود را دنبال می‌کنند. 

رابطه سالم، موقعیت اجتماعی مناسب و … همگی باعث پیشرفت افراد در حیطه های مختلف زندگی می‌شود. زندگی مشترک، روابط کاری، روابط تحصیلی و … همگی مدیون ارتباط موفق هستند. در این مقاله راجع به روش های برقراری ارتباطات موفق توضیح داده ایم.

چهار اصل ارتباط موفق چیست؟

همانطور که گفته شد، ارتباط موفق داراری چهار اصل است. در این بخش مقاله راجع به این اصول مهم توضیح داده ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت های ارتباطی و اجتماعی کلیک کنید. 

???? مخاطب

اولین اصل ارتباط موفق، مخاطب است. اینکه چگونه رابطه برقرار کنیم؟ مخاطب چگونه تفکری دارد؟ باید مورد بررسی قرار دهیم. مهم ترین بخش ارتباطات موفق، مخاطب است. بر اساس شخصیت و احساسات مخاطب باید محتوای گفتگوی خود را تعیین کنید. 

???? پیام در ارتباطات موفق

پیام، دومین اصل ارتباط موفق است. پیام ها را حتما باید دسته بندی کنید. این پیام به منظور هماهنگی جلسه، اطلاع رسانی، متقاعد سازی و … است. باید پیام خود را مشخص کنید و بهترین راه را ارتباط حضوری بدانید.

???? موقعیت

موقعیت، سومین اصل در ارتباط موفق است. موقعیت به منزله مکان و زمان است. هر ارتباط باید در زمان و مکان مناسبی رخ دهد. بر اساس ماهیت جلسه باید موقعیت جلسه را مشخص کنید. 

???? گوش دادن فعال در ارتباطات موفق

مهم ترین بخش ارتباط موفق، گوش دادن فعال است. زمانی که مخاطب خود را می‌سنجیم، پیام مهمی را همراه با موقعیت مناسب ارسال می‌کنیم، باید منتظر صحبت های مخاطب باشیم. به زبان بدن مخاطب دقت کنید که کمک بسیاری در دریافت صحبت های مخاطب خواهد داشت.

چگونه ارتباط موفق داشته باشیم؟

اگر قصد برقراری ارتباط موفق دارید، باید به برخی از رفتارها و نکات توجه کنید. توجه به نکات زیر، راهکارهای موفقیت را در روابط بین فردی افزایش می‌دهد و باعث افزایش اطلاعات افراد می‌شود. در این بخش مقاله راجع به راهکارهای ارتباطات موفق توضیح داده ایم.

???? هرگز زبان بدن را دست کم نگیرید

برای ارتباط موفق باید زبان بدن را آموزش ببینید. تنها نباید به ارتباط کلامی اکتفا کنید، با زبان بدن آشنایی پیدا کنید و به شناخت کافی برسید. ارتباط چشمی با مخاطب بسیار حائز اهمیت است. باید حالت های چهره ای را آموزش ببینید تا با احساسات و حالات افراد آشنا شوید. 

???? برای آموزش همدلی تلاش کنید | ارتباطات موفق

ارتباط موفق به منظور همدلی کردن است. نباید افراد را نادیده بگیرید و به آنها بی توجه باشید. نشان دهید که درک مقابلی از مخاطب دارید و بیشتر از هرچیزی او را درک می‌کنید. به احساسات و هیجانات مخاطب ارزش قائل شوید و همدلی خود را بروز دهید. برای همدلی بهتر است که احساسات و هیجانات را بشناسید. تا به درک درستی در این زمینه برسید. 

???? به شناخت مخاطب بپردازید

برای اینکه کلام و ارتباط موفق بهتری داشته باشید، باید اطلاعات مناسبی از مخاطب داشته باشید. در این زمینه به درک درستی از مخاطب نیز خواهید رسید. اگر از احساسات، علایق، شخصیت و … خاطب اطلاع نداشته باشید. درک درستی از او نیز نخواهید داشت. و هم چنین رشته کلام از دست شما خارج خواهد شد. 

???? مختصر و مفید سخنرانی کنید | ارتباط موفق

برای ارتباط موفق لازم به پرگویی نیست. سخنرانی مفید و مختصری داشته باشید. خلاصه گویی کنید و اولویت های خود را قبل از سخنرانی تعیین کنید. از بیان حرف های اضافی و حاشیه جلوگیری کنید. هرچه پیام طولانی تر باشد، اثر گذاری روی مخاطب کمتر خواهد شد. 

???? از خدمات حرفه ای غافل نشوید

ارتباط موفق نیاز به آموزش داید. در صورتی که خواهان آموزش هستید نباید از خدمات حرفه ای غافل شوید. برای آموزش مطالعه کنید یا در کلاس های آموزش شرکت کنید. در صورتی که ارتباطات موفق را به صورت حرفه ای آموزش ببینید؛ در امور کاری، تحصیلی، شغلی و خانوادگی پیشرفت های چشمگیری خواهید داشت. و در نهایت به موفقیت بیشتری دست خواهید یافت. 

کلام آخر

برای ارتباط موفق حتما باید با چهار اصل آن آشنا شوید. و باید به برخی از نکات اصلی و مهارت توجه کنید. برای برقراری ارتباطات موفق حتما انتظارات خود را کاهش دهید، قضایا را شخصی کنید، درخواست کمک کنید و به شناخت احساسات بپردازید. گاهی اوقات آموزش ارتباطات موفق به سادگی توجه به نکات نیست و نیاز به آموزش حرفه ای دارد. جهت آموزش حرفه ای حتما از روانشناس و مشاورین متخصص کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ارتباط موفق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چهار اصل ارتباط موفق چیست؟

چهار اصل ارتباط موفق شامل مخاطب، پیام، موقعیت و گوش شنوا است.

منبع: ارتباط موفق | 4 اصل در ارتباط موفق



:: برچسب‌ها: ارتباط موفق | 4 اصل در ارتباط موفق ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترک مواد توهم زا را می‌توان یکی از سخت‌ترین انواع ترک دانست چراکه این مواد تأثیر بسیاری بر فرایندهای مغزی و ادراک فرد می‌گذارند. به همین خاطر استفاده از جلسات مشاوره و بازپروری در فرایند ترک مواد توهم زا ضروری به نظر می‌رسد. مواد توهم زا شامل انواع مختلفی از جمله ال اس دی، کتامین و قرص اکس می‌باشد. این مواد به دلیل اینکه بسیار اعتیادآور هستند؛ علاوه بر اینکه مشکلات زیادی برای خود فرد ایجاد می‌کنند؛ احتمالا برای اطرافیان نیز تهدید کننده هستند. بهتر است افراد این مواد و عوارض جانبی آنها را شناسایی کرده و برای ترک آنها اقدام کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک مواد توهم زا می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 منبع: ترک مواد توهم زا با سریع ترین روش های درمان

اهمیت ترک مواد توهم زا

اعتیاد به این مواد باعث آسیب دیدن موقعیت اجتماعی، تحصیلی و شغلی فرد شده و حتی ارتباطات خانوادگی فرد را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. به همین خاطر تلاش برای ترک مواد توهم زا اهمیت بسیاری دارد. در این مطلب راجع به انواع مواد توهم زا و چگونگی عملکرد آن‌ها صحبت خواهیم کرد و سپس روش‌ها و مراحل مختلفی که برای ترک مواد توهم زا وجود دارد را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

????مواد توهم زا و انواع آن

مواد توهم زا به گروهی از مواد مخدر گفته می‌شود که اگرچه وابستگی جسمی به همراه ندارند ولی باعث تغییر در شرایط ذهنی و ادراکات فرد شده و احتمال بروز توهم را افزایش می‌دهند. از معروف‌ترین انواع این دسته از مواد مخدر می‌توانیم به قرص اکس اشاره کنیم.

در ارتباط با دلایل استفاده از این مواد باید به این نکته اشاره کنیم که مواد توهم زا برخلاف سایر مواد اعتیادآور احساس لذت و سرخوشی را به همراه ندارند و تنها دلیل تمایل فرد به مصرف آن‌ها تأثیر قوی و خارق‌العاده‌ای است که در ذهن فرد ایجاد می‌کنند.

برای مثال در ارتباط با مصرف ال‌اس‌دی گفته می‌شود که این ماده باعث هم‌آمیزی حواس می‌شود به این معنا که فرد ممکن است آنچه را می‌شنود ببیند و یا بالعکس. این مواد باعث افزایش وضوح رنگ‌ها و هوشیاری فرد می‌شوند و همان‌طور که گفته شد تجربه این شرایط انگیزه‌ای برای فرد خواهد بود که مجدداً از این مواد استفاده کند. ازجمله انواع مواد توهم زا می‌توان به ال‌اس‌دی، قرص اکس، فن سیکلیدین و کتامین اشاره کرد. ترک مواد توهم زا از هر نوعی با هم مشابه هستند.

طبق تحقیقات بسیاری از مصرف کنندگان توهم زاها نوجوانان و جوانان هستند و این به آن معناست که خانواده‌ها می‌بایست توجه ویژه‌ای نسبت به ابتلای فرزندانشان به نشانه های اعتیاد و ترک مواد توهم زا داشته باشند. شما می‌توانید با دریافت کمک مشاورین راه‌های پیشگیری و ترک مواد توهم زا را برای فرزندانتان بشناسید. شناخت نشانه ها و روش های ترک مواد توهم زا برای همراهی و کمک والدین به نوجوانان ضروری است. 

????آیا گل و حشیش جزء توهم زاها هستند؟

باید گفت خیر، این دو ماده در دسته کانابیس ها قرار میگیرند، اما به دلیل آثار مشابهی که با توهم زاها ایجاد می‌کنند، روش های درمانی آن ها نیز تشابه زیادی دارد.

ترک مواد توهم زا

یکی از نخستین سؤالاتی که در ارتباط با ترک مواد توهم زا باید به آن پاسخ دهیم این است که اگر این مواد وابستگی جسمی ایجاد نمی‌کنند پس منظور از اعتیاد و ترک آن چیست؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت که برخلاف تصور عموم اعتیاد به مواد مخدر صرفاً جنبه جسمانی ندارد و وابستگی‌های روانی شاید به‌مراتب خطرناک‌تر و مشکل آفرین‌تر باشند.

وابستگی روانی به این معناست که فرد در ذهن خود میل شدیدی به مصرف مجدد ماده مخدر احساس می‌کند و وجود این وسوسه عاملی برای شروع مصرف مجدد حتی پس از مراحل سم‌زدایی و پاک شدن بدن فرد خواهد بود. به همین خاطر است که معمولاً توصیه می‌شود در کنار درمان‌های فیزیولوژیکی برای ترک به جلسات رواندرمانی و بازپروری نیز می‌بایست توجه شود.

علاوه بر اهمیت رواندرمانی در کاهش وسوسه و تمایل فرد برای ترک، مواد توهم زا معمولاً باعث بروز آسیب‌ها و مشکلاتی در عملکرد طبیعی مغز شده و آسیب‌های روحی و روانی را به همراه دارند که بررسی بروز آن‌ها و راه‌های بهبود یا جلوگیری از بروز آن‌ها بر عهده روانشناسان خواهد بود.

روانشناسان برای ترک مواد توهم زا چه کاری انجام می‌دهند

پس‌ از آنکه با معنای ترک اعتیاد در ارتباط با مواد توهم زا آشنا شدید نوبت پاسخگویی به این سؤال است که اقدامات بازپروری یا روان‌شناختی در ارتباط با ترک مواد توهم‌زا چیست یا به عبارتی روانشناسان در این زمینه چه کارهایی انجام می‌دهند. ازجمله اقداماتی که روانشناسان برای ترک به این قبیل مواد مخدر انجام می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برگزاری جلسات انگیزشی برای ایجاد انگیزه نسبت به ترک مواد توهم زا و کمک به فرد برای نگه‌داشتن این انگیزه در تمامی مراحل درمانی
  • بررسی آسیب‌های موجود در کارکرد مغز فرد یا بیماری‌های روحی که به دلیل مصرف مواد توهم زا ایجاد می‌شود و تلاش برای بهبود آن‌ها یا جلوگیری از پیشرفت
  • کمک به فرد برای شناسایی عواملی که باعث بروز وسوسه مصرف مجدد در وی می‌شوند و تلاش برای کنترل وسوسه در این شرایط
  • علت‌یابی دلایل اعتیاد فرد و کمک به وی برای از بین بردن ریشه‌های اعتیاد
  • استفاده از جلسات خانواده‌درمانی و کمک به بهبود روابط فرد با اعضای خانواده و همچنین آموزش نکاتی که اعضای خانواده باید آن‌ها را رعایت کنند.
  • برگزاری جلسات گروه‌درمانی و کمک به فرد برای برقراری ارتباط با سایر افرادی که شرایط و اهدافی مشترک با فرد دارند.

بی‌توجهی به ترک مواد توهم زا

با توجه به اینکه استفاده از مواد توهم زا آسیب یا وابستگی جسمی را به همراه ندارد بی‌توجهی به ترک و ادامه استفاده از این مواد چه عوارضی را به دنبال خواهد داشت؟

استفاده از مواد توهم زا در درجه اول باعث قطع ارتباط فرد با محیط می‌شود و از این طریق احتمال بروز آسیب‌های جسمی یا حتی مرگ را برای مصرف‌کننده به دنبال داشته باشد. برای مثال بارها دیده شده که فرد خود را از ارتفاعی به پایین می‌اندازد و یا از ماشین در حال حرکت پیاده می‌شود و مشکلات جسمی بسیاری برای وی پیش خواهد آمد.

توجه داشته باشید که در اکثر این موارد فرد به‌قصد آسیب زدن به خود یا خودکشی این رفتار را انجام نمی‌دهد بلکه آن‌ها تحت تأثیر مواد توهم زا ممکن است حرکت ماشین و یا میزان ارتفاع نقطه‌ای که در آن قرار دارند را به‌درستی درک نکنند. همان‌طور که گفته شد توهم می‌تواند به‌صورت عدم ادراک واقعیت‌های موجود در محیط نیز بروز پیدا کند.

علاوه بر خطرات جسمانی که به دنبال مصرف مواد توهم زا ممکن است برای فرد پیش بیاید استفاده از این مواد معمولاً عوارض ناخوشایندی را در عملکرد طبیعی مغز فرد به دنبال خواهد داشت که می‌تواند برای مدتی طولانی یا حتی به‌صورت دائم باقی مانده و مشکلاتی را برای فرد به همراه داشته باشد.

در کنار تمامی این مسائل اعتیاد باعث آسیب دیدن موقعیت اجتماعی، تحصیلی و شغلی فرد شده و حتی ارتباطات خانوادگی فرد را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. به همین خاطر تلاش برای ترک مواد توهم زا اهمیت بسیاری دارد. 

مکانیسم اثر مواد توهم زا

ماده مخدر توهم زا با اثرگذاری بر عملکرد مغز برای افراد ایجاد احساسات غیرواقعی می‌کنند. این احساسات در دراز مدت باعث ایجاد احساس لذت در فرد می‌شود؛ به همین دلیل این ماده اعتیاد پیدا کرده و نمی‌توانند مصرف آن را متوقف کنند. این مواد باعث تغییر در میزان ادراک می‌شوند و افراد محرک های محیطی ساده را بسیار شگفت انگیز و غیرمعمولی احساس می‌کنند. طبیعی است که این دسته از مواد بعد از مدتی تاثیرات جبران ناپذیری بر مغز می‌گذارند و باعث وابستگی روانی افراد می‌شوند. به همین دلیل ترک مواد توهم زا دشوار تر است.

چگونگی مصرف مواد توهم زا

انواع مواد توهم زا به گونه های مختلفی مصرف می‌شوند. LSD که یکی از معروف ترین انواع مواد توهم زا است؛ به شکل قرص بوده و به صورت دهانی مصرف می‌شود. این ماده در بزاق حل شده و در مدت زمان کوتاهی اثرات آن بروز می‌کند. این ماده بسیار قوی بوده و مصرف مقدار کمی از آن باعث بروز توهماتی به مدت 6 تا 12 ساعت می‌شود.

نوع دیگری از این مواد که pcp است به صورت قرص بوده اما در غالب پودر نیز در بازار عرضه می‌شود. افراد می‌توانند این ماده را یا به صورت استنشاقی و یا به صورت ترکیب با الکل مصرف کنند. رنگ های مختلفی داشته و در دوزهای مختلفی مصرف می‌شود. ترک مواد توهم زا در این شرایط بستگی به دوز مصرفی، نوع ماده و همچنین مدت زمان مصرف دارد.

مدت زمان ماندگاری مواد توهم زا در بدن

 

مدت زمان ماندگاری مواد توهم زا در بدن به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال بعد از مصرف LSD بعد از دو تا چهار ساعت اثر این ماده به اوج خود می‌رسد. اما به طور کلی 8 تا 12 ساعت در بدن باقی می‌ماند. تقریبا بعد از 24 ساعت به طور کلی از بدن دفع می‌شود؛ اما آثار روانی آن تا مدت ها باقی می‌ماند.

PCP نیز سه تا شش ساعت در بدن باقی می‌ماند و یعد از آن جای خود را به افسردگی خفیفی می‌دهد که از عوارض جانبی مصرف آن است. اما تا یک هفته در آزمایش خون و یا ادرار مصرف این ماده، مشخص می‌گردد. آثار مصرف مسکالین 10 تا 12 ساعت و سیلوسبین نیز 4 تا 6 ساعت در بدن وجود دارد.

سخن پایانی

مصرف مواد توهم زا تاریخچه طولانی دارد. اما امروزه به دلیل سومصرف این مواد و همچنین تاثیرات مخربی که بر زندگی شخصی و حرفه ای افراد می‌گذارد؛ متخصصین در پی راهی برای کاهش عوارض آنها هستند. از آنجایی که این مواد باعث بروز توهمات دیداری و شنیداری جالبی در افراد می‌شوند؛ بسیار اعتیادآور بوده و ترک آنها نیز سخت تر می‌شود. اما عوارض ناشی از این مواد بسیار بیشتر بوده و مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. افراد می‌توانند برای اطلاع از راه های ترک مواد توهم زا با متخصصین مشورت کرده و بروز عوارض ناشی از این مواد پیشگیری کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک مواد توهم زا می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا اعتیاد به مواد توهم زا نشانه جسمی دارد؟

استفاده از این مواد وابستگی جسمی به همراه ندارد و به همین خاطر به دنبال عدم استفاده نیز نشانه‌های جسمانی بروز پیدا نمی‌کنند. مواد توهم زا صرفاً یک وابستگی و کشش برای مصرف مجدد در ذهن فرد ایجاد می‌کنند.

برای ترک مواد توهم زا باید چه کرد؟

با توجه به اینکه اعتیاد به این مواد صرفاً جنبه روانی دارد برای ترک نیز بهتر است از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید.

منبع: ترک مواد توهم زا با سریع ترین روش های درمان



:: برچسب‌ها: ترک مواد توهم زا با سریع ترین روش های درمان ,
:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

کمر درد در زنان بعد از نزدیکی از شکایات رایج خانم‌هاست. کمر درد زنان بعد از رابطه جنسی معمولاً به دلیل رعایت نکردن برخی از نکات رخ می‌دهد که تجربه‌ای آزاردهنده است و می‌تواند بر کیفیت رابطه جنسی زوجین تاثیر منفی بگذارد. کمر درد می‌تواند در حین رابطه جنسی یا بعد از رابطه جنسی احساس شود. این درد‌ها معمولاً به دلایل مختلفی رخ می‌دهد؛ از این جهت دانستن علت و رفع آن برای زوجین اهمیت بسیاری دارد. با رعایت برخی نکات و کمک گرفتن از یک فرد متخصص در زمینه مسائل جنسی می‌توانید از درد کمر پیشگیری کنید و کیفیت رابطه جنسی خود را افزایش دهید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه علل کمر درد در زنان بعد از نزدیکی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: کمر درد در زنان بعد از نزدیکی | درد زیر شکم زنان بعد رابط 

علل کمر درد در زنان بعد از نزدیکی

 

کمر درد زنان بعد از نزدیکی و رابطه جنسی، دلایل متعددی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

????سابقه درد کمر

علل‌ مختلفی برای کمر درد در زنان بعد از نزدیکی و رابطه جنسی وجود دارد. برخی از زنان ممکن است از قبل دچار مشکلاتی نظیر درد مزمن کمر، دیسک کمر و… باشند. طبیعتا چنین افرادی بعد از رابطه جنسی هم درد کمر را تجربه می‌کنند. در چنین شرایطی بهتر است زنان نکاتی را رعایت کرده تا فشار کمتری به کمر آنها وارد شود. همچنین در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنند.

????کمر درد در زنان بعد از نزدیکی | ضعف عضلات کمر

در صورتی که فرد سالم بوده و مشکلی نداشته باشد، درد کمر بعد از رابطه جنسی می‌تواند نشان دهنده ضعف عضلات باشد. درد کمر بعد از رابطه جنسی معمولاً نشان دهنده مشکل خاصی نیست اما کمی آزاردهنده است و از لذت رابطه جنسی کم می‌کند. کمر درد در زنان بعد از نزدیکی در چنین شرایطی موقت بوده و زنان می‌توانند با انجام تمرینات ساده ای عضلات خود را تقویت کنند.

????موقعیت نامناسب برای برقراری رابطه جنسی

قرار گرفتن در موقعیت نامناسب برای برقراری رابطه جنسی یکی از رایج‌ترین علت‌های درد کمر بعد از نزدیکی است. توصیه می‌شود زوجین موقعیت‌هایی را برای برقراری رابطه جنسی انتخاب کنند که فشار کمتری به کمر می‌آورد. بر اساس فیزیولوژی بدن، هر فردی ممکن است در یک سری موقعیت‌های خاص احساس راحتی بیشتری بکند. از این جهت بهتر است موقعیت‌های مختلف را برای برقراری رابطه جنسی امتحان کنید تا بدانید کدام موقعیت‌ها کمتر به کمرتان فشار می‌آورد. با اینکار از بروز کمر درد در زنان بعد از نزدیکی پیشگیری خواهید کرد.

????برقراری رابطه جنسی در مکان مناسب

درازکشیدن در مکان نامسطح می‌تواند باعث آسیب دیدن کمر شود. طبیعی است که برقراری رابطه جنسی هم در یک مکان نامسطح منجر به کمر درد در زنان بعد از نزدیکی می‌گردد. بهتر است برای برقراری رابطه جنسی روی یک پارچه یا حوله نرم دراز بکشید تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید. همچنین هر زمان که احساس ناراحتی کردید، موقعیت خود را تغییر داده و بهترین حالت را انتخاب کنید.

????کمر درد در زنان بعد از نزدیکی | رابطه جنسی خشن

رابطه جنسی می‌تواند راهی برای کاهش تنش و تخلیه هیجان باشد. در این بین برخی از زوجین به دلیل انجام رابطه جنسی خشن، باعث آسیب رساندن به مهره‌های کمر می‌شوند. در نتیجه این عمل، مهره‌های کمر دچار فشار و ضربه می‌شوند که باعث احساس کمر درد در زنان خواهد شد. بهتر است از قبل در مورد برقراری رابطه جنسی خشن و آسیب های ناشی از آن به خوبی تحقیق کرده و سپس آن را عملی کنید.

????کمر درد در زنان به علت سندروم پیش از قاعدگی

زنان معمولا در دوران قبل از قاعدگی و یا حتی در طی این دوره علائم مختلفی را تجربه می‌کنند. کمر درد در زنان یکی از این نشانه هاست که به معنی نزدیک بودن قاعدگی است. این درد بیشتر در ناحیه گودی کمر احساس می‌شود. همچنین از چند روز قبل از قاعدگی آغاز شده و تا دو روز بعد از شروع پریودی ادامه می‌یابد. نشانه های دیگر سندروم پیش از قاعدگی شامل سردرد، خستگی، نفخ، اختلالات رفتاری و… می‌شود.

????ابتلا به بیماری های جنسی

با ابتلا به برخی از بیماری های جنسی و یا بیماری های جسمانی که به صورت غیرمستقیم بر عملکرد جنسی نیز تاثیرگذار هستند؛ شاهد بروز کمر درد در زنان بعد از نزدیکی هستیم. برای مثال اگر زنان به بیماری آندمتریوز و یا التهاب لگن مبتلا باشند؛ نه تنها در حین رابطه جنسی درد زیادی را احساس می‌کنند؛ بلکه قبل و بعد آن نیز دچار دردهای جسمانی زیادی می‌شوند. افراد باید بیماری های جسمانی و جنسی خود را برطرف کرده تا رابطه جنسی با کیفیت تری را تجربه کنند.

????کمر درد در زنان به علت بارداری یا بچه داری

بارداری یکی دیگر از دلایل کمر درد در زنان بعد از نزدیکی است. زنان به دلیل تحمل وزن کودک در ناحیه کمر و حتی پاها دچار درد می‌شوند. همچنین بعد از تولد نوزاد نیز به دلیل بغل کردن او به صورت مداوم، درد را نواحی مختلفی تجربه می‌کنند. مادران به دلیل فعالیت های مختلفی که در این دوران دارند؛ مانند شیر دادن به کودک، جمع کردن وسایل او، انجام کارهای خانه و… احتمالا دچار کمر درد خواهند شد. بهتر است زوجین در این دوران به یکدیگر کمک بیشتری کرده و همچنین مادران نیز در مورد بغل کردن و نحوه نگهداری از کودکان خود، با پزشک متخصص مشورت نمایند.

????عادات رفتاری نامناسب

در بروز کمر درد در زنان بعد از نزدیکی عوامل مختلفی موثر هستند. برای مثال پوشیدن لباس های نامناسب مثل شلوارهای تنگ و فاق کوتاه و یا پوشیدن کفش های پاشنه بلند به صورت مداوم، می‌تواند تاثیر زیادی در این مورد داشته باشد. همچنین بسیاری از زنان در هنگام خوابیدن و یا نشستن، به سلامت جسمانی خود بی اهمیت بوده و موقعیت درستی را انتخاب نمی‌کنند. به همین دلیل در حین و یا بعد از برقراری رابطه جنسی، دچار دردهای زیادی می‌شوند. به طور کلی عادت های رفتاری که زنان در طول روز دارند؛ همگی در این مورد دخیل هستند.

پیشگیری از کمر درد در زنان بعد از نزدیکی

بهترین کار برای پیشگیری از کمر درد در زنان بعد از نزدیکی، انتخاب مکان و موقعیت مناسب برای انجام رابطه جنسی می‌باشد. بهتر است بر روی یک تشک یا حوله نرم دراز بکشید یا بر روی صندلی بنشینید تا فشار کمتری بر مهره‌های کمر وارد شود. تغییر موقعیت و ثابت نبودن در یک موقعیت خاص نیز می‌تواند باعث پیشگیری از درد کمر شود.

همچنین می‌توانید از همسرتان بخواهید تا کمرتان را به آرامی ماساژ دهد. استفاده از کیسه آب گرم بعد از رابطه جنسی نیز بسیار موثر است. انجام ورزش‌های روزانه و خوابیدن بر روی تشک مناسب می‌تواند باعث پیشگیری از درد کمر و ضعف عضلات شود. به یاد داشته باشید که انجام حرکات ناگهانی و حرکت‌هایی که به پایین کمر فشار می‌آورد، احتمال درد کمر را افزایش می‌دهند.

توصیه‌هایی برای خانم‌هایی که بعد از نزدیکی درد کمر دارند

 

اگر دچار درد کمر خفیف هستید، رابطه جنسی را قطع نکنید، بلکه فقط با عدم تغییر ناگهانی موقعیت و انجام ورزش‌های اصلاحی در بلند مدت می‌توانید عضلات کمر خود را تقویت کنید.

1. عدم برقراری رابطه جنسی در موقعیت‌هایی که به پایین کمر فشار می‌آورد.
2. خوابیدن در حالات مناسب در طول شبانه روز برای جلوگیری از بروز کمر درد در زنان بعد از نزدیکی
3. کاهش افسردگی، استرس و اضطراب (مسائل روانشناختی می‌توانند ادراک درد را در افراد بیشتر کند)
4. اگر در حین رابطه جنسی دچار درد کمر شدید، سریعا موقعیتتان را تغییر دهید.
5. در هنگام رابطه جنسی یک بالشتک کوچک در زیر کمر خود قرار دهید.
6. بهتر است بعد از رابطه جنسی با انجام ماساژ، کیسه آب گرم و دوش آب گرم عضلات کمرتان را ریلکس کنید.
7. اگر سابقه درد کمر دارید، بهتر است بیش از یک بار در روز رابطه جنسی نداشته باشید.

8.می‌توانید با مشورت پزشک خود از داروهای مسکنی نیز در حین رابطه جنسی یا بعد از آن ، استفاده کنید.

سخن پایانی

کمر درد در زنان بعد از نزدیکی به دلایل مختلفی ایجاد شده و عوامل زیادی بر آن موثر هستند. رابطه جنسی یکی از دلایل این درد است که با رعایت برخی نکات و همچنین انجام آن به شکل درست، می‌توان از این مورد جلوگیری کرد. زنان باید برای برقراری رابطه جنسی بهتر و همچنین کسب لذت، به سلامت جسمانی خود اهمیت داده و نشانه های بیماری های مختلف را جدی بگیرند. کمر درد در زنان بعد از نزدیکی می‌تواند جنبه های دیگر زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کند. برای جلوگیری از عوارض این درد و همچنین درمان آن افراد باید از یک متخصص کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه علل کمر درد در زنان بعد از نزدیکی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

علت کمر درد در زنان بعد از نزدیکی چیست؟

درد کمر می‌تواند به دلیل مسائل مختلفی روی دهد. اما اگر سابقه درد مزمن و آسیب کمر ندارید، ممکن است این درد به دلیل ضعف عضلات و ورزش نکردن و انجام رابطه جنسی در موقعیت نامناسب باشد. برای آشنایی با موقعیت‌های مناسب برای برقراری رابطه جنسی بهتر است به یک روانشناس متخصص در زمینه امور جنسی مراجعه کنید.

منبع: کمر درد در زنان بعد از نزدیکی | درد زیر شکم زنان بعد رابطه



:: برچسب‌ها: کمر درد در زنان بعد از نزدیکی | درد زیر شکم زنان بعد رابطه ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بیمار اسکیزوفرنی بیشتر به دلیل ژنتیک و وراثت به این اختلال مبتلا شده‌است. شاید در فیلم های سینمایی یا کتاب ها در مورد اسکیزوفرن و بیمار اسکیزوفرنی چیزهایی دیده و شنیده باشید. در اکثر موارد شخصیت‌های داستانی که دست به کارهای عجیب و غریب یا ترسناک می‌زنند به عنوان مبتلایان به اسکیزوفرنی معرفی می‌شوند. اما چقدر این تعاریف با تعاریف علمی که از اختلال اسکیزوفرنیا وجود دارد هماهنگ است. طبق راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی اسکیزوفرنیا یک نوع اختلال روان پریشی است. که مشخصه اصلی آن توهم، هذیان، رفتار آشفته، گفتار آشفته و علائم منفی است. برای آشنایی بیشتر با علائم و علل بیماری اسکیزوفرنی در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیمار اسکیزوفرنی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 منبع: بیمار اسکیزوفرنی (شیزوفرنی)

بیمار اسکیزوفرنی کیست؟

اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی یک اختلال روانی بسیار جدی است. که در آن بیمار اسکیزوفرنی در بیان احساسات، اعمال و تفکر خود دچار مشکل می‌شود. حتی قدرت درک واقعیت را از افراد می‌گیرد. و این بیماران رفتارهایی خارج از حالت طبیعی دارند. به دلیل این ویژگی ها است که این اختلال به عنوان ناتوان کننده ترین اختلال شناخته شده‌است. بیمار اسکیزوفرنی درمان شدنی نیست. روابط فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و شرایط زندگی فرد را خاص می‌کند. بیمار اسکیزوفرنی هذیان می‌گوید و از نشانه های او نباید ساده گذشت.

علائم و نشانه های اسکیزوفرن و بیمار اسکیزوفرنی

بیمار اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی (به زبان آلمانی) یکی از شدیدترین اختلال‌های روانی است و به مبتلایان در اصطلاح عامیانه و غیرتخصصی اسکیزوفرن نام می‌گویند. روانپزشکان و روانشناسان بالینی برای تشخیص این بیماری وجود دست کم دو نشانه از 3 نشانه اول زیر ضروری است. 

???? هذیان ( داشتن یکسری عقاید غلط که در برابر هرگونه استدلال مقاوم هستند)

???? توهم (احساس کردن چیزهایی که دیگران آن‌ها را تجربه نمی‌کنند. برای مثال توهمات دیداری و شنیداری به صورت دیدن یا شنیدن چیزهایی تعریف می‌شوند که دیگران آن‌ها را احساس نمی‌کنند).

???? گفتار آشفته (برای مثال بیمار حرف‌های بی ربط می‌زند. و هنگام توضیح یک موضوع به مرور از مسیر اصلی صحبت خارج می‌شود).

???? رفتار آشفته یا کاتاتونیک

????علائم منفی (یعنی کاهش ابراز هیجانات و بی ارادگی)

???? کاهش تمرکز

???? انزوا طلبی

????تغییر مداوم دوستان

???? مشکلات خواب

???? تحریک پذیری

????عملکرد ضعیف تحصیلی

???? اختلالات فکری

???? اختلالات حرکتی

????اختلالات رفتاری

علائم مذکور در بیمار اسکیزوفرنی دست کم به مدت 6 ماه ادامه پیدا می‌کنند و منجر به افت قابل توجهی در عملکرد روزمره بیمار می‌شوند. نکته حائز اهمیت اینجاست که اگر این علائم در پی مصرف مواد یا یک اختلال طبی بروز پیدا کنند، دیگر به عنوان اختلال اسکیزوفرنیا در نظر گرفته نمی‌شوند.

طبقه بندی بیماری اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی از هر فرد به فردی دیگر به صورت‌های مختلف ظاهر می‌شود. حتی گاه نشانه‌های بیمار اسکیزوفرنی سال به سال دچار تحولاتی می‌شود. براساس نوع توهم و هذیان و علائم ذکر شده، اسکیزوفرنی در 5 دسته زیر طبقه بندی می‌شوند. البته در آخرین نسخه DSM برخی از این دسته ها حذف و در یک طیف مشخص می‌شوند. با این حال در میان درمانگران هنوز از طبقه بندی زیر استفاده می‌شود.

???? پارانوئید

???? آشفته

????کاتاتونیک

???? نامتمایز

???? باقی مانده

مراحل اسکیزوفرنی

مراحل در بیمار اسکیزوفرنی به سه دسه تقسیم می‌شود. که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

???? مرحله مقدماتی: مرحله اول و مقدماتی همراه با ظهور نخستین علائم است. و در سنین نوجوانی یا ابتدای جوانی رخ می‌دهد.

???? مرحله فعال: در مرحله فعال نشانه های ابتلا اسکیزوفرنی مانند توهم، هذیان، بی نظمی در گفتار و رفتار نمایان می‌شود.

???? مرحله باقی مانده: در مرحله باقی مانده نشانه های مثبت بیماری متوقف می‌شود. و برخی از علائم منفی باقی می‌ماند. مثلا توهم و هذیان بیمار اسکیزوفرنی بهبود می‌یابد. اما انزوا طلبی و بی تفاوتی ادامه دار خواهد بود.

شیوع بیمار اسکیزوفرنی

شیوع اختلال اسکیزوفرنی به طور کل در جمعیت عمومی چیزی در حدود 3/0 تا 7/0 است. البته با توجه به قومیت، نژاد، کشور و منطقه جغرافیایی تفاوت‌هایی در این زمینه دیده می‌شود. طبق بررسی‌ها تظاهرات بالینی علائم در زنان و مردان شبیه به هم نیست. برای مثال مردان علائم منفی و سیر طولانی‌تری را نشان می‌دهند، در حالیکه بیمار اسکیزوفرنی زن با علائم خلقی بیشتر و تظاهرات گذراتر همراه است. اما به طور کل خطر بروز این بیماری در دو جنس مساوی گزارش می‌شود.

علل ابتلا به اسکیزوفرن و بیمار اسکیزوفرنی

در توضیح علت دچار شدن به بیماری اسکیروفرنی متخصصین عوامل خطرساز مختلفی را مطرح می‌کنند. بیمار اسکیزوفرنی به دلیل عومل زیر به این بیماری مبتلا شده‌است. که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

???? عوامل محیطی

از جمله عوامل محیطی مرتبط با بیمار اسکیزوفرنی فصل تولد است. در واقع نتایج پژوهش‌های انجام شده در این زمینه حاکی از این مسئله هستند که اسکیزوفرنیا در متولدین اواخر زمستان و اوایل بهار برخی مناطق بیشتر است. همچنین بروز اسکیزوفرنیا و اختلالات مرتبط با آن در کسانی که در مناطق شهری پرورش می‌یابند و متعلق به برخی اقلیت‌های قومی هستند، بیشتر است.

???? عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی

بیماری اسکیزوفرنی از جمله اختلالات روانی است که عوامل ژنتیکی نقش بسیار زیادی در بروز آن دارند. مطالعات پژوهشی بیانگر این یافته هستند که آسیب پذیری نسبت به ابتلا به این اختلال توسط طیفی از آلل‌های شایع و نادر منتقل می‌شود. البته آلل‌های خطرناک که تاکنون شناسایی شده‌اند مختص به بیمار اسکیزوفرنی نبوده و در سایر اختلالات روانی مانند دوقطبی، افسردگی و طیف اوتیسم نیز دیده می‌شوند.

از جمله دیگر عوامل فیزیولوژیکی که خطر ابتلا به اسکیزوفرنیا را افزایش می‌دهند می‌توان به عوارض بارداری و زایمان، سن بالای پدر و هیپوکسی اشاره کرد. همچنین سایر مشکلات پیش از زایمان یا مرتبط با آن نظیر عفونت، دیابت و سایر بیماری‌های مادر نیز می‌توانند در این مشکل نقش داشته باشند.

???? مدارهای مغز

یکی از علل بروز اسکیزوفرنی، مدارهای مغزی هستند. بیمار اسکیزوفرنی در این شرایط احتمالا توانایی کنترل انتقال دهنده های عصبی را ندارد. مسیرهای مربوط و مدارها باعث تاثیر گذاری بر رفتار فرد می‌شود.

???? ناهنجاری های ساختار مغز

برخی از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، از ساختار غیر طبیعی در مغز برخوردارند. به همین دلیل بیمار اسکیزوفرنی از ناهنجاری هایی در ساختار مغز رنج می‌برد.

پیامدهای کارکردی بیمار اسکیزوفرنی

بیمار اسکیزوفرنی با طیف گسترده‌ای از اختلالات در عملکرد شغلی و اجتماعی رو به رو هستند. آن‌ها به دلیل بی‌ارادگی یا سایر مشکلات ناشی از بیماری خود از پیشرفت تحصیلی یا حفظ شغل خود باز می‌مانند. بیماران اسکیزوفرن اغلب نسبت به پدر و مادر خود در ردیف‌های شغلی پایین‌تری استخدام می‌شوند، اکثر آن‌ها ازدواج نمی‌کنند و ارتباط محدودی با اعضای خارج از خانواده‌شان دارند. 

جلوگیری از پیشرفت اسکیزوفرن و بیمار اسکیزوفرنی

درمان‌ بیمار اسکیزوفرنی بیش از هرچیز به دریافت داروهای آنتی سایکوتیک وابسته است. این داروها تا حد زیادی به کنترل علائم روان پریشی نظیر توهم و هذیان کمک می‌کنند. از آنجایی که سطح شناختی در اکثر بیماران اسکیزوفرن پایین است رواندرمانی بیشتر با رویکرد رفتاری و حمایتی ارائه می‌شود. 

به عبارت دیگر درمانگران تلاش می‌کنند نوعی حمایت اجتماعی برای بیمار اسکیزوفرنی فراهم کرده و مهارت‌هایی را به او بیاموزند تا بتواند با وجود بیماری از پس زندگی روزمره خود بربیاید و توانمندی بالاتری داشته باشد. از جمله دیگر روش‌های درمانی که به درمانجویان مبتلا به اسکیزوفرنی کمک می‌کند، گروه درمانی است. در حقیقت شرکت در گروه منجر به بهبود علائم منفی شده و مشکلاتی نظیر کاهش عملکرد اجتماعی و انزوا طلبی را بهبود می‌بخشد.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله راجع به بیمار اسکیزوفرنی توضیح دادیم. این بیماران از خود نشانه ها و علائمی بروز می‌دهند. که به دور از واقعیت است. هذیان و توهم از اصلی ترین نشانه های این افراد است. اما پس از گذر از مرحله باقی مانده، توهم و هذیان از بین رفته اما همچنان انزوا طلبی وجود دارد. درمان این اختلال به صورت قطعی نیست. اما با دارو درمانی و روان درمانی می‌توان نشانه ها را کاهش داد.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیمار اسکیزوفرنی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

کسانی که در اثر مصرف شیشه توهم زده می‌شوند اسکیزوفرن هستند؟

خیر، زمانی که توهم در اثر مصرف یک ماده خاص نظیر شیشه بروز پیدا کند، دیگر به عنوان اختلال اسکیزوفرنیا شناخته نمی‌شود. بلکه می‌تواند نوعی روان پریشی ناشی از مصرف مواد باشد.

منبع: بیمار اسکیزوفرنی (شیزوفرنی)



:: برچسب‌ها: بیمار اسکیزوفرنی (شیزوفرنی) ,
:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

درد نوروپاتیک یکی از انواع دردهای عصبی محسوب می‌شود که در اثر بروز عفونت یا آسیب دیدگی ایجاد می‌شود. در واقع این عامل درد نیست که چنین دردی ایجاد می‌کند. بلکه این نوع درد همانطور که از نامش هم مشخص است؛ بیشتر ریشه روانی و عصبی دارد. بیمارانی که با این مشکل روبرو هستند؛ درد سوزشی، تیرکشنده و برق آسایی را تجربه می‌کنند. مدت زمان ماندگاری این درد نیز متغیر بوده و به عوامل زیادی بستگی دارد.

 

همچنین درد عصبی معمولا موقت بوده و گاهی به صورت خودجوش از بین می‌رود. اما احتمالا شدت گرفتن آن نیز هست. برای این نوع درد درمان هایی وجود دارد که از درمان عامل اصلی درد متفاوت است. عامل به وجود آورنده درد در بیشتر موارد با سیستم عصبی مرکزی رابطه مستقیم دارد.‎‌ در ادامه علل، نشانه ها و درمان دردهای نوروپاتیک شرح داده‌ایم. 

برای دریافت مشاوره در زمینه درد نوروپاتیک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: درد نوروپاتیک | علت و داروهای ضد درد نوروپاتیک

درد نوروپاتیک

درد نوروپاتیک دردی مزمن و پیچیده است که به دلیل آسیب های بافتی اتفاق می‌افتد. در بیشتر موارد علت این نوع درد آسیب دیدن رشته های عصبی و یا عدم کارکرد درست آنهاست. این رشته های عصبی آسیب دیده سیگنال های غلطی به مراکز درد فرستاده به همین دلیل هم در محل آسیب دیده و هر اطراف آن شاهد بروز درد هستیم.

برای این نوع درد دلایل مختلفی مطرح می‌شود که معمولا نشانه های آنها مشترک است. همچنین درد نوروپاتی ممکن است در اثر آسیب به بافت های سیستم عصبی مرکزی و یا محیطی باشد.  

نشانه های درد نوروپاتیک

علائم همه بیماران مبتلا به درد نوروپاتیک یکسان نیست. همچنین شدت این علائم نیز میان افراد متفاوت است. از طرفی به نوع آسیب و محل آن نیز بستگی دارد. اما به طور کلی برخی از شایع‌ترین نشانه‌های این نوع درد، شامل موارد زیر می‌شود. 

✔️ درد خنجری

✔️ احساس سوزن سوزن شدن و گزگز در نواحی مختلف

✔️ درد خودبخودی بدون وجود محرک خاصی

✔️ درد شدید در اثر محرک های محیطی فاقد اهمیت مثل سرما یا شانه کردن سر

✔️ بروز یک احساس ناخوشایند مزمن و غیر عادی

✔️ بروز اختلالات خواب

✔️ بروز مشکلات روانی مختلف

دلایل بروز درد نوروپاتیک

همانطور که گفته شد؛ درد نوروپاتیک به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. برخی از عمده ترین دلایل بروز این درد در افراد شامل موارد زیر می‌شود.

????تصادفات و سانحه

قطعا یکی از اصلی ترین دلایل آسیب به بافت های مختلف بدن به صورت ناگهانی، تصادف و سوانح است. آسیب به بافت عضله و مفصل و همچنین مشکلات ناحیه کمر، پاها و… در طولانی مدت، عوارضی مثل درد نوروپاتیک ایجاد می‌کند. آسیب این نواحی برطرف شده، اما درد حاصل از آنها و همچنین عوارض آن بر سیستم عصبی، به راحتی جبران نمی‌شود.

به همین دلیل است که افراد تا سالها بعد از یک اتفاق همچنان احساس درد می‌کنند. به همین دلیل بهتر است در صورت داشتن چنین حوادثی در طول زندگی، به سرعت برای شناسایی صدمات و همچنین درمان آنها اقدام کنیم.

????عفونت

یکی دیگر از دلایل بروز درد نوروپاتیک، عفونت است. عفونت در بیشتر موارد به علت ابتلای فرد به بیماری های مقاربتی مختلف است. برای مثال افرادی که مبتلا به ایدز هستند؛ از دردی رنج می‌برند که هیچ علت مشخصی ندارد. عفونت سیفلیس هم به همین صورت عمل می‌کند. زونا و آبله مرغان نیز درد نوروپاتی ایجاد می‌کنند.

????عمل جراحی

درد فانتوم یا سندروم اندام خیالی نیز دردهایی ایجاد می‌کنند که مشابه درد نوروپاتیک هستند. معمولا اندام هایی از بدن که با عمل جراحی برداشته می‌شوند؛ بعد از مدتی دردهای ایجاد کرده که واقعی نیستند. چرا که عامل درد از بدن جدا شده و فرد از لحاظ فیزیولوژیکی هیچ مشکلی ندارد. در این شرایط عصب های نزدیک این نواحی، سیگنال های اشتباهی به مغز می‌فرستند و مغز نیز دردهای کاذب ایجاد می‌کند. این نوع درد در نواحی مختلفی از بدن احساس می‌شود.

????ابتلا به بیماری های جسمانی

بیماری های جسمانی زیادی در نوروپاتیک ایجاد می‌کنند. بیماری های مختلفی مثل ام اس یا سرطان های مختلف و حتی دیابت. البته ابتلا به این بیماری های همیشه به معنای داشتن درد نوروپاتی نیست. دیابت بر عملکرد سول های عصبی تاثیر گذاشته و آنها را دچار اشتباه می‌کند.

افراد مبتلا به دیابت دچار بی حس شده و محرک های کمی را احساس می‌کنند. البته دردی که در اثر بیماری دیابت ایجاد می‌شود؛ انواع مختلفی دارد که شامل نوروپاتی محیطی، نوروپاتی اعصاب خودمختار، مفصل شارکو، کانونی، فمورال، اعصاب جمجمه ای، مونونوروپاتی فشاری و… می‌شود.

برخی از دیگر عواملی سبب بروز درد نوروپاتیک می‌گردند؛ شامل کمبود ویتامین ب، سندروم تونل کارپال، مشکلات تیروئید، مشکلات عصب صورت و آرتریت ستون فقرات می‌شود.

روش های تشخیصی درد نوروپاتیک

تشخیص این نوع درد تنها با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم، امکانپذیر است. چرا که در بیشتر موارد این عامل درونی بوده و افراد نمی‌توانند تشخیص دهند که آیا واقعی است و یا به دلیل دلایل عصبی ایجاد شده ست. معمولا پزشکان در این شرایط، ابتدا در مورد نوع درد، زمان بروز و همچنین محرک های ایجاد کننده، سوالاتی پرسیده و در قدم بعدی دستور آزمایش خون و تست های عصبی را می‌دهند. گاهی معاینات بالینی نیز برای تشخیص درد نوروپاتیک تعیین کننده است.

درمان درد نوروپاتیک

برای از بین بردن این درد، روش های مختلفی وجود دارد. اما بهتر است در ابتدا از عامل دقیق آن مطمئن شوید. همچنین درمان خودسرانه درد نوروپاتیک با روش های نامتعارف نیز، این مشکل را تشدید خواهد کرد. به همین دلیل بهتر است فرایند درمان را زیر نظر یک متخصص آغاز کنید.

????استراحت

بهترین روش برای درمان درد نوروپاتیک استراحت است. بهتر است اعصاب را تحت فشار نگذاشته و فعالیت های خود را برای مدتی محدود کنیم. با استراحت دادن به شرایط جسمانی و روانی بعد از بروز یک حادثه و یا بیماری، نه تنها فرابند بهبودی سرعت می‌گیرد؛ بلکه از بروز این نوع درد نیز جلوگیری می‌شود. برای مثال درد حاصل از دیسک کمر، یکی از دردهایی است که بیشتر از انجام روش های درمانی مختلف، نیاز به استراحت دارد.

????بریس و آتل

شاید بهتر باشد تا اندام تحت فشار ثابت نگه داشته شود و بی حرکت باشد. در چنین شرایطی پزشک متخصص بریس و آتل متناسب با آن ناحیه تجویز می‌کند. باید در کنار استفاده از این وسایل، به لندازه کافی استراحت کرده و به اندام های دیگر فشار وارد نکنید. سندروم تونل کارپال یکی از انواع دردهای عصبی است که در ناحیه مچ دست ایجاد می‌شود. پزشکان برای درمان آن از آتل های مخصوص استفاده کرده و داروهایی را نیز در صورت لزوم تجویز می‌کنند.

????دارودرمانی

گاهی درد نوروپاتیک به قدری شدید می‌شود که فرد نمی‌تواند آنها را تحمل کرده و یا زندگی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این وضعیت پزشک معالج با توجه به عامل ایجاد کننده درد و همچنین شدت آن، داروهایی را برای فرد تجویز می‌کند. معمولا داروهایی که برای این نوع درد استفاده می‌شوند؛ مسکن ها  دارونماها هستند. از آنجایی که این نوع از درد بیشتر ریشه عصبی دارد؛ دارو نماها بدون ایجاد عوارض خاصی می‌توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.

????درمان علل جسمانی

اگر درد نوروپاتیک حاصل مشکلات جسمانی باشد؛ با برطرف کردن علائم این بیماری، این درد نیز از بین می‌رود. البته در مواردی شاهد ادامه یافتن درد نوروپاتی در افراد بوده ایم. که در این شرایط فرد نیاز به دریافت خدمات روانشناختی خواهد داشت. افراد باید فرایند درمان خود را کامل کرده و از انجام اقدامات خودسرانه بپرهیزند.

سخن پایانی

بهترین راه برای درمان و از بین بردن درد نوروپاتیک، پیشگیری از آن و تقویت اعصاب و همچنین عضلات بدن است. وقتی بدن در شرایط خوبی قرار داشته باشد؛ حتی در صورت ابتلا به بیماری های مختلف نیز، خطرات جدی افراد را تهدید نمی‌کند.

در صورت ابتلا به این نوع درد، بهتر است در ابتدا از علت دقیق آن مطمئن شده و در قدم بعدی برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین اهمیت دادن به بهداشت و سلامت روان نیز می‌تواند کمک بزرگی به افراد در مواجه با بیماری های مختلف بکند. به همین دلیل می‌توانید در این زمینه از یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درد نوروپاتیک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: درد نوروپاتیک | علت و داروهای ضد درد نوروپاتیک



:: برچسب‌ها: درد نوروپاتیک | علت و داروهای ضد درد نوروپاتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 مهر 1402 | نظرات ()