نوشته شده توسط : ذهن نو

دلبستگی واکنشی یا  RAD به شرایطی گفته می‌شود که در آن نوزاد یا کودک اعتماد کافی به والدین خود ندارد و در کنار آنها احساس امنیت نمی‌کند. شکل گیری دلبستگی در کودکان، یکی از مراحل مهم رشد است که بستگی زیادی به والدین دارد. دلبستگی زمانی در کودک ایجاد می‌شود که در کنار والد دائمی خود احساس آرامش کند. برخی از نوزادانی که بعد از تولد مدام به افراد مختلف سپرده می‌شوند و یا مادران سرد و یخچالی دارند؛ دلبستگی ناایمن را تجربه می‌کنند. این وضعیت در آینده آنان بسیار موثر است و تاثیرات منفی دارد. البته برخی از شرایط کودکان را بیشتر مستعد ابتلا به این حالت می‌کند. اما به طور کلی مادران قبل از به دنیا آمدن کودک باید در این مورد اطلاعاتی داشته و مراقبت های لازم را از فرزند خود انجام دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دلبستگی واکنشی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: دلبستگی واکنشی | درمان اختلال دلبستگی واکنشی

دلبستگی واکنشی

دلبستگی زمانی ایجاد می‌شود که نیاز کودکان به سرعت برطرف شده و به آنان اهمیت داده شود. معمولا بعد از پنج سالگی دیگر شاهد بروز رفتار های دلبستگی واکنشی نیستیم. اما اثرات نهان آن احتمالا تا مدت زمان زیادی باقی خواهد ماند. این یکی از اختلالات نادر در دوران کودکی است که از نه ماهگی تا 5 سالگی ظاهر می‌شود.

همچنین در چنین شرایطی کودک قادر به برقراری ارتباط موثر با اطرافیان خود نیست. در صورتی که تشخیص به موقع صورت گیرد؛ درمان این اختلال امکانپذیر است. کودکان بسیار انعطاف پذیر هستند و به راحتی می‌توان اثرات مشکلات گذشته را در آنها از بین برد. 

نشانه های اختلال دلبستگی واکنشی

نشانه های اختلال دلبستگی واکنشی، طیف وسیعی داشته و نشانه های زیادی را با شدت های متفاوت در بر می‌گیرد. برخی از نشانه های این اختلال در کودکان، شامل موارد زیر می‌شود. 

عدم ارتباط موثر با اطرافیان

اجتناب از لمس و تماس فیزیکی

تحریک پذیری و عصبانیت بیش از حد

عدم برقراری تماس چشمی

عدم بروز احساس گناه، پشیمانی و عذاب وجدان

گوشه گیری و انزوا

سرپیچی از اوامر والدین

عدم علاقه و ترس از مراقبان دائمی

انواع دلبستگی واکنشی

با بزرگ شدن کودک و بعد از پنج سالگی، اگر دلبستگی واکنشی درمان نشود؛ خود را به شکل دو نوع از این اختلال نشان می‌دهد.

دلبستگی واکنشی مهار شده: که در آن کودک از دنیای اطراف خود آگاه است؛ اما به صورت ارادی هیچ پاسخی نمی‌دهد. آنها هیچ محبتی به والدین و مراقبان خود نمی‌کنند و گوشه گیر و منزوی هستند.

دلبستگی واکنشی مهار نشده: در این وضعیت کودکان با افراد غریبه بیش از اندازه صمیمی شده و به آنها محبت می‌کنند. حتی ممکن است غریبه ها را به والدین خود ترجیح دهند. در این نوع کودکان محبت و رفع نیازهای خود را به شیوه ی نادرست و در افرا اشتباه جستجو می‌کنند.

علت بروز دلبستگی واکنشی

به طور کلی نمی‌توان علت قطعی برای بروز دلبستگی واکنشی در کودکان ذکر کرد. اما براساس تحقیقات انجام شده در این زمینه کودکانی که در معرض چالش های رفتاری مختلف، تاثیر اعتیاد مادر به مواد مخدر و الکل و سابقه خانوادگی بوده اند؛ بیشتر احتمال دارد که این بیماری را بروز دهند. در این قسمت به توضیح برخی از دلایل این اختلال می‌پردازیم.

????دوری از مادر

یکی از دلایل اصلی بروز اختلال دلبستگی واکنشی، دوری از مادر یا والد اصلی، به شیوه های مختلف است. برای مثال افرادی که در پرورشگاه بزرگ می‌شوند و یا کودکانی که در دوران نوزادی مراقبان زیادی داشته اند؛ در معرض این اختلال قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از مثال های دوری از خانواده در دوران کودکی، بستری شدن کودک در بیمارستان یا مراکز درمانی برای طولانی مدت است. در چنین شرایطی کودک دچار سردرگمی شده و والد اصلی خود را فراموش می‌کند. از طرفی اعتماد خود را به همه افراد از دست داده و نمی‌داند با چه کسی صمیمی شود.

????ابتلا مادر به بیماری های روان

کودکانی که توسط مادران مبتلا به افسردگی بزرگ می‌شوند؛ به دلبستگی واکنشی نیز مبتلا خواهند شد. مادران نمی‌توانند به اندازه کافی به فرزندان خود محبت کنند ویا نیازهای آنان را به شکل درستی برطرف نمی‌کنند. به همین دلیل کودک به بروز رفتارهای عجیب و غریب برای گرفتن توجه متوسل می‌شود. همچنین این کودکان در زمان گریه و بی قراری نیز نادیده گرفته می‌شوند. تماس فیزیکی یکی از اقدامات لازم در این دوران است که مادران افسرده به آن اهمیتی نمی‌دهند.

تشخیص دلبستگی واکنشی

تشخیص دلبستگی واکنشی باید توسط متخصص انجام گیرد. چراکه علائم این بیماری شباهت های زیادی به اختلالات طیف اوتیسم دارد. متخصص سن و همچنین سابقه پزشکی کودک را بررسی کرده و با انجام برخی از تست های روانشناسی از این موضوع اطمینان حاصل می‌کند. همچنین مدت زمان و شدت نشانه های این بیماری نیز اهمیت دارد. برخی از متخصصین برای تشخیص دقیق از مشاهده مستقیم رفتارهای کودک و تعامل با او استفاده می‌کنند.

درمان دلبستگی واکنشی

همانطور که گفته شد؛ به دلیل انعطاف پذیری کودک و همچنین سن کم او، به راحتی می‌توان نشانه های اختلال دلبستگی واکنشی را از بین برد. این درمان بر ترمیم ارتباطات خانوادگی از نظر عاطفی و احساسی متمرکز است. در چنین شرایطی هم کودک و هم والدین باید برای درمان اقدام کنند.

????بازی درمانی

بازی درمانی یکی از درمان های موثر برای دلبستگی واکنشی است. از آنجایی که سن کودکان مبتلا به این اختلال پایین است و همچنین آنها علاقه زیادی به بازی کردن دارند؛ در این زمینه می‌توان بسیاری از مفاهیم را به آنها آموزش داد. همچنین آنها می‌توانند در غالب بازی بسیاری از مفاهیم، عقاید و ترس های خود را آشکار کنند. بازی درمانی باید توسط روانشناس و یا کاردرمانگر انجام گیرد.

????خانواده درمانی

به دلیل اینکه بخشی از علل موثر در شکل گیری دلبستگی واکنشی در کودکان، به والدین آنها برمی‌گردد؛ بهتر است خانواده نیز در این زمینه درمان را آغاز کنند. این روش بر ایجاد و حفظ روابط خانوادگی موثر، استوار است. تعامل با فرزند باید با روش های مختلفی گسترش یابد و این کار توسط درمانگر انجام می‌گیرد. شرکت در کلاس های فرزندپروری نیز از روش های خانواده درمانی محسوب می‌شود.

عوارض دلبستگی واکنشی در صورت عدم درمان

علاوه بر عوارضی که دلبستگی واکنشی در همان سنین ایجاد می‌کند؛ در صورت بزرگ تر شدن کودک و عدم درمان این اختلال، پیامدهای بیشتری ظاهر می‌شود. علائم شدیدتر شده و در غالب تاخیر در رشد جسمانی، اعتماد به نفس پایین، خطر سواستفاده های جنسی و عاطفی، اعتیاد به مواد مخدر و الکل، اختلالات یادگیری، بروز رفتارهای ناهنجار و… خود را نشان می‌دهد. ابتلا به بیماری های روانی مختلف نیز از جمله افسردگی، از دیگر عوارض این اختلال هستند.

سخن پایانی

اختلال دلبستگی واکنشی یکی از اختلالات روانی است که در سالهای اولیه زندگی کودک بروز می‌کند. در واقع دلبستگی ناایمن کودکان نسبت به والدین شان، از عوامل مختلفی متاثر می‌شود. همچنین والدین نیز نقش اساسی در این زمینه دارند. تشخیص افتراقی این اختلال کار آسانی نیست و باید حتما توسط متخصص انجام گیرد. همچنین علائم مختلفی داشته که در کودکان با شدت های مختلفی بروز می‌کند. والدین بهتر است در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کرده و با کمک یک روانشناس از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دلبستگی واکنشی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: دلبستگی واکنشی | درمان اختلال دلبستگی واکنشی



:: برچسب‌ها: دلبستگی واکنشی | درمان اختلال دلبستگی واکنشی ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خواستگاری از همکلاسی یکی از موقعیت هایی است که احتمالا در دانشگاه و یا مکان های آموزشی دیگر ایجاد می‌شود. از آنجایی که دانشگاه اولین مکان آموزش تکمیلی است؛ که تفکیک جنسیتی ندارد، به همین دلیل دختران و پسران به دلایل مختلفی به یکدیگر علاقمند شده و حتی گاها ازدواج می‌کنند. معمولا در دانشگاه های ایران از این موضوع حمایت شده و از پسران و دختران به روش های مختلفی حمایت می‌شود. با اینکه احتمالا ازدواج به محض ورود به دانشگاه، احتمالا مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. افراد باید نکات زیادی را در نظر بگیرند و در این مورد حتما با خانواده ها نیز مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواستگاری از همکلاسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: خواستگاری از همکلاسی | چطور با هم دانشگاهیم ازدواج کنم

خواستگاری از همکلاسی

طبیعی است که به دلیل بروز هیجانات و همچنین قرارگیری طولانی مدت دختران و پسران در یک مکان، آنها را به یکدیگر جذب می‌کند. اما نباید نقش علاقه را در این زمینه نادیده گرفت. افراد در کلاس های درسی، تا حد زیادی نحوه رفتارهای خود، میزان هوش و ذکاوت و حتی روابط اجتماعی خود را نشان می‌دهند.

حتی ظاهر و لباس های افراد نیز بیانگر بسیاری از مسائل است. اما در وهله اول، هدف از ورود به دانشگاه، ازدواج نیست و افراد باید بر ادامه تحصیل خود تمرکز کنند. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف خواستگاری از همکلاسی، خواهیم پرداخت. 

گام های مهم در خواستگاری از همکلاسی

به طور کلی خواستگاری و بیان احساسات برای شروع یک رابطه، آدابی دارد. همچنین از آنجایی که خواستگاری از همکلاسی در محیط دانشگاه صورت می‌گیرد؛ بهتر است بیشتر در این مورد احتیاط کرد. برخی حتی رابطه خود را در دانشگاه علنی نیز نمی‌کنند. که اینکار مزایا و معایب خودش را دارد. برخی از مواردی که در این مورد باید رعایت کنید؛ شامل موارد زیر می‌شود. 

⭕عواقب این درخواست را در نظر بگیرید

در قدم اول بهتر است به آینده نیز فکر کنید. برای مثال این موضوع را در نظر داشته باشید که خواستگاری از همکلاسی آیا منجر به ازدواج می‌شود؟ بدین معنی که آیا شما از نظر روانی و حتی مالی آمادگی شروع زندگی مشترک را دارید یا خیر. همچنین اگر این فرد به شما جواب منفی بدهد؛ پذیرش روحی آن برای شما چگونه است. بهتر است تمام احتمالات را در نظر گرفته و سپس در این زمینه اقدام کنید. آینده نگری در ازدواج امری مهم است که افراد باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

⭕از احساسات خود مطمئن شوید

برای خواستگاری از همکلاسی بهتر است از علاقه خودتان و او مطمئن شوید. گاهی افراد تنها از روی هیجانات در این مورد تصمیم گیری می‌کنند. این مورد مخصوصا در مورد افرادی که به تازگی وارد دانشگاه می‌شوند؛ بیشتر دیده می‌شود. در چنین شرایطی باید از طرف مقابل خود و حتی خودتان شناخت بیشتری حاصل کرده وعجولانه تصمیم گیری نکنید. ازدواج را نمی‌توان به راحتی فسخ کرد و به سراغ فرد دیگری رفت. از طرفی احساسات در آن نقش موثری ایفا می‌کنند.

⭕مودبانه در خواست کنید

اگر تصمیم شما در مورد خواستگاری از همکلاسی قطعی است؛ بهتر است آن را به صورت مودبانه و محترمانه مطرح کنید. همچنین بیان کردن چنین درخواستی در جمع کار درستی نیست و بهتر است به صورت خصوصی آن را با طرف مقابل مطرح کنید. با اینکار نه تنها از جواب او شوکه نمی‌شوید؛ بلکه از بروز اتفاقات دیگر نیز جلوگیری می‌شود. سعی کنید که خودتان باشید و برای گرفتن توجه، دست به هر کاری نزنید. ادب و احترام یکی از اصول اساسی در درخواست ازدواج و حتی زندگی مشترک است.

⭕حفظ خونسردی

در مورد خواستگاری از همکلاسی و همچنین مطرح کردن علاقه با او سعی کنید خونسردی خود را تا حد امکان حفظ کنید. وقتی افراد می‌بینند که شما با وجود تمام سختی های دانشگاه و همچنین مشکلات دیگر می‌توانید خونسردی خود را حفظ کنید؛ احتمالا علاقه بیشتری به شما پیدا می‌کنند. همچنین این ویژگی در آینده زندگی مشترک نیز به کمک شما می‌آید. مطرح کردن این موضوع نیاز به آرامش و دوری از تنش دارد. افراد باید احساسات خود را مدیریت کرده و عاقلانه تصمیم بگیرند.

⭕اهمیت به ظاهر و زبان بدن

قبل از مطرح کردن خواستگاری از همکلاسی، باید او را آماده کنید. در واقع اینکار نیاز به مقدمه چینی دارد. به همین دلیل باید ظاهر مرتب و آراسته داشته و حتی به زبان بدن خود نیز توجه کنید. بهداشت شخصی را برای حضور در دانشگاه رعایت کرده و لبخند بزنید. آرام و متین رفتار کنیدو هول نشوید.

آرام و شمرده حرف های خود را بیان کنید و همچنین صبور باشید. برخی از افراد بعد از یکبار رد شدن دیگر تلاشی نکرده و ناامید می‌شود. اما بهتر است رفتار دوستانه ای با همه داشته و مثبت نگر باشید. 

معایب و مزایای خواستگاری از همکلاسی

فراموش نکنید که ازدواج در دوران دانشجویی و همچنین خواستگاری از همکلاسی، مزایا و معایب خود را دارد. بهتر است قبل از هرچیز در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و بعد از آن برای پاسخ نهایی تصمیم گیری کنید.

????معایب خواستگاری از همکلاسی

فراموش نکنید در دوران دانشجویی افراد شغل مشخصی نداشته و در نتیجه درآمد بالایی نیز ندارند. به همین دلیل اگر وضع اقتصادی یکی از ملاک های مهم برای شما محسوب می‌شود؛ بهتر است در خواستگاری از همکلاسی، تجدید نظر کنید. این رابطه احتمالا تازمانیکه به ازدواج منجر شود؛ احتمالا مدت زمان زیادی طول می‌کشد.

باید در این دوران صبور بوده و مشکلات زیادی را تحمل کنید. از طرفی با ازدواج مشکلات و درگیری های شما در زندگی مشترک افزایش می‌یابد؛ به همین دلیل احتمالا از ادامه تحصیل نیز باز می‌مانید. و یا نمی‌توانید به قدر کافی برای درس خواندن، زمان بگذارید. یکی دیگر از معایب این موضوع، ایجاد حواشی در محیط دانشگاه برای افراد است.

????مزایای خواستگاری از همکلاسی

از آنجایی که در محیط دانشگاه و کلاس های درس می‌توان شناخت خوبی از افراد پیدا کرد؛ در این مورد افراد می‌توانند زمان کمتری صرف کنند. همچنین افراد می‌توانند فردی را پیدا کنند که از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با آنها شباهت داشته باشد. به طور کلی پیدا کردن فردی مناسب برای ازدواج کار ساده ای نیست و نمی‌توان به همه اعتماد کرد. اما دانشگاه یکی از مکان هایی است که به دلیل جو فرهنگی و آموزشی افراد در آن رفتار مناسب تری داشته و همچنین به دنبال پیشرفت و ترقی هستند.

سخن پایانی

اینکه شما فردی را برای ازدواج در نظر گرفته اید و قصد خواستگاری از همکلاسی را دارید؛ بسیار خوب است. اما نباید این موضوع را با همه همکلاسی های دیگر و حتی استادان درمیان بگذارید. چراکه در صورت رد شدن این درخواست؛ هم شما و هم طرف مقابلتان در محیط دانشگاه، دچار دردسر می‌شوید. اگر در این مورد احساس سردرگمی میکنید؛ بهتر است با یک روانشناس مشورت کرده و از تجربیات دیگران نیز استفاده کنید. شما به فردی نیاز دارید که دید منطقی تری داشته باشد و بتواند بینش دقیق تری به شما بدهد. مشاوره ازدواج در این شرایط بهترین گزینه خواهد بود.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواستگاری از همکلاسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: خواستگاری از همکلاسی | چطور با هم دانشگاهیم ازدواج کنم



:: برچسب‌ها: خواستگاری از همکلاسی | چطور با هم دانشگاهیم ازدواج کنم ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نیازهای اساسی نوجوانان حتما باید توسط والدین و سپس توسط جامعه مورد توجه قرار بگیرد. والدین همان قدر که به فکر تغذیه فرزندشان هستند، باید نیازهای روانی او را بشناسند و برآورده کنند. نوجوانان به دلیل تغییرات هورمونی و جسمی که دارند، نیازهای‌شان نسبت به سایر سنین شدیدتر احساس می‌شود. بنابراین بیشتر احتمال دارد که در این دوره تحت تاثیر ناملایمت های زندگی قرار بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نیازهای نوجوانان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: نیازهای نوجوانان چرا مهم هستند

نیازهای اساسی نوجوانان 

نیازهای انسان در طول زندگی و در سنین مختلف، مطابق با شرایط فرد تغییر می‌کند. سنین نوجوانی در اثر تغییر شدید هورمون‌ها، سنین تغییرات جسمی و روحی است که در این مسیر والدین بایستی او را همراهی کنند و به نیازهای او توجه نمایند.

پدر و مادرها با بزرگ شدن فرزندشان، دیگر با آن کودکی که تابع قوانین پدر و مادر بود، مواجه نیستند و حالا فرزندی دارند که به دنبال استقلال بیشتر بوده و خواسته‌هایش افزایش پیدا کرده است.

بسیاری از پدر و مادرها نمی‌توانند با این تغییرات کنار بیایند، اما بسیاری دیگر نیز با درک شرایط و اطلاع از نیازهای نوجوانان، کمک می‌کنند تا همانطور که ظاهر نوجوان در حال تغییر است، هویت بزرگسالی خود را نیز به دست آورد. در ادامه به برخی از نیازهای نوجوانان اشاره کرده‌ایم.

????احساس تعلق

نوجوانان تمایل دارند تا بیشتر وقت خود را بیرون از خانه و با دوستان خود سپری کنند. تمایل به بودن در جمع‌های دوستانه در سنین نوجوانی طبیعی است و دلیلی برای نگرانی خانواده‌ها نیست، چرا که تمایل به دوست‌یابی و بودن با دوستان ناشی از احساس نیاز به تعلق در نوجوانان است.

باید بدانید به عنوان والدین فقط بایستی به فرزندتان کمک کنید تا از دوستی‌های پرخطر دوری کند و با داشتن دوستان سالم، ضمن بدست آوردن تجربه‌های ارزشمند، هویت خود را شکل دهد.

در دوران نوجوانی حمایت و مراقبت والدین بیش از هر زمان دیگری نیاز است، اما باید حتما بر این موضوع توجه داشته باشید که به صورت غیرمستقیم کنترل اوضاع را در اختیار بگیرید و به گونه‌ای رفتار نکنید که فرزندتان هنوز کودک و بچه است و در دائم نیاز به مراقبت شما دارد.

برای رفتار درست با نوجوان حتما بایستی که از راهکارهای لازم مطلع باشید و از راه صمیمت و دوستی با نوجوان وارد شوید. قطعا احساس تعلق یکی از نیازهای نوجوانان بوده که خانواده و گروه همسالان نقش مهمی در برطرف کردن آن دارند.

????نیازهای نوجوانان | دریافت محبت

دریافت عشق بی‌قید و شرط نوجوان از والدینش جزو نیازهای نوجوان است. نوجوانان در این سن حساس‌تر از سنین دیگر هستند و به شدت به محبت والدین خود احتیاج دارند تا بدون در نظر گرفتن هیچ چیزی آن‌ها را بخاطر ارزش خودشان دوست بدارند.

بنابراین نوجوان نباید حس کند که دوست داشتن شما وابسته به نمره‌ای خوب یا کاری شایسته است، بلکه به خاطر وجود و ارزش خود آن‌ها می‌باشد.

????نیاز به حریم خصوصی

 

از دیگر نیازهای نوجوانان نیاز به داشتن حریم خصوصی می‌باشد. بهتر است به فرزندان خود اجازه دهید تا فضای شخصی مخصوص خودشان را داشته باشند.

به عقیده روانشناسان بچه‌ها از سه سالگی به فضای خصوصی نیاز دارند، بنابراین سعی کنید برای فرزند خود به خصوص در دوران نوجوانی یک فضا و حریم خصوصی در نظر بگیرید. در نظر گرفتن حریم خصوصی بدین معنی است که نباید بدون اجازه به وسایل او دست بزنید و یا وارد اتاق او شوید.

فقط در نظر داشته باشید که نظارت و کنترل شما بایستی نامحسوس باشد. احترام به حریم خصوصی یکی از وظایف مهم همه افراد است. این مورد در دروان نوجوانی از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین از نیازهای  نوجوانان محسوب می‌شود.

????نیازهای نوجوانان | نیاز به لذت بردن

نوجوانان به دنبال تجربه هیجان هستند و تمایل به کارهای مهیج دارند و از آن‌ها لذت می‌برند. در سنین نوجوانی آینده نگری کمتری وجود دارد، به همین دلیل تمایل دارند فعالیت‌های پرخطر را انجام دهند.

والدین می‌توانند برای رسیدگی به این نیاز نوجوانان زمینه گذراندن اوقات فراغت را با فعالیت‌های مفرح فراهم کنند. حتما در برنامه‌هایی که در نظر می‌گیرید، نظر فرزند خود را نیز بپرسید تا تفریحات مطابق نظر او نیز باشد و گاهی بر اساس نظر او تصمیم بگیرید. طبیعی که آنها در این دوران هیجان خواهی بیشتری داشته و تمایل دارند تا چیزهای مختلفی را تجربه کنند. به همین دلیل باید این مورد را از نیازهای نوجوانان در نظر گرفت.

????نیازهای جنسی نوجوانان

یکی از پرچالش‌ترین نیازهای نوجوانان ، نیاز جنسی است. به دلیل تغییرات هورمونی به طور ناگهانی نوجوان با تغییراتی جنسی درونی و بیرونی زیادی مواجه می‌شود. معمولا نوجوانانی که نمی‌دانند چطور با این شرایط برخورد کنند، با مشکلات و سردرگمی بیشتری مواجه می‌شوند.

????نیازهای نوجوانان | نیاز به داشتن قدرت

نوجوانان در این سنین نیاز به داشتن قدرت دارند، داشتن قدرت در این سن به معنی رهایی از وابستگی به پدر و مادر است. بنابراین بایستی به عنوان پدر و مادر این حس را در او ایجاد کنید که شما هم می‌دانید او بزرگ شده و می‌تواند در برخی امور تصمیم‌گیری داشته باشد و نباید سعی کنید، مدام در مقابل او بایستید و با او مخالفت کنید. داشتن قدرت در امور مختلف از نیازهای اساسی نوجوانان محسوب می‌شود که اطرافیان باید به آن توجه کنند.

مخالفت زیاد با نوجوان و سلب قدرت تصمیم‌گیری در نهایت باعث کاهش اعتماد به نفس شده و او دچار احساس ضعف می‌شود. پس باید او را حمایت کنید و کمک نمایید تا کم کم بتواند مستقلانه برای امور خود تصمیم بگیرد.

????داشتن استقلال از مهم‌ترین نیازهای نوجوان

تمامی نیازهایی که یک نوجوان دارد، در واقع به این موضوع اشاره می‌کند که او می‌خواهد استقلال داشته باشد و دیگر تمایلی به وابستگی به پدر و مادر مانند کودکی وجود ندارد. در نتیجه استقلال یکی دیگر از نیازهای  نوجوانان است.

کسب استقلال توسط نوجوان برای والدین نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد که حس می‌کنند کنترل فرزندشان برای‌شان سخت شده است. اما این دسته از پدر و مادرها باید در نظر داشته باشند که اگر بتوانند با روش‌های صحیح با نوجوان خود برخورد کنند، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

مثلا وقتی نوجوان در خانواده‌ای کنترل‌گر تصمیم دارد در امور مختلف استقلال داشته باشد، در صورتی که پدر و مادر بسیار افراطی با او برخورد کنند، در نهایت فرزندشان در مقابل آن‌ها می‌ایستد و مخالفت می‌کند. 

در مقابل نیز ممکن است پدر و مادری باشند که فکر کنند آزادی برای نوجوان یعنی باید او را کاملا آزاد بگذارند و آزادی کامل را تعریف مستقل شدن می‌دانند، در حالی که مستقل شدن و آزادی نوجوان بایستی زیر نظر و تحت کنترل والدین انجام شود. 

????نیازهای نوجوانان | نیاز به کشف محیط

نوجوانان در حال ورود به دنیای بزرگسالی هستند؛ از همین رو نیاز دارند تا مسائل مختلف را خود کشف و جستجو کنند. آنها انرژی و هیجان زیادی داشته که جست و جوگری یکی از راه های درست برای برطرف کردن این نیاز است. خانواده ها نباید حس کنجکاوی فرزندان را در این سن سرکوب کنند و آن را نادیده بگیرند. در واقع این نیاز کاملا طبیعی بوده و از نیازهای اساسی نوجوانان محسوب می‌شود. اطرافیان در این زمینه باید از نوجوان حمایت کنند تا سراغ رفتارهای نادرست نرود.

????کسب مهارت های مختلف

دوران نوجوانی، بهترین زمان برای کسب مهارت های مختلف است. اگر این مهارت ها به درستی انتخاب شوند؛ در آینده بسیار مفید واقع خواهند شد و نوجوان می‌تواند در زمینه های مختلفی از آنها استفاده کند. از این طریق، نه تنها یکی از نیازهای نوجوانان برطرف شده؛ بلکه او حس بهتری نیز به خود پیدا می‌کند. والدین علاوه بر تحصیل باید به یادگیری این مهارت های نیز توجه کرده و برای فرزند خود نیز انگیزه ایجاد کنند.

سخن پایانی

نوجوانان در سنین حساسی قرار داشته و بسیار آسیب پذیر هستند. به همین دلیل شناخت نیازهای نوجوانان و برطرف کردن آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. والدین در این زمینه می‌توانند نقش مهم و موثری داشته باشند. البته نوجوانان تحت تاثیر گروه همسالان خود نیز هستند؛ به همین دلیل باید مراقب اطرافیان آنان نیز بود. بهتر است والدین بیشتر از قبل با فرزند خود وقت گذرانده و او را بشناسند. در این زمینه می‌توانند از یک روانشناس نیز مشورت گرفته و به فرزند خود کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نیازهای نوجوانان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

لزوم توجه به نیازهای اساسی نوجوان چیست؟

یک فرد پس از رسیدن به سن نوجوانی، دارای برخی نیازهای جسمی و فیزیکی، عاطفی و روانی است که بتواند دوره کودکی را پشت سر گذاشته و وارد دوره نوجوانی شود. پاسخگویی درست به نیازهای اساسی نوجوانان به آن‌ها کمک می‌کند تا در بزرگسالی نیز انسان‌های متعادلی شوند. پرورش فرزند متعادل از وظایف اصلی پدر و مادر می‌باشد.

پدر و مادر چگونه می‌توانند بر روی دوستان فرزند نوجوان خود نظارت داشته باشند؟

نظارت پدر و مادر بر روی دوستان فرزند بایستی به صورت غیرمستقیم باشد، چراکه نمی‌توانید مستقیما او را از بودن با دوستانش منع کنید، چراکه در نهایت باعث خواهید شد، در جبهه مخالف قرار گیرد و با شما مخالف کند. بهتر است برای نظارت بر روی دوستان فرزندتان همواره در مورد ارزش‌های اخلاقی با او صحبت کنید و به او آموزش دهید که چه فاکتورهایی حائز اهمیت است. چنانچه ارزش‌ها در وجود فرزندتان درونی شود، او خود در داشتن دوستی‌های سالم تلاش خواهد کرد و از دوستان به اصطلاح ناباب دوری می‌کند.

منبع: نیازهای نوجوانان چرا مهم هستند



:: برچسب‌ها: نیازهای نوجوانان چرا مهم هستند ,
:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اعتیاد به الکل (Alcoholism) که به الکلیسم معروف است هنگامی رخ می‌دهد که افراد بیش از اندازه این ماده را مصرف می‌کنند. در واقع نوشیدن محصولات حاوی الکل، به دلیل آسیب‌های جسمی و روحی که در فرد ایجاد می‌کند بسیار مخرب بوده و آسیب رسان است. این آسیب در زمان وابستگی به آن، چندین برابر می‌شود زیرا بدن از نظر جسمی و روحی به الکل اعتیاد پیدا کرده است و در نهایت فرد مجبور به مصرف زیاد آن می‌شود.

متاسفانه امروزه اعتیاد به الکل در بین جوانان بسیار شایع شده است و بسیاری از خانواده‌ها نگران آسیب‌ها و پیامدهای ناشی از آن هستند. با آگاهی از نشانه‌ها و عوارض اعتیاد به الکل، می‌توانید گامی در جهت ترک آن بردارید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به الکل می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: اعتیاد به الکل 

الکل چیست؟

الکل نوشیدنی است که انواع مختلفی داشته و از تقطیر مواد خوراکی نظیر گندم، برنج، میوه ها و سبزیجات و … حاصل می‌گردد. بنابراین برای تولید این نوشیدنی‌های روان گردان مواد خوراکی نام برده شده را بخار و تقطیر می‌کنند.

این نوشیدنی را نوعی روان گردان می‌دانند زیرا بیشتر روان افراد را درگیر می‌کند. این دگرگونی روان با حرکات عجیب و رفتارهای غیر معقول فرد همراه است که در ادامه بیشتر درباره عوارض اعتیاد به الکل صحبت می‌کنیم.

انواع نوشیدنی های الکلی

1. آبجو که میزان الکل آن به ۶ الی ۹ درصد می‌رسد.

2. نوشیدنی‌های تقویتی که الکل دارند و معمولا میزان الکل آن‌ها به ۱۸ الی ۲۰ درصد می‌رسد.

3. شراب که دارای ۲۱ الی ۴۱ درصد الکل است.

4. نوشیدنی‌هایی نظیر جین، ودکا و ویسکی که دارای بیشترین میزان الکل هستند و الکل درون آن‌ها ۴۰ الی ۵۰ درصد می‌باشد.

اعتیاد به الکل

اعتیاد به نوشیدنی‌های الکلی وقتی رخ می‌دهد که بدن فرد مصرف کننده مقاوم شده و از لحاظ احساسی و جسمی به آن وابستگی پیدا می‌کند. بروز این وابستگی، زمینه‌ای برای شکل گیری ناهنجاری‌های مختلفی بوده و حتی خطر مرگ برای مصرف کننده را نیز دارد به همین خاطر فرد درگیر باید در سریع ترین زمان ممکن نسبت به ترک اعتیاد به الکل اقدام نماید.

نشانه های اعتیاد به الکل

تشخیص دقیق اینکه شخص به الکل اعتیاد پیدا کرده است یا خیر، باید توسط متخصص و روانشناس این حوزه تایید گردد. البته شما نیز با دیدن چند نشانه می‌توانید به اعتیاد به الکل پی ببرید. نشانه‌های اعتیاد به نوشیدنی ‌های الکلی عبارتند از:

1. شخص درگیر، تمایلی به حضور در مجالسی که الکل سرو نمی‌شود نداشته و بالعکس در مجالسی که الکل وجود دارد با رغبت تمام حضور پیدا می‌کند.

2. نشانه دیگر مصرف بالا الکل این است که فرد حتی در مکان‌های ممنوعه نظیر داخل خودرو نیز از مصرف آن دست بر نمی‌دارد.

3. در زمان‌های غیر معقول الکل مصرف می‌کند. برای نمونه بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، همراه وعده‌های اصلی غذا و پیش از خوابیدن.

5. مصرف کننده الکل معمولا به افسردگی دچار می‌شود.

6. در طول روز مدام می‌خواهد استراحت کند.

عوارض اعتیاد به الکل

به محض نوشیدن الکل از آنجایی که مایع است به خون وارد شده و موجب آسیب به اکثر قسمت‌های بدن می‌شود به همین خاطر مصرف کننده علاوه بر آسیب‌های روانی شاهد آسیب‌های شدید جسمانی نیز خواهد بود. برخی از عوارض مصرف الکل به شرح زیر هستند. 

_ بروز بیماری‌های جسمی نظیر سرطان، حملات قلبی، اختلالات لوزالمعده و…

_ عدم تسلط بر حرکات و احساسات

_ مشکل در بینایی و دید تار

_ اثرات منفی بر مخچه

_ سردرد و حالت تهوع

_ مشکل در تکلم

_ افزایش دمای بدن

_ افزایش اسید معده

_ افزایش خشونت

_ کند شدن حافظه

_ افسردگی

اعتیاد به الکل در طولانی مدت موجب بروز آسیب هایی دائمی به کبد  حافظه می شود. برای جلوگیری از این عوارض باید هر چه زودتر به دنبال درمان اعتیاد به الکل باشید. 

تشخیص اعتیاد به الکل

برای تشخیص اعتیاد به الکل، معیارهای مشخصی وجود دارد. این اختلال در کتابچه تشخیصی آماری اختلالات روان نیز تعریف شده است و برای تشخیص دقیق آن فرد باید حداقل سه مورد از موارد زیر را در یک سال اخیر بدون وقفه زمانی داشته باشد.

تحمل به الکل: فرد برای رسیدن به مرجله مسمومیت باید مقدار زیادی الکل بنوشد که در صورا آسیب به کبد، الکل به خوبی تجزیه نشده و این مقدار کاهش می‌یابد. از طرفی دیگر آسیب های دستگاه عصبی مرکزی نیز باعث کاهش میزان تحمل به الکل می‌گردد.

بروز علائم ترک: یکی دیگر از نشانه های اعتیاد به هر ماده ای بروز علائم ترک در صورت قطع مصرف است. اگر فرد بلافاصله بعد از مصرف نکردن الکل نشانه هایی مثل لرزش بدن، بی خوابی، بدن درد، اضطراب، حالت تهوع و… را تجربه کند؛ به این معناست که او به الکل اعتیاد پیدا کرده است.

تلاش های ناموفق برای ترک در گذشته: احتمالا فرد چندین بار در گذشته برای ترک تلاش کرده است؛ اما هر بار دوام نیاورده و مصرف را از سر گرفته است.

از دیگر معیارهای تشخیصی می‌توان به صرف زمان و انرژی زیاد برای خرید الکل، ادامه دادن به مصرف حتی در صورت اطلاع از عوارض آن برای بدن و همچنین بیشتر نوشیدن از قصد و نیت، اشاره کرد.

افرادی که در معرض اعتیاد به الکل قرار دارند

به طور کلی برخی از افراد بیشتر در معرض ابتلا به اعتیاد به الکل هستند. اما هیچ گونه واحد و معیار مشخصی برای این موضوع وجود ندارد. برخی از عواملی که احتمال اعتیاد به این ماده را بالاتر می‌برد؛ شامل موارد زیر می‌شود.

مردانی که بیشتر از 15 وعده در هفته از الکل استفاده می‌کنند

زنانی که بیشتر از 12 وعده الکل در هفته مصرف می‌کنند

افرادی که بیشتر از 5 بار الکل در روز می‌نوشند

وجود والدین الکلی

وجود سابقه ابتلا به بیماری های مختلف روان

زندگی در خانواده ای که مصرف الکل در آن رایج باشد

اعتماد به نفس پایین

تست اعتیاد به الکل

انواع مختلفی از تست اعتیاد به الکل وجود دارد. همچنین الکل برای مدت زمانی در بدن باقی مانده که در آزمایش های مختلفی به خوبی مشخص می‌شود. آزمایش خون، میزان الکل در خون را برای مدت زمان کوتاهی نشان می‌دهد به همین دلیل ملاک خوبی برای سنجش اعتیاد فرد نیست. 

الکل در آزمایش تنفسی تا 24 ساعت نشان داده می‌شود.

در ادرار 12 تا 48 ساعت

در آزمایش بزاق، 1 تا 5 روز

و در مو تا 90 روز می‌توان آثار نوشیدن الکل را مشاهده کرد.

راهکارهای رهایی از مصرف بیش از حد الکل

برای ترک اعتیاد به الکل راهکارهایی وجود دارد که به طور خلاصه شرح داده ایم. می توانید 

????رجوع به روانشناس ماهر در حوزه ترک اعتیاد

مصرف الکل مانند گل و شیشه به خاطر روان گردان بودنش، به صحبت و راهنمایی روانشناس احتیاج دارد. به همین خاطر در بسیاری از کشورها مصرف کنندگان و افرادی که اعتیاد به الکل دارند را به مراکز روان درمانی می‌فرستند. در واقع روانشناس به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر به دیگران “نه” بگویید و سلامت خود را به خطر نیندازید.

????رجوع به مراکز درمانی تخصصی

متخصصان برای رهایی از یک ماده اعتیادآور روشی که در نظر می‌گیرند که شامل سم زدایی و تجویز چند دارو می‌باشد. تنها مراکز درمانی استاندارد و بیمارستان‌ها مجاز به انجام سم زدایی هستند. با این کار باعث خروج مواد زیان آور از بدن شده و اعتیاد جسمی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

این دو راهکار موجب ترک آسان تر روحی و جسمی اعتیاد به الکل می‌شوند و موجبات ترک موفقیت آمیز را فراهم می‌کنند.

سخن پایانی

به طور کلی اعتیاد به الکل مانند انواع دیگری از اعتیاد، ریشه روانی داشته و برای ترک آن نیز باید از همین طریق شروع کرد. افراد معتاد به نوشیدن الکل، معمولا خود را معتاد تلقی نمی‌کنند به همین دلیل قانع کردن آنها برای ترک نیز آسان نیست. بهتر است این فرایند به تدریج و تحت نظارت یک متخصص انجام گیرد. همچنین معمولا اعتیاد به این ماده به دلیل فراموش کردن مشکلی بزرگ تر رخ می‌دهد؛ به همین دلیل بهتر است افراد مشکل اصلی را پیدا کرده و آن را برطرف کنند. در این صورت ترک اعتیاد نیز آسان تر خواهد شد. اینکار با کمک روانشناس و همچنین اراده خود فرد امکانپذیر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به الکل می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چه مسائلی موجب گرایش افراد به الکل می شود؟

علت خاصی را در گرایش به الکل نمی‌توان نام برد ولی معمولا مواردی نظیر فرار ظاهری از مشکلات، افسردگی، انواع اختلالات … در این امر دخیل هستند.

آیا اعتیاد به الکل خطر مرگ دارد؟

بله متاسفانه مصرف بیش از حد آن موجب اوردوز، سکته و… شده و خطر مرگ را به همراه دارد. بنابراین توصیه می شود حتما برای درمان مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

منبع: اعتیاد به الکل 



:: برچسب‌ها: اعتیاد به الکل ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

عشق به دختر دایی یکی از موضوعاتی است که در جریان روابط خانوادگی اتفاق می‌افتد و کاملا طبیعی است. در جوامع سنتی ازدواج یا علاقه مند شدن به اعضای خانواده رایج تر بوده و پیامدهایی نیز دارد. از آنجایی که افراد بعد از تولد قبل از پیداکردن دوست، با خانواده خود بیشتر در ارتباط هستند؛ احساسات عمیق تری نسبت به آنها پیدا می‌کنند. در واقع اولین عشق هر پسری در خانواده اتفاق می‌افتد. گاهی این احساسات موقت بوده و به زودی از بین می‌رود و گاهی نیز عشق واقعی بوده و منجر به ازدواج و تشکیل خانواده می‌شود. عوامل مختلفی در این بین موثر هستند؛ که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق به دختر دایی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: عشق به دختر دایی | عاشق دختر داییم شدم

عاشق دختر داییم شدم

طبیعی است که افراد به کسانی که وقت بیشتری با آنها می‌گذرانند و یا بیشتر آنها را می‌بینند؛ علاقمند شوند. عشق به دختر دایی نیز به همین دلیل بروز می‌کند. گاهی دختر این نیز این احساس را داشته و این علاقه یک طرفه نیست. اما علاقه، به تنهایی نمی‌تواند کافی باشد و افراد باید عوامل دیگری را نیز در نظر بگیرند.

ازدواج فامیلی معایب و مزایایی دارد که نمی‌توان از آنها چشم پوشی کرد. همچنین خود افراد نیز باید بیشتر در این مورد فکر کرده و نظر خانواده ها را نیز در نظر بگیرند. گاهی همین موضوع سبب بروز اختلافات خانوادگی می‌شود. 

نشانه های عشق به دختر دایی

در ابتدا باید از عشق به دختر دایی مطمئن شد. البته به طور قطعی نمی‌توان در این مورد نظر داد و هیچ معیار مشخصی برای عشق واقعی وجود ندارد. اما به دلیل اینکه در این شرایط، خانواده ها بیشتر از هر نوع ازدواج دیگری درگیر می‌شوند؛ باید محتاطانه تر عمل کرد. برخی از نشانه هایی که بیانگر عشق دختر دایی هستند؛ شامل موارد زیر هستند.

مدام در حال فکر کردن به او هستید

از بهانه های مختلف استفاده می‌کنید تا او را ببینید

از روش های مختلف برای برقراری ارتباط با او استفاده می‌کنید.

با خانواده خود این موضوع را مطرح می‌کنید

در این مورد آینده نگری کرده و اهداف بلند مدت دارید.

در هنگام دیدن او هول شده و خجالت می‌کشید.

البته همانطور که گفته شد این نشانه ها در افراد مختلف به شکل های متفاوتی بروز می‌کنند و نمی‌توان آنها را تعمیم داد. اما در صورتی که این احساسات برای مدت زمان طولانی ادامه یابند؛ می‌توان به شکل درست تری در مورد آن قضاوت کرد.

دلایل مختلف برای عشق به دختر دایی

افراد به دلایل مختلفی عشق به دختر دایی را تجربه می‌کنند. گاهی این موضوع فارغ از نسبت های خانوادگی است و به نظر پسر، دختر دایی کامل ترین دختری است که می‌تواند با او آشنا شده و ازدواج کند. یعنی حتی اگر یک فرد غریبه هم این ویژگی ها را داشت؛ بازهم پسر مایل به برقراری ارتباط با او بود. اما به طور کلی برخی از این دلایل را در این قسمت بررسی می‌کنیم.

????دیدار به صورت مکرر

وقتی افراد دختر یا پسری را به صورت مکرر می‌بینند؛ بیشتر احتمال دارد که به او علاقمند شوند. از طرفی تعدد اطرافیان دختر یا پسر نیز در این مورد موثر است. برای مثال وقتی پسر ارتباطات زیادی در دانشگاه، سرکار و… دارد احتمالا با دخترهای زیادی برخورد می‌کند و این موضوع بر معیارهای او نیز موثر خواهد بود. اما وقتی تنها دختر در اطرافیان او دختر دایی اش باشد؛ به اوعلاقمند شده و با او ارتباط برقرار می‌کند. گاهی عشق به دختر دایی نیز به همین دلیل اتفاق می‌افتد.

????شناخت از او و خانواده اش

شناخت در مورد بروز احساسات نسبت به فرد دیگر، نقش بسیار مهمی دارد. در واقع تنها دیدن فردی تاثیر زیادی در بروز و یا میزان احساسات ندارد. بلکه افراد باید با روحیات و علایق یکدیگر آشنا شوند. از آنجایی که احتمالا افراد، با خانواده مادری و پدری خود رفت و آمد بیشتری داشته باشند؛ از نظرات دیگری شناخت بیشتری داشته و بهتر می‌توانند در این مورد تصمیم گیری کنند.

همچنین وضعیت خانوادگی نیز عامل مهم دیگری در مورد روابط میان دختر و پسر است. که در مورد عشق به دختر دایی دو طرف خانواده های یکدیگر را می‌شناسند و می‌توانند راحت تر در این مورد انتخاب کنند.

????شباهت فرهنگی

نزدیک بودن معیارها و وضعیت فرهنگی نیز یکی دیگر از عواملی است که سبب عشق به دختر دایی می‌شود. فرهنگ هر خانواده ای شامل هنجارها، ارزش ها و اصول و قوانین خانوادگی است که افراد به آنها پایبند هستند. در یک خانواده معمولا از این نظر افراد شباهت بیشتری به یکدیگر دارند و همین عامل سبب جاذبه میان آنها می‌شود. عوامل فرهنگی را نباید دست کم گرفت. چرا که در بسیاری از موارد سبب بروز اختلافات و تعارضاتی میان زن و شوهر می‌گردد.

معایب و مزایای عشق به دختر دایی

عشق به دختر دایی و این نوع از علاقه، معایب و مزایایی دارد که دختر و پسر باید به خوبی در مورد آنها فکر کرده و جوانب آن را در نظر بگیرند. به دلیل اینکه در این نوع رابطه خانواده ها بیشتر دخیل هستند؛ نمی‌توان نقش آنها را در نظر نگرفت.

⭕معایب

در عشق به دختر دایی احتمالا مشکلاتی بروز می‌کند که علاوه بر تاثیر بر رابطه دختر و پسر روابط بین خانواده ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. همچنین اعضای خانواده دو طرف نیز احتمالا برای کمک به زوجین اقداماتی انجام می‌دهند؛ که گاها دخالت تلقی می‌شود.

از طرفی اگر این رابطه به ازدواج ختم شود؛ در مورد فرزندآوری نیز باید به خوبی فکر کرده و از مشاور ژنتیک نیز کمک بگیرند. چرا که در ازدواج های خانوادگی احتمال به دنیا آمدن فرندانی با ناهنجاری های ژنتیکی وجود دارد. 

⭕مزایا

اما از طرفی دیگر با عشق به دختر دایی و ادامه دار شدن این رابطه، روابط خانوادگی نیز محکم تر شده و پیوند قوی تری شکل می‌گیرد. افراد به دلیل شناخت زیاد از یکدیگر، بعد از ازدواج یا حتی در طول رابطه دچار مشکلات جدی نمی‌شوند و احتمالا با چالش های کمتری روبرو هستند. احتمالا خانواده ها نیز حمایت بیشتری از آنها می‌کنند و در مشکلات در کنار آنها خواهند بود.

سخن پایانی

به طور کلی عشق به دختر دایی و حتی ازدواج با او یک انتخاب شخصی است و هیچکس نمی‌تواند در این مورد نظر قطعی دهد. اما زوجین باید در این زمینه بسیار فکر کرده و عوامل مختلفی را در نظر داشته باشند. در این شرایط تنها علاقه، ملاک نیست و مسائل دیگر را نیز باید در نظر داشت. از طرفی بهتر است از همان ابتدا خانواده ها در جریان قرار گیرند و از اقدامات خودسرانه جلوگیری شود. کمک گرفتن از روانشناس نیز می‌تواند به افراد کمک بزرگی در این زمینه کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق به دختر دایی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: عشق به دختر دایی | عاشق دختر داییم شدم



:: برچسب‌ها: عشق به دختر دایی | عاشق دختر داییم شدم ,
:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

رشته فیزیوتراپی یکی از رشته های محبوب در زیرگروه تجربی است. همچنین ورود به این رشته نیز نیازمند تلاش زیاد و موفقیت در کنکور سراسری است. این رشته در دانشگاه های سراسری و آزاد ارائه شده و جزو رشته های پیراپزشکی محسوب می‌شود. در این رشته به داوطلبین آموزش داده می‌شود تا بیمارهایی که از نظر جسمانی دچار ناتوانی شده اند را درمان کنند. در این فرایند هم از وسیله های مختلف استفاده می‌شود و هم خود فیزیوتراپیست باید به بیمار کمک کند تا حرکاتی را انجام دهد. این رشته که یکی از زیرشاخه های رشته های توانبخشی است؛ از هیچ گونه داروی شیمیایی برای درمان بیماران استفاده نمی‌کند. افراد می‌توانند در این رشته در ایران تا مقطع دکتری تحصیل کرده و به کار درمان مشغول شوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته فیزیوتراپی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: رشته فیزیوتراپی | معرفی رشته و آینده شغلی فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی

رشته فیزوتراپی یا فیزیک درمانی با کمک تجهیزات خاص مکانیکی یا تمرینات ورزشی به درمان بیمارانی که به اختلالات عصبی، ماهیچه ای و اسکلتی مبتلا هستند؛ می‌پردازد. داوطلبین علاقمند به این رشته باید علاوه بر علاقه، به عوامل زیادی در این زمینه توجه داشته باشند. قبولی در این رشته تحصیلی آسان نبوده و حتی بعد از پذیرفته شدن، افراد باید در دوران تحصیل خود تلاش زیادی کرده و مهارت های زیادی را بیاموزند. از طرفی بعد از فارغ التحصیلی این رشته بازارکار و درآمد خوبی در ایران و نقاط دیگر جهان دارد. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف این رشته خواهیم پرداخت.

مهارت های لازم برای رشته فیزیوتراپی

تحصیل و حتی اشتغال در رشته فیزیوتراپی، نیاز به برخورداری از مهارت ها و توانمندی های زیادی دارد. افراد باید ویژگی های جسمانی و روانی خود را در نظر گرفته و سپس این رشته را برای تحصیل انتخاب کنند. این رشته از روش های مختلفی مثل الکتروتراپی، تمرین درمانی و درمان با دست، استفاده می‌کند. بخشی از مهارت هایی که برای تحصیل در این رشته ضروری است؛ شامل موارد زیر می‌شود. 

????توانایی بدنی

فارغ التحصیلان و یا دانشجویان رشته فیزیوتراپی باید از توانایی بدنی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند برای درمان به بیماران نیز کمک کنند. به همین دلیل معمولا تصور می‌شود که این رشته برای زنان مناسب نباشد. اما افراد می‌توانند با انجام برخی از تمرینات، آمادگی بدنی خود را بالا برده و در این زمینه خود را تقویت کنند. اما به هر حال این عامل مهمی است که متقاضیان باید به آن توجه داشته باشند. از طرف دیگر از آنجایی که این افراد در این شغل فشار زیادی به بدن خود وارد می‌کنند؛ احتمالا زودتر از موعد هم بازنشسته خواهند شد.

????صبوری

کارشناسان رشته فیزیوتراپی، به طور مداوم با بیماران در ارتباط بوده، به همین دلیل باید صبر و حوصله زیادی داشته باشند. همچنین درمان به این روش، یک فرایند احتمالا طولانی مدت است . افراد نباید در این زمینه عجله کنند. آنها باید با بیماران خود همراهی کرده و به آنها چه از لحاظ جسمی و چه روحی کمک کنند تا از این دوران گذر کنند.

????ارتباط با بیماران

ارتباط کلامی با بیماران، در رشته فیزیوتراپی بسیار مهم است. آنها به صورت مستقیم با بیماران در ارتباط بوده به همین دلیل باید فرایند درمان و شرایط را به طور کامل برای آنها توضیح داده و همچنین پیشرفت بهبودی را پیگیری کنند. همچنین مراجعان این رشته احتمالا بیشتر افراد سالمند و معمول هستند. پس توجه و مراقبت از آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است. افرادی که درونگرا هستند و انرژی زیادی برای برقراری ارتباط با دیگران صرف نمی‌کنند؛ مناسب این رشته نیستند.

تحصیل در رشته فیزیوتراپی

تحصیل در رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی دارای 130 واحد است و همچنین هیچ گرایش خاصی ندارد. در برخی از دانشگاها این رشته تحت عنوان 135 واحد ارائه می‌گردد. این واحد ها شامل 24 واحد دروس عمومی، 82 واحد دروس پایه و تخصصی و 24 واحد دوره کارآموزی، هستند.

برخی از دروس پایه و تخصصی این رشته شامل بیوشیمی و داروشناسی، تشریح سطحی، جراحی عمومی، رادیولوژی، کمک های اولیه، آسیب شناسی، بیماری های مغز و اعصاب، روانپزشکی و… می‌گردد. برای اطلاع از انواع بهترین رشته تحصیلی در دانشگاه کلیک کنید.

????مقطع کارشناسی ارشد

افراد می‌توانند بعد از اتمام دوره کارشناسی با شرکت در کنکور سراسری مقطع کارشناسی ارشد را آغاز کنند. که شامل 32 واحد می‌شود. همچنین رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های مختلفی است که تنها افرادی که دارای مدرک کارشناسی فیزیوتراپی هستند می‌توانند در آنها شرکت کنند. گرایش های این رشته در مقطع ارشد شامل فیزیوتراپی، فیزیولوژی، فیزیوتراپی ورزشی، مدیریت توانبخشی، علوم تشریحی، سلامت سالمندی و ارگونومی فیزیک پزشکی، می‌شود.

????مقطع دکتری

در مقطع دکتری رشته فیزیوتراپی که تقریبا 4 تا 5 سال طول می‌کشد؛ افراد می‌توانند در گرایش های مختلفی به تحصیل بپردازند. با اینکه افراد با داشتن مدرک کارشناسی نیز می‌توانند وارد بازار کار شوند؛ اما برخی ترجیح می‌دهند تا در این رشته به ادامه تحصیل بپردازند. برخی از گرایش های این رشته در مقطع دکتری شامل کاردرمانی، فیزیولوژی، علوم تشریحی، علوم اعصاب، سالمند شناسی، علوم تغذیه، مطالعات اعتیاد، سیاست گذاری سلامت، مهندسی پزشکی و… می‌شود.

بازار کار و آینده شغلی رشته فیزیوتراپی

افراد فارغ التحصیل رشته فیزیوتراپی می‌توانند در مکان های مختلف با عنوان های متفاوتی مشغول به کار شوند. به طور کلی میزان درآمد آنها با هر مدرک تحصیلی بالاست. اما عدد دقیق درآمد آنها بستگی به عوامل مختلفی مثل تجربه کاری، مدرک تحصیلی، سن، مکان مورد اشتغال و شهری که در آن مشغول به فعالیت هستید؛ بستگی دارد.

افراد می‌توانند در بیمارستان ها، کلینیک ها و مطب های خصوصی، آسایشگاه های معلولین سازمان های بهزیستی کشور و مکان هایی از این قبیل، مشغول به کار شوند.

شرایط تاسیس مطب برای رشته فیزیوتراپی

افراد بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی از رشته فیزیوتراپی نمی‌توانند؛ مطب شخصی خود را تاسیس کنند. آنها باید با گذشت 7 الی 8 سال بعد از دریافت آخرین مدرک تحصیلی در آزمون دستیاری وزارت بهداشت شرکت کرده و پروانه تاسیس مطب را دریافت نمایند. همچنین شرکت در طرح نیز برای این رشته ضروری نیست و این یکی از مزایای این رشته محسوب می‌شود.

 سخن پایانی

بیشترین سوال داوطلبین برای ادامه تحصیل در رشته فیزیوتراپی، مربوط به شرایط کاری این رشته می‌گردد. اما قبل از فکر کردن در مورد شرایط کاری این رشته، افراد باید عوامل دیگری را نیز در نظر داشته باشند. علاقه یکی از مهم ترین موضوعاتی که در هر رشته ای منجر به موفقیت و پیشرفت افراد می‌گردد.

همچنین افراد باید ویژگی شخصیتی و توانایی بدنی خود را نیز برای ورود به این رشته در نظر داشته باشند. بهتر است داوطلبین به خوبی در این مورد تحقیق کرده و با دانش کافی به این رشته ورود کنند. در این زمینه می‌توانند از یک مشاور تحصیلی نیز کمک بگیرند و با او مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته فیزیوتراپی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: رشته فیزیوتراپی | معرفی رشته و آینده شغلی فیزیوتراپی



:: برچسب‌ها: رشته فیزیوتراپی | معرفی رشته و آینده شغلی فیزیوتراپی ,
:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا روش‌های درمان شخصیت مرزی را می‌شناسید؟ شخصیت مرزی یکی از انواع اختلالات شخصیت است که افراد مبتلا به آن در مرز روان‌رنجوری و روان‌پریشی قرار گرفته‌اند. این افراد با ویژگی‌هایی همچون عدم ثبات هیجانی، خلقی و رفتاری مشخص می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی افراد مبتلا به این اختلال، این است که در روابط بین فردی خود با دیگران بی‌ثبات هستند. به همین دلیل هم به خود و هم به اطرافیان‌شان آسیب می‌رسانند. با آگاهی از روش‌های درمان اختلال شخصیت مرزی می‌توانید گامی در جهت درمان آن بردارید و کیفیت زندگی‌تان را تا حد زیادی افزایش دهید. در این مقاله به بررسی روش‌های درمان شخصیت مرزی پرداخته‌ایم پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان شخصیت مرزی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 منبع: درمان شخصیت مرزی

قبل از درمان با شخصیت مرزی آشنا شویم

قبل از اینکه بخواهیم روش‌های درمان شخصیت مرزی را توضیح دهیم باید بدانید که منظور از این اختلال چیست. افراد مبتلا به این اختلال در مرز بین روان‌رنجوری و روان‌پریشی قرار دارند و مهمترین ویژگی آن‌ها عدم ثبات هیجانی، خلقی و رفتاری است. به عنوان مثال این افراد معمولاً در روابطشان مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند. گاهی روابط گرم و صمیمانه‌ای با دوستان خود برقرار کرده و گاهی دیگر همان افراد را به شدت تحقیر می‌کنند یا هیچ علاقه‌ای به ارتباط با آن‌ها ندارند.

علاوه بر بی‌ثباتی یکی دیگر از ویژگی‌های مهم افراد مبتلا به شخصیت مرزی، اقدام مکرر به خودکشی و خشم شدید و رفتارهای جرح خویشتن است. در برخی شرایط این کار را فقط برای جلب توجه و به صورت فریبکارانه و در برخی شرایط دیگر واقعاً این کار را انجام می‌دهند. در نتیجه همانطور که گفته شد مهم‌ترین ویژگی این دسته از افراد بی‌ثباتی است.

درمان با توجه به علل به وجود آورنده شخصیت مرزی

 

تاکنون علت‌های متفاوتی برای مبتلا شدن به اختلال شخصیت مرزی بیان شده است. برخی از متخصصین به زمینه‌های ژنتیکی و مغزی و برخی دیگر به علل‌ اکتسابی مانند تجارب ناخوشایند در دوران کودکی اشاره می‌کنند. با این حال نظریه‌های جدید روانشناسی و روانپزشکی بر تعامل این دو مسئله تاکید دارند و معتقند که تعامل عوامل ژنتیکی و اکتسابی در مبتلا شدن به این اختلال نقش دارند. همچنین برای درمان شخصیت مرزی نیز باید متناسب با علل و نشانه ها عمل کرد و از یک متخصص کمک گرفت.

عوارض ابتلا به شخصیت مرزی

درمان شخصیت مرزی از آنجایی حائز اهمیت است که احتمالا در بخش های مختلفی از زندگی فرد اختلالاتی ایجاد می‌کند. این افراد به دلیل بی ثباتی در رفتارهای خود و همچنین انجام کارهای نادرست، احتمالا شغل خود را از دست داده و دچار مشکلات مالی زیادی می٬شوند. از طرفی ممکن است دیگر قادر به ادامه تحصیل نیز نباشند. چنین افرادی در زندگی مشترک و روابط عاطفی نیز موفق نیستند و مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند. به طور کلی رفتارهای آنان هم برای خودشان و هم برای اطرافیان موجب استرس و اضطراب می‌گردد.

تشخیص برای درمان شخصیت مرزی

به طور کلی تشخیص ابتلا به اختلالات شخصیتی آسان نیست. همچنین این افراد معمولا خود را بیمار ندانسته و برای درمان اقدام نمی‌کنند. به همین دلیل برای تشخیص دقیق نشانه های این بیماری و همچنین درمان شخصیت مرزی افراد باید به متخصص مراجعه کنند. در واقع اگر فرد چهار مورد از نشانه های ذکر شده را به مدت حداقل شش ماه بدون وقف داشته باشد؛ مبتلا به این اختلال است. در ابتدا متخصص از سابقه بیماری های روانی فرد اطلاعاتی کسب می‌کند و بعد از آن با پرسیدن سوالاتی در مورد حالات روحی در حال حاضر و بیماری های دیگر، تشخیص گذاری می‌کند.

روش‌های درمان شخصیت مرزی

 

نتایج مطالعات و پژوهش‌های انجام شده برای درمان  شخصیت مرزی نشان می‌دهد که بهترین روش درمانی، درمان‌های روانشناختی است. به طور کلی از دارو درمانی برای درمان اختلالات شخصیت استفاده نمی‌شود چراکه معمولاً اثربخشی لازم را ندارند. با این حال به دلیل برخی مشکلات افراد مبتلا به شخصیت مرزی، از دارودرمانی هم در کنار درمان‌های روانشناختی استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله به روش‌های درمانی اختلال شخصیت مرزی اشاره می‌شود:

????رفتار درمانی دیالکتیک (DBT)

بر اساس مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر مشخص شده که جدی‌ترین و موثر‌ترین روش برای درمان شخصیت مرزی، رفتار درمانی دیالکتیک است. این روش درمانی به صورت ویژه برای درمان این دسته از افراد طراحی شده و قابلیت اجرا به صورت گروهی و فردی را دارد.

به طور کلی مکانیزم اثر رفتار درمانی دیالکتیک مبتنی بر مهارت آموزی است. به عنوان مثال به فرد مبتلا می‌آموزد که چگونه احساسات و هیجاناتش را کنترل و مدیریت کرده، اضطراب و پریشانی‌های روانی‌اش را تعدیل کند و روابط میان‌فردی‌اش را بهبود بخشد. 

????درمان شخصیت مرزی | طرحواره درمانی یا اسکیما تراپی

یکی دیگر از روش‌های مداخلات روانشناختی برای درمان شخصیت مرزی ، طرحواره درمانی یا اسکیماتراپی است. به طور کلی طرحواره به عنوان یک ساختار و چارچوب تعریف می‌شود. در طرحواره درمانی نیازهای ناخوشایند افراد که منجر به بروز و شکل‌گیری الگو‌های منفی تفکر و هیجان در زندگی، روابط میان فردی، باورها و اعتقادات و… می‌شود، شناسایی و مدیریت می‌گردند.

طرحواره درمانگران معتقدند که افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی حالت‌های هیجانی و احساسی را همانند کودکان تجربه می‌کنند و چهار حالت از ذهنیت طرحواره‌ای مطرح می‌شود که شامل ذهنیت کودک رها شده، ذهنیت کودک تکانشی و عصبانی، ذهنیت والد تنبیه‌گر و ذهنیت محافظ بی‌تفاوت می‌باشد.

????دارو درمانی

همانطور که گفته شد دارو درمانی خط اول درمان شخصیت مرزی نیست. به طور کلی هیچ داروی اختصاصی برای درمان شخصیت مرزی وجود ندارد. اما گاهی برای کنترل کردن سایر علائمی که افراد مبتلا به این اختلال شخصیت به آن دچار می‌شوند مانند افسردگی، اضطراب، حالت‌های تغییر خلق و… از درمان دارویی استفاده می‌شود.

????درمان شخصیت مرزی با هنر درمانی

در سال‌های اخیر هنردرمانی به عنوان یک روش مکمل در کنار سایر روش‌های درمانی مطرح شده است. به طور کلی می‌توان به هنر درمانی، حرکات رقص و موزون، تئاتر درمانی و موزیک درمانی اشاره کرد. این جلسات معمولاً به صورت هفتگی و گروهی برگزار می‌شوند که حداکثر در هر جلسه 2 ساعت طول می‌کشد. در مجموع این دسته از درمان‌ها برای افراد مبتلا به طیف خفیف اختلال شخصیت مرزی مناسب است و برای افراد با علائم شدید موثر واقع نمی‌شود. در موارد دیگر برای درمان شخصیت مرزی فرد باید به طور همزمان از روش دارودرمانی و راندرمانی بهره گیرد.

????خانواده درمانی

در خانواده درمانی برای درمان شخصیت مرزی، درمانگر سعی می‌کند تا نحوه برخورد صحیح با بیمار را به آنان آموزش داده و همچنین رفتارهای آنان را نیز بررسی می‌کند. خانواده می‌تواند نقش مهمی در فرایند درمان بیمار مبتلا به اختلال شخصیت مرزی داشته باشد. به همین دلیل آموزش آنان نیز مهم و موثر است. با اینکار به روابط میان فردی افراد نیز کمک بزرگی می‌شود.

????درمان شخصیت مرزی | درمان گروهی

با اینکه احتمالا بیمار مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، هیچ تمایلی به حضور در گروه ندارد؛ اما گروه درمانی یکی از روش های بسیار موثر در درمان شخصیت مرزی است. در گروه درمانی افرادی که در فرایند درمان هستند و یا آنهایی که بهبود یافته اند؛ تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. همچنین می‌آموزند که چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تعامل داشته باشند.

????روش متمرکز بر انتقال TFP

در این روش برای درمان شخصیت مرزی، درمانگر بر ارتباط خود با بیمار تمرکز می‌کند. او می‌کوشد تا رابطه ای موثر با شخصیت مرزی برقرار کند تا او راحت تر تجربیات و احساساتش را در میان بگذارد. همچنین دیدگاه او نسبت به مسائل و زندگی با گذشته متفاوت خواهد شد. احتمالا افراد جلسات درمانی طولانی و بلند مدتی خواهند داشت. فرد برای مشاهده نتایج نباید فرایند درمان را نیمه کاره رها کند.

سخن پایانی

اختلال شخصیت مرزی، نشانه های متفاوتی داشته و همچنین در افراد با شدت های مختلفی بروز می‌کند. در قدم اول افراد باید برای تشخیص دقیق به متخصص مراجعه کنند. این بیماری می‌تواند تاثیرات بدی بر زندگی مبتلایان و حتی اطرافیان آنها داشته باشد؛ به همین دلیل افرادباید نشانه های آن را شناسایی کرده و برای درمان اقدام کنند. درمان شخصیت مرزی فرایند ساده ای نیست و تنها توسط متخصصین امکانپذیر است. روش درمان نیز با توجه به عوامل متعددی تعیین می‌گردد. افراد باید در این زمینه با روانشناس مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان شخصیت مرزی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا تحریک مغزی و شوک الکترونیکی برای درمان شخصیت مرزی کاربرد دارد؟

به طور کلی درمان‌های دارویی، شوک الکترونیکی، تحریک مغزی و سایر درمان‌هایی از این قبیل برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی کاربرد ندارد. در واقع همانطور که گفته شد این درمان‌ها رو‌ش‌های انتخابی برای درمان این اختلال شخصیت نیستند. اما گاهی می‌توان برای برطرف کردن سایر علائم غیر اختصاصی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی از آن استفاده کرد.

منبع: درمان شخصیت مرزی



:: برچسب‌ها: درمان شخصیت مرزی ,
:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سیکل قاعدگی یا چرخه قاعدگی یک تغییر فیزیولوژیکی در بدن زنان است که از سن بلوغ تا زمان یائسگی در زنان برای تولید مثل و بارداری رخ می‌دهد. در این فرآیند هر ماه یک تخمک بالغ می شود که آماده شکل گیری جنین است. کسانی که قصد بارداری دارند، می‌توانند با اطلاع از چرخه قاعدگی در بهترین زمان اقدام نمایند و در صورتی که هنوز قصد بارداری ندارید، با اطلاع از سیکل و نحوه بارور شدن تخمک از بارداری ناخواسته جلوگیری نمایید. در ادامه اطلاعات کاملی از سیکل قاعدگی و بارداری ارائه کرده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیکل قاعدگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: سیکل قاعدگی چیست

سیکل قاعدگی

رحم به طور میانگین ماهی یکبار یک لایه بافت جدید با نام اندومتریوم، آندومتر ایجاد می‌کند. هدف از ایجاد این لایه پذیرش تخمکی است که تشکیل لقاح داده است، چنانچه لقاح ایجاد نگردد، لایه ایجاد شده فرو می‌ریزد و سیکل قاعدگی آغاز می‌شود.

به طور کلی سیکل و چرخه قاعدگی در سه فاز (فولیکولار، فاز اوولاسیون یا تخمک‌گذاری و  فاز لوتِئال یا جسم زرد) طی می‌شود. هر چرخه از اولین روز خونریزی شروع می‌گردد.

علائم چرخه و سیکل قاعدگی

زنان در طی سیکل قاعدگی علائمی شامل آکنه، نگرانی و اضطراب، احساس افسردگی و نا‌اميدی، از دست دادن علاقه به انجام كار و فعاليت معمول، كمبود انرژی و خستگی و  عدم تمركز كافی، تغيير در اشتها و پرخوری، اختلال در خواب شامل سردرد، دل درد، نفخ شكم، حساسيت پستان‌ها، ورم و افزايش وزن را تجربه می‌کنند.

اندام های مربوط به سیکل قاعدگی

همانطور که اشاره کردیم سیکل قاعدگی در کل با چرخه سه ارگان همراه است:

  1. چرخه‌ تخمک‌گذاری : در این مرحله تخمک بالغ شده و آزاد می‌شود.
  2. چرخه‌ی رحم : در این مرحله از سیکل قاعدگی، محیط رحم مناسب تخمک لقاح یافته شده و زمینه ایجاد ساختار بلاستوسیست (برای نگه‌داشتن تخمک بارور) فراهم می‌گردد.
  3. چرخه‌ی دهانه‌ی رحم : در این مرحله دهانه‌ رحم به اسپرم اجازه‌ی عبور می‌دهد تا پس از لقاح با تخمک، زیگوت تشکیل شود. در صورتی که لقاحی شکل نگیرد، خونریزی از مهبل رخ خواهد داد.

سیکل قاعدگی و باروری

همانطور که می‌دانید به طور کلی چرخه قاعدگی با هدف حفظ باروری در زنان انجام می‌شود. این فرآیند تحت کنترل دستگاه هورمونی بدن و غدد اندوکرین است. در این میان هورمون‌های پروژسترون و استروژن نقش اصلی در چرخه قاعدگی را دارند، چراکه استروژن در ساخت لایه‌ی داخلی رحم فعال است و پروژسترون نیز پس از تخمک گذاری، در ضخیم کردن لایه داخلی رحم به استروژن کمک می‌کند تا محیط مناسبی جهت تخمک لقاح یافته ایجاد شود.

اگر سطح استروژن و پروژسترون کاهش یابد، لایه ایجاد شده از بین می‌رود و با شروع خونریزی اولین روز از چرخه و سیکل قاعدگی آغاز می‌گردد

سیکل قاعدگی از چه سنی آغاز می‌شود؟

به طور کلی سیکل قاعدگی برای دختران از بعد از 12 سالگی شروع می‌شود. زمان اولین پریود برای دختران نامشخص است. اما با توجه به عوامل ژنتیکی و محیطی می‌توان تا حد زیادی آن را حدس زد. این چرخه تا زمان یائسگی ادامه می‌یابد و همچنین دچار تغییرات زیادی می‌شود. در این میان رعایت بهداشت شخصی و جنسی دختران بسیار مهم است و در قدرت باروری آنها تاثیر دارد.

سیکل قاعدگی چند روز است؟

معمولا سیکل قاعدگی در افراد مختلف یک بازه زمانی 28 روزه است. این بازه زمانی یک میانگین بوده و ممکن است کمتر و یا بیشتر شود.

ریزش لایه داخلی رحم که همان قاعدگی (پریود) است، ممکن است بین ۳ تا ۷ روز زمان ببرد که با توجه به بدن‌های مختلف این بازه زمانی نیز قابل تغییر خواهد بود، چنانچه این بازه زمانی کمتر و یا بیشتر شود، نیازمند مراجعه به پزشک می‌باشد.

هر فرد در هر دوره از قاعدگی میزان 20 تا 80 میلی لیتر خون از طریق دهانه رحم و سپس واژن از دست می‌دهد.

تخمکی که در فرآیند قاعدگی ایجاد می‌شود، تنها 24 ساعت زنده است. در صورتی که در این زمان عمل لقاح صورت نگیرد، تخمک ایجاد شده 14 روز بعد با خون قاعدگی دوره بعدی، دفع می‌گردد.

بهترین زمان بارداری در سیکل قاعدگی

در ابتدای مقاله اشاره کردیم کسانی که قصد بارداری دارند، می‌توانند با اطلاع از چرخه قاعدگی ، بهترین زمان را برای بارداری انتخاب کنند.

بهترین زمان برای بارداری، اقدام در پنجره‌ باروری سیکل و چرخه‌ قاعدگی است. پنجره باروری در چرخه قاعدگی شش روز است این شش روز شامل پنج روز قبل از تخمک گذاری و روز تخمک گذاری می‌شود.

پنجره باروری چرخه قاعدگی در واقع نشان دهنده طول عمر اسپرم (حدود پنج روز) و طول عمر تخمک (24 ساعت) است.

باید در نظر داشته باشید که احتمال بارداری در این پنجره باروری نیز دو روز قبل از تخمک گذاری و روز تخمک گذاری بیشتر از روزهای دیگر خواهد بود. همینطور پس از گذشت 12 تا 24ساعت بعد از تخمک‌گذاری، زن با احتمال پایین قادر به بارداری در آن چرخه قاعدگی خواهد بود.

زمان تخمک گذاری در چرخه قاعدگی

اگر به طور متوسط فرض کنیم که چرخه قاعدگی ۲۸ روز باشد، تخمک گذاری در روز چهاردهم انجام می‌شود، بنابراین سه روزی که عمل باروری انجام می‌شود، در روزهای ۱۲، ۱۳ و ۱۴ است.

در برخی از زنان چرخه قاعدگی طولانی و مثلا ۳۵روز می‌باشد، در این صورت تخمک گذاری در روز ۲۱ام انجام می‌شود و فرد در روزهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ شانس باروری زیادی دارد.

در برخی دیگر از زنان نیز چرخه و سیکل قاعدگی کوتاه و مثلا ۲۱روز است، تخمک گذاری در این چرخه در روز هفتم شروع می‌شود و احتمال باروری در روزهای ۵، ۶ و ۷ در بیشترین شانس خود قرار دارد.

⭕توجه

چرخه‌های قاعدگی در زنان متفاوت می‌باشد. شما بایستی متناسب با سیکل قاعدگی خود روزهای باروری‌تان را مشخص کنید. برای مثال اگر خانمی دارای سیکل قاعدگی ۲۴ روزه باشد (یعنی اگر روز اول همان روز شروع خون ریزی باشد؛ روز 24 آخرین روز از سیکل قاعدگی خواهد بود)، پس از هفت روز خونریزی، رابطه جنسی برقرار کند، اسپرم وارد رحم او می‌شود و سه تا پنج روز نیز زنده می‌ماند.

در مورد این خانم از روز 10ام تا 14ام زمان تخمک گذاری است و احتمال بارداری در روز 12 ام در بیشتر حد قرار دارد، در این صورت با تشکیل لقاح، حتما باردار خواهد شد. برای برخی زنان تخمک گذاری همراه با لکه بینی نیز همراه است.

مراحل سیکل قاعدگی

در این قسمت برای درک بهتر و نتیجه گیری از مطالبی که ارائه کردیم، به طور خلاصه، سه مرحله اصلی در یک چرخه قاعدگی 28 روزه را توضیح می‌دهیم.

????مرحله اول

مرحله اول، مرحله‌ فولیکولی، مرحله‌ی تکثیری یا مرحله‌ی استروژنی است که شامل روزهای اول تا سیزدهم است. در این مرحله فولیکول‌های تخمدان به سرعت رشد می‌کنند.

از روز اول خونریزی قاعدگی تا روز پنجم لایه داخلی رحم ریزش می‌کند و فرد دچار خونریزی می‌شود. فاز تکثیری از روز اول تا روز تخمک گذاری ادامه دارد، در این فرآیند فولیکول‌های داخل رحم بالغ می‌گردد.

هورمون‌های مربوط به آزاد کردن فولیکول‌ها از تخمدان ترشح می‌شود. یکی از فولیکول‌ها با سرعت رشد زیاد تبدیل به تخمک می‌شود.

????مرحله دوم

مرحله دوم مرحله‌ تخمک‌گذاری است که در روز چهاردهم یک سیکل قاعدگی ۲۸ روزه اتفاق می افتد. پس از اینکه تخمک وارد لوله‌ فالوپ شود، ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان نیاز دارد تا با اسپرم تشکیل لقاح دهد.

همانطور که اشاره کردیم در این مرحله چرخه دهانه رحم، با افزایش مخاط دهانه رحم باعث می‌شود که اسپرم راحت‌تر وارد رحم شده و به تخمک برسد. چنانچه فرآیند لقاح انجام نشود، لایه داخلی از بین می‌رود.

????مرحله سوم

مرحله سوم مرحله‌ لوتئال، مرحله‌ی جسم زرد یا مرحله‌ی ﭘﺮوژﺳﺘﺮونی است که در روزهای ۱۵ تا ۲۸ انجام می‌شود. در این مرحله یا جسم زرد ایجاد می‌شود و یا بارداری رخ می‌دهد.

در این مرحله نیز بدن آماده بارداری و تشکیل لقاح است. در این مرحله وظیفه اصلی بر عهده هورمون پروژسترون می‌باشد که به میزان زیادی ترشح می‌گردد.

سیکل قاعدگی ناسالم

برخی از زنان به دلیل ابتلا به بیماری های مختلف و یا عوامل دیگر مشکلاتی را در سیکل قاعدگی خود تجربه می‌کنند. افراد در این شرایط نشانه هایی مانند برهم خوردن زمان قاعدگی، خونریزی شدید، دردهای شدید، تکرار شدن خونریزی چندبار در یک ماه، پریود نشدن و دیرتر از موعد پریود شدن، را از خود بروز می‌دهند. افراد باید با مشاهده چنین علائمی برای طولانی مدت به متخصص زنان مراجعه کنند و علت دقیق این موضوع را بیابند. 

سخن پایانی

سیکل قاعدگی زنان یکی مهم ترین بخش های سلامت جنسی و جسمی زنان است. این دوران برای هر زنی متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. همچنین در طول زمان نیز دچار تغییراتی می‌گردد. زنان باید نسبت به این موضوع حساس بوده و به طور مداوم، آزمایش های دوره ای را انجام دهند.

حتی برخی از زنان سندروم پیش از قاعدگی را نیز تجربه می‌کنند که بخشی از چرخه قاعدگی بوده و با علائمی همراه است. با اینکار این دوره می‌تواند برای زنان کمی دردناک سخت باشد؛ اما نباید اختلالی در فعالیت های روزانه آنها ایجاد کند. زنان باید به نظم و همچنین سلامت این دوره، با کمک یک متخصص، اهمیت دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیکل قاعدگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: سیکل قاعدگی چیست



:: برچسب‌ها: سیکل قاعدگی چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نصیحت کردن دیگران نیازمند مهارت و تجربیات زیاد در زندگی است. تقریبا هیچ کسی از نصیحت شدن لذت نمی‌برد. افراد معمولا تصور می‌کنند که به کمک دیگران نیازی ندارند و اظهار نظر آنها را دخالت تلقی می‌کنند. اما گاهی همین صحبت ها می‌توانند در مسائل بسیار مهمی به کمک ما بیایند.

البته نصحیت کردن دیگران نیز روش هایی دارد که در اثربخشی آن موثر است. با کمک این پیش نیازها افراد از شنیدن صحبت های شما دچار سوتفاهم نمی‌شوند و همچنین از آنها استفاده نیز می‌کنند. اینکار به تقاضای دیگران نیز بسیار بستگی دارد. برخی از افراد خود دوست دارند که نظر دیگران را نیز بشنوند و حتی مطابق آنها عمل کنند. بهتر است در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کرده و به جای نصیحت کردن، به دیگران کمک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نصیحت کردن دیگران می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: نصیحت کردن دیگران | اصول و شرایط نصحیت کننده

نصیحت کردن دیگران

نصیحت در لغت به معنای پند و اندرز است اما به طور کلی نصیحت کردن دیگران، از محبوبیت زیادی میان افراد برخوردار نیست و تقریبا همه از آن فراری هستند. چرا که معمولا در این روش، افراد به صورت یک طرفه و طولانی صحبت می‌کنند و هیچ اهمیتی به احساسات و حتی شرایط زندگی طرف مقابل ندارند.

گرچه به اشتراک گذاشتن تجربیات، کار خوبی است و دیگران می‌توانند از آن بهره مند شوند. اما اینکار اصول و روش خاص خودش را دارد و افراد باید نکات مختلفی را در نظر داشته باشند.

چگونگی نصیحت کردن دیگران

فراموش نکنید که افراط در نصیحت کردن دیگران نه تنها احترام و شان شما را خدشه دار می‌کند بلکه اثربخشی خود را نیز از دست می‌دهد. اما با رعایت کردن برخی نکات و همچنین بکارگیری برخی از روش ها، می‌توان از دیگران در مورد مسائل مختلف حمایت کرد.

فردی که دیگران را نصیحت می‌کند خود باید دارای صلاحیت کافی بوده و از دانش و تجربه برخوردار باشد. برخی از روش هایی که در هنگام نصیحت کردن می‌توان از آنها استفاده کرد؛ شامل موارد زیر می‌شود. 

????حمایتگر باشید

سعی کنید علاوه بر نصیحت کردن دیگران، در عمل نیز به آنها کمک کرده و حمایتگر باشید. به او روش تصمیم گیری صحیح را بیاموزید و همچنین در زمینه های مختلف او را راهنمایی کنید. گاهی افراد راه حل مشکل را می‌دانند و فقط نیاز به شخصی دارند که به حرفهای آنها گوش کرده و یا از آنها حمایت کند. بهتر است در این مورد با افراد بحث نکرده و یا مخالفت نکنید. تنها نظر خود را بیان کنید و روش های درست و غلط را یادآور شوید.

????مکان و زمان درست را انتخاب کنید

نصحیت کردن دیگران نیاز به مکان و زمان مناسب دارد. نمی‌توان در هر موقعیتی شروع به صحبت در مورد مسائل مختلف کرد. برای مثال وقتی از شما در مورد موضوعی پرسیده شد؛ شروع به صحبت کنید. از افراد اجازه بگیرید و به آنها یادآوری کنید که قصد کمک کردن دارید.

معمولا بهتر است اینکار را به صورت خصوصی انجام داده و از مطرح کردن برخی مسائل در جمع خودداری کنید. وقتی در مورد مسئله ای اطلاعات کافی ندارید؛ بهتر است اظهار نظر نکرده و چیزی نگویید. به شناسایی شرایط مناسب برای نصیحت کردن اقدام کنید.

????از تکرار کردن آن خودداری کنید

نصیحت کردن دیگران نباید به صورت مکرر تکرار شود. با اینکار نه تنها ارزش حرف از بین می‌رود؛ بلکه دیگران را نیز دچار ناراحتی می‌کند. افراد باید یکبار نظر خود را در مورد موضوعی بیان کرده و دیگر آن را تکرار نکنند. برای مثال وقتی شما راهکاری را به دوست و یا خانواده خود ارائه می‌دهید نباید به صورت مکرر از آنها سوال کنید که چرا به آن عمل نمی‌کنند. شما وظیفه خود را انجام داده اید و حال نوبت آنهاست که در این مورد تصمیم گیرند.

????لحن دوستانه داشته باشید

در حین نصیحت کردن دیگران، بهتر است با لحنی آرام و دوستانه صحبت کنید. برخی از مواقع نصحیت کردن شکل شماتت به خود می‌گیرد و افراد از درمیان گذاشتن مشکل شان پشیمان می‌شوند. با اینکار نه تنها نصحیت ارزش خود را از دست می‌دهد؛ بلکه طرف مقابل نیز در مقابل قبول کردن و عمل کردن به آن از خود مقاومت نشان می‌دهد. همچنین با آرام و ملایم صحبت کردن، فرد تصور نمی‌کند که در حال شنیدن نصحیت است. بلکه احساس می‌کند که با دوست خود در حال همفکری است.

چرا افراد تمایل به نصیحت کردن دیگران دارند؟

اینکه چرا افراد تمایل دارند که دیگران را نصیحت کنند؛ دلایل زیادی دارد. گاهی از سر دلسوزی است و گاهی نیز فرد تصور می‌کند که تجربیاتش برای دیگران مفید است. سن عامل موثر دیگری است که افراد را مستعد نصیحت کردن دیگران می‌کند. در این قسمت به توضیح برخی از دلایل این موضوع می‌پردازیم.

????درمیان گذاشتن تجربیات مشابه

همه ما به طور ذاتی تمایل داریم که به دیگران کمک کنیم. تجربیات گذشته ما اندوخته ارزشمندی است که نه تنها برای خود ما مفید است؛ بلکه گاهی دیگران نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. از طرفی دیگر اشتراک گذاری احساسات و تجربیات، کار بسیار مفیدی برای خودمان و دیگران است.

گاهی به این دلیل صحبت های ما شکل نصحیت کردن دیگران را به خود می‌گیرد که در حال حرف زدن در مورد شرایط خود در گذشته و تصمیمات مان هستیم. با خود تصور می‌کنیم که شاید با اینکار او نیز بتواند تصمیم درست تری برای زندگی بگیرد. اما به طور کلی شرایط همه افراد متفاوت است و نمی‌توان برای همه نسخه ای واحد پیچید.

????همکاری برای حل مساله

کمک کردن به دیگران برای حل مسائل مختلف شان، یکی دیگر از دلایل نصحیت کردن دیگران است. وقتی اطرافیان ما در شرایط سختی هستند و یا حتی به طور مستقیم از ما درخواست کمک دارند؛ بهتر است به آنها با روش های مختلف کمک کرده و یاری رسان باشیم. البته کمک کردن چیزی فراتر از نصحیت کردن به تنهایی است.

گاهی اینکار حالت منفعلانه به خود می‌گیرد و فرد تنها با دیگران در مورد خود و یا مشکلات صحبت می‌کند. اما در عمل هیچ کاری از او ساخته نیست.

واکنش مناسب در مقابل نصیحت شدن

همانطور که گفته شد؛ اکثر افراد از شنیدن نصحیت بیزارند. البته این به تجربیات آنها در این زمینه نیزمرتبط می‌شود. به همین دلیل افراد باید در مورد واکنش صحیح در مقابل شنیدن نصحیت نیز اطلاعاتی داشته باشند. اگر تمایلی به شنیدن حرف های اطرافیان ندارید بهتر است در ابتدا به روش های غیرمستقیم مانند بحث را عوض کردن و یا نادیده گرفتن استفاده کنید.

اما اگر این روش ها کارساز نبود بهتر است با لحنی آرام در ابتدا از او به خاطرحس مهربانی و دلسوزی تشکر کرده و از او بخواهید که در این مورد دیگر با شما صحبت نکند.

سخن پایانی

بهتر است افراد به جای نصیحت کردن دیگران از روش های دیگری برای کمک کردن به آنها استفاده کنند. امروزه افراد به خصوص نسل جوان علاقه ای به شنیدن تجربیات دیگران ندارند. با اینکه اینکار در بسیاری از موارد موثر واقع شده و به کمک افراد می‌آید؛ اما در صورتی که از روش های مناسبی برای آن استفاده نکنید؛ دچار دردسر خواهید شد.

همچنین فرد ممکن است بعد از شنیدن حرف های شما احساسات مختلفی را تجربه کند. به همین دلیل اینکار را به عهده یک روانشناس حرفه ای بگذارید و حتی برای اطلاع از نحوه انجام درست آن نیز با او مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نصیحت کردن دیگران می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: نصیحت کردن دیگران | اصول و شرایط نصحیت کننده



:: برچسب‌ها: نصیحت کردن دیگران | اصول و شرایط نصحیت کننده ,
:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

رشته مهندسی عمران یکی از پر طرفدار ترین رشته ها در کنکور ریاضی و فیزیک است. به دلیل اهمیت مسکن در ذهن مردم، خیلی از افراد این رشته ها به نام ساختمان سازی می‌شناسند. اما این رشته هم سازه های ساختمانی و هم غیر ساختمانی را در بر دارد. مهندس عمران کارهایی مانند سد سازی، ساختمان سازی، مجاری انتقال آب و کارهای جاده را انجام می‌دهد. در رشته مهندسی عمران گرایش آب و نقشه برداری از مهم ترین گرایشات هستند. در این مقاله سعی کرده ایم راجع به گرایشات، درآمد و دروس این رشته صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات تا ادامه همراه ما باشید.

منبع: رشته مهندسی عمران | 3 گرایش رشته مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران چیست؟

هر چیزی که مربوط به نوسازی باشد، در زمینه فعالیت مهندسی عمران قرار دارد. رشته مهندسی عمران یکی از پرطرفدار ترین رشته ها در کنکور است. که به کاربرد علم برای عمران و سازندگی کشور مربوط است. در رشته مهندسی عمران، فرد به ساخت سد، فرودگاه، جاده، تونل، برج، دکل مخابرات، ساختمان های مقاوم در مقابل زلزله، آتش، نیروگاه های برق و … می‌پردازند. اگر علاقه به کارهای ساخت و ساز، فنی و اجرایی دارید؛ رشته مهندسی عمران برای شما مناسب است. مهندسین عمران از لحاظ اقتصادی نیز بسیار دقیق هستند. در واقع یکی از اهداف مهندسی عمران، اقتصادی بودن است. 

اگر علاقه به رشته مهندسی عمران دارید؛ حتما باید ساخت و ساز نیز مورد علاقه شما باشد. مهندسین عمران باید در طراحی، نقشه کشی، برنامه ریزی، هندسی، زیر سازی و روسازی اطلاعات خوبی داشته باشند و هم چنین به این موضوعات علاقه نشان دهند. 

گرایش رشته مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران گرایش های متفاوتی در مقطع کارشناسی ارشد دارد. برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی عمران باید گرایشات این رشته را بررسی کنید و بر اساس علاقه و توانایی های خود گرایشتان را انتخاب کنید. در این بخش مقاله راجع به گرایشات رشته مهندسی عمران توضیح داده ایم.

???? گرایش عمران-عمران

????گرایش عمران-نقشه برداری

???? گرایش عمران-آب

توانایی های مورد نیاز برای مهندس عمران شدن چیست؟ 

برای رشته مهندسی عمران باید افراد یک سری توانمندی ها و علایق از خود نشان دهند. زمانی که علاقه و توانمندی نباشد؛ شرکت در این رشته اشتباه است. در این بخش به توانایی های مورد نیاز رشته مهندسی عمران اشاره کرده ایم. توانایی های خود را با نکات زیر بررسی کنید و با مهارت های خود تطبیق دهید. 

???? کارهای نقشه کشی معماری و طراحی

???? انجام کارهای نقشه برداری مانند سد سازی، راه سازی و …

????طراحی، محاسبه و ساخت شبکه های جمع آوری و دفع آب های سطحی ناشی از نزولات جوی در خیابان ها و سایر منطقه های شهرها

???? طراحی، ساخت و محاسبه شبکه های آب رسانی به منطقه های شهری و روستایی جهت تامین آب آشامیدنی

???? اجرای کارهای مربوط به ساماندهی رودخانه ها

????ساخت تصفیه خانه های آب و فاضلاب

???? محاسبه، ساخت و طراحی خطوط انتقال آب

???? اجرای سدهای مختلف خاکی و بتنی و نیز بندهای انحرافی و سایر تاسیسات وابسته مثل تونل یا کانال انحراف آب رودخانه جهت اجرای عملیات کارگاهی در ضمن ساخت

????ساخت، طراحی، اجرا و محاسبه انواع پل های بتنی، فلزی با اشکال مختلف

???? محاسبه، ساخت، اجرا و طراحی ساختمان های مسکونی، صنعتی و اداری

???? محاسبه، طراحی و اجرای راه ها با جاده های مختلف ارتباطی خارج و داخل روستا و شهر

بازار کار مهندسین عمران چگونه است؟ 

هر سازمان و موسسه فعالیت های متفاوتی با یکدیگر دارد. به همین دلیل مهندسین عمران می‌توانند به صورت مستقیم و غیر مستقیم در سازمان های مختلفی مشغول به کار شوند. افراد تحصیل کرده در رشته مهندسی عمران می‌توانند در وزارت خانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و آموزش عالی، بانک ها، کشاورزی، طرح محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا کار کنند. 

بازار کار رشته مهندسی عمران در ایران زیاد است. که می‌توانید بر اساس علاقه یکی از شغل ها را انتخاب کنید. تحصیل در رشته مهندسی عمران، نیازمند علاقه و توانایی های مربوط است. زمانی که صبر و حوصله ساخت سازه های مختلف را ندارید، هرگز برای قبولی در این رشته تلاش نکنید. اما اگر با تمام مهارت های مورد نیاز در این رشته یکسان هستید، بازار کار خوبی می‌توانید داشته باشید. هم چنین زمینه های کاری رشته مهندسی عمران بر 3 بخش تقسیم می‌شود. که شامل نظارت، پیمانکاری-اجرا، طراحی و مشاوره می‌شود. 

درآمد و حقوق رشته مهندسی عمران چقدر است؟

در جامعه امروزی تمامی رشته ها درآمد یکسانی ندارند. بسته به مهارت ها و توانایی های شما، درآمدتان متفاوت نیز خواهد بود. بر اساس آخرین اطلاعات، حقوق دریافتی مهندسین عمران با توجه به کار در سازمان ها و شرکت های مختلف؛ متفاوت است. مهندسین عمران هم می‌توانند به عنوان کارآفرین کار کنند و هم برای خود دفتر تاسیس کنند. و بر اساس پشتکاری که دارند، حقوق و درآمد متفاوتی نیز دارند. 

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ رشته مهندسی عمران مناسب افرادی است که مهارت و توانایی های سازه و فنی داشته باشد. به طور کلی برای انتخاب رشته و شغل باید توانایی های خود با رشته را بررسی کنید. تا اگر این رشته بر اساس توانایی های شما بود، برای تحصیل اقدام کنید. استعدادیابی شغلی و سنجش هوش را برای انتخاب شغل جدی بگیرید. تا در آینده تحصیلات نامتناسب با شغلتان نداشته باشید. برای استعدادیابی شغلی و سنجش هوش حتما از روانشناس و متخصص کمک بگیرید. 

 مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته مهندسی عمران می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

گرایش رشته مهندسی عمران چیست؟

رشته مهندسی عمران سه گرایش دارد که در دسته های عمران-عمران، عمران-نقشه برداری و عمران_آب وجود دارد.

منبع: رشته مهندسی عمران | 3 گرایش رشته مهندسی عمران



:: برچسب‌ها: رشته مهندسی عمران | 3 گرایش رشته مهندسی عمران ,
:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1402 | نظرات ()