نوشته شده توسط : ذهن نو

بعد از بازنشستگی دورانی خواهد بود که بسیاری از افراد نمی‌توانند با آن کنار بیایند. برای فردی که مدت زمان زیادی را مشغول کار بوده و فعالیت داشته است؛ حال خانه نشینی سخت خواهد بود. البته معمولا افراد بعد از یک دوره کوتاه استراحت، دوباره شروع به کار می‌کنند. دوران پیری و بازنشستگی یکی از تجربه هایی است که دیر یا زود به سراغ افراد می‌آید. افراد مختلف به این دوران به صورت متفاوتی پاسخ می‌دهند.

باید برای این زمان برنامه ریزی داشت و بهترین استفاده را از آن کرد. در واقع در دوران بازنشستگی، انسانها ثمره یک عمر تلاش و کوشش خود را مشاهده می‌کنند. در این مقاله به بررسی کارهای مناسب و فعالیت های مختلف برای افراد بازنشسته، خواهیم پرداخت.

منبع: بعد از بازنشستگی چه کنیم | بعد بازنشستگی چه می شود؟

بعد از بازنشستگی

نمی‌توان گفت کار بعد از بازنشستگی برای افراد خوب است یا نه! در واقع افرادی که کل زندگی خود را کوشش داشته داشته اند؛ حال با شروع این دوران، اگر کاری برای انجام نداشته باشند؛ بی انگیزه خواهند شد. بروز مشکلات روانی، یکی از عوامل تهدید کننده این دوران است. در دوران بازنشستگی افراد شاهد ازدواج فرزندان خود یا حتی مرگ عزیزان هستند؛ و از طرفی دیگر زندگی حرفه ای آنان نیز به پایان می‌رسد. همه این عوامل دست به دست هم داده و فرد را نسبت به زندگی ناامید می‌کند. 

فعالیت هایی که بعد از بازنشستگی می‌توان انجام داد

برای جلوگیری از بروز مشکلات روانی برای افراد بازنشسته؛ باید برای آنها تفریحات یا مشاغلی در نظر گرفت. همانطور که گفته شد؛ افراد باید برای بعد از بازنشستگی، برنامه ریزی داشته و ارتباط خود را با دیگران نیز حفظ کنند. حال که فرد زمان بیشتری برای پرداختن به کارهای موردعلاقه اش دارد؛ باید با او همراهی کرده و بستر را فراهم کرد. 

⭕سفر

بسیاری از افراد در دوران کاری خود به دلیل مشغله زیاد یا نداشتن وقت کافی، به اندازه کافی سفر نرفته اند. سفر و داشتن تفریح برای استراحت ضروری خواهد بود. سفر همیشه نیاز به هزینه زیادی ندارد. افراد می‌توانند بعد از بازنشستگی خود با اندکی پس انداز به تنهایی یا همراه خانواده خود به سفر رفته و با آداب و رسوم و فرهنگ های مختلف آشنا شوند. این کار برای بهبود روحیه افراد، بسیار موثر است.

⭕معاشرت بیشتر با دوستان

طبیعی است که افرادی که مشغول به کار هستند؛ زمان زیادی را با دوستان خود نگذرانند. اما بعد از بازنشستگی فرصت خوبی است تا به دیدار دوستان رفته و با آنها معاشرت کنید. احتمالا آنان هم در این دوران قرار دارند؛ و همین موضوعات مشترک بیشتری را برای افراد فراهم می‌کند تا با هم تفریح کنند. احتمالا افراد بعد از اتمام دوران کاری خود کمی گوشه گیر شده و از دیگران فاصله می‌گیرند؛ اما با وقت گذرانی با دوستان می‌توان از این موضوع جلوگیری کرد.

⭕استراحت

طبیعی است که با بالارفتن سن نیاز بیشتری به استراحت داشته باشیم. از طرف دیگر به دلیل این که مدت زمان زیادی را مشغول به کار بوده ایم؛ قطعا نیاز به استراحت خواهیم داشت. افراد معمولا بعد از بازنشستگی، مدتی را فقط در خانه استراحت کرده و بعد از به فکر کارهای دیگر می‌افتند. البته به دلیل اینکه به استراحت کردن، عادت ندارند؛ احتمال دچار حس بد یا عذاب وجدان خواهند شد. یا برخی دیگر حس ناکارآمدی دارند. اما فراموش نکنید که این افراد در سن مفید خود به اندازه کافی تلاش کرده اند و در حال حاضر زمان استراحت آنها فرا رسیده است.

⭕ورزش و تغذیه مناسب

ورزش کردن بعد از بازنشتگی نه تنها برای سلامت جسمانی افراد مفید خواهد بود. بلکه سلامت روان آنها را نیز افزایش می‌دهد. ورزش منظم، سبک زندگی سالم و تغذیه مناسب در کنارهم، به فرد انرژیو انگیزه بیشتری برای فعالیت می‌دهد. نیازی به انجام ورزش های سنگین یا پایبندی به رژیم های غذایی سخت و پیچیده نسیت. همین که افراد نکات ساده ای را در زندگی خود رعایت کنند؛ در برابر بیماری های زیادی سالم خواهند ماند.

شاید در محیط کار عادت های رفتاری بدی در مورد غذاخوردن پیدا کرده باشیم. یا به دلیل عدم تحرک در طول روز و حتی در برخی مشاغل فعالیت بیش ازحد، دچار مشکلاتی شده ایم. دوران بازنشستگی زمان جبران این مشکلات است.

⭕آموختن مهارت های جدید

آموختن مهارت های جدید در هر سنی و با هرشرایطی برای افراد تاثیرات مثبتی به همراه خواهد شد. هر زمان برای یادگیری مناسب است و سن بهانه خوبی برای نیاموختن مسائل جدید نیست. همچنین همه ما علاقمند به انجام یا یادگیری کارهایی هستیم؛ که به دلیل مشغله های روزانه، سراغ آنها نمی‌رویم. اما بعد از بازنشستگی زمان خوبی است تا علائق خود را دنبال کرده و چیزهای بیشتری یتد بگیریم.

⭕عضویت در گروه های مختلف

با عضویت در گروه های مختلف و حضور در مکان های جدید بعد از بازنشستگی، نه تنها با افراد جدید آشنا می‌شوید بلکه در این انجمن ها فعالیت های مختلف از جمله سفر و آموزش مهارت های جدید هم انجام می‌شوند؛ که می‌توان از آنها استفاده کرد. در برخی موارد در این گروه ها کارهای داوطلبانه هم برای دیگران انجام می‌شود که برای تقویت روحیه و حس خودکارآمدی، بسیار مفید خواهند بود.

مشاغل مناسب برای دوران بعد از بازنشستگی

نیازی به کارکردن افراد در دوران بازنشستگی نیست. اما اگر خود آنها علاقمند به ادامه حرفه خود باشند؛ می‌توانند اینکار را انجام دهند. بعد از بازنشستگی،احتمالا نمی‌توانیم سراغ هر کاری برویم. از طرف دیگر، مسائل مالی اهمیت سابق را برایمان نخواهد داشت. به همین دلیل احتمال اینکه بتوانیم شغل مورد علاقه مان را پیدا کنیم؛ بیشتر است. البته افراد صاحب کسب و کار برای موقعیت های شغلی مختلف به دنبال افراد جوان و پرانرژی هستند. باید با در نظر گرفتن تمامی جوانب، بهترین شغل را برای این دوران انتخاب کرد. برخی از شغل های مناسب برای این دوران شامل موراد زیر می‌شوند. 

????کتاب نوشتن

????تدریس

????نگهبانی

????باغبانی

????مشاوره شغلی برای افراد تازه کار

????کارآفرینی و دنبال کردن علایق

????بازسازی و فروش خانه ها یا املاک

????رانندگی

شروع یا انجام اینکارها کاملا بستگی به شرایط شما خواهد داشت. تمامی این مشاغل در کشورما قابل انجام بوده و برای دوران بازنشستگی پیشنهاد می‌شوند.

اهمیت به سلامت روان در دوران بعد از بازنشستگی

در این دوران فرد حس های مختلف و متضادی را تجربه خواهد کرد. بسیاری از افراد بعد از بازنشستگی دچار افسردگی می‌شوند. حتی تحقیقات حاکی از آنند که افکار خودکشی نیز در این دوران بیشتر از قبل ظاهر می‌شود. به همین دلیل مراجعه به روانشاس و کمک گرفتن از یک متخصص بسیار مهم خواهد بود. افراد در دوره سالمندی علاوه بر اهمیت به سلامت جسمانی باید از سلامت روان خود نیز مراقبت کنند. 

سخن پایانی

فراموش نکنید که با تمام شدن دوران کارکردن و زندگی حرفه ای، همه چیز تمام نمی‌شود. در واقع بعد از بازنشستگی، زندگی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته و دوران تازه ای شروع می‌شود. رویارویی با آن شاید آسان نباشد؛ اما با گذشت زمان همه چیزتغییر کرده و شما نیز به آن عادت خواهید کرد. به خودتان یا اطرافیان تان سخت نگیرید و برای آماده شدن برای این دوران به آنها زمان بدهید. در این دوران از یک روانشناس نیز می‌توان کمک گرفت.

 
برای دریافت مشاوره در زمینه بعد از بازنشستگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.
 
 
 
 

سوالات متداول

بهترین مشاغل برای بعد از بازنشستگی کدام اند؟

پیدا کردن شغل مناسب برای بعد از بازنشستگی، بستگی به شرایط افراد خواهد داشت؛ اما به طور کلی برخی از این مشاغل شامل نوشتن کتاب، تدریس، باغبانی، نگهبانی، کارآفرینی، املاک و… خواهد بود.

منبع: بعد از بازنشستگی چه کنیم | بعد بازنشستگی چه می شود؟



:: برچسب‌ها: بعد از بازنشستگی چه کنیم | بعد بازنشستگی چه می شود؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 295
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : شنبه 11 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلال میل جنسی به کودکان (پدوفیلیا)، یکی از انواع اختلالات جنسی و پارافیلیاها محسوب می‌شود. شاید بارها داستان تجاوز به کودکان به دلیل ناتوانی فرد در غلبه بر میل جنسی به کودکان را شنیده باشید یا شاید اصلا یکی از نزدیکان قربان این نوع تجاوز باشید. اما چطور می‌توان چنین میلی به کودک داشت؟ پدوفیلیا یا اختلال میل جنسی به کودکان یک نوع بیماری روحی روانی است که در اکثر متجاوزین به کودکان تشخیص داده شده است.

 

افراد مبتلا به این بیماری اغلب خودشان را با برنامه‌ریزی به کودک یا والدین او نزدیک می کنند تا اعتماد او را جلب نمایند و از این طریق نقشه تجاوز را اجرا کنند. متاسفانه پدوفیلی ها اکثرا افرادی آشنا یا نزددیک به کودک‌اند و همین موضوع آسیب را بیشتر می‌کند. 

منبع: پدوفیلیا یا اختلال میل جنسی به کودکان

اختلال میل جنسی به کودکان یا پدوفیلیا

اختلال میل جنسی به کودکان یا پدوفیلیا اختلالی است که بر اثر آن فرد به کودکان نابالغ یا در اوایل سن بلوغ میل جنسی پیدا می‌کند.

این اختلال یکی از انواع اختلالات پارافیلیاست. در اختلالات پارافیلیا بیمار نمی‌تواند لذت جنسی خود را از راه‌های معمول تامین کند به همین علت دست به رفتارهایی مثل عورت نمایی، تماشاگری جنسی، فتیش پرستی یا .. می‌زند.

مبتلایان بیشتر مردها هستند و اکثرا تمایل جنسی آن‌ها هم به کودکان پسر و هم به کودکان دختر است. اما طبق آمارهای جهانی متاسفانه بیشتر قربانیان دختر بچه‌ها هستند.

این افراد معمولا با دزدیدن کودکان یا فراهم کردن شرایطی که در آن با کودک تنها باشند، اقدام به این کارها می‌کنند؛ نشان دادن اندام‌های جنسی خود، برهنه کردن کودک، خودارضایی در مقابل چشم کودک، دست کشیدن به اندام های جنسی قربانی، اجبار کودک به فعالیت‌های جنسی اورال (دهانی) یا تناسلی.

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال پدوفیلیا معتاد هستند و نیمی از آن‌ها نیز هنگام تجاوز مست بوده‌اند. علاوه بر این تعداد چشمگیری از این افراد پیش از این به اعمال جنسی مجرمانه‌ای مثل عورت نمایی، تجاوز و زنا با محارم دست زده‌اند. 

علائم و نشانه های پدوفیلیا یا اختلال میل جنسی به کودکان

 

  • داشتن تصورات، تخیلات، رویاها و خواب‌های مربوط به اعمال جنسی با کودکان به مدت 6 ماه یا بیشتر
  • مختل شدن زندگی عادی و روزمره به خاطر تهاجم افکار مربوط با میل جنسی به کودکان
  • دیدن پورنوگرافی‌های مربوط به کودکان، به دلیل ابتلا به اختلال میل جنسی به کودکان (پدوفیلیا)
  • اقدام به تجاوزهای کوچک و بزرگ (تجاوز به کودک می تواند از زوری بوسیدن او به خاطر لذت جنسی تا فعالیت جنسی کامل یعنی دخول را شامل شود)
  • داشتن 16 سال یا بیشتر و تمایل جنسی به کسانی که حداقل 5 سال از او کوچک‌ترند

علل بروز اختلال پدوفیلیا

عده‌ای از متخصصان بر این باورند که اختلالات جنسی بر اثر عوامل بیولوژیکی به وجود می‌آیند، این متخصصان با دارودرمانی سعی بر حل این مشکلات می‌کنند.

اما عده کثیر دیگری از متخصصان حوزه جنسی، اختلال میل جنسی به کودکان یا پدوفیلیا را تحت تاثیر عوامل روانی می‌دانند. این عوامل می‌تواند شامل: اختلالات روانی مثل داشتن شخصیت ضداجتماعی، افسردگی، جنون و … باشد یا از یک خاطره تلخ در کودکی فرد سرچشمه بگیرد مثلا خاطره تجاوز یا روسپی گری مادر.

اکثر افراد مبتلا به پدوفیلیا عزت نفس پایینی دارند، خانواده‌های آن‌ها معمولا پر از مشکلات جسمی، روانی و اقتصادی و فرهنگی بوده‌اند، به همین دلیل ریشه مشکل این افراد اغلب در خانواده است.

تشخیص اختلال میل جنسی به کودکان

برای تشخیص دقیق پدوفیلیا (اختلال میل جنسی به کودکان)، افراد باید به متخصص مربوطه که در این زمینه روانشناس و یا روانپزشک است؛ مراجعه کنند. طبق آخرین نسخه کتابچه تشخیصی آماری اختلالات روان، علاقه این افراد به صنعت پورنوگرافی کودکان، یکی از شاخصه های اصلی، برای شناسایی این افراد است.

همچنین سیستم دیگری که در این زمینه استفاده می‌شود AASI-3 خواهد بود؛ که معمولا برای اختلالات جنسی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش دیگر برای اینکار، وصل کردن ابزاهایی به آلت تناسلی مردان و زنان است. در این حین تصاویری از کودکان به آنها نشان داده می‌شود؛ تا میزان جریان خون در این نواحی را به متوجه شده و این اختلال را تشخیص دهند.

درمان پدوفیلیا یا اختلال میل جنسی به کودکان

مبتلایان به پدوفیلیا به خاطر ترس از قانون یا قضاوت دیگران معمولا اقدامی برای درمان نمی‌کنند. اما این افراد باید بدانند تا زمانی که دست به عمل تجاوز نزده باشند مجرم نیستند و صرف بیمارند، روانشناسان با افراد مبتلا به این بیماری مثل دیگر بیماران رفتار می‌کنند و همانطور که یک پزشک بیمار قلبی خود را صرفا به عنوان یک بیمار می‌بیند روانشناسان به بیماران روحی روانی خود نیز این گونه نگاه می‌کنند. 

متدهای درمانی مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به روان کاوی، رفتار درمانی، شناخت درمانی، دارو درمانی، هیپنوتیزم، الکترو شوک درمانی و .. اشاره کرد.

معمولا درمانی که آمیخته‌ای از چند متد درمانی باشد می‌تواند موفق‌تر عمل کند. مثلا روانشناس می‌تواند به کمک روانکاوی فرویدی مشکلات فرد را در کودکی حل کنید، سپس به کمک درمان شناختی رفتاری اعمال و افکار او را تصحیح نماید. در این پروسه نیز به کمک داروها خلق و میل جنسی فرد را به تثبیت برساند. معمولا داروهایی که برای درمان اختلال میل جنسی به کودکان تجویز می‌شوند؛ داروهایی هستند که باعث کاهش میل جنسی افراد شده و یا آرامبخش هستند. همچنین تنظیم میزان هورمون های این افراد نیز در جریان درمان موثر است.

نکته قابل توجه در درمان پدوفیلیا این است که این درمان باید مادام العمر یا با کمک ناظر انجام بگیرد تا تاثیر خودش را از دست ندهد.

قضاوت درباره بیماران پدوفیلیایی

با تمام آنچه گفته شد نمی‌توان افراد مبتلا به اختلال پدوفیلیا را شرور و شیطان دانست چرا که این افراد کنترلی بر بیماری خود ندارند و ممکن است خود یکی از قربانیان تجاوز باشند. این افراد مثل تمام بیماران دیگر باید تحت درمان قرار بگیرند تا سلامت خود را به دست آورند.

تفاوت اختلال میل جنسی به کودکان با افبوفیل

گاهی افراد اختلال میل جنسی به کودکان یا پدوفیلی را با افبوفیل اشتباه می‌گیرند. افرادی که مبتلا به پدوفیلی هستند؛ معمولا به کودکان زیر سن بلوغ علاقه داشته ولی افرادی که افبوفیلیک هستند، از لحاظ جنسی، به نوجوانان علاقه دارند. درمان آنها با افرادی مبتلا به پدوفیلی متفاوت است. همچنین علائم مختلفی را نیز از خود نشان می‌دهند. این دو اختلال را نباید به یکدیگر یکی دانست؛ چرا که به طور کلی روند اختلال و عوامل موثر بر آنها متفاوت است. برای اطلاع از روش های جلوگیری از بهره کشی جنسی از کودک کلیک کنید.

رابطه پدوفیلی با کودک آزاری

 

نمی‌توان رابطه بین پدوفیلیا یا اختلال میل جنسی به کودکان را با کودک آزاری به صورت مستقیم دانست. به طور کلی هر گونه لمس غیرعادی کودکان توسط بزرگسالان، که منجر به لذت جنسی شود؛ کودک آزاری محسوب می‌شود. و صرفا نباید فرد مبتلا به پدوفیلی باشد. همچنین حتی افرادی که مبتلا به این اختلال هم هستند؛ صرفا رفتارهای آزارگرانه از خود نشان نمی‌دهند. در واقع حتی خیالپردازی در این مورد هم پدوفیلی محسوب می‌شود. پدوفیلیا همیشه یک رفتار نیست و می‌تواند صرفا یک فانتزی جنسی محسوب شود. اما کودک آزاری یک رفتار است که پیامدهای بدی نیز برای خود فرد و کودک، خواهد داشت.

سخن پایانی

اختلال میل جنسی به کودکان، یکی از انواع پارافیلیا ها محسوب می‌شود. پارافیلیا، یکی از اختلالات جنسی است که طیف وسیعی از فانتزی و رفتارهای جنسی را در بر می‌گیرد. عوامل مختلفی در این زمینه موثر هستند و افراد و جوامع در برابر آن واکنش های مختلفی نشان می‌دهند. این اختلال نشانه های مختلفی داشته و  این افراد قطعا نیاز به درمان دارند. به طور کلی داشتن اطلاعات در این زمینه و محافظت از کودکان در مقابل چنین آسیب هایی، بسیار مهم است. از طرفی افراد می‌توانند با کمک گرفتن از روانشناس، پیامدهای ناشی از این موضوع را کاهش دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال میل جنسی به کودکان یا پدوفیلیا می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

چطور می توان فهمید کودکی مورد تجاوز قرار گرفته ؟

کودکان قربانی تجاوز اغلب رفتار های مشخصی از خودشان نشان نمی‌دهند اما به طور کلی کیفیت خواب و اشتهای آن‌ها به هم می‌ریزد، مدام کابوس می‌بینند و از همه چیز می‌ترسند، از مدرسه یا مهد کودک فراری‌اند و التماس می‌کنند پیش شما بمانند، خلق آن‌ها بسیار تغییر می کند یا پرخاشگر می‌شوند یا منزوی و افسرده، اضطراب دارند، از لمس و بوسیده شدن فرار می‌کنند، اغلب حرف‌های عجیبی می‌زنند یا سوالاتی در حوزه جنسی می‌پرسند.

چطور می توان از کودک خود در برابر افراد پدوفیلی محافظت کرد؟

حدالامکان کودکان خود را خودتان نگه داری کنید و آن‌ها را جز به مراکز معتبر یا یا به افراد معتبر نسپارید.
به آشنایان یا حتی فامیل به راحتی اعتماد نکنید و به نزدیک شدن‌های عجیب یک سری افراد دقت کنید.
فکر نکنید چون یک فرد خودش بچه دارد فرد مطمئنی است، اکثر افراد مبتلا به پدوفیلی متاهل و صاحب بچه‌اند.
به کودکان خود یاد بدهید که چطور از اندام های جنسی خودشان محافظت کنند یا اگر کسی قصد آزار جنسی آن‌ها را داشت حتما به شما اطلاع دهند

منبع: پدوفیلیا یا اختلال میل جنسی به کودکان



:: برچسب‌ها: پدوفیلیا یا اختلال میل جنسی به کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 313
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 11 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترک متادون یا ترک متادون در خانه چرا باید توسط متخصص انجام شود؟ پیدا کردن راهی برای ترک متادون برای بسیاری از افراد امر پیچیده‌ای به نظر می‌رسد چرا که متادون خود دارویی است که در ترک مواد مخدر و افیونی به کار می‌رود و به کاهش علائم ناخوشایند ترک کمک می‌کند. با این حال برخی افراد که اطلاع چندانی از این دارو ندارند متادون را کاملاً جایگزین مواد کرده و به این ترتیب شروع به سوءمصرف آن می‌کنند.

به طور کلی دو روش سنتی و مدرن برای ترک متادون وجود دارد که در ادامه مقاله به بررسی آن می پردازیم. برای آشنایی با بهترین روش‌های ترک متادون تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: ترک متادون | بهترین روش های ترک قرص و شربت متادون 

ترک متادون

ترک متادون همانطور که گفتم با دو روش ترک سنتی و ترک به روش مدرن امکان پذیر است. ترک متادون حتما باید زیر نظر متخصص و با مشورت یک متخصص اعتیاد صورت گیرد. هر گونه اقدام خود سرانه می تواند نتایج جبران ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشد. مصرف دارو های ترک اعتیاد باید متناسب با شرایط و وضعیت جسمی فرد باشد در نتیجه از هر گونه اقدام خودسرانه برای جدا خودداری کنید.

قبل از اینکه شروع به توضیح دادن روش های ترک متادون کنیم؛ باید ابتدا با متادون و علائم آن آشنا شوید که در ادامه توضیح داده شده است.

علائم اعتیاد به متادون کدامند ؟ 

متادون نوعی داروی اپیوئیدی است که اثرات ضد درد دارد و اغلب در درمان اعتیاد به مواد افیونی به خصوص هروئین به کار می‌رود. متادون اثراتی مشابه با مواد افیونی نظیر مورفین و تریاک دارد. به دلیل داشتن طول اثر بیشتر نسبت به سایر افیونی، تجویز متادون به هنگام ترک به بیمار کمک می‌کند از نظر جسمانی در وضعیت باثبات تری قرار بگیرد و علائم ترک کمتری را تجربه نماید.

ترک متادون چند روز طول می کشد ؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت ترک متادون با توجه به شرایط جسمی بیمار و میزان مصرف متفاوت است ولی به طور کلی سیکل درمان 14 روز تا سم زدایی کامل و اصولی فرد زمان می برد. مدت زمان مورد نیاز برای ترک متادون بسته روش ترک اعتیاد متفاوت است. در ادامه مدت زمان مورد نیاز در روش ترک اعتیاد یابویی یا سریع ، سنتی و روش ترک اعتیاد مدرن مورد بررسی قرار گرفته است :

روش ترک یابویی یا یکدفته متادون

ترک یکدفعه ای (یابویی) متادون ، از بدترین روش های ترک این دارو محسوب می شود. شما با این کار شُک ناگهانی به بدن و مغزتان وارد می کنید. این شُک اصلا برای سلامت شما خوب نیست. هر بار با ترک یکدفعه ای متادون بدنتان در مقابل درمان مقاوم تر می شود. پس بدون توجه به راهنمایی ها متخصصین هرگز دست به قطع ناگهانی داروهای تان نکنید.

روش سنتی ترک متادون سنتی

در روش ترک سنتی به تدریجی مقدار مصرف کاهش پیدا می کند. در روش سنتی در مدت 6 تا 8 هفته به تدریج مقدار مصرف متادون را تا 30 میلی گرم در روز کاهش می دهند. در هر هفته بسته به میزان مصرف به میزان 5 میلی گرم کاهش می دهند تا جایی که مصرف به صفر برسد. اما میزان کاهش مصرف متادون برای هر فرد متفاوت است به همین دلیل باید حتما زیر نظر متخصص ترک اعتیاد صورت گیرد. 

روش مدرن ترک متادون

در روش ترک متادون مدرن که حتی در خانه نیز امکان پذیر است. از داروهایی مانند بوپرونورفین، کلونیدین و …  استفاده می کنند. این دارو ها به دلیل کاهش درد ناشی از علائم خماری مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو ها حتی باعث کاهش علائمی همچون افسردگی، اضطراب، درد عضلانی، گرفتگی عضلات و .. شوند. در صورتی که برای ترک متادون به کمک نیاز داشتید می توانید با متخصص ترک اعتیاد مرکز مشاوره ذهن نو تماس بگیرید. 

علائم ترک متادون

از آنجایی که داروی متادون  خود در اصل برای ترک هروئین و سایر مواد افیونی تولید می‌شود علائم ترک آن به شدت سایر مواد افیونی نیست و به همان سرعت نیز بروز پیدا نمی‌کند. یکی از علت‌های این موضوع طولانی بودن مکانیسم اثر متادون است که باعث می‌شود این دارو حدود 1 تا 3 روز در بدن باقی بماند. در نتیجه علائم ترک متادون مشابه با علائم ترک مواد افیونی است که با شدت کمتری اتفاق می‌افتند. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– بروز علائم گوارشی نظیر دل پیچه، اسهال، حالت تهوع و استفراغ

– دچار شدن به دردهای عضلانی

– افزایش اشک چشم و آبریزش بینی

– احساس اضطراب و بی‌قراری

– دچار شدن به مشکلات خواب

– تب، لرز و تعریق

عوراض ترک متادون

عوارض اعتیاد و ترک متادون را می توان به دو دسته عوارض جسمی و عوارض روحی و روانی تقسیم کرد. برخی از این عوارض کوتاه مدت هستند و طی 3 روز تا 2 هفته بعد از قطع مصرف از بین می روند و برخی دیگر از عوارض متادون نیز می توانند تا سال های همراه فرد بمانند. در ادامه به برخی از عوارض جسمی و روانی اشاره می کنیم :

عوراض جسمی ترک متادون

توجه داشته باشید که عوارض جسمی در حالت ترک سنتی و سریع شدت بیشتری در فرد دارند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • سردرد و سرگیجه
  • آبریزش چشم و بینی 
  • تهوع و استفراغ
  • عرق زیاد و لرزش بدن 
  • افزایش ضربان قلب و فشار خون
  • درد مفاصل و عضلات

عوارض روانی ترک متادون

از جمله عوارض روانی مصرف و ترک متادون به موارد زیرا می توان اشاره کرد : 

  • اضطراب و افسردگی
  • حالات هیجانی
  • بیش فعالی
  • توهم‌های بینایی و شنوایی
  • افکار خودکشی
  • پرخاشگری
  • کاهش انگیزه
  • نداشتن ثبات شخصیت

ترک متادون با سم زدایی 

سم زدایی برای ترک اعتیاد یکی از روش های درمانی است که در مراکز درمانی و بیمارستان ها اهمیت و کارایی دارد. در ترک متادون با سم زدایی فرد همواره تحت نظر پزشک قرار دارد و تا حد زیادی علائم ترک در او کاهش پیدا می کند. 

اما در ترک متادون با روش کاهش تدریجی دارو و با کاهش دوز متادون که در چند هفته ارائه می شود. علائم ترک متادون در فرد به شدت کاهش پیدا می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده روش های ترک تدریجی بهتر از روش های ترک سنتی یک باره و سریع می باشد. هرچند که روش های نوین تدریجی طول درمانی بسیار بیشتری نسبت به روش های ترک سریع دارند. شما در هر جایی هستید می توانید از خدمات مشاوره ترک متادون مرکز ذهن نو بهرمند شوید. 

بهترین روش ترک متادون

بهترین روش ترک متادون مراجعه به یک مرکز و متخصص ترک اعتیاد معتبر و با تجربه است. اما از جمله بهترین روش هایی که برای ترک به این ماده به کار گرفته می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد :

سم زدایی تدریجی بدن از متادون

علائم ترک متادون برای خیلی از افراد به صورت شدید ظاهر می شود به همین دلیل استفاده از یک روش تدریجی یکی از بهترین گزینه های برای ترک به این ماده است. در این روش فرد علاوه بر سم زدایی جسمی می تواند بر اعتیاد روانی خود نیز غلبه نمایید. 

سم زدایی سریع بدن از متادون

در روش سم زدایی سریع بر اساس نتیجه تست اعتیاد و همچنین دوز مصرفی توسط فرد و مدت زمان مصرف، متخصص شروع به سم زدایی سریع برای فرد می کند و مصرف او را در مدت زمان کوتاهی به صفر می رساند. اما باید توجه داشته باشید که سم زدایی تدریجی به مراتب روش بهتر و موثرتری می باشد. 

ترک متادون در خانه 

ترک متادون در خانه و به روش غیر اصولی این علائم را افزایش می‎‌دهد و حتی ممکن است خطر ایست قلبی را به همراه داشته باشد. در صورتی که متادون در خانه ترک شود، احتمال بازگشت اعتیاد نیز در فرد افزایش می‌یابد. بهترین راه این است که ترک متادون در خانه تحت نظر پزشک و به روش اصولی انجام شود. در ادامه مقاله به بررسی کامل ترک متادون در خانه و معایب ترک متادون می‌پردازیم. 

بسیاری از افرادی که قصد ترک متادون را دارند، در خانه و به طور ناگهانی دارو را قطع می‌کنند و یا با استفاده از داروهای جایگزین دیگر سعی در ترک آن دارند. برخی از داروها در ترک متادون موثر هستند اما لازم است که با دوز مشخص و متناسب با شرایط جسمی فرد استفاده شوند. قطع ناگهانی دارو منجر به سندروم ترک متادون می‌شود و جایگزینی خودسرانه دارو نیز می‌تواند باعث اعتیاد به داروهای جایگزین گردد.

مراقبت های لازم بعد از ترک متادون | مقابله با وسوسه های بعد از ترک

واقعیت این است که ترک متادون همانند سایر مواد مخدر احتمال بازگشت بالایی دارد؛ چرا که بیمار تنها از لحاظ جسمی به صورت کامل سم زدایی شده و با مواجه شدن با شرایط پیچیده روانی دوباره اعتیاد خود را از سر می گیرد. به همین دلیل لازم است تا خانواده فرد بعد از ترک متادون مراقبت لازم را از وی داشته باشند. توصیه ما این است که حتما از جلسات روانشناس متخصص در ترک اعتیاد حتما بهرمند شوید. از جمله مراقبت های لازم بعد از ترک اعتیاد می توان به موارد زیر اشاره داشت :

پیدا کردن عامل اصلی اعتیاد فرد

بر اساس تحقیقات انجام شده افراد در زمان مواجه با یک شرایط سخت و پیچیده روانی دچار اعتیاد می شوند و اعتیاد تنها نمود یک مسئله حل نشده روانی در گذشته فرد بیمار است. به همین دلیل بعد از ترک اعتیاد باید عامل اصلی اعتیاد پیدا و درمان گردد.

تغییر شرایط زندگی فرد

بهتر است محل زندگی به طوری تغییر کند تا بعد از ترک متادون با خاطرات بد گذشته ارتباط کمتری پیدا کند. 

تفریحات سالم 

سعی کنید بعد از ترک تفریحات سالمی داشته باشید. رفتن به کلاس های ورزشی، مسافرت و … . 

رفتن به سر کار 

داشتن دغدغه فکری بعد از ترک اعتیاد سبب می شود تا کمتر به وسوسه های مصرف مجدد فکر کنید.

پیدا کردن و درمان عامل اصلی اعتیاد بعد از ترک متادون از وسوسه بازگشت دوباره اعتیاد جلوگیری می کند

ترک متادون در خانه با ذهن نو

شما در هر کجای کشور که هستید می توانید از خدمات نوین مرکز ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی بهرمند شوید. ذهن نو با دارا بودن تیم تخصصی و مجرب شامل برترین اساتید و متخصصان ترک اعتیاد دانشگاه های برتر کشور پاسخگوی نیاز های شما به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین است. همچنین می توانید در شبکه های اجتماعی مرکز ذهن نو از جمله اینستاگرام همراه ما باشید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

ترک متادون در خانه و کمپ چند روز طول می کشد ؟

به طور کلی دو هفته که بسته به شرایط بیمار متفاوت است. در مقاله به طول کامل توضیح داده شده .

آیا ممکن است فرد در اثر مصرف متادون دچار اور دوز شود؟

بله. مصرف بیش از حد متادون نیز همانند هر ماده مخدر دیگر می‌تواند به بروز علائم اوردوز بیانجامد.

منبع: ترک متادون | بهترین روش های ترک قرص و شربت متادون



:: برچسب‌ها: ترک متادون | بهترین روش های ترک قرص و شربت متادون ,
:: بازدید از این مطلب : 362
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

فراموشی شکست عشقی یا عشق از دست رفته برای خیلی‌ها کار آسانی نیست. همین سختی جدایی است که باعث می‌شود بسیاری از زنان/مردان با وجود مشکلات و تعارضات در رابطه‌ای باقی بمانند. شاید فکر کنید که عشق شما فرق داشته و در دسته عشق‌های اساطیری است که دیگر نمی‌توانید ذره‌ای از آن را در کنار کس دیگر تجربه کنید؛ اگر باورهای مشابه این را دارید، بهتر است وقت بیشتری را برای شناخت خود و رابطه‌تان بگذارید. برای فراموشی شکست عشقی و عشقی که دیگر پیش شما نیست بیشتر باید وقت و انرژی بگذارید.

 

منبع: فراموشی شکست عشقی | فراموش کردن عشق از دست رفته

فراموشی شکست عشقی

عشق یکی از زیباترین احساساتی است که هر فرد می‌تواند در زندگی خود تجربه کند. به دلیل عمق و همچنین وجود احساسات زیبا در این مورد، فراموشی آن نیز سخت تر می‌شود. شکست عشقی به دلایل مختلفی به وجود آمده و احتمالا تا مدت ها زندگی فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد. گاهی افراد برای فراموشی شکست عشقی خود، دست به روش هایی زده که نه تنها باعث فراموشی نمی‌شوند؛ بلکه اوضاع را سخت تر خواهد کرد. همین موضوع ضرورت کمک گرفتن از یک روانشناس را در این زمینه، به خوبی نشان می‌دهد. 

چرا فراموشی شکست عشقی سخت است؟

انسان، موجودی پر از غرایز جسمانی و نیازهای روانی است. نیازهایی که لازم است ارضا شوند تا آدمی به بقای خود ادامه دهد. اگر بخواهیم در یک جمله اهمیت عشق را بیان کنیم، عشق آن چیزی است که بیشترین نیازهای جسمی، روانی و غرایز درون آدمی را به شکلی متعالی و لذت بخش برطرف می‌کند. در واقع، عشق مانند شاه راهی است که گذر از آن، انسان را از خیلی از نیازها و تجربیات و هزینه‌ها، بی‌نیاز می‌کند.

اساس عشق، 3 موضوع شهوت، تعهد و علاقه است و بیراه نیست اگر بگوییم اصلی‌ترین اساس تمایز عشق از دیگر چیزها، نیاز و تمایل جنسی شدید و سالم بین دو فرد است که منجر به تولید مثل و ارضای غریزه بقای انسان می‌شود. به همین دلیل است که فراموشی شکست عشقی، نیاز به زمان دارد و احتمالا انرژی زیادی را نیز از ما خواهد گرفت. 

آیا فراموش کردن شکست عشقی و همه عشق‌ها ممکن است؟

شاید خیلی از آدم‌ها اعتقاد داشته باشند که بدون عشق هم می‌شود زندگی کرد. البته که تا حد زیادی هم درست می‌گویند اما همانطور که گفتیم عشق مانند شاه راهی است که به بهترین و ساده‌ترین راه شما را به بسیاری از اهداف و نیازها می‌رساند. حال پرسش اینجاست که اگر این شاه راه نباشد، آیا راه فرعی یا بیراهه‌ای برای رسیدن به مقصد نیست؟ خب مشخصا راهی وجود دارد، اما راهی پرهزینه‌تر، طولانی‌تر، باریک‌تر، ناامن‌تر و سنگلاخی‌تر پیش پای شماست.

شاید آدم‌هایی را دیده‌اید که بجای گذر از بزرگراه، از راه‌های قدیمی و فرعی به مقصد می‌روند و معمولا برای پرداخت نکردن هزینه عوارضی، راه قدیمی را به اتوبان ترجیح می‌دهند. عشق هزینه دارد و برای اینکه بتوانید آن را تجربه کنید، باید هزینه آن را پرداخت کنید. اما اگر تمایلی به پذیرش مسئولیت‌های آن ندارید، می‌توانید از راه فرعی بروید.

نیازهای جنسی خود را یا سرکوب کنید یا از راه‌های ناسالم برطرف کنید، نیاز به همدم را با دوست پر کنید، نیاز به آرامش را با الکل و مواد مخدر، اما نیاز به درک شدن، نیاز به تعالی، نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن و نیاز به رشد را نمی‌توانید بدون تجربه عشق برطرف کنید. فراموشی شکست عشقی با این روش ها به هیچ عنوان مناسب نبوده و پیامدهای زیادی برای افراد دارد.

مدت زمان لازم برای فراموشی شکست عشقی

هر عشقی ممکن است به هر دلیلی به سرانجام نرسد. اکثر روایاتی که از عشق‌های ماندگار در تاریخ و ادبیات هست، مربوط به عشق‌های به وصال نرسیده است. زمانی که عشق به وصال برسد، شدت و هیجان آن کم شده و تبدیل به وجود دیگری می‌شود، اما مشکل زمانی است که عشق به وصال و سرانجام نمی‌رسد، آنجاست که درد و پریشانی آغاز شده و فرآیند کنار آمدن با این شکست و فراموش کردن آن شاید مدت‌ها طول بکشد.

اگر بخواهیم خلاصه و رک بگوییم، عشق هیچوقت فراموش نمی‌شود. اصلا قرار هم نیست فراموش شود، بلکه باید نحوه کنار آمدن و فراموشی شکست عشقی و نرسیدن به معشوق را آموزش دیده و تلاش کنیم عشق خود را، مانند خاطره‌ای در ذهن نگاه داریم. خاطره ای که در گنجینه قلب ما می‌ماند، جای خود را دارد، گاهی به آن سر می‌زنید، برای شما عزیز است ولی هرگز مزاحم روند زندگی و ادامه آن نمی‌شود و قرار نیست همیشه نقش پررنگی در ابعاد زندگی‌تان داشته باشد. زندگی شما جای خود، گنجینه خاطرات هم جای خود….

همانطور که ورود به عشق هزینه دارد، خروج از آن نیز هزینه بر است. شما زمانی که از اتوبان خارج می‌شوید، از گیت‌های عوارضی رد می شوید، گاهی هزینه می‌پردازید گاهی رسید هزینه را می‌دهید و به مسیرتان ادامه می‌دهید. آیا با فراموش کردن عشق، باید تمام اثرات آن را نیز فراموش کنیم؟ شما با خروج از اتوبان، هزینه‌ای که بابت آن دادید بر می‌گردد یا مسیر صاف و پهنی که به سرعت از آن عبور کردید، از بین می‌رود؟ طبیعتا نه.

افسردگی ناشی از فراموشی شکست عشقی

در اغلب اوقات افراد بعد از پشت سر گذاشتن یک شکست عشقی، دچار افسردگی کوتاه مدت شده و احساسات منفی زیادی را تجربه می‌کنند. برخی از این علائم، شامل موارد زیر می‌شوند.

????نگرانی در مورد آینده

????خستگی و کمبود انرژی

????اختلال در تمرکز و فرایند تصمیم گیری

????تحریک پذیری و حساسیت

????داشتن افکار خودکشی

????اختلال در خواب و اشتها

????کاهش اعتماد به نفس

راه های فراموش کردن شکست عشقی

همانطور که گفتیم قرار نیست عشق را فراموش کنیم، بلکه باید نحوه زندگی پس از آن و بدون آن را بیاموزیم. در ادامه، برخی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا بهتر با این جدایی کنار آمده و با هزینه‌های کمتری عبور کنید، پرداخته‌ایم. برخی از راهکارهای موثر برای فراموشی شکست عشقی، شامل موارد زیر می‌شوند.

????بپذیرید که عاشقی شما برای گذشته است

عشق می‌تواند همیشه بدون حضور فیزیکی در ذهن‌تان وجود داشته باشد. شاید کسی را عمیقا دوست داشته باشید اما ناچار از او جدا می‌شوید، این به معنای تمام شدن عشق نیست. شما عشق را تجربه کردید. ضرب المثلی می‌گوید “عاشق شدن و از دست دادن بهتر از تجربه نکردن عشق است”. در واقع پذیرش گذشته و کنار آمدن با آن، یکی از راه های فراموشی شکست عشقی است.

????فعال باشید | فراموشی شکست عشقی

کمی برای بهبودی قلب شکسته خود وقت صرف کنید، سپس از استقلال و زمان آزاد خود به عنوان فرصتی برای بهبود زندگی‌تان استفاده کنید. الان فرصت برای موفقیت‌هایی است که در گذشته از آن‌ها غفلت شده و باعث می‌شود حس بهتری نسبت به خود داشته باشید. خود را وقف کار کنید، به یادگیری هنر و مهارت روی بیاورید و سرگرمی جدیدی ایجاد کنید. سفر و ورزش نیز برای فراموشی شکست عشقی بسیار مفید است.

????روابط جدید را تجربه کنید

شاید تا چند ماه برای عشق از دست رفته خود سوگواری کرده و ارتباطات‌تان را محدود کردید، اما مطمئن باشید خارج شدن از سوگواری، خیانت به عزیز از دست رفته نیست. بنابراین بعد از چند ماه (حداقل 6ماه بسته به مدت رابطه) سعی کنید با آدم‌های جدید صحبت کنید اما احساساتتان را کنترل کنید.

تابوی عشق مقدس خود را بشکنید. حتما باید زمان کافی برای بازیابی خود پیدا کنید، ورود عجولانه به رابطه ای دیگر، خودزنی است.در چنین حالتی نه تنها فراموشی شکست عشقی اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه مدام به گذشته فکر خواهید کرد.

????زندگی در حال با نگاه به آینده

هر چه رابطه‌تان طولانی‌تر بوده باشد، جدایی از افکار گذشته دشوارتر است اما باید تلاش کنید شرایط حال خود را در نظر بگیرید، اهدافی برای آینده خود تعیین کنید، رو به جلو باشید و جلوی افکار گذشته نشوید. فکر گذشته مانند دریاست، قدم زدن در آن گاهی لذت بخش است اما ناگهان زیرپای شما خالی می‌شود و در آن غرق می‌شوید. به فکر آینده باشید و با فراموشی شکست عشقی خود، برای اهداف، برنامه ریزی کنید.

????بگذارید خاطرات کمرنگ شود

باید اجازه دهید که خاطرات و تصاویر معشوقه‌تان به مرور زمان کمرنگ شود. زمان همه زخم‌ها را التیام می‌بخشد. باید اجازه دهید زخم شما خشک شود و نباید با ناخنک زدن، آن را دوباره تازه کنید. درست بعد از جدایی ممکن است فکر کنید حتی یک دقیقه بدون فکر و حضور معشوقه خود نمی‌توانید زندگی کنید، اما به آرامی و طی ماه‌ها، این افکار از بین می‌رود. اگر اینگونه نبود، نسل انسان بخاطر غرق شدن در خاطرات، منقرض می شد. بعد از گذشت از این مرحله و فراموشی شکست عشقی، به خود افتخار خواهید کرد.

????تمام ارتباطات را قطع کنید

دوست معمولی باشیم، گاهی از هم سراغ بگیریم، به هم سر بزنیم، گاهی با دوستان بیرون برویم و… تمام این‌ها اشتباه است. برای فراموشی شکست عشقی، نباید هیچ ارتباطی با معشوقه خود داشته باشید. حتی باید سعی کنید تمام عکس‌ها، یادگاری‌ها و تصاویر او را نیز حذف کنید. خود را گول نزنید، همانطور که دوباره شانس دیدن یک عزیز فوت کرده را دارید، باید شانس دیدن دوباره معشوقه سابق را برای خود قائل باشید.

????عشق، دوباره تجربه می شود

این که میگویند عشق همین یک بار است و انسان یکبار عاشق می‌شود، حرف درستی نیست. ورود برخی از افراد به زندگی ما گاهی برای رشد و تغییر دادن شیوه زندگیمان است، شاید واقعا عشقی نبوده که فکر می‌کردید شانس همین یکبار در خانه شما را زده. به خود فرصت بدهید، انسان موجودی بسیار انعطاف پذیر است. با فراموشی شکست عشقی، موقعیت های تازه ای به سراغ شما خواهند آمد.

????دلایل جدایی را هیچوقت فراموش نکنید | فراموشی شکست عشقی

معمولا پس از جدایی، تا مدتی زشتی‌های رابطه را فراموش می‌کنید و دلایل جدایی و اختلافات را از یاد می‌برید. مدام به روابط جنسی، روابط عاشقانه، خوش گذرانی‌ها و شیرینی‌های رابطه فکر می‌کنید که باعث می‌شود دوباره تمایل به برگشت پیدا کنید. اما همیشه باید دلایل جدایی و مشکلات خود را در کنار شیرینی ها به یاد بیاورید. برای تسهیل فرایند فراموشی شکست عشقی باید خاطرات تلخ گذشته را به یاد آورده و از آنها درس بگیرید.

????اشتراک گذاشتن احساسات با دیگران

یکی دیگر از راه های موثر برای فراموشی شکست عشقی، اشتراک گذاشتن احساسات با دیگران است. اما بهتر است اینکار را با افراد مورد اعتماد و امن خود انجام دهید. طبیعی است که مورد سرزنش دیگران قرارگیرید و یا آنها شما درک نکنند. اما صحبت کردن در مورد مشکلات از بار روانی آنها کاسته و حس بهتری به شما خواهد داد. حتی صحبت کردن با روانشناس نیز علاوه بر اینکه فرایند بهبودی شما را بهبود می‌بخشد؛ باعث پیشرفت شخصیت شما و آمادگی بیشتر برای مواجهه با مشکلات بزرگتر، می‌شود.

????خود را سرزنش نکنید

بسیاری از افراد بعد از اتمام یک رابطه عاطفی، تنها خود را مقصر دانسته و مسئولیت همه چیز را به عهده به خود می‌گذارند. اما همیشه در یک رابطه دو نفر مقصر هستند و نباید یک نفر خود را سرزنش کند. بهتر است افراد به خود سخت نگرفته و مدام گذشته را برای خود مرور نکنند. با سرزنش کردن خود به صورت مداوم برای فراموشی شکست عشقی، عزت نفس شما کاهش خواهد یافت و احساس تنهایی می‌کنید. دریافت نکردن آنچه چیزی که در رابطه قبلی خود تجربه کرده اید؛ نباید باعث بروز  حس سرزنش و وسواس فکری شود.

????جلوگیری از تفکر در مورد انتقام

متوسل شدن به روش های نادرست، شاید از دسترش ترین راه های فراموشی شکست عشقی به نظر برسد. انتقام جویی یکی از روش های اشتباهی است که برخی از آن برای تخلیه هیجانات منفی خود استفاده می‌کنند. اما با اینکار نه تنها، حس بهتری دریافت نمی‌کنید؛ بلکه عوارض بیشتری را نیز تجربه خواهید کرد. فکر کردن به انتقام از تصور به قربانی بودن ناشی می‌شود. ای تصور نیز نشانه ضعف افراد است. به همین دلیل شما با بروز این رفتار، فقط ضعف و ناتوانی خود را به طرف مقابل نشان می‌دهید.

سخن پایانی

با توجه به مطالب بالا فراموشی شکست عشقی مراحل مختلفی داشته و همچنین روش های مخصوص به خود را دارد. نباید از خود انتظار داشت که یک شبه همه خاطرات را فراموش کرد و یا با حال خوب به زندگی ادامه داد. شکست عشقی نیز، دوران نقاهت دارد و باید زمان انرژی برای بهبودی، به خرج داد. طبیعی است که حالات روحی نامناسبی را تجربه کنید. اما فراموش نکنید که این دوران به زودی به پایان خواهد رسید و می‌توانید به زندگی خود ادامه دهید. برای گذر راحت تر از این دوران، همچنین می‌توانید از یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فراموشی شکست عشقی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی طلاق با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: فراموشی شکست عشقی | فراموش کردن عشق از دست رفته



:: برچسب‌ها: فراموشی شکست عشقی | فراموش کردن عشق از دست رفته ,
:: بازدید از این مطلب : 310
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

هورمون کورتیزول که به هورمون استرس نیز مشهور است، در جریان تجربه تنش و استرس در بدن ترشح می‌شود. کورتیزول بر جنبه‌های مختلفی از کارکرد بدن تاثیر می‌گذارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می توان به متابولیسم و سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. همچنین می‌توان گفت اکثر بیماری‌هایی که تحت شرایط استرس زا پدید می‌آیند به نوسانات هورمون کورتیزول مربوط هستند.

 

از همین رو بسیار اهمیت دارد که نگذارید استرس‌ها از کنترل شما خارج شوند و تا حد ممکن آن‌ها را مدیریت کنید. کورتیزول در بلند مدت موجب بروز بیماری‌های جدی جسمی شناخته شده و ناشناخته می‌شود، مصرف انواع داروها و جراحی‌ها موثر نخواهد بود، چرا که ریشه بیماری ناشی از استرس است

منبع: هورمون کورتیزول چه تاثیری بر بدن دارد

هورمون کورتیزول چیست؟

هورمون کورتیزول از بخش قشری غده فوق کلیوی ترشح می‌شود. کورتیزول هورمون استروئیدی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. هورمون های استروئیدی در بدن وظایف گوناگونی را انجام می‌دهند. هورمون کورتیزول نیز مخصوص واکنش به استرس در بدن به وجود آمده است.

حتی در برخی موارد به عنوان هورمون استرس نیز شناخته می‌شود. این هورمون می‌تواند قند مورد نیاز بدن را در شرایط استرس زا در اختیار فرد قرار دهد. در حقیقت کمک می‌کند که آمادگی لازم برای تجربه استرس های طولانی مدت را داشته باشیم. در این مقاله سعی کرده ایم تا تمامی جوانب این هورمون را مورد بررسی قرار دهیم.

هورمون کورتیزول چگونه در بدن عمل می‌کند؟

کورتیزول یک هورمون استروئیدی است که در شرایط فشار و استرس از غده آدرنال یا همان فوق کلیوی ترشح می‌گردد. هورمون کورتیزول پس از ترشح وارد جریان خون شده و به این طریق بر کل بدن اثر می‌گذارد. در واقع تقریباً در همه سلول‌های بدن گیرنده‌های کورتیزول وجود دارد.

بنابراین کورتیزول بسته به نوع سلولی که بر آن عمل می‌کند، می‌تواند تاثیرات مختلفی داشته باشد. این تأثیرات شامل کنترل سطح قند خون بدن و در نتیجه تنظیم متابولیسم، ایجاد اثرات ضد التهابی، تأثیر در شکل گیری حافظه، کنترل تعادل نمک و آب، تنظیم فشار خون و کمک به رشد جنین است. در بسیاری از گونه‌ها کورتیزول همچنین مسئول ایجاد فرآیندهای زایمان نیز هست.

وظایف هورمون کورتیزول

هورمون کورتیزول وظایفی را بر عهده دارد که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

???? کنترل چرخه خواب و بیداری

???? تنظیم فشار خون

????حفظ التهاب

???? افزایش قد خون

???? افزایش انرژی

????کاهش فشار و حفظ تعادل

عوارض ترشح زیاد هورمون کورتیزول

ترشح سطح زیادی از هورمون کورتیزول در بلند مدت به شرایطی می‌انجامد که به آن سندروم کاشینگ گفته می‌شود. سندروم کاشینگ در بسیاری از موارد ناشی از بروز یک تومور در ناحیه تولید هورمون کورتیزول یا مصرف برخی از داروهاست. علائم این سندروم موارد زیر را در برمی‌گیرند:

???? افزایش وزن سریع که بیش از همه خود را در نواحی صورت، شکم و سینه نشان می‌دهد، در حالی که دست‌ها و پاها هم چنان لاغر هستند.

???? سرخ و گرد شدن صورت

????بالا رفتن فشار خون

???? پوکی استخوان

???? بروز تغییرات پوستی

????احساس ضعف عضلانی

???? نوسانات خلقی که خود را به صورت اضطراب، افسردگی و تحریک پذیری نشان می‌دهند.

???? افزایش تشنگی و تکرر ادرار

بالا رفتن سطح هورمون کورتیزول در بلندمدت که می‌تواند ناشی از قرار داشتن تحت استرس مزمن باشد، ممکن است بر میل جنسی نیز اثر بگذارد و در زنان منجر به قطع پریودی شود. علاوه بر این‌ها سرکوب سیستم ایمنی بالا رفتن احتمال ابتلا به انواع بیماری و عفونت‌ها از جمله دیگر عوارض ترشح بیش از حد هورمون کورتیزول هستند.

عوارض ترشح کم هورمون کورتیزول

هورمون کورتیزول کم ممکن است به دلیل وجود مشکلی در غده هیپوفیز یا غده فوق کلیه (بیماری آدیسون) اتفاق بیفتد. شروع علائم این مشکل اغلب بسیار تدریجی است که مواردی نظیر خستگی، سرگیجه (به ویژه هنگام ایستادن)، کاهش وزن، ضعف عضلانی، تغییرات خلقی و تیرگی مناطق پوست را شامل می‌شود. اگر این وضعیت درمان نشود کمبود کورتیزول می‌تواند خطرات جانی برای بیمار به همراه داشته باشد.

نحوه تنظیم هورمون کورتیزول در بدن

میزان هورمون کورتیزول خون در طول روز متغیر است. اما به طور کلی صبح‌ها سطح آن بالا می‌رود و سپس به مرور کاهش می‌یابد. با این حال این وضعیت که ریتم روزانه نامیده می‌شود، در افرادی که شب کار می‌کنند برعکس است. بنابراین می‌توان گفتن نحوه ترشح کورتیزول به روشنی با الگوی فعالیت روزانه ما ارتباط دارد. علاوه بر این در پاسخ به استرس، کورتیزول اضافی آزاد می‌شود. این کورتیزول اضافی در حقیقت به بدن کمک می‌کند تا انرژی مضاعفی برای مقابله با تهدیدهای بیرونی داشته باشد.

ترشح هورمون کورتیزول عمدتا توسط سه ناحیه ارتباطی بدن کنترل می‌گردد که هیپوتالاموس، غده هیپوفیز و غده فوق کلیوی را شامل می‌شود که محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال نام دارد.

هنگامی که سطح کورتیزول در خون کم است، گروهی از سلول‌ها در منطقه‌ای از مغز به نام هیپوتالاموس، کورتیکوتروفین آزاد می‌کنند که باعث می‌شود غده هیپوفیز هورمون دیگری به نام هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک را در جریان خون ترشح کند. مقادیر بالای هورمون آدرنوکروتیکوتروپیک در غدد فوق کلیه شناسایی شده و ترشح کورتیزول را تحریک می‌کند و باعث افزایش سطح کورتیزول در خون می‌شود.

با افزایش سطح هورمون کورتیزول، آن‌ها شروع به جلوگیری از ترشح هورمون آزاد کننده کورتیکوتروفین از هیپوتالاموس و هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک از هیپوفیز می‌کنند. در نتیجه، سطح هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک شروع به کاهش می‌کند که منجر به کاهش سطح کورتیزول می‌شود. در نهایت به این حلقه بازخورد منفی می‌گویند.

چه چیزهایی باعث افزایش کورتیزول می‌شود؟

موارد و اتفاقاتی وجود دارد که باعث افزایش هورمون کورتیزول در خون می‌شود. که در این بخش مقاله راجع به آنها توضیح داده ایم.

???? اختلال آدرنالین

???? مصرف بیش از اندازه الکل

????فعالیت های بدنی بیش از اندازه

???? مصرف استروئید

???? افسردگی شدید

????تروما

???? عفونت ها

علائم اختلال در هورمون کورتیزول

هورمون کورتیزول زمانی که با اختلال مواجه شود از خود علائمی را بروز می‌دهد که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

???? مشکلات گوارشی

???? تحریک پذیری

????خستگی

???? پوکی استخوان

???? فشار خون بالا

????مشکل خواب

???? کاهش قدرت عضلانی

???? تغییرات ناگهانی خلق و خو

????جمع شدن آب در پلک ها

???? میزان گلوکز بالا در خون

????وجود علائم کششی در شکم

???? وجود موهای زائد زیاد در صورت

???? چاقی در منطقه شکم

????رسوبات چربی در گردن

روش هایی برای کنترل هورمون کورتیزول

 

از آنجایی که سطح هورمون کورتیزول خون تا حد زیادی به عوامل محیطی بستگی دارد توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید میزان این هورمون را کنترل نمایید

.???? خواب خود را تنظیم کنید

نداشتن خواب کافی یا ساعت خواب به هم ریخته از جمله عواملی است که در طول روز هورمون کورتیزول را در بدنتان بالا می‌برد و ریسک بروز مشکلات جسمی و روانی مخ

تلف را بیشتر می‌شود. در نتیجه سعی کنید یک برنامه منظم برای خوابتان داشته باشید و در صورتی که به اختلالاتی نظیر بی‌خوابی مبتلا هستید از یک متخصص روانشناس برای بهبود مشکل خود کمک بگیرید.

???? ورزش هایی نظیر یوگا انجام دهید

گنجاندن ورزش در برنامه روزانه یکی دیگر از اقداماتی است که به تنظیم هورمون کورتیزول کمک می‌کند. در همین راستا ورزش‌هایی مثل یوگا در کنار پرداختن به چشم با افزایش قدرت تمرکز و بهبود نحوه نفس کشیدن به شما کمک می‌کنند تا استرس‌های کمتری را تجربه کرده و در نتیجه در معرض ترشح زیاد کورتیزول نیز قرار نگیرید.

???? از فنون خود آرام سازی کمک بگیرید

فنون خودآرام سازی مجموعه‌ای از تکنیک‌های روانشناسی برای کنترل هورمون کورتیزول هستند که به شما کمک می‌کنند هیجانات منفی خود را بهتر کنترل کنید، تمرکز بالاتری داشته باشید و آرامش درونی بیشتری را نیز تجربه نمایید. از جمله این تکنیک‌ها می‌توان به ریلکسیشن، مراقبه و تکنیک‌های ذهن آگاهی اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات در مورد این فنون بهتر است به یک روانشناس مراجعه نمایید. همچنین دیدن فیلم‌های آموزشی یا مطالعه کتاب‌های خودیاری که در این باره وجود دارند نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. 

???? روی حمایت اجتماعی اطرافیانتان حساب باز کنید

اینکه بدانیم در مشکلات و سختی‌ها تنها نیستیم و همواره کسانی هستند که دوست دارند به ما کمک کنند یکی دیگر از عواملی است که در کاهش استرس انسان تاثیر بسزایی دارد. در نتیجه زمانی که مضطرب هستید درهای دنیا را به روی خود نبندید. در عوض تلاش کنید ارتباط خود را با افراد نزدیک زندگی‌تان حفظ کرده و گاهی از آن‌ها کمک بگیرید. بنابراین حمایت اجتماعی اطرافیان کمک بزرگی در کنترل هورمون کورتیزول می‌کنند.

???? برای کنترل استرس ها به یک متخصص مراجعه کنید

استرس شدید و مزمن همواره شما را در معرض ترشح بیش از حد هورمون کورتیزول قرار می‌دهد. به همین خاطر اگر مدت طولانی است که با اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنید و از نظر روانی در وضعیت مناسبی نیستید، باید هرچه سریع‌تر برای بهبود شرایط خود به یک متخصص مراجعه نمایید. روانشناسان و روانپزشکان از جمله متخصصانی هستند که در این شرایط می‌توانند به شما کمک کنند.

کلام آخر

هورمون کورتیزول نقش بسیار اساسی در کنترل استرس و اضطراب دارد. اما برای کاهش تنش ها تنها نباید به رفتارهای طبیعی بدن واکنش نشان دهید. روش های کنترل استرس را از روانشناس و مشاورین متخصص آموزش ببینید تا در زندگی چنین شرایطی را با برنامه پیش ببرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هورمون کورتیزول می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چرا استرس باعث افزایش بیماری ها می شود؟

استرس با افزایش هورمون کورتیزول در بلند مدت سیستم ایمنی انسان را تخریب کرده که این موضوع ما را در برابر انواع بیماری ها و عفونت ها آسیب پذیر می کند.

منبع: هورمون کورتیزول چه تاثیری بر بدن دارد



:: برچسب‌ها: هورمون کورتیزول چه تاثیری بر بدن دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ازدواج با دوست پسر یکی از سبک های ازدواجی مورد علاقه برای دختران جوان است. دغدغه ازدواج با دوست پسر تو این زمانه بازار داغی پیدا کرده، دیگر دختران منتظر خواستگار نمی‎‌مانند و تلاش دارند که برای زندگی مشترک خودشان تصمیم‌گیری و انتخاب کنند. شاید این طریقه مزایایی داشته باشد اما باعث شده آسیب و شکست‌های ناشی از رابطه با دوست پسر زیاد شود.

ازدواج پدیده پیچیده ایست و به جز عواطف و احساسات فاکتورهای مختلفی در موفقیت آن دخیل هستند. پس توصیه می‌شود که قبل از اینکه به طور جدی برای ازدواج با دوست پسر تان اقدام کنید به جز عشق و علاقه از وجود فاکتورهای ضروری دیگر نظیر تعهد، شناخت و شباهت فرهنگی و خانوادگی نیز اطمینان کسب کنید.

منبع: ازدواج با دوست پسر | 5 توصیه برای ازدواج با دوست پسر

ازدواج با دوست پسر

 

ازدواج با دوست پسر یکی از دغدغه دخترهای امروزیست. خانم ها درگیری های ذهنی که برای خود تشکیل می‌دهند که شامل سوال آیا با دوست پسرم ازدواج کنم خوشبخت می‌شم؟ آیا ازدواج با دوست پسرم صحیح است؟ و … . برای ازدواج با دوست پسر نباید تنها علاقه خود را در نظر بگیرید؛ بلکه باید به میزان تفاهم و توافق خود اهمیت دهید. اگر از لحاظ روحی، فرهنگی، خانوادگی و … با یکدیگر تفاهم داشته باشید؛ ازدواج با دوست پسر توصیه می‌شود. البته که بررسی این ویژگی ها باید توسط روانشناس و مشاور ازدواج صورت بگیرد. 

توصیه‌ای به دخترها برای ازدواج با دوست پسر

اکثر دختران با قرار گرفتن در رابطه عاطفی و احساسی به فکر ازدواج با دوست پسر می‌افتند. خانم‌ها به دلیل غالب بودن احساسات بر منطقشان (طبق مشاهدات خانم‌ها عاطفی‌تر از مردان رفتار می‌کنند) مخصوصا کسانی که اولین بار در رابطه‌ای هستند، دچار خطای شناختی می‌شوند؛ تا جایی که ممکن است بعد از خارج شدن از رابطه‌ای خودشان هم از انتخاب‌شان تعجب کنند. بنابراین قبل از هر چیز باید دید که آیا موردی که برای ازدواج انتخاب کردید، مرد مناسبی برای شما هست یا نه؟

???? ملاک ها و معیارهایتان را مشخص کنید

بسیار اهمیت دارد که قبل از تصمیم گیری برای ازدواج با دوست پسر از خود بپرسید معیارها و ملاک‌هایتان برای انتخاب همسر چه چیزهایی هستند و کسی که با او در رابطه قرار دارید چقدر به این ملاک‌ها نزدیک است؟ در بسیاری از موارد دخترخانم‌ها به خاطر عشق و علاقه چشم خود را روی معیارهایی که برای زندگیشان تعیین کرده‌اند می‌بندند.

همچنین برخی خانم‌ها برای اینکه از تصمیم خود مبنی بر ازدواج با دوست پسر شان منصرف نشوند ممکن است حتی از فکر کردن به ملاک‌های شخصی‌شان اجتناب کرده و در نتیجه هرگز آن‌ها را نشناسند. همه این‌ها در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهند زوجینی که معیارهای مشخصی برای ازدواج داشتند و این معیارها را پیش از ازدواج بررسی کرده‌اند، شانس بیشتری برای تداوم رابطه خود دارند.

???? ویژگی های عشق سالم را بشناسید

در بسیاری از موارد تعریف عموم مردم از عشق با تعریفی که روانشناسان و متخصصان خانواده ارائه می‌دهند، متفاوت است. روانشناسان بر این باورند که عشق سالم نیازمند برقراری رابطه‌ای صمیمی، همدلانه، توام با مراقبت و تمرین تعهد است.

همچنین شور و اشتیاق جنسی یکی دیگر از اجزای مهمی است که در عشق سالم تجربه می‌شود. پس باید همه به این اجزا در کنار یکدیگر بها داده شود. زوج‌هایی که به طور تک بعدی فقط روی یکی از این جنبه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، بیش از سایرین احتمال دارد که پس از ازدواج با دوست پسر تعارض و مشکل مواجه شوند.

???? نگذارید که عشق چشم هایتان را کور کند!

حتما تا به حال با این جمله مواجه شده‌اید که عشق چشم آدم را کور می‌کند. اما آیا واقعا این جمله حقیقت دارد؟ روانشناسان معتقدند هرگونه هیجان از عشق و علاقه گرفته تا تنفر و خشم می‌تواند توانایی تفکر منطقی، قضاوت و تصمیم گیری را تا حد زیادی مختل نماید. در نتیجه هنگامی که تحت تاثیر عواطف و هیجانات هستید برای اینکه کار اشتباهی نکنید، باید کمی صبور باشید و برای تصمیمات مهمی مانند ازدواج با دوست پسر، حتما مشورت بگیرید

 

???? برای شناخت یکدیگر وقت بگذارید

رسیدن به شناخت کافی از شریک عاطفی چیزی نیست که تنها با شروع یک رابطه دوستی به دست بیاید. بسیاری از کسانی که پیش از ازدواج با هم دوست بوده‌اند هم پس از شروع زندگی مشترک به این نتیجه می‌رسند که به اندازه کافی همسرشان را نمی‌شناختند. برای اینکه بتوانید با چهره واقعی هم رو به رو شوید و فارغ از نقاب‌ها بشناسید؛ باید برای این هدف به طور اختصاصی وقت و انرژی بگذارید. در همین راستا بهتر است از یک روانشناس کمک گرفته و مشاوره پیش از ازدواج با دوست پسر دریافت کنید.

???? با خانواده های هم آشنا شوید

در ازدواج با دوست پسر حتما باید خانواده های یکدیگر را باهم آشنا کنید. با مدرن‌تر شدن جوامع و کم رنگ‌تر شدن نقش خانواده‌ها در تصمیم گیری برای ازدواج برخی از جوانان به طور کل اهمیت آن را نادیده می‌گیرند. این در حالی است که پژوهش‌ها نشان می‌دهند که خانواده‌ها نقش بسیار تعیین کننده‌ای در احساس رضایت زناشویی دارند. از همین رو باید پیش از آغاز زندگی مشترک در مورد موضوعاتی نظیر تفاوت فرهنگی و جایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده‌ها نیز اطلاعات کسب کنید.

چرا پسرها با دوست دختر خود ازدواج نمی کنند ؟

چرا ازدواج با دوست پسر برای دخترها اهمیت دارد؛ اما پسر ها با دوست دختر خود ازدواج نمی‌کنند؟ در جامعه‌ای مثل ایران که در حال گذار از فرهنگ سنتی است، طریقه ازدواج هم دچار دگرگونی‌هایی شده است. اما هنوز همه خانواده‌های ایرانی به یک شکل رفتار نمی‌کنند.

این از هم گسختگی فرهنگی خیلی اوقات باعث کج فهمی اصول شروع ازدواج و شکل گیری باورهای کلیشه مثل بی علاقگی پسران به ازدواج یا همین سوال که چرا پسران با دوست دخترشان ازدواج نمی‌کنند شده است. هر دختر و پسری فطرتا نیاز به همسر دارد، بنابراین مردان هم ذاتا راغب به ازدواج هستند. پس اگر پسری از ازدواج طفره می‌رود باید علل آن بررسی شود.

آیا ازدواج با دوست پسر کار درستی است؟

روانشناسان و کارشناسان خانواده، ازدواج با دوست پسر را به طور کل تایید یا رد نمی کنند. آن ها بر این باورند که اگر به دنبال یک ازدواج موفق هستید لازم است علاوه بر یک رابطه عاطفی و احساس عشق و علاقه فاکتورهای دیگری را نیز مد نظر قرار دهید. رسیدن به شناخت کافی از فرد مقابل و خانواده او، مقایسه ویژگی های شریک عاطفی با ملاک های شخصی، تلاش برای تصمیم گیری منطقی و کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج از جمله اقدامات موثری هستند که باید در این زمینه انجام دهید.

کلام آخر

ازدواج با دوست پسر نیز نیاز به بررسی های مداوم دارد. حتی اگر با یکدیگر سالهای طولانی دوست باشید، نمی‌توانید به طور قطع بگویید که به شناخت کافی از او رسیده اید. بنابراین باید در هر شیوه و سبک ازدواج از روانشناس و مشاوره پیش از ازدواج کمک بگیرید.  مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با دوست پسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا عاقبت ازدواج با دوست پسر خوب است؟

جواب این سوال کاملا بستگی به خصوصیات فردی و خانوادگی دو طرف دارد، به همین دلیل برای بررسی این موضوع حتما باید نظر متخصص ازدواج را جویا شوید.

منبع: ازدواج با دوست پسر | 5 توصیه برای ازدواج با دوست پسر



:: برچسب‌ها: ازدواج با دوست پسر | 5 توصیه برای ازدواج با دوست پسر ,
:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

پیش نیازهای ازدواج به مهارت‌ها و توانمندی‌هایی گفته می‌شود که زن و مرد باید قبل از شروع زندگی مشترک آن‌ها را در خود پرورش دهند. بدون این پیش نیازها زوجین برای مقابله با چالش‌های منحصر به فردی که در زندگی زناشویی بروز می‌یابند، آمادگی نداشته و نمی‌توانند در برابر مشکلات به میزان کافی از خود مقاومت نشان دهند. از جمله این پیش نیازهای اساسی ازدواج می‌توان به استقلال، مسئولیت پذیری، تعهد، داشتن قدرت تصمیم گیری، توانایی همدلی، رسیدن به شناخت کافی از یکدیگر اشاره کرد. در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه کرده‌ایم.

پیش نیازهای ازدواج

 

منظور از پیش نیازهای ازدواج چیزهایی است که ازدواج را ایمن نگه می‌دارد. و از اتفاقات ناخواسته جلوگیری می‌کند. ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهم ترین تصمیمات در زندگی است. برای زندگی مشترک مناسب حتما باید سلامت جسمی، روانی، نشاط و … خوبی را داشته باشید. با شناخت کافی برای ازدواج قدم بردارید و با متخصصین کاربلد در زمینه ازدواج مشورت کنید. هر چه زوجین تفاهم و توافق بیشتری با یکدیگر داشته باشند، زندگی شادتر و موفق تری هم خواهند داشت. در این مقاله هر آنچه که پیش نیازهای ازدواج است را توضیح داده ایم.

پیش نیازهای ازدواج | نیازهای اساسی ازدواج

 

روانشناسان و مشاوران خانواده معتقدند یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای داشتن یک ازدواج موفق این است که طرفین قبل از آغاز زندگی مشترک پیش نیازهای اساسی ازدواج را بشناسند و در همین راستا مهارت‌های لازم را در خود پرورش دهند. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین پیش نیازهای ازدواج اشاره کرده‌ایم.

???? رسیدن به استقلال همه جانبه

یکی از اولین و اساسی‌ترین پیش نیازهای ازدواج مستقل شدن جوانان است. نکته حائز اهمیت این جا است که مستقل شدن تنها به معنای جدا شدن فیزیکی از خانواده نیست بلکه از همه مهم تر شما باید بتوانید به استقلال روانی دست یابید. کسانی که هنوز از نظر روانی به خانواده‌شان وابسته هستند نمی‌توانند به تنهایی تصمیم بگیرند و برای انجام اقدامات مهم زندگی خود تا حد زیادی به والدین یا سایر اعضای خانواده خود متکی هستند.

در نتیجه اگر هنوز از نظر روحی احساس وابستگی می‌کنید باید قبل از ازدواج برای بهبود این مشکل اقدام نمایید. مراجعه به یک روانشناس و کمک گرفتن از جلسات مشاوره تا حد زیادی در این زمینه به شما یاری می‌رساند.

???? برخورداری از روحیه تعهد و مسئولیت پذیری

برخورداری از روحیه تعهد و مسئولیت پذیری یکی دیگر از پیش نیازهای ازدواج است. در واقع تجربه عشق و علاقه یا صمیمیت زیاد با شریک عاطفی به تنهایی نمی‌تواند پیش بین خوبی برای موفقیت در ازدواج باشد. چرا که یک رابطه بلند مدت نیازمند این است که افراد علاوه بر عشق نیازهای یکدیگر را بشناسند و در برابر آن‌ها احساس تعهد نمایند.

این موضوع را در نظر داشته باشید که تعهد و مسئولیت پذیری چیزی نیست که یک شبه در شما پدید بیاید. برای اینکه از این روحیه برخوردار باشید باید سبک زندگیتان را همسو با آن تغییر دهید تا به مرور این مسئله به یک عادت در شما بدل شود.

???? پیش نیازهای ازدواج | داشتن قدرت تصمیم گیری

ازدواج یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های زندگی انسان است. در نتیجه برخورداری از مهارت تصمیم‌گیری یکی از مهم‌ترین پیش نیازهای ازدواج است که برای موفقیت در این زمینه باید از آن برخوردار باشید. برای اینکه این توانمندی را در خود محک بزنید به تصمیم‌های پیشین خود در زندگی نگاه کنید و ببینید چگونه از پس آن‌ها برآمدید.

آیا برای هر تصمیمی به تایید دیگران نیاز داشته‌اید؟ تصمیم‌های شما تا چه حد تحت تاثیر عواطف و احساساتتان قرار دارند؟ اگر همواره هنگام تصمیم‌گیری‌ها با شک و تردید زیادی رو به رو می‌شوید و یا در کنترل عواطف‌تان با مشکل روبرو هستید، بهتر است پیش از تصمیم‌گیری برای ازدواج برای ارتقای مهارت تصمیم‌گیری در خود اقدام نمایید. مراجعه به یک روانشناس کمک می‌کند تا ریشه مشکل خود را دریابید و به شیوه‌ای مناسب برای حل و فصل آن اقدام نمایید.

???? توانایی همدلی

همدلی در زبان روانشناسی به این معناست که بتوانید دنیا را از دریچه چشم دیگری تماشا کرده و در نتیجه احساساتش را درک نمایید. یکی از پیش نیازهای ازدواج در زندگی مشترک همین درک شدن است. از همین رو باید پیش از ازدواج این مهارت را در خود ارتقا ببخشید. همدلی کمک می‌کند تا تعارض‌های پیش آمده در زندگی مشترک را با سهولت بیشتری رفع و رجوع کنید و تفاوت‌هایی که در یکدیگر می‌بینید را بهتر درک کنید.

???? پیش نیازهای ازدواج | برخورداری از خودآگاهی بالا

یکی از پیش نیازهای ازدواج، برخورداری از خودآگاهی بالا است. قبل از اینکه بتوانید آدم مناسبی را برای ازدواج انتخاب کنید، باید به درک و شناخت دقیقی از خودتان برسید. در واقع برخورداری از مهارت خودآگاهی به شما کمک می‌کند تا بفهمید در زندگی به دنبال چه هستید و چه اهدافی را دنبال می‌کنید.

در این شرایط ملاک‌ها و معیارهای روشنی خواهید داشت که در داشتن یک انتخاب شایسته تا حد زیادی موثر هستند. اگر احساس سردرگمی می‌کنید و خودآگاهی بالایی ندارید بهتر است از یک روانشناس برای بهبود این شرایط کمک بگیرید.

???? رسیدن به شناخت کافی از طرف مقابل

رسیدن به شناخت کافی از پیش نیازهای ازدواج است. پس از خودشناسی نوبت به شناخت طرف مقابل می‌رسد. هرچقدر قبل از ازدواج بتوانید شناخت عمیق‌تری از طرف مقابل به دست بیاورید برای چالش‌ها و تعارض‌های پیش رو آمادگی بیشتری خواهید داشت و در نتیجه احتمال موفقیت در ازدواج نیز افزایش می‌یابد. کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج و انجام تست‌های شخصیت شناسی از جمله موثرترین اقداماتی است که می‌توانید در این زمینه انجام دهید.

???? پیش نیازهای ازدواج | داشتن مهارت برقراری ارتباط موثر

مهارت برقراری ارتباط موثر از دیگر پیش نیازهای ازدواج است. یک ازدواج موفق بر پایه ارتباط سالم شکل می‌گیرد. در نتیجه بیش از هر چیز باید بتوانید روی مهارت‌های ارتباطی خود کار کنید. مهارت در برقراری ارتباط کلامی، هنر خوب گوش دادن و توانایی حل تعارض‌ها از جمله فاکتورهای یک ارتباط موثر هستند. شرکت در کارگاه‌های مهارت آموزی، خواندن کتاب‌های خودیاری و مراجعه به یک روانشناس از جمله روش‌هایی هستند که می‌توانند در ارتقای مهارت ارتباط موثر به شما کمک کنند.

???? رعایت تناسب

یکی از مهم ترین پیش نیازهای ازدواج، رعایت تناسب است. زوجین باید در زمینه های فرهنگ خانوادگی، سطح درآمد، سن، تحصیلات، میزان پایبندی به دستورات دینی، آداب و رسوم از تناسب برخوردار باشند. تناسب در این زمینه ها ازدواج را موفق تر خواهد کرد.

???? تامین نیازهای اولیه زندگی مشترک

توانایی تامین نیازهای اولیه زندگی مشترک از دیگر پیش نیازهای ازدواج است. عشق و علاقه لازمه شروع زندگی است؛ اما کافی نیست. زوجین باید توانایی تامین نیازهای زندگی مشترک مانند خوراک، پوشاک، مخارج زندگی و مسکن را داشته باشند.

???? افزایش آگاهی در زمینه جنسی و عاطفی

پیش نیازهای ازدواج در زمینه آگاهی جنسی و عاطفی نیز وجود دارد. زوجین باید روش های توجه به همسر را آموزش ببینند تا زندگی رضایت بخشی داشته باشند. آموزش های جنسی مناسب با موقعیت سنی نیز از پیش نیازهای مهم قبل از ازدواج است.

کلام آخر

پیش نیازهای ازدواج در واقع به افزایش کیفیت رضایت از زندگی زناشویی کمک می‌کند. قبل از ازدواج حتما باید به درجه ای از آمادگی و خودشناسی برسید. درک درستی از زندگی مشترک داشته باشید و برای افزایش رضایت از زندگی زناشویی؛ قبل از ازدواج پیش نیازها را بررسی کنید.

توصیه می‌کنیم که حتما مشاوره پیش از ازدواج بگیرید؛ تا انتخاب مناسبی داشته باشید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پیش نیازهای ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

برای اینکه پیش نیازهای اساسی ازدواج را در خود پرورش دهیم باید چه کار کنیم؟

شرکت در کارگاه‌های مهارت آموزی، خواندن کتاب‌های خودیاری و مراجعه به یک روانشناس از جمله روش‌هایی هستند که می‌توانند در تامین پیش نیازهای اساسی ازدواج کمک نمایند.

منبع: پیش نیازهای ازدواج کدامند؟



:: برچسب‌ها: پیش نیازهای ازدواج کدامند؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 345
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مراحل سوگ در بزرگسالان دارای 5 مرحله اصلی است که احتمال دارد به ترتیب رخ ندهند و حتی گاه سوگوار مدت‌ها در یکی از مراحل بماند. سوگ معمولا تا شش ماه بعد از فوت به طور کامل مراحلش طی می‌شوند، در صورتی که فرد نتواند با موفقیت مراحل را طی کند، در خطر ابتلا به اختلالاتی چون افسردگی، وسواس، اضطراب و …. قرار می‌گیرد. اگرچه تقریباً همه ما از مراحل سوگ عبور خواهیم کرد، بااین‌حال کیفیت گذر از این مراحل و احتمال بازگشت به شرایط عادی با توجه به میزان ارتباط با متوفی، سلامت روان و شخصیت و مسائل بسیار دیگری تعیین می‌شود.

 

اگر احساس می‌کنید علی‌رغم گذشت زمان کافی همچنان نسبت به از دست دادن عزیزتان به‌اندازه قبل سوگوار هستید و یا شدت ناراحتی‌های شما به میزانی است که باعث ایجاد مشکلاتی برایتان شده بهتر است دراین‌باره از روانشناس متخصصان کمک بگیرید.

منبع: مراحل سوگ در روانشناسی

مراحل سوگ چیست؟

سوگ یا ماتم به معنای احساسات و شرایطی است که فرد به دنبال از دست دادن یکی از عزیزان تجربه خواهد کرد. اگرچه اکثر افراد غم را به‌عنوان اصلی‌ترین نشانه سوگ می‌شناسند؛ بااین‌حال ناراحتی تنها هیجانی نیست که آدم در این دوران تجربه خواهد کرد. همچنین باید به این موضوع توجه داشت که از دست دادن می‌تواند به هر دو صورت فوت یا پایان یک رابطه اتفاق بیافتد.

حالات مختلفی که به دنبال از دست دادن یکی از عزیزان تجربه می‌شود را مراحل سوگ می‌نامند. اگرچه مراحل سوگ در بزرگسالی ثابت است و همه آدم‌ها این مراحل را تجربه می‌کنند بااین‌حال ممکن است در بعضی‌ها ترتیبی که برای این مراحل عنوان می‌شود شکسته شود. گاهی علی‌رغم عبور از یک مرحله مجدداً آن را تجربه خواهید کرد و گاهی نیز برخی مراحل در کنار هم برای یک نفر اتفاق می‌افتد.

مراحل پنجگانه سوگ

دکتر الیزابت کوبلر معتقد است که انسان‌ها سوگ خود را به صورت های مختلفی نشان می‌دهند. آن ها در بروز احساسات و نحوه سوگواری تفاوت دارند. ما در هنگام سوگ و فقدان یک چیز با ارزش احساسات متعددی را تجربه می کنیم. اما دکتر کوبلر معتقد است که در نهایت همه ما یک الگوی مشخص و مشابهی را طی می کنیم. او بیان کرد که این الگو فقط هنگام مرگ عزیزان رخ نمی دهد. بلکه ممکن است در اثر هر نوع فقدانی رخ دهد. او پنج مرحله انکار، خشم، چانه زنی، افسردگی و پذیرش را در برابر از دست دادن مشترک دانست.

این مراحل الزاما به ترتیب رخ نمی دهد و حتی ممکن است فرد به وضعیت قبل بازگشت داشته باشد. اما می تواند در هر برابر هر مساله ای ریشه در جدایی و از دست دادن است بروز یابد. او مراحل سوگ را بیشتر در مواجهه با 5 رخداد زیر شناسایی کرد.

  • مرگ و از دست دادن یک عزیز
  • از دست دادن شغل
  • از دست دادن زحمات چند ساله (مثل ورشکستگی یا از دست دادن همه اموال)
  • جدایی از یک رابطه (طلاق
  • ابتلای خود یا یک عزیز به بیماری های لاعلاج

او اذعان داشت که ما معمولا در برابر این حوادث مراحل سوگ را به شرح زیر طی می‌کنیم.

1️⃣ انکار

نخستین مرحله از مراحل سوگ در بزرگسالی انکار است. وقتی که برای نخستین بار با واقعیت از دست دادن یکی از عزیزانتان مواجه می‌شوید به‌احتمال‌زیاد این واقعیت را انکار می‌کنید و باور آن برای شما دشوار خواهد بود.

اگرچه بسیاری از آدم‌ها به‌سرعت از این مرحله رد می‌شوند، بااین‌حال یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که در مراحل سوگ ایجاد می‌شود متوقف شدن در مرحله انکار است. اگر در اطراف شما نیز کسی وجود دارد که علی‌رغم گذشت زمان کافی همچنان از دست دادن یکی از عزیزانش را باور ندارد بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان از روانشناس کمک بگیرید.

2️⃣ مراحل سوگ | خشم

هنگامی‌که شخص سوگوار با واقعیت کنار می‌آید و مرگ متوفی را باور می‌کند، دچار خشم خواهد شد. این خشم می‌تواند نسبت به خود، متوفی، اطرافیان یا حتی خدا و قوانین جهان معطوف باشد. شکایت داشتن از شرایط موجود و تلاش برای پیدا کردن مقصر از بین رفتن یکی از عزیزان، اصلی‌ترین نشانه‌ای است که در این مرحله دیده می‌شود. فرد معمولا در این مرحله از سوگ احساسات گنگ و متعددی تجربه می کند. پس بسیار حساس تر شده و رفتارهای زیر در او نمود پیدا می‌کند.

  • گریه های ناگهانی و شدید
  • پرخاشگری
  • حس تنهایی
  • انجام کارهایی بدون هدف و برنامه
  • انزوا و دوری از  جمع
  • احساس آشفتگی و بی قراری

3️⃣ چانه‌زنی یا معامله

چانه‌زنی سومین مرحله از مراحل سوگ در بزرگسالی است. اصلی‌ترین ویژگی این مرحله حسرتی است که فرد بابت شرایط پیش‌آمده تحمل می‌کند و دلیل نام‌گذاری آن به‌عنوان چانه‌زنی یا معامله این است که در این مرحله سوگوار حاضر است برای بازگرداندن شخص ازدست‌رفته هر کاری انجام دهد. التماس به خدا برای تغییر شرایط یا فکر کردن دائم به این موضوع که اگر کار خاصی انجام می‌شد، متوفی اکنون زنده بود ازجمله ویژگی‌های این مرحله است.

با توجه به اینکه این افکار قدرت بالایی در ایجاد احساس عذاب وجدان و آسیب زدن به سلامت روحی فرد را دارند، اگر شما یا هر یک از نزدیکانتان برای مدتی با این طرز فکر درگیر است یا خود را به دلیل فوت یا از دست دادن فردی در زندگی نمی‌بخشد بهتر است برای درمان این شرایط از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید.

4️⃣ مراحل سوگ | افسردگی

افسردگی مرحله ماقبل آخر در میان مراحل سوگواری در بزرگسالی است. در این شرایط فرد تقریباً پذیرفته که عزیزی را از دست داده و توانایی بازگرداندن وی یا تغییر شرایط را ندارد. مواجه‌شدن با این ناتوانی فرد را در مرحله افسردگی و تجربه غم قرار می‌دهد. افسردگی یکی از شایع‌ترین مراحلی است که افراد دچار سوگ حل‌نشده در آن باقی می‌مانند. برای اشنایی با علائم افسردگی کلیک کنید.

5️⃣ پذیرش

رسیدن به این مرحله به این معناست که فرد در حال پایان دادن به سوگواری خویش است. در این مقطع فرد شرایط جدید را پذیرفته و تلاش می‌کند تا خود را با آن منطبق کند. با توجه به اینکه آخرین مرحله از مراحل سوگ و کلید رسیدن به سلامت روان رسیدن به این مرحله است، به میزانی که شما دیرتر این شرایط را تجربه کنید سوگ نیز برای مدت طولانی‌تری باقی خواهد ماند.این مراحل ممکن است به ترتیب رخ ندهد. و یا فرد به مرحله پیشین پسروی کند.

عوامل تأثیرگذار بر مراحل سوگ در بزرگسالی

اگرچه مراحل سوگ در بزرگسالی برای تمامی افراد ثابت است و همه ما آن‌ها را پشت سر خواهیم گذاشت، بااین‌حال شدت تجربه هر یک از این مراحل برای آدم متفاوت است و برخی افراد راحت‌تر با شرایط جدید کنار می‌آیند. ازجمله عواملی که در این زمینه اثرگذار هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

???? مدت و کیفیت آشنایی

به میزانی که شما کسی را برای مدت طولانی‌تری بشناسید یا رابطه صمیمانه‌تری با وی داشته باشید، احتمالاً خاطرات و علاقه بیشتری میان شما وجود دارد و این می‌تواند عبور شما از مراحل سوگ را سخت‌تر کند.

???? نحوه از دست دادن فرد

کسانی که عزیزی را بنا به دلایل زمینه‌ای مانند بیماری از دست می‌دهند، معمولاً نسبت به کسانی که به ناگهان و بدون هیچ آمادگی قبلی عزیزی را از دست می‌دهند راحت‌تر با این موضوع کنار خواهند آمد.

???? سلامت روان فرد

به میزانی که فرد به لحاظ شخصیتی ویژگی‌های مثبتی مانند استحکام روانی یا قدرت تاب‌آوری را داشته باشد، بهتر با این واقعیت کنار می‌آید و به همین نسبت درصورتی‌که فرد به مشکلاتی مانند افسردگی یا اختلال شخصیت وابسته مبتلا باشد، کنار آمدن با فقدان دشوارتر خواهد بود. به همین خاطر کسانی که با وجود سابقه بیماری روحی با سوگ مواجه می‌شوند، بهتر است برای جلوگیری از عود و شدت یافتن بیماری‌های روحی (ازجمله افسردگی) از متخصص روانشناسی در این زمینه کمک بگیرند.

مراحل سوگ | نشانه‌های سوگ بیمارگونه

یکی از سؤالاتی که در ارتباط با مراحل سوگ در بزرگسالی باید به آن پاسخ داد این است که چه تفاوتی میان سوگ سالم و بیمارگون وجود دارد؟ یا به عبارتی چه زمانی می‌بایست به روانشناس مراجعه کرد؟ ازجمله مسائلی که در این زمینه باید به آن‌ها توجه داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

???? مدت‌زمان سوگواری

به‌طورکلی هر کسی با توجه به سبک شخصیتی و همین‌طور نوع ارتباطی که با دیگران دارد، برای مدتی در دوره سوگ باقی خواهد ماند و به همین خاطر نمی‌توانیم زمان ثابتی را برای خروج از این شرایط در نظر بگیریم. بااین‌حال روانشناسان معتقدند اکثر آدم‌ها پس از گذشت 6 ماه تا یک سال به شرایط عادی بازمی‌گردند. اگر علی‌رغم گذشت این زمان فرد هنوز بهبود پیدا نکرده باید دراین‌باره از یک روانشناس کمک بگیرید.

???? شدت سوگواری

در کنار زمان، موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه کرد شدت ناراحتی و رفتارهای فرد است. گاهی اوقات اگرچه زمانی کمتر از 6 ماه گذشته اما شدت بی‌تابی فرد بیش از میزان معمول است و یا به‌مرورزمان بر شدت یا تعداد نشانه‌ها اضافه می‌شود. در این شرایط بهتر است برای درمان از یک متخصص کمک بگیرید.

???? میزان فعالیت فرد

یکی از اصلی‌ترین شاخص‌هایی که می‌تواند سوگ بیمارگون یا هر بیماری روانی دیگری را شناسایی کند، کاهش توانایی فرد برای فعالیت در محیط است، به طوری که در زمینه‌های شغلی، تحصیلی یا روابط اجتماعی با مشکل مواجه می‌شود.

???? احساس ناراحتی فرد

اگر فرد از شرایطی که در آن قرارگرفته ناراحت است و علی‌رغم تلاش‌هایی که می‌کند نمی‌تواند زندگی خود را به حالت معمول بازگرداند بهتر است دراین‌باره از یک مشاور کمک بگیرید.

درمان و تسریع مراحل سوگ در بزرگسالان

هنگامی‌که نشانه‌های سوگ بیمارگونه را در کسی مشاهده می‌کنید به این معناست که می‌بایست از یک کمک حرفه‌ای برای درمان استفاده کنید. به‌طورکلی هدف از تمامی درمان‌های روان‌شناختی برای بهبود سوگ این است که فرد بتواند سلامت روان خود را به دست آورده و جریان زندگی طبیعی خود را ادامه دهد. بااین‌حال با توجه به شرایط ممکن است درمانگر از روش‌های مختلفی استفاده کند که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. (پی بردن به دلیل طولانی شدن سوگ به درمان بیشتر کمک می کند، 

درمان‌های شناختی

گاهی اوقات افکار اشتباه فرد دلیل ادامه پیدا کردن دوره سوگ در وی هستند. افکاری نظیر احساس گناه از داشتن زندگی طبیعی یا مقصر دانستن خود برای مرگ دیگران ازجمله رایج‌ترین این باورها هستند و درمانگر تلاش می‌کند تا با کمک بیمار آن‌ها را پیدا کرده و سپس با افکار سالم‌تری جایگزین نماید.

درمان‌های رفتاری

رفتارگرایان معتقدند برای بهبود وضعیت سوگ بهتر است به فرد کمک کرد تا رفتارهای خاصی را در جهت تغییر شرایط انجام دهد. این درمانگران معتقدند به دنبال انجام این رفتارها به‌تدریج افکار و هیجانات سوگوار نیز تغییر خواهد کرد. استفاده از درمان‌های رفتاری به‌ویژه برای کسانی که درگیر افسردگی پس از سوگ هستند مفید خواهد بود.

درمان‌های گروهی

گروه‌درمانی برای سوگ از مجموعه‌ای از افراد تشکیل می‌شود که همگی دچار مشکلاتی در این زمینه هستند. در کنار هم قرار گرفتن این افراد و روابطی که میان آن‌ها شکل می‌گیرد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گروه‌درمانی است که باعث بهبودی فرد می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه مراحل سوگ می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

گذر از مراحل سوگواری به چه عواملی بستگی دارد؟

میزان و عمق رابطه طرفین، نحوه فوت و همین‌طور سلامت روان و شخصیت فرد ازجمله مسائل تأثیرگذار در عبور از مراحل سوگ هستند.

آیا همه افراد از مراحل سوگ عبور می‌کنند؟

بله؛ تمامی افراد این مراحل را پشت سر می‌گذارند اما مدت زمان، شدت یا ترتیب آن‌ها می‌تواند برحسب عوامل مختلفی متفاوت باشد.

منبع: مراحل سوگ در روانشناسی



:: برچسب‌ها: مراحل سوگ در روانشناسی ,
:: بازدید از این مطلب : 350
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خودکارآمدی یکی از مولفه های اساسی روانشناسی محسوب می‌شود که دانشمندان زیادی نیز ر این باره نظریه پردازی کرده اند. حتما این مساله ذهن شما را نیز درگیر کرده است که سعی کنید اعتماد به نفس تان را تقویت کنید ولی بعضا نتیجه ی مطلوب تان را کسب نکرده اید. یکی از دلایل عدم موفقیت افراد در زمینه افزایش اعتماد به نفس، توجه نکردن به احساس خودکارآمدی می باشد.

در واقع خودکارآمدی می تواند حلقه ی گمشده ی افزایش رضایت مندی و افزایش اعتماد به نفس شما باشد. در این مقاله تلاش شده ضمن ایجاد تصویری روشن از خودکارآمدی به تکنیک های افزایش این مولفه ی مهم زندگی پرداخته شود .

منبع: خودکارآمدی چیست | مولفه ها و افزایش خودکارامدی

تعریف خودکارآمدی

اگر بخواهیم خودکارآمدی را تعریف کنیم باید بگوییم خودکارآمدی همان برداشتی است که فرد درباره ی اعمال و افکار خود دارد. یعنی آیا نگاه فرد نسبت به توانایی های خودش مثبت است یا منفی؟ مثلا اگر کار جدیدی به او پیشنهاد شود آیا پیش بینی می کند که می تواند از پس کار بربیاید یا خیر؟ آیا تصور می کند که توانایی لازم و اعتماد به نفس لازم برای انجام کار را دارد؟

طبق تعریفی که بندورا، یکی از بنیان گذاران انسان گرایی، از خودکارآمدی ارائه می دهد خودکارآمدی شاخصی است که نشان می دهد شما چه مقدار به توانایی هایتان باور دارید و این باور چه مقدار بر رویکرد و عملکردتان در زندگی اثر می گذارد.

چرا خودکارآمدی مهم است؟

امروزه و در عصر ارتباطات داشتن مهارت های اجتماعی و ارتباطات کلامی مولفه مهمی در موفقیت شما تلقی می شود و جالب است بدانید ریشه ی اصلی این دو مولفه احساس خودکارآمدی شماست! در نتیجه تقویت خودکارآمدی به شکل مستقیم بر موفقیت شغلی، تحصیلی و عاطفی شما اثر می گذارد.

اگر شما به توانایی های خود باور داشته باشید بهتر با چالش های زندگی تان رو به رو می‌شوید و مدیریت سازنده تری در برابر رویداد های زندگی از خود نشان خواهید داد. بنابراین خودکار آمدی در شکست و یا موفقیت شما در سراسر زندگی اثرگذار است.

طبق تحقیقات، خودکارآمدی با سلامت روان و قدرت سازگاری رابطه ی مستقیم دارد و با تقویت این عامل احتمال موفقیت های تحصیلی، شغلی، سیاسی و اجتماعی شما افزایش می یابد. برخی از تاثیرات این مولفه بر زندگی، شامل موارد زیر می‌شود.

  • داشتن دیدی متفاوت نسبت به مسائل و مشکلات
  • احساس تعهدو وظیفه شناسی در برابر علاقه مندی و فعالیت ها
  • عدم دلسردی در برابر شکست های کوچک و بزرگ

فاکتور های موثر بر شکل گیری خودکارآمدی

از آنجایی که تاثیر خودکارآمدی بر جنبه های بهزیستی ما بسیار مشهود است، روان شناسان سعی می کنند از طریق تقویت عوامل موثر بر احساس خودکارآمدی به مراجعان کمک کنند تا به شکل سازنده تری از چالش ها و پیچیدگی های زندگی خود عبور کنند. در ادامه به چند فاکتور مهم در مولفه ی خودکارآمدی می پردازیم.

????تجارب موفقیت آمیز شما

موفقیت به طور مستقیم بر نوع قضاوت ما در مورد توانایی هایمان تأثیر می گذارد. موفق شدن در یک فعالیت علاوه بر افزایش اعتماد به نفس، انگیزه ما در رسیدن به اهداف مشابه را افزایش می دهد. دستاورد ما بعد از یک تجربه ی موفقیت آمیز حس تسلط است که دقیقا مقابل احساس شکست قرار دارد. احساس شکست دشمن خودکارآمدی شماست و شما را در شک و تردید نسبت به خودتان قرار می دهد و این مساله می تواند در دراز مدت باعث ابتلا به افسردگی شود.

ایجاد احساس خودکارآمدی نیازمند انعطاف پذیری برای مدیریت توانایی های شماست. افرادی که پس از غلبه بر موانع موفق می شوند، به شکل مشهودی دارای حس کارآمدی خودباوری قوی تری می باشند.

????مشاهده عملکرد دیگران

حتما برای شما هم پیش آمده است که سر انجام فعالیتی انگیزه ی خودتان را به کمک این فکر تامین کرده اید که وقتی دیگران از پس انجام این کار بر آمدند، چرا من از پسش بر نیایم؟ در واقع دومین منبع خودکارآمدی از عملکرد دیگران، به خصوص افرادی که عادت داریم خودمان را با آنها مقایسه کنیم، ناشی میشود. البته باید توجه شود این مقایسه به معنای سرزنش کردن خودمان نیست صرفا مفهومی برای در نظر گرفتن قابلیت های نهفته ی ماست.

????هدف ها و الگو های شما در زندگی

ما انسان ها معمولا افرادی را به عنوان الگو انتخاب می کنیم که دوست داریم شبیه شان شویم، آنها را تحسین می کنیم و قواعد و اصول آنها را در زندگی مان پیاده می کنیم. در واقع الگوهای زندگی مان نقش حیاتی در ایجاد خودکارآمدی دارند. پس باید در انتخاب این الگوها و اهداف دقت نظر لازم را به خرج داد تا از این طریق به شکل غیر مستقیم بر خودکارآمدی اثر مطلوبی گذاشت. 

انواع خودکارآمدی

انواع خودکارآمدی عبارت اند از عاطفی، خلاق و اجتماعی. خودکارآمدی عاطفی یعنی درک ما از توانایی مان در  شناخت، مدیریت و کنترل احساسات منفی و مثبت مان. نوع خلاق یعنی درک ما از توانایی مان برای حل مسائل به شکلی خلاقانه.

به عبارت دیگر باور ما نسبت به اینکه چه مقدار می توانیم چالش های زندگی مان را متفاوت از مسیری که دیگران برای حل آنها استفاده می کنند حل کنیم. و در ادامه بخش اجتماعی، نیز به معنای برداشت ما از مهارت هایمان برای برقراری تعاملات اجتماعی و ارتباط با دیگران است.

راهکارهای افزایش خودکارآمدی

با اینکه احساس خودکارآمدی ویژگی تقریبا فطری محسوب می‌شود؛ اما با روش هایی می‌توان آن را تقویت کرد. افزایش این خصوصیت و استفاده از آن، تاثیر زیادی در بخش های مختلف زندگی شخصی و اجتماعی ما خواهد داشت. به همین دلیل می‌توان با انجام تمریناتی آن را بهبود بخشید.

⭕کارهای چالش برانگیز و نسبتا دشوار انجام دهید

زمانی که در حال هدف گذاری هستید نباید به سراغ کار هایی بروید که خیلی ساده و پیش پا افتاده باشند که احساس کنید کار خاصی انجام نداده اید و همین طور نباید به سراغ کارهای خیلی دشوار بروید که از توانایی های شما به دور باشند و حس یاس و ناامیدی نسبت به خودتان در شما ایجاد کنند. یک کار چالش برانگیز، خودکارآمدی پایین را مجدداً تقویت می کند. توصیه می شود در برنامه ریزی های خود اهدافی را تدوین کنید که مقداری شما را به چالش بکشند.

⭕علایق تان را دنبال کنید

علاقه اصلی تان را پیدا کنید. در مورد آن کتاب بخوانید و اگر لازم است از افراد ماهر در آن زمینه پرس و جو کنید و آن را به خوبی بیاموزید. انجام کاری که به آن عشق می ورزید و در آن خوب هستید می تواند مثل داروی مسکن اوضاع خودکارآمدی تان را بهبود بخشد.

⭕به خودتان بازخوردهای متمرکز و مثبت دهید

به خودتان تشویقی مداوم و خاص بدهید مانند:من می توانم این کار را انجام دهم. متعهد شوید تمام کاری که برای رسیدن به اهدافتان لازم است انجام می دهید. تشویق کردن خودتان در صورت که واقع بینانه باشد بسیار موثر است. وقتی به دستاوردی ارزشمند می‌رسید از تمجید و تحسین استفاده کنید ولی از هذیان گویی اجتناب کنید.

زیرا اگه این تشویق ها دروغ باشند اثر خود را از دست می دهند. فراموش نکنید شما باید عملکرد گذشته ی خود را با عملکرد کنونی تان مقایسه کنید نه با عملکرد دیگران در آن زمینه. زیرا مقایسه ی شدید خودتان با دیگران می تواند منجر به سرزنش و از دست دادن انگیزه و همچنین تخریب خودکارآمدی گردد.

⭕موفقیت های دیگران را تشویق کنید

تشویق تلاش دیگران می تواند به طور غیرمستقیم باعث افزایش احساس خودکارآمدی شما شود زیرا رفتار شما با دیگران آینه ی تمام قد رفتار شما با خودتان است، تشویق دیگران به خاطر دستاوردهایشان باعث میشود دستاورد ها و موفقیت های دیگران و خودتان را تصادفی نبینید و انگیزه ی بیشتری برای ادامه ی مسیر داشته باشید.

 نردبان موفقیت

احساسات مثبت مانند خودمختاری، عشق، و حمایت از خانواده، آموزش و تشویق به عنوان عواملی تسهیل کننده برای رسیدن به خودکارآمدی عمل می کنند. فردی که خودکارآمدی بالایی دارد به احتمال بیشتری بعد از موفقیت احساس اعتماد به نفس می کند، شکست ها را فرصتی برای تلاش مجدد می بیند وبه این سادگی ها ناامید و تسلیم نمی شود و با کسب مهارت‌های جدید، و تجربیات جدید در راستای افزایش احساس خودکارآمدی خود گام بر می دارد.

سخن پایانی

وجود موقعیت های چالش برانگیز و همچنین لحظات خوب در زندگی نشان دهنده یکسان نبوده اوضاع در زمان های مختلف است. خودکارآمدی به افراد کمک خواهد کرد که از پس این لحظات برآمده و به راحتی ناامید و دلسرد نشوند.پ

همچنین به افراد کمک می‌کند تا در راه رسیدن به اهداف شان، تلاش بیشتری کنند. اعتماد به توانایی های خود و استفاده صحیح از آنها، از جنبه های مهم این موضوع محسوب می‌شود که افراد می‌توانند با روش های مختلفی آن را تقویت نمایند. کمک گرفتن از روانشناس نیز در این مسیر بسیار موثر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه خودکارآمدی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره شغلی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

منبع: خودکارآمدی چیست | مولفه ها و افزایش خودکارامدی



:: برچسب‌ها: خودکارآمدی چیست | مولفه ها و افزایش خودکارامدی ,
:: بازدید از این مطلب : 298
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

شوهرم به بهداشت اهمیت نمیده. این یکی از شکایات زنان در مورد همسرشان است. علاوه بر اهمیت به ویژگی های درونی، آراستگی ظاهری نیز اهمیت داشته و نباید آن را پشت گوش انداخت. معمولا افراد قبل از ازدواج بسیار به خود رسیده و همیشه آراسته هستند. اما بعد از شروع زندگی مشترک دیگر این موضوع را مهم ندانسته و حتی بهداشت فردی را رعایت نمی‌کنند. فراموش نکنید که این مورد، نه تنها برای همسر ناراحت کننده است؛ بلکه دیگران را نیز آزار می‌دهد. رعایت بهداشت، یکی از جنبه های آداب معاشرت محسوب می‌شود که همه افراد باید آن را رعایت کنند.

شوهرم به خودش نمیرسه

افرادی که به ظاهر و تمیزی خود اهمیت نمی‌دهند؛ قطعا در مورد بهداشت محیط اطرافشان نیز سهل انگار هستند. از آنجایی که در زندگی مشترک، افراد با یکدیگر زندگی می‌کنند؛ باید هم به بهداشت خود و هم به تمیزی محیط اهمیت دهند. حتی آن را به عهده فرد دیگری نینداخته و در این راستا کمک کنند. پس اینکه شوهرم به بهداشت اهمیت نمیده، می‌تواند بر فضای خانه و همچنین سلامت روان همسر نیز تاثیر بگذارد. برای اطلاع از اهمیت ظاهر در ازدواج کلیک کنید.

تاثیرات اهمیت ندادن به بهداشت فردی | شوهرم به بهداشت اهمیت نمیده

رعایت بهداشت فردی، یکی از مواردی که باعث می‌شود زوجین حس بهتری به یکدیگر داشته باشند. اینکه شوهرم به بهداشت اهمیت نمیده، زمانی دردسرساز خواهد شد که زن وسواس تمیزی داشته و همسر او نیز هیچ اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد. این مورد قطعا او را آزار خواهد داد و باعث بروز مشکلاتی می‌شود. برخی از تاثیراتی که این موضوع بر زندگی مشترک دارد؛ شامل موارد زیر می‌شود. 

????از بین رفتن میل جنسی

????سرد شدن نسبت به همسر و روابط زناشویی

????طلاق عاطفی

????ایجاد تعارضات و اختلافات بسیار

????بروز طلاق و خیانت

چرا شوهرم به بهداشت اهمیت نمیده؟

یکی از سوالات اساسی زنانی که با همسران خود در مورد مسائل بهداشت فردی، مشکل دارند؛ این است که چرا شوهرم به بهداشت اهمیت نمیده؟ گاهی این رفتار از قبل از ازدواج و در دوران آشنایی نیز وجود داشته. ولی در موارد دیگر بعد از ازدواج بروز می‌کند. در هر دو صورت باید علات دقیق آن را شناسایی کرده و با روش هایی در جهت برطرف کردن آن تلاش کرد. مردان به دلیل مشغله های زیاد و حتی فیزیولوژی بدن شان، زود تر از زنان نیاز به استحمام دارند و یا باید لباس خود را تعویض کنند.

البته آنان کمتر حساس بوده و در این مورد نسبت به زنان آسان گیر تر هستند. از طرفی آنها برای همه چیز برنامه ریزی خاصی دارند. برای مثال لزومی نمی‌بینند که برای همه قرار ملاقات ها و کارهای خود استحمام کنند و یا به خود برسند. همه این موارد باعث می‌شوند تا فرد به بهداشت شخصی خود اهمیتی ندهد.

چگونگی برخورد با اینکه شوهرم به بهداشت اهمیت نمیده

اما حالا چگونه با اینکه شوهرم به بهداشت اهمیت نمیده، برخورد کنم؟ قطعا تذکر دادن این موضوع به همسر کار آسانی نیست. بسیاری از زنان از صحبت کردن در این مورد با همسرشان خجالت می‌کشند. از طرفی از این بابت واقعا ناراحت هستند. در چنین شرایطی باید با او صادق بودن و به راحتی این مورد را مطح کنند. راهکارهایی که در این قسمت ذکر شده اند؛ می‌توانند بسیار اثربخش باشند.

????پرسیدن علت این موضوع

در قدم اول بهتر است این موضوع را به صورت سوالی با او در میان بگذارید و علت را جویا شوید. برای مثال از او بپرسید که چرا قبل از رابطه جنسی دوش نمی‌گیرد و یا مسواک نمی‌زند. سعی کنید با لحنی آرام با او صحبت کنید. در این مرحله، سوالات شما نباید شکل انتقاد به خود بگیرند. برخورد با موضوع شوهرم به بهداشت اهمیت نمیده، نیاز به زمان و رفتار منطقی دارد. بعد از اینکار توجه کنید که آیا او این رفتار را ادامه می‌دهد، یا خیر!

????اهمیت دادن به بهداشت خود

شما می‌توانید با رسیدن به خود و اهمیت دادن به بهداشت و نظم، به صورت الگو برای او عمل کنید. گاهی اینکه شوهر ببیند که همسرش بسیار به ظاهر خود اهمیت می‌دهد؛ او را ترغیب به رسیدگی بیشتر می‌کند. مردان همیشه برای جذاب تر دیده شدن تلاش می‌کنند.

اما گاهی به دلایل مختلف این موضوع را پشت گوش می‌اندازند. گاهی منشا اینکه چرا شوهرم به بهداشت اهمیت نمیده، خود شما هستید. در مواردی به دلیل اینکه زنان نیز نسبت به این مورد توجه نمی‌کنند؛ مردان نیز دیگر تلاشی برای ظاهری بهتر ندارند.

????به صورت مستقیم به او تذکر دهید

گاهی زنان از نیش و کنایه برای مطرح کردن این موضوع به همسرشان استفاده می‌کنند. اینکار نه تنها اثربخش نبوده بلکه در مواردی به صورت برعکس عمل می‎کند. حتی گاهی باعث دوری از زوجین از یکدیگر می‌شود. زن و شوهر باید بتوانند در مورد مسائل مختلف با یکدیگر صحبت کرده و از روش های حل مسئله استفاده کنند.

اینکه چرا شوهرم به بهداشت اهمیت نمیده، نیز نیاز به حرف زدن و تعامل دارد. از اینکه در این مورد با همسر خود صحبت کنید، نترسید. ناراحتی او برای مدتی کوتاه است و بعد از آن همه چیز بهتر خواهد شد. همچنین می‌توانید به صورت مستقیم تاثیرات ادامه یافتن این رفتار را به او یادآور شوید.

????تشویق و تعریف از او

یکی از روش های دیگری که می‌توانید در مورد اینکه شوهرم به بهداشت اهمیت نمیده، استفاده کنید؛ تشویق و تعریف از او بعد از هر بار آراستگی است. برای مثال به او بگویید که با پوشیدن لباسی تمیز و رفتن به آرایشگاه، خوشتیپ تر می‌شود. و یا با مسواک زدن و استفاده از اسپری های خوشبوکننده، بیشتر از حرف زدن با او لذت می‌برید. تشویق همسر یکی از روش های موثر است و در او ایجاد انگیزه برای تداوم این رفتارها می‌شود.

????اجتناب از مسخره کردن یا غر زدن

از مسخره کردن و یا غر زدن مداوم در مورد اینکه چرا شوهرم به بهداشت اهمیت نمیده، خودداری کنید. با اینکار نه تنها او را مورد سرزنش و تحقیر قرار می‌دهید؛ بلکه باعث سردی رابطه نیز خواهید شد. استفاده از روش های قبل بسیار موثرتر عمل کرده و نتیجه بخش خواهند بود. همچنین نیازی نیست که این موضوع را با همه در میان بگذارید. اینکار شخصیت اورا تخریب می‌کند و همچنین شما نیز به عنوان همسر چنین فردی زیر سوال خواهید رفت.

سخن پایانی

افراد باید به یاد داشته باشند که اهمیت به ظاهر و بهداشت، فقط مخصوص دوران آشنایی و جذب طرف مقابل نیست. بلکه در طول زندگی مشترک نیز برای حفظ رابطه، باید تلاش کرد. همانطور که مشاهده کردید اینکه چرا شوهرم به بهداشت اهمیت نمیده، دلایل مختلفی داشته و عوامل زیادی بر آن موثر است. افراد می‌توانند در این زمینه با یک مشاور و زوج درمانگر نیز صحبت کرده و نظر او را هم جویا شوند. زوجین باید در این مورد با یکدیگر صحبت کرده و این مشکل را حل کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اهمیت ندادن همسر به بهداشت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: شوهرم به بهداشت اهمیت نمیده | شوهرم به خودش نمیرسه



:: برچسب‌ها: شوهرم به بهداشت اهمیت نمیده | شوهرم به خودش نمیرسه ,
:: بازدید از این مطلب : 340
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهريور 1402 | نظرات ()