نوشته شده توسط : ذهن نو

بردن کودک سرکار یکی از اشتباهات والدین است که البته نمی‌توان آنها را به طور کامل مقصر دانست. برقرار کردن تعادل میان زندگی شخصی وکاری، دشوار است. والدین گاهی مجبور به اینکار هستند. مخصوصا مادران شاغلی که نمی‌دانند کودک خود را به چه کسی بسپارند. امروزه اقدامات موثری در این زمینه برداشته شده و بسیاری از شرکت ها و یا سازمان های بزرگ مجهز به مهدکودک یا زمین بازی برای فرزندان کارمندان هستند.

 

اما هنوز هم بسیاری از پدر و مادرها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. آنها باید بدانند که اینکار تاثیرات خوبی در آینده کودک نخواهد داشت. در این مقاله به بررسی نتایج و راهکارهایی برای این موضوع ، خواهیم پرداخت. 

منبع: بردن کودک سرکار | معایب و مزایای حضور کودک در محل کار

بردن کودک سرکار

برخی از تحقیقات حاکی از آنند که بردن کودک سرکار، تغییر در روند شغلی، ایجاد نخواهد کرد و در بیشتر موارد باعث خوشحالی دیگر همکاران نیز خواهد شد. اما به هر حال والدین باید برای حضور فرزندان در محل کارشان، نکاتی را رعایت کنند. هر محل کاری قوانین خاص خودش را دارد؛ و در برخی مکان ها اصلا نمی‌توان کودکان را برد. خود کودکان هم از این وضعیت راضی نیستند و در بیشتر موارد در محل کار والدین خود احساس راحتی نمی‌کنند.

مشکلات بردن کودک سرکار

همانطور که قبلا هم ذکر شد؛ بردن کودک سرکار مشکلاتی را هم برای کودک هم برای والدین او ایجاد خواهد کرد. والدین باید در این مورد به خوبی فکر کنند و همه جوانب را در نظر بگیرند. برخی از مشکلاتی که حضور کودک در محل کار ایجاد خواهد کرد؛ شامل موارد زیر می‌شود.

????حواسپرتی برای والدین در محل کار

با بردن کودک سرکار، بخشی از تمرکز والدین معطوف به فرزندشان و محافظت از او خواهد شد و دیگر تمرکز کامل بر کار خود ندارند. آنها مجبور هستند به نحوی کودک خود را سرگرم کنند تا مزاحم دیگران نشود. همچنین باید به او غذا هم بدهند یا شرایط استراحت او را هم فراهم کنند. گاهی همه این مسائل فراهم نیست؛ و همین موضوع والدین را آزرده خواهد کرد. این مورد باعث خواهد شد تا پدر و مادر در محل کار، استرس زیادی را تحمل کنند.

 ????اختلال در زندگی کودک

یکی دیگر از مشکلاتی که سرکار بردن کودک، ایجاد خواهد کرد؛ اختلال در زندگی خود فرزند خواهند بود. برای مثال او دوست دارد که بعد از تایم مدرسه یا مهدکودک استراحت کند و یا با اسباب بازی هایش بازی کند. اما این فعالیت ها در محیط کار امکانپذیر نیست.

او حتی احتمالا نمی‌تواند لباس های خود را عوض کند و یا به راحتی بخوابد. همی عامل باعث خستگی زیاد او شده و عوارضی برای او ایجاد خواهد کرد. یکی دیگر از اتفاقاتی که ممکن است برای کودک در محیط کار رخ دهد؛ مورد تعرض قرار گرفتن است. والدین باید در این مورد بسیار دقت کرده و کودک خود را از خطرات احتمالی حفظ کنند.

????هرج و مرج در محل کار

اگر قوانین مشخصی در این زمینه در محل کار وجود نداشته باشد یا مکانی برای آنها در نظر نگرفته شود؛ بردن کودک سرکار، باعث بروز هرج و مرج در محیط کاری خواهد شد. کودکان شاید سروصدا داشته باشند و یا منجر به آلودگی هایی در محیط شوند.

همچنین وقتی یکی از کارمندان فرزند خود را به محل کار می‌آورد؛ دیگران نیز این توقع را خواهند داشت و هر فردی می‌خواهد کودک خود را با خود همراه کند. اما این امکانپذیر نیست و سبب بروز بی نظمی در فضای شغلی می‌شود. در این زمان، مدیریت باید چاره ای در این مورد بیاندیشد.

راهکارهایی برای بردن کودک سرکار

والدین بعد از مدتی متوجه تاثیرات بردن کودک سرکار خواهند شد. در شرایطی که هیچکس توانایی نگهداری از کودک را ندارد و یا نمی‌توان او را در مهدکودک و مدرسه ثبت نام کرد؛ والدین چاره ای جز بردن فرزند خود به فضای شغلی ندارند. اما می‌توان این موضوع را به شکل دیگری مدیریت کرد. برخی از راهکارهایی که والدین می‌توانند از آنها استفاده کنند؛ به شرح زیر هستند.

????دورکاری یا کار نیمه وقت

والد بودن، خود یک شغل تمام وقت محسوب می‌شود. مخصوصا در سالهای اولیه که  کودکان به طور کامل به والدین وابسته هستند؛ نمی‌توان آنان را برای مدت زمان طولانی تنها گذاشت. از طرفی دیگر بردن کودک سرکار نیز راه حل دائمی نیست.

والدین شاغل در این زمان می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط، مدت زمان کوتاه تری را در محل کار حضور یابند و یا به طورکلی از خانه کار کنند. امروزه مشاغل زیادی را می‌توان در خانه پیش برد. با اینکار والدین علاوه بر نگهداری از فرزند خود، به زندگی حرفه ای خود نیز ادامه می‌دهند.

????پیدا کردن مراقبی قابل اعتماد

سپردن کودک به پرستار یا مراقب، بسیار به سن و روحیات او بستگی دارد. همیشه نمی‌توان از پدربزرگ و مادر بزرگ کمک گرفت. از طرف دیگر هزینه های استخدام پرستار نیز زیاد است و والدین باید خود درآمدی داشته باشند. نمی‌توان به طور مکرر پرستار کودک را عوض کرد چرا که حضور چند مراقب برای او باعث دلبستگی ناایمن خواهد شد.

والدین در انتخاب پرستار برای کودک خود وسواس و زمان زیادی ا به خرج دهند؛ چرا که کودک مدت زمان زیادی را مراقب می‌گذراند.

????آمادگی کودک

همه کودکان با سرکار رفتن والدین خود، به یک شکل برخورد نمی‌کنند. مخصوصا وقتی بعد از مدت زمان طولانی قرار است که این اتفاق بی‌افتد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم؛ که حتما والدین قبل از حضور مجدد در محل کار، کودک را برای این موقعیت آماده کنند. برای مثال با تعریف کردن داستانهایی در این مورد، یا تنها گذاشتن او برای مدت زمان کوتاه، کودک را از لحاظ ذهنی آماده خواهد کرد. اگر مجبور به بردن کودک سرکار شدید؛ در این زمینه نیز به او آموزش های لازم را بدهید.

????با محل کار خود هماهنگ باشید

برای بردن کودک سرکار، حتما با مدیر و محل کار خود هماهنگ باشید؛ و اینکار را بدون اطلاع قبلی انجام ندهید. اگر هیچ راه جایگزین دیگری پیدا نکردید؛ کودک خود را به محل کار ببرید. چراکه اینکار مشکلات زیادی را برای همه افراد ایجاد خواهد کرد. در این مورد با همسر خود نیز همکاری داشته و تقسیم وظایف کنید. حتما این نکته را در نظر بگیرید که اجازه حضور کودک در محیط کار برای مدتی موقت است و بعد از آن باید فکر اساسی تری در این زمینه بکنید.

سخن پایانی

در موردن بردن کودک سرکار و والدین شاغل، اقدامات موثری انجام شده است. اما هنوز هم نمی‌توان آن را یک راه حل قطعی در نظر گرفت. مراقبت از کودک در هرشرایطی به عهده والدین است و نباید از دیگران انتظار داشت تا شرایط را فراهم کنند. برای زندگی خود برنامه ریزی داشته و در صورت نیاز از یک مشاورکودک نیز کمک بگیرید.

با همسر خود همراه باشید و مشکلات خود را با او در میان بگذارید. طبیعی است که دچار اضطراب و نگرانی شوید؛ اما فراموش نکنید که فرزند شما به زودی مستقل خواهد شد و از زمان حال لذت ببرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بردن کودک سرکار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

 

سوالات متداول

آیا بردن کودک سرکار معایبی خواهد داشت؟

قطعا بردن کودک سرکار برای طولانی مدت، هم برای کودک و هم برای والدین او عوارضی، ایجاد خواهد کرد. حواسپرتی والدین، برهم خوردن نظم زندگی کودک و بی نظمی در محل کار، بخشی از این مشکلات هستند که والدین باید به آنها رسیدگی کنند.

منبع: بردن کودک سرکار | معایب و مزایای حضور کودک در محل کار



:: برچسب‌ها: بردن کودک سرکار | معایب و مزایای حضور کودک در محل کار ,
:: بازدید از این مطلب : 263
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اسکیزوافکتیو یکی از انواع اختلالات روان پریشی است که براساس طبقه بندی انجمن روان پزشکی آمریکا در دسته اختلالات طیف اسکیزوفرنیا قرار می‌گیرد. مبتلایان به اسکبزوافکتیو علائم روان پریشی نظیر هذیان و توهم را در کنار علائم خلقی نظیر افسردگی یا مانیا تجربه می‌کنند. این مسئله می‌تواند بسیاری از متخصصان را در تشخیص بیماری به اشتباه بیاندازد. با این حال مراجعه به مراکز روانشناسی معتبر و کمک گرفتن از متخصصین باتجربه کمک می‌کند که به بینش صحیح‌تری در مورد مشکل خود دست یابید و هرچه زودتر اقدامات درمانی مناسب را انجام دهید. عدم توجه به درمان موجب آسیب به خود و سایر اعضای خانواده خواهد شد.

اسکیزوافکتیو چیست؟ 

اختلال اسکیزوافکتیو یک اختلال روانی است که با احساسات بدون قاعده و فرایندهای تفکر غیر طبیعی تشخیص داده می‌شود. افرادی که به اسکبزوافکتیو مبتلا هستند، زمانی تشخیص داده می‌شوند که دارای اختلال خلق و اسکیزوفرنی باشد. این اختلال دو نوع دارد که شامل نوع دو قطبی و نوع افسردگی است. نوع دو قطبی با علائمی مانند شیدایی و نوع افسردگی با علائم افسردگی مشخص می‌شود.

اختلال اسکیزوافکتیو علائمی مانند توهم، هذیان، گفتار و تفکر بی نظم دارد. که توهم شنیداری متداول ترین نوع این علائم است. که شروع علائم نیز از ابتدای بزرگسالی آغاز می‌شود. از علل اسکیزوافکتیو می‌توان به ساختار مغز، ژنتیک، مصرف مواد و عوامل استرس زا اشاره کرد.

علائم و نشانه های اسکیزوافکتیو چیست ؟

اسکیزوافکتیو یکی از انواع اختلالات روان پریشی یا همان سایکوتیک است که براساس طبقه بندی انجمن روانپزشکی آمریکا در دسته اختلالات طیف اسکیزوفرنیا قرار می‌گیرد. متخصصان برای تشخیص این مشکل وجود علائم زیر را در بیمار ضروری می‌دانند. 

???? تجربه یک دوره بیماری خلقی (افسردگی اساسی یا مانیا) همراه با علائمی از اسکیزوفرنیا شامل توهم، هذیان، رفتار آشفته، گفتار آشفته و علائم منفی

???? در طول بیماری، بیمار اسکیزوافکتیو دست کم به مدت دو هفته در غیاب علائم خلقی نیز علائم روان پریشی نظیر توهم و هذیان را تجربه می‌کند.

????علائمی از یک اختلال خلقی در بخش اعظمی از بیماری مشاهده می‌شود.

???? این اختلال در اثر مصرف یک ماده یا وجود یک بیماری طبی دیگر بروز نمی‌یابد.

انواع مختلف اختلال اسکیزوافکتیو

 

همانطور که گفته شد اسکیزوافکتیو اختلال سایکوتیکی است که در دوره‌هایی از آن علائم حداقل یک اختلال خلقی دیگر هم دیده می‌شود. بر اساس اینکه این اختلال خلقی افسردگی ماژور باشد یا افسردگی دوقطبی اسکیزوافکتیو به دو دسته نوع افسرده و نوع دوقطبی تقسیم می‌شود.

???? نوع افسرده

در نوع افسرده، مبتلایان به اسکیزوافکتیو در کنار علائم روان پریشی نظیر توهم و هذیان تنها حملات افسردگی ماژور یا همان افسردگی اساسی را گزارش می‌کنند. علائم افسردگی اساسی احساس غمگینی مفرط، از دادن علاقه و اشتیاق، تغییراتی در الگوی خواب و اشتها، کندی روانی حرکتی، دشواری در تمرکز، خستگی مفرط، احساس گناه یا بی ارزشی و افکار مرگ را شامل می‌شوند. از میان علائم مذکور وجود دست کم پنج مورد از آن‌ها برای تشخیص افسردگی اساسی ضروری می‌باشد.

???? اسکیزوافکتیو نوع دوقطبی

اسکیزوافکتیو از نوع دوقطبی زمانی از جانب متخصصان مطرح می‌شود که بیمار در کنار علائم سایکوتیک علائم مانیا را نیز از خود نشان دهد. همچنین در این شرایط دوره‌هایی از افسردگی اساسی نیز ممکن است بروز یابند. از جمله علائم دوره مانیا باید افزایش خلق، بالا رفتن سطح فعالیت‌های هدفمند، افزایش غیرمعمول انرژی، افزایش اعتماد به نفس و دچار شدن به خودبزرگ بینی،  کاهش نیاز به خواب، پرحرفی، پرش افکار، حواس پرتی، انجام تکانشی فعالیت‌هایی که می‌توانند پیامدهای ناخوشایند در پی داشته باشند نظیر ولخرجی و درگیر شدن در فعالیت‌های جنسی پرخطر را مثال زد.

 برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع اسکیزوفرنی کلیک کنید.

علل و عوامل خطرساز بروز اختلال اسکیزوافکتیو

اسکیزوافکتیو از آن دست اختلالات روانپزشکی است که متخصصان هنگام توضیح علل خطرساز آن بیش از همه به نقش وراثت، ژنتیک و به طور کل عوامل فیزیولوژیکی تاکید می‌کنند. در همین راستا پژوهش‌ها نشان می‌دهند که احتمال بروز اسکیزوافکتیو در خویشاوندان درجه یک مبتلایان به اسکبزوافکتیو بیشتر است.

همچنین احتمال بروز این اختلال در کسانی که یکی از بستگان درجه یکشان مبتلا به اسکیزوفرنیا، اختلال دوقطبی یا اختلال اسکیزوافکتیو باشد، بیشتر است. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که افراد با آسیب پذیری ژنتیکی بالا در برابر اختلال اسکیزوافکتیو، اگر در محیط‌های پرتنش و در تعامل با موضوعات استرس زا قرار بگیرند، بیش از دیگران احتمال دارد که علائمی از اختلالات طیف اسکیزوفرنیا را از خود بروز دهند.

میزان شیوع اختلال اسکیزوافکتیو

براساس گزارش‌های آخرین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی شیوع طول عمر اختلال اسکیزوافکتیو حدود 0/3 درصد برآورد می‌شود. این اختلال در زن‌ها از شیوع بالاتری برخوردار است که علت آن به احتمال قوی شیوع بالاتر علائم افسردگی در زنان است.

تشخیص اختلال اسکیزوافکتیو

برای تشخیص اختلال اسکیزوافکتیو، باید حتما از پزشک و روانشناسان کمک بگیرید. ملاک هایی در تشخیص این اختلال وجود دارد که در ادامه راجع به آن توضیح داده ایم.

???? نشانه هایی که ملاک های دوره اختلال خلقی اساسی را برآورده می‌کنند، در بخش عمده از کل مدت قسمت های فعال و باقی مانده بیمار وجود دارند.

???? هذیان ها توهمات به مدت 2 هفته یا بیشتر در غیاب دوره خلقی اساسی در کل مدت بیماری روی دهد.

???? دوره بدون وقفه بیماری که در آن دوره خلق اساسی (افسردگی اساسی و مانیا) همراه با ملاک اسکیزوفرنی روی دهد.

درمان اختلال اسکیزوافکتیو

درمان اختلال اسکیزوافکتیو به همکاری روانشناسان و روانپزشکان نیاز دارند. چرا که مبتلایان به این اختلال برای بهبودی همزمان به دارو درمانی و روان درمانی نیاز دارند. داروهایی که در اکثر موارد برای اسکیزوافکتیو تجویز می‌شود قرص‌های ضدافسردگی، داروهای آنتی سایکوتیک و تثبیت کننده‌های خلقی را در برمی‌گیرد.

در این میان روانشناس با ارائه درمان‌های حمایتی تلاش می‌کند تا سطح توانمندی بیمار را بالا ببرد و به او کمک نماید تا بتواند سطح عملکرد خود را افزایش داده و برای پیشبرد زندگی روزمره خود کمتر به حضور دیگران وابسته باشد. درمانگران با برگزاری جلسات گروه درمانی در محیط های بیمارستانی نیز به بیمار اسکیزوافکتیو کمک می‌کنند که بر علائم خلقی خود کنترل بیشتری داشته باشد و برای غلبه بر بیماری منابع حمایتی جدیدی پیدا کند. برای آشنایی با انواع روش‌های درمان اسکیزوفرنی کلیک کنید.

کلام آخر

اختلال اسکیزوافکتیو یکی از اختلالات قابل درمان است. در این اختلال همزمان علائم افسردگی و دوقطبی وجود دارد. تشخیص این اختلال نیز باید توسط روانشناس و متخصصین انجام شود. حتما درمان این افراد باید به شیوه دقیق انجام شود که معمولا با دارو درمانی و روان درمانی صورت می‌گیرد. برای درمان حتما از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اسکیزوافکتیو می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید. 

سوالات متداول

آیا کسانی که مبتلا به اسکیزوافکتیو هستند باید در بیمارستان اعصاب و روان بستری شوند؟

همه افرادی که دچار این اختلال هستند لزوما نیازی به بستری در بیمارستان ندارند. بستری زمانی ضرورت می یابد که متخصص تشخیص دهد علائم افسردگی بسیار شدید هستند و خطر خودکشی وجود دارد. هم چنین در دوره های بروز مانیا افزایش انرژی می تواند خود را با تحریک پذیری و پرخاشگری نشان دهد که در این شرایط نیز پزشک دستور بستری را صادر می کند.

منبع: اسکیزوافکتیو چقدر طول عمر دارد



:: برچسب‌ها: اسکیزوافکتیو چقدر طول عمر دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 422
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

فرونشینی جنسی مرحله ای بعد از ارگاسم است که در آن افراد تقریبا حس آرامش و بی حالی را تجربه خواهند کرد. از زمان شروع رابطه جنسی تا پایان آن مراحل مختلفی وجود دارد که واکنش های بدنی و روانی افراد نسبت به آنها متفاوت است. حتی زمان تجربه فرونشینی نیز در افراد متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این مرحله بدن به حالت قبل از برانگیختگی برگشته و شاید حتی دیگر تمایلی به رابطه جنسی مجدد نداشته باشند.

فرونشینی در برخی بسیار سریع و در برخی دیگر شاید حتی تا ساعت ها طول بکشد. فرونشینی جنسی در مردان گاها تا چند روز طول کشیده و نمی‌توانند مجدد رابطه جنسی داشته باشند.

منبع: فرونشینی جنسی چگونه در مردان و زنان احساس می شود؟

فرونشینی جنسی

 

فرونشینی جنسی نیز مانند دیگر مراحل رابطه جنسی در زنان و مردان دارای تفاوت هایی است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. شاید بدن در این مرحله تحریک پذیری را تجربه کند و واکنش های مختلفی نسبت به محرک های مختلف نشان دهد. در چرخه پاسخ جنسی که دارای 4 مرحله است؛ بسیار اهمیت دارد که همه مراحل به ترتیب انجام شوند.

این چهار مرحله شامل برانگیختگی، اوج لذت جنسی، ارگاسم و فرونشینی جنسی می‌شود. همه افراد این مراحل را طی می‌کنند. اما ترتیب مراحل در آنها متفاوت است. شناخت زمان و ترتیب این مراحل در کیفیت رابطه جنسی بسیار اهمیت خواهد داشت.

تغییرات در مرحله فرونشینی جنسی

در هر مرحله ای از چرخه پاسخ جنسی، بدن تغییرات مختلفی را تجربه خواهد کرد. در این مرحله نیز اتفاقات مختلفی در سیستم تناسلی وبه طور کلی در بدن رخ می‌دهد. حتی از لحاظ روانی نیز افراد در مرحله فرونشینی جنسی تغییراتی را احساس می‌کنند. برای مثال شاید شنیده باشید که یکی از زوجین بعد از پایان رابطه جنسی، دیگر تمایلی ندارد که همسر خود را ببیند و دوست دارد که تنها باشد. در این قسمت به توضیح برخی از این تغییرات خواهیم پرداخت.

????تغییرات جسمانی

رطوبت واژن تمام می‌شود.

نعوظ از بین می‌رود.

هورمون ها به حالت اولیه بر می‌گردند.

احتقان عروق نیز به پایان می‌رسد.

????تغییرات روانی

تغییرات روانی در مرحله فرونشینی جنسی در مردان و زنان، بستگی به کیفیت رابطه جنسی و همچنین رابطه عاطفی آنها باهم دارد. برخی در این مرحله احساس سرخوشی و لذت کرده و برخی دیگر خستگی را تجربه می‌کنند. خوابیدن در این مرحله، یکی از رفتارهای شایع است که گاهی باعث ناراحتی شریک جنسی می‌شود.

بعضی از زنان در مرحله فرونشینی احساس ناامیدی و سرخوردگی کرده و حتی تمایل به گریه کردن دارند. آنها عموما علاقه دارند که مورد توجه شریک خود قرار گرفته و تنها نباشند. اگر زوجین به قدر کافی از یکدیگر شناخت داشته باشند؛ از رفتارهای یکدیگر ناراحت نشده ودر این مورد با هم صحبت می‌کنند.

تفاوت های مردان و زنان در مرحله فرونشینی جنسی

طبیعی است که افراد در مرحله فرونشینی جنسی بی حال شوند. اما در این مورد مردان این خستگی را بیشتر از زنان تجربه می‌کنند. همچنین مرحله فرونشینی در آنان گاهی طولانی تر می‌شود. این مدت شاید از چند ساعت تا چند روز متغیر باشد. اما در زنان چنین مشکلی وجود ندارد.

یکی دیگر از تفاوت های میان مردان و زنان، نحوه تفکر آنهاست. زنان علاقه دارند بعد از رابطه جنسی در مورد این موضوع حرف زدن و یا فکر کنند. اما مردان اینگونه نیستند و بعد از اتمام رابطه جنسی به مسائل دیگری فکر می‌کنند. به طور زوجین باید این تفاوت ها را پذیرفته و همسر خود را درک کنند.

واکنش های مناسب در مرحله فرونشینی جنسی

برای بالا بردن کیفیت رابطه زناشویی و همچنین رضایت جنسی، یادگیری برخی از واکنش ها و رفتار ها ضروری خواهد بود. اگر افراد از علایق یکدیگر مطلع شوند؛ رابطه ی بهتری را تجربه خواهند کرد. برخی از این واکنش های مناسب در مرحله فرونشینی جنسی شامل موارد زیر خواهند شد.

????تخت خواب را ترک نکنید

ترک کردن تخت خواب بلافاصله بعد از رابطه جنسی ، یکی از رفتارهایی است افراد را ناراحت می‌کند. زنان در این مورد حساس تر هستند و بعد از اتمام رابطه نیاز به توجه و ابراز احساسات بیشتری دارد. از آنجایی که در حین رابطه جنسی تعادل هورمون ها به هم خورده و افراد بی ثباتی خلق را تجربه می‌کنند؛ احتمالا واکنش های مختلفی به این موضوع نشان دهند.

????گفت و گو و پس نوازی

پیشنهاد می‌شود بعد از رابطه جنسی و در مرحله فرونشینی جنسی در مورد مسائل مختلف با شریک خود صحبت کرده و پس نوازی داشته باشید. همانقدر که پیش نوازی برای شروع رابطه مهم است؛ پس نوازی نیز برای اتمام آن اهمیت خواهد داشت. صحبت کردن نیز می‌تواند موضوعات مختلفی داشته باشد و لزوما نباید در مورد رابطه جنسی باشد.

حتی اگر مشکلی در رابطه جنسی وجود دارد؛ می‌توانید در زمان دیگری در مورد آن صحبت کنید. حرف زدن در مورد مسائل روزانه هم برای مردان و هم برای زنان خوشایند است و می‌تواند موضوع خوبی باشد. برای پس نوازی نیز باید در مورد بدن بدن خود شناخت کافی را داشته باشید.

????ماساژ همسر

ماساژ همسر یکی از راه های بسیار موثر در بالا بردن کیفیت رابطه جنسی قبل از آن و حتی در مرحله فرونشینی جنسی خواهد بود. برای ماساژ می‌توانید از روغن های مخصوص ماساژ استفاده کرده و فضا را برای آن آماده کنید. گوش کردن به یک موسیقی آرامش بخش و یا استفاده از خوشبو کننده های محیط، تاثیر ماساژ را بیشتر خواهند کرد.

این مورد مخصوصا در مردان که که در مرحله فرونشینی، خستگی بیشتری را تجربه می‌کنند؛ می‌تواند راهکار بسیار خوبی باشد. 

????حمام دو نفره

برخی از افراد بلافاصله بعد از مرحله فرونشینی جنسی و یا اتمام رابطه به حمام می‌روند. این عادت خوبی است و یکی از موارد رعایت بهداشت خواهد بود. اما برای بالا بردن صمیمت و یا جلوگیری از ناراحتی همسر می‌توانید به او پیشنهاد یک حمام دو نفره را بدهید. و یا فضای حمام را برای او فراهم کنید تا لذت بیشتری ببرد.

این موارد همگی نشان دهنده اهمیت به همسر و همچنین علاقه به او است. فراموش نکنید که ادامه یافتن رفتارهای جنسی میان زوجین بدون حضور علاقه و احترام میان آنها امکانپذیر نخواهد بود.

سخن پایانی

بسیاری از افراد در مرحله فرونشینی جنسی دچار ملال یا ناراحتی پس از مقاربت و یا سردرد پس از مقاربت می‌شوند که کاملا طبیعی بوده و یکی از واکنش های طبیعی بدن محسوب می‌شود. همچنین وجود استرس و اضطراب نیز در حین رابطه جنسی بر کیفیت مراحل مختلف چرخه جنسی اثرگذار است. بهتر است افراد در این زمینه از مشاور یا سکستراپیست کمک گرفته و با او مشورت کنند. همچنین صحبت کردن با همسر و در میان گذاشتن مسائل مختلف با او نیز بسیار موثر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرونشینی جنسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

رفتارهای مناسب برای مرحله فرونشینی جنسی کدام اند؟

رفتارهای مورد علاقه هر فردی متفاوت است و افراد باید در این مورد با همسر خود صحبت کنند. اما به طور کلی بهتر است در این مرحله سریعا رختخواب را ترک کرده و در این مورد صحبت کنند و پس نوازی داشته باشند. ماساژ و حمام دو نفره نیز از راهکار های موثر در این دوران هستند.

منبع: فرونشینی جنسی چگونه در مردان و زنان احساس می شود؟

 


:: برچسب‌ها: فرونشینی جنسی چگونه در مردان و زنان احساس می شود؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 297
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

افزایش طول عمر خواسته همه افراد است. تقریبا اکثر انسان ها علاقه دارند تا عمر زیادی داشته باشند و تمامی تجربه های دنیا را کسب کنند. برای افزایش طول عمر روش هایی وجود دارد که اگر از امروز آغاز کنید؛ طول عمر بیشتری را تجربه خواهید کرد. به طور کلی هیچ راه قطعی برای افزایش طول عمر وجود ندارد، اما کسانی که به دنبال تغییر سبک زندگی و تنوع هستند، بیش از بقیه عمر می‌کنند.

 

منظور از تغییر سبک زندگی، تنظیم رژیم غذایی سالم، فعالیت های فیزیکی و تحرک مناسب و حفظ یا افزایش تعاملات اجتماعی است. زمانی که این موارد را به بهترین نحو خود انجام دهید، طول عمر بیشتری خواهید داشت. البته که روش هایی برای سلامت روان جهت افزایش طول عمر نیز باید انجام دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، حتما از روانشناس کمک بگیرید.

منبع: افزایش طول عمر | 8 راه برای افزایش طول عمر.

افزایش طول عمر

امروزه با تغییراتی که در سبک زندگی به وجود آمده، میانگین عمر افراد نیز کاهش پیدا کرده است. اما همچنان افرادی نیز هستند که به دنبال راه هایی برای افزایش طول عمر هستند. در ابتدا این افراد باید به این نکته توجه کنند که هیچ راه قطعی برای افزایش طول عمر وجود ندارد. اما با تغییر سبک های زندگی می‌توانید عمر مفید تر، طولانی تر و البته سالم تری را سپری کنید. شایان ذکر است که تنها با رعایت مواردی که در مقاله ذکر شده است؛ نباید انتظار قطعی از افزایش طول عمر داشته باشید.

افزایش طول عمر به منظور تغییر روند زندگی است. اگر شما فردی هستید که زندگی ناسالمی را پیش رو گرفته اید؛ نباید انتظار طول عمر بالا داشته باشید. در این مقاله سعی کرده ایم مواردی که باعث افزایش طول عمر می‌شود را ذکر کنیم.

راه و روش های افزایش طول عمر

اگر به دنبال راه قطعی افزایش طول عمر هستید؛ باید به شما بگوییم که متاسفانه چنین چیزی ممکن نیست. اما راه و روش هایی برای افزایش طول عمر وجود دارد. که در این بخش مقاله به توضیح آن پرداخته ایم.

???? ورزش روزانه را فراموش نکنید

برای افزایش طول عمر حتما باید به صورت روزانه ورزش کنید. امید به زندگی زمانی افزایش می‌یابد که برای سلامت جسمانی خود اهمیت و ارزش قائل باشید. افرادی که به طور منظم در طول هفته 3 ساعت ورزش می‌کنند؛ 7 سال بیشتر از افراد دیگر عمر می‌کنند.

???? برای افزایش طول عمر، نخ دندان را به فراموشی نسپارید

شاید برای شما جالب باشد، اما یکی از روش های افزایش طول عمر، استفاده از نخ دندان است. با استفاده از نخ دندان، از بیماری لثه و تجمع باکتری در دهان جلوگیری می‌کنید. اگر باکتری ها افزایش یابد، به داخل خون وارد شده و عفونت بدن را فرا می‌گیرد. بیماری لثه ششمین بیماری شایع است که 11 درصد جمعیت دنیا را در بر می‌گیرد. بیماری لثه علاوه بر افرایش بیماری های قلبی؛ خطر مرگ و میر زیادی نیز دارد.

???? با دوستان خود وقتان را سپری کنید

برای افزایش طول عمر و افزایش امید به زندگی، با دوستان و خانواده وقت سپری کنید. هرچه ارتباط مناسب تری با خانواده و عزیزان داشته باشید، مرگ و میر نیز کاهش می‌یابد. صله رحم و ارتباط دیگران باعث کاهش استرس می‌شود. حتی افرادی که دارای روابط هدفمند و معنادار هستند، طول عمر بیشتری دارند. 

???? مدیریت استرس را آموزش ببینید

به طور کلی استرس باعث ترشح هورمونی به نام کورتیزول می‌شود. که این هورمون نیز باعث افزایش ضربان قلب و تنگی نفس می‌شود. اگر استرس در طولانی مدت وجود داشته باشد، باعث بروز اضطراب، افسردگی، بیماری قلبی و فشار خون بالا می‌شود. به همین دلیل برای افزایش طول عمر، بهترین راه کنترل و مدیریت استرس است. از درمان هایی مانند ذهن آگاهی، یوگا، مدیتیشن و تمرینات تنفسی کمک بگیرید.

???? جهت افزایش طول عمر، خود را از خورشید محروم نکنید

یکی از راه های افزایش طول عمر، استفاده از نور خورشید است. بدن همه انسان ها نیازمند ویتامین D است. بنابراین باید به صورت روزانه بیرون بروید و بیشتر در معرض نور خورشید باشید. البته استفاده بیش از حد نور خورشید نیز خوب نیست. و باعث پیری پوست یا بیماری های دیگر می‌شود. اما کمبود ویتامین د نیز خطر مرگ و میر را افزایش می‌دهد. ویتامین د برای رشد استخوان ها، انقباضات غیر ارادی عضلات، تبدیل گلوکز خون به انرژی و … لازم است. و کمبود این ویتامین باعث پوکی استخوان، بیماری های قلبی، ام اس، سرطان و دیبابت نوع 2 می‌شود.

برای افزایش طول عمر بهترین راه استفاده از نور خورشید به مدت 15 الی 20 دقیقه است. و مصرف مکمل های ویتامین د و غذاهای سرشار از این ویتامین نیز موثر است.

???? قند کمتری مصرف کنید

معمولا افرادی که گیاهخواری اصولی در پیش گرفته اند، طول عمر بیشتری دارند. البته گیاهخواری به منظور حذف گوشت از سبد غذایی نیست. با کاهش قند و شکر، کاهش چربی های اشباع شده در غذاهای حیوانی و جلوگیری از چاقی، به افزایش طول عمر خود کمک خواهید کرد.

???? از رفتارهای پر خطر اجتناب کنید

شایع ترین علل مرگ و میر در انسان ها، انجام رفتارهای پر خطر است. برای افزایش طول عمر باید از چنین رفتارهایی دوری کنید. در ادامه به رفتارهای پر خطر اشاره کرده ایم.

???? فشار خون بالا 4 تا 5 سال عمر را کاهش می‌دهد.

???? سیگار باعث کاهش 5 تا 7 سال عمر می‌شود.

????بی تحرکی طولانی مدت 2 تا 4 سال عمر را کاهش می‌دهد.

???? مواد مخدر 5 تا 7 سال عمر را کاهش می‌دهد.

???? عدم تحرک بدنی 5 تا 7 سال عمر را کاهش می‌دهد.

????دیابت نوع 2 باعث کاهش عمر به مدت 7 تا 10 سال می‌شود.

???? تلویزیون را خاموش کنید | افزایش طول عمر

برای افزایش طول عمر بهتر است که تماشای تلویزیون را به حداقل برسانید. تماشای بیش از اندازه تلویزیون باعث افزایش وزن شده و شما را نیز غیر فعال می‌کند. عدم تحرک و تماشای تلویزیون در ساعات طولانی باعث آسیب به گردن و کمر می‌شود. و در نهایت منجر به افسردگی و اضطراب می‌شود. بر اساس تحقیقات، افرادی که 6 ساعت در روز را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند؛ 5 سال کمتر از افراد دیگر عمر می‌کنند.

کلام آخر

برای افزایش طول عمر راه و روش های زیادی وجود دارد. اما نباید توقع عمر جاودان داشته باشید. در این مقاله روش هایی را برای طول عمر به شیوه جسمانی و روحی نام بردیم. اما به این موضوع توجه کنید که اگر به سلامت روانی خود اهمیت بیشتری دهید، طول عمر بیشتری نیز خواهید داشت. در زمینه سلامت روان حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افزایش طول عمر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: افزایش طول عمر | 8 راه برای افزایش طول عمر



:: برچسب‌ها: افزایش طول عمر | 8 راه برای افزایش طول عمر ,
:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

وزن کوله پشتی دانش آموز رابطه مستقیمی با سلامت جسمانی او خواهد داشت. معمولا دانش آموزان و خانواده‌ها در خرید کوله پشتی به صورت سلیقه ای عمل کرده و هیچ توجهی به استاندارد بودن آن نمی‌کنند. کوله پشتی یکی از وسایل ضروری برای حضور در مدرسه است. دانش آموزان معمولا از سنگین بودن آن شکایت کرده؛ اما نمی‌دانند راهکار صحیح چیست. کیف نامناسب برای مدرسه، مشکلات زیادی را برای دانش آموز به وجود خواهد آورد.

 

بسیاری از دانش آموزان مسیر مدرسه تا خانه را به صورت پیاده می‌روند؛ و مجبور هستند که کل مسیر کوله پشتی را حمل کنند. در این مقاله به بررسی ویژگی های یک کوله پشتی مناسب خواهیم پرداخت

منبع: وزن کوله پشتی دانش آموز | وزن کوله چقدر باشد تا سلامتی کودک به خطر نیافتد

وزن کوله پشتی دانش آموز

برخی از دانش آموزان علاوه بر کتاب ها و وسایل ضروری، وسایل دیگری نیز در کیف خود قرار می‌دهند که همین عامل باعث بالارفتن وزن کوله پشتی دانش آموز خواهد شد. مناسب ترین نوع کیف برای مدرسه کوله پشتی خواهد بود. چراکه دو بند دارد و تعادل وزن را بر بدن تنظیم می‌کند. البته نحوه استفاده از این کیف نیز در جلوگیری از بروز مشکلات موثر خواهد بود. 

تاثیرات وزن کوله پشتی دانش آموز

وقتی کوله پشتی دانش آموز غیراستاندارد باشد؛ ناخودآگاه تاثیرات بدی بر سلامتی خواهد داشت. دانش آموز مجبور می‌‌شود برای تحمل وزن آن، شرایط بدنی خود را تغییر دهد. این تاثیرات در دوران بلوغ که وضعیت بدنی فرد در حال شکل گیری است؛ شدت بیشتری پیدا می‌کند. در واقع احتمال دارد که این تغییرات به صورت دائمی اتفاق بی‌افتند. برخی از عواقب استفاده از چنین کیف هایی شامل موارد زیر خواهد شد.

????درد در ناحیه گودی کمر و یا بیشتر شدن انحنای آن

????شکل گیری قوز

????انحراف ستون فقرات

????دردهای عضلانی

????خستگی مزمن

????افتادگی شانه ها

????صافی کف پا

????اختلال در حفظ تعادل

????شکل گیری اختلال پا پرانتزی یا ایکس در زانوها

ویژگی های کوله پشتی مناسب برای دانش آموز

علاوه بر وزن باید به ویژگی های دیگر کوله پشتی نیز توجه کرد. در واقع اگر دیگر موارد کیف استاندارد باشند؛ وزن آن نیز توزیع خواهد شد و فشار زیادی به دانش آموز وارد نمی‌شود. از آنجایی یک دانش آموز، روزانه زمانی را به حمل کوله پشتی خود می‌پردازد؛ باید به رعایت نکاتی در این مورد نیز بپردازد. عوامل دیگر موثر بر وزن کوله پشتی دانش آموز، شامل موارد زیر می‌شود.

????نوع و جنس کوله پشتی

بهترین نوع کیف مدرسه، ارگونومیک است. برخی از دانش آموزان به خصوص در سنین پایین به کوله پشتی های چرخ دار علاقمند هستند. اما این نوع از کیف ها به دلیل وزن بیشتر و سختی حمل و نقل، توصیه نمی‌شود. همچنین جنس نیز در وزن کوله پشتی دانش آموز، نقش خواهد داشت. جنس کوله پشتی باید محکم و ضد آب باشد تا بتواند وزن وسایل را تحمل کند. کیف هایی که جنس پارچه آنها نرم بوده و ضخامت کمی دارند؛ شکل پذیر هستند. وسایل از آنها بیرون زده و به ستون فقرات آسیب می‌زند.

????اندازه | وزن کوله پشتی دانش آموز

حداکثر عرض کوله پشتی، باید به اندازه عض بدن باشد. همچنین طول آن نیز باید تا انتهای کمر برسد. شاید کیف هایی با اندازه بزرگتر هم وجود داشته باشد که وسایل بیشتری هم بتواندر آنها گذاشت؛ اما آنها قطعا برای مدرسه طراحی نشده اند. کوله پشتی با توجه به وضعیت بدنی باید سه سانتی متر بالاتر از گودی کمر و پایین تر از مهره های گردنی قرار گیرد. این بدان معنا نیست که افرادی که جثه بزرگتری دارند باید از کیف های بزرگتر استفاده کنند. بلکه وزن کوله پشتی دانش آموز تعیین کننده اندازه آن خواهد بود.

????وزن کوله پشتی

وزن کوله پشتی دانش آموز باید 10 تا 20 درصد وزن او باشد. دانش آموزان باید به این مورد توجه کرده و هر روز مقدار زیادی از وسایل را با خود به مدرسه حمل نکنند. بهتر است برای جلوگیری از آسیب های ناشی از وزن زیاد کوله پشتی، مدارس کمدهایی را برای دانش آموزان تعبیه کنند تا وسایل غیرضروری خود را در آنها قرار دهند. با افراد بردن وسایل دیگر به مدرسه را به روزهایی موکول کنند که کتاب های زیادی را با خود به مدرسه نمی‌برند.

????ویژگی های ظاهری

همه ما هنگام خریداری کوله پشتی، بندها یا جیب هایی را در آنها مشاهده می‌کنیم؛ که شاید کاربرد آنها را ندانیم. اما اگر از تمام آنها استفاده کنیم؛ آسیب کمتری را تجربه خواهیم کرد. برای مثال بستن بند کمتری کوله پشتی باعث خواهد شد تا وزن کوله پشتی دانش آموز کمتر حس شده و فرد تعادل بیشتری هنگام راه رفتن خواهد داشت. از طرف دیگر وجود جیب های متععد و قرینه باعث توزیع وزن به صورت مساوی در دو طرف ستون فقرات خواهد شد و عوارض حاصل را کاهش خواهد داد.

نحوه حمل کوله پشتی | وزن کوله پشتی دانش آموز

برای پیشگیری از آسیب های ناشی از وزن کوله پشتی دانش آموز، باید این کیف را به درستی نیز حمل کرد. برخی از روزها بردن کیفی پر از کتاب و وسایل مختلف به مدرسه اجتناب ناپذیر خواهد بود. به همین دلیل با رعایت نکاتی می‌توان عوارض را به حداقل رساند. بهتر است از تمام ظرفیت و جیب های کوله پشتی به صورت یکسان استفاده کنید.

وسایل را به ترتیب وزن درون کیف قرار دهید؛ به شکلی که وسایل سنگین نزدیک گودی کمر و وسایل سبک تر در وسط قرار گیرند. اگر وسایل سنگین تر را جیب های خارجی قرار دهید؛ باعث خمیدگی کمر به سمت بیرون خواهد شد. وسایل را طوری درون کیف قرار دهید که موقع راه رفتن جابجا نشوند.

????نکات دیگر در مورد وزن کوله پشتی دانش آموز

????سعی کنید همیشه دو بند کوله پشتی را روی شانه های خود قرار دهید.

????اندازه دو بند کوله پشتی را به صورت مساوی تنظیم کرده به شکلی که به یکی از شانه ها فشار بیشتری وارد نشود.

????ترجیحا بندهای کمری و سینه ای کوله پشتی را نیز ببندید.

????اگر مدت زمان زیادی است که کوله پشتی را حمل می‌کنید؛ دقایقی بایستید و کوله پشتی را زمین بگذارید.

????در هنگام پوشیدن و درآوردن کوله پشتی نیز دقت کنید که فشار زیادی به کمرتان وارد نشود. می‌توانید ابتدا کوله پشتی را روی سطح بلندتری قرار داده و سپس آن را بپوشید.

سخن پایانی

تنوع زیاد کوله پشتی ها در طرح ها و اندازه های گوناگون، انتخاب را برای دانش آموزان سخت خواهد کرد. اما اگر در کنار ویژگی های ظاهری به عوامل دیگر نیز توجه کنید؛ تصمیمات بهتری خواهد گرفت. وزن کوله پشتی دانش آموز در طول تحصیل می‌تواند آثار جبران ناپذیری برای او داشته باشد. از طرفی دانش آموزان نیز به دلیل عادات رفتاری غلط، این خطرات را تشدید خواهند کرد. دانش آموزان باید در مورد وسایلی که هر روز با خود به مدرسه می‌برند؛ برنامه ریزی داشته و از حمل وسایل غیر ضروری با خود، خودداری کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه وزن کوله پشتی دانش آموز می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

وزن کیف دانش آموز چقدر باید باشد؟

وزن کیف دانش آموز با توجه به اندازه و نوع کیف، حداکثر باید 10 تا 20 درصد وزن او باشد.

منبع: وزن کوله پشتی دانش آموز | وزن کوله چقدر باشد تا سلامتی کودک به خطر نیافتد



:: برچسب‌ها: وزن کوله پشتی دانش آموز | وزن کوله چقدر باشد تا سلامتی کودک به خطر نیافتد ,
:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

علت بی خوابی چیست؟ این سؤال حداقل در یک دوره‌ از زندگی برای همه ما پیش می‌آید. ناراحتی‌های روحی، دردهای جسمانی و استفاده از داروها می‌توانند علت بی‌خوابی باشند. بی‌خوابی مشکل آزاردهنده‌ای است که پیامدهای منفی زیادی به همراه دارد. به همین خاطر پیدا کردن علت و راهی برای درمان آن موضوعی حیاتی است و باید برایش جوابی پیدا کنیم.

گاهی اوقات می‌دانیم که اختلالات خواب به دلیل تغییر در شرایط زندگی ایجاد شده است؛ اما درعین‌حال علت بی‌خوابی می‌تواند بسیار پیچیده باشد؛ اگر احساس می‌کنید دلایل اختلال خواب خود را پیدا نمی‌کنید؛ یا راهی برای درمان آن ندارید بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید.

علت بی خوابی

به طور میانگین هر کسی باید 7 الی 8 ساعت خواب شبانه روز داشته باشد. بی خوابی به صورت حاد و مزمن وجود دارد. بی خوابی حاد معمولا به دلیل استرس یا حادثه آسیب زا به مدت چند روز یا چند هفته به وجود می‌آید. اما بی خوابی مزمن به دلیل عادات، حوادث زندگی و نتیجه استرس است و به مدت یک ماه یا بیشتر وجود دارد. علت بی خوابی نیز در دسته های مختلفی وجود دارد. که در این مقاله به تمامی موارد اشاره کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

رابطه علت بی خوابی با انواع آن

بی‌خوابی یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب است. بسیاری از مردم جهان هر شب با این موضوع درگیر می‌شوند و زمان خواب برای آن‌ها تبدیل به مسئله‌ای زجرآوری شده است. درعین‌حال گروه دیگری هستند که شب‌ها به‌راحتی می‌خوابند اما صبح‌ چند ساعت زودتر بیدار می‌شوند و دیگر نمی‌توانند بخوابند. در کنار این دو گروه کسانی هم هستند که در ساعت خواب و بیداری مشکلی ندارند؛ اما در طول شب بارها از خواب بیدار می‌شوند.

تمام این شرایط باعث می‌شود که در طول روز احساس خستگی داشته باشید و نتوانید با تمرکز کافی به برنامه‌هایتان رسیدگی کنید. پیدا کردن علت بی خوابی شاید بتواند تا حد زیادی این مشکلات را برطرف کند. بعضی از مهم‌ترین دلایل اختلال در خواب را در ادامه با یکدیگر بررسی می‌کنیم. 

علت بی خوابی برای گروه های مختلف

 

گاهی اوقات علت بی خوابی پیچیده‌تر از آن هستند که به‌راحتی بتوانید تشخیص‌اش دهید. بعضی مواقع هم بیش از یک علت برای بی‌خوابی وجود دارد. برای مثال ممکن است به خاطر برنامه کاری‌تان برای مدتی نتوانید شب‌ها خواب کافی داشته باشید و کمبود خواب‌تان را در طول روز جبران کنید.

بعد از مدتی به شرایط جدید عادت خواهید کرد و حتی اگر زمان کاری‌تان به حالت عادی برگردد، بازهم شب‌ها دچار بی‌خوابی خواهید شد. تحقیقات روانشناسان نشان می‌دهد که مهم‌ترین دلایل بی‌خوابی عبارتند از:

???? بیماری‌های روحی

بیماری های روانی یکی از دسته های علت بی خوابی است. بیماری‌های روحی مانند اضطراب و افسردگی تأثیر بسیاری در اختلالات خواب دارند. این مشکلات باعث می‌شوند شما به‌خصوص در هنگام به خواب رفتن یا نخستین ساعات پس از بیداری دچار افکار منفی و پراضطراب شوید. درگیری با این افکار طبیعتاً توانایی خواب راحت را از شما خواهد گرفت. به‌علاوه این بیماری‌ها باعث تغییر در نظم مواد شیمیایی که از مغز ترشح می‌شوند خواهد شد. این تغییرات بدن شما را از حالت آرامشی که برای خواب به آن نیاز دارد خارج می‌کند.

???? مشکلات جسمانی

همه ما تجربه این موضوع را داریم که وقتی دچار درد و ناراحتی هستیم به‌راحتی خوابمان نمی‌برد. مشکلات تنفسی، احساس درد یا تب بالا تأثیر بسیاری روی کیفیت خواب ما خواهند گذاشت. بنابراین مشکلات جسمانی را نیز علت بی خوابی می‌دانیم.

???? سبک زندگی نامناسب

بعضی از عادت‌های اشتباه زندگی می‌توانند خواب شما را تحت تأثیر قرار دهند و علت بی خوابی باشند. خوردن غذاهای چرب در آخرین ساعات شب، استفاده زیاد از نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه یا نداشتن فعالیت بدنی باعث دشواری در خواب شبانه می‌شود.

استفاده از تلفن همراه پیش از خواب هم یکی دیگر از عادت‌های اشتباهی است که در دهه‌های اخیر اضافه رواج یافته. نور صفحه تلفن همراه یا تلویزیون باعث می‌شود مغز شما بیش‌ازحدی که باید نور دریافت کند و این کار ترشح ملاتونین یا هورمون خواب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. انجام فعالیت‌هایی مثل درس خواندن در آخرین ساعات شب میزان فعالیت مغز شما را افزایش می‌دهد و به همین خاطر نمی‌توانید خواب راحتی داشته باشید.

???? علت بی خوابی | عادات خواب اشتباه

دیر وقت خوابیدن و دیرتر بیدار شدن در صبح (برای جبران کمبود خواب) یکی از علت بی خوابی است. به‌طور میانگین بدن ما به 8 ساعت خواب در طول شبانه‌روز نیاز دارد. گاهی اوقات دلیل بی‌خوابی این است که در زمان اشتباهی می‌خوابیم. عادت‌های اشتباهی مثل خوابیدن‌های طولانی‌مدت در میانه روز یا دیر بیدار شدن صبح باعث می‌شود که شب‌ها دچار بی‌خوابی باشیم.

هیچ چیز نمی‌تواند خواب شب را جبران کند. طبق تحقیقات مشخص شده بدن انسان از ساعت 10 شب تا 5 صبح بهترین کیفیت خواب را می‌تواند داشته باشد.

???? نامناسب بودن محیط خواب

محیطی که برای خواب انتخاب می‌کنیم باید ازنظر نور، دما و سکوت در شرایط مناسبی باشد. وجود محرک‌های اضافی باعث می‌شود که نتوانید به‌ راحتی بخوابید. به همین خاطر خیلی موقع‌ها استفاده از وسایل تزئینی نامناسب در اتاق‌ خواب علت بی خوابی می‌شوند.

یک نکته دیگر راجع به محیط خواب این است که باید از این محیط صرفاً برای خوابیدن استفاده کنید. انجام کارهای دیگری مثل درس خواندن یا غذا خوردن در رختخواب باعث می‌شود نتوانید به‌خوبی در این مکان استراحت کنید.

???? علت بی خوابی | برنامه کاری

برنامه های کاری در دسته علت بی خوابی قرار می‌گیرد. شیفت‌های کاری شبانه نظم خواب شما را به هم می‌ریزند. در این شرایط مجبور هستید در شب بیدار باشید و به همین خاطر احتمالاً در طول روز خواب‌آلود هستید یا زمانی را به خواب اختصاص می‌دهید. این موضوع به‌تدریج نظم خواب شما را به هم می‌زند و باعث خواهد شد تا حتی شب‌هایی که امکان استراحت دارید نتوانید به‌راحتی بخوابید.

???? استفاده از داروها و مواد مخدر

بعضی از داروها به‌ خصوص داروهای ضد افسردگی مثل بوپروپیون باعث دشواری در خواب و حتی علت بی خوابی می‌شوند. درواقع این داروها به‌گونه‌ای ساخته شده که احساس سستی و کسالت را در بیماران افسرده از بین ببرد و به همین خاطر استفاده از آن‌ها قبل از خواب باعث دشواری در به خواب رفتن می‌شود. بعضی از مواد مخدر به‌خصوص شیشه نیز نیاز مصرف‌کننده به خواب را کاهش می‌دهند.

???? علت بی خوابی | سفرهای بین‌قاره‌ای

سفر رفتن در شرایطی که اختلاف‌ زمانی بالایی بین مبدأ و مقصد وجود داشته باشد برای مدتی باعث اختلال در خواب می‌شود که طی چند روز از بین خواهد رفت. اختلاف ساعات برای کسانی که شغلشان ایجاب می‌کند که در سفر باشند تبدیل به معضل بزرگی می‌شود. با تنظیم برنامه‌های کاری می‌توان با این پدیده مقابله کرد. بنابراین سفرهای بین قاره ای را علت بی خوابی می‌شماریم.

???? افزایش سن

افزایش سن از دیگر علت بی خوابی شمرده می‌شود. روانشناسان معتقدند به‌طورکلی با افزایش سن اختلالات خواب بیشتر می‌شوند. زیرا بدن در این دوره نیاز کمتری به خواب دارد. این موضوع به معنای آن نیست که همه آدم‌ها با رسیدن به سن خاصی اختلالات خواب را تجربه می‌کنند. بلکه زندگی شما در سالمندی تا حد زیادی به کیفیت زندگی‌تان در سال‌های جوانی بستگی دارد.

???? مصرف وعده سنگین غذایی قبل از خواب

مصرف وعده غذایی سنگین در دسته علت بی خوابی قرار دارد. زمانی که وعده های سنگین غذایی مصرف کنید به معده شما فشار وارد می‌شود. و همین فشار معده از دلایل بی خوابی می‌شود. با مصرف زیاد غذا احساس ناراحتی خواهید کرد و این احساس شامل سوزش معده، برگشت اسید معده و … می‌شود.

???? کمبود ویتامین

از علت بی خوابی می‌توان به کمبود ویتامین اشاره کرد. کمبود برخی از ویتامین ها باعث کم خوابی می‌شود و این ویتامین ها شامل موارد زیر است.

???? ویتامین D

???? ویتامین C

????ویتامین E

???? ویتامین B6

بی‌خوابی شبانه منجر به چه مشکلاتی می‌شود؟

بدن در طول شبانه‌روز نیاز به 7 تا 9 ساعت خواب دارد. بیشتر این نیاز توسط خواب شبانه تأمین می‌شود. تنها فایده خواب شبانه به دست آوردن انرژی برای روز بعد نیست. کسانی که به هر دلیلی شب‌ها خواب راحتی ندارند بیش از دیگران درخطر بروز بیماری‌هایی مثل افسردگی، کاهش سطح ایمنی بدن و یا اختلالات حافظه هستند.

به همین خاطر اگر شما یا هر یک از اطرافیانتان درگیر اختلالات خواب شده بهتر است برای علت بی خوابی و درمان آن از یک متخصص کمک بگیرید. برای اشنایی با انواع روش‌های درمان بی خوابی کلیک کنید.

کلام آخر

در این مقاله راجع به علت بی خوابی اشاره کرده ایم. بی خوابی به دلایل مختلفی در افراد به وجود می‌آید که بستگی به شرایط زندگی فرد دارد. بی خوابی را جدی بگیرید و برای درمان به دنبال راهکار باشید. در اقدام اول باید از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید تا علت بی خوابی را تشخیص دهند و سپس برای درمان اقدام کنند.  مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت بی خوابی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

مهم‌ترین دلیل بی‌خوابی چیست؟

بی‌خوابی با توجه به شرایط و سبک زندگی شما می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سبک زندگی نامناسب، عادت‌های اشتباه در خواب‌وبیداری و همین‌طور بیماری‌های روحی مثل افسردگی و اضطراب اشاره کرد.

آیا دارویی برای درمان بی‌خوابی وجود دارد؟

بله؛ برای درمان اختلالات خواب به‌خصوص از داروهای ضد اضطراب استفاده می‌شود.

منبع: علت بی خوابی چیست



:: برچسب‌ها: علت بی خوابی چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مرد بودن در معنای مردانگی اصطلاحی است که در ادبیات عامیانه به جنسیت خاصی محدود نمی‌شود. چرا که طبق این اصطلاح مرد بودن به رعایت اصول جوان مردی و اخلاق مداری اطلاق می‌گردد. در نتیجه برای بررسی آن باید به هردو جنس زن و مرد پرداخت. اما مرد بودن را می‌توان از بعد دیگری نیز بررسی کرد و آن هم نقش‌ها یا انتظاراتی است که منحصرا به جنس مذکر اختصاص دارد. در این مقاله هردو بعد این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

مرد بودن و مردانگی

مرد بودن و مردانگی لزوما با یکدیگر هم معنی نیستند. چرا که مردانگی در اصطلاح عامیانه مفهومی فراتر از جنسیت مذکر را در برمی‌گیرد. مردانگی خصوصیتی است که به جوان مردی، رعایت انصاف و اخلاق مداری اشاره دارد. در نتیجه می‌توان گفت که این اصطلاح یک خصلت انسانی است که نیازمند آموزش دیدن و تمرین است. صرف مذکر بودن، مردانگی را تضمین نمی کند. زنان و مردان همگی باید برای پرورش اخلاق و صفات انسانی در خود تلاش کنند و برای تربیت نسل بعدی نیز همواره آن را در نظر داشته باشند.

مرد بودن و انتظارات اجتماعی

 

فرهنگ و جامعه انتظارات جنسیتی خاصی را از زنان و مردان دارد که این انتظارات در بسیاری از موارد ناشی از عدم آگاهی و باورهای غلط کلیشه‌ای هستند و فشارهای مضاعفی را وارد می‌کنند. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین انتظارات جامعه از مردان و در مورد مرد بودن، اشاره کرده‌ایم.

????عدم ابراز احساسات (مرد که گریه نمی کنه!)

یکی از انتظارات بسیار آسیب زایی که در اکثر فرهنگ‌ها از مردان می‌رود این است که احساسات خود را بروز ندهند. این مسئله بیش از همه در مورد احساس غم و اندوه صدق می‌‍کند. حتما شما هم شنیدید که میگن “مرد که گریه نمی کنه” با این جمله به مردان برای تجربه هیجانات منفی اجازه داده نمی‌شود و باعث می شود که نتوانند به موقع بحران‌های روانی خود را پشت سر بگذارند و در بسیاری از موارد دچار رنج‌ها و آسیب‌های روانی مزمن شوند. برای مرد بودن نیازی به گریه نکردن و یا عدم بروز احساسات نیست. همه افراد با هر جنسیتی باید بتوانند هیجانات خود را نشان دهند.

????مرد بودن و تظاهر به نداشتن ضعف

همه می‌دانیم که هیچ انسانی کامل نیست، در نتیجه هرکسی نقاط قوت و ضعف مخصوص به خودش را دارد. با این حال در بسیاری از موارد جامعه و اطرافیان از مرد انتظار دارند که نوعی قابلیت همه توانی را از خود نشان دهد و در هر زمینه‌ای که پیش رویش قرار گرفت با قدرت و عالی عمل کند.

این مساله فشار روانی مضاعفی را به مردان وارد می‌کند. به طوری که ممکن است در اثر یک شکست جزئی احساس ناتوانی کرده و اعتماد به نفس خود را از دست رفته ببینند. برخی جوامع در تبیین مفهوم مرد بودن زیاده روی کرده و در مورد آن دچار اشتباهاتی می‌شوند.

????محدود کردن علایق

مردان از همان سنین اولیه کودکی همانند دختران با محدودیت‌هایی برای دنبال کردن علایق خود رو به رو هستند. چرا که جامعه به طور قراردادی برخی فعالیت‌ها را زنانه در نظر می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد که مردان به سمت آن‌ها بروند. مردان هنگامی که به سمت مشاغل یا فعالیت‌های زنانه (از نظر جامعه) می‌روند ممکن است با واکنش شدید خانواده رو به رو شوند یا دوستان و همسالانشان با رفتارهایی نظیر طرد کردن آن‌ها را بیازارند.

برای مثال آشپزی، گریم و آرایشگری، خانه داری، منشی گری، مربی مهد کودک و …. از جمله مشاغل و فعالیت‌های زنانه از دید جامعه هستند. که شاید مرد بودن افراد را تحت شعاع قرار دهد.

????تحمل فشارهای مالی و اقتصادی

در دیدگاه سنتی این مرد است که وظیفه تامین مالی خانواده را به عهده دارد و زن تنها باید به امور مرتبط با خانه و فرزندان رسیدگی کند؛ و مرد بودن به معنای انجام تمام کارهای دشوار است. با افزایش هزینه‌ها در جامعه امروز بسیاری از مردان مجبور هستند ساعات طولانی به انجام مشاغل مختلف بپردازند تا بتوانند از پس هزینه‌های زندگی بربیایند. امروزه با تغییر دیدگاه‌ها بسیاری از زنان و مردان تلاش می‌کنند پا به پای هم در خانه و محیط بیرون فعالیت داشته باشند و به این طریق نمی‌گذارند که تمام فشارهای زندگی مشترک بر دوش یک نفر بیافتد.

نحوه کاهش فشارهای جنسیتی

برای اینکه فشارهای جنسیتی از هر دو جنس زن و مرد برداشته شود باید فرهنگ سازی از سطوح ابتدایی در این زمینه انجام گیرد. دختران و پسران باید از کودکی یاد بگیرند که تنها معیار قضاوت‌شان انسانیت باشد و دیگری را صرفا براساس جنسیت قضاوت نکنند.

همچنین باید والدین با باورهای غلطی که در مورد مرد بودن یا زن بودن وجود دارند آشنا باشند و آن‌ها را به نسل بعد انتقال ندهند. به این ترتیب نسل بعدی که پرورش می‌یابد تا حد زیادی از آسیب‌های روانی مرتبط با جنسیت در امان خواهد بود.

برای اینکه در مورد نحوه تربیت فرزندان در این زمینه آگاهی بیشتری پیدا کنید، باید از یک روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان کمک بگیرید و برای آشنایی با نحوه برخورد با جنس مخالف مشاوره رابطه دختر و پسر دریافت کنید. دوری از کلیشه های جنسیتی و یا مرز بندی تا حد زیادی از ای مورد جلوگیری خواهد کرد. والدین باید خود این را آموخته و به فرزندان شان نیز انتقال دهند.

پیش از هر چیز در مورد تفاوت های مردان و زنان به صورت علمی و در زمینه های مختلفی برای کودک خود توضیح داده و به آنان نیز اجازه سوال پرسیدن بدهید. همچنین آنان را در بازی کردن با کودکان غیرهمجنس، محدود نکنید. با تحت فشار قرار دادن فرزند خود در این زمینه او بیشتر کنجکاو شده و یا درگیر مسائل جنسیتی خواهد شد. برای اطلاع از نحوه شکل گیری هویت جنسیتی کلیک کنید.

از طرفی اگر خود با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنید؛ با یک مشاور در این زمینه مشورت کرده و همچنین سعی کنید استعدادهای خود را شناسایی کنید. خود را محدود به یک نقش واحد نکرده و اصول انسانیت را بیاموزید.

چالش های مرد بودن

مرد بودن نیز کار راحتی نیست. در واقع این فقط ویژگی های بیولوژیکی ما نیست که تعیین کننده جنسیت ماست. مردان به دلیل انتظارات و باورهای اشتباهی که در این زمینه وجود دارد؛ همواره با مشکلاتی روبرو هستند. از طرفی با نشان دادن ضعف از خود نیز مورد قضاوت قرار می‌گیرند.

برخی از چالش هایی که مردان با آن سروکار دارند؛ شامل انتظارات زیاد و غیر واقعی، وجود مشکلات فراوان در محل کار، ناتوانی در برطرف کردن مشکلات روان، فشار و تنش های فزاینده و… . این مشکلات از گذشته تا کنون زندگی مردان زیادی را تحت تاثیر قرار داده و آنان را در معرض خطرات زیادی قرار داده است. عوامل زیادی بر شکل گیری و بروز این پیامدها نقش دارند که باید آنها را کنترل و مدیریت کرد.

مزایای مرد بودن

 

البته فارغ از مشکلاتی که مرد بودن برای افراد ایجاد می‌کند؛ نباید مزایای آن را نیز نادیده گرفت. قطعا مردان آزادی بیشتری در انتخاب شغل، رفتار و بسیاری دیگر از مسائل دارند. از طرف دیگر ویژگی های ذاتی آنها به شکلی است که کمتر حساس و نکته بین هستند. طبیعتا به همین دلیل میزان ابتلای آنها به بیماری روان هم کمتر است. با اینکه معمولا طول عمر کوتاه تری نسبت به زنان دارند؛ که آن هم به دلیل فشار بیشتر بر آنهاست.

اما امید به زندگی در آنها بالاتر است. قدرت تمرکز بیشتری داشته و معمولا قادر به انجام چندکار به طور همزمان  نیستند. در این مورد باید به تفاوت های بنیادین میان زنان و مردان نیز توجه داشت. با اینکار از مقایسه های افراطی نیز جلوگیری خواهد شد.

سخن پایانی

شناخت و توجه به ویژگی های مرد بودن و زن بودن و حتی مقایسه آنها در مواردی به ما کمک خواهد کرد تا روابط بهتری با همجنسان و یا افراد غیر همجنس خود داشته باشیم. افراد باید با خصوصیات مختلفی در این زمینه آشنا شده و مطابق با آنها رفتار کنند. البته این به معنی پایبندی بی قید و شرط به این اصول نیست.

اما نباید هنجارشکنی کرد. در هر شرایطی ابتدا به علاقه خود در نظر داشته و در قدم بعدی به عواقب آن نیز فکر کنید. کمک گرفتن برای مردان اصلا نشانه ضعف نبوده و بسیار منطقی است. افراد می‌توانند برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از مرد بودن از یک روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مرد بودن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چرا برخی افراد با وجود اینکه از نظر فیزیکی مرد هستند و مشکلی ندارند خصلت‌های زنانه از خود بروز می‌دهند؟

این مسئله می‌تواند نشان دهنده مشکلی در هویت یابی جنسی باشد. این که فرد چه جنسیتی داشته باشد از همان ابتدا مشخص است اما هویت جنسی نگرشی است که هر کس به عنوان مرد یا زن از خودش دارد. اگر به هر دلیلی از این هویت راضی نباشید ممکن است دچار مشکلات مختلفی شوید که از جمله رایج‌ترین آن‌ها باید به اختلال ملال جنسیتی اشاره کرد.

منبع: مرد بودن یعنی ..



:: برچسب‌ها: مرد بودن یعنی , , ,
:: بازدید از این مطلب : 297
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو
با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...

:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 0 0 | نظرات ()

صفحه قبل 1 ... 101 102 103 104 105 ... 106 صفحه بعد