نوشته شده توسط : ذهن نو

فواید تریاک یکی از موضوعاتی است که بحث های زیادی بر سر آن وجود دارد. به طور کلی اکثر مخدرها خاصیت آرام بخشی و تسکین دارند. به همین دلیل از آنها برای تولید داروهای مختلف استفاده می‌شود. اما شاید این تنها فایده مصرف مواد مخدر باشد. که این مورد نیز بعد از مدتی از بین رفته و بدن فرد نسبت به آن مقاومت نشان می‌دهد.

برخی از محققین برای تریاک، مزایای زیادی را در نظر می‌گیرند. که بهتر است از این خواص در جهت درمانی استفاده شود. اما متاسفانه به دلیل باورهای اشتباهی که در مورد این ماده وجود دارد؛ افراد بعد از مدتی به آن وابستگی پیدا کرده و درگیر اعتیاد می‌شوند. 

منبع: فواید تریاک برای بدن چیست؟

فواید تریاک

تریاک از ترکیبات اپیوییدی طبیعی تشکیل شده است که اثر آن بر بدن مانند انتقال دهنده های عصبی ضد درد یا اندروفین ها است. به طورکلی مصرف این ماده در سنین بالا، سبب تسکین دردهای جزئی و سرخوشی می‌گردد. البته خاصیت شادی بخشی آن منحصر به سن خاصی نمی‌شود و افراد در هر سنی بعد از مصرف مواد مخدر احساس خوشحالی غیرطبیعی دارند. شاید یکی دیگر از فواید تریاک همین باشد. اما نکته مهم اینجاست که این واکنش احساسات، با روش های سالم نیز برای بدن ایجاد خواهند شد.

فواید تریاک از نظر طب سنتی

در مورد فواید تریاک، نظرهای مختلف و گاه ضد و نقیضی وجود دارند. طب سنتی نیز در این باره نکاتی را مطرح می‌کند که قابل تامل است. از نظر این علم، ترکیبات تریاک برای ناراحتی مثانه، اصلاح ادرار، ناراحتی شکم و سردرد، بسیار مفید است. از طرف دیگر به دلیل خاصیت آرام بخشی تریاک، این ماده، اسهال را متوقف ساخته؛ ضدسرفه و خواب آور است. این دارو برای میگرن نیز مفید خواهد بود. تریاک برای کاهش مقدار خون ریزی دوران قاعدگی نیز مفید خواهد بود. از نظر طب سنتی، تریاک می‌تواند بر دفع سردی هوای زمستان، درمان زودانزالی، لاغری و تقویت قوای بدن، موثر باشد.

فواید تریاک از نظر علمی

بسیاری از افراد به طب سنتی اعتقادی نداشته و همواره به دنبال نظر علم در مورد مسائل مختلف هستند. اما حتی علم نیز نمی‌تواند با قطعیت در مورد فواید تریاک نظر دهد و یا افراد را به مصرف این ماده تشویق کند. اما به طور کلی از نظرمتخصصین، تحمل درد مخصوصا برای افراد پیر، دشوار است و خاصیت تسکین بخشی تریاک را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

البته برای تجویز این دارو برای افراد مسن، باید به متابولیسم بدن آنها، دفع و ذخیره فیزیکی و همچنین میزان تاب آوری بدن آنان نیز توجه کرد. طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است؛ در مورد دردهای مزمن و غیرسرطانی، ترکیبات حاصل از تریاک می‌تواند بهتر از دارونماها اثر کند. همچنین برای برطرف کردن دردهای نوروپاتی موثر تر هستند. در مواردی از مشتقات تریاک برای بیهوشی نیز استفاده می‌شود.

توصیه می شود حتما درباره رابطه تریاک با فشار خون بخوانید.

اثر مصرف تریاک بر بدن

برای بررسی فواید تریاک، در ابتدا باید با مکانیسم اثر آن بر بدن آشنا شویم. به طور موادمخدر بر سیستم عصبی مرکزی و مغر تاثیر می‌گذارند. البته تاثیر تریاک بر مغز به سه صورت اتفاق می‌افتد.

اثربخشی که باعث کاهش درد، کاهش فعالیت مرکز تنفس، یبوست و در نهایت اعتیاد می‌شود.

اثربخشی که مجددا سبب کاهش درد، افزایش حجم ادرار و ایجاد حالت آرامش می‌گردد.

و در نهایت تاثیر که فقط بر درد و تسکین آن دارد و بر بخش های دیگر بدن موثر نیست.

در بدن انسان موادی ساخته و ترشح می‌شوند؛ که مانند مواد مخدر عمل می‌کنند. بدن در هنگام درد از آنها استفاده کرده و شروع به تسکین خود می‌کند. تاثیر دیگری که تریاک بر مغز دارد؛ شامل اثربخشی آن بر سیستم پاداش مغزی می‌شود. از آنجایی که با هربار مصرف تریاک، دوپامین آزاد شده سبب بروز احساس خوشحالی می‌گردد؛ فرد برای دریافت حس اولیه، هربار مجبور است مقدار بیشتری تریاک، مصرف کند.

فواید تریاک در سنین بالا

با اینکه از بین بردن احساس درد از فواید تریاک است؛ اما تریاک نمی‌تواند عامل درد را از بین ببرد. در واقع استفاده از تریاک تنها سبب گذاشتن سرپوشی بر درد است. از طرفی بعد از مدتی تریاک سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و حتی عامل درد را تشدید نیز می‌کند. به همین دلیل مصرف آن برای افراد مسن، می‌تواند عواقب بدی ایجاد کند.

برخی از افراد با بالارفتن مصرف تریاک را آغاز می‌کنند. که این می‌تواند تاثیرات بدی بر سیستم قلبی عروقی و همچنین تنفسی انها داشته باشد. همچنین باور غلطی که افراد مسن در مورد تریاک دارند؛ اثر ان بر دیابت است. اما طبق تحقیقات انجام شده تریاک هیچ تاثیری بر میزان قندخون ندارد. بسیاری از سالمندان بعد از دوران بازنشستگی و ایجاد تغییرات اساسی در زندگی، به افسردگی مبتلا شده و استفاده از تریاک نیز حالات روحی منفی را تشدید می‌کند.

عوارض تریاک

علاوه بر فواید تریاک باید به عوارض آن نیز توجه کرد. مصرف تریاک در طولانی مدت و همچنین در دوزهای بالا سبب بروز عوارض زیادی برای سلامت جسمانی و روانی خواهد شد. برخی از پیامدهای مصرف تریاک، شامل موارد زیر می‌شود.

????اختلال در خواب و اشتها

????گیجی

????افسردگی و توهم

????خونریزی چشم ها

????بیماری های کلیوی

????بالارفتن احتمال ابتلا به هپاتیت و ایدز

مصرف تریاک به صورت خام

تریاک به روش های مختلفی مصرف می‌شود. برخی تصور می‌کنند که مصرف تریاک به صورت خام، عوارض کمتری برای آنها ایجاد خواهد کرد. اما اینگونه نیست. تفاوت مصرف تریاک به صورت خام و یا تدخین در شروع زمان نشئگی و مدت زمات تاثیر آن است. در استعمال تریاک به صورت خوراکی، فرد دیرتر نشئه می‌شود . همچنین تاثیر آن برای مدت زمان بیشتری باقی خواهد ماند.

تریاک برای چه سنی مفید است؟

به طور کلی به دلیل قیمت پایین و دسترسی آسان به تریاک، اعتیاد به این ماده شیوع زیادی دارد. اما میزان مصرف آن در میان افراد بزرگسال و میانسال بیشتر است. افراد در سنین بالا به دلیل ابتلا به بیماری های مختلف، برای تسکین دردهای خود از روش های مختلفی استفاده می‌کنند. که مصرف تریاک نیز یکی از این روش هاست. اما استفاه از تریاک در هر سنی، مضرات خود را خواهد داشت. به همین دلیل نمی‌توان سن مشخصی را زمان مناسب برای استفاده از تریاک در نظر گرفت.

مصرف تریاک به صورت تفننی و اعتیاد به آن

باید توجه داشته باشید که در هر دو صورت، تریاک عوارض خود را بر بدن ایجاد خواهد کرد. همچنین افراد معمولا نمی‌توانند در طولانی مدت میزان مصرف خود را به صورت تفننی نگه دارند. اما به طور کلی فواید تریاک در مصرف آن به صورت تفننی، بیشتر خواهد بود. افرادی که تنها در موقعیت های خاصی تریاک مصرف می‌کنند و یا به راحتی قادر به ترک آن هستند؛ به صورت تفننی مصرف می‌کنند.

اما افرادی که برای فرار از مشکلات زندگی و فشارهای روانی از تریاک استفاده کرده؛ همچنین میزان مصرف آنها روز به روز بالاتر می‌رود و در صورت مصرف نکردن در مدت زمان کوتاهی، علائم ترک را تجربه می‌کنند؛ به این ماده اعتیاد پیدا کرده اند. ترک تریاک در هر دو صورت امکانپذیر است و افراد باید اقدامات لازم را انجام دهند.

سخن پایانی

با وجود فواید تریاک در برخی از زمینه ها، اما بازهم مصرف آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. چرا که راهکارهای جایگزینی برای تریاک وجود دارند که عوارض آن را ندارند. همچنین با مصرف تریاک برای مدت زمان طولانی، نه تنها عامل اصلی مشکل از بین نرفته؛ بلکه تشدید نیز می‌شود. همچنین افراد مبتلا به اعتیاد نیز می‌شوند. بهتر است افراد در این زمینه حتما از یک متخصص کمک گرفته و میزان مصرف و همچنین بروز عوارض مختلف را کنترل کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه فواید تریاک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا مصرف تریاک در زمان بارداری باعث ابتلای جنین می‌شود؟

در دوران بارداری جنین به صورت مستقیم از خون مادر تغذیه می‌کند و در نتیجه وجود هر ماده شیمیایی در خون مادر بر جنین تأثیر می‌گذارد. علاوه بر احتمال اعتیاد جنین، اعتیاد به تریاک در زمان بارداری خطراتی و عوارضی همچون کمبود اکسیژن و مرگ جنین یا کمبود کلسیم را به همراه خواهد داشت.

آیا کاهش درد از فواید تریاک است؟

تریاک و تمامی مشتقات آن خاصیت تسکینی دارند اما مصرف آن‌ها برای کاهش درد باید زیر نظر پزشک متخصص صورت بگیرد. 

منبع: فواید تریاک برای بدن چیست؟



:: برچسب‌ها: فواید تریاک برای بدن چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نشانه های بیمار معتاد چیست؟ از کجا باید بفهمیم که اعتیاد داریم؟ چطور بفهمیم یکی از نزدیکان‌مان اعتیاد دارد؟ امروزه مواد متفاوت و جدیدی دست به دست می‌شوند که بسیاری از مردم از خطرات آن‌ها آگاهی ندارند. از همین رو سودجویان این مواد را با عناوینی نظیر لاغرکننده، شادی آور، جوان ساز و سایر مواردی از این دست به فروش می‌رسانند و ممکن است مصرف کننده خود نیز متوجه اعتیادش نشود.

نشانه های بیمار معتاد از سه جنبه باید بررسی کرد. تمامی آن‌ها در این سه جنبه جسمی، روانی و رفتاری بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در ادامه به طور مختصر راه‌های شناسایی نشانه های اعتیاد را آورده‌ایم. 

منبع: نشانه های بیمار معتاد

 

ویژگی های مشترک و نشانه های بیمار معتاد

همه مواد اعتیادآور دارای یکسری ویژگی‌های مشترک هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پس از گذشت مدتی از مصرف منجر به بروز اثر تحمل می‌شوند (یعنی با مصرف همان دوزهای قبلی نمی‌توانید به اثرات دلخواه خود دست پیدا کنید).
  • به بروز وابستگی جسمانی و روانشناختی می‌انجامند.
  • در صورت قطع مصرف سندروم محرومیت از مواد ایجاد می‌کنند (مجموعه‌ای از علائم جسمانی و روانشناختی ناخوشایند که مجبور می‌شوید مجددا مواد بکشید).
  • منجر به احساس ولع و تمایل زیاد برای مصرف مجدد می‌شوند.
  • منجر به بیش تحریکی مدارهای دوپامینی در مغز شده و در نهایت باعث می‌شوند که مصرف مواد را نسبت به سایر موارد مهم در زندگی خود در اولویت قرار دهد.

نشانه های بیمار معتاد | آشنایی با سه بعد اصلی اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدر در 3 سطح جسمانی، روانشناختی و رفتاری بیمار را درگیر خود می‌کند و منجر به بروز علائم مختلف می‌شود. در ادامه به توضیح هریک از آن‌ها پرداخته‌ایم.

علائم جسمی بیمار معتاد

همانطور که گفته شد همه مواد مخدر از گل و گراس گرفته تا کراک و هروئین همگی با ایجاد اثر تحمل و تحت تاثیر قرار دادن ساختارهای مغز منجر به وابستگی جسمانی می‌شوند. در نهایت اعتیاد جسمانی به مواد با علائم مختلفی خود را نشان می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بروز تغییراتی در الگوی خواب نظیر دچار شدن به بی‌خوابی یا پرخوابی مفرط
  • بروز تغییراتی در وزن و اشتها
  • احساس رخوت، خستگی مفرط و کمبود انرژی
  • کاهش تعادل حرکتی و سستی کلام
  • قرمزی چشم‌ها ( این علامت بیشتر در اعتیاد به کانابیس‌ها نظیر گل و حشیش دیده می‌شود)
  • تنگ شدن مردمک چشم (بیشتر در اعتیاد به مواد مخدر افیونی نظیر هروئین دیده می‌شود)
  • افزایش آبریزش بینی (بیشتر در اعتیاد به کوکائین دیده می‌شود)
  • ایجاد لکه و مشکلات پوستی مختلف

علائم روانشناختی بیماران معتاد

یکی از جنبه‌های بسیار مهم اعتیاد وابستگی روانشناختی به ماده مخدر است. این وابستگی باعث می‌شود که هنگام قطع مصرف با علائم روانی ناخوشایندی نظیر بیقراری، اضطراب و افسردگی مواجه شوید که این مسائل خود می‌توانند انگیزه لازم برای ترک را از بین ببرند. علائم روانشناختی که نشان می‌دهند دچار اعتیاد به یک ماده مخدر شده‌اید عبارتند از:

  • کسی که اعتیاد دارد وقتی دچار احساسات ناخوشایند می‌شود به مصرف مواد پناه می برد.
  • به مرور زمان از نظر سلامت روانی افت پیدا کرده و دچار مشکلاتی نظیر اضطراب و افسردگی می‌شود.
  • ممکن است در اثر عوارض ماده مصرفی علائمی نظیر بدبینی و بدگمانی مفرط را بروز دهد.
  • بسیاری از مواد مخدر صنعتی روانگردان‌های توهم زا هستند و در نتیجه ممکن است منجر به بروز انواع علائم روانپریشی نظیر توهم و هذیان شوند.  
  • بیمار معتاد به مرور زمان انگیزه‌های خود را از دست می‌دهد و نسبت به زندگی احساس پوچی می‌کند.  
  • اعتیاد با ایجاد تغییرات جسمانی ناخوشایند اعتماد به نفس فرد را از او گرفته و باعث انزوای اجتماعی می‌شود.

علائم رفتاری یا اجتماعی بیماران معتاد

کسانی که درگیر اعتیاد می‌شوند به مرور زمان از نظر رفتاری تغییر می‌کنند. همین مسئله اغلب باعث می‌شود که اطرافیان در این باره به آن‌ها مشکوک شوند. البته توجه داشته باشید که نباید صرفا به دلیل دیدن چند نشانه رفتاری به کسی برچسب بزنید و او را متهم به اعتیاد کنید.

در این شرایط باید پیش از هرچیز با یک مشاور اعتیاد مشورت کرده و برای انتخاب بهترین واکنش از او کمک بگیرید. از جمله علائم رفتاری که در مورد وجود اعتیاد هشدار می‌دهند عبارتند از:

  • بروز مشکلاتی در عملکرد تحصیلی، شغلی، اجتماعی و…
  • افزایش دروغگویی و مخفی‌کاری
  • نادیده گرفتن مسئولیت‌های فردی
  • درگیری با قانون
  • بروز تغییر رویه در عادت‌های روزمره

شایع ترین علائم ظاهری بیمار معتاد

علائم ظاهری بیمار معتاد با توجه به ماده مخدر مصرفی تفاوت دارد. اما به طور مشترک شما می توانید نشانه های بیمار معتاد به شرح زیر تشخیص دهید.

تشنج و رعشه

آبریز بینی

قرمزی چشم ها

بی خوابی

خواب آلودگی در طول روز و گیجی

تغییر وزن (معمولا کاهش وزن)

بوهای عجیب و نامطبوع از لباس ها و دهان

برای اطمینان از علائم و نشانه های بیمار معتاد بهتر است که پیش از هر اقدامی با متخصصان ترک اعتیاد مشورت دریافت کنید. هرگز خودسرانه و پرخاشگری با بیمار معتاد برخورد نکنید. اطلاعات لازم درباره اعتیاد جمع آوری کنید.

جمع بندی نهایی

بر اساس تحقیقات در بسیاری از موارد اعتیاد از جایی شروع می‌شود که فکر می‌کنید ماده مصرفی خطری برای سلامتی‌تان ندارد و منجر به بروز اعتیاد نمی‌شود. در حقیقت عدم آگاهی کافی در مورد اعتیاد یکی از عوامل اصلی دچار شدن به این آسیب است. در نتیجه باید همواره اطلاعات خود را از مواد مخدر و نشانه های بیمار معتاد بالا ببرید و بدون مشورت متخصصین از هیچ گونه دارو یا موادی استفاده نکنید. 

توجه داشته باشید که حتی برخی داروهای اعصاب و روان نظیر داروهای آرام بخش بنزودیازپینی اعتیادآور بوده و می‌توانند منجر به بروز وابستگی جسمانی و روانی شوند. در نتیجه هرگز از آن‌ها به طور خودسر استفاده نکنید. در صورتی که احساس می‌کنید در پی مصرف یک ماده دچار اعتیاد شده‌اید و یا در نزدیکان نشانه های بیمار معتاد را می بینید؛ قبل از هرکاری به یک روانشناس اعتیاد مراجعه کرده و از خدمات مشاوره ترک اعتیاد استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نشانه های بیمار معتاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

نشانه های بیمار معتاد کدامند ؟

در این مقاله به طور کامل نشانه های بیمار معتاد توضیح داده شده است. شما می توانید با خواندن این مقاله از نحوه تشخیص بیمار معتاد آگاه شوید

تشخیص اعتیاد از طریق بوی ادرار ممکن است ؟

برای تشخیص اعتیاد از طریق ادرار بهتر است از کیت های تست اعتیاد استفاده شود.

منبع: نشانه های بیمار معتاد



:: برچسب‌ها: نشانه های بیمار معتاد ,
:: بازدید از این مطلب : 304
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

روانشناسی مهاجرت جهت رفع مشکلات افراد هنگام مهاجرت است. مشکلات و چالش های بسیاری بر سر مهاجران وجود داد که برای رفع این مشکلات افراد نیازمند کمک یک متخصص در این حوزه هستند. مشاوره مهاجرت فرصتی مناسبی برای مهاجران است که مشکلات خود را با یک کاربلد مطرح کنند و راه چاره ای پیدا کنند. تمامی مهاجران تجربه هایی مانند تنهایی، غم، اضطراب و فشار زیاد دارند.

مهاجرت هرگز کار ساده ای نیست و ریسک ابتلا به بیماری های روحی و روانی در این افراد بسیار بالا است. افرادی که در راه مهاجرت قدم بر می‌دارند؛ بسیار جسور و شجاع هستند. مهاجرت کار هر کسی نیست. زیرا انسان ها از سختی های آن با خبرند. برای جلوگیری از بروز هر نوع مشکل حتما از روانشناس و مشاورین در این حوزه راهنمایی بگیرید. مهاجرین عزیز، روانشناسی مهاجرت را جدی بگیرید!

منبع: روانشناسی مهاجرت | 2 کاربرد روانشناسی مهاجرت 

روانشناسی مهاجرت چیست؟

مشاوره و راهنمایی برای افرادی که با مشکلاتی از قبیل مهاجرت روبرو هستند، کم نیست. روانشناسی مهاجرت نیز برای افراد مهاجری در نظر گرفته شده است تا مسائل احساسی و هیجانی خود را مطرح کند تا راهنمایی های درست صورت بگیرد. تا در نهایت تصمیم درست تری بگیرند. تقریبا همه مهاجران با مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی درگیر هستند. و این مشکلات ناشی از غم دوری، فرهنگ متفاوت، زبان متفاوت و… می‌باشد.

روانشناسی مهاجرت به مسائل روانی، فرهنگی، احساسی، کاهش فشار روی فرد، فراگیری مهارت های مقابله ای، تخلیه روانی و … می‌پردازد. تا کیفیت زندگی مهاجرین افزایش پیدا کند. در این مقاله تمامی موضوعات روانشناسی مهاجرت را بررسی کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه باشید.

بیماری های روانی بین مهاجرین چند درصد است؟

بیماری روانی مانند افسردگی و اضطراب بین تمامی افراد دنیا شایع است. تخمین داده می‌شود که حدودا 25 درصد از جمعیت دنیال این دو اختلال روانی را تجربه کرده اند. که 30 درصد به ایرانیان اختصاص یافته است. مشکلات مهاجرت در گروه های مختلف با شیوع و شدت متفاوتی مشاهده می‌شود. به طور کلی مهاجرین یکی از آسیب پذیر ترین قشر های جامعه هستند. به همین دلیل روانشناسی مهاجرت را باید جدی بگیرید.

اگر قصد مهاجرت به کشور های مختلف را دارید باید بدانید که عدم مراجعه به روانشناسی مهاجرت، مساوی با مشکلات روحی و روانی فراوان است. تفاوت های فرهنگی، تبعیض و مشکلات مالی از بارز ترین مشکلات در زمینه مهاجرت هستند. تمامی این عوامل میزان آسیب پذیری مهاجرین را افزایش می‌دهد. اما با کمک روانشناس می‌توانید از میزان آن کم کنید. دلیل بالا بودن ریسک بیماری های روانی در مهاجرین چیست؟

با توجه به تمام مشکلاتی که برای مهاجرین پیش می‌آید؛ احتمال بروز آسیب های روانی نیز بیشتر است. اما ابتلا به بیماری های روانی به عواملی مانند جنسیت، سن، گذشته، نحوه مهاجرت، شرایط اقتصادی و … بستگی دارد. اما با تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که شش عامل در سلامت روان موثر است. این عوامل شامل بیکاری، تسلط بر زبان، احساس تبعیض، فقدان حمایت اجتماعی، دلبستگی شدید و تیعیض می‌شوند.

مهاجرت در کشور سرد سیر ریسک ابتلا به اختلالات خلقی فصلی را افزایش می‌دهد. مخصوصا مهاجرینی که از کشور های چهار فصل و آفتابی مهاجرت می‌کنند بسیار با این مشکل درگیر هستند. به خاطر داشته باشید که روانشناسی مهاجرت برای افزایش اطلاعات مهاجرین و راهنمایی برای تصمیم گیری مناسب تر است. به جای خجالت از دریافت خدمات درمانی؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید.

نحوه کاهش استرس ناشی از مهاجرت

در کاهش استرس نوع مهاجرت افراد بسیار دخیل می‌باشد. مثلا افرادی که با پناهندگی به کشور های مختلف می‌روند با افرادی که به صورت قانونی مهاجرت کرده اند، میزان استرس بیشتری را تجربه می‌کنند. مهاجرین غیر قانونی با مشکلات فراوانی مانند استرس، افسردگی و اضطراب روبرو هستند. اما مهاجرینی که به صورت قانونی با خانواده مهاجرت کرده اند، برای خروج از کشور برنامه های دقیق را چیده اند و برنامه ریزی های بهتری را انجام داده اند. در نهایت این افراد با استرس کمتری روبرو هستند.

جدا از این موضوع استرس و آسیب های روانی فرد به توانایی های خویش نیز مرتبط است. روانشناسی مهاجرت بر این موضوع تاکید دارد که مسافران باید خودشان را با فرهنگ، آداب و رسوم کشور مقصد تطبیق دهند. تا از میزان استرس آنها کم شود. به یاد داشته باشید که استرس و نگرانی دائم، بی حوصلگی، اختلال در خواب، کابوس، انزوا و تعریق نشانه های اخطار هستند. در صورت مشاهده حتما از روانشناس و متخصص راهنمایی بگیرید.

مشاوره روانشناسی مهاجرت خوب کیست؟

برای انتخاب مشاوره روانشناسی مهاجرت حتما به عوامل مختلفی باید دقت کنید. یک مشاور خوب باید به مواردی که در ادامه ذکر کرده ایم به خوبی آگاه باشد.

???? وضعیت حقوقی

???? تعصب

????ساختار خانواده

???? دلیل مهاجرت

???? مشکلات مهاجرت

????وضعیت فرهنگی کشور مقصد

???? آموزش

???? کار

????اشتغال

عوامل فروپاشی روانی در مهاجرت

دلایلی برای فروپاشی روانی مهاجرین وجود داد. که تنها با روانشناسی مهاجرت می‌توان آنها را کنترل کرد. در این بخش مقاله راجع به عوامل موثر توضیح داده ایم.

???? ترس از دست دادن سرمایه ای که با خود برده ایم

???? تحمل فشار خانواده و همسر به دلیل انتظارات بیش از حد

????ترس از روبرویی با زبان جدید و اجبار به تسلط فوری در کوتاه مدت

???? ترس از ناسازگاری فرزندان با محیط جدید

???? فشار ناشی از بدبینی های همسر، فامیل و دوستان

????واهمه از درخواست شغل مطلوب و دستیابی به جایگاه بالاتر

???? اضطراب ناشی از اشتباه بودن تصورات کشور مقصد

???? اضطراب برخواسته از شهروند درجه دو بودن

????استرس ناشی از کنار گذاشتن عادت های خود

???? دلتنگی برای دلبستگی های خود

???? قرارگیری در چالش آزادی در برابر امنیت

????سردرگمی ناشی از مواجهه با زبان و فرهنگ جدید

???? اضطراب جدایی از گروهی که به آن تعلق داریم

کاربرد روانشناسی مهاجرت

روانشناسی مهاجرت کاربرد هایی دارد که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

???? شوک فرهنگی

یکی از کاربردهای روانشناسی مهاجرت، شوک فرهنگی است. زمانی که مهاجرین به یک کشور وارد می‌شوند؛ با فرهنگ، روتین روزمره و رفتار افراد آشنا نیستند. به همین دلیل روند شناخت، سازگاری و درک آنها شوک فرهنگی نامیده می‌شود. تصور کنید که وارد کشور غریبی شدید و از حرف های افراد چیزی متوجه نمی‌شوید. علاوه بر آن شما نیز خواسته خود را نمی‌توانید به راحتی اعلام کنید. بنابراین طبیعی است که تفاوت های فرهنگی، باعث ایجاد شوک فرهنگی می‌شوند. شوک فرهنگی مراحل مختلفی دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

???? مرحله ماه عسل (آرمان شهر اولیه)

???? مرحله مذاکره (ناراحتی و خصومت)

????مرحله سازش (درک تدریجی)

???? مرحله تسلط (پذیرش و یا دو فرهنگی)

برای عبور از این مراحل نیازمند روانشناسی مهاجرت هستید. تا با سلامت روان به زندگی خود ادامه دهید.

???? غم غربت

یکی از بزرگ ترین مشکلات مهاجرت، غم غربت است. دلتنگی برای وطن را همه مهاجرین تجربه می‌کنند. به همین دلیل روانشناسی مهاجرت کابرد خوبی در غم غربت دارد. هیچ فردی به اندازه مهاجرین در رابطه با غم غربت نمی‌تواند اظهار نظر کند. غم غربت را مهاجرین از بدو ورود تا چند ماه پس از مهاجرت تجربه می‌کنند. 

کلام آخر

روانشناسی مهاجرت برای کاهش آسیب ها و مشکلاتی است که مهاجرین عزیز تجربه می‌کنند. توصیه می‌کنیم که حتما در پروسه مهاجرت از روانشناس و متخصصین در حوزه مهاجرت راهنمایی بگیرید. تا با مشکلات کمتری روبرو شوید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی مهاجرت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خارج از کشور با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: روانشناسی مهاجرت | 2 کاربرد روانشناسی مهاجرت 



:: برچسب‌ها: روانشناسی مهاجرت | 2 کاربرد روانشناسی مهاجرت ,
:: بازدید از این مطلب : 264
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ازدواج در 17 سالگی در بسیاری از کشورها حتی فرهنگ‌های غربی (گاه به صورت ازدواج‌سفید) ممکن است رخ دهد. در اکثر موارد هیجانات و شور جوانی در 17سالگی نوجوان را به سمت چنین تصمیمی سوق می‌دهد. گاهی هم این خانواده‌ها هستند که فرزندشان را تشویق به ازدواج می‌کنند. با توجه به بالا رفتن آمار طلاق متخصصان بر این باورند که آموزش‌های لازم برای شروع زندگی به دختران و پسران به حد کافی داده نمی‌شود، چه بسا نوجوانی که هنوز درگیر مسائل مربوط به این دوران به خصوص است چگونه می‌تواند مسئولیت زندگی مشترک را بر عهده بگیرد؟ بنابراین برای چنین ازدواجی باید دقت بیشتری به خرج داد.

ازدواج در 17 سالگی

ازدواج در 17 سالگی همراه با فراز و نشیب های بسیاری است. بسیاری از نوجوانان به دلیل اینکه عاشق شده اند یا به اجبار خانواده ها؛ تن به این ازدواج ها می‌دهند. اما ازدواج در 17 سالگی به دلیل بحران هویت، خشونت های خانگی و … با مشکلات بسیار زیادی همراه است. اگر بخواهیم به طور کلی و جمعی نتیجه بگیریم؛ ازدواج در 17 سالگی مشکلات بیشتری نسبت به خوبی های آن دارد. به همین دلیل از لحاظ روانشناسی توصیه نمی‌شود.

آیا ازدواج در سن 17 سالگی تصمیم درستی است؟

در اکثر کشورها سن قانونی برای ازدواج 18سال است. نتیجه دختر و پسر زیر 18سال به طور قانونی و رسمی نمی‌توانند برای ازدواج اقدام کنند. در واقع ازدواج در 17 سالگی به رسیمت شناخته نشده است. اما در کشور ما از نظر قانونی محدودیتی برای ازدواج زوج‌هایی که زیر 18سال سن دارند وجود ندارد.

با این حال کارشناسان سلامت بر این باورند که اگر در دوران نوجوانی تصمیم به ازدواج گرفته‌اید، باید برای اطمینان یافتن از صحت انتخاب خود دقت و تامل بیشتری به خرج دهید. چرا که در سنین نوجوانی با وجود اینکه از نظر جسمانی به بلوغ میرسید، اما هنوز برای تصمیم گیری‌ها و اقدامات مهم به راهنمایی و نظارت بزرگسالان نیاز دارید. در نتیجه باید از هرگونه تصمیم شتابزده و هیجانی اجتناب کنید.

با این حال از آنجایی که دختر/پسر در 17 سالگی به سن قانونی و دوران بزرگسالی بسیار نزدیک هستند، ممکن است دقت کمتری در این باره به خرج دهند. و احساس کنند از آمادگی لازم برای ازدواج برخوردارند. اما آنچه مهم است رسیدن به بلوغ روانشناختی و عقلانی است که لزوما با افزایش سن به دست نمی‌آید. بهترین راه برای اینکه بفهمید در ازدواج در 17 سالگی از آمادگی کافی برای ازدواج برخوردار هستید یا نه، این است که به روانشناس مراجعه کرده و از خدمات مشاوره قبل از ازدواج استفاده کنید.

نظر موافقان ازدواج در 17 سالگی

ازدواج در 17 سالگی یا به طور کل در سنین پایین موافقان و مخالفان خود را دارد. با توجه به روند رشد انسان برای همسر گزینی زمان به خصوصی را مناسب دانستند که می‌توانید با مراجعه به مقاله سن ازدواج بیشتر بخوانید. 4 دلیل اصلی برای موافقان ازدواج 17سالگی به شرح زیر است.

???? باورهای مذهبی

یکی از دلایلی که باعث ترویج ازدواج در 17 سالگی می‌شود، باورهای مذهبی است. در واقع از آنجایی که ازدواج در دین ما جایگاه بسیاری بالایی دارد، بسیاری از افراد دوست دارند جوانان را ترغیب کنند که هرچه زودتر برای شروع زندگی مشترک اقدام کرده و به این ترتیب دیگر برای رفع نیازهای جنسی و عاطفی خود به راه‌های غیرشرعی کشیده نشوند.

???? ازدواج در 17 سالگی و رسم و رسومات فرهنگی

در بسیاری از فرهنگ‌ها ازدواج در 17 سالگی بخشی از رسم و رسومات است که سال‌های سال به شکلی خاص انجام می‌شده. در نتیجه هرگونه مخالفت با آن ممکن است واکنش‌های شدید یا متعصبانه‌ای را در پی داشته باشد. تغییر این آداب و رسوم یک شبه ممکن نیست و نیاز به سال‌های سال آموزش و آگاه سازی دارد.

???? فقر و مشکلات مرتبط با آن

در بسیاری از موارد ازدواج در سن کم یا ازدواج در 17 سالگی؛ به خصوص برای دختران به اجبار و زور خانواده‌ها اتفاق می‌افتد. علت این موضوع در بسیاری از موارد به فقر و مشکلات مرتبط با آن برمی‌گردد. در واقع خانواده‌هایی که از پس مخارج فرزندان خود برنمی‌آیند با شوهر دادن فرزندشان تلاش می‌کنند اوضاع را بهبود ببخشند که متاسفانه این کار با آسیب‌های روحی و روانی‌اش در اکثر موارد به پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌انجامد.

???? ترس از به تاخیر افتادن ازدواج

ترس از به تاخیر افتادن ازدواج از دیگر دلایل ازدواج در 17 سالگی است. بسیاری از آدم‌ها بر این باورند که نوجوانان ازدواج را ساده‌تر می‌گیرند و سخت گیری‌های کمتری برای آن به خرج می‌دهند. اما هرچقدر که سن دخترها و پسرها بالا می‌رود، معیارهای سختگیرانه‌تری پیدا می‌کنند که همین مسئله ازدواج آن‌ها را بیشتر به تاخیر می‌اندازد یا فرصت‌های مناسب را از آن‌ها می‌گیرد.

نگرانی مخالفان ازدواج در 17 سالگی

 

امروزه بسیاری از کارشناسان و فعالین حقوق مدنی  مخالف پدیده کودک همسری و ازدواج در سنین نوجوانی هستند. آن‌ها بر این باورند که در دنیای امروزی که تحصیل و دانش اهمیت پیدا کرده و ورود به جامعه و پایان دوران محصلی بیش ازگذشته به طول می‌انجامد، نمی‌توان بر اساس فرمول گذشتگان به ازدواج نگریست. مخالفان هم 4 دلیل اصلی برای دیدگاه منفی‌شان به ازدواج در 17 سالگی دختر و پسر دارند.

???? ناتوانی نوجوانان در زمینه تصمیم گیری منطقی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد مغز در سنین نوجوانی هنوز ادامه دارد. از همین رو قابلیت‌های شناختی نوجوانان و بزرگسالان متفاوت است. برای مثال نوجوانان بیش از بزرگسالان تحت تاثیر عواطف و هیجانات شدید قرار دارند. به همین خاطر هم هست که نوجوانان شتاب زده‌ تر عمل می‌کنند و تصمیم گیری‌های هیجانی بیشتری انجام می‌دهند. در این شرایط اگر نوجوانان در رابطه عاطفی قرار بگیرند بیشتر احتمال دارد که صرفا بر اساس احساس عشق و علاقه در ازدواج اصرار کنند و بعدها از این موضوع پشیمان شوند. بنابراین در ازدواج در 17 سالگی، تصمیم گیری منطقی نیست.

???? ناتوانی نوجوانان در زمینه آینده نگری

ناتوانی نوجوان در زمینه آینده نگری از دیگر خطرات ازدواج در 17 سالگی است. یکی دیگر از ویژگی‌های خاص دوران نوجوانی این است که دختر/پسر در این سنین توانایی آینده نگری کمتری دارند. آن‌ها برای تصمیمات و انتخاب‌های خود بیش از هرچیز به احساس رضایت آنی فکر می‌کنند و کمتر به ابعاد تصمیم خود در بلند مدت می‌اندیشند. از همین رو روانشناسان تاکید می‌کنند که نوجوانان هنگام قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که باید تصمیم‌های مهم بگیرند نظیر انتخاب رشته تحصیلی، شغل یا ازدواج حتما با افراد متخصص در ارتباط باشند و از آن‌ها کمک و راهنمایی بگیرند.

???? چالش ها و بحران های دوران نوجوانی

دوران نوجوانی یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی انسان است که چالش‌ها و بحران‌های مهمی در پی دارد. یکی از مهم‌ترین بحران‌هایی که در این زمان بروز می‌یابد بحران هویت است. در جریان بحران هویت افراد می‌خواهند بدانند چه کسی هستند، از زندگی چه می‌خواهند و باید چه اهداف و ارزش‌هایی را در زندگی دنبال کنند. ازدواج در 17 سالگی با ایجاد چالش‌ها و دغدغه‌های جدید در بسیاری از موارد به افراد اجازه نمی‌دهد که بتوانند به شیوه سالمی بحران‌های مرتبط با سن خود را حل و فصل کنند.

به عبارت دیگر در بسیاری از موارد فرد بدون اینکه نوجوانی را پشت سر گذاشته باشد، وارد دغدغه‌های دوران بزرگسالی می‌شود که این مسئله در دراز مدت به او آسیب رسانده و بحران‌های روانشناختی مختلفی نظیر احساس سردرگمی هویت را به همراه می‌آورد.

???? بالا بودن آمارهای مرتبط با خشونت خانگی در ازدواج نوجوانان

آمارهای جهانی حاکی از این یافته هستند که نوجوانان به خصوص دخترهایی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند بیش از سایرین با خشونت‌های خانگی نظیر پرخاشگری فیزیکی، سوء استفاده جنسی و آزارهای روانی رو به رو می‌شوند. این یافته به خصوص در مواردی که همسر از نظر سن یا جایگاه اقتصادی در وضعیت بالاتری قرار دارد، بیش از هر زمان دیگری دیده می‌شود. بنابراین ازدواج در 17 سالگی مساوی با خشونت های خانگی است.

کلام آخر

در این مقاله راجع به مشکلات و چالش های ازدواج در 17 سالگی صحبت کردیم. اگر بخواهیم به طور کلی نتیجه بگیریم، ازدواج در این سن پیشنهاد نمی‌شود. اما قبل از تصمیم گیری حتما از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج در 17 سالگی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

 

آیا ازدواج در 17 سالگی کار اشتباهی است؟

دختر/پسر در 17 سالگی به سن قانونی و دوران بزرگسالی نزدیک هستند و ممکن است بعضا برای ازدواج نیز آماده باشند. با این حال با توجه به آسیب‌های احتمالی که عموما در ازدواج نوجوانان وجود دارد لازم است که احتیاط بیشتری در این باره صورت بگیرد. در همین راستا بهتر است قبل از تصمیم قطعی برای ازدواج از یک روانشناس برای خدمات مشاوره پیش از ازدواج کمک بگیرید.

منبع: ازدواج در 17 سالگی چه فوایدی دارد؟



:: برچسب‌ها: ازدواج در 17 سالگی چه فوایدی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 275
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مسخره کردن دیگران یکی از زشت ترین رفتارها است. هر انسانی به اقتضای داشتن زندگی اجتماعی نیازمند برقراری و ایجاد ارتباطات با دیگران است. در خلال این ارتباطات بعضا ممکن است که افراد از یکدیگر دلگیر شوند. تحقیر، تمسخر، استفاده از الفاظ رکیک و توهین های شخصیتی بخشی از ادله ی این دل آزردگی هاست. یکی از این رفتار های زننده تمسخر است.

اما راهکار مقابله با این رفتار چیست؟ آیا سکوت در قبال تمسخر دیگران مناسب است یا اوضاع را بدتر می‌کند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن تعریف تمسخر، با روش ها و تکنیک های برخورد با تمسخر دیگران آشنا شوید. اگر مورد تمسخر دیگران قرار می‌گیرید، یا عادت به مسخره کردن دیگران دارید؛ حتما در این زمینه از روانشناس کمک بگیرید. 

منبع: مسخره کردن دیگران | 6 روش جواب تمسخر دیگران

مسخره کردن دیگران

به هر نوع کنشی که باعث تحقیر و خوار شمردن طرف مقابل شود و باور ها، اهداف و ارزش های طرف مقابل را زیر سوال برد؛ و آنها را بی ارزش جلوه کند، تمسخر می‌گویند. همه ی ما انسان ها احتمالا از دوران کودکی خاطره ای دردناک از مسخره شدن توسط دیگران را داریم.

این خاطرات احساس شرم شدید را در افراد ایجاد می‌کند. و از بسیاری از رفتارها در زندگی جلوگیری می‌کند. روانشناسان رفتار مسخره کردن دیگران را ساز و کار ناسالم جهت مقابله با ناامیدی و خشم سرکوب شده افراد می‌دانند. در واقع اعتقاد بر این است که خشم سرکوب شده در این افراد درمان نشده و ریشه زده است. که با مسخره کردن دیگران بروز می‌یابد.

چگونه جواب مسخره کردن دیگران را بدهیم؟

مقابله با تمسخر دیگران و جلوگیری از بروز مجدد آن دو سطح وجود دارد. در سطح اول فرد غریبه ای شما را مسخره می‌کند که احتمالا تا آخر عمرتان دیگر او را ملاقات نمی‌کنید. در چنین شرایطی بهترین عمل بی توجهی و نادیده گرفتن رفتار فرد مقابل است. بنابراین این فرد ارزش گرفتن وقت شما را ندارد. موقعیت را ترک کنید و از آن مکان دور شوید.

اما گاهی ماجرا به این سادگی نیست و نزدیکان، دوستان و یا اعضای خانواده تان شما را به خاطر ویژگی های جسمانی یا طرز تفکرتان مسخره می‌کنند. سکوت و بی توجهی در این شرایط جایز نیست و باید با این تمسخرها برخورد کنید در ادامه تکنیک های مقابله با مسخره کردن دیگران را بررسی می‌کنیم.

???? خونسردی خود را حفظ کنید

سعی کنید احساسات خود را مدیریت کنید. کنترل رفتار و آنچه می خواهید بیان کنید را از دست ندهید. حفظ آرامش در برابر تمسخر و بی احترامی افراد سخت است. اما بدانید رفتار عجولانه مثل داد زدن سر طرف مقابل کمکی به شما نمی‌کند. چند ثانیه چشمان خود را ببنید و چند نفس عمیق بکشید. سعی کنید روی چیزی که قرار است بیان کنید تمرکز کنید. بنابراین در مقابله با مسخره کردن دیگران، حفظ خونسردی فراموش نشود.

???? مودبانه بیان کنید که ناراحت هستید

برای مقابله با مسخره کردن دیگران، مودبانه نگرش خود را بیان کنید. با بیانی شیوا و به دور از کنایه احساس تان را در مورد رفتار طرف مقابل بیان کنید. به او بگویید این رفتار باعث رنجش خاطر شما می‌شود. در مکالمه با طرف مقابل از واژه “تو” استفاده نکنید و سعی کنید برای تاثیرگذاری بیشتر در نهایت ادب و متانت با او صحبت کنید.

???? در جواب مسخره کردن دیگران شوخی کنید

یکی از راه های مقابله با مسخره کردن دیگران، کاهش آزردگی خاطر و تنش ها صحبت در کنار شوخی است. بیان حرفتان به شوخی از دو جهت متاثر است. اول آنکه احتمال ناراحتی طرفین را کاهش می‌دهد. دوم اینکه حرفتان را می‌زنید که این مساله برای جلوگیری از تکرار تمسخر مفید است. نکته مهم در استفاده از این تکنیک این است که توجه کنید حرف خود را به دور از کنایه و بی ادبی و صرفا با شوخ طبعی بیان کنید.

???? دلیل رفتار طرف مقابل را بپرسید

با پرسیدن دلیل مسخره کردن دیگران می‌توانید بحثی مفید و به دور از بی ادبی را با طرف مقابل آغاز کنید. با پرسیدن این سوال طرف مقابل درک می‌کند که شما از این رفتار او ناراحت هستید. بعضا افراد به صرف شوخی دیگران را مسخره می‌کنند و این کار خود را نامناسب نمی‌دانند. با صحبت در مورد احساس نامطلوبتان با طرف مقابل از تکرار تمسخر جلوگیری می‌کنید. 

???? رفتار طرف مقابل را نادیده بگیرید

یکی دیگر از روش های جلوگیری و مقابله با مسخره کردن دیگران این است که رفتار طرف مقابلتان را نادیده بگیرید. بر اساس علم روانشناسی وقتی به رفتاری واکنش نشان ندهید و فرد روبرو از شما پاسخی را دریافت نکند؛ خود به خود آن رفتار خاموش می‌شود. بنابراین اگر در مقابل رفتار تمسخر دیگران سکوت کنید؛ روی خود را برگردانید و توجهی نشان ندهید این بی توجهی به مرور باعث کاهش رفتار تمسخر می‌شود.

???? به جای جواب مسخره کردن دیگران از او دوری کنید

در صورتی که هیچ یک از راهکار های ارائه شده کافی نبود پیشنهاد می‌کنیم که محل را ترک کنید. با این کار ضمن دروی از محیطی که باعث آزار شما است، در واقع اعتراض خود را به شرایط حاکم نیز اعلام می‌کنید. در این روش ضمن اینکه ارتباط خود را با فردی که شما را مسخره می‌کند کاهش می‌دهید؛ با ترک محل به طرف مقابل این فرصت را نیز می‌هید که به رفتار ناپسندش فکر کند. 

سخن پایانی

مصونیت از رفتار های زننده اجتماعی مثل تحقیر و مسخره کردن دیگران برای هیچ کس ممکن نیست. اما با در نظر گرفتن تکنیک هایی می‌توان تا حد چشمگیری از بروز مجدد این مساله جلوگیری کنید. و در صورت نیاز از مشاوران این حوزه درخواست کمک کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسخره کردن دیگران می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: مسخره کردن دیگران | 6 روش جواب تمسخر دیگران



:: برچسب‌ها: مسخره کردن دیگران | 6 روش جواب تمسخر دیگران ,
:: بازدید از این مطلب : 283
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مکانیسم تحریف یکی از ساز و کارهای دفاعی است. که در این مکانیسم افراد تلاش می‌کنند تا خودشان را از اضطراب، تنش و خواسته های ناخوشایند دور کنند. در مکانیسم تحریف فرد به چیزهایی باور دارد که در واقعیت معنا ندارد. در واقع این واقعیت ها در ذهن فرد تشکیل شده است و فقط برای رفع نیازهای روانی او خلق شده است. به طور کلی تحریف به منظور باور به چیزهای غیر واقعی است. در این مکانیسم فرد اتفاقاتی که در پیرامونش رخ می‌دهد را با توجه به نیازهای خود تغییر می‌دهد و سپس به درک آن می‌پردازد. در واقع فرد واقعیت های بیرونی خود را به طوری تغییر می‌دهد که به شیوه ای حقیقت خیالی را ایجاد می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مکانیسم تحریف از روانشناس و مشاورین متخصص کمک بگیرید.

 

منبع: مکانیسم تحریف | 3 اختلال مرتبط با مکانیسم تحریف افراطی 

مکانیسم تحریف چیست؟

یکی از مکانیسم های دفاعی، تحریف است. این مکانیسم به افراد کمک می‌کند تا با تغییر موضوعات به چیزهای بی معنا و غیر واقعی، خود را از شر تنش و اضطراب رها کند. ذهن این افراد برای رفع نیازهای روانی خود به درک چیزهایی می‌رسد که وجود خارجی و واقعی ندارد. این افراد موقعیت های پیرامون خود را مناسب با نیازها و خواسته های خود درک می‌کنند. در نهایت د ذهن خود واقعیت های پیرامون را تغییر داده و حقیقت خیالی برای خود به وجود می‌آورند. 

استفاده از مکانیسم تحریف در بسیاری از موقعیت ها رخ می‌دهد؛ فروید و روان کاوان پسا فرویدی انواع مختلفی از مکانیسم های دفاعی را مطرح کرده اند که تحریف یکی از آنها می‌باشد. در این مقاله راجع به استفاده مفرط، مکانیسم تحریف با اختلالات روانی و روان درمانی توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به مکانیسم تحریف تا ادامه همراه ما باشید.

استفاده افراطی از مکانیسم دفاعی تحریف

بر اساس نظریه فروید، استفاده از مکانیسم تحریف امری طبیعی است. اما اگر به صورت افراطی و مکرر از این مکانیسم دفاعی استفاده شود، زمینه ساز بروز اختلالات روان شناختی و روان رنجوری می‌شود. استفاده از مکانیسم دفاعی تحریف باعث می‌شود که فرد با واقعیت های زندگی به خوبی کنار نیاید و به شیوه ای غیر بالغانه و ناپخته رفتار کند و یا تصمیم بگیرد. بنابراین استفاده افراطی از این مکانیسم دفاعی اصلا توصیه نمی‌شود. و فرد را به مرور زمان از زندگی واقعی دور می‌کند. 

مکانیسم تحریف و اختلالات روانی

استفاده از مکانیسم تحریف نشان از اختلالات افسردگی و اضطرابی است. اما اگر فرد به شیوه افراطی از این مکانیسم دفاعی استفاده کند؛ به اختلالاتی مانند پرخوری عصبی، بی اشتهایی عصبی و اختلالات بد ریخت انگاری بدن تا حد بسیار زیادی مبتلا می‌شود. افرادی که به چنین اختلالاتی دچار می‌شوند، از ظاهر بیرونی خود برداشت تحریف شده ای دارند. و همین امر باعث نارضایتی از اندام و چهره می‌شود. چنین افرادی با موضوعات چاقی، لاغری، زشتی، زیبایی و … مشغولیت های زیادی دارند.

مکانیسم تحریف با روان درمانی

بر اساس نظریه درمانگران، مکانیسم تحریف به شیوه ناخودآگاه و خودکار در بدن رخ می‌دهد. در واقع ذهنی که بیمار باشد توانایی شناسایی تحریفات را ندارد که بتواند آنها را اصلاح کند. به همین دلیل فرد به بیماری ها و اختلالات متفاوتی را از خود بروز می‌دهد. برای رهایی از چنین مکانیسم هایی باید از روانشناس و مشاورین متخصص در این حوزه راهنمایی بگیرید. این افراد باید تحت درمان روان درمانگر باشند تا به زندگی سالم خود برگردند. 

تفاوت مکانیسم دفاعی تحریف با تحریف های شناختی

به طور کلی دو مفهوم مکانیسم تحریف و تحریف های شناختی با یکدیگر برابر هستند. باید این دو را با یکدیگر یکسان بدانیم و بیان کنیم که معادل هم هستند. زیرا در مکانیسم تحریف و تحریف های شناختی فرد به چیزهای غیر واقعی باور دارد و تمام ادراک آن موضوعات غیر واقعی و بی معنا است. به همین جهت این دو مفهوم را با یکدیگر برابر می‌دانیم. 

درمان تحریف های ذهنی

برای درمان تحریف های ذهنی همیشه این سوال مطرح است، که آیا روان درمانی قابل درمان چنین تحریف هایی است؟ در پاسخ به این سوال باید جواب بله بدهیم. روانشناسان و متخصصین در این حوزه کمک می‌کنند تا افراد مبتلا تحریف های ذهنی خود را شناسایی کنند و با انجام تمرین های مناسب به باورهای صحیح و سالم برسند. بنابراین تحریف های ذهنی قابل درمان به کمک روان درمانگر هستند. 

کلام آخر

مکانیسم تحریف در دسته مکانیسم های دفاعی قرار دارد. تحریف به منظور تغییر موضوعات مختلف به موضوعات غیر واقعی و بی معنا است. که فرد به شیوه ای خود را گمراه می‌کند تا خواسته ها و امیال خود را به شیوه دیگری درک کند. اگر تحریف های ذهنی به صورت افراطی انجام شود؛ فرد به اختلالات روان رنجوری مبتلا می‌شود. برای رهایی از ابتلا به چنین اختلالاتی حتما از روانشناس کمک بگیرید. در صورتی که به شیوه بیمارگون این رفتار ادامه پیدا کند؛ فرد هرگز تصمیمات درستی برای زندگی نخواهد گرفت. بنابراین کمک از روانشناس الزامیست. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مکانیسم تحریف می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متدال

آیا مکانیسم تحریف با روان درمانی امکان پذیر است؟

بله، اگر مکانیسم تحریف درمان نشود و به شیوه افراطی وجود داشته باشد، زندگی فرد را مختل می‌کند. با کمک روانشناس و مشاورین متخصص درمان امکان پذیر است.

تفاوت مکانیسم تحریف و تحریف های ذهنی چیست؟

دو مفهوم تحریف های ذهنی و مکانیسم تحریف به صورت یکسان هستند. و هر دو به منظور درک موقعیت های غیر واقعی می‌باشد.

منبع: مکانیسم تحریف | 3 اختلال مرتبط با مکانیسم تحریف افراطی 



:: برچسب‌ها: مکانیسم تحریف | 3 اختلال مرتبط با مکانیسم تحریف افراطی ,
:: بازدید از این مطلب : 246
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

فلاکا یا زامبی نام ماده مخدر صنعتی جدیدی است که استفاده از آن به دلیل قیمت پایین و تأثیرگذاری قوی رو به افزایش است. این ماده شبیه نمک دریا یا کریستال‌های ریز سفیدرنگی است که بوی بسیار بدی دارد؛ به دلیل موادی که در ساختبن آن به کار می‌رود به‌شدت اعتیادآور است و آسیب‌های بسیاری را هم به بدن وارد می‌کند. به همین خاطر لازم است که نوجوانان و جوانان و همین‌طور والدین از این ماده و راه‌های جلوگیری از اعتیاد به آن آگاهی داشته باشند.

منبع: فلاکا یا زامبی

ماده مخدر فلاکا یا زامبی چیست ؟

فلاکا یا آلفا پی‌وی‌پی ماده مخدر جدیدی است که از ترکیب توهم‌زاها و روان‌گردان‌هایی مثل متاآمفتامین ساخته می‌شود. استفاده از زامبی باعث می‌شود بدن فرد دچار لرزش شده و با تغییرات جسمی و مغزی که پس از استفاده از این ماده شروع می‌شود، او را تحریک می‌کند که به خود یا اطرافیانش آسیب بزند؛ به همین خاطر است که این ماده به نام زامبی نیز مشهور شده است.

نفس شیطان، اشک شیطان، رعدوبرق سفید یا ابر نهم از نام‌های دیگری هستند که به فلاکا داده شده است. این ماده مخدر اولین بار در سال 1963 شناخته شد و به عنوان محرک سیستم عصبی مرکزی تایید شد. این ماده در ابتدا برای درمان بیماری نارکولپسی تجویز می‌شد.

 

نحوه مصرف و مکانیسم عمل مواد مخدر فلاکا

 

مواد مخدر فلاکا به روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که ازجمله آن‌ها خوردن به‌صورت یک قرص، حل کردن در آب، استفاده مانند شیاف و دود کردن می‌توان اشاره کرد. مصرف این ماده باعث می‌شود تا ترشح سروتونین و دوپامین در مغز افزایش پیدا کند و به همین خاطر مصرف‌کنندگان احساس سرخوشی و پرانرژی بودن می‌کنند. اما افزایش دوپامین در کنار احساس لذت باعث بروز توهم می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها توهم آدم‌خواری است و بیشتر از هر چیز به همین خاطر است که فلاکا را با نام زامبی می‌شناسیم.

مواد مخدر فلاکا از چه چیزی تشکیل شده است؟

ترکیبات مواد مخدر فلاکا شامل هروئین، متافتامین، آمفتامین و محرک های کتینون از گروه آلفا پی وی پی هستند. زامبی یکی از مخدرهای صنعتی است که در آشپزخانه های غیرمجاز تولید می‌شود. به دلیل گران بودن این ترکیبات، معمولا سازنده های این ماده از مواد اولیه فاسد و غیراستانداد استفاده می‌کنند که همین مورد باعث ایجاد مسمویت های بیشتر و عوارض شدید تر می‌شود. این ماده به دلیل ناشناخته بودن نیز دوز مشخصی ندارد؛ به همین دلیل برای افراد مشکلات بیشتری ایجاد خواهد کرد. 

عوارض و پیامدهای مصرف فلاکا

اثرات استفاده ازمواد مخدر زامبی با توجه به شکل مصرف آن متفاوت خواهد بود، اما معمولاً تا 3 یا 4 ساعت باقی می‌ماند ولی پیامدهای منفی استفاده از آن برای حدود 24 ساعت در بدن مصرف‌کننده ادامه پیدا می‌کند. فلاکا از دو نوع ماده مخدری ساخته می‌شود که هرکدام خودشان به‌تنهایی مشکلات بسیاری را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کنند. کنار هم قرار گرفتن این مخدرها باعث می‌شود تا فرد نشانه‌های زیر را تجربه کند:

عوارض کوتاه‌مدت

  • بالا رفتن ضربان قلب
  • افزایش فشارخون
  • تندتر شدن تنفس
  • تعریق بدن
  • ناتوانی در تمرکز و رفتارهای منطقی
  • اضطراب شدید
  • توهم و هذیان
  • بدبینی‌های شدید
  • تمایل به آسیب زدن به دیگران و حتی آدم کشی
  • لرزش شدید بدن
  • بالا رفتن شدید دمای بدن
  • خونریزی‌های داخلی

عوارض استفاده طولانی‌مدت | مواد مخدر فلاکا

با توجه به اینکه فلاکا ماده بسیار سمی است استفاده از آن اختلالات بسیاری را برای کبد و کلیه ایجاد می‌کند و با آسیب زدن به سلول‌های عصبی مشکلات جدی را در اندام‌های مختلف و مغز مصرف‌کننده باقی می‌گذارد. همه مواد مخدر تاثیرات جبران ناپذیری بر عملکرد و ساختار مغز دارند که حتی بعد از ترک هم جبران نمی‌شوند.

قربانیان فلاکا

متأسفانه مواد مخدر فلاکا، جدید و بسیار ارزان‌قیمتی است که اخیراً استفاده از آن رواج پیدا کرده است. متخصصین می‌گویند بیشتر استفاده‌کننده‌ها از زامبی مردان بین 20 تا 30 سال هستند. استفاده از این ماده معمولاً در تعطیلات و در جریان مهمانی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

ناشناخته بودن فلاکا و عوارض و پیامدهایی که به همراه می‌آورد یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث افزایش استفاده از این ماده شده است. درعین‌حال نکاتی که راجع به تجربه مصرف آن گفته می‌شود گاهی اوقات بعضی‌ها را تحریک می‌کند تا از آن استفاده کنند.

بیشترین استفاده از مواد مخدر فلاکا

با توجه به اینکه مواد مخدر فلاکا ارزان تر از کوکائین بوده و تاثیری مشابه با آن دارد؛ معمولا افرادی که به کوکائین اعتیاد دارندف از این ماده نیز استفاده می‌کنند. همچنین برخی از افراد از فلاکا برای ترک کوکائین استفاده می‌کنند. مورد دیگر استفاده از این ماده توسط جوانان است که اطلاعات کافی از عوارض این ماده ندارند. گاهی حتی به اسم کوکائین آن را خریداری می‌کنند. به طور کلی میزان مصرف آن در کشور ما بالا بوده و افراد با رنج های سنی مختلف به آن اعتیاد دارند.

ترک اعتیاد به فلاکا

 

برای بعضی از جوانان این سؤال پیش می‌آید که آیا فلاکا اعتیادآور است؟ در جواب این سؤال باید بگوییم که مواد مخدر فلاکا از دو نوع مخدر بسیار قوی ساخته می‌شود و طبیعتاً اگر بیش از آن‌ها اعتیادآور نباشد کمتر هم نیست. اما سؤال اصلی این است که چطور باید برای درمان اعتیاد به این ماده اقدام کرد؟

با توجه به اینکه هنوز آگاهی چندانی راجع به این ماده وجود ندارد ممکن است هر کسی از آن استفاده کند، زیرا بسیاری از مصرف‌کنندگان در واقع نمی‌دانند که دارند از چه چیزی استفاده می‌کنند به همین خاطر ممکن است شما با افراد بسیاری برخورد کنید که ندانسته درگیر اعتیاد به فلاکا شده‌اند.

در این شرایط بهتر است حتماً برای درمان از یک متخصص کمک بگیرید. قطع خودسرانه مصرف مخدر می‌تواند باعث بروز مشکلات بیشتری باشد. 

ترک اعتیاد جسمانی به مواد مخدر فلاکا

در این مرحله که به آن عوض کردن خون یا سم‌زدایی هم می‌گویند متخصصان تلاش می‌کنند تا وابستگی جسمی به ماده مخدر را از بین ببرند. مشکلات جسمانی که برای مصرف‌کننده ایجاد شده و همین‌طور وابستگی که مغز و بدن به مواد مخدر فلاکا پیداکرده‌اند در این مرحله از بین می‌رود.

در این مرحله فرد عوارض جسمانی و روانی زیادی را تجربه خواهد کرد که شامل تعریق، لرزش بدن، بدن درد، اختلال در خواب و اشتها و… می‌شوند. افراد می‌توانند این دوران را در خانه و یا مراکز ترک اعتیاد بگذرانند.  اما به طور کلی نظارت یک پزشک و یک روانشناس در این شرایط، برای بیمار ضروری خواهد بود. همچنین معمولا 10 روز تا دو هفته برای گذراندن دوره سم زدایی کافی خواهد بود.

ترک اعتیاد روانی

مواد مخدر فلاکا به دلیل احساس خوشایندی که برای فرد ایجاد می‌کند باعث می‌شود که مصرف‌کنندگان به استفاده دوباره از آن تمایل داشته باشند و به عبارتی پس از ترک دیر یا زود مصرف دوباره را شروع کنند. جلسات روان‌درمانی به بیمار کمک می‌کند تا راه‌هایی را برای مبارزه با این میل روانی در خود پیدا کند و کسانی که از این جلسات استفاده می‌کنند تا حد زیادی از شروع مجدد مصرف در امان می‌مانند.

در این جلسات به بیمار کمک می‌شود تا مشکلاتی که به دلیل اعتیاد برایش پیش آمده را شناسایی کرده و برای برطرف کردن آن‌ها برنامه‌ریزی کند. در واقع شدت اعتیاد روانی به فلاکا بیشتر از اعتیاد جسمانی آن است و برای فرد مشکلات روانی زیادی ایجاد خواهد کرد.

چرا برای ترک فلاکا یا زامبی باید به روانشناسان مراجعه کرد

یکی از مهم ترین اقدامات برای شروع ترک مراجعه به متخصصان اعتیاد است. همانطور که برای سرماخوردگی نیاز به دریافت دارو و مراجعه به پزشک است؛ برای درمان اعتیاد نیز حتما باید تحت نظر قرار گرفت. ترک ناگهانی، جایگزین کردن ماده مخدر، مصرف دارو و… همگی می توانند با یک اشتباه وضعیت بیمار را بدتر کنند. بنابراین هرگز خودسرانه نباید اقدام به ترک بکنید. توصیه می کنیم برای دریافت مشاوره با شماره های درج شده تماس بگیرید.

سخن پایانی

اطلاع رسانی دقیق و آگاهی رسانی در مورد مواد مخدر فلاکا بسیار موثر است. خانواده ها با اطلاع از نشانه های اعتیاد به این ماده و همچنین طریقه مصرف آن می‌توانند به فرزندان خود کمک بیشتری بکنند. از آنجایی که میزان مصرف آن میان جوانان بیشتر می‌باشد؛ واکنش درست آنها در این شرایط بسیار مهم است.

در حال حاضر هیچ داروی مشخصی برای ترک اعتیاد به این ماده وجود ندارد. اما افراد می‌توانند از روش های مختلفی مثل مراجعه به کلینیک های ترک اعتیاد و یا ترک در منزل برای رهایی از این ماده، استفاده کنند. در این دوران حتما از یک پزشک متخصص و یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مواد مخدر فلاکا می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

فلاکا چیست؟

فلاکا یک ماده مخدر صنعتی و جدید است که از ترکیب متاآمفتامین و مخدرهای توهم‌زا ایجاد می‌شود.

آیا فلاکا اعتیادآور است؟

بله؛ فلاکا می‌تواند ازنظر جسمی و روانی اعتیاد بسیار قوی را در بیمار ایجاد کند.

منبع: فلاکا یا زامبی



:: برچسب‌ها: فلاکا یا زامبی ,
:: بازدید از این مطلب : 306
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

علت خیانت زنان در همه خانم ها یکسان نیست. آشنایی با علت خیانت زن ها و راه‌هایی که برای جلوگیری از این مسئله وجود دارد می‌تواند تا حد زیادی به تحکیم ارتباط شما کمک کند و مانع بروز مشکلاتی همچون از هم پاشیدن زندگی مشترک باشد. زنان معمولاً در شرایطی به فکر برقراری ارتباط با فردی به غیر از همسر می‌افتند که احساس کنند محبت و توجه کافی را در زندگی زناشویی خود به دست نمی‌آورند.

 

در واقع روانشناسان معتقدند خیانت در زنان به‌نوعی مقدمه چینی برای پیدا کردن یک پایگاه عاطفی محکم و سپس پایان به رابطه پیشین است. اگر احساس می‌کنید که زندگی مشترک شما دچار بحران شده و صمیمیت قبلی در بینتان وجود ندارد؛ بهتر است پیش از وقوع مشکلاتی مثل خیانت و یا از بین رفتن زندگی مشترک با یک مشاور خانواده برای بهبود شرایط زندگی و حل مشکلات مشورت کنید. در این مقاله به بررسی علت خیانت زنان به طور کامی می پردازیم.

منبع: علت خیانت زنان | چه چیزی باعث خیانت زن ها می شود؟

علت خیانت زن

 

خیانت یکی از رفتارهای تنش زا است که آسیب های زیادی را به رابطه وارد می‌کند. این موضوع بسیار حساس و پیچیده است که تمامی افراد را به خود درگیر کرده است. به دلیل اینکه امروزه میزان خیانت به شدت افزایش یافته است؛ زوجین نیاز به روش هایی برای کاهش علت خیانت زنان دارند. در این مقاله علت خیانت زنان را توضیح داده ایم تا با آنها آشنا شوید و در جهت کاهش این علل تلاش کنید.

علت خیانت زنان چیست؟

علت خیانت زنان چیست؟ دلایل بسیاری برای خیانت زنان وجود دارد. روانشناسان معتقدند برخلاف مردان که به دنبال ایجاد تنوع و یا جلب توجه افرادی علاوه بر همسر خود هستند، زنان اغلب در شرایطی به فکر خیانت می‌افتند که به دنبال پیدا کردن یک شریک عاطفی جدید باشند تا با اطمینان از محبت او، ارتباط قبلی خود را کنار بگذارند. در این بخش مهم‌ترین علل و علت خیانت در زنان را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

???? بی‌توجهی و فقدان محبت

اصلی‌ترین دلیل و علت خیانت زنان این است که احساس کنند از جانب همسرشان توجه کافی را دریافت نمی‌کنند. احساس دوست‌داشتنی نبودن یا مورد بی‌توجهی قرار گرفتن موضوع ناراحت‌کننده‌ای است. که معمولاً باعث می‌شود فرد به دنبال پیدا کردن افراد دیگری باشد که توجه کافی را به وی نشان دهند.

???? بدرفتاری و توهین از جمله علت خیانت زن

علت خیانت زنان گاهی به دلیل بد رفتاری و توهین است. گاهی اوقات بدرفتاری با همسر می‌تواند دلیلی برای خیانت باشد. بدرفتاری علاوه بر پرخاشگری‌های فیزیکی می‌تواند توهین کلامی، تحقیر و مسخره کردن طرف مقابل و یا بی‌احترامی به خانواده و اقوام همسر باشد. این مسائل معمولاً باعث بروز ناراحتی و دلگیری در زندگی مشترک شده و احتمال بروز خیانت یا تصمیم برای جدایی را افزایش می‌دهد.

???? نارضایتی جنسی | علت خیانت زن

نارضایتی جنسی از همسر به‌عنوان عامل خاموش طلاق یا علت خیانت زنان شناخته می‌شود. خانم‌ها معمولاً به دلیل مسائلی همچون خجالت و یا ناآگاهی از مسائل جنسی در ارتباط با تمایلات یا نارضایتی خود از ارتباط جنسی صحبت نمی‌کنند. این مسئله باعث بروز مشکلات بسیاری ازجمله سردمزاجی در خانم‌ها می‌شود اما گاهی نیز ممکن است خانم‌ها به دنبال پیدا کردن یک شریک جنسی دیگر باشند. برای جلوگیری از بروز این مشکل در زندگی بهتر است با کمک از متخصصین مسائل جنسی یا سکس تراپی اطلاعات خود را راجع به تمایلات جنسی در همسرتان افزایش دهید.

???? ازدواج اجباری از جمله علت های خیانت یک زن

مشکلاتی مثل ازدواج اجباری یا کودک همسری باعث می‌شود که خانم‌ها تمایلی به زندگی با همسرشان نداشته باشند و درصورتی‌که امکان پایان دادن به ازدواج برایشان وجود نداشته باشد احتمال دارد که به سمت مسائلی همچون خیانت روی بیاورند. به همین دلیل است که می‌گوییم به ازدواج اجباری تن ندهید. که علت خیانت زنان در بسیاری از موارد؛ ازدواج اجباری است.

???? مشکلات شخصیتی و بیماری‌های روحی | علت خیانت زن

گاهی علت خیانت زن، مشکلات روحی است. وجود مشکلات شخصیتی مانند اختلال شخصیت نمایشی یا خودشیفته و یا ابتلا به بیماری‌های روانی همچون اعتیاد جنسی یا اختلال دوقطبی باعث می‌شود که فرد به برقراری ارتباط جنسی با افرادی به غیر از همسر تمایل داشته باشد. به همین خاطر روانشناسان توصیه می‌کنند که از مشاوره پیش از ازدواج استفاده کنید تا بتوانید نسبت به سلامت روحی همسر خود یا شیوه‌های برخورد با افرادی که بیماری‌های روانی دارند اطلاعات کافی پیدا کنید.

???? تلافی رفتار همسر از جمله علت های خیانت یک زن

رفتارهای تقابلی در میان زوجین می‌تواند یکی از دلایل و علت خیانت زنان باشد. گاهی اوقات خانم ها با هدف تلافی خیانت یا بی‌توجهی که از جانب همسرشان احساس می‌کنند به سمت خیانت کشیده می‌شوند تا از این طریق به طرف مقابل نشان دهند که آن‌ها می‌توانند محبت و توجه دیگران را به دست آورند. مهمترین علت پنهان خیانت زنان همین مورد می باشد.

???? فشارهای اجتماعی

فشارهای اجتماعی در دسته علت خیانت زنان نیز قرار می‌گیرد. با توجه به فرهنگ و اجتماعی که در حال زندگی هستید، فشارهای مختلفی را تحمل خواهید کرد. این فشار ها شاید باعث خیانت خانم ها شود و به عنوان راهی برای تامین احساس پذیرش در اجتماع باشد.

???? استرس و فشارهای روزمره

گاه استرس و فشارهای روزمره علت خیانت زنان می‌شود. به دلیل فشارهای زیادی که به خانم ها وارد می‌شوند؛ عده ای باور دارند که برای کاهش این فشارها نیازمند رابطه جانبی هستند. تا آرامش، نیازهای روانی و احساس آنها تامین شود.

???? جستجوی جذابیت

در برخی از موارد جستجوی جذابیت، علت خیانت زنان است. گاهی زایمان، انتقال نقش مادری و روند پیری باعث بروز افسردگی در خانم ها می‌شود که همین امر آنها را ترغیب می‌کند تا به دنبال جوانی و تجربه دوباره احساسات شوند.

???? عدم توجه همسر

از دیگر علت خیانت زنان، بی توجهی همسر است. در این شرایط خانم ها نیازها و خواسته های خود را به دلیل بی توجهی همسر سرکوب می‌کنند. و توجه کافی از همسر دریافت نمی‌کنند. که باعث خیانت آنها به همسر می‌شود.

???? عوامل محیطی و فرصت

علت خیانت زنان گاهی به عوامل محیطی نیز مرتبط می‌شود. گاهی خانم های متاهل در موقعیت های مختلف با پیشنهاداتی روبرو می‌شوند که به نوعی فرصت برای تجربه شیرین و احساسی دیگر مانند دوران جوانی است. و همین امر به شیوه عجیبی باعث خیانت می‌شود.

علت خیانت زنان | راهکارهایی برای جلوگیری از خیانت

برای جلوگیری از بروز اتفاقات ناخوشایندی مثل خیانت در زندگی مشترک علاوه بر اینکه باید با علت خیانت زنان آشنا باشیم، می‌بایست راهکارهایی را نیز برای بهبود شرایط بیاموزیم و در زندگی به کار بگیریم. برخی از این راهکارها را در ادامه با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

???? زمانی را به همسرتان اختصاص دهید

برای جلوگیری از علت خیانت زن، زمانی را به او اختصاص دهید. علی‌رغم تمامی مشغله‌هایی که دارید بهتر است در طول روز زمانی را به همسرتان اختصاص دهید. ارتباط برقرار کردن و توجه به یکدیگر باعث می‌شود تا رابطه شما عمیق‌تر شده و احساس همسرتان نسبت به شما بیشتر شود. وجود محبت در زندگی مشترک مهم‌ترین عاملی است که شما را از خیانت و سایر آسیب‌های زندگی مشترک دور نگه می‌دارد.

???? محبت خود را به همسرتان نشان دهید

بی محبتی از علت خیانت زنان است؛ که برای جلوگیری از آن باید به همسر خود محبت کنید. بعضی از مردان علی‌رغم محبتی که به همسر خود دارند از بیان این مسئله اجتناب می‌کنند. این موضوع گاهی باعث می‌شود تا همسرتان احساس کند که شما علاقه‌ای به او ندارید و یکی از مهمترین دلایل و علت  خیانت زنان می باشد. بهتر است گاهی اوقات به‌صورت کلامی یا در رفتارهایتان محبت خود را به همسرتان نشان دهید. این مسئله می‌تواند تا حد زیادی باعث دلگرمی و توجه او به زندگی مشترکتان شده و بسیاری از مشکلات را از زندگیتان دور نگه دارد.

???? راجع به نیازهای جنسی همسرتان با او صحبت کنید | علت خیانت زن

همان‌طور که گفته شد نارضایتی جنسی در برخی از موارد علت خیانت زنان است. به همین خاطر بهتر است راجع به این موضوع با همسرتان صحبت کنید و یا از طریق مشاوره با روانشناسان اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

???? از یک مشاور کمک بگیرید

علت خیانت زنان را در قسمت های قبل مقاله مطالعه کرده اید. اگر احساس می‌کنید مشکل جدی در زندگیتان وجود دارد و یا چیزی باعث ناراحتی شما شده که نمی‌توانید آن را با همسرتان درمیان بگذارید بهتر است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. در این شرایط اطرافیان معمولاً به دلیل حساسیتی که روی شما دارند قضاوت‌های جانبدارانه‌ای خواهند داشت و یا ممکن است شما نخواهید از مشکلتان در میان اقوام و آشنایان صحبت کنید. کمک گرفتن از مشاورین در این شرایط می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. به خاطر داشته باشید که مراجعه به مراکز مشاوره نشانه ضعف نیست بلکه نشان‌دهنده اهمیتی است که شما برای زندگی مشترکتان قائل هستید.

برای آشنایی با بهترین راه های درمان خیانت کلیک کنید.

چطور با خیانت مواجه شویم | علت خیانت زن

 

پی بردن به این مسئله که شریک عاطفیتان به شما خیانت کرده؛ موضوع بسیار دردناکی است. که می‌تواند تا مدتی شما را درگیر خود کند و آسیب‌های روحی بسیاری برجای خواهد گذاشت. برای کمک به سلامت خود، کاهش علت خیانت زن، کاهش مشکلات و آسیب‌های احتمالی بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید.

✨ احساسات خود را بپذیرید

هنگامی‌که با این واقعیت مواجه می‌شوید احساسات شدید و درعین‌حال متناقضی را تجربه خواهید کرد. ممکن است از همسرتان بیزار باشید و یا گاهی خود را به خاطر رفتار او متهم کنید. درعین‌حال شما گاهی دلتنگ همسرتان خواهید بود و تصمیم می‌گیرید از خطایش چشم‌پوشی کنید با بررسی علت خیانت زنان خود مشکل را برطرف نمایید.

معمولاً توصیه می‌شود در این شرایط هیچ تصمیمی نگیرید و صرفاً به احساسات خود توجه داشته باشید. سعی کنید بدون انکار احساساتی که تجربه می‌کنید با آن‌ها مواجه شوید و برای مدتی به خودتان حق بدهید که آشفته باشید.

✨ با دقت تصمیم گیری کنید

زمانی که احساس می‌کنید حالتان برای تصمیم‌گیری مساعد شده، بهتر است راجع به شرایط موجود و آنچه می‌خواهید در آینده انجام دهید؛ با دقت فکر کنید. سعی کنید جوانب مختلف ماجرا را در نظر بگیرید و با سنجیدن وضعیت موجود بهترین تصمیم را بگیرید. معمولا توصیه می‌شود راجع به تصمیم خود با دیگران مشورت کنید و مطمئن شوید که اشتباه نمی‌کنید. بنابراین برای کاهش علت خیانت زنان و مشکلات روانی؛ حتما با دقت تصمیم بگیرید.

✨ از جلسات مشاوره استفاده کنید

درصورتی‌که تصمیم گرفته‌اید همسرتان را ببخشید، برای کاهش علت خیانت زنتان تلاش کنید و زندگی مشترک را ادامه دهید بهتر است حتما از جلسات مشاوره و درمان استفاده کنید. درمان‌های مختلفی برای موضوع خیانت وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها بخشش درمانی است.

روانشناسان از این طریق به شما کمک می‌کنند تا بتوانید با این موضوع کنار بیایید و اجازه ندهید که در آینده زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. علاوه بر این درصورتی‌که شما و همسرتان دلایل بروز این مشکل در زندگیتان را بررسی نکنید و برای رفع آن‌ها اقدام نکنید احتمال تکرار خیانت وجود خواهد داشت.

درصورتی‌که تصمیم گرفتید تا از همسرتان جدا شوید، جلسات مشاوره به شما کمک خواهد کرد که با بار هیجانی این موضوع کنار بیایید و تا حد امکان از آسیب دیدن شما در این شرایط جلوگیری شود. 

کلام آخر

همانطور که در این مقاله گفته شد، علت خیانت زنان به شیوه های گوناگونی وجود دارد. اما هیچ کدام از روش های خیانت توجیه پذیر نیست. زمانی که به خیانت شکل می‌گیرد؛ رابطه با آسیب های متفاوتی روبرو می‌شود. و بسیار کم پیش می‌آید که رابطه به محکمی گذشته بشود. برای بهبود رابطه یا جلوگیری از خیانت زوجین؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت خیانت زنان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

از کجا بدانیم در صورت بخشیدن خیانت این موضوع مجدداً تکرار نخواهد شد؟

اگر تصمیم گرفته‌اید که علی‌رغم خیانت همسرتان به زندگی با او ادامه دهید بهتر است حتماً از جلسات مشاوره استفاده کنید. این جلسات به شما کمک می‌کند که مشکلات موجود را شناسایی کرده و برطرف نمایید.

منبع: علت خیانت زنان | چه چیزی باعث خیانت زن ها می شود؟



:: برچسب‌ها: علت خیانت زنان | چه چیزی باعث خیانت زن ها می شود؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بی اراده بودن در کار از جمله معضلات بیشتر افراد است. تقریبا برای همه ما پیش آمده که گاهی اوقات هیچ انگیزه و اراده ای برای انجام کارها نداشته باشیم. حتی گاه به فعالیت‌هایی علاقه نشان می‌دهیم اما توان انجام و آغاز آن را نداریم. این حالت تنها برای انجام امور مورد علاقه نیست، فرد تقریبا همه فعالیت ها حتی امورات بهداشتی و شخصی را به تعویق می‌اندازد.

اما زمانی این مساله نگران کننده می‌شود که طول مدت زمان بی اراده بودن در کارها بیش از حد باشد که به عنوان نشانه ای از افسردگی تشخیص داده می‌شود. که این تشخیص تنها باید با کمک روانشناس صورت بگیرد. 

منبع: بی اراده بودن در کار | 6 دلیل و راهکار برای بی ارادگی

بی اراده بودن در کار چیست؟

همانطور که گفته شد افراد زیادی بی اراده بودن در کار ها را تجربه کرده اند. با اینکه فرد به کارها و فعالیت های خود علاقه دارد. اما توان انجام شان را ندارد. اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد، آینده و پیشرفت شما را مختل می‌کند.

فرض کنید بسیار گرسنه هستید اما توان آشپزی ندارید، یا امتحان دارید اما اراده در مطالعه ندارید. قطعا این رفتار عواقب زیادی به همراه دارد. که باید از آن جلوگیری کرد. بی اراده بودن در کار عواقبی چون بی پولی، بدهکاری، خستگی، کلافگی، احساس بی فایده بودن و … دارد. حتما برای جلوگیری از این رفتارها و عواقب از روانشناس کمک بگیرید.

دلایل و راهکارهای بی اراده بودن در کار

بی اراده بودن در کار ها نیز مانند تمامی رفتارها دلایل مخصوص به خودش را دارد. که در این بخش سعی کرده ایم دلایل بی اراده بودن در کار را توضیح دهیم.

???? بیش از حد درگیر هستید | بی اراده بودن در کار

درگیری بیش از حد یکی از دلایل بی اراده بودن در کار است. به این سوالات پاسخ دهید.

آیا تا به حال دچار فشار و استرس زیاد بودید؟

موقعی که دست از کار می‌کشید، ادامه و اصلا اهمیت نمی‌دهید؟

علت این سوال ها هرچیزی که باشد انگیزه و زمان زیادی را از شما می‌گیرد. برای کاهش این دلایل باید استرس خود را بکاهید.

❌ راه حل بی اراده بودن در کار

برای دستیابی اهداف باید کارهای خود را کاهش دهید. اگر قصد رفع بی اراده بودن در کار ها را دارید، باید به توانایی های خود پی ببرید. آنها را دسته بندی کنید و کارهای غیر ضروری خود را کاهش دهید. همین طور باید حتما استرس خود را کاهش دهید. از روانشناس برای کنترل استرس کمک بگیرید.

???? نمی‌دانید که چه چیزی می‌خواهید

یکی از دلایل بی اراده بودن در کار این است که نمی‌دانید چه چیزی می‌خواهید. این مورد بسیار بارز است که شما از چیزی که می‌خواهید آگاه نیستید یا خواسته شما واضح نیست. انگیزه و اراده برای انجام کاری که نمی‌دانید در آخر قراره به چه چیزی دست یابید دشوار است. اگر در هر زمینه ای از زندگی دچار بی ارادگی هستید، به این دلیل است که به صورت جزئی و دقیق به موضوع دقت نمی‌کنید.

❌ راه حل

راه حل این دلیل بی اراده بودن در کار، تعیین هدف است. در تمامی زمینه های زندگی مانند جسمی، عاطفی، مالی، معنوی و … باید هدف مشخصی تعیین کنید. البته که این هدف بهتر است هیجان انگیز باشد تا اراده شما را تحریک کند.

???? به اندازه کافی هدفمند نیستید | بی اراده بودن در کار

از دیگر دلایل بی اراده بودن در کار، عدم هدفمند بودن است. زمانی که هدف مناسبی در زندگی و برای تمام برنامه های خود نداشته باشید، اراده کافی برای ادامه روند زندگی نخواهید داشت. با برنامه ریزی هدفمند حتی می‌توانید به شناخت مناسبی از خود برسید.

❌ راه حل بی اراده بودن در کار

زمانی که اهداف سخت و دشوار داشته باشید، برای رسیدن به آنها احساس بی تحرکی و بی حسی خواهید کرد. اما زمانی که اهداف جاه طلبانه ای داشته باشید، احساس توانمندی و قدرت خواهید کرد. تا برای کسب اهداف بیشتر تلاش کنید. البته به خاطر داشته باشید که هرچقدر سخت بگیرید، انگیزه شما بیشتر می‌شود.

???? فیزیک بدنتان را کنترل نمی‌کنید

عدم کنترل فیزیک بدن از دیگر دلایل بی اراده بودن در کار است. در این مورد افراد اندام و فیزیک بدنشان را به صورت خمیده با شانه ای افتاده تصور می‌کنند. فرد استوار و محکمی در ذهن آنها نیست.

❌ راه حل

اگر قصد جلوگیری از این دلیل بی اراده بودن در کار دارید، باید حرکت کنید. حرکت همیشه شما را به سوی هدف سوق می‌دهد. باید وضعیت فیزیکی بدن خودتان را کنترل کنید. برای این کار باید زمان بروز انگیزه نوع حرکاتی که انجام می‌دهید در ذهنتان بررسی کنید. زمانی که تصور کنید اگر انگیزه بیشتر بگیرید چه حرکتی انجام می‌دهید؛ ذهنتان فریب می‌خورد تا هنگام بروز انگیزه حرکت بیشتری داشته باشد.

???? کارها را به بعد انتقال می‌دهید | بی اراده بودن در کار

یکی از موارد دیگر بی اراده بودن در کار، انتقال کارها به زمان های بعدی است. در رابطه با کاری که دارید هیچ شفافیتی ندارید. و همین ابهامات باعث عدم تعادل در زندگی می‌شود. 

❌ راه حل بی اراده بودن در کار

اگر قصد انجام کاری دارید، اما بی اراده بودن در کارها باعث عدم انجام شود؛ باید حتما کارهای خود را به قسمت های خورد تر تقسیم کنید تا قابل انجام شود.

???? به اندازه کافی به خود انگیزه نمی‌دهید

از دیگر دلایل بی اراده بودن در کار، عدم انگیزه به خود است. سخت است که به مدت طولانی روی یک چیزی تمرکز کنید. مگر اینکه تنها همین کار را داشته باشید که نیازمند تمرکز فراوان است. زمانی که به خودتان انگیزه کافی نمی‌دهید، قدرت و توان زندگی نیز از بین می‌رود. 

❌ راه حل

برای جلوگیری از بی اراده بودن در کار با این دلیل، باید مسیرهای مشخص به مغزتان بدهید. در واقع باید به ذهن خود جهت دهید. برای این کار باید از خودتان سوال کنید. که چطور متوجه شوید که فرد موفقی هستید؟ با پاسخ به این سوالات به خودتان انگیزه خواهید داد.

کلام آخر

به طور کلی برای جلوگیری از بی اراده بودن در کارها باید هدف خود را انتخاب کنید و عادات خود را انتخاب کنید. باید با توجه به هدف و انگیزه ای که دارید به دلایل بی ارادگی و بی انگیزگی خود بپردازید. با کمک از روانشناس از این راه نجات پیدا خواهید کرد. اگر کمکی از متخصصین نگیرید به مرور زمان با طول مدت طولانی با اختلال روبرو خواهید شد. برای کمک حتما از روانشناس کمک بگیرید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی اراده بودن در کار می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: بی اراده بودن در کار | 6 دلیل و راهکار برای بی ارادگی



:: برچسب‌ها: بی اراده بودن در کار | 6 دلیل و راهکار برای بی ارادگی ,
:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

احساس شرم یکی از انواع احساسات خودآگاه و منفی است؛ که افراد در برابر آن واکنش های مختلفی از خود نشان می‌دهند. همه ما در شرایطی به علت برخی از اتفاقات و یا حتی رفتارها دچار شرمندگی شده ایم. در واقع برای بروز این احساس، دلایل مختلفی وجود دارد. شرم و با خجالت و یا حیا متفاوت خواهد بود. در واقع همه آنها از احساسات بد ما نسبت به خودمان نشات می‌گیرند. اما به طور کلی نمی‌توان آنها را مترادف دانست. وجود این احساس در وجود ما طبیعی بوده و حتی گاهی لازم است. اما نباید در برابر آن مقاوت کرد؛ بلکه باید نحوه برخورد درست با آن را آموخت.

منبع: احساس شرم | چرا احساس شرم میکنم | احساس شرمندگی

احساس شرمندگی

احساس شرم، احساسی درونی و ناخوشایند است و معمولا باعث ناراحتی افراد می‌شود. اما گاهی به وجودآورنده موقعیت شرم آور ما نیستیم. تفکیک این موضوع و همچنین فکر کردن به آن، کار راحتی نیستیم. در واقع گاهی راحت ترین کاری که از دست ما بر می‌آید؛ دادن احساس شرمندگی و حتی حس گناه به خودمان است. اگر این حس درون ما نهادینه شود و همواره آن را مانند کوله باری سنگین با خود حمل کنیم؛ قطعا دچار مشکلات زیادی خواهیم شد. در این مقاله به بررسی عوامل موثر در این زمینه می‌پردازیم. 

چرا احساس شرم میکنم؟

اینکه چر احساس شرم می‌کنیم؛ سوالی است که برخی از افراد همواره به دنبال یافتن پاسخی برای آن هستند. در مواردی که مرتکب کار اشتباهی می‌شویم؛ با داشتن حس شرمندگی، درصدد جبران آن برمی‌آییم. اما اگر این احساس در شرایط غیر ضروری بروز کند؛ زندگی ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برخی از شرایطی که در آن احساس شرمندگی می‌کنیم؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

⭕مقایسه خود با دیگران

یکی از عادات رفتاری اشتباه، مقایسه خود با دیگران است. معمولا افراد نقاط قوت طرف مقابل را با نقاط ضعف خود مقایسه کرده و با اینکار باعث ایجاد احساس شرم در خودشان می‌شوند. اما موقعیت همه افراد متفاوت است و مقایسه کار درستی نیست. در واقع با اینکار، احساسات منفی در ما برانگیخته خواهند شد که به شرمندگی منجر می‌شود. به مرور زمان این باور در شما شکل می‌گیرد که نقص های زیادی دارید و کافی نیستید.

⭕بروز رفتار اشتباه خودمان

در بیشتر موارد، افراد به دلیل انجام یک رفتار اشتباه در جمع و یا حتی تنهایی، احساس شرم می‌کنند. برای مثال بیان کردن لغتی به صورت اشتباه در حین صحبت کردن، افتادن در خیابان و یا اشتباهاتی سهوی که برای هر کسی اتفاق می‌افتند. بهتر است از کنار این مسائل پیش پا افتاده به راحتی عبور کرده و از این بابت شرمنده شوید.هیچکس کامل نیست و همه افراد دچار اشتباهاتی می‌شوند.

⭕موقعیت های شرم آور

گاهی ما کاملا بی تقصیر هستیم و هیچ رفتار اشتباهی از ما سر نزده است. اما به دلیل قرارگیری در یک موقعیت شرم آور، دچار احساس شرم می‌شویم. برای مثال وقتی در حضور ما به دیگری توهین می‌شود و یا آنها رفتاری از خود نشان می‌دهند که برای ما خوشایند نیست. در اینجا با اینکه با منفعل هستیم و هیچ نقشی نداشته ایم؛ اما بازهم این حس به سراغمان می‌آید. البته شاید این احساس در این موقعیت به ما کمک کند؛ که این رفتار را تکرار نکنیم.

⭕اتفاقات گذشته

داشتن احساس شرم بدون هیچ دلیل و محرک و بیرونی، ریشه در گذشته فرد و مخصوصا دوران کودکی او دارد. برخی افراد به دلیل اینکه در دوران کودکی مدام مورد سرزنش و تحقیر قرار گرفته اند؛ این حس برای آنها تبدیل باور شده است. آنها تصور می‌کنند که مستحق داشتن چنین احساسی هستند. گاهی حتی از اینکه احساس شرم نمی‌کنند؛ دچار اضطراب می‌شوند. باید بپذیریم که گذشته را پشت یر گذاشته ایم و یا می‌توانیم آن را جبران کنیم؛ تا از این احساس رهایی یابیم.

واکنش در مقابل احساس شرم

همانطور که قبلا هم گفته شد؛ نحوه واکنش صحیح نسبت به احساس شرم، بسیار مهم است. در واقع افراد باید علت بروز این احساس را به درستی ریشه یابی کرده و با توجه به آن رفتار کنند. به طور کلی، روش هایی که دیگران و یا خودمان در مقابل احساس شرمندگی داریم؛ به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند. 

????پنهان کردن آن

طبیعی است که بسیاری از افراد، سعی در پنهان کردن احساس شرم دارند. گاهی در اینکار موفق شده و گاهی این حس به صورت فاحش در ظاهر و رفتار آنها مشخص می‌شود. اما نبایدآن را سرکوب کرد. پنهان کردن به روش درست باعث می‌شود تا احساسات خود را مدیریت کنیم و یا باعث ناراحتی و آزار دیگران نشویم.

????تبدیل آن به واکنشی افراطی

دسته از افراد در مواجهه با احساس شرم، آن را تبدیل به یک واکنش افراطی می‌کنند و آن را به شکل های دیگر بروز می‎‌دهند. برای مثال خنده های عصبی و یا فریاد زدن، از واکنش های شدیدی هستند که از شرمندگی نشات می‌گیرند. فراموش نکنید که نشان دادن احساسات به شکل صحیح، نشان از سلامت روان و بلوغ افراد دارد و باید این مهارت را کسب کرد. حتی اگر دیگران باعث بروز این احساس در ما شده باشند نیز، بازهم نباید آن را به صورت افراطی نشان داد.

????صحبت کردن در مورد آن

یکی از رفتارهای صحیح در مقابل احساس شرم، صحبت کردن در مورد آن است. اگر شخص دیگری باعث بروز این احساس در شما شده است؛ بهتر است در این مورد با او صحبت کرده و شرایط را توضیح دهید. حتی حرف زدن با یک مشاور نیز باعث از بین رفتن این حس منفی در افراد می‌شود. به همین دلیل اجازه دهید تا کمی احساسات تان فروکش کند و بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی، در مورد آن صحبت کنید.

نشانه های احساس شرم

افراد وقتی دچار احساس شرم می‌شوند؛ نشانه هایی در ظاهر و رفتار آنها بروز می‌کند. با مشاهده این نشانه ها بهتر است به فرد احساس آرامش و امنیت بدهیم و یا به او کمک کنیم. برخی از نشانه هایی که در این هنگام بروز می‌کنند؛ به شرح زیر هستند.

????تحریک پذیری

????ترس و خجالت

????سرخ شدن صورت

????بی اعتماد شدن نسبت به دیگران

????شانه های افتاده

????لکنت زبان

????گریه بی دلیل

تاثیر احساس شرم

احساس شرم اگر یکی از واکنش های مداوم در زندگی ما شود؛ قطعا پیامدهایی برای سلامت روان ما ایجاد خواهد کرد. همانطور که دوران کودکی باعث پدیدایی این حس در افراد می‌شود؛ ادامه یافتن آن نیز ممکن خواهد بود. به همین دلیل افراد باید احساس شرم مزمن خود را از بین برده و واکنش های دیگری را جایگزین آن کنند. از تاثیراتی که شرمندگی بر افراد خواهد داشت؛ می‌توان به افسردگی، کمالگرایی، کاهش عزت نفس، اضطراب فراگیر، گوشه گیری و انزوا، اعتیاد و… اشاره کرد. 

سخن پایانی

احساس شرم یکی از هیجانات پیچیده انسانی است که هم به آن نیاز داریم و هم نباید اجازه تداوم آن را بدهیم. شرمندگی، نگاه شما را به زندگی تغییر داده و حتی شخصیت شما را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. بهتر است بر یک احساس بیش از حد تمرکز نکرده و رها کنید. در مورد نگرانی های خود با یک فرد مطمئن و یا یک روانشناس صحبت کرده و کمک بگیرید. کنترل و مدیریت احساسات، کار آسانی نیست و در این مسیر نیاز به یک مشاور خواهید داشت.

برای دریافت مشاوره در زمینه احساس شرم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

منبع: احساس شرم | چرا احساس شرم میکنم | احساس شرمندگی



:: برچسب‌ها: احساس شرم | چرا احساس شرم میکنم | احساس شرمندگی ,
:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 شهريور 1402 | نظرات ()