آشپزی برای کودکان | 8 نکته در آموزش آشپزی به کودکان
نوشته شده توسط : ذهن نو

آشپزی برای کودکان باعث پرورش مهارت، هوش و برقراری ارتباط با کودکان است. و یک فرصت عالی آموزش در کنار خانواده است. با آموزش آشپزی به کودکان هم فرزندان خود را سرگرم کرده اید و مهارت جدیدی را به او آموزش داده اید. با کمک آموزش آشپزی برای کودکان به افزایش مهارت های فیزیکی، اجتماعی، عاطفی و ذهنی کمک کرده اید. حتی این آموزش باعث می‌شود تا کودک با کار گروهی آشنا شود.

تلاش کودکان در کمک آشپزی به قدردانی منجر می‌شود. اما به یاد داشته باشید که هنگام آشپزی با کودکان حتما باید موقعیت را سرگرم کننده کنید. تا کودک از این فضا لذت ببرد و دوباره مشتاق شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه حتما از روانشناس کودک کمک بگیرید.

منبع: آشپزی برای کودکان | 8 نکته در آموزش آشپزی به کودکان

آشپزی برای کودکان چیست؟

احتمالا این سوال برای همه شما پیش آمده که چرا کودکان به وسایل آشپزخانه علاقه نشان می‌دهند. در جواب به این سوال باید بگوییم که کودکان همیشه به دنبال پیروی از کارهای والدین هستند. و والدین را الگوی خود قرار می‌دهند. احتمالا با بازی وسایل آشپزخانه، تلاش بر شبیه والیدن شدن دارند.

به همین دلیل به آشپزی علاقه نشان می‌دهند. آموزش آشپزی برای کودکان نیز باعث پرورش مهارت های ارتباطی می‌شود، حتی حواس کودکان را تقویت می‌کند. زمانی که کودکان نتیجه آشپزی خود را مشاهده کنند نیز اعتماد به نفسشان افزایش می‌یابد. به همین دلیل برای آموزش مهارت های مختلف از آشپزی با کودک کمک بگیرید.

مزایای آشپزی برای کودکان

مزایای زیادی در آشپزی برای کودکان وجود دارد. که مهم ترین این مزایا، لذت و کار گروهی در کنار خانواده است. حتما به خاطر داشته باشید که آموزش باید اصولی و متناسب سن کودک باشد. تا همراه با مزایا و پرورش مهارت ها باشد. در این بخش مقاله راجع به مزایای آشپزی برای کودکان توضیح داده ایم.

???? باعث افزایش عزت نفس کودکان می‌شود.

???? به کنترل سالم خوری و چاقی کودک کمک می‌کند.

????در برقراری ارتباط با خانواده موثر است.

???? کودکان را مشتاق به غذا خوردن می‌کند.

???? باعث آموزش کار گروهی می‌شود.

????باعث افزایش مسئولیت پذیری کودکان به خانواده می‌شود.

???? باعث افزایش تخیل کودکان می‌شود.

???? مهارت های تصمیم گیری کودکان را بهبود می‌بخشد.

????باعث افزایش توسعه زبان می‌شود.

???? مهارت های حرکتی را افزایش می‌دهد.

???? باعث افزایش مهارت های ریاضی می‌شود.

????مهارت خواندن را افزایش می‌دهد.

???? کودکان با رژیم غذایی مفید آشنا می‌شوند.

???? کودکان با مفاهیم علمی آشنا می‌شوند.

????تمرکز و توجه کودکان را افزایش می‌دهد.

???? مهارت های زندگی را افزایش می‌دهد.

نکات مهم در آموزش آشپزی به کودکان

مشارکت کودکان در کارهای منزل احساس مسئولیت در آنها را افزایش می‌دهد. برای آموزش آشپزی برای کودکان باید به نکات مهمی در آشپزی و آموزش توجه کنید. که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

???? برای آشپزی برای کودکان، تیم آشپزی تشکیل دهید

یکی از روش های آموزش آشپزی برای کودکان، تشکیل تیم آشپزی است. کودکان معمولا از انجام کارهای گروهی لذت می‌برند. اگر آموزش آشپزی برای کودکان را به عنوان بازی در نظر بگیرید. و یا مانند مسابقه با این آموزش برخورد کنید. کودکان در این شرایط علاقه بیشتری به آشپزی نشان می‌دهند. 

???? نگران کثیف شدن آشپزخانه و فضاها نباشید

برای آموزش آشپزی برای کودکان نباید نگران کثیفی آشپزخانه باشید. هر آموزشی نیاز به آرامش و صبوری دارد. اما متاسفانه بسیاری از آدم ها مدام نگران کثیفی آشپزخانه هستند. اما با نگرانی های مداوم حس اعتماد به نفس کودک را کاهش می‌دهید. برای کمک به آموزش کودک حتما باید صبوری کنید.

???? جهت آشپزی برای کودکان، حتما خلاقیت داشته باشید

آشپزی برای کودکان باید همراه با خلاقیت باشد. با خلاقیت در آموزش آشپزی برای کودکان، به کودکان روش های ایده پردازی را آموزش خواهید داد. و فضای ایده پردازی را در کودکان شکوفا می‌کنید. تزئین مواد غذایی را به کودکان بسپارید و به آنها روش تزئین را آموزش دهید.

???? برای آموزش مهارت های متفاوت کوشا باشید

در آموزش آشپزی برای کودکان، می‌توانید مهارت های مختلف را به فرزندان آموزش دهید. در آشپزی کودکان می‌توانند مهارت ریاضی، برقراری ارتباط و … را آموزش ببینند. در نحوه شمارش، بازی با ریاضی، تعداد مواد غذایی، وزن مواد و … کودک را شریک کنید. تا مهارت ریاضی را به آسانی آموزش ببیند.

???? کار با چاقو را به کودک به شیوه صحیح آموزش دهید | آشپزی برای کودکان

در آموزش آشپزی برای کودکان، کار با چاقو را کم کم به فرزندان آموزش دهید. چاقو یک وسیله خطرناک است و اگر آموزش صحیح صورت نگیرد، خطرناک جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. برای آموزش ابتدا از چاقوی کند استفاده کنید. مواد خوراکی آسان و نرم را به کودک بسپارید تا با چاقو تقسیم کند. حتما راجع به خطرات چاقو با کودک صحبت کنید و آموزش لازم را بدهید. 

???? رعایت نکات بهداشتی را به کودک آموزش دهید

در آموزش آشپزی برای کودکان، حتما باید توجه به نکات بهداشتی صورت بگیرد. به کودکان آموزش دهید که شستن دست ها هنگام آشپزی ضروری است، زیرا باعث جلوگیری از ورود میکروب ها به غذا می‌شود. اگر کودک موهای بلندی دارد، باید موهای خود را ببندد و یا از کلاه آشپزی استفاده کند. پیش بند برای تمییز ماندن لباس، شستن صحیح مواد غذایی، سبزیجات و … را حتما به کودک آموزش دهید.

???? در آموزش آشپزی برای کودکان، کار با وسایل آسپزخانه را آموزش دهید

باید قبل از آموزش آشپزی برای کودکان، کار با وسایل آشپرخانه را به کودک آموزش دهید. زمانی که کار با وسایل را به کودک آموزش می‌دهید، برای آموزش آشپزی برای کودکان باید توانایی های او را بسنجید. کار با گوشت کوب، میکسر، پوست کن، رنده و … را به کودک آموزش دهید.

⚪ تمیز کاری بعد از آشپزی را آموزش دهید

در نهایت برای آموزش آشپزی برای کودکان، باید به او آموزش دهید که قرار دادن قابلمه در گاز پایان آشپزی نیست. به کودک یاد دهید که پایان آشپزی باید آشپزخانه را تمییز کنید و آشغال ها را جمع آوری کنید. ظروف کثیف را بشورید و باقی مانده مواد غذایی را در جای خود قرار دهید. در نهایت فضای تمیزی داشته باشید. 

کلام آخر

آشپزی برای کودکان صرفا به منزله بازی نیست. آموزش آشپزی برای کودکان باعث پروش مهارت های ارتباطی، ریاضی، فرهنگی و کار گروهی می‌شود. به همین منظور باید در آموزش به این نکات توجه کنید. برای آموزش دقیق تر بهتر است از روانشناس کودک کمک بگیرید تا مهارت های الزامی را به والدین آموزش دهد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آشپزی برای کودکان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: آشپزی برای کودکان | 8 نکته در آموزش آشپزی به کودکان





:: برچسب‌ها: آشپزی برای کودکان | 8 نکته در آموزش آشپزی به کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: