عشق هراسی (فیلوفویبا)
نوشته شده توسط : ذهن نو

عشق هراسی یا فیلوفوبیا به کسانی گفته می شود که از مفهوم عشق و عاشق شدن هراس داشته و حتی از آن بیزار هستند. در واقع همه افراد در دوره ای از زندگی خود به کسی علاقه داشته و حتی تمایل دارند که با او ازدواج کنند. اما این حالت برای افرادی که مبتلا به فیلوفوبیا هستند هرگز ایجاد نمی‌شود. چنین افرادی حتی با مطلع شدن از این موضوع که در حال علاقه پیدا کردن به فردی هستند؛ از او فاصله گرفته و تمایلی به ادامه رابطه ندارند. روابط آنها با دیگران کاملا سطحی بوده و هیچ علاقه عمیقی بین آنها شکل نمی‌گیرد. آنها اصلا تمایلی به این موضوع نداشته و واکنش های مختلفی در مقابل آن از خود بروز می‌دهند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع : عشق هراسی (فیلوفویبا) 

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق هراسی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترس از بیان عشق

برخی از افراد عشق هراسی را با ترس از بیان عشق یکسان می‌دانند. اما این مفاهیم با یکدیگر متفاوت هستند. در واقع افرادی که ترس از بیان عشق دارند؛ تنها نمی‌توانند میزان علاقه خود را بروز دهند. اما در صورت ابتلا به عشق هراسی به طور کلی اجازه نمی‌دهندت که چنین احساسی درون آنها ایجاد شود. این موضوع به دلایل مختلفی بروز کرده و همچنین عوامل مختلفی بر آن موثر هستند. بهتر است افراد در صورتی که این احساس را درون خود تجربه می‌کنند؛ حتما از یک مشاور کمک گرفته و این موضوع را رفع نمایند. چرا که سرکوب کردن احساسات مختلف و حتی هراس داشتن از آنها منجر به بروز مشکلات زیادی می‌گردد. برای اطلاع از نشانه های عشق اشتباه کلیک کنید.

دلایل ابتلا به عشق هراسی

 

ابتلا به عشق هراسی مانند شرایطی است که در آن افراد از داشتن احساس شادی و غم خود بترسند. عشق نیز یکی از احساسات طبیعی در افراد است که همه می‌توانند آن را تجربه کرده و حتی از آن لذت ببرند. اما عوامل مانع از آن شده و آنها را می‌ترساند. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با روانشناسی عشق کلیک کنید.

⭕تجربیات تلخ گذشته

افرادی که در گذشته در اثر تجربه عشق دچار مشکلات زیادی شده اند و یا شکست عشقی را تجربه کرده اند؛ بسیار احتمال دارد که به عشق هراسی مبتلا شوند. در واقع آنان شکست های گذشته خود را به موقعیت فعلی تعمیم داده و ترجیح می‌دهند از عشق و عاشقی تا حد امکان دوری کنند.

⭕مسائل فرهنگی

در برخی از فرهنگ ها قوانین سخت گیرانه ای در مورد عشق وجود داشته و همچنین خانواده ها بسیار افراد را محدود می‌کنند. از همین رو افراد از دوران کودکی عشق هراسی را تجربه کرده و هرگز نمی‌توانند فردی را دوست داشته باشند. در واقع آنان به دلیل داشتن این احساس احساس گناه می‌کنند.

⭕ترس از طرد شدگی

یکی دیگر از دلایل ابتلا به عشق هراسی ترس از طردشدگی و جواب نه شنیدن است. این حالت بیشتر در زنان اتفاق می‌افتد. از طرفی می‌تواند ریشه در گذشته افراد داشته و به همین دلیل آنها را از عشق هراسان می‌کند. چنین افرادی از اینکه به فرد دیگری علاقه مند شده و مورد سواستفاده قرار گیرند می‌ترسند.

⭕ابتلا به اختلالات روانی یا شخصیتی

در برخی موارد اختلالات روانی و شخصیتی است که افراد را در معرض عشق هراسی می‌کند. برای مثال افرادی که دچار اختلال شخصیت خودشیفته و نمایشی هستند؛ نمی‌توانند دیگران را دوست داشته و به روش درستی به آنها محبت کنند. به همین دلیل به طور کلی از این موضوعات اجتناب می‌کنند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

نشانه های عشق هراسی

بروز عشق هراسی در افراد با نشانه های مختلفی همراه است. شناسایی این نشانه ها از این جهت حائز اهمیت است که هشدار دهنده بوده و به افراد کمک می‌کند تا از برقراری ارتباط نزدیک با مبتلایان به این اختلال پرهیز کنند. این افراد به طور کلی هیچ رابطه صمیمانه ای نداشته، اضطراب زیادی را در نزدیکی با دیگران تجربه می‌کنند و همچنین نشانه های جسمانی مختلفی را از خود بروز می‌دهند. چنین افرادی وقتی احساس می‌کنند در حال علاقه مند شدن به دیگران هستند و یا دیگران بیش از حد با آنان احساس صمیمیت می‌کنند دچار تپش قلب، اختلال در تنفس و حتی حملات پانیک می‌گردند. برای جلوگیری از اعتیاد به عشق کلیک کنید.

پیامدهای ابتلا به عشق هراسی

ابتلا به عشق هراسی، می‌تواند افراد را در معرض مشکلات زیادی قرار دهد. در واقع اگر افراد نتوانند به طرز موثری با این مشکل برخورد کنند؛ پیامدهای زیادتری را تجربه خواهند کرد. ابتلا به افسردگی، استرس و اضطراب، سومصرف مواد مخدر و الکل و حتی داشتن افکار خودکشی از این عوارض هستند. در واقع در برخی موارد آنها به آینده فکر کرده و از اینکه تنها بمانند نیز می‌ترسند اما بازهم ترجیح می‌دهند با دیگران رابطه عاشقانه برقرار نکنند.

روش های درمانی عشق هراسی

 

فراموش نکنید که عشق هراسی تا حد زیادی قابل درمان است. افراد در صورتی که این نشانه ها را درون خود احساس می‌کنند بهتر است از آنها فرار نکرده و یا آنها را انکار نکنند. بلکه به متخصص مراجعه کرده و این مورد را درمان کنند. روش های درمانی این اختلال روانی بوده و فرد باید از این طریق مشکل خود را حل کند. در این قسمت به بررسی این روش ها می‌پردازیم.

?درمان شناختی رفتاری

در درمان شناختی رفتاری برای مواجهه با عشق هراسی، متخصص باید در ابتدا باورها و اعتقادات فرد را نسبت به عشق مورد بررسی قرار داده و سپس با دادن راهکارهایی در این زمینه رفتار او را در مورد این موضوع تغییر دهد. درمانگر این الگوها را تا حد زیادی تغییر داده و فرد را برای دوست داشتن دیگران تشویق می‌کند.

?هیپنوتیزم درمانی

در روش هیپنوتیزم درمانی که به ندرت برای درمان عشق هراسی استفاده می‌شود؛ متخصصین خاطراتی در گذشته فرد را که در مورد روابط عاشقانه نافرجام است تغییر می‌دهد. البته این روش به دلیل عوارض جانبی که برای افراد ایجاد می‌کند؛ به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

?حساسیت زدایی سیستماتیک

یکی دیگر از روش های درمانی عض هراسی، حساسیت زدایی سیستماتیک است که در آن متخصصین، فرد مبتلا را به مرور در معرض روابط عاشقانه قرار داده تا بتواند حساسیت او را در این مورد از بین ببرد. برای مثال در ابتدا فیلم هایی با مضامین عاشقانه پخش کرده و یا او را تشویق می‌کند تا با افرادی جدید ارتباط برقرار کند.

برای آشنایی با نشانه های عاشق شدن کلیک کنید.

?روان درمانی

روان درمانی به دلیل اینکه بیشتر بر گذشته فرد تمرکز می‌کند می‌تواند تا حد زیادی در مورد درمان عشق هراسی موثر باشد. در واقع در این روش روانشناس گذشته فرد را به دقت بررسی کرده و با توجه به این مسائل راهکارهای مختلفی را به او پیشنهاد می‌دهد.

سخن پایانی

به طور کلی ترسیدن از ورود به روابط عاشقانه و تجربه استرسو اضطراب تا حدی طبیعی است. اما برای برخی از افراد این موضوع بسیار شدید بوده و با نشانه های زیادی همراه است. عشق هراسی این افراد را از تجربه بسیاری از مسائل لذتبخش و گاها ضروری، محروم کرده و مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد می‌کند. از همین رو بهتر است افراد در این مورد با یک روانشناس مشورت کرده و این مشکل را درمان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق هراسی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع : عشق هراسی (فیلوفویبا) 





:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: