حرص و طمع با انسان چه می‌کند؟ | 5 نشانه حرص و طمع
نوشته شده توسط : ذهن نو

حرص و طمع یکی از ویژگی های رفتاری افرادی است که به خواسته های خود قانع نیستند. و برای مال بیشتر حتی به دیگران آسیب نیز وارد می‌کنند. افرادی که برای دریافت خواسته های بیشتر رفتارهایی مانند تقلب، آسیب به دیگران و … انجام می‌دهند؛ افراد حریص شناخته می‌شوند. احتمالا در اطراف خود افرادی را می‌شناسید که برای رسیدن به وضعیت مالی بیشتر حتی از جان خودشان می‌گذرند و خود را به خطر می‌اندازند. اینکه خاصیت انسان ها تلاش برای پیشرفت است کاملا صحیح می‌باشد؛ اما به چه قیمتی؟ اینکه جان خود را به خطر بی‌اندازید و دیگران را از خود دور کنید ارزش دارد؟ در این مقاله راجع به حرص و طمع توضیحات داده ایم.

حرص و طمع چیست؟

به نظر شما آدم طمع کار کیست؟ افرادی که برای کسب دارایی بیشتر تلاش می‌کنند؟ یا افرادی که از دیگران برای ترقی خود کمک می‌کنند؟ آدمیزاد برای پیشرفت خود تمام تلاشش را می‌کند, اما گاهی اوقات انسان ها با آسیب به دیگران سعی دارند تا پیشرفت کنند. بنابراین منظور از حرص و طمع میل به چیزهای بیشتر چه مالی و چه غیر مالی است. به طور کلی روانشناسان به کشف طمع به عنوان یک انگیزه گرایشی پرداخته اند.

اما حرص و طمع ساختاری پیچیده دارد که در هر کشور از لحاظ فرهنگی متفاوت است. و ریشه تمامی قتل ها، سرقت ها، غارت ها، جنگ ها، جنایت ها و خشونت های خانوادگی در طمع است. حتی در روابط نیز افراد از حرص استفاده می‌کنند که در خانم ها بسیار بیشتر است. انتظارات در رابطه به قدری افزایش پیدا کرده است که عدم پاسخ به آنها باعث سرزنش و ناتوانی خود خواهد شد. در این مقاله سعی در توضیح نشانه ها و علت و راهکارهای جلوگیری از آن کرده ایم.

نشانه های حرص و طمع

افرادی که در زمینه های مختلف زندگی، با حرص و طمع پیش می‌روند؛ میل سیری ناپذیر به کسب چیزهای بیشتر دارند. افراد برای چیزهای ارزشمندی مانند کالا، پول، عشق، دوستان و … طمع می‌کنند. در این بخش مقاله راجع به نشانه های حرص و طمع توضیح داده ایم.

???? هرچه بیشتر، بهتر

یکی از نشانه های حرص و طمع، کسب چیزهای مادی و غیر مادی بیشتر از آنچه مورد نیازش است، می‌باشد. افرادی که طمع کار هستند به داشته های خود به هیچ وجه قانع نیستند؛ حتی اگر این دارایی بسیار زیاد باشد. بنابراین هرچه بیشتر داشته باشند، بهتر است. حتی اگر نیازی به بیشتر نداشته باشند.

???? احساس نارضایتی

افراد با حرص و طمع معمولا از چیزی راضی نیستند. آنها همیشه احساس نارضایتی دارند و از داشته های خود ممنون نیستند. فرد طمع کار هرگز خدا را برای دارایی هایش عبادت نمی‌کند.

???? آسیب به دیگران

معمولا افراد با حرص و طمع آسیب به دیگران را برای کسب بیشتر ایراد نمی‌دانند. برای این افراد مهم نیست که با کار و رفتارهایش به کسی آسیب می‌زند؛ همین که خودش پیشرفت کند کافیست!

???? تقلب در بازی

کسانی که حرص و طمع دارند، همیشه در بازی ها تقلب می‌کنند؛ برای اینکه برنده باشند. این افراد هرگز توان شکست ندارند؛ زیرا میل به کسب بیشتر و پیشرفت مانع از آسایش و انسانیت او می‌شود.

???? استفاده از دیگران برای پیشرفت

افرادی که ویژگی های حرص و طمع را دارند، دیگران را پله های ترقی خود می‌بینند. با افرادی که برای آنها سودی دارند ارتباط می‌گیرند تا به خواسته های خود دست یابند. این افراد هرگز میل به کسب بیشتر را از دست نخواهند داد. 

پیامدهای حرص و طمع

کسانی که با حرص و طمع در حال زیستن هستند، دوستان و اطرافیان زیادی ندارند. زیرا با ضررهای پی در پی به اطرافیان برای پیشرفت خود؛ آنها را از خود رانده اند. افراد طمع کار در اجتماع جایگاهی ندارد  و همیشه ذلیل و خوار شمرده می‌شود. این افراد معمولا به دروغ، نیرنگ، فریب، غیبت و تجسس نیز می‌پردازند. افراد طمع کار مورد بی اعتمادی قرار می‌گیرند. و از لحاظ دینی، خداوند طمع کاران را دوست ندارد.

اما باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که اگر کسی برای رسیدن به اهداف و خواسته های خود تلاشی نکند، هرگز پیشرفت نخواهد کرد. اما این پیشرفت نباید به حرص و طمع تبدیل شود. 

راهکارهای جلوگیری از حرص و طمع

زمانی که فرد عاقل از حرص و طمع خود اطلاع داشته باشند؛ به دنبال راه چاره می‌گردد. جلوگیری از طمع کار ساده ای نیست. اما راهکارهایی برای آن وجود دارد که در این بخش مقاله به آن پرداخته ایم.

???? ساده زیستی را تجربه کنید

افرادی که با حرص و طمع زندگی کرده اند، چیزی از ساده زیستی نمی‌دانند. اما باید برای رفع چنین مشکلی حتما ساده زیستی را تجربه کنند. تا آرامش و حال خوب نگرانی را تجربه کنند. البته که این روش باید طی درمان های متفاوت با روانشناس پدید بیاید.

???? فلسفه وجودی هر پدیده ای را بشناسیم

یکی از راه های رهایی از حرص و طمع، شناخت فلسفه وجودی هر پدیده ای است. مسکن، خوراک، پوشاک و … را شناسایی کنید. زمانی که به فلسفه وجودی این پدیده ها پی بردید، به آرامش بیشتری خواهید رسید. 

???? بررسی عوارض و پیامدهای حرص و طمع

یکی از راهکارهای جلوگیری از حرص و طمع، بررسی عوارض و پیامدهای این رفتار است. اگر با عواقب و پیامدهای حرص و طمع آشنا شوید؛ به مرور رفتارهای خود را کاهش می‌دهند. و آرامش روان خود را تضمین می‌کنند.

???? از روانشناس و درمانگر کمک بگیرید

برای جلوگیری از حرص و طمع، حتما باید از روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان با بررسی ریشه پدیدآیی این رفتارها، به خوبی راهکارهای مناسب به شما ارائه می‌دهند. و در نهایت شما را از بند طمع کاری نجات می‌دهند. 

کلام آخر

حرص و طمع همیشه زندگی افراد را مختل می‌کند. برای زندگی بهتر تلاش کنید تا پیشرفت کنید، چرا طمع؟ با طمع نه تنها به دیگران، بلکه به خودتان نیز لطمه می‌زنید. افرادی که زندگی های هدفمند و با برنامه ریزی دارند؛ قدردان داشته هایشان هستند. اما کسانی که میل به طمع دارند، هرگز پیشرفت چشم گیری و باب میلی نخواهند داشت.

برای کمک به خود و رهایی از بند طمع حتما از روانشناس و مشاورین راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حرص و طمع می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: حرص و طمع با انسان چه می‌کند؟ | 5 نشانه حرص و طمع





:: برچسب‌ها: حرص و طمع با انسان چه می‌کند؟ | 5 نشانه حرص و طمع ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: