چطور فرزندم را مستقل بار بیارم
نوشته شده توسط : ذهن نو

مستقل بار آوردن فرزند از مسائل مهمی است که در آینده فرزندالن بسیار موثر است. در واقع همه والدین می‌خواهند تا فرزندی مستقل و قدرتمند داشته باشند که از پس کارهای خود برمی‌آید. اما از طرفی گاهی با حمایت های بی جا و غیرضروری این موضوع را از آنها سلب می‌کنند. در واقع برخی از والدین به جای آموزش ماهیگیری همواره ماهی آماده را در اختیار آنان قرار می‌دهند. اینکار تا سنی ضروری است و وظیفه والدین است. اما بعد از مدتی اگر کودک استقلال را نیاموزد در زمینه های مختلفی به مشکل برمی‌خورد. فرزند باید در مواجهه با برخی از مسائل در زندگی قرار گرفته و بتواند برای آنها تصمیم گیری کند. این شرایط مستلزم داشتن مهارت است که والدین باید به کودک بیاموزند. در این مقاله به بررسی جوانب مختلف این موضوع می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه بار آوردن فرزند مستقل می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مستقل بار آوردن فرزند

فراموش نکنید که نمی‌توان کودک را به حال خود رها کرد و از او انتظار داشت که مستقل شود. در واقع برخی از والدین به اشتباه دست به چنین کاری می‌زنند. اما این به معنی طرد آنهاست. مستقل بار آوردن فرزند به معنی آموزش این موضوع به او در کنار دادن مسئولیت هایی در زمینه های مختلف است.

همچنین استقلال باید در تمام جنبه های زندگی فرزند اتفاق بی‌افتد. استقلال شخصیتی و داشتن فردیت، یکی از مهم ترین جنبه های این موضوع است که باید به آن پرداخته شود. از طرفی والدین باید در این دوران در کنار فرزند خود بوده و به او کمک کنند. برای اطلاع از نحوه برخورد با استقلال طلبی در نوجوان کلیک کنید.

روش های مستقل بارآوردن فرزند

 

برای مستقل بارآوردن فرزند، روش های مختلفی وجود دارد. در این شرایط والدین نقش اصلی را ایفا می‌کنند. اما تلاش و انگیزه خود فرزند نیز اهمیت دارد. برخی از این روش ها شامل موارد زیر می‌شود. برای پاسخ به سوال چطور فرزندی موفق داشته باشیم کلیک کنید.

عدم فکر کردن به جای بچه ها

برخی از والدین به طور کلی به جای بچه ها فکر کرده و برای آنها تصمیم گیری می‌کنند. این مورد حتی تا دوران یزرگسالی نیز ادامه می‌یابد. در این شرایط یا والدین تمایلی ندارند که فرزندشان مستقل شود و یا نمی‌دانند که در واقع با اینکار در حال آسیب زدن به او هستند. در واقع اینکار را به صورت ناخودآگاه انجام می‌دهند. اما باید در هنگام تصمیم گیری با فرزند صحبت کرده و از او نظرخواهی کرد.

سپردن مسئولیت هایی به او

والدین باید مسئولیت هایی را متناسب با سن و شرایط او به فرزند بسپارند. این یکی از مهم ترین گام های مستقل بار آوردن فرزند محسوب می‌شود. با اینکار کودک به طور تدریجی می‌آموزد که در زندگی واقعی وظایفی دارد که باید به آنها عمل کرده و خود را برای آنها آماده کند.

اجازه تصمیم گیری به فرزند

تصمیم گیری باعث مستقل بار آوردن فرزند نیز می‌شود. در واقع او باید بیاموزد که در زمینه های مختلف دست به انتخاب زده و مسئولیت آن را به عهده گیرد. برخی از والدین از اینکه اینکار را به عهده خود فرزند بسپارند؛ می‌ترسند. اما با اینکار در واقع به او کمک کرده و باعث می‌شوند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

وقت گذاشتن برای بچه ها

فراموش نکنید که باید برای مستقل بار آوردن فرزند، برای او وقت بگذارید. برخی از والدین همواره بی حوصله بوده و هیچ زمانی را به کودکان خود اختصاص نمی‌دهند. از طرفی صبر کافی برای تقویت این ویژگی در فرزندان خود را ندارند. اما بهتر است والدین در این مورد تلاش کرده و آموزش های لازم را به فرزند خود بدهند. اما به او فشاری وارد نکنند.

حمایت کردن از فرزندان

والدین باید در کنار مستقل بار آوردن فرزند، از او نیز حمایت کرده و در کنار او باشند. فراموش نکنید که اینکار نباید به صورت یکباره و ناگهانی باشد؛ بلکه والدین باید به مرور در طول زمان این کار را انجام داده و در تمام این مدت در کنار فرزند خود باشند. در برخی از موارد فرزندان از مستقل شدن می‌ترسند به دلیل اینکه حمایتی از طرف خانواده ندارند. در واقع آنان از شکست و ناکامی می‌ترسند.

دادن مجوز برای اشتباه کردن

فراموش نکنید که در مسیر مستقل بارآوردن فرزند باید به او اجازه اشتباه کردن بدهید. استقلال بدون اشتباه کردن حاصل نمی‌شود. آنان باید اشتباه کرده و از اشتباهات خود درس بگیرند. در این راه والدین نیز در کنار آنها بوده و از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری نمایند. و یا در درست کردن شرایط حامی باشند. نباید فرزند را از اشتباه کردن ترساند. در واقع نمی‌توان هیچ کاری را کاملا بدون نقص انجام داد.

کمک گرفتن از روانشناس

در این زمینه همچنین والدین می‌توانند از یک متخصص نیز کمک بگیرند. با اینکه قطعا در جریان زندگی روزمره آنها می‌توانند مسائل بیشتری را به فرزند خود آموزش دهند؛ اما به هر حال حضور یک روانشناس می‌تواند اوضاع را بهتر کند. همچنین متخصص حتی شرایط والدین را نیز در نظر گرفته و بر این اساس به افراد راهکار ارائه می‌دهد.

اهمیت مستقل بار آوردن فرزند

مستقل بار اوردن فرزند از آن جهت اهمیت دارد که در آینده او نقش بسیار مهمی داشته و بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می‌کنند. والدین تصور می‌کنند فرزندان با وجود استقلال دیگر به آنان اهمیتی نداده و آنها را طرد می‌کنند. اما این موضوع درست نیست. اگر این فرایند به درستی پیش رود؛ فرزند در کنار داشتن استقلال در زمینه های مختلف، به والدین خود نیز اهمیت داده و حتی به آنان کمک نیز می‌کند. این موضوع در فرایند رشد و تربیت بسیار حائز اهمیت بوده و بر بخش های مختلفی از زندگی فرزند و والدین او تاثیر دارد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

مزایای مستقل بار آوردن فرزند

 

مستقل بار آوردن فرزند هم به نفع خود فرزند و هم والدین اوست. در واقع در این شرایط فرزند می‌تواند بهتر تصمیم گیری کرده و انتخاب های هوشمندانه تری داشته باشد. فرزند در هر شرایطی به عواقب رفتار خود فکر کرده و آینده نگری می‌کند. این موضوع بسیار مهم است ومی‌تواند شرایط را تغییر دهد. از این جهت بهتر است والدین در آموزش این موضوع به فرزند خود نهایت دقت را داشته باشند. این ویژگی اعتماد به نفس فرزند را در زمینه های مختلف افزایش داده و او می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشند.

سخن پایانی

مستقل بار آوردن فرزند، کار ساده ای نیست. در واقع والدین باید در این مورد بسیار آگاه بوده و حتما از یک روانشناس نیز کمک بگیرند. از طرفی همکاری خود فرزند نیز در این مورد بسیار موثر است. استقلال یکی از ویژگی هایی است که فرزند در آینده حتما به آن نیاز داشته و باید خود را برای شرایط مختلفی آماده کند. به همین دلیل والدین نباید به سادگی از کنار این موضوع بگذرند و به آن بی توجه باشند. همچنین افراط نیز در این مورد می‌تواند پیامدهای بدی برای افراد ایجاد کند. به همین دلیل داشتن عملکردی صحیح بسیار مهم است.

برای دریافت مشاوره در زمینه بار آوردن فرزند مستقل می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع: چطور فرزندم را مستقل بار بیارم





:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: