برخورد با داغديده | رفتار صحيح با فرد داغديده
نوشته شده توسط : ذهن نو

برخورد با داغديده از مراحل مهم شرايط بحراني مانند مرگ عزيزان محسوب مي‌شود. طبيعي است که افراد در اين شرايط نمي‌توانند به درستي فکر کرده و يا عملکرد خوبي از خود نشان دهند. در اين وضعيت، ديگران مي‌توانند نقش مهمي در اين مورد ايفا کرده و به فرد داغديده کمک کنند. اما حتي تسلي دادن به ديگران نيز به مهارت نياز دارد. برخي از افراد به دليل اينکه نمي‌دانند در اين شرايط جطور رفتار کنند؛ همه چيز را بدتر مي‌کنند. به همين دليل بهتر است افراد اطلاعاتي در اين مورد کسب کرده تا بتوانند در اين مورد به ديگران کمک کنند. حتي در موقعيت هاي حاد تر بايد از مشاور نيز کمک گرفت.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه برخورد با داغديده مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگيريد.

 برخورد با داغديده 

مرگ تنها موضوع قطعي در اين دنيا بوده که براي همه هم اتفاق مي‌افتد. به همين دليل همه ما براي حداقل يکبار در اين موقعيت قرار مي‌گيريم که بايد اصول برخورد با داغديده را بدانيم. اين موضوع اجتناب ناپذير بوده و از طرفي همراهي اطرافيان مي‌تواند تا حد زيادي سختي اين شرايط را کم کند.

فراموش نکنيد که هيچگاه نمي‌توان فرد داغديده را به طور کامل آرام کرد و يا از شدت ماجرا کاست. اين مورد نياز به داشته و از طرفي همه چيز دست ما نيست. ما بايد در اين زمينه اقداماتي انجام دهيم اما فرايند بهبودي، به ويژگي هاي شخصيتي خود فرد نيز بستگي دارد. در اين مقاله جنبه هاي مختلف اين موضوع را بررسي خواهيم کرد. براي اطلاع از روش هاي دلداري دادن به سوگوار و عزادار کليک کنيد.

 در نظر گرفتن وضعيت فرد در برخورد با داغديده 

 

از آنجايي که سوگ مراحلي دارد و سلسله مراتبي است؛ نمي‌توان از فرد انتظار داشت تا بعد از مدتي کوتاهي همه مراحل را طي کرده و به زندگي عادي خود برگردد. از طرفي کامل کردن تمام اين مراحل براي روحيه فرد در آينده بسيار تاثير دارد. اطرافيان بايد اين مورد را در نظر داشته و با توجه به آن برخورد با داغديده را انجام دهند. اين مراحل شامل انکار، خشم، مرحله غم و پذيرش است.

در صورت اطلاع از اين موارد ديگر حرف ها و حتي واکنش هاي اين افراد برايتان غيرطبيعي نيست و راحت تر مي‌توانيد آنها را درک کنيد. در هريک از اين مراحل اتفاقاتي افتاده و تغييراتي را در فرد ايجاد مي‌کنند. همچنين نمي‌توان مدت زمان مشخصي را براي اين مراحل در نظر گرفت. براي اطلاع از مراحل سوگ در روانشناسي کليک کنيد.

 برخورد با گروه هاي مختلف داغديده 

از طرفي برخورد با افراد داغديده به شرايط آنان نيز بستگي دارد. نسبت آنها با عزيز از دست رفته، سن و حتي حالات روحي نيز در اين مورد موثر است. در اين قسمت به توضيح برخي از مواردي مي‌پردازيم که بايد در مورد کودکان و همسر در نظر بگيريد.

??کودکان

همواره در مورد برخورد با داغديده، کودکان يکي از موارد حساس به حساب مي‌آيند. آنها هنوز درک درستي از مرگ و يا حتي ناراحتي و واکنش صحيح در اين مورد ندارند. به همين دليل در ابتدا بايد در اين مورد به آنها توضيح داده و آنها را از ابهام خارج کرد. از طرفي نيازي نيست که به آنها فشار وارد کنيد که ناراحت باشند و يا گريه کنند.

در اين زمان با آنها مهربان بوده و به آنها احساس گناه ندهيد. حتي مي‌توانيد داستان هايي را در اين مورد براي آنها تعريف کرده و مثال هايي در رابطه با مرگ حيوانات و يا به طور کلي موارد ملموس تر بزنيد.

??همسر

اگر همسر شما فرد داغديده ايست که شرايط سختي را تحمل مي‌کند؛ شما مناسب ترين و نزديک ترين فرد به او هستيد که بايد با او همراهي کنيد. به او زمان کافي را اختصاص داده و همچنين شنونده خوبي باشيد. به او اميد داده و همچنين او را سرزنش نکنيد. يکي از اشتباهات رايجي که برخي از افراد در برخورد با داغديده انجام مي‌دهند؛ اين است که انتظار دارند او به سرعت از اين حال خارج شده و مانند گذشته شود. اما اين فرايند نياز به زمان داشته و اطرافيان نيز بايد در اين مورد کمک کنند.

بيشتر بخوانيد : علت افسردگي 

روش هاي برخورد با داغديده

 

برخي از روش هايي که در برخورد با داغديده، تقريبا به همه افراد با هر شرايطي کمک مي‌کند؛ شامل موارد زير مي‌شود. براي آشنايي با راه هاي درمان سوگ کليک کنيد.

??بازگو کردن خاطرات

بيان کردن خاطراتي در مورد عزيز از دست رفته، باعث زنده شدن ياد او شده و گاهي در افراد احساس خوبي ايجاد مي‌کند. اما در اين مورد زياده روي نکرده و همچنين از بيان کردن خاطرات خنده دار در برخورد با داغديده خودداري کنيد.

??برخورد با داغديده | دلداري دادن

بهتر است در برخورد با داغديده به او يادآوري کنيد که همه چيز به زودي درست شده و فرد از اين حالت خارج مي‌شود. اين به معني سرکوب کردن احساسات آنها نيست. تنها بايد گاهي به آنها يادآوري کرد که اين شرايط موقتي است. از طرفي هميشه نيازي نيست حرفي بزنيد. همينکه کنار فرد باشيد و يا به حرف هاي او گوش دهيد؛ دلگرمي است. تماس فيزيکي نيز در اين شرايط بسيار اثربخش است.

??در دسترس بودن

براي برخورد با داغديده مخصوصا اگر ارتباط نزديکي با او داريد؛ همواره در دسترس باشيد. به او اطمينان دهيد که هر زمان به شما احتياج داشته باشد؛ مي‌توانيد به او کمک کنيد. اين موضوع موجب آسوده خاطر شدن افراد سوگوار مي‌گردد.

?? برخورد با داغديده | عوض نکردن موضوع

فراموش نکنيد که عوض کردن موضوع در برخورد با داغديده يکي از اشتباهات، بسيار بزرگ است. اينکار آنها را عصباني کرده و همچنين احساسات آنها را کم ارزش جلوه مي‌دهد. آنها در حال حاضر حق ناراحتي و سوگواري دارند.

??شنونده بودن

در برخورد با داغديده به حرف هاي آنها به خوبي گوش دهيد. اجازه دهيد احساسات خود را در غالب کلمات به طور کامل تخليه کنند. در مقابل سکوت کردن و هيچ واکنشي نداشتن در چنين شرايطي مي‌تواند نشانه خطرناکي باشد.

??برخورد با داغديده | صحبت نکردن در مورد خود

در حال حاظر مسائلي که آنها تجربه مي‌کنند؛ اهميت دارد و نه چيز ديگر. لزومي ندارد که در اين شرايط در مورد خودتان صحبت کنيد. افراد داغديده نياز به بيان کردن و تخليه احساسات دارند و آنها نبايد شما را دلداري و تسلي دهند.

??پرهيز از نصيحت کردن

يکي ديگر از رفتارهاي اشتباه در برخورد با داغديده نصيحت کردن اوست. حتي گاهي برخي از افراد آنها را به دليل واکنش هاي هيجاني که از خود نشان مي‌دهند؛ سرزنش نيز مي‌کنند. که اين اصلا درست نيست.

??فشار نياوردن به فرد

در برخورد با داغديده در مورد هيچ چيزي به او فشار وارد نکرده و يا برخورد نکنيد. چنين افرادي معمولا در تحريک پذيرترين حالت خود قرار دارند و هرچيزي آنها را ناراحت و عصباني مي‌کند. به همين دليل به آنها زمان داده و اجازه دهيد فضاي خود را داشته باشند.

در برخورد با داغديده چه حرف هايي نزنيم؟

برخي از حرف هايي که در برخورد با داغديده زدن مي‌شود؛ شرايط را براي او دشوار تر مي‌کند. به همين دليل بهتر است از بيان کردن اين موارد پرهيز کنيد. براي مثال نگوييد او راحت شد، به خودت فکر کن اون الان جاش خوبه، گريه نکن و… از اين قبيل. چنين مواردي فشار بيشتري را به فرد داغديده وارد مي‌کند.

سخن پاياني

به طور کلي برخورد با فرد داغديده مخصوصا درست بعد از وقوع مرگ، کار دشواري است. در اين زمان افراد به سختي مي‌توانند به درستي فکر کنند. از طرفي نبايد افراد داغديده را به حال خود رها کرد و در مقابل بهتر است زياد آنها را محدود نکنيد. آنها بايد مراحلي را پشت سر بگذارند تا دوباره آرامش را تجربه کرده و به زندگي عادي خود بازگردند. در اين مورد حتما از يک مشاور نيز کمک بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه برخورد با داغديده مي توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن هاي ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگيريد.

 

منبع: برخورد با داغديده | رفتار صحيح با فرد داغديده





:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: