اگر کودک چیزی را قورت داد چه کنیم | قورت دادن چیزی توسط کودک
نوشته شده توسط : ذهن نو

قورت دادن چیزی توسط کودک در سنین پایین، امری دور از ذهن نیست. معمولا بچه ها در هر دوره ای دنیا را با یکی از حواس خود کشف می‌کنند. طبیعی است که والدین نگران فرزندان خود باشند و آنها را از آسیب دور نگه دارند.  اما به طور کلی این رفتار، عواقب زیادی برای کودک ایجاد خواهد کرد. اقدامات بعد از قورت دادن اشیا توسط کودک، بسیار مهم تر است. برخی والدین در این زمان به قدری دچار اضطراب می‌شوند؛ که فقط اوضاع را بدتر می‌کنند. حتی در مواردی عوارض این رفتار کودک تا مدتها باقی مانده و او را مستعد بیماری های مختلفی خواهد کرد. 

منبع: اگر کودک چیزی را قورت داد چه کنیم | قورت دادن چیزی توسط کودک

قورت دادن چیزی توسط کودک

بچه ها معمولا به اجسام کوچک علاقه ی بیشتری دارند و البته قرار دادن آنها درون دهان نیز برایشان راحت تر خواهد بود. قورت دادن چیزی توسط کودک، قابل پیشگیری خواهد بود و والدین می‌توانند از بروز این رفتار جلوگیری کنند. گاهی اشیا اصلا نمی‌توانند وارد مری شوند و فقط در دهان گیر می‌کنند. در موارد دیگر یا راه نای را بسته و موجب خفگی می‌شوند و یا بلیعده شده و در قسمت یک سوم نهایی مری، میمانند. در چنین شرایطی احتمال ایجاد زخم معده وجود خواهد داشت. 

اگر کودک چیزی را قورت داد؛ چه کنیم؟

این نکته را فراموش نکنید که کودک احتمالا هر چیزی را که در دسترس او باشد قورت خواهد داد یا به دهان خود خواهد برد. حتی خوراکی های مختلف نیز شاید برای کودک ایجاد دردسر کنند. در این قسمت به صورت جامع در مورد اقدامات لازم بعد از قورت دادن چیزی توسط کودک، توضیح خواهیم داد.

????حفظ آرامش

اولین و مهم ترین اصل بعد از قورت دادن چیزی توسط کودک، حفظ خونسردی و آرامش والدین خواهد بود. برای مثال کودک با دیدن عصبی شدن والدین خود به دلیل این موضوع گریه خواهد کرد؛ و به همین خاطر با وجود جسمی در دهانش، بیشتر دچار نفس تنگی خواهد شد. همچنین با وجود آرامش، تصمیمات درست تری خواهید گرفت و راحت تر کودک را از خطر دور می‌کنید. اینکه در این وضعیت گیج شوید طبیعی است. اما بی قراری نیز به شما کمکی نخواهد کرد.

????مجبور کردن کودک به استفراغ

با اطلاع از قورت دادن چیزی توسط کودک، او را مجبور به بالا آوردن کنید. اینکار با راهکارهای مختلفی امکانپذیر است. جسم قورت داده شده توسط کودک، در بهترین حالت، باعث زخم معده و یا آسیب به مری او خواهد شد. به همین دلیل با روش هایی که می‌شناسید؛ کودک خود را وادار به استفراغ کردن، بکنید. اینکه جسم خارجی از طریق مدفوع دفع شود؛ هم مدت زمان طولانی تری خواهد برد و هم باعث آسیب به روده نیز خواهد شد.

????وادار کردن کودک به نوشیدن یا خوردن

در برخی موارد جسم قورت داده شده توسط کودک به شکلی است که در محلی از مری گیر می‌کند و یا وارد معده می‌شود. در چنین شرایطی برای خارج کردن جسم از بدن، باید کودک را وادار به نوشیدن مقدار زیادی آب و خوراکی های مختلف کنیم. اینکار باعث خواهد شد؛ دستگاه گوارش به کار افتد و فرد جسم را از طریق مدفوع، خارج کند. قورت دادن چیزی توسط کودک، مخصوصا اگر آن جسم آلوده و یا سمی باشد؛ با خوردن مقداری زیادی مایعات، از بدن زودتر خارج خواهد شد.

????مراجعه به پزشک

یکی از بهترین اقدامات در مقابل قورت دادن چیزی توسط کودک، مراجع به پزشک خواهد بود. در بیمارستان ها و مراکزدرمانی، امکانات زیادی هست که بلافاصله می‌توانند جسم قورت داده شده را از بدن خارج کنند. در برخی موارد حال عمومی کودک به قدری وخیم می‌شود که تنها راه درمان مراجعه به پزشک خواهد بود. در این موارد ابتدا از بدن کودک تصویربرداری کرده تا از مکان شی مطمئن شوند؛ و در قدم بعدی با عمل جراحی و یا به صورت سرپایی جسم را خارج می‌کنند.

جلوگیری از قورت دادن چیزی توسط کودک

همانطور که می‌دانید؛ همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. برای اینکه قورت دادن چیزی توسط کودک را درمان کنید؛ باید در ابتدا از بروز آن جلوگیری کنید. اما اینکار برای کودکانی که مدام در حال جست و جو در خانه و پیدا کردن وسایل و اشیا در خانه هستند؛ کمی سخت خواهد بود. در این قسمت برخی از راهکارهای موثر در مورد این مشکل را مورد بررسی قرار داده ایم. 

????دورنگه داشتن کودک از اشیای ریز

یکی از اقدامات بسیار ساده، جهت جلوگیری از قورت دادن چیزی توسط کودک، دور کردن کودک از اشیای ریز و پرخطر خواهد بود. فقط کافی است که در اطراف کودک اشیای ریز پلاستیکی، فلزی و حتی آلوده قرار ندهید. اگر در حال پیدا کردن پیچ و مهره در خانه هستید؛ کودک را از این مکان دور کرده و یا اینکار را بر یک سطح بلند انجام دهید.

????خریداری اسباب بازی های بزرگ برای کودک

با خرید اسباب بازی های بزرگ و با جنش پارچه ای، می‌توان از قورت دادن چیزی توسط کودک، اطمینان حاصل کرد. با اینکه همیشه در خانه اجسام ریزی وجود دارند که توجه کودک را جلب کنند. اما به طور کلی اگر کودکان سرگرم بازی با اسباب بازی های خود باشند؛ دیگر سراغ اجسام دیگر نخواهند رفت. معمولا کودکان این رفتار را با وسایل خود انجام می‌دهند. پس اگر برای آنها اسباب بازی هایی خریداری کنید که قابل جدا شدن نباشند؛ احتمال بروز این اتفاق را کاهش خواهید داد.

????جویدن غذا برای مدت زمان طولانی تر

یکی از عادت هایی که باعث قورت دادن ناگهانی همه چیز توسط کودک می‌شود؛ نجویدن غذاست. کودکانی که عادت به تند خوردن غذا و یا نجویدن به اندازه کافی، دارند؛ بیشتر احتمال دارد که این رفتار را از خود نشان دهند. پس می‌توان کودک را تشویق به جویدن غذا برای مدت زمان طولانی تر کرد تا از قورت دادن چیزی توسط کودک به صورت ناگهانی، پیشگیری شود. عادات غذایی کودک در مورد وقوع این اتفاق بسیار مهم هستند. بهتر است والدین، غذا را به صورت تکه های کوچک تری به کودک خود داده و یا از دادن خوراکی هایی که احتمال گیر کردن آنها در گلو وجود دارد؛ مانند پاپکورن، پرهیز کنند. 

سخن پایانی

اقدامات لازم در جهت قورت دادن چیزی توسط کودک به جسم بلعیده شده بستگی دارد. اما به طور کلی مطمئن ترین کار مراجعه به پزشک است. والدین گاهی در خانه دست به کارهایی می‌زنند که شرایط را برای کودک بدتر می‌کند. کودکان کنجکاو هستند و همیشه حتی در خانه نیز، خطرات زیادی آنها را تهدید می‌کند. اما با انجام راهکارهایی که در متن ارائه شد؛ می‌توان تا حد زیادی از بروز خطرات بیشتر، جلوگیری کرد. همچنین این رفتار نیز با گذشت زمان در کودک از بین خواهد رفت و او خود نیز متوجه مسائل مختلف خواهد شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه قورت دادن چیزی توسط کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

اگر کودک چیزی را قورت داد چه کنیم؟

بعد از اطلاع از قورت دادن چیزی توسط کودک، بسته به نوع جسمی که او بلعیده است؛ می‌توان او را مجبور به استفراغ کرد و یا آب و غذای زیادی را به خوراند. حفظ خونسردی و مراجعه به پزشک نیز، راهکارهایی در مواجهه با این اتفاق خواهند بود.

منبع: اگر کودک چیزی را قورت داد چه کنیم | قورت دادن چیزی توسط کودک





:: برچسب‌ها: اگر کودک چیزی را قورت داد چه کنیم | قورت دادن چیزی توسط کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: