دعوای دوقلوها | برخورد و مدیریت دعوای دوقلوها
نوشته شده توسط : ذهن نو

دعوای دوقلوها موضوعی طبیعی بوده که بین همه خواهر و برادرها در سنین مختلف اتفاق می‌افتد. از آنجایی که دو قلوها باهم به دنیا می‌آیند و احتمالا ارتباط قوی تری میان آنها است؛ نمی‌توان انتظار داشت که هرگز با یکدیگر دعوا و مشاجره نکنند. این موضوعی طبیعی بوده و به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. البته مداخله والدین در این شرایط نقش مهمی ایفا می‌کند. به طور کلی مدیریت رابطه میان دوقلوها یکی از وظایف چالش برانگیز والدین است. چرا که آنها در بسیاری از مسائل شرایط یکسانی دارند و نمی‌توان به طور کامل از یک نفر جانبداری کرد. بهتر است والدین در این زمینه مهارت های لازم را کسب کرده و آگاه باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوای دوقلوها می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

منبع: دعوای دوقلوها | برخورد و مدیریت دعوای دوقلوها

دعوای دوقلوها

دعوای دوقلوها نیز مانند دیگر خواهر برادر ها می‌تواند به علل مختلفی ایجاد شده و به شکل های متفاوتی بروز کند. فراموش نکنید که با اینکه آنها شباهت های ظاهری زیادی با یکدیگر دارند و حتی در یک زمان به دنیا آمده اند؛ اما شاید خلق و خوهای آنان به طور کلی متفاوت باشد. از طرفی گاهی همین شباهت هاست که آنان را خسته می‌کند و به دنبال راهی برای منحصر به فرد بودن می‌گردند. به هر حال باید به آنان مهارت حل مسئله آموخت و در هنگام اختلافات، به روشی موثر برخورد کرد. 

علت دعوای دوقلوها

آنها برخلاف نوزادان دیگر مجبور هستند تا از زمان تولد منابع خود را با فرد دیگری سهیم شوند. این موضوع گاهی برای آنها ناراحت کننده بوده و به همین دلیل منجر به دعوای دوقلوها می‌شود. والدین می‌توانند این علت ها را شناسایی کرده و با روش هایی از آنها جلوگیری کنند. برخی از دلایل این موضوع، شامل موارد زیر می‌شود. 

????رقابت

طبیعی است که آنها بخواهند به والدین خود نشان دهند که از دیگری بهتر هستند. دو قلوها در سنین کودکی، هنوز درک درستی از مسائل مختلف ندارند؛ به همین دلیل برای رقابت با خواهر و برادر خود دست به روش های نادرستی می‌زنند. اگر والدین به روش درستی با آنان برخورد نکنند؛ احتمالا خود را در مسابقه ای دائمی می‌بینند که باید در آن پیروز شوند. دعوای دوقلوها گاهی به این دلیل بوده که با پیامدهایی همراه است.

????جلب توجه والدین

یکی دیگر از دلایل دعوای دوقلوها، جلب توجه والدین است. بیشتر مشاجرات آنها از این موضوع نشات می‌گیرد که چه کسی بیشتر مورد توجه والدین است. حسادت در سنین پایین تر بیشتر بروز کرده و زمینه ساز دعواها و اختلافات است. والدین برای جلوگیری از این موضوع باید به دوقلوها احساس امنیت داده و به هر دوی آنها به طور یکسان توجه کنند.

????شکل گیری هویت مستقل

همه افراد تمایل دارند که هویتی مستقل از خانواده و گاها خواهر برادر های خود داشته باشند. گاهی والدین مسائل فرزندان را به یکدیگر ربط می‌دهند؛ که این برای بچه ها خوشایند نبوده و باعث دعوای دوقلوها هم می‌شود. آنها گاهی نیاز دارند که به صورت فردی عمل کرده و مورد توجه قرار گیرند. اقدامات و برخورد والدین در این زمان بسیار مهم است.

نحوه برخورد و مدیریت دعوای دوقلوها

بعد از مشخص شدن علت دعوای دوقلوها باید در مورد پیشگیری و همچنین واکنش درست در مقابل این گونه رفتارها، اقداماتی شود. همانطور که گفته شد؛ نقش والدین بسیار پررنگ بوده و باید در مورد روش های درست اطلاعاتی کسب کنند. در این قسمت به توضیح این روش ها خواهیم پرداخت.

????بی طرفی والدین

در مورد دعوای دوقلوها والدین باید بی طرف باشند. سوگیری آنها در مورد هر یک از فرزندان، نتایج خوبی نخواهد داشت. این موضوع حتی در فرزندانی که دوقلو نیستند؛ نیز صدق می‌کند. گاهی یکی از والدین از یکی از قل ها و دیگری از قل دیگر طرفداری کرده و حتی موضوع دعوا، به والدین نیز منتقل می‌شود. آنها باید مشکلات شان بین خودشان حل کنند و حتی در مورد کمک کردن و آموزش نیز باید برای هر دوطرف باشد.

????مشخص کردن مرز

بهتر است در ابتدا، والدین مرزهایی برای فرزندان خود تعیین کنند. منظور مرز تا حدی قوانین و مقرراتی است که باید در خانه رعایت کنند. برای مثال به آنها بگویید که بی ادبی کردن و استفاده از کلمات نامناسب، یکی از خط قرمز آنهاست که در صورت مشاهده آن از تنبیهاتی استفاده می‌کنید. آنها در حین دعوا نیز نباید از این کلمات استفاده کنند. در این صورت احتمال بروز برخی از رفتارها کاهش می‌یابد.

????تقویت روحیه همکاری

یکی دیگر از راهکارهای موثر برای جلوگیری از دعوای دوقلوها، تقویت روحیه همکاری و مشارکت میان آنهاست. حتی می‌توانید برای این موضوع نیز پاداش هایی تعیین کرده و آنها را ترغیب کنید. البته آنان به دلیل داشتن خواهر یا برادری دوقلو، تا حدی همکاری را می‌آموزند. اما برای کم کردن احتمال بروز چالش های مختلف، این موضوع بسیار موثر است.

????گوش کردن به صحبت های آنان

در زمان دعوای دوقلوها، قبل از هر اقدامی بهتر است به حرف های آنان به خوبی گوش کنید. دلایل آنها را شنیده و بر این اساس استدلال کنید. حتی در مورد رفتارهای آنها سوال کرده و به آنان نیز اجازه صحبت کردن بدهید. گاهی والدین بدون اطلاع از دلیل دعوا، در آن مشارکت کرده و حکم نیز صادر می‌کند. اما اینکار تنها اوضاع را پیچیده تر می‌کند.

????توجه به احساسات

یکی دیگر از نکات اساسی در دعوای دوقلوها توجه به احساسات آنهاست. بهتر است احساس بچه ها شناسایی کرده و در صورت لزوم، احساس و رفتار را محکوم کنید و نه خود فرد را. حتی در این مورد می‌توانید به صورت مستقیم از آنها سوال کنید. برای مثال بگویید به دلیل احساس حسادت بود که با خواهر یا برادرت دعوا کردی؟ از این طریق نه تنها علت را شناسایی می‌کنید؛ بلکه از بروز مجدد این رفتار نیز جلوگیری می‌شود.

????فضا دادن به آنها

در هنگام دعوای دوقلوها انتظار نداشته باشید که آنها فورا یکدیگر را بخشیده و مانند گذشته با هم ارتباط برقرار کنند. به آنها فضا و زمان بدهید تا در مورد اتفاق افتاده فکر کرده و آن را تحلیل کنند. آنها به زودی ارتباط خود را بازسازی کرده و مانند گذشته رفتار می‌کنند. پس این موضوع جای نگرانی ندارد. گاهی باهم بودن بیش از حد آنها را کلافه کرده به همین دلیل نیاز به فاصله گرفتن دارند.

????تعیین هدف برای حل کردن مشکل

برای ترغیب آنها به حل اختلاف و همچنین بهبود ارتباط آنها می‌توانید اهدافی مشخص کنید. برای مثال بگویید اگر با یکدیگر آشتی کنید می‌توانیم به شهربازی رفته و تفریح کنیم. چنین اهدافی برای کودکان خوشایند بوده و آنها را به یکدیگر نزدیک می‌کند. همچنین آنها برای اینکه دوباره پاداش دریافت کنند کمتر با یکدیگر دعوا می‌کنند. این یکی از روش های مفید در جهت کاهش دعوای دوقلوها است.

سخن پایانی

به دلیل همزمانی تولد و تمام مراحل زندگی در دوقلوها، احتمالا والدین و حتی خود آنان مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند. دعوای دوقلوها نیز یکی از این موارد بوده که کاملا هم طبیعی است. چرا که ما میان خواهر برادرهای عادی نیز شاهد بروز چنین اتفاقی هستیم. بهتر است والدین برای هریک از آنان شخصیتی مستقل قائل بوده و در هنگام اختلافات، محتاطانه عمل کنند. در این زمینه می‌توانند از یک روانشناس نیز کمک بگیرند. این موضوع با گذشت زمان حل شده ؛ اما والدین نیز باید اقداماتی انجام دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوای دوقلوها می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: دعوای دوقلوها | برخورد و مدیریت دعوای دوقلوها





:: برچسب‌ها: دعوای دوقلوها | برخورد و مدیریت دعوای دوقلوها ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: