بعد از بازنشستگی چه کنیم | بعد بازنشستگی چه می شود؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

بعد از بازنشستگی دورانی خواهد بود که بسیاری از افراد نمی‌توانند با آن کنار بیایند. برای فردی که مدت زمان زیادی را مشغول کار بوده و فعالیت داشته است؛ حال خانه نشینی سخت خواهد بود. البته معمولا افراد بعد از یک دوره کوتاه استراحت، دوباره شروع به کار می‌کنند. دوران پیری و بازنشستگی یکی از تجربه هایی است که دیر یا زود به سراغ افراد می‌آید. افراد مختلف به این دوران به صورت متفاوتی پاسخ می‌دهند.

باید برای این زمان برنامه ریزی داشت و بهترین استفاده را از آن کرد. در واقع در دوران بازنشستگی، انسانها ثمره یک عمر تلاش و کوشش خود را مشاهده می‌کنند. در این مقاله به بررسی کارهای مناسب و فعالیت های مختلف برای افراد بازنشسته، خواهیم پرداخت.

منبع: بعد از بازنشستگی چه کنیم | بعد بازنشستگی چه می شود؟

بعد از بازنشستگی

نمی‌توان گفت کار بعد از بازنشستگی برای افراد خوب است یا نه! در واقع افرادی که کل زندگی خود را کوشش داشته داشته اند؛ حال با شروع این دوران، اگر کاری برای انجام نداشته باشند؛ بی انگیزه خواهند شد. بروز مشکلات روانی، یکی از عوامل تهدید کننده این دوران است. در دوران بازنشستگی افراد شاهد ازدواج فرزندان خود یا حتی مرگ عزیزان هستند؛ و از طرفی دیگر زندگی حرفه ای آنان نیز به پایان می‌رسد. همه این عوامل دست به دست هم داده و فرد را نسبت به زندگی ناامید می‌کند. 

فعالیت هایی که بعد از بازنشستگی می‌توان انجام داد

برای جلوگیری از بروز مشکلات روانی برای افراد بازنشسته؛ باید برای آنها تفریحات یا مشاغلی در نظر گرفت. همانطور که گفته شد؛ افراد باید برای بعد از بازنشستگی، برنامه ریزی داشته و ارتباط خود را با دیگران نیز حفظ کنند. حال که فرد زمان بیشتری برای پرداختن به کارهای موردعلاقه اش دارد؛ باید با او همراهی کرده و بستر را فراهم کرد. 

⭕سفر

بسیاری از افراد در دوران کاری خود به دلیل مشغله زیاد یا نداشتن وقت کافی، به اندازه کافی سفر نرفته اند. سفر و داشتن تفریح برای استراحت ضروری خواهد بود. سفر همیشه نیاز به هزینه زیادی ندارد. افراد می‌توانند بعد از بازنشستگی خود با اندکی پس انداز به تنهایی یا همراه خانواده خود به سفر رفته و با آداب و رسوم و فرهنگ های مختلف آشنا شوند. این کار برای بهبود روحیه افراد، بسیار موثر است.

⭕معاشرت بیشتر با دوستان

طبیعی است که افرادی که مشغول به کار هستند؛ زمان زیادی را با دوستان خود نگذرانند. اما بعد از بازنشستگی فرصت خوبی است تا به دیدار دوستان رفته و با آنها معاشرت کنید. احتمالا آنان هم در این دوران قرار دارند؛ و همین موضوعات مشترک بیشتری را برای افراد فراهم می‌کند تا با هم تفریح کنند. احتمالا افراد بعد از اتمام دوران کاری خود کمی گوشه گیر شده و از دیگران فاصله می‌گیرند؛ اما با وقت گذرانی با دوستان می‌توان از این موضوع جلوگیری کرد.

⭕استراحت

طبیعی است که با بالارفتن سن نیاز بیشتری به استراحت داشته باشیم. از طرف دیگر به دلیل این که مدت زمان زیادی را مشغول به کار بوده ایم؛ قطعا نیاز به استراحت خواهیم داشت. افراد معمولا بعد از بازنشستگی، مدتی را فقط در خانه استراحت کرده و بعد از به فکر کارهای دیگر می‌افتند. البته به دلیل اینکه به استراحت کردن، عادت ندارند؛ احتمال دچار حس بد یا عذاب وجدان خواهند شد. یا برخی دیگر حس ناکارآمدی دارند. اما فراموش نکنید که این افراد در سن مفید خود به اندازه کافی تلاش کرده اند و در حال حاضر زمان استراحت آنها فرا رسیده است.

⭕ورزش و تغذیه مناسب

ورزش کردن بعد از بازنشتگی نه تنها برای سلامت جسمانی افراد مفید خواهد بود. بلکه سلامت روان آنها را نیز افزایش می‌دهد. ورزش منظم، سبک زندگی سالم و تغذیه مناسب در کنارهم، به فرد انرژیو انگیزه بیشتری برای فعالیت می‌دهد. نیازی به انجام ورزش های سنگین یا پایبندی به رژیم های غذایی سخت و پیچیده نسیت. همین که افراد نکات ساده ای را در زندگی خود رعایت کنند؛ در برابر بیماری های زیادی سالم خواهند ماند.

شاید در محیط کار عادت های رفتاری بدی در مورد غذاخوردن پیدا کرده باشیم. یا به دلیل عدم تحرک در طول روز و حتی در برخی مشاغل فعالیت بیش ازحد، دچار مشکلاتی شده ایم. دوران بازنشستگی زمان جبران این مشکلات است.

⭕آموختن مهارت های جدید

آموختن مهارت های جدید در هر سنی و با هرشرایطی برای افراد تاثیرات مثبتی به همراه خواهد شد. هر زمان برای یادگیری مناسب است و سن بهانه خوبی برای نیاموختن مسائل جدید نیست. همچنین همه ما علاقمند به انجام یا یادگیری کارهایی هستیم؛ که به دلیل مشغله های روزانه، سراغ آنها نمی‌رویم. اما بعد از بازنشستگی زمان خوبی است تا علائق خود را دنبال کرده و چیزهای بیشتری یتد بگیریم.

⭕عضویت در گروه های مختلف

با عضویت در گروه های مختلف و حضور در مکان های جدید بعد از بازنشستگی، نه تنها با افراد جدید آشنا می‌شوید بلکه در این انجمن ها فعالیت های مختلف از جمله سفر و آموزش مهارت های جدید هم انجام می‌شوند؛ که می‌توان از آنها استفاده کرد. در برخی موارد در این گروه ها کارهای داوطلبانه هم برای دیگران انجام می‌شود که برای تقویت روحیه و حس خودکارآمدی، بسیار مفید خواهند بود.

مشاغل مناسب برای دوران بعد از بازنشستگی

نیازی به کارکردن افراد در دوران بازنشستگی نیست. اما اگر خود آنها علاقمند به ادامه حرفه خود باشند؛ می‌توانند اینکار را انجام دهند. بعد از بازنشستگی،احتمالا نمی‌توانیم سراغ هر کاری برویم. از طرف دیگر، مسائل مالی اهمیت سابق را برایمان نخواهد داشت. به همین دلیل احتمال اینکه بتوانیم شغل مورد علاقه مان را پیدا کنیم؛ بیشتر است. البته افراد صاحب کسب و کار برای موقعیت های شغلی مختلف به دنبال افراد جوان و پرانرژی هستند. باید با در نظر گرفتن تمامی جوانب، بهترین شغل را برای این دوران انتخاب کرد. برخی از شغل های مناسب برای این دوران شامل موراد زیر می‌شوند. 

????کتاب نوشتن

????تدریس

????نگهبانی

????باغبانی

????مشاوره شغلی برای افراد تازه کار

????کارآفرینی و دنبال کردن علایق

????بازسازی و فروش خانه ها یا املاک

????رانندگی

شروع یا انجام اینکارها کاملا بستگی به شرایط شما خواهد داشت. تمامی این مشاغل در کشورما قابل انجام بوده و برای دوران بازنشستگی پیشنهاد می‌شوند.

اهمیت به سلامت روان در دوران بعد از بازنشستگی

در این دوران فرد حس های مختلف و متضادی را تجربه خواهد کرد. بسیاری از افراد بعد از بازنشستگی دچار افسردگی می‌شوند. حتی تحقیقات حاکی از آنند که افکار خودکشی نیز در این دوران بیشتر از قبل ظاهر می‌شود. به همین دلیل مراجعه به روانشاس و کمک گرفتن از یک متخصص بسیار مهم خواهد بود. افراد در دوره سالمندی علاوه بر اهمیت به سلامت جسمانی باید از سلامت روان خود نیز مراقبت کنند. 

سخن پایانی

فراموش نکنید که با تمام شدن دوران کارکردن و زندگی حرفه ای، همه چیز تمام نمی‌شود. در واقع بعد از بازنشستگی، زندگی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته و دوران تازه ای شروع می‌شود. رویارویی با آن شاید آسان نباشد؛ اما با گذشت زمان همه چیزتغییر کرده و شما نیز به آن عادت خواهید کرد. به خودتان یا اطرافیان تان سخت نگیرید و برای آماده شدن برای این دوران به آنها زمان بدهید. در این دوران از یک روانشناس نیز می‌توان کمک گرفت.

 
برای دریافت مشاوره در زمینه بعد از بازنشستگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.
 
 
 
 

سوالات متداول

بهترین مشاغل برای بعد از بازنشستگی کدام اند؟

پیدا کردن شغل مناسب برای بعد از بازنشستگی، بستگی به شرایط افراد خواهد داشت؛ اما به طور کلی برخی از این مشاغل شامل نوشتن کتاب، تدریس، باغبانی، نگهبانی، کارآفرینی، املاک و… خواهد بود.

منبع: بعد از بازنشستگی چه کنیم | بعد بازنشستگی چه می شود؟





:: برچسب‌ها: بعد از بازنشستگی چه کنیم | بعد بازنشستگی چه می شود؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 251
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: