چقدر با فرزندتان وقت میگذرانید | وقت گذرانی با فرزند
نوشته شده توسط : ذهن نو

وقت گذرانی با فرزند به روش های مختلفی انجام می‌شود. در واقع همه کودکان از بدو تولد نیاز به حمایت و مراقبت والدین خود داشته و همچنین باید وقت و انرژی کافی برای آن‌ها اختصاص داده شود. برخی تصور می‌کنند همین که امکانات کافی را در اختیار کودک قرار دهیم؛ او خود سرگرم شده و دیگر نیازی به ما ندارد. اما اینطور نیست. بچه ها در ابتدا همه چیز را از والدین و اطرافیان خود می‌آموزند و اگر به حال خود رها شوند؛ نه تنها اختلال در یادگیری آنها ایجاد می‌شود؛ بلکه فرایند رشدی نیز ناکامل می‌ماند. به همین دلیل بهتر است پدر و مادر در این مورد همکاری کرده و مشارکت داشته باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه وقت گذرانی با فرزند می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: چقدر با فرزندتان وقت میگذرانید | وقت گذرانی با فرزند

وقت گذرانی با فرزند

طبیعی است که وقت گذاشتن برای فرزندان نیاز به انرژی و صبر زیادی دارد. اینکار شاید با توجه به دغدغه‌های زندگی امروزی، کمی سخت به نظر برسد. اما فراموش نکنید که وقت‌گذرانی با فرزند، تاثیرات شگرفی بر سلامت روان و همچنین فرایند رشدی دارد. حتی گاها والدین نیز با کمی بازی کردن با کودک، خستگی را فراموش کرده و روحیه بهتری پیدا می‌کنند. معمولا اینکار وظیفه مادران تلقی می‌شود. اما هر دو والد باید برای کودک خود وقت بگذرانند.

همچنین وقتی هم مادر و هم پدر مدت زمان زیادی را بیرون از خانه می‌گذرانند و وقت کافی برای کودک نمی‌گذرانند. کودکانی که با این شرایط بزرگ می‌شوند؛ از سلامت پایین تری برخوردار هستند. 

مزایای وقت گذرانی با فرزند

با اینکه وقت گذرانی با فرزند کاری است که باید به صورت طبیعی و مداوم توسط والدین انجام شود؛ اما به هر حال مزایای زیادی دارد که با توجه به آن‌ها، والدین بهتر است در مورد آن اطلاعات کافی را کسب کرده و از آنها استفاده کنند. برخی از این آثار مثبت شامل موارد زیر می‌شود.

◀صمیمیت بیشتر با او

طبیعی است که با وقت گذرانی با فرزند، او به شما نزدیک تر شده و احساس صمیمیت افزایش پیدا می‌کند. در واقع این احساس زمینه سازی برای مسائل آینده است که کودک بتواند راحت تر در مورد مسائل خود با شما صحبت کند. همچنین او در کنار شما احساس امنیت و آرامش می‌کند. در چنین شرایطی از بروز بسیاری از تعارضات در آینده هم پیشگیری خواهد شد.

◀آموزش مهارت های مختلف

والدین می‌توانند در حین وقت گذرانی با فرزند، مفاهیم زیادی را به وسیله بازی و غیرمستقیم به آنها آموزش دهند. استفاده از ابزارهای مختلف و حتی داستان سرایی برای کودکان می‌توانند تا حد زیادی در آموزش آنها موثر باشد. همچنین والدین باید در رفتارهای خود نیز بسیار دقت کنند؛ چرا که آنها اولین الگوهای کودک هستند و او موارد زیادی را از آنها تقلید می‌کند.

◀تخلیه انرژی کودک به روش درست

با وقت گذرانی با فرزند به شکل های مختلف، تخلیه انرژی کودک به درستی صورت می‌گیرد. در واقع برخی از کودکان امروزی وقتی هم بازی و یا کاری برای انجام دادن ندارند؛ به سراغ بازی های کامپیوتری و تلفن همراه رفته و فعالیت هایی انجام می‌دهند که نه تنها مناسب سن شان نیست؛ بلکه آسیب های زیادی نیز به آنها وارد می‌شود. جلوگیری از این موضوع توسط والدین و به وسیله پر کردن وقت آنها به شیوه درست، امکانپذیر است.

راه های وقت گذرانی با فرزند

بسیاری از والدین تصور می‌کنند که تنها راه وقت گذرانی با فرزند، بازی کردن با اوست. با اینکه این مورد یکی از راه های اصلی وقت گذرانی است؛ اما روش های دیگری نیز برای اینکار وجود دارد. به طور کلی هرکاری که به صورت مشترک با فرزند خود انجام دهید؛ هم برای او موثر بوده و هم شما لذت بیشتری خواهید برد.

????صحبت کردن با کودک

فراموش نکنید که کودکان نیاز شدیدی به صحبت کردن دارند. درواقع صحبت کردن زیادی و پرگویی در برهه ای از زمان برای آنها طبیعی است و والدین باید با صبوری با آنها برخورد کنند. همچنین از طریق صحبت کردن، نیازهای و علایق او را شناخته و به آنها توجه کنند. این موضوع حتی قبل از سن حرف زدن در کودکان می‌تواند به شکل یک طرفه توسط والدین انجام شود. با اینکار بچه ها سریعتر حرف زدن را آموخته و با جهان آشنا می‌شوند. 

????بازی کردن با او

یکی دیگر از راه های وقت گذرانی با فرزند، بازی کردن با اوست. بچه ها در هر سنی بازی کردن را دوست دارند. بازی ها بهتر است متناسب با سن آنها انتخاب شده و هر دو والد در آن مشارکت کنند. بازی کردن یکی از روش های مناسب برای آموزش نیز هست. والدین باید وقت کافی به اینکار اختصاص داده و توجه خود را به کودک نشان دهند.

????کمک گرفتن از کودک برای انجام کارها

حتی اگر والدین وقت کافی برای بازی کردن با بچه ها را ندارند؛ می‌توانند آنها را در فعالیت های روزانه خود مشارکت دهند. برای مثال در حین آشپزی کردن از آنها کمک بگیرند و یا با کمک یکدیگر خانه را تمیز کنند. با اینکار نه تنها کودک سرگرم شده و از همراهی با شما لذت می‌برد؛ بلکه کمک کردن و همکاری را نیز می‌آموزد. با این روش روحیه مسئولیت پذیری نیز در او تقویت می‌شود.

????کتاب خواندن برای او

کتاب خواندن نیز یکی از روش های بسیار مناسب برای وقت گذرانی با فرزند است. بچه ها نه تنها به قصه ها علاقه دارند؛ بلکه می‌توان با این روش آنها را به مطالعه نیز علاقمند کرد. بهتر است داستان ها را متناسب با سن آنها انتخاب کرده و همچنین برای اینکار یک برنامه منظم داشته باشید. تصویرسازی که در ذهن بچه ها صورت می‌گیرد؛ در شکل گیری هوش فضایی و حتی هوش هیجانی آنها  موثر است.

????به گردش رفتن با او

بچه ها در مورد کشف کردن دنیا و همچنین دیدن چیزهای تازه، بسیار کنجکاو هستند. به همین دلیل بهتر است آنها را برای امور مختلف بیرون برده و اجازه دهید با مکان ها آشنا شوند. می‌توانید آخر هفته را به اینکار اختصاص داده و با او همراهی کنید. همچنین در محیط بیرون بسیار به او توجه کرده و از او مراقبت کنید.

نکات مرتبط با وقت گذرانی با فرزند

با استفاده از نکاتی در مورد وقت گذرانی با فرزند، می‌توانید کیفیت این اوقات را بالاتر برده و به او احساس امنیت بدهید. از آنجایی که کودکان حضور و توجه شما را علاقه تلقی می‌کنند؛ در غیر این صورت خود را ناکافی می‌پندارند. بهتر است در حین وقت گذرانی با کودک خود، سن او را در نظر داشته و از او انتظارات غیرواقعی نداشته باشید. همچنین با او تماس چشمی برقرار کرده و مشتاق باشید. احساسات خود را به زبان آورده و او را نیز تشویق کنید. 

سخن پایانی

فراموش نکنید که وقت گذرانی با فرزند، به معنی اختصاص دادن تمام وقتتان به کودک نیست. طبیعی است که شما به عنوان والدین، وظایف دیگری نیز دارید. اما به هر حال فرزندپروری زمان زیادی را از شما می‌گیرد. به همین دلیل بهتر است برای اینکار برنامه ریزی کرده و از همسر خود نیز کمک بگیرید. برخی از افراد تمام وظایف مربوط به کودک را بر عهده خود گذاشته و فشار زیادی به خود وارد می‌کنند. 

برای دریافت مشاوره در زمینه وقت گذرانی با فرزند می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: چقدر با فرزندتان وقت میگذرانید | وقت گذرانی با فرزند





:: برچسب‌ها: چقدر با فرزندتان وقت میگذرانید | وقت گذرانی با فرزند ,
:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 دی 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: