تشویق معتاد به ترک
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا راه‌های تشویق معتاد به ترک را می‌شناسید؟ اعتیاد یکی از عزیزان یا اعضای خانواده به مواد مخدر، یکی از دردناک‌ترین اتفاقات در زندگی محسوب می‌شود و رهایی از هیولای اعتیاد در فکر بسیاری از افراد نشدنی است. اما برای ترک اعتیاد علاوه بر اراده خود فرد، حمایت و تشویق دیگران نیز بسیار مهم و تاثیرگذار است. اما در بسیاری از مواقع خانواده‌ها راه صحیح تشویق کردن فرد معتاد به ترک را نمی‌دانند و با رفتارهای اشتباه او را بیش از پیش در دام اعتیاد درگیر می‌سازند و فرایند ترک را برای او سخت می‌کنند. با آگاهی از راه‌های صحیح تشویق کردن و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید عزیز خود را در این مسیر یاری کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشویق معتاد به ترک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 منبع: تشویق معتاد به ترک

تشویق معتاد به ترک چه معنایی دارد؟

هر فردی در زندگی آرزوها و رویاهایی دارد که به هردلیل نتوانسته به آن‌ها برسد و مجبور شده که آرزوهای خود را به فراموشی بسپارد. یکی از شایع‌ترین دلایلی که رویاها و آینده آدمی را از بین می‌­برد اعتیاد است. باید بدانید که مرز باریکی بین تشویق و ترغیب و نصیحت و انتقاد وجود دارد و خیلی اوقات خانواده‌ها را دچار گمراهی می­‌کند.

آن‌ها به روانشناس یا مشاور ترک اعتیاد می‌گویند که ما خیلی او را تشویق کردیم و خیلی به او انگیزه داده‌ایم اما او توجهی نمی­‌کند. روانشناس با بررسی بیشتر متوجه خواهد شد این تشویق‌ها در واقع سرزنش بوده است و خانواد‌ه‌ها بجای کمک، عزیز معتاد خود را بیشتر تخریب می­‌کنند.

????نکات مهم در تشویق معتاد به ترک

تشویق کردن به طور کلی به این معناست که شما به رفتاری که درست یا مورد پسند است واکنش مثبت نشان داده و با تایید آن رفتار، باعث تکرار رفتار درست شده و به بهبود عزت نفس و حس ارزشمندی در فرد معتاد کمک کنید. شما باید به فرد معتاد بفهمانید که نکات مثبت او را می­‌بینید و بابت آن‌ها از او ممنون هستید. زمانی که متوجه رفتارهای مثبت او می­‌شوید، چقدر او را بیشتر دوست دارید. توجه کنید که نباید به او اینطور القا کنید که اگر رفتار مورد پسند شما را انجام ندهند او را دوست ندارید. این دقیقا نکته مهم در تشویق معتاد به ترک کردن است.

یادآوری گذشته، به تصویر کشیدن روزهای بعد از پاکی، توصیف وضعیت خراب فعلی فرد، نصیحت کردن و از این دست رفتارها در ابتدای مسیر ترک خیلی جواب نمی‌­دهد و حتی می­‌تواند باعث حس گناه و ناتوانی از رفتن این مسیر طولانی در فرد معتاد شود. البته در مسیر ترک و پس از شروع راه، می­‌توانید با یادآوری دوباره آرزوهای مشترک، توانمندی‌ها، هنرها یا مهارت‌هایی که فرد معتاد داشته است، او را ترغیب به ادامه مسیر کنید.

راه های تشویق معتاد به ترک

برای اینکه بتوانید در فرد معتاد انگیزه ترک ایجاد کرده و او را در این مسیر امیدوار نگه دارید، راه‌های متفاوتی وجود دارد که برخی از آن‌ها منحصرا مخصوص فرد مورد نظر است و می­‌توانید به کمک روانشناس خصوصیات عزیز خود را بهتر بشناسید و با استفاده از آن به او کمک کنید. برخی از راه‌های تشویق فرد معتاد به ترک عبارتند از:

⭕تشویق معتاد به ترک | اعتیاد و ماده مصرفی فرد را بشناسید

حتما در مورد اعتیاد، علائم و دلایل آن، نوع ماده مصرفی، طریقه تولید و مصرف آن و هر چیزی که می‌­تواند به شما کمک کند تحقیق کنید. این مسئله باعث می‌­شود که فرد معتاد بفهمد شما او را درک می­‌کنید و مسئله اعتیاد او برایتان مهم است و همچنین تشویق معتاد به ترک راحت تر می‌شود. اگر دردهای روحی و جسمی عزیزتان را نشناسید نمی‌توانید به او کمک کنید.

⭕اعتیاد عزیزتان را بپذیرید و از او حمایت کنید

شاید برایتان سخت باشد که بپذیرید یکی از عزیزان شما هم درگیر اعتیاد شده است. در مرحله اول باید انکار و نادیده گرفتن اعتیاد را تمام کرده و بپذیرید که او بیمار است و مثل همیشه به حمایت و رسیدگی شما نیاز دارد. تا زمانی که نپذیرید این اتفاق برای شما افتاده، کمک کردن و تشویق معتاد به ترک معنی خاصی نمی‌­دهد.

⭕حتما با متخصص در تماس باشید

اعتیاد، یک بیماری است که بخش مهمی از آن را آسیب‌ها و مشکلات روانی تشکیل داده و پس از وابستگی، جسم هم درگیر می‌شود. بنابراین به دلیل پیچیده بودن مسائل مربوط به روان، شما نیاز دارید با یک متخصص روانشناسی در مورد تشویق معتاد به ترک در ارتباط بوده و به او و راهکارهایش اعتماد کنید.

بپذیرید که شما همه چیز را نمی‌­دانید و لازم است که از یک متخصص کمک بگیرید. هم برای آرامش و شنیده شدن دردهای خودتان و هم برای اینکه راه ترک عزیزتان را هموارتر و مطمئن‌تر سازید. در کنار حضور روانشناس، حتما مشاوره‌های پزشکی و درمان جسمانی را نیز در نظر بگیرید. 

⭕تشویق کردن فرد معتاد به ترک | توقعات خود را متعادل کنید

راه ترک اعتیاد دشوار است و باید به فرد معتاد زمان بدهید و به یکدیگر اعتماد داشته باشید. اعتیاد یک نوع وابستگی شدید است، یک فرد وابسته بسیار ضعیف شده و برای به دست آوردن خواسته خود هرکاری می‌­کند. مانند نوزادی که به مادر وابسته است، فرد معتاد نیز به مواد وابسته شده پس توجه کنید که برای جدا کردن او از مواد مخدر، باید او را تقویت و آماده کرده و سپس توقع موفقیت داشته باشید.

⭕برای لغزش ها و وسوسه ها آماده باشید

یکی از معمول‌ترین اتفاقاتی که در مسیر تشویق معتاد به ترک پیش می‌­آید، وسوسه مصرف دوباره می‌باشد که باید بدانید این بسیار طبیعی است. مهم‌تر از وسوسه مصرف دوباره، لغزش‌های گاه و بیگاه است که به دلایل بسیار مختلفی اتفاق می‌­افتد. باید بدانید که این لغزش‌ها طبیعی‌اند و فکر نکنید با یک لغزش همه چیز خراب می­‌شود. عزیزتان را درک کرده، حرف‌ها و دلایل این لغزش او را بشنوید و او را به ادامه ترک سوق دهید.

⭕احساس گناه ندادن به او

برخی از افراد برای تحریک و همچنین تشویق معتاد به ترک به او احساس گناه داده و مدام او را سرزنش می‌کنند. اما این روش درست و اثربخشی نیست. در واقع فرد نه می‌تواند از این موقعیت خود را راحت کند و نه حرف های دیگران را می‌تواند نشنیده بگیرد. فراموش نکنید که فرد معتاد بیمار بوده و نمی‌توان او را به دلیل بیماری که دارد؛ تحقیر و سرزنش کرد.

⭕برچسب نزدن به فرد معتاد

برخی از افراد برای اینکه فرد را شدت و وخامت اوضاع مطلع کنند؛ شروع به برچسب زدن به او می‌کنند. در واقع آنها بی ارادگی فرد را تعمیم داده و تصور می‌کنند که او دیگر هیچکاه قادر به ترک کردن نیست. اما این روش درستی برای تشویق معتاد به ترک نیست. این موضوع تنها باعث برانگیخنگی و عصبانیت فرد معتاد می‌گردد و به هیچ عنوان انگیزه خوبی نیست. حتی گاها او را به مصرف بیشتر نیز ترغیب می‌کند.

⭕کمک گرفتن از گروه های حمایتی

یکی دیگر از راه های بسیار موثر در زمینه ترک اعتیاد و تشویق معتاد به ترک، استفاده از گروه های حمایتی و یا گروه درمانی است. فرد با حضور در این گروه ها وقتی با افرادی که مانند او هستند؛ آشنا می‌شود، راحت تر با این موضوع کنار آمده و همچنین متوجه می‌شود که تنها نیست. همچنین می‌تواند دوست های زیادی نیز در این زمان پیدا کند و این موضوع در روحیه او موثر خواهد بود.

با معتادان چه برخوردی باید کرد؟

به طور کلی رفتارکردن با فرد معتاد در جهت تشویق معتاد به ترک، بسیار مهم است. برای ایجاد انگیزه و اراده در او، در ابتدا باید ارتباط درست و نزدیکی با او داشته باشید. نحوه ای که اطرافیان با فرد معتاد دارند در تصمیم به ترک و یا حتی بازگشت به ترک اعتیاد بسیار تعیین کننده هستند.

در چنین شرایطی نزدیک ترین افراد به فرد بوده و باید بسیار محتاطانه عمل کنند. همچنین بهتر است محیط اطراف معتاد نیز از آرامش نسبی برخوردار باشد. یکی از دلایل اصلی گرایش افراد به سمت اعتیاد، محیط خانوادگی متشنج است. به همین دلیل برای ایجاد انگیزه در او ابتدا باید شرایط اطراف را آرام کرد. همچنین اطراف به آرامی با فرد معتاد برخورد داشته و نسبت به او واکنش نشان دهند.

سخن پایانی

فراموش نکنید که هیچگاه مجبور کردن فرد برای ترک اعتیاد و یا روش های نادرست در این زمینه موثر واقع نمی‌شوند. تا زمانی که خود فرد تصمیم جدی در این مورد نگیرد؛ دیگران نمی‌توانند او را مجبور به این کار کنند. به همین دلیل بهتر است به جای فشار آوردن به او و استفاده از روش های خودسرانه، در او انگیزه ایجاد کرده و از یک روانشناس کمک بگیرید. تشویق معتاد به ترک نیاز به زمان و انرژی زیادی دارد؛ به همین دلیل بهتر است در این دوران صبور باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشویق معتاد به ترک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: تشویق معتاد به ترک





:: برچسب‌ها: تشویق معتاد به ترک ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 دی 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: