بهترین رشته تحصیلی در دانشگاه
نوشته شده توسط : ذهن نو

بهترین رشته تحصیلی از نظر افراد مختلف، متفاوت خواهد بود. افراد برای ادامه تحصیل، معیار های مختلفی برای انتخاب رشته دارند. گرچه با وجود علاقه در هر رشته ای می‌توان موفق شد و به نتیجه دلخواه رسید. اما در این مسیر عوامل زیادی موثر هستند که نباید از آنها چشم پوشی کرد. همچنین موقعیت و اهداف افراد نیز در مورد دخیل هستند. همیشه یکی از مشکلات اساسی که دانش اموزان و متقاضیان کنکور در ایران، با آن روبرو هستند؛ رشته مناسب آنهاست.

 

خیلی از افراد حتی تا زمان کنکور هم نمی‌توانند تصمیم خود را به طور قطعی بگیرند. حتی برخی از یک رشته فارغ التحصیل نیز می‌شوند؛ اما هیچ علاقه ای نسبت به آن نداشته و از آن استفاده نیز نمی‌کنند. بعد از خواندن این مقاله می‌توانید رشته متناسب به موقعیت خود را انتخاب کنید.

منبع: بهترین رشته تحصیلی در دانشگاه

بهترین رشته تحصیلی

رشته های تحصیلی مختلف براساس موضوعات مختلفی در دسته بندی های مشخصی قرار می‌گیرند. رشته های دانشگاهی بر اساس تحصیلات دوران دبیرستان انتخاب می‌شوند. اما گاهی برخی از رشته های میان گروهی هستند که می‌توان بدون نیاز به داشتن پیش زمینه ای آنها را ادامه داد. همیشه بهترین رشته تحصیلی براساس درآمدزایی و بازار کار انتخاب نمی‌شود. در برخی موارد درآمد یک رشته بسیار خوب است اما راه رسیدن به آن بسیار دشوار بوده و متناسب با توانمندی و استعداد ما نیست. بهترین دلیل نباید در این مورد صرفا بر اساس احساسات تصمیم گرفت. 

بهترین رشته تحصیلی بر اساس جنسیت

خوشبختانه تعداد رشته هایی که افراد برحسب جنسیت می‌توانند در آنها تحصیل کنند؛ بسیار کم است. به این معنا که تقریبا هیچ رشته ای نیست که افراد را به دلیل جنسیت آنها نپذیرند. شاید ظرفیت دانشگاه ها براساس تعداد دختران و پسران تعیین شود. اما به طور کلی محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. اما برخی از رشته ها بیشتر با روحیات و توانمندی های دختران یا پسران تناسب دارد. بهترین رشته تحصیلی برای دختران وپسران، شامل موارد زیر خواهد شد.

????بهترین رشته تحصیلی برای دختران

این یک باور کاملا اشتباه است که دختران برای رشته های گروه ریاضی مناسب نیستند. قطعا از لحاظ علمی، مغز پسران آمادگی بیشتری برای یادگیری مفاهیم دریاضی دارد. اما نمی‌توان امکان موفقیت دختران در این رشته ها را به طور کلی رد کرد. از طرفی خود دختران نیز برای رشته های دیگر علاقه بیشتری نشان می‌دهند.بهترین رشته تحصیلی برای دختران شامل، پرستاری، داروسازی، روانشناسی، مهندسی عمران وشیمی، می‌شود.

????بهترین رشته تحصیلی برای پسران

معمولا علاقه پسران برای رشته های گروه مهندسی بیشتر است و در آنان نیز بهتر عمل می‌کنند. اما آنها توانایی حضور در هر رشته ای را دارند. در مورد رشته های دانشگاهی نیز برخی از بهترین رشته تحصیلی هایی که برای آنها مناسب است؛ شامل، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، بینایی سنجی، برق، عمران و رشته کامپیوتر، می‌شود. پسران احتمالا به دلیل قدرت تفکر منطقی شان در رشته حقوق و وکالت نیز موفق خواهند شد. البته پیشرفت در هر رشته ای نیاز به تلاش خود فرد دارد.

بهترین رشته تحصیلی برای مهاجرت

از آنجایی که این روزها بازار مهاجرت تحصیلی، بسیار داغ است؛ افراد باید در مورد تحصیل در کشورهای دیگر نیز اطلاعاتی داشته باشند. البته شرایط کشورهای مختلف متفاوت است و همچنین برای مهارجرت باید جوانب زیادی را در نظر گرفت. برای مثال آیا فرد بعد از اتمام تحصیلاتش قصد اشتغال در کشور مقصد را دارد و یا از پس هزینه های تحصیل برخواهد آمد یا خیر!

به هرحال برحسب پژوهش های اخیری که بر فارغ التحصیلان رشته های مختلف در کشورهای مختلف انجام شده است؛ برخی از بهترین رشته تحصیلی های مختلف در جهان، شامل موارد زیر می‌شوند.

????ریاضیات آماری

????داروسازی

????مدیریت و اقتصاد کاربردی

????اقتصاد سیاسی

????مهندسی نفت

????مهندسی برق و کامپیوتر

????هوافضا

????تحلیلگر تجارت

????تحقیق در عملیات

نکته جالب اینجاست که رشته های گروه پزشکی در بیشتر کشورها به اندازه  ایران محبوب نیستند. بسیاری از کشورها برای تحصیل در رشته های پزشکی و حقوق، فقط مدرک تحصیلی خود را قبول دارند و نمی‌توان با مدرک کشورهای دیگر در این رشته ها تحصیل کرد. همچنین این رشته علاوه بر داشتن موقعیتی خوب در کشورهای دیگر بازار کار و درآمد نسبتا بالایی نیز دارند.

⭕سخت ترین رشته های تحصیلی

سختی رشته های تحصیلی مختلف، صفتی نسبی بوده و همه افراد بر سر آن توافق ندارند. از نظر هر فردی یک رشته تحصیلی بسیار سخت است. در واقع افراد برحسب موقعیت خود این موضوع را می‌سنجند. همچنین برخی از رشته هایی که از نظر همه افراد دشوار هستند؛ فردی به دلیل علاقه، آن را بسیار آسان می‌داند.

البته می‌توان برحسب پارامترهای مختلفی مثل زمان مورد نیاز برای یادگیری، یا اتمام تحصیل، و تعداد افراد فارغ التحصیل از آن رشته، میزان سختی و آسانی آن را سنجید. برخی از سخت ترین رشته های تحصیلی در جهان برحسب استاندارد های بین المللی شامل موارد زیر می‌شوند.

شیمی کاربردی و محض

فیزیک

ستاره شناسی

مهندسی زیستی

زیست شناسی سلولی مولکولی

بیوفیزیک

مهندسی پزشکی

مهندسی معماری

مهندسی هوافضا

عصب شناسی

مهندسی نفت

بهترین رشته تحصیلی از لحاظ بازارکار و درآمد

انتخاب بهترین رشته تحصیلی فقط برحسب بازارکار و درآمد، کار عاقلانه ای نیست. چرا که در صورت عدم علاقه، نمی‌توان در این رشته به موفقیت و پیشرفت رسید. اما به هر حال آینده کاری، موضوع مهمی است که دانشجویان باید آن را در نظر داشته باشند. از طرفی رشته های پردرآمد در ایران و جهان متفاوت هستند.

????بهترین رشته تحصیلی پردرآمد ایران

برخی از رشته هایی که در سال های اخیر در ایران، به درآمدزایی خوبی رسیده اند؛ شامل رشته های علوم پزشکی مثل جراحی، مهندسی نرم افزار، برنامه نویسی، گرافیک، حسابداری، وکالت و… می‌شوند. البته ورود به بهترین رشته تحصیلی، تضمین کننده موفقیت نیستند؛ بلکه همه آنها نیازمند برخورداری از مهارت و تخصص هستند.

????بهترین رشته تحصیلی پردرآمد در جهان

برخی از بهترین رشته تحصیلی های پردرآمد در جهان، شامل رشته های انرژی های پایدار و تجدید پذیر، روانشناسی صنعتی و سازمانی، هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات، مهندسی شیمی، پرستاری، زیست پزشکی، اینترنت اشیا و… می‌شود. تحصیل در این رشته در خارج از کشور آسان نبوده  نیاز به تلاش زیادی دارد. البته آینده شغلی آنها بسیار مناسب است و موسسات زیادی به متخصصین این رشته ها نیازمند هستند.

سخن پایانی

انتخاب بهترین رشته تحصیلی برای هر فرد متناسب با شرایط او انجام می‌شود. افراد باید نکات زیادی را در این باره در نظر بگیرند. مشورت با افرادی که در این رشته ها مشغول به کار یا تحصیل هستند؛ همچنین مشاور تحصیلی، کمک بزرگی به دانش آموزان خواهد کرد. داشتن اطلاعات در زمینه رشته های مختلف و همچنین شناخت استعداد و توانمندی های خود، تصمیم گیری برای شما آسان تر خواهد کرد. بهتر است در این مورد آینده نگر باشید و عوامل مختلفی را در نظر بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بهترین رشته تحصیلی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

بهترین رشته تحصیلی برای دختران کدام است؟

 
به طور کلی دختران می‌توانند در هر رشته این که به آن علاقه دارند و یا در ان دارای استعداد هستند؛ تحصیل کنند. اما برخی از رشته در ایران هم برای تحصیل و هم برای آینده شغلی آنها مناسب تر است. برخی از این رشته ها شامل ، پرستاری، داروسازی، روانشناسی، مهندسی عمران وشیمی، می‌شود.

منبع: بهترین رشته تحصیلی در دانشگاه





:: برچسب‌ها: بهترین رشته تحصیلی در دانشگاه ,
:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: