اعتیاد و پوسیدگی دندان
نوشته شده توسط : ذهن نو

اعتیاد و پوسیدگی دندان قطعا رابطه مستقیم با یکدیگر دارند. تقریبا همه افراد از عوارض جانبی اعتیاد بر بخش های مختلف بدن اطلاع دارند. همچنین از آنجایی که دندانها بخشی از صورت و ظاهر افراد را نشان می‌دهد؛ ایجاد تغییراتی در آنها محسوس است. به شکلی که در برخی موارد، اطرافیان از این طریق از اعتیاد فرد مطلع می‌شوند. مصرف مواد مختلف، تاثیر مستقیم بر سلامت دندان ها داشته و آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این موضوع مخصوصا در مورد مواردی که به صورت تدخینی استفاده می‌شوند؛ بیشتر دیده می‌شود. پوسیدگی دندان ها حتی در مورد اعتیاد به الکل و مصرف سیگار نیز وجود دارد. از طرفی سلامت دندانها، تاثیر مستقیم بر سلامت جسمانی در جنبه های مختلف داشته؛ به همین دلیل باید در این مورد حساس بود. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد و پوسیدگی دندان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: اعتیاد و پوسیدگی دندان

اعتیاد و پوسیدگی دندان

فراموش نکنید که در مورد اعتیاد و پوسیدگی دندان، تنها پوسیدگی، مشکل معتادین نیست. بلکه به طور کلی سلامت دهان آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مواد مخدر های مختلف، به شکل های گوناگونی در این مورد نقش دارند و سلامت فرد را به خطر می‌اندازند. یکی دیگر از مشکلات این مسئله برای افراد معتاد، درمان این موضوع است. که حتی در فرایند درمان نیز اعتیاد، آنها را دچار مشکل می‌کند. به همین دلیل بهتر است افراد حتی در صورت مصرف مواد مخدر نیز به این موضوع توجه کرده و از بروز مشکلات مختلف جلوگیری کنند.

تاثیر مواد مختلف بر سلامت دندانها | اعتیاد و پوسیدگی دندان

به طور کلی بیشترین تاثیر مواد مخدر در این مورد، تاثیر بر بافت دهانی است. برخی از معتادان به دلیل وضعیت مالی مناسب و یا حتی فشار خانواده می‌توانند این موضوع را تاحدی کنترل کرده و یا حتی با روش هایی آن را پنهان کنند. اما اعتیاد علائم زیادی دارد که تنها به پوسیدگی دندانها ختم نمی‌شود. در این قسمت به بررسی اعتیاد و پوسیدگی دندان در مورد مواد مختلف، می‌پردازیم.

????تاثیر تریاک بر دندان

مصرف تریاک در بیشتر موارد سبب تغییر رنگ دندانها و حتی شکستگی آنها می‌شود. مصرف این ماده در بیشتر موارد به شکل تدخینی است اما گاهی به شکل های دیگر نیز مصرف می‌شود. تاثیر آن بر دهان و دندان ها، باروش های مختلف، تقریبا مشابه است. افرادی که این ماده را مصرف می‌کنند؛ زرد شدن دندان، افزایش پلاک و جرم دندانی، عفونت لثه، افتادن دندانها بدون دلیل، دندان قروچه، قارچ لثه و آسیب پذیری مینای دندان را تجربه می‌کنند.

????الکل

الکل خاصیت اسیدی داشته، به همین دلیل مصرف آن به صورت مکرر، آسیب زیادی به دندانها می‌زند. برخی از الکل به عنوان مسکنی برای کاهش دردهای دندان استفاده می‌کنند. فراموش نکنید که با این روش شما تنها درد را برای مدتی از بین می‌برید؛ اما عامل درد همچنان وجود دارد و باعث آسیب های زیادی می‌شود. از طرفی مصرف الکل باعث ریفلاکس معده شده  که در این صورت، اسید معده نیز به دندانها آسیب می‌زند. 

????هروئین | اعتیاد و پوسیدگی دندان

در بیشتر موارد مصرف هروئین باعث افزایش اشتها به خوراکی های شیرین می‌شود. فرد به دلیل نشئگی مقدار زیادی از این خوراکی ها را مصرف کرده و به همین دلیل پوسیدگی دندان بعد از مدتی رخ می‌دهد. از طرفی مصرف هروئین به شکل هایی که به صورت مستقیم با دندانها سروکار دارد، این احتمال را افزایش می‌دهد. در برخی موارد، مصرف این ماده باعث بروز دندان قروچه شده که در صورت ساییده شده فک، دندانها نیز آسیب زیادی می‌بینند.

????شیشه

شیشه یکی از مضرترین مواد برای دندان هاست. در واقع تاثیر آن به صورت مستقیم بوده و باعث بروز مشکلات زیادی برای افراد می‌شود. پس گذشت مدت زمان کوتاهی از مصرف این ماده، فرد دچار عفونت در ناحیه دهان شده و همچنین دندان قروچه را نیز تجربه می‌کند. شیشه به شدت اسیدی است و به همین دلیل تاثیرات جبران ناپذیری بر سلامت دندان و دهان دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده تقریبا 96 درصد افرادی که شیشه مصرف می‌کنند؛ در دندان های خود حفره دارند.

????سیگار و تنباکو

تاثیر سیگار و تنباکو بر سلامت دندانها بسیار مشهود است. معمولا افراد سیگاری دندان های کدر و زردی داشته و مشکلات زیادی را در این مورد تجربه می‌کنند. از طرفی مصرف این مواد احتمال ابتلا به سرطان های مختلف گلو، دهان و مری را افزایش می‌دهد. 

????گل

مصرف ماری جوانا نیز مانند سیگار احتمال ابتلا به سرطان های مربوط به دهان را یه شدت افزایش می‌دهد. از طرفی تعادل اسیدی و بازی دهان را تغییر داده؛ به همین دلیل افراد دچار پوسیدگی دندان می‌شوند. خشکی دهان، استفراغ و ریفلاکس معده ناشی از مصرف این ماده این، در مورد اعتیاد و پوسیدگی دندان موثر است. مصرف این ماده در میان جوانان بسیار شایع است؛ به همین دلیل در این مورد باید بسیار دقت کرد. 

????کوکائین

یکی دیگر از موادی که در مورد اعتیاد و پوسیدگی دندان، نقش دارد؛ کوکائین است. البته تاثیر این ماده به میزان مصرف قرد بستگی دارد. مصرف کوکائین با دندانها ارتباطی نداشته؛ اما به دلیل بروز خشکی دهان و بروز دندان قروچه در این مورد موثر است. از طرفی برخی از افراد کوکائین را به لثه ها می‌زنند که همین موضوع باعث عفونت لثه ها و دندان ها می‌شوند.

????اکستازی | اعتیاد و پوسیدگی دندان

مصرف موادی مانند اکستازی و دی ام تی آمفتامین ها باعث بروز خشکی دهان و دندان و قروچه می‌شوند که همین موضوع آسیب زیادی به دندان ها وارد می‌کند. اکستازی نوعی قرص است که مصرف آن میان جوانان بسیار شایع است. به همین دلیل احتمالا شاهد بروز پیامدهای آن بیشتر در سنین پایین خواهیم بود. 

برای جلوگیری از بروز پوسیدگی دندانها بر اثر اعتیاد چه باید کرد؟

برای جلوگیری از بروز عوارض های اعتیاد و پوسیدگی دندان، بهتر است در ابتدا با یک متخصص مشورت کرده و اعتیاد خود را درمان کنید. چرا که حتی در صورت اهمیت دادن به سلامت دندانها در حین مصرف مواد، بازهم افراد برای مراجعه به دندانپزشک، دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

برای مثال افرادی که اعتیاد دارند مواد بی حس کننده دندانپزشکی بر آنها اثری نداشته به همین دلیل این افراد با باید مقدار بیشتری از این ماده را دریافت کرده و یا درد آن را به طور کامل احساس کنند. حتما قبل از انجام هر اقدامی این موضوع را با دندانپزشک خود مطرح کرده و در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید. برای اطلاع از روش های ترک در خانه کلیک کنید.

سخن پایانی

بروز مشکلاتی در دندانها و دهان از نشانه های بارز یک فرد معتاد است. اعتیاد نشانه های مختلفی داشته و همچنین این موضوع در مورد مواد مختلف، متفاوت است. بهتر است افراد برای بالا بردن کیفیت سلامت خود، اعتیاد را درمان کرده و به سلامت دهان و دندان های خود اهمیت دهند. چرا که بروز مشکلاتی در دهان در دستگاه گوارش، سیستم ایمنی و بخش های دیگر بدن تاثیر دارد. رعایت نکات بهداشتی می‌تواند در این شرایط موثر واقع شود؛ اما درمان اصلی نیست. افراد می‌توانند در مورد اعتیاد و پوسیدگی دندان از یک پزشک و همچنین روانشناس برای ترک، کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد و پوسیدگی دندان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: اعتیاد و پوسیدگی دندان





:: برچسب‌ها: اعتیاد و پوسیدگی دندان ,
:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: