چاکرا چیست؟ | معرفی 7 چاکرای بدن
نوشته شده توسط : ذهن نو

چاکرا بحثی نسبتا علمی در آیین هندوئیسم است که به مراکز انرژی در بدن گفته می‌شود. به طور کلی عوامل مختلفی بر سلامت جسمانی یا حتی روانی ما موثر هستند که شاید قابل مشاهده هم نباشند. این نقاط در بدن در موجود زنده ای وجود دارند. فقط برای بهره گیری از آنها باید با روش هایی آنها را تحریک کرده و همچنین از کارکرد درست آنها اطمینان حاصل کرد. در این زمینه اندیشمندان زیادی اظهار نظر کرده اند؛ اما هنوز نمی‌توان آن را به طور کامل رد یا تایید کرد. نکته جالب توجه اینجاست که در این زمینه اختلاف نظرهایی نیز وجود دارد. آیین بودیسم از هفت چاکرا خبر داده اما هندوئیسم معتقد به وجود هفت چاک‌را در بدن ماست. اما به هر حال نقطه اشتراک آنها ارتباط این کانال ها با یکدیگر در بدن است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شناخت بدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: چاکرا چیست؟ | معرفی 7 چاکرای بدن

چاکرا

کلمه چاکرا از زبان مردم هندوستان نشات گرفته؛ اما معمولا در انگلیسی به چرخه ترجمه می‌شود. این کانون های انرژی در امتداد ستون فقرات قرار داشته و هریک از آنها با بخشی از بدن در ارتباط هستند. به طور کلی تصور می‌شود که انسداد یا اختلال در کنار این مراکز منجر به ناراحتی های مختلف شده؛ اما از طرف دیگر تعادل در آنها منجر به آرامش و سلامتی می‌گردد.

امروزه بسیاری از افراد از این روش بهره گرفته و حتی با کمک آن مشکلات خود را حل می‌کنند. برخی معتقدند که استفاده از روش های مربوط به این موضوع کاملا جنبه روانی و اعتقادی داشته و برای همه موثر نیست. هر چاکرا رنگ و نماد خاصی داشته و عناصری مختلفی بر آنها موثر هستند. 

انواع چاکرا در بدن

برخی از فرهنگ ها معتقدند که هزاران مرکز انرژی در بدن وجود دارد. اما ما در این قسمت به بررسی هفت چاکرای اصلی می‌پردازیم که بر روی نصف النهار بدن یعنی ستون فقرات واقع شده اند. بر طبق این سنت، انرژی های منفی بدن در سمت چپ و انرژی های مثبت در سمت راست بدن واقع شده اند. همچنین به دو دسته فرعی و اصلی تقسیم می‌شوند.

1️⃣مولادهارا یا ریشه

چاکرای ریشه یکی از اصلی ترین چاکرای های بدن است که در پایین ترین قسمت ستون فقرات، یعنی بین مقعد و آلت تناسلی قرار گرفته است. این نقطه بیانگر پایه و اساس انسان است؛ به همین دلیل به آن ریشه گفته می‌شود. تعادل در این چاک‌را منجر به احساس امنیت، ثبات، جاه طلبی، بقا و خودکفایی همراه است. رنگ این چاکرا قرمز بوده، عنصر آن زمین است و سنگ مربوط به آن نیز هماتیت نام دارد. افراد می‌توانند برای پاکسازی این چاک‌را از روغن های مخصوص استفاده کرده و همچنین کلمات تاکیدی را به کار گیرند.

2️⃣سوادیشتانا یا خاجی

چاکرای خاجی، زیرناف قرار داشته و با خلاقیت، تمایل جنسی، قدرت شخصی، تعادل عاطفی، شهود و انرژی فیزیکی، ارتباط دارد. با تعادل در این چاکرا احساس رضایت، دلسوزی و شادی خواهیم داشت. رنگ این چاکرا نارنجی بوده، عنصر آن آب است و نام سنگ مربوط به آن نیز چشم ببر است. 

3️⃣مانیپورا یا شبکه خورشیدی

محل کانون این چاکر بین ناف و پایین قفسه سینه است. کارکرد درست این چاک‌را تاثیر زیادی در اعتماد به نفس و عزت نفس دارد. به طوریکه در صورت انسداد این چاکرا، افراد احساس شرم و شک نسبت به خود دارند. رنگ این چاک‌را همانطور که از اسم خورشیدی آن مشخص است؛ زرد بوده و عنصر آن آتش است. از طرفی سنگ مربوط به ان نیز کهربا است. برای پاکسازی این چاک‌را، افراد می‌توانند از مدیتیشن و روغن های ضروری استفاده کنند.

4️⃣آناهاتا یا قلب

این چاکرا نیز درست در وسط قفسه سینه قرار داشته و پلی بین کانون های پایینی که مرتبط با مادیات هستند؛ با چاکراهای بالایی که مرتبط با معویات هستند، است. این چاک‌را مرکز احساسات بوده و مسئول عشق ورزی می‌باشد. رنگ این چاک‌را سبز بوده، عنصر آن هوا و سنگ مربوط به آن رز کوارتز است. برای پاکسازی این چاکراها باید از سنگ ها، جملات تاکیدی و همچنین مانتراها استفاده کرد.

5️⃣ویشودا یا گلو

چاکرای ویشودا که به معنای خالص نیز هست؛ درست در کنار غده تیروئید قرار داشته و در واقع در گلو واقع است. کارایی این چاکرا برای ارتباط فکر، درون نگری، صداقت، ابراز وجود و رویا مرتبط است. در صورت انسداد این نقطه افراد ساکت، ترسو، نادان و ناتوان می‌شوند. رنگ این کانون آبی روشن و فیروزه ای است، عنصر آن صدا و موسیقی بوده و سنگ مربوط به آکوامارین است. برای پاکسازی و متعادل سازی آن نیز مراقبه، تکرار جملات تاکیدی و همچنین استفاده از ژست های مختلف نیز کاربرد دارند.

6️⃣آجنا یا چشم سوم

این چاکرا در سر و بین دو ابرو، قرار داشته و مرتبط با درک شهودی و اتصال به تصاویر بزرگ است. برخی آن را چشم روح در نظر می‌گیرند؛ چرا که اطلاعات فراتر تر از چیزی که هستند؛ ضبط می‌کنند. همچنین با بینش و هوش نیز مرتبط است. رنگ ان آبی تیره و بنفش بوده عنصر ان نور است و سنگ مرتبط به آن نیز آمیتیست است. برای پاکسازی این چاکراف باید نحوه سکوت کردن را آموخت . همچنین شهود را تقویت کرده و از کریستال ها استفاده نمود.

7️⃣تاج

چاکرای تاج، در بالاترین قسمت سر قرار دارد و همچنین بیانگر توانایی ارتباط کامل معنوی است. این چاک‌را زیبایی درونی و بیرونی و ارتباط معنوی را کنترل می‌کند. رنگ آن بنفش و سفید بوده  و عنصر آن شعور الهی است. سنگ مربوط به این چاک‌را نیز کوارتز شفاف می‌باشد. روش پاکسازی چاکرای تاج پیدا کردن درونی ترین بخش وجودی، استفاده از کلمات تاکیدی و همچنین بخور و روغن های ضروری است. 

حالات چاکراها

به طور کلی همه چاکراهای بدن، دارای حالات مشخصی هستند که بسته به شرایط فرد بروز می‌کنند. همچنین با اطلاع از نشانه های این حالات و اهمیت به آنها، می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد و همچنین وضعیت روحی و جسمی بهتری داشت. برخی از این حالات شامل چرخش طبیعی، چرخش با کم کاری، چرخش با پرکاری و همچنین با هرج و مرج است.

وظایف چاکراها

همانطور که گفته شد کارکرد چاک‌راها در بدن به بسیاری از اتفاقات منجر می‌شود. این نقاط به طور مداوم در حال فعالیت بوده و باعث دوری انرژی های منفی و همچنین بالارفتن انرژی مثبت می‌شوند. برخی از وظایفی که چاکراها در بدن، برعهده دارند؛ شامل فعالیت غدد درون ریز، آسایش روان، جذب انرژی های مفید، تمرکز، گوارش و… می‌شود. از طرفی اگر این کانون های انرژی به درستی کار نکنند؛ مشکلاتی مانند، سرکوب احساسات، غم و غصه، شوک عصبی، رنجش، حسادت و ناراحتی بروز می‌کند.

متعادل سازی چاکراهای بدن

افراد می‌توانند برای کارکرد بهتر و همچنین متعادل سازی چاکراهای بدن خود از روش های مختلفی استفاده کنند. البته روش بهبود کارکرد هر چاکرا، با دیگری متفاوت است. در ابتدا باید علت مشکل و حتی گرفتگی در هر چاکرا را پیدا کرده و در قدم بعدی با روش هایی مانند تغذیه مناسب، تنفس درست، مراقبه و مدیتیشن و حتی استفاده از بخور و روغن های مخصوص و جملات تاکیدی، این مشکل را برطرف کرد. البته استفاده از این روش ها نیز اصولی دارد که باید برای استفاده از آنها از متخصص مربوط به این روش کمک بگیرید.

نظر علم در مورد چاکراها

به طور کلی هیچ مدرک علمی مبتنی بر تایید این روش، وجود ندارد. اما برخی از دانشمندان معتقدند؛ از آنجایی که ستون فقرات و اعصاب آن، ارتباطی بین مغز و دیگر اعضا هستند؛ سلامتی و این ناحیه، تاثیر زیادی در وضعیت روحی و جسمانی افراد دارد. در واقع آنها بیشتر بر جنبه عصب شناختی چاکراها تاکید می‌کنند. اما بهتر است در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام گیرد و همچنین تنها به این روش استناد نکرد.

سخن پایانی

بسیاری معتقدند که تعادل در چاکرا های در بدن، تاثیر زیادی در وضعیت جسمانی آنها دارد. اما نباید بیش از حد به این موضوع پرداخت و یا به ان اهمیت داد. چرا که این روش هنوز از نظر علمی ثابت نشده است و حتی افراط در آن می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی شود. در قدم اول بهتر است در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کرده و برای استفاده از روش های مربوط به آن نیز از یک متخصص کمک بگیرید. نمی‌توان به طور کلی منکر وجود انرژی های مختلف در محیط یا حتی در بدن شد؛ اما نباید برای برخورداری از سلامتی نیز تنها از این روش استفاده کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه خیانت عاطفی و احساسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: چاکرا چیست؟ | معرفی 7 چاکرای بدن





:: برچسب‌ها: چاکرا چیست؟ | معرفی 7 چاکرای بدن ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: