درد نوروپاتیک | علت و داروهای ضد درد نوروپاتیک
نوشته شده توسط : ذهن نو

درد نوروپاتیک یکی از انواع دردهای عصبی محسوب می‌شود که در اثر بروز عفونت یا آسیب دیدگی ایجاد می‌شود. در واقع این عامل درد نیست که چنین دردی ایجاد می‌کند. بلکه این نوع درد همانطور که از نامش هم مشخص است؛ بیشتر ریشه روانی و عصبی دارد. بیمارانی که با این مشکل روبرو هستند؛ درد سوزشی، تیرکشنده و برق آسایی را تجربه می‌کنند. مدت زمان ماندگاری این درد نیز متغیر بوده و به عوامل زیادی بستگی دارد.

 

همچنین درد عصبی معمولا موقت بوده و گاهی به صورت خودجوش از بین می‌رود. اما احتمالا شدت گرفتن آن نیز هست. برای این نوع درد درمان هایی وجود دارد که از درمان عامل اصلی درد متفاوت است. عامل به وجود آورنده درد در بیشتر موارد با سیستم عصبی مرکزی رابطه مستقیم دارد.‎‌ در ادامه علل، نشانه ها و درمان دردهای نوروپاتیک شرح داده‌ایم. 

برای دریافت مشاوره در زمینه درد نوروپاتیک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: درد نوروپاتیک | علت و داروهای ضد درد نوروپاتیک

درد نوروپاتیک

درد نوروپاتیک دردی مزمن و پیچیده است که به دلیل آسیب های بافتی اتفاق می‌افتد. در بیشتر موارد علت این نوع درد آسیب دیدن رشته های عصبی و یا عدم کارکرد درست آنهاست. این رشته های عصبی آسیب دیده سیگنال های غلطی به مراکز درد فرستاده به همین دلیل هم در محل آسیب دیده و هر اطراف آن شاهد بروز درد هستیم.

برای این نوع درد دلایل مختلفی مطرح می‌شود که معمولا نشانه های آنها مشترک است. همچنین درد نوروپاتی ممکن است در اثر آسیب به بافت های سیستم عصبی مرکزی و یا محیطی باشد.  

نشانه های درد نوروپاتیک

علائم همه بیماران مبتلا به درد نوروپاتیک یکسان نیست. همچنین شدت این علائم نیز میان افراد متفاوت است. از طرفی به نوع آسیب و محل آن نیز بستگی دارد. اما به طور کلی برخی از شایع‌ترین نشانه‌های این نوع درد، شامل موارد زیر می‌شود. 

✔️ درد خنجری

✔️ احساس سوزن سوزن شدن و گزگز در نواحی مختلف

✔️ درد خودبخودی بدون وجود محرک خاصی

✔️ درد شدید در اثر محرک های محیطی فاقد اهمیت مثل سرما یا شانه کردن سر

✔️ بروز یک احساس ناخوشایند مزمن و غیر عادی

✔️ بروز اختلالات خواب

✔️ بروز مشکلات روانی مختلف

دلایل بروز درد نوروپاتیک

همانطور که گفته شد؛ درد نوروپاتیک به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. برخی از عمده ترین دلایل بروز این درد در افراد شامل موارد زیر می‌شود.

????تصادفات و سانحه

قطعا یکی از اصلی ترین دلایل آسیب به بافت های مختلف بدن به صورت ناگهانی، تصادف و سوانح است. آسیب به بافت عضله و مفصل و همچنین مشکلات ناحیه کمر، پاها و… در طولانی مدت، عوارضی مثل درد نوروپاتیک ایجاد می‌کند. آسیب این نواحی برطرف شده، اما درد حاصل از آنها و همچنین عوارض آن بر سیستم عصبی، به راحتی جبران نمی‌شود.

به همین دلیل است که افراد تا سالها بعد از یک اتفاق همچنان احساس درد می‌کنند. به همین دلیل بهتر است در صورت داشتن چنین حوادثی در طول زندگی، به سرعت برای شناسایی صدمات و همچنین درمان آنها اقدام کنیم.

????عفونت

یکی دیگر از دلایل بروز درد نوروپاتیک، عفونت است. عفونت در بیشتر موارد به علت ابتلای فرد به بیماری های مقاربتی مختلف است. برای مثال افرادی که مبتلا به ایدز هستند؛ از دردی رنج می‌برند که هیچ علت مشخصی ندارد. عفونت سیفلیس هم به همین صورت عمل می‌کند. زونا و آبله مرغان نیز درد نوروپاتی ایجاد می‌کنند.

????عمل جراحی

درد فانتوم یا سندروم اندام خیالی نیز دردهایی ایجاد می‌کنند که مشابه درد نوروپاتیک هستند. معمولا اندام هایی از بدن که با عمل جراحی برداشته می‌شوند؛ بعد از مدتی دردهای ایجاد کرده که واقعی نیستند. چرا که عامل درد از بدن جدا شده و فرد از لحاظ فیزیولوژیکی هیچ مشکلی ندارد. در این شرایط عصب های نزدیک این نواحی، سیگنال های اشتباهی به مغز می‌فرستند و مغز نیز دردهای کاذب ایجاد می‌کند. این نوع درد در نواحی مختلفی از بدن احساس می‌شود.

????ابتلا به بیماری های جسمانی

بیماری های جسمانی زیادی در نوروپاتیک ایجاد می‌کنند. بیماری های مختلفی مثل ام اس یا سرطان های مختلف و حتی دیابت. البته ابتلا به این بیماری های همیشه به معنای داشتن درد نوروپاتی نیست. دیابت بر عملکرد سول های عصبی تاثیر گذاشته و آنها را دچار اشتباه می‌کند.

افراد مبتلا به دیابت دچار بی حس شده و محرک های کمی را احساس می‌کنند. البته دردی که در اثر بیماری دیابت ایجاد می‌شود؛ انواع مختلفی دارد که شامل نوروپاتی محیطی، نوروپاتی اعصاب خودمختار، مفصل شارکو، کانونی، فمورال، اعصاب جمجمه ای، مونونوروپاتی فشاری و… می‌شود.

برخی از دیگر عواملی سبب بروز درد نوروپاتیک می‌گردند؛ شامل کمبود ویتامین ب، سندروم تونل کارپال، مشکلات تیروئید، مشکلات عصب صورت و آرتریت ستون فقرات می‌شود.

روش های تشخیصی درد نوروپاتیک

تشخیص این نوع درد تنها با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم، امکانپذیر است. چرا که در بیشتر موارد این عامل درونی بوده و افراد نمی‌توانند تشخیص دهند که آیا واقعی است و یا به دلیل دلایل عصبی ایجاد شده ست. معمولا پزشکان در این شرایط، ابتدا در مورد نوع درد، زمان بروز و همچنین محرک های ایجاد کننده، سوالاتی پرسیده و در قدم بعدی دستور آزمایش خون و تست های عصبی را می‌دهند. گاهی معاینات بالینی نیز برای تشخیص درد نوروپاتیک تعیین کننده است.

درمان درد نوروپاتیک

برای از بین بردن این درد، روش های مختلفی وجود دارد. اما بهتر است در ابتدا از عامل دقیق آن مطمئن شوید. همچنین درمان خودسرانه درد نوروپاتیک با روش های نامتعارف نیز، این مشکل را تشدید خواهد کرد. به همین دلیل بهتر است فرایند درمان را زیر نظر یک متخصص آغاز کنید.

????استراحت

بهترین روش برای درمان درد نوروپاتیک استراحت است. بهتر است اعصاب را تحت فشار نگذاشته و فعالیت های خود را برای مدتی محدود کنیم. با استراحت دادن به شرایط جسمانی و روانی بعد از بروز یک حادثه و یا بیماری، نه تنها فرابند بهبودی سرعت می‌گیرد؛ بلکه از بروز این نوع درد نیز جلوگیری می‌شود. برای مثال درد حاصل از دیسک کمر، یکی از دردهایی است که بیشتر از انجام روش های درمانی مختلف، نیاز به استراحت دارد.

????بریس و آتل

شاید بهتر باشد تا اندام تحت فشار ثابت نگه داشته شود و بی حرکت باشد. در چنین شرایطی پزشک متخصص بریس و آتل متناسب با آن ناحیه تجویز می‌کند. باید در کنار استفاده از این وسایل، به لندازه کافی استراحت کرده و به اندام های دیگر فشار وارد نکنید. سندروم تونل کارپال یکی از انواع دردهای عصبی است که در ناحیه مچ دست ایجاد می‌شود. پزشکان برای درمان آن از آتل های مخصوص استفاده کرده و داروهایی را نیز در صورت لزوم تجویز می‌کنند.

????دارودرمانی

گاهی درد نوروپاتیک به قدری شدید می‌شود که فرد نمی‌تواند آنها را تحمل کرده و یا زندگی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این وضعیت پزشک معالج با توجه به عامل ایجاد کننده درد و همچنین شدت آن، داروهایی را برای فرد تجویز می‌کند. معمولا داروهایی که برای این نوع درد استفاده می‌شوند؛ مسکن ها  دارونماها هستند. از آنجایی که این نوع از درد بیشتر ریشه عصبی دارد؛ دارو نماها بدون ایجاد عوارض خاصی می‌توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.

????درمان علل جسمانی

اگر درد نوروپاتیک حاصل مشکلات جسمانی باشد؛ با برطرف کردن علائم این بیماری، این درد نیز از بین می‌رود. البته در مواردی شاهد ادامه یافتن درد نوروپاتی در افراد بوده ایم. که در این شرایط فرد نیاز به دریافت خدمات روانشناختی خواهد داشت. افراد باید فرایند درمان خود را کامل کرده و از انجام اقدامات خودسرانه بپرهیزند.

سخن پایانی

بهترین راه برای درمان و از بین بردن درد نوروپاتیک، پیشگیری از آن و تقویت اعصاب و همچنین عضلات بدن است. وقتی بدن در شرایط خوبی قرار داشته باشد؛ حتی در صورت ابتلا به بیماری های مختلف نیز، خطرات جدی افراد را تهدید نمی‌کند.

در صورت ابتلا به این نوع درد، بهتر است در ابتدا از علت دقیق آن مطمئن شده و در قدم بعدی برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین اهمیت دادن به بهداشت و سلامت روان نیز می‌تواند کمک بزرگی به افراد در مواجه با بیماری های مختلف بکند. به همین دلیل می‌توانید در این زمینه از یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درد نوروپاتیک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: درد نوروپاتیک | علت و داروهای ضد درد نوروپاتیک





:: برچسب‌ها: درد نوروپاتیک | علت و داروهای ضد درد نوروپاتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: