شخصیت مهرطلب | 5 راهکار و درمان برای شخصیت مهرطلب
نوشته شده توسط : ذهن نو

شخصیت مهرطلب عطش شدیدی به جلب توجه دارد. این افراد زمان آشنایی با فرد جدیدی او را مورد لطف و محبت بی‌کران خود قرار می‌دهند؛ و آن فرد را نشانه‌ای از لطف خداوند می‌شمارند. اما به مرور زمان متوجه می‌شوید که این مهر و محبت بی‌دریغ افراد مهرطلب در واقع دامی برای باج گیری عاطفی می‌باشد. این افراد برای جلب توجه دیگران همه تلاش خود را می‌کنند؛ و تمام خدمات به آنها ارائه می‌دهند.

 

انتظارات خود را به گونه‌ای بیان می‌کنند که شما توان نه گفتن نداشته باشید. این افراد علاوه بر اینکه سبب آزردگی شما می‌شود، خودشان نیز عذاب می‌کشند. اگر در اطراف خود چنین افرادی را می‌شناسید که با شما چنین رفتاری دارند، حتماً به دنبال راهکار برخورد با آنها باشید. برای دریافت راهکار حتماً از یک روانشناس راهنمایی بگیرید.

منبع: شخصیت مهرطلب | 5 راهکار و درمان برای شخصیت مهرطلب

شخصیت مهرطلب چیست؟

شاید در اطراف خود با افرادی روبرو شده باشید که به اطرافیان خود بسیار لطف و محبت می‌کنند؛ و به شیوه ای رفتار می‌کنند که دیگران آن را بسیار مهربان می‌شمارند. اما از درون آنها اطلاعی ندارید. نقشه این افراد برای این محبت بیکران به نوعی باج‌گیری عاطفی از شما است. به مرور زمان از شما درخواست‌هایی دارند که به نوعی جبران محبت آنها باشد. به این افراد شخصیت مهرطلب می‌گویند؛ که یک نوع تیپ شخصیتی است.

اولین بار دکتر هریت بریکر این نوع تیپ شخصیتی را مطرح کرد. که به شکل افراطی می‌تواند نوعی اختلال شخصیتی محسوب شود. این افراد خود را بسیار مهربان صبور و فداکار می‌شمارند و همچنین خودشان را مستحق دریافت تایید دیگران می‌دانند. و زمانی که انتظاراتشان از طرف دیگران برطرف نشود، به شدت پریشان می‌شود. البته این موضوع را با امر طبیعی که همه انسان‌ها نیازمند توجه، مهر و محبت دیگران هستند اشتباه نگیرید. انسان‌های عادی مانند شخصیت مهرطلب تشنه و نیازمند توجه دیگران نیستند و در صورت عدم دریافت این توجه آشفته و پریشان می‌شود.

شخصیت مهرطلب چه ویژگی‌هایی دارد؟

شخصیت مهرطلب ۱۰ ویژگی و نشانه دارد؛ که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده‌ایم. دکتر بریکر بیان کرده است که اگر شما ۱۰ نشانه زیر را در خود مشاهده کردید؛ احتمالاً به شخصیت مهرطلب مبتلا هستید.

???? من باید سعی کنم هرگز نیازها یا مشکلات خودم را بر دوش دیگران نگذارم.

???? من باید همیشه آنچه را که دیگران از من انتظار یا نیاز دارند انجام دهم.

????من باید از همه اطرافیانم مراقبت کنم چه آنها بخواهند و چه نخواهند.

???? من باید همیشه به مشکلات دیگران گوش بدم و تمام تلاش خودم را برای حل آنها بکنم.

???? من باید همیشه انسان مهربانی باشم و هرگز احساسات کسی را خدشه‌دار نکنم.

????من هرگز نباید به کسی که به چیزی از من احتیاج دارد یا از من درخواستی می‌کند “نه” بگویم.

???? من باید همیشه دیگران و نیازهایشان را در اولویت بالاتری نسبت به خود و نیازهایم قرار دهم.

????من باید همیشه خوشحال و سرحال باشم و هیچ وقت احساسات منفی خودم را به دیگران نشان ندهم.

???? من هرگز نباید کسی را ناراحت کنم یا باعث شوم که او از من ناامید شود.

???? من باید همیشه سعی کنم دیگران را خوشحال کنم و آنها را راضی نگه دارم.

تفاوت افراد مهربان با شخصیت مهرطلب چیست؟

بین افراد مهربان با شخصیت مهرطلب تفاوت زیادی وجود دارد. افراد مهربان با خواندن نشانه‌های افراد مهرطلب خیال می‌کنند که دچار اختلال هستند. و در نتیجه از مهربانی خود دست بکشند؛ یا دیگران از افراد مهربان فاصله بگیرند. اما فرد مهربان یک فرد ارزشمند و کمال یافته می‌باشد که تنها از محبت به دیگران لذت می‌برد؛ و تشنه محبت دیگران نیست. در نهایت عدم رضایت از دیگران آنها را آشفته نمی‌کند.

اما افراد شخصیت مهرطلب به خاطر عزت نفس پایینی که دارند؛ دوست دارند که دیگران را به آنها توجه کنند. و بر خلاف افراد مهربان نه تنها از محبت کردن به دیگران لذت نمی‌برند؛ بلکه از درون عذاب نیز می‌کشند. خودشان را سرزنش می‌کنند و به همان اندازه که به دیگران محبت می‌کنند؛ از دیگران توقع دریافت محبت دارند. و در نهایت اگر به آنها محبت نشود پریشان می‌شوند.

ازدواج با شخصیت مهرطلب چگونه است؟

افراد مبتلا به شخصیت مهرطلب شباهت زیادی با افراد وابسته دارند. و ازدواج با افراد مهرطلب شبیه به ازدواج با افراد شخصیت وابسته می‌باشد. در ابتدا ازدواج با این افراد شیرین و دل‌انگیز به نظر می‌رسد؛ اما به مرور زمان مشکلات آن پدید می‌آید. از یک سو افراد مهرطلب با ابراز محبت و فداکاری باعث می‌شوند که شما دائماً احساس گناه کنید. یا عذاب وجدان داشته باشید که پس از مدتی همین امر ذهن و فکر شما را آشفته می‌کند. و از سوی دیگر افراد مهرطلب در برخی از مواقع بسیار پرتوقع می‌باشند.

اگر انتظاراتشان برطرف نشود، خشم آنها نمایان می‌شود. در نهایت به دشمن شما تبدیل خواهد شد. به طور کلی اگر بخواهیم راجع به ازدواج با شخصیت مهرطلب نظر دهیم، باید بگوییم که ازدواج با این افراد یک رابطه فرسایشی را به دنبال خواهد داشت. در این ازدواج تمام انرژی شما گرفته می‌شود و آرامش و هویت شما از بین خواهد رفت. به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از ازدواج حتماً از یک مشاوره پیش از ازدواج راهنمایی بگیرید. تا با مشکلات زیادی روبرو نشوید.

پیامد های شخصیت مهرطلب

افرادی که شخصیت مهرطلب دارند؛ بیش از آنکه به دیگران ضربه بزنند، به خودشان آسیب وارد می‌کنند. و اگر به صورت افراطی باشد، به اختلال روانشناختی تبدیل می‌شود. در این بخش مقاله سعی کرده‌ایم راجع به پیامدهای شخصیت برطلب صحبت کنیم.

شخصیت مهرطلب پیامدهایی مانند افسردگی، اضطراب و پرخاشگری به دنبال دارد. که متداول‌ترین پیامد مهرطلبی، افسردگی می‌باشد. افرادی که شخصیت مهرطلب دارند استرس مزمن و ترس‌های زیادی را تحمل می‌کنند. و برای برآورده کردن انتظارات دیگران این ترس‌ها را تحمل می‌کند. که در نهایت به صورت افسردگی بروز می‌کند؛ این سرزنش‌ها و احساس گناه‌ها بر افسردگی آنها دامن می‌زند.

شخصیت مهرطلب همیشه از این موضوع هراس دارد که کسی از او ناراحت شود. و شاید نتواند خواسته‌های دیگران را برآورده کند؛ که این ترس به مرور زمان تبدیل به اضطراب می‌شود. افراد مهرطلب مخالفت و ناراحتی‌های خود را هیچ موقع به صورت آشکار بیان نمی‌کنند. به همین دلیل مهرطلبی درمان نشده باعث انباشته شدن خشم و احساسات منفی در فرد مهرطلب می‌شود. و به مرور زمان این خشم انباشته شده به صورت پرخاشگری بروز می‌یابد.

درمان و راهکار برای شخصیت مهرطلب

شخصیت مهرطلب حقیقتا نیاز به درمان جدی دارد. و همانطور که اشاره شد اگر درمان صورت نگیرد، و به صورت افراطی این نوع رفتارها ادامه پیدا کند؛ فرد به اختلالات روانشناختی دیگری مبتلا می‌شود. در این بخش مقاله راجع به راهکارهای درمان شخصیت مهرطلب صحبت کرده‌ایم. اما برای کاهش این نشانه‌ها هرچه سریع‌تر به روانشناس مراجعه کنید.

???? نه گفتن را تمرین کنید

یکی از روش‌های درمانی برای شخصیت مهرطلب، آموزش نه گفتن است. این افراد هرگز توانایی نگفتن ندارند. اما با آموزش‌های متداول می‌توانند نگفتن را تمرین کنند تا از نشانه‌های آنها کاسته شود. برای تمرین این روش بهتر است زمانی که از شما درخواستی می‌شود، قبل از پاسخ به خوبی فکر کنید و فوراً پاسخ ندهید. در پاسخ و جواب به دیگران به راحتی از جمله “اجازه دهید کمی فکر کنم … متاسفانه من توان انجام این کار را ندارم.”

???? بر روی افزایش اعتماد به نفس خود کار کنید

یکی از روش‌های درمان و راهکار برای شخصیت مهرطلب، افزایش اعتماد به نفس است. باید به طور مداوم نقاط قوت خود را یادآوری کنید؛ و منتظر نمانید که دیگران به شما توجه کنند. برای هر کار مثبت حتماً تشویق کوچکی در نظر بگیرید. و برای افزایش اعتماد به نفس از یک روانشناس و مشاور کمک بگیرید.

???? معذرت خواهی های مداوم نداشته باشید

معذرت خواهی مداوم نداشته باشید. افراد مبتلا به شخصیت مهرطلب دائم در حال معذرت خواهی هستند. اما برای درمان، معذرت خواهی مداوم را نباید انجام دهید. تلاش کنید که از کلماتی مانند ببخشید و متاسفم استفاده نکنید. زیرا استفاده مداوم از این عبارات نشان دهنده اعتماد به نفس کم شماست. اما توجه کنید در صورتی که اشتباه بزرگی انجام دادید؛ یا رفتار نادرستی از شما سر زده است، عذرخواهی باید داشته باشید.

???? به خود محبت‌ کنید

یکی از روش‌های کاهش و درمان شخصیت مهرطلب، مهرورزی به خود است. به جای اینکه انتظار داشته باشید دیگران به شما محبت کنند؛ خودتان برای خود این کار را انجام دهید. برای این کار همیشه خودتان را اولویت قرار دهید، و آرامش خود را به دیگران ترجیح دهید. اما توجه داشته باشید که این طرز رفتار خودخواهی نیست بلکه عشق به خود می‌باشد.

???? از روانشناس کمک بگیرید

ضروری است که شخصیت مهرطلب برای کاهش رفتارها و نشانه‌های خود حتماً از یک روانشناس و مشاور متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرد. به دلیل اینکه رفتار افراطی این شخصیت موجب بروز اختلالات روانشناختی می‌شود. برای جلوگیری از این اختلالات هرچه سریع‌تر اقدام به کمک از روانشناس کنید.

کلام آخر

به طور کلی ریشه شخصیت مهرطلب به رفتار نادرست والدین با کودک و بازخوردهای منفی فرد در اجتماع باز می‌گردد. اگر این روش رفتار تا همیشه ادامه پیدا کند؛ و والدین دست از رفتارهای اشتباه خود برندارند، فرد به شخصیت مهرطلب مبتلا می‌شود. که این شخصیت همراه با خود، اختلال‌های روانشناختی به دنبال دارد. بنابراین برای جلوگیری از این اختلالات والدین باید حتما بر رفتار خود آگاهی داشته باشند. حتماً در تربیت کودکان از یک روانشناسان متخصص راهنمایی بگیرید تا با مشکلات آسیب‌های گوناگون روبرو نشوید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت مهر طلب می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: شخصیت مهرطلب | 5 راهکار و درمان برای شخصیت مهرطلب





:: برچسب‌ها: شخصیت مهرطلب | 5 راهکار و درمان برای شخصیت مهرطلب ,
:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: