سندروم شوک سمی (TSS) | علائم، علل و درمان
نوشته شده توسط : ذهن نو

سندروم شوک سمی یک بیماری باکتریایی بوده که بسیار نادر است. این سندروم وقتی ایجاد می‌شود که نوعی باکتری وارد جریان خون شده و سمی را تولید می‌کند. این باکتری از روش های مختلفی وارد جریان خون شده و همچنین با ایجاد این سندروم، ارگان های مختلفی را درگیر می‌کند. این بیماری در بدن علائم مختلفی ایجاد کرده و همچنین عوارضی را برای بدن ایجاد می‌کند.به طور کلی برای بیماری هایی از صفت سنروم استفاده می‌شود که شامل طیف وسیعی از علائم مختلف باشد. این بیماری گاهی در اثر آسیب های نسبتا خفیف مثل کشیدگی عضلانی یا کبودی ایجاد شود و یا هیچ علت مشخصی نداشته باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم شوک سمی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: سندروم شوک سمی (TSS) | علائم، علل و درمان

سندروم شوک سمی

سندروم شوک سمی یک بیماری خطرناک است که در اثر سم حاصل از باکتری هایی خاصی از گروه استرپتوکوک های گروه   و اسافیلوکوک اورئوس ایجاد می‌شود. در اکثر مبتلایان به این بیماری این باکتری از طریق بریدگی سطح پوست مانند زخم یا سوراخ منتقل می‌گردد. اما دلایل دیگری نیز برای این بیماری وجود دارد که در ادامه آنها را ذکر خواهیم کرد. این بیماری به دلیل چرخه قاعدگی و استفاده از محصولات بهداشتی در این دوران، احتمالا بیشتر در زنان بروز می‌کند. .

نشانه های سندروم شوک سمی

با وجود سندروم شوک سمی در بدن، نشانه های مختلفی در افراد بروز می‌کند. شدت این نشانه ها متفاوت بوده و همه آنها به طور همزمان بروز نمی‌کنند. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شوند.

????تب و لرز

????کاهش فشار خون

????درد، قرمزی، تورم و التهاب در ناحیه زیر پوست و عضله

????اسهال

????استفراغ

????کاهش ادرار دفعی از بدن

????تورم دست و پا

????بروز لکه های قرمز بر روی پوست

????اسهال

????بروز مشکلات تنفسی شدید

????سردرگمی و گیجی

تشخیص بیماری سندروم شوک سمی

برای تشخیص دقیق سندروم شوک سمی و شروع فرایند درمان، باید از پزشک کمک بگیرید. پزشک در ابتدا سابقه خانوادگی شما را در مورد بیماری های دیگر مورد بررسی قرار داده و در قدم بعدی علائم حیاتی بدن مثل ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن و… اندازه می‌گیرد. همچنین احتمالا برای بیمار انجام آزمایشاتی را تجویز می‌کند که جواب آنها تعیین کننده وجود این باکتری در بدن هستند.

این آزمایشات شامل ارزیابی چگونگی لخته شدن خون، ارزیابی عملکرد کلیه و کبد، آزمایش ادرار، سواب گرفتن از سول های دهانه رحم، واژن یا گلو و بررسی نمونه های باکتری عامل tss است. همچنین معمولا متخصصین مسزان اکسیژن خون را نیز بررسی کرده و دستور عکس برداری از قفسه سینه را با اشعه ایکس صادر می‌کنند.

پیشگیری از بروز سندروم شوک سمی

فراموش نکنید که در صورت بروز التهاب و لکه های قرمز غیرعادی بر روی پوست خود، حتما به پزشک مراجعه کنید. در صورت نادیده گرفتن علائم بیماری سندروم شوک سمی، این بیماری به مرحله حاد خود رسیده و فشارخون بسیار پایین می‌آید و ضربان قلب نیز کند می‌شود. این بیماری پیش رونده است و می‌تواند موجب مرگ افراد گردد.

به همین دلیل موثر ترین راه درمان آن پیشگیری است که با انجام اقداماتی ساده انجام می‌شود. برای مثال اگر زخمی بر روی پوست خود دارید؛ آن را ضدعفونی کرده و آن را در معرض محیط های آلوده قرارندهید. در زمان قاعدگی بهداشت شخصی خود را رعایت کرده و در صورت استفاده از تامپون، آن را به صورت منظم تعویض کنید.

روش های درمان شوک سمی

در اولین قدم برای درمان افراد در بیمارستان بستری می‌شوند تا سلامت عمومی خود را بازیابند. به افراد داروهایی تجویز می‌شود تا فشار خون آنها تنظیم شده و ضربان قلب آنها به حالت اولیه برگردد. همچنین در گام بعدی که بیماری به صورت دقیق تشخیص داده شد؛ از آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت استفاده می‌کنند.

مصرف این داروها همگی باید زیر نظر پزشک باشد. معمولا اگر تنفس فرد نیز تحت تاثیر قرار گرفته باشد از ماسک اکسیژن نیز برای او استفاده می‌شود. در برخی موارد شدن آسیب به قدر زیاد است؛ که ارگان مربوطه باید از بدن جدا گردد تا به نقاط دیگر منتقل نشود. افراد باید به صورت مرتب علائم و نشانه های این بیماری را زیر نظر داشته باشند و از پزشک برای کنترل و درمان آن  کمک بگیرند.

دلایل ایجاد سندروم شوک سمی

معمولا برخی افراد بیشتر در معرض ابتلا به سندروم شوک سمی هستند؛ برخی از عواملی که باعث بروز این بیماری در افراد می‌شود؛ شامل زایمان، استفاده از دیافراگم یا اسفنج واژینال برای پیشگیری از بارداری، زخم باز بر روی پوست، بسته شدن بینی، ابتلا به آنفولانزا به تازگی، استفاده از تامپون های سوپر جاذب و سیستم ایمنی ضعیف، می‌شوند. طبق تحقیقات انجام شده نوزادان و سالمندان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

همچنین که افرادی که مبتلا به دیابت هستند و و یا به مصرف الکل اعتیاد دارند؛ خطر بیشتری آنها را تهدید می‌کند. آبله مرغان و داشتن عمل جراحی به تازگی، همگی از عوامل زمینه ساز برای این بیماری هستند. 

????استفاده از تامپون

هنوز چگونگی تاثیر استفاده از تامپون در مورد بروز بیماری سندروم شوک سمی، مشخص نیست. اما برخی از دانشمندان تصور می‌کنند که با استفاده از طولانی مدت از تامپون، باکتری های موجود در خون قاعدگی به واژن بازگشته و باعث بروز این بیماری می‌شوند. و یا در مواردی دیگر تامپون با ایجاد خراش در بافت واژن باعث انتقال این باکتری می‌گردد.

انواع تامپون ها در طول زمان، دچار تغییراتی شده اند و به طور کامل مشخص نیست که آیا نوع خاصی از آن باعث بیماری می‌شود و یا همه انواع آن! به هر حال بهتر است در صورت بروز حساسیت به نوع خاصی از تامپون دیگر از آن استفاده نکرده و به دنبال روش دیگری باشید.

برای آشنایی

عوارض حاصل از شوک سمی

از آنجایی که این بیماری بسیار تهدید کننده است؛ حتی با وجود کنترل نشانه های آن نیز بازهم شاهد بروز عوارضی در بدن خواهیم بود. برخی از عوارض ناشی از سندروم شوک سمی، شامل موارد زیر می‌شود.

نارسایی کبد و کلیه

نارسایی قلب

زردی پوست و چشم ها

درد در بالای شکم

تیرگی ادرار

خونریزی لثه

تورم در پا و قوزک ها

سخن پایانی

خوشبختانه آمار ابتلا به سندروم شوک سمی در مقایسه با سال های گذشته، کاهش چشمگیری داشته است. از آنجایی که سطح بهداشت جهانی بالاتر رفته و افراد نسبت به نشانه ها حساس تر شده اند؛ طبیعی است که کمتر شاهد بروز این بیماری باشیم. با اینکه این یک بیماری نادر است؛ اما اخیرا تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شده و افراد بیشتر نسبت به آن آگاهی دارند.

بهتر است افراد در صورت مشاهده علائم ذکر شده در متن بالا در خود و یا دیگر، نسبت به حساس یوده و عامل آن را شناسایی کنند. برای این کار می‌توانند از متخصص مربوطه کمک گرفته و همچنین اقدامات لازم را انجام دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم شوک سمی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: سندروم شوک سمی (TSS) | علائم، علل و درمان





:: برچسب‌ها: سندروم شوک سمی (TSS) | علائم، علل و درمان ,
:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: