درمان وسواس فکری شدید چیست؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

درمان وسواس فکری شدید امروزه با روش های مختلفی انجام می‌شود. اما موثرترین و شناخته شده ترین آن ها درمان روانشناختی با رویکرد شناختی رفتاری هستند. وسواس ها درگیری ذهنی مکرر با یک یا چند موضوع به خصوص است. علت این درگیری فکری نیز اغلب اضطراب و مسائل حل نشده‌ای است که ناخودآگاه بیمار را تحت الشعاع قرار می‌دهد. این اختلال به قدری مخرب است که تمام زندگی اجتماعی، فردی، شغلی، تحصیلی و حتی عملکرد روزانه او را مختل می کند. شیوع آن در خانم ها بیشتر بوده و تقریبا 1.2% جمعیت به آن مبتلا هستند. در ادامه در مورد این اختلال و روش‌های درمان آن توضیحات کامل‌تری ارائه کرده ایم.

منبع: درمان وسواس فکری شدید چیست؟

درمان وسواس فکری شدید

وسواس فکری یک اختلال مرتبط با اضطراب است و علائمی مانند افکار تهاجمی، نگرانی راجع به صدمه دیدن خود و اطرافیان، ترس از آلودگی، ترس از میکروب، نیاز به تقارن، ماهیت جنسی خشونت آمیز، تثبیت موضوعات تابو و … دارد. اختلال وسواس فکری معمولا به دلیل فشار روانی، ژنتیک، آسیب مغزی و عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود.

وسواس فکری به اشکال مختلف مثل چک کردن، آلودگی، نظم، نشخوار فکری و احتکار تظاهر می‌یابد. در این شرایط اگر برای درمان وسواس فکری شدید به روانشناس مراجعه نکنید، با مشکلات بیشتری روبرو خواهید شد. و وسواس فکری تا همیشه با شما همراه خواهد شد و زندگی شخصی شما را به طور کل مختل خواهد کرد.

برای درمان وسواس فکری شدید فورا به روانشناس مراجعه کنید تا درمان مناسب با نشانه های شما انجام شود. در این مقاله روش‌های درمانی برای وسواس فکری را توضیح داده ایم.

انواع وسواس فکری عملی

وسواس فکری عملی انواع مختلفی دارد. برای درمان وسواس فکری شدید بر اساس نوع آن، روانشناس شیوه درمانی به خصوصی را پیاده می‌کنند. 4 نوع اصلی وسواس فکری به شرح زیر هستند. گاهی افراد چندین نوع وسواس را همزمان با هم دارند. در این موارد درمان طولانی تر خواهد شد. هر چه سریع تر برای درمان اقدام کنید زودتر به نتیجه خواهید رسید.

???? وسواس چک کردن: در این نوع از وسواس فکری، فرد دائم در حال چک کردن چیزهای مختلف مانند قفل بودن درها، خاموش کردن چراغ ها و … هستند.

???? وسواس تقارن: وسواس تقارن به معنای درگیری فرد در ترتیب و تقارن است. و فرد به خرافاتی مانند اعداد، ترتیب خاص و رنگ ها اعتقاد دارد.

???? وسواس احساس گناه: این افراد هراس دارند که کارها خوب و مرتب انجام نشود، و رویدادهای هولناک اتفاق بی‌افتد.

???? وسواس اندوزش: افراد مبتلا به وسواس اندوزش، می‌ترسند که چیزی را دور بی‌اندازند و به خاطر نبود آن شی اتفاق بدی رخ دهد. این افراد به شیوه جبری به دنبال نگهداری از چیزهای غیر قابل استفاده هستند.

اگر نشانه های هر کدام از وسواس های ذکر شده را در خود می‌بینید نگران نباشید، می توانید با کمک مجرب ترین متخصصان در مجموعه ذهن نو در کوتاه ترین زمان از پس این بیماری برآیید.

روش های درمان وسواس فکری شدید

همانطور که گفته شد، درمان وسواس فکری شدید عمدتا به دو شیوه دارودرمانی و روان درمانی به صورت توام انجام می‌شود. در ادامه روش های درمان وسواس فکری شدید را به طور خلاصه توضیح داده ایم.

???? روان درمانی

یکی از روش های موثر درمان وسواس فکری شدید، روان درمانی است. در روان درمانی معمولا از رویکرد رفتاری-شناختی (CBT) استفاده می‌کنند. درمان شناختی-رفتاری نوعی درمان جهت مواجهه و پیشگیری از پاسخ است. این روش درمانی در سراسر جهان بسیار موثر و قابل استفاده است. و همیشه اولین شیوه درمانی جهت درمان وسواس فکری شدید است. طبق نظریه CBT، وسواس فکری بر اساس فرایندهای فکری ناکارآمد و ریشه دار تشدید و ایجاد شده است. که باعث تغییر رفتارهای سالم به رفتارهای ناسالم می‌شود.

هدف از درمان وسواس فکری شدید به روش شناختی-رفتاری، پرداخت به الگوهای فکری منفی است که وسواس فکری را شکل می‌دهد. و هدف اصلی کاهش اضطراب فرد با وسواس فکری است. در CBT برای مقابله با ترس‌ها،  روش های کنترل اضطراب و دوری از رفتارهای اجباری را به فرد آموزش می‌دهند. این روش درمانی بلند اثر است، یعنی احتمال بازگشت نشانه ها در بلند مدت بسیار پایین می‌آید. و گاه بر اساس تشخیص درمانگر، فرد به صورت فردی و یا گروهی درمان می‌شود.

???? دارو درمانی | درمان وسواس فکری شدید

یکی دیگر از راه های تسریع درمان وسواس فکری شدید، دارو درمانی است. زمانی که علائم فرد بسیار شدید باشد، همزمان با روان درمانی، دارو تجویز می‌شود. برای درمان وسواس فکری شدید از داروهای ضد افسردگی مثل بازدارنده بازجذب سروتونین (SSRI) استفاده می‌کنند. این دسته دارویی می‌تواند با افزایش سطح یک ماده شیمیایی به نام سروتونین، به کاهش علائم وسواس فکری کمک کند.

در دارو درمانی اکثر افراد باید به مدت 1 سال تحت درمان باشند. اگر پس از یک سال دارو درمانی علائمی وجود نداشت، دارو متوقف می‌شود. اما برخی افراد هم سالها تحت دارو درمانی قرار می‌گیرند. حتی در صورت بازگشت و افزایش علائم، دوز دارو افزایش می‌یابد.

برای درمان وسواس فکری شدید، معمولا دارودرمانی را در کنار درمان شناختی-رفتاری انجام می‌دهند که نشانه های فرد به حداقل برسد و اضطراب او کاهش یابد. داروهای دسته SSRI ها اعتیاد آور نیستند و اثرات آن تنها در چند هفته قابل مشاهده است.

???? درمان TMS

TMS از روش های دیگر درمان وسواس فکری شدید می‌باشد. بیمارانی که به درمان های سنتی مقاوم هستند، درمان امیدوار کننده جایگزین و بی خطر به نام TMS دارند. این روش درمانی به عنوان درمان کمکی برای افراد مبتلا به وسواس فکری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس نتیجه گیری ها، این روش درمانی راه سومی برای کاهش علائم وسواس فکری است.

درمان وسواس فکری شدید با روش TMS، درمانی غیر تهاجمی تحریک مغز است. و از سال 2008 در ایالات متحده برای اختلال افسردگی اساسی آغاز شده است. در اروپا از این روش درمانی برای اخلالات روانشناختی و پزشکی از جمله اضطراب، پارکینسون، آلزایمر، سکته مزی، اعتیاد به مواد، ترک سیگار، مدیریت درد مزمن و اختلال استرس پس از سانحه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی درمان وسواس فکری شدید با روش TMS، مسیرهای عصبی مغز را هدف اصلی قرار می‌دهد. به این دلیل که شدت، مکان و طول دوره درمان برای نشانه های وسواس فکری از فرد به فرد دیگر متفاوت است.

???? گروه های حمایتی

یکی از روش های درمان وسواس فکری شدید، گروه های حمایتی است. در این روش درمانی زمانی که فرد با روش شناختی- رفتاری و دارو درمانی با کاهش علائم روبرو نشد، روش گروه های حمایتی وارد عمل می‌شود. بسیاری از افراد به دلیل مزایای زیر، این روش درمانی را مفید می‌دانند.

???? فرصتی را برای معاشرت با دیگران ایجاد می‌کند.

????باعث کاهش احساس انزوا می‌شود.

???? توصیه های مقابله ای و اطمینان خاطر ارائه می‌دهد.

???? اطلاعات و مشاوره برای اعضای خانواده و دوستان ارائه خواهد داد.

مجموعه ذهن نو با فراهم آوری تمامی امکانات توانسته بهترین مرکز ارائه دهنده خدمات درمانی وسواس بشود.

کلام آخر

روش درمان وسواس فکری شدید بر اساس تشخیص درمانگر صورت می‌گیرد. اما به طور کلی برای درمان از تلفیق روان درمانی و دارو درمانی استفاده می‌کنند. شناخته شده ترین روش برای درمان، رویکرد شناختی رفتاری به همراه داروهای ضد افسردگی است. از آنجا که وسواس فکری باعث اختلال در فعالیت های روزانه می‌شود، حتما باید از روانشناس برای درمان کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان وسواس فکری شدید می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: درمان وسواس فکری شدید چیست؟





:: برچسب‌ها: درمان وسواس فکری شدید چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 310
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: